ارز دیجیتالبرترین های کسب و کار

آموزش ترید در بازارهای مالی + آموزش اسکالپ تریدینگ

ترید کلمه‌ای است که امروزه زیاد آن را در محفل‌های مختلف می‌شنویم؛ همانطور که می‌دانید، تقریبا از سال 2019 که ما شاهد ارز بیتکوین بودیم، ارز دیجیتال تبدیل به یکی از ترندهای روز دنیا و مخصوصا ایران شده بود.

روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از ارزدیجیتال وجود دارد؛ روش‌هایی مثل سرمایه گذاری، هولد، استخراج و … که ترید یکی از بهترین روشهای کسب درآمد در دنیای ارز دیجیتال است.

ولی ترید به همین سادگی نیست و نیازمند یک دانش کافی و آزمون و خطاست. در این پست قصد داریم تا با هم مراحل آموزش ترید را بررسی کنیم و ببینیم چطور می‌توانیم از این روش برای کسب درآمد استفاده کرد.

دانشجویان پس از مشاهده جلسات درس امکان پرسش و پاسخ، رفع اشکال، انجام تمرین، انجام آزمون‌های مقطعی و رتبه‌بندی خواهند داشت. پس از پایان دوره کسانی که در آزمون‌های جامع و ارزیابی فنی بالاترین نمرات را کسب کنند، جهت استخدام به شرکت‌هایی معرفی می‌شوند که قصد دارند از طریق برنامه‌نویس موردنظر خود را جذب کنند.

آموزش | ارز دیجیتال

ترید چیست و تریدر کیست؟

قبل از اینکه به سراغ بحث آموزش ترید برویم، اول از همه بیایید ببینیم مفهوم کلمه “ترید” و “تریدر” چیست. ترید یک کلمه انگلیسی “Trade” است که در زبان فارسی، معنی معامله را می‌دهد. درواقع به معامله ارز دیجیتال، ترید گفته می‌شود که می‌توانیم از این روش و در بازه‌های زمانی مختلف، برای کسب درآمد استفاده کنیم.

اگر بخواهیم کلی به بحث ترید نگاه کنیم، می‌توانیم اینگونه بگوییم که شما در این روش باید ارز را در پایین‌ترین قیمت بخرید و در بالاترین قیمت بفروشید؛ ولی فکر نکنید که ترید به همین سادگیاست! ترید روش‌های مختلفی دارد که در هر بازه زمانی، روش خاصی را می‌طلبد.

تریدر (Trader) هم به کسی گفته می‌شود که از علم کافی برای معامله ارز دیجیتال و با آمار، نمودار، تحلیلها و روش‌های مختلف آن آشنایی دارد. درواقع به فرد معامله گر، تریدر گفته می‌شود.

تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال چیست؟

یکی از بخش‌هایی که باید هر تریدری با آن آشنا باشد، تحلیل‌های ارز دیجیتال که با دو روش تکنیکال و فاندامنتال انجام می‌شود. تحلیل ارزها به حدی لازم و ضروری است که در همه کورس‌های آموزش ترید، درباره آن تا ساعتها صحبت می‌شود.

بهتر است اینگونه بگوییم که اگر تحلیلی نباشد، هیچ سودی هم در کار نیست؛ در ادامه به توضیح تحلیل تکنیکال و فاندامنتال می‌پردازیم:

آموزش | ارز دیجیتال

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) چیست؟

این روش را که با نام تحلیل فنی هم می‌شناسند، فقط مخصوص به ارز دیجیتال نیست و در بازارهای مالی مختلف هم از آن استفاده می‌شود. شاید یادگیری این تحلیل زیاد سخت نباشد، ولی یادتان باشد که تحلیل تکنیکال نیازمند مهارت و زمان بسیار زیادی است؛ شاید شما لازم باشد تا ساعتها و روزها وقت خودتان صرف تحلیل بر روی نموندارهای ارز دیجیتال کنید.

در این روش شما فقط با نمودارهای ارز دیجیتال سر و کار دارید؛ یعنی اینکه شما باید روند حرکتی ارز موردنظر را بررسی کنید و قیمت همان ارز در آینده را پیش بینی کنید.

تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis) چیست؟

تحلیل فاندامنتال را با اسم تحلیل بنیادی هم می‌شناسند که برای پیدا کردن ارزش ذاتی ارز استفاده می‌شود. برخلاف تحلیل تکنیکال، در این روش شما هیچ نیازی به نمودار ندارید و باید مسائل خارجی مربوط به ارز موردنظر را بررسی کنید.

مثلا اینکه چه کسی قرار است بر روی این ارز سرمایه گذاری کند، تعداد ارز در بازار چقدر است، صاحبان این ارز چه کسانی هستند و حتی بررسی توئیت افراد معروف.

یادتان است که رشد ارز داج کوین با توئیت ایلان ماسک شروع شد؟ مطمئن باشید افرادی که از تحلیل فاندامنتال آگاهی لازم را داشتند، بعد از این تویئت ایلان ماسک، به سود خوبی رسیدند.

شاید فکر کنید که این نوع تحلیل، زیاد کار سختی نیست و میشود با یک دوره مقدماتی آموزش ترید، آن را یاد گرفت؛ شاید بتوانید به راحتی آن را یاد بگیرد؛ ولی آیا می‌توانید به راحتی آن را پیاده کنید؟ یادتان باشد که در دنیای ارز دیجیتال، هیچ چیزی راحت نیست!

انواع استراتژی های ترید

در مرحله اول آموزش ترید با مفهوم کلمات ترید، تریدر و انواع تحلیل‌ها آشنا شدیم. همانطور که گفتیم، روش‌های مختلفی برای ترید کردن وجود دارد که بستگی به موقعیت ارز در بازار دارد. در ادامه می‌خواهیم چند نمونه از بهترین روش های ترید ارز دیجیتال را با هم بررسی کنیم:

1. آموزش اسکالپ تریدینگ

اولین روش مربوط به آموزش اسکالپ تریدینگ است که آن را با اسم خرید و فروش فوری ارز دیجیتال هم می‌شناسند. این روش معمولا برای سودهای سریع استفاده می‌شود. یعنی اینکه در بازه زمانی چند دقیقه یا چند ثانیه، خرید و فروش انجام می‌شود.

این روش معمولا برای افرادی که تازه وارد این دنیا شدند مناسب است که می‌تواند با گذراندن دوره‌های آموزش اسکالپ تریدینگ، ترید خودشان را شروع کنند. چون این روش نسبت به بقیه روش‌ها، از ریسک کمتری برخوردار است و علاوه بر اینکه می‌تواند سود خوبی به همراه داشته باشد، می‌تواند یک تجربه مناسب برای افراد آماتور باشد.

2. ترید روزانه یا Day Trading

همانطور که از اسم این روش هم مشخص است، دارایی‌ها در این روش فقط برای یک روز نگه داشته می‌شوند. البته تریدر باید از قبل و با استفاده از تحلیل‌های تکنیکال، بازه زمانی یک روزه ارزها را بررسی کند و بهترین مورد را برای ترید روزانه انتخاب کند. البته این روش نسبت به روش های دیگر، سود کمتر ولی سریعتر دارد.

3. روش سوئینگ تریدینگ یا swing trading

سوئینگ تریدینگ برخلاف ترید روزانه، در بازه‌های زمانی نسبتا طولانی مثل 1 هفته الی 2 ماه انجام می‌شود. به این شکل که تریدر بر اساس تحلیل‌های تکنیکال، ارز مورد نظر را بر اساس بازه‌های زمانی 1 هفته الی 2 ماهه بررسی می‌کند و بهترین ارز برای خرید را انتخاب می‌کند.

در روش سوئینگ تریدینگ، تریدر به دنبال یک ارزی می‌گردد که در کف قیمت باشد و پس از بررسی‌ها، باید بفهمد که مثلا در یک ماه آینده، این ارز به سقف قیمتی می‌رسد.

این روش یکی از محبوب‌ترین روش‌هاست که معمولا در دوره‌های آموزش ترید، علاوه بر روش های دیگر، بیشتر به این روش پرداخته می‌شود.

4. روش پوزیشن تریدینگ یا Position Trading

این روش مربوط بازه زمانی بلند مدت یعنی 3 الی 12 ماه است؛ در این روش، تریدر علاوه بر تحلیل تکنیکال، باید از تحلیل فاندامنتال هم استفاده کند تا بتواند بهترین پوزیشن برای خرید را انتخاب کند.

5. روش رونویس یا Copy Trading

این روش شاید در بین همه روشها، یکی از راحت‌ترین روش برای ترید باشد؛ به این شکل که مثلا شما یک تریدر حرفه‌ای را انتخاب می‌کنید و تریدها و معاملات او را تقلید می‌کنید.

بسیاری از افرادی که تازه کار هستند و یا فقط قصد سرمایه را دارند، از این روش استفاده می‌کنند.

7 مرحله تبدیل شدن به یک تریدر

بسیاری از افراد، اطلاعات زیادی در این زمینه ندارند و فقط با دیدن افرادی که با ترید توانستند به درآمد برسند، تصمیم گرفتند تا وارد دنیای ارز دیجیتال شوند. برای همین فکر می‌کنند که در مدت زمان کم می‌توانند به راحتی علم ترید را یاد بگیرند.

ولی یک تریدر حرفه‌ای نیازمند علم، تخصص، دانش کافی در زمینه ارز دیجیتال و همچنین آزمون خطاهای بسیار است؛ به نظر شما، می‌توانید در کوتاه مدت به این موارد برسید؟

آموزش | ارز دیجیتال

برای همین در ادامه، 7 مرحله را معرفی می‌کنیم که می‌تواند برای رسیدن به مرحله تریدر، به شما کمک کند:

1. شروع کنید؛ حتی اگر اطلاعات کمی دارید

این بخش نه تنها در حوزه ارز دیجیتال، بلکه در همه حوزه‌ها می‌تواند باعث پیشرفت شما شود. فرقی نمی‌کند که شما در کجای مسیر هستید و چه مقدار اطلاعات از فعالیتهای ترید دارید. سعی کنید با همان اطلاعات کم، فعالیت خودتان را شروع کنید.

احتمالا شما هم در گروه‌ها و انجمن‌های مختلف شاهد بحث و گفت و گو صاحب نظران هستید؛ سعی کنید تا از حرفهایی که می‌زنند نکته برداری کنید و همان موارد را هر چه سریعتر پیاده سازی کنید.

هیچ کسی نیست که بگوید اول، همه علم ترید را 100 درصد یاد گرفته و سپس ترید را شروع کرد؛ همه تریدرهای موفق، در ابتدا و با علم کمی که داشتند شروع به ترید کردن و کم کم در این مسیر پیشرفت کردند.

سعی کنید اول یک دوره مقدماتی آموزش ترید را بگذرانید و سپس فعالیت ترید خود را هر چقدر دست و پا شکسته، شروع کنید.

2. اشتباه جزوی از کار است

بسیاری از افراد آماتور که تازه وارد این حوزه شدند، فکر می‌کنند که اشتباهاتی که انجام می‌دهد را تا به الان هیچ کسی انجام نداده.

ولی باید بدانند که آنها فقط در حال تکرار اشتباهاتی هستند در گذشته برای دیگران پیش آمده. یادتان باشد که هیچ کسی از “اشتباهات” در امان نیست؛ فقط تعداد اشتباهات ممکن است در افراد آماتور نسبت به افراد حرفه‌ای بیشتر باشد.

اکثر این اشتباهات به دلیل رعایت نکردن قوانین است؛ البته این افراد آماتور با این قوانین آگاه نیستند و خوب همین موضوعات باعث می‌شود تا اشتباهات نسبت به افراد حرفه‌ای بیشتر شود. البته این قوانین مربوط به بحث فنی نیست. مربوط قوانین معنوی تریدر بودن است. به موارد زیر دقت کنید:

ترید بیش از حد

سرمایه گذاری کم

رعایت نکردن حد ضرر

احساسی ترید کردن

در لحظه تصمیم گرفتن

و …

این موارد فقط بخشی از قوانین ترید هستند؛ درواقع این شما هستید که باید خودتان به این نتیجه برسید که باید قوانین بالا را رعایت کنید. شاید همین الان این موارد را خوانده باشید و پیش خودتان بگویید که هیچ وقت بر خلاف این موارد عمل نمی‌کنید؛ ولی تا وقتی که اشتباه نکنید، به آن پی نمی‌برید.

3. ضرر بزرگ در کمین شماست

از این موضوع نترسید! ضرر بزرگ یکی از مراحل تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای است؛ بسیاری از افراد از قبل فکر می‌کنند که با گذراندن دوره‌های حرفه‌ای آموزش ترید می‌توانند خیلی راحت ترید را بدون هیچ ضرری شروع کنند و تا ابد هم سود می‌کنند.

با واقعیت رو به رو شوید؛ یک قصاب تا به الان دستش را با چاقو نبریده؟ یک راننده رالی، تا به الان تصادف نکرده؟ ضرر بزرگ یکی از مراحلی است که می‌تواند شما را به حرفه‌ای شدن تبدیل کند و البته این به شرطی است که از اشتباهات خودتان درس بگیرید.

البته یادتان باشد که وقتی متحمل یک ضرر شدید، باید با آن کنار بیایید و قبول کنید که امروز را شکست خوردید؛ اگر شما با واقعیت رو به رو نشوید ممکن است که دچار ضررهای بزرگتری شوید.

4. بازگشت پس از ضرر بزرگ

اگر شما واقعا دوست دارید که تبدیل به یک تریدر حرفه‌ای شوید، پس باید پس از متحمل شدن شکست بزرگ، از آن درس بگیرد و با قدرت بیشتری برگردید. یادتان باشد که آدم عاقل، از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود.

این شکست‌ها می‌تواند یک درس بزرگی برای شما باشد؛ مگر اینکه به این درس‌ها توجه نکنید!

5. دوره‌های آموزش ترید را عملی کنید

اصلا فرقی نمی‌کند که شما می‌خواهد ترید کردن را یاد بگیرید یا رانندگی یا جراحی و هر چیز دیگری. تا وقتی خودتان دست به قیچی نشوید، نمی‌تواند به چیزی که می‌خواهید برسید.

فرقی نمی‌کند که شما در حال گذراندن دوره‌های مقدماتی آموزش ترید هستید یا حرفه‌ای؛ سعی کنید هر چیزی که به شما یاد می‌دهند را فورا و تا از ذهن شما پاک نشده را به صورت عملی انجام دهید.

بخش اول را یادتان است؟ شروع کنید؛ حتی اگر اطلاعات کمی دارید!

6. سرمایه خودتان را مدیریت کنید

بعضی‌ها فکر می‌کنند ضرر کردن فقط مربوط به سیگنالهای اشتباه یا نداشتن دانش و تجربه است؛ ولی اگر شما مدیریت مالی هم نداشته باشید، خیلی زودتر از چیزی که فکر کنید با شکست و ضررهای بزرگتر رو به رو می‌شوید.

خود بحث مدیریت مالی هم یک موضوع جداگانه است که نیازمند علم و تخصص مخصوص به خودش را دارد که داستانش با تریدر شدن متفاوت است. برای مدیریت مالی در بحث تریدینگ یکسری قوانینی وجود دارد که در ادامه برای شما معرفی می‌کنیم:

هیچوقت با 100 درصد سرمایه خودتان ترید نکنید

سودها را ذخیره کنید

اگر به صورت متوالی در حال ضرر هستید، مبلغ ترید را کاهش دهید

در حین ضرر، کمی استراحت کنید و به صورت منطقی، به مبلغ ترید فکر کنید.

همیشه از نقاط حد ضرر استفاده کنید

و …

7. تقلید را کنار بگذارید

اینکه شما تحلیل‌های خودتان را با افراد خبره در میان بگذارید و از نظرات آنها استفاده بکنید، هیچ مشکلی ندارد و اتفاقا می‌توانند با نظرهایی که می‌دهند باعث رشد و پیشرفت شما شوند.

ولی یادتان باشد که این نظرها نباید بر روی روند کار شما تاثیر بگذارد. اگر کمی به فعالیت تریدرهای معروف دقت کنید، می‌فهمید که هر کدام از آنها راه و روش مخصوص به خودشان را دارند که با یکدیگر متفاوت است.

پس شما هم اگر قصد دارید که تبدیل به یک تریدر حرفه‌ای شوید، دیر یا زود باید یک روش ترید مخصوص به خودتان را بسازید. شاید الان اصلا متوجه این حرفها نشوید؛ ولی در ادامه مسیر، خودتان به این موضوع پی می‌برید.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا