برترین های کسب و کارلوازم خانگی

مشکلات رایج قهوه ساز و عیب یابی آن

با توجه به اینکه قهوه‌ساز از پر‌کاربرد در آشپزخانه محسوب می‌شود، هرگونه خرابی در این محصول می‌تواند دردسرساز باشد. مطالعه این مقاله کمک می‌کند تا علت خرابی‌های رایج قهوه‌ساز را بدانید و همچنین سعی داریم عیب‌یابی و تعمیر قهوه ساز بوش را مورد بررسی قرار دهیم. توجه داشته باشید که پیش از خرید دستگاه قهوه‌ساز، به چه نوع قهوه‌ای علاقه دارید و چه کارایی برایتان حائز اهمیت است. به‌همین‌جهت، می‌تواند کمک شایانی به انتخاب شما در خرید دستگاه فوق کند.  یکی دیگر از مسائلی که پیش از خرید دستگاه حتما باید بدانید، این است که و هرکدام آن‌ها چه قابلیتی دارند تا بتوانید متناسب با نیازتان خرید کنید.

قهوه‌ساز مانند هر وسیله برقی دیگری ممکن است دچار خرابی و یا ایراد شود؛ بنابراین، اگر علت هر مشکل را بدانید، به‌راحتی می‌توانید اقدام به رفع آن کنید. توجه داشته باشید مشکلاتی که برای قهوه‌ساز به‌ وجود می‌آید، نیاز به دانش و تجهیزات لازم دارد و اگر از مهارت کافی برای تعمیرات دستگاه برخوردار نیستید، می‌توانید از کمک تعمیرکاران متخصص بهره ببرید.

از رایج‌ترین مشکلاتی که برای قهوه‌ساز پیش می‌آید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خارج نشدن قهوه از قهوه‌ساز با وجود روشن‌ بودن پمپ
  • داغ نماندن قهوه
  • روشن نشدن قهوه‌ساز
  • جوشیدن قهوه
  • گرم نکردن آب
  • تلخ‌شدن قهوه
  • قطع‌ شدن برق منزل به محض روشن شدن قهوه‌ساز
  • روشن‌ نشدن دستگاه با وجود تنظیم بودن پنل قهوه‌ساز

در ادامه به بررسی دقیق‌تر موارد ذکر شده خواهیم پرداخت.

Common coffee maker problems and troubleshooting

دلیل خارج نشدن قهوه از قهوه‌ساز چیست؟

خالی بودن مخزن آب از دلایل عمده خارج‌ نشدن قهوه از دستگاه است. اگر پمپ روشن باشد اما آبی در مخزن یا پارچ نباشد، قهوه از مجاری خارج نمی‌شود. دلیل دیگر نیز می‌تواند رسوب قهوه در دستگاه باشد. اگر مخزن آب قهوه‌ساز پر باشد اما قهوه از آن خارج نشود، شاید به‌دلیل رسوبات قهوه باشد. هنگامی که مدت زیادی از قهوه‌ساز استفاده نکنید؛ قهوه رسوب‌ می‌کند و با مسدود‌ کردن مسیر خروجی، نوشیدنی از دستگاه خارج نمی‌شود.

علت دیگر خارج‌ نشدن قهوه از دستگاه، رسوب یا املاح سخت در آب است. ازآنجاکه در مناطق مختلف، سطوح مختلفی از املاح درون آب وجود دارد، میزان رسوب و تشکیل آهک در شهرها با یکدیگر متفاوت است. سختی آب یعنی میزان یون‌های کلیسم و منیزیم موجود در آب زیاد است و سبب می‌شود آب هنگام جوشیدن رسوب‌ کند و به‌صورت آهک سفید رنگ روی بدنه تشکیل شود. اگر به جرم‌های موجود در کتری و یا سماور نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید. نهایتاً سختی آب و رسوب آهک در قهوه‌ساز می‌تواند عامل خارج نشدن قهوه از دستگاه باشد.

بررسی مخزن قهوه‌ساز جهت عیب‌یابی

ابتدا مخزن آب را چک‌ کنید که پر باشد. در‌صورتی‌که مخزن قهوه‌ساز مستقیم به آب شهری وصل است، از باز بودن منبع آب مطمئن شوید. همچنین توجه داشته باشید که رسوب قهوه یا آهک در بدنه دستگاه نباشد. اگر با این راه‌ها مشکل حل نشد، می‌توانید از نمایندگی تعمیرات بوش بهره‌مند شوید.

چرا قهوه درون قهوه‌ساز گرم نمی‌ماند؟

قهوه‌ساز با کمک المنت گرم‌نگه‌دارنده، قهوه را درون دستگاه گرم نگه می‌دارد و مانع از جوشیدن یا سرد‌‌شدن آن می‌شود. اگر المنت گرم نگه‌دارنده خراب شود، قهوه در دستگاه سرد می‌شود. از دلایلی که سبب خراب‌ شدن المنت گرم نگه‌دارنده می‌شود؛ می‌توان به شکستگی و یا آسیب به بدنه المنت اشاره‌ کرد. هر‌گونه شکاف یا ترکی روی بدنه این المنت موجب نقص عملکرد می‌شود.

همچنین مورد دیگری که سبب می‌شود المنت گرم نگه‌دارنده خراب شود، اتصالی و یا قطع‌ شدن مدار برق المنت است. المنت گرم نگه‌دارنده با عبور جریان برق از خود، حرارت تولید می‌کند. این حرارت که از جریان برق به‌ وجود می‌آید سبب گرم نگه‌ داشتن قهوه می‌شود. اگر به‌هر‌دلیلی جریان برق عبور نکند، المنت از کار می‌افتد.

تعویض المنت گرم نگه‌دارنده در قهوه‌ساز

  • در‌ صورت شکسته بودن المنت حرارتی یا وجود شکاف روی بدنه باید آن را تعویض کنید.
  • اگر اتصالات المنت قطع‌ شده باشد باید دوباره آن را به مدار برگردانید.
  • با مولتی‌متر می‌توانید از برقرار‌ بودن جریان الکتریکی در مدار مطمئن شوید.
  • رعایت نکات‌ ایمنی در هنگام تست و تعویض المنت را فراموش نکنید.

قهوه‌ساز مانند هر وسیله برقی دیگری ممکن است روشن نشود. بنابراین باید بتوانید علت این مشکل را بیابید و به رفع آن بپردازید. از رایج‌ترین دلایل روشن نشدن قهوه‌ساز می‌توان به برق نداشتن پریز یا خراب‌بودن دوشاخه و کابل اشاره‌ کرد. در‌صورتی‌که دوشاخه اتصالی داشته باشد و یا کابل دچار پارگی شده باشد، قهوه‌ساز روشن نمی‌شود.

دلیل دیگر روشن نشدن قهوه‌ساز، خراب بودن المنت حرارتی است. المنت حرارتی با عبور جریان برق و تبدیل آن به گرما سبب می‌شود تا قهوه‌ساز شروع به کار کند و قهوه به جوش آید. در‌ صورت وجود شکاف یا قطع‌ شدن اتصالات المنت، دیگر جریان برق از دستگاه عبور نمی‌کند. دلیل دیگر، معیوب بودن یا اتصالی پیدا‌ کردن مدار کنترل یا زمان‌سنج است. اگر مشکل روشن نشدن قهوه‌ساز، سیم برق و پریز و المنت حرارتی نبود، باید به فکر بررسی مدار کنترل باشید. همچنین با دانستن موارد کامل‌تری در خصوص این‌که می‌توانید از کم و کیف مشکل مربوطه آگاه شوید.

علت دیگری که موجب روشن نشدن قهوه‌ساز می‌شود و از مشکلات رایج قهوه‌ساز است؛ نقص در عملکرد مقاومت و قطعه‌ی کاهنده ولتاژ می‌باشد. باید میزان ولتاژ ورودی توسط کاهنده مورد بررسی قرار‌ گیرد. در‌صورتی‌که رله یا ترانزیستور و کاهنده ولتاژ خراب‌ شده باشد، دستگاه روشن نمی‌شود.

علت جوشیدن بیش‌ازحد قهوه چیست؟

علت جوشیدن بیش‌‌ازحد قهوه، خراب بودن ترموستات و رسوب سوپاپ است. با‌‌‌ توجه به اینکه ترموستات نقش مهمی در کنترل دما دارد، خرابی این قطعه سبب می‌شود که نتواند به‌درستی دما را اندازه بگیرد و در نتیجه دما بالاتر از‌ حد معمول می‌رود.

خراب‌ بودن ترموستات و رسوب سوپاپ

وظیفه ترموستات این است که دما را کنترل کند، با سنجش دما سیگنالی به مدار ارسال‌ کند و مانع از افزایش آن شود. از کار‌ افتادن و خراب‌ شدن ترموستات سبب می‌شود تا دما بیش‌از‌حد بالا برود و قهوه بجوشد. دلیل دیگر جوشیدن قهوه مربوط به رسوب سوپاپ است. اگر سوپاپ قهوه‌ساز دچار گرفتگی و انسداد باشد، می‌تواند در فرآیند دم‌کردن قهوه اختلال ایجاد کند. همچنین شکستگی یا خمیدگی در سوپاپ نیز از دیگر مواردی است که باعث جوشیدن قهوه می‌شود.

بررسی ترموستات و سوپاپ قهوه‌ساز

ابتدا باید ترموستات را تنظیم کنید و در‌صورتی‌که با با این روش مشکل جوش‌آمدن قهوه حل نشد، احتمالاً نقص در عملکرد ترموستات است که باید در اسرع‌وقت تعویض شود (توجه کنید که حتماً از ترموستات مناسب دستگاه استفاده کنید). سوپاپ به‌راحتی تمیز می‌شود و با خارج کردنش از دستگاه می‌توانید آن را تمیز‌ کنید. اگر سوپاپ دچار خمیدگی یا شکستگی بود، باید تعویض شود.

چرا آب در قهوه‌ساز گرم نمی‌شود؟

نخستین دلیل گرم‌ نشدن آب در دستگاه می‌تواند اتصالی در کابل یا دوشاخه و همچنین نوسانات کلی برق باشد؛ بنابراین اگر قهوه‌ساز نمی‌تواند آب را گرم کند، باید از وجود جریان برق در آن مطمئن شد. دلیل دیگر گرم‌ نکردن آب در قهوه‌ساز وجود مشکل در المنت است. المنت با کمک جریان الکتریسیته، سبب حرارت و در نتیجه گرم‌ کردن آب می‌شود. همچنین اگر المنت دچار شکستگی یا سوختگی شده باشد، قهوه‌ساز آب را گرم نمی‌کند. برای تعویض المنت دستگاه از تکنسین‌های ماهر کمک بگیرید.

علت تلخ‌در این مطلب قصد داریم در مورد مشکلات رایج قهوه ساز نکات مهمی را ارائه دهیم. تیم هوم خانه نه تنها با اعزام تعمیرکار نمایندگی تعمیرات مرکزی به محل اقدام به تعمیر قهوه ساز می نماید بلکه با آموزش تعمیرات قهوه ساز نیز به شما کمک می کند تا ایرادات رایج ساده را بتوانید در منزل حل کنید. با توجه به اینکه قهوه ساز از وسایل پر کاربرد در آشپزخانه است از این رو خرابی های متعددی که برای آن ممکن است روی بدهد، دردسر ساز می شود.  مطالعه این مطلب به شما کمک می کند تا علت خرابی های رایج قهوه ساز را بدانید. همچنین توجه داشته باشید که در این مقاله عیب یابی و تعمیر قهوه ساز را نیز به شما آموزش می دهیم.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا