پزشکی

آیا بعد از عمل دیسک کمر بی حسی پا خوب میشود

بسیاری از ما خواب رفتن دست و پا یا بهتر بگوئیم سوزش دست و پا  و یا گزگز دست و پا و یا بی حسی دست و پا را حس کرده ایم. این احساس اغلب ناشی از بودن در یک وضعیت برای مدت طولانی یا خوابیدن به شکلی که خون جریان یافته به ناحیه مورد نظر را کاهش دهد، می باشد که با اصلاح وضعیت پس از چندین دقیقه، فرد بدون وجود آمدن هیچ مشکلی به وضعیت طبیعی برمی گررد. اما اگر احساس سوزش پا، گزگز پا، مور مور شدن دست و پا و ضعف پا می کنید، که از بین نمی رود یا مرتب دچار آن می شوید، زمان آن رسیده است که به پزشک مراجعه کنید. بعضی از بیماری ها باعث گزگز و بی حسی پا و ساق پا می شوند و در حالی که بعضی از آنها چیزی بیشتر از یک مشکل ساده نیستند، موارد دیگر ممکن است علامت بیماری های شدیدتری باشند. در صورتی که گزگز پا و سوزش کف پا درمان نشود،  پا و ساق پای شما در معرض بیماری یا آسیب دیدگی شدیدتری قرار می گیرد. در ادامه به بحث علائم، علت و درمان سوزش کف پا می پردازیم.

کلینیک امید در مواجه با بیماری‌ها، رویکرد پلکانی دارد و استفاده از درمان‌های ساده‌تر را در اولویت خود قرار می‌دهد متخصصین طب فیزیکی این کلینیک ابتدا درمان‌‌های ساده و کم تهاجمی را به بیماران پیشنهاد می‌دهند. در صورتی که بیمار به درمان‌های ساده پاسخ نداد، استفاده از درمان‌های تهاجمی‌تر و پرهزینه‌تر توصیه می‌شود. در نهایت اگر شرایط بیمار به گونه‌ای است که هیچ کدام از این درمان‌ها برای او مفید واقع نشد، متخصص طب فیزیکی بیمار را به جراح متبحر ارجاع می‌دهد. اما بیماران در اکثر موارد با استفاده از خدماتی که در این کلینیک ارائه می‌شود، از درمان‌ جراحی بی‌نیاز می‌شوند. از جمله از جراحی‌های بسته‌ای که در کلینیک امید انجام می‌شود عبارتند از:

  • لیزر نوکلوئوتومی
  • آندوسکوپی به روش هیدروسیژن
  • تزریق های ترنسفورمینال
  • تزریق در فاست
  • رادیوفرکوئنسی

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن‌ 09025804413 تماس حاصل فرمایید.

فهرست مطالب

  • 1 علائم خواب رفتن،گزگز،سوزش و بی حسی پا
  • 2 علت خواب رفتن،گزگز،سوزش و بی حسی پا
  • 3 تشخیص خواب رفتن،گزگز،سوزش و بی حسی پا
  • 4 درمان خواب رفتن،گزگز،سوزش و بی حسی پا
  • 5 پیشگیری از گزگز پا

علائم خواب رفتن،گزگز،سوزش و بی حسی پا


گزگز پا علاوه بر حس سوزن سوزن شدن پا، همراه با علائم دیگری است که بسته به بیماری یا اختلال بوجود آورنده آن فرق می کند. عواملی که مرتبا پا را تحت تاثیر قرار می دهند(مانند سیاتیک) همچنین شامل سیستم های دیگر بدن می شوند. که در زیر به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

  • پا درد
  • خارش
  • کرختی یا بی‌حسی و ضعف رفتن پا
  • گرفتگی عضلانی
  • سرگیجه
  • تغییر دید
  • ضعف پا
  • دشواری در راه رفتن
  • گیجی یا بیهوشی
  • از دست دادن کنترل مثانه یا روده
  • حساسیت پوستی و سوزن سوزن شدن کف پا

اگر در کنار گزگز پا با علائم نامبرده فوق مواجه شدید، با توجه به ریشه داشتن‌ دلیل داغ شدن کف پا در علل گوناگون، باید این علائم را جدی بگیرید و به پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید.

علت خواب رفتن،گزگز،سوزش و بی حسی پا


پا روی پا انداختن هنگام نشستن، نشستن روی پا، سر پا نشستن یا نشستن طولانی مدت یا گذاشتن کیف پول در جیب پشت می‌تواند علت وارد شدن فشار به سرخرگ‌ها یا اعصاب پا باشد ، علت خواب رفتن دست و پا و علت بی حسی پا و منجر به خواب رفتن و گزگز پا شود.

  • گزگز و بی حسی پا یا ناتوانی در حرکت دادن پا و خواب رفتگی دست و پا که پس از چند ثانیه یا چند دقیقه به دنبال برطرف شدن فشار و کشش روی پا از بین می‌رود.
  • پا روی پا انداختن طولانی مدت یا دیگر حرکت‌های وارد کننده فشار در شرایط حاد، آسیب دیرپا یا حتی دائمی عصب پرونئال (عصب قسمت خارجی پا) را به دنبال دارد.

در این حالت علائم خواب رفتن دست و پا و سوزن سوزن پا با برداشتن فشار رفع می شود و نیاز به درمان خاصی ندارد. در ادامه دلایل  جدی بروز این مشکل و ضعف پا را بررسی خواهیم کرد.

سیاتیک: این کلمه نام رایج درد پا و کمر ناشی از اختلال‌های درگیر کننده عصب سیاتیک ست. علائم متداول عبارتند از:

  • درد کمر و یا باسن
  • درد، بی‌حسی یا کرختی، گزگز پا یا ضعف پا معمولاً در یک سمت از یدن.

درد رگ سیاتیک به علل زیر بروز می یابد:

  اوزون تراپی و اکسیژن درمانی در طب فیزیکی و توانبخشی

فتق دیسک کمر: گاهی فتق دیسک کمر علت خواب رفتن پای چپ و یا راست خواهد بود. پارگی یا بیرون زدگی دیسک مهره‌های کمری، به ویژه بین مهره‌های چهارم و پنجم کمری، یا مهره‌ی پنجم کمری و مهره اول خاجی یا ساکروم (دیسک بین مهره ای S1-L5)، به ریشه‌های عصب سیاتیک فشار می‌آورد. فتق دیسک گاهی به تدریج و گاهی ناگهانی، غالباً پس از بلند کردن جسمی سنگین از روی زمین، بروز می‌یابد. علائم فتق دیسک عبارت‌اند از:

  • درد، گزگز پا یا کرختی کمر، باسن، ران، ساق یا پایین پا معمولاً در یک سمت بدن.
  • سندرم کودا اکوینا (سندرم انتهای نخاع یا سندرم دم اسب) معمولاً از فتق بزرگ دیسک کمری ایجاد می‌شود که روی اعصاب کمر فشار می‌آورد. علائم کمر درد، ضعف عضله‌های دوطرفه پایین تنه، بی‌حسی اطراف مقعد و عضله‌های داخلی ران (بی‌حسی زین اسبی)، بی‌اختیاری روده و مثانه در این حالت غالباً در هر دو سمت بدن بروز می‌یابند و نیاز به عمل جراحی فوری دارند.
  • تشدید علائم گزگز، بی حسی و خواب رفتن پا در طول نشستن، ایستادن، شوزن سوزن شدن پا در خواب و هنگام انجام حرکت‌های مشخص، خم شدن یا بلند کردن اشیاء از روی زمین؛ و تسکین علائم زمان پیاده‌روی یا شنا.

تنگی کانال نخاع کمر: این بیماری گاهی در عوامل ژنتیکی ریشه دارد و مادرزادی و ارثی است، اما معمولاً از رشد بیش از اندازه استخوان مهره (خار یا زائده) در اثر بالا رفتن سن ناشی می‌شود. از جمله علائم این عارضه می توان به خواب رفتن پا، درد پا و مورمور شدن و گزگز پا اشاره کرد.

اسپوندیلولیستزیس یا سرخوردگی مهره: اسپوندیلولیستزیس (سرخوردگی مهره) عارضه‌ای است که در آن، مهره نسبت به مهره دیگر، معمولاً رو به جلو سر می‌خورد. اختلال سرخوردگی مهره یا مادرزادی یا پی‌آمد فرسایش ناشی از بالا رفتن سن، تروما یا ضربه یا صدمه دیدن حین عمل جراحی است. خواب رفتن پا، درد و ضعف پا از جمله علائم این بیماری می باشد. بر انجام ورزش ها و نرمش‌های کششی تأکید می‌شود، در ابتدا نرمش‌های کششی عضله‌های همسترینگ انجام می‌شود و به مرور نرمش‌های پیشرفته‌تر به بیمار آموزش داده می‌شود. به علاوه از بیمار خواسته می‌شود تا نرمش‌های کششی همسترینگ را هر روز دو بار جهت کاهش فشار روی کمر تکرار کند. برنامه ورزشی باید تحت نظارت متخصص تدوین شود و به تدریج و به مرور زمان نرمش‌های پیشرفته‌تر در برنامه درمان سرخوردگی مهره کمر گنجانده شود.

سندرم پیریفورمیس: عضله پیریفورمیس واقع در بخش تحتانی ستون مهره‌ها در صورت گرفتگی و فشار آوردن به عصب سیاتیک منجر به کمر درد می‌شود.

عفونت و تومور ستون فقرات: تومورهای نخاع یا ستون فقرات و التهاب در عفونت‌ها، مانند سل ستون فقرات، به عصب سیاتیک فشار می‌آورد و موجب پا درد، بی حسی و گزگز پا می‌شود.

بارداری: در طول دوران بارداری، به ویژه هنگام دراز کشیدن یا راه رفتن، رحم روی عصب سیاتیک فشار وارد می‌کند و به کمر درد و خواب رفتن پا در یکطرف و یا هر دو طرف بدون دامن می‌زند. فتق یا برجستگی دیسک نیز یکی از دیگر علل متداول است. علائم سیاتیک کمر و علائم خواب رفتن و گزگز پا معمولاً پس از زایمان برطرف می‌شوند.

کرختی یا بی‌حسی پا پس از جراحی:بیمار گاهی اوقات پس از عمل جراحی فیوژن (الحاق یا خشک کردن) مهره‌های کمری با درد و بی‌حسی پا مواجه می‌شود.

سندرم تونل تارسال: تحت فشار قرار گرفتن عصب درشت نی خلفی در محل امتداد آن در مچ داخلی موجب بروز سندرم تونل تارسال می‌شود. راه رفتن طولانی مدت یا به پا داشتن کفش نو، صدمه دیدن، تورم تاندون‌ها در بیماری آرتریت روماتوئید و… از علل بروز این سندرم به شمار می‌روند و علائم آن عبارت‌اند از:

  • کرختی یا بی‌حسی، گزگز و درد کف پا و پا و همچنین سوزش اطراف ناحیه داخلی مچ پا یا کف پا که در نتیجه ایستادن یا راه رفتن، تشدید و در اثر استراحت تاحدی برطرف می‌شود.
  • ضعف رفتن پا و یا سنگین شدن پا

سندرم پای بیقرار(RLS): اختلالی عصب‌شناختی با علتی نامشخص است که در پی ابتلا به آن، بیمار نیازی مبرم به تکان دادن پا حس می‌کند. بعضی از علائم این سندرم عبارت‌اند از:

  • خارش و روی زمین کشیدن پا، احساس سنگین شدن پا یا احساس کشش در پاها که هنگام استراحت کردن و بی‌حرکت بودن تشدید می‌شود اما با تکان دادن پاها کاملاً برطرف می‌گردد.
  • تشدید علائم در بعدازظهر و در شب و مختل ساختن خواب

میلیت عرضی: التهاب سراسر عرض یک بخش از نخاع را میلیت عرضی می‌نامند. علت دقیق این عارضه مشخص نیست و اگرچه تمام گروه‌های سنی حتی کودکان را هدف قرار می‌دهد در بین افراد بیست تا چهل ساله رواج بیشتری دارد و میتواند علت گزگز دست و پا باشد . علائم این بیماری عبارت‌اند از:

  • درد موضعی کمر
  • سوزش، بی‌حسی، گزگز بین انگشتان پا و خواب رفتن پا یا فلج موضعی هر دو پا
  • اختلال عملکرد مثانه و روده
  • سر درد، تب و کاهش اشتها
  • مشکلات تنفسی
  • ضعف بازوها
  بیوفیدبک :کنترل عملکرد بدن و ضربان قلب با حسگرهای الکتریکی بیوفیدبک

ورم عصب : گاهی گزگز پا ناشی از ورم عصب پا می باشد که دردناک است با این حال اغلب خوش خیم است و در اصل زنانی را تحت تاثیر قرار می دهد که کفش های پاشنه بلند و تنگ می پوشند. ورم عصب شبیه عصب باریکش در پا است، اما در واقع رشد غیرطبیعی بافت دور عصب معمولا بین انگشتان سوم و چهارم پا است. بیماران گزگز دست و پا اغلب احساس خود را شبیه قدم گذاشتن بر روی یک سنگ یا سنگریزه کوچک توصیف می کنند. از اصلی ترین علت سوزش کف پا ورم عصب می باشد که منجر به درد یا بی حسی و مور مور شدن بین انگشتان پا می شود و بیشتر در حین راه رفتن مشخص می شود. درد پا معمولا هنگام نشستن و وقتی دیگر راه نروید، کفش های خود را درآورید و ناحیه مورد نظر را مالش دادید، از بین می رود. درد، مورمور و سوزن سوزن شدن بین انگشتان پا (نوروماي مورتون) یک عارضه دردناک است که پنجه پا، به‌طورمعمول ناحيه بين انگشتان سوم و چهارم را تحت تأثير قرار می‌دهد. احساس نوروماي مورتون چیزی شبیه به وجود شن یا سنگ‌ریزه در کفش و یا تا خوردن جوراب است.

علت ساختار پیچیده مفصل و مشارکت فعال زانو در فعالیت‌های مختلف در طول عمر، نشانه‌ها و علائم سوزش زانو در یک زانو یا در هر دو زانو ممکن است بسیار متفاوت باشد. برای درمان گر گرفتن زانو باید بدانید که ، گرگرفتن زانو از قسمت جلو یا پشت، بروز درد در هنگام زانو زدن، صاف کردن زانو، ایستادن، راه رفتن یکی از شایعترین علائمی است که تقریباً در تمام مشکلاتی که در بالا ذکر شد وجود دارد. تورم و ناراحتی و خشکی و کاهش انعطاف‌پذیری مفصل در برخی موارد مشاهده می‌شود. بعضی از بیماران ممکن است تب خفیفی نیز داشته باشند.

زمان مراجعه به پزشک

به هیچ عنوان نباید گزگز پا را بی‌ اهمیت پنداشت، چون ممکن است نشانه مشکلی جدی‌تر باشد. تشخیص عارضه‌هایی مانند نوروپاتی محیطی و جریان خون نامناسب در مراحل اولیه بیماری سرنوشت‌ساز است و تأخیر در مراجعه به پزشک می‌تواند یک یا در نهایت چند بار رفتن به مطب را به یک برنامه درمان خواب رفتن دست و پا گسترده تبدیل کند. در صورت مواجهه با گیجی، سرگیجه، ضعف رفتن پا یا فلج در کنار خواب رفتن پا بطور مداوم سعی نکنید رانندگی کنید، اگر تنها هستید و نمی‌توانید از کسی بخواهید تا شما را هنگام بروز چنین علائمی به بیمارستان برساند با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

تشخیص خواب رفتن،گزگز،سوزش و بی حسی پا


برای تشخیص علت خواب رفتن پا و گز گز دکتر به بررسی درد می پردازد. درد که در کمر آغاز می شود و تا پا گسترش پیدا می کند اغلب ناشی از فشار بر روی ریشه های عصب سیاتیک است که در اختلالات ستون فقرات بوجود می آید. آزمایشات سرپایی مخصوص از قبیل بررسی حساسیت پا نشان می دهد که کدام عصب ها درگیر هستند. آزمایش ام آر ای از ستون فقرات اغلب اختلالات ستون فقرات را نشان دهند. عکسبرداری با اشعه ایکس شکستگی استخوان در پا را نشان می دهد.

درمان خواب رفتن،گزگز،سوزش و بی حسی پا


درمان گزگز دست و پا و خواب رفتن آن بر علت اصلی و نهفته آن مبتنی است؛ برای مثال در صورت پایین بودن میزان ویتامین‌ها، مکمل ویتامین تجویز خواهد شد یا در صورت نقش داشتن دارویی خاص، مقدار مصرفی دارو یا نوع آن باید تغییر کند. چنانچه علت گزگز پا دیابت باشد، باید میزان قند خون را کنترل کند. اگر بی حسی و سوزن سوزن پا فقط هنگام نشستن در حالتی دلخواه رخ می‌دهد، باید شیوه راحت دیگری را برای نشستن انتخاب کرد. تشخیص صحیح ارتوپد از گزگز کردن مجدد پیشگیری می‌کند.

خواب رفتن دست و پا به دلایل مختلفی رخ می دهد، به منظور تجویز بهترین درمان گزگز پا پزشک باید تشخیص درستی از علت آن داشته باشد. اگر خواب رفتن پا بطور مداوم پیش می آید و با همراه با علائمی چون بی حسی پا، درد و ضعف پا، سنگین شدن پا در شب، در صبح باشد. باید به پزشک مراجعه کنید. گزگز پا در حاملگی بعد از زایمان برطرف می شود.

  کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر: علت، علائم و درمان

درمان های خانگی

برای درمان بی حسی پا چند روش درمانی خانگی وجود دارد:

  1. کشش و ماساژ:کشش و ماساژ دادن در هنگام خواب رفتن پا به منظور افزایش جریان خون به ناحیه و رفع فشار از عصب در صورت امکان صورت می گیرد.این کار وقتی بیشترین کارایی را دارد که به محض شروع بی حسی و گزگز دست و پا آن را انجام دهید بطور مثال در صورتی که نشسته اید و تایپ می کنید، بلند شوید و قدم بزنید.
  2. کمپرس گرم: کمپرس گرم به افزایش تامین خون در ناحیه بی حس شده کمک می کند. در صورتی که سوزن سوزن شدن پا شدت پیدا کرد، کمپرس گرم را بردارید و برای کاهش التهاب از کمپرس یخ استفاده کنید.
  3. تامین ویتامین های مورد نیاز: ویتامین های B و E قابل حل در آب به جلوگیری از بی حسی پا ناشی از کمبود ویتامین کمک می کنند. اگر دچار خواب رفتن پا یا سوزن سوزن شدن پا می شوید ماهی، سبزیجات سبز برگ دار و آجیل های زیادی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.همچنین می توانید مکمل های ویتامین بازاری را مورد استفاده قرار دهید.

تمرینات ورزشی

کشش کف پا:  روی زمین بنشینید و پای خود را صاف جلوی خود قرار دهید. به سمت جلو خم شوید و انگشتان پای خود را بگیرید و آنها را به سمت بدن خود بکشید. در صورتی که نمی توانید به راحتی به انگشتان پای خود دسترسی داشته باشید، یک حوله تا شده را روی گردی پای خود قرار دارد و هر کدام از لبه های حوله را در حین کشیدن در یک دست قرار دهید. این حرکت به کاهش علائمی نظیر بی حسی پا، خواب رفتن پا و گزگز پا می شود.

کشش انگشت های پا: با نشستن بر روی یک صندلی و قرار دادن یک پا بر روی یک دیگر به صورت زانو ضربدری انگشتان پای خود را بکشید. انگشتان دست خود را از انگشتان پای خود  عبور دهید و به آرامی به بالا و خارج هل دهید و هر انگشت پا را بکشید. سعی کنید بدون استفاده از انگشتان دست انگشتان پای خود را بکشید تا عضلات آنها قوی تر شوند با اینکار به کاهش سوزن سوزن شدن پا کمک می شود.

کشش عصب سیاتیک: در صورتی که گزگز پا، ساق پا یا ران را نیز در بر می گیرد، سعی کنید عضلات گلابی شکل که در کنار عصب سیاتیک قرار دارند، بکشید. به پهلو دراز بکشید و پای پایینی خود را صاف بگیرید. زانوی بالایی خود را  خم کنید و آن را روی زمین در مقابل خود قرار دهید و بوسیله ران خود بکشید. همچنین، می توانید به پشت بخوابدی و هر دو زانوی خود را به سمت سینه خود بکشید. زانوهای خود را ضربدری شکل کنید و سپس زانوی پایینی را به عقب هل دهید تا ران مخالف کشیده شود.

خواب رفتن پا یا همان احساس سوزن سوزن شدن پا معمولا برای تمامی افراد پیش آمده است که با اصلاح وضعیت بهبود می یابد. اما چنان خواب رفتن همراه با علائمی نظیر بی حسی پا، سوزش پا و ضعف رفتن پا باشد که بطور مداوم اتفاق می افتد، باشد باید به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص علت آن بهترین درمان را برایتان تجویز نماید. گاهی این علائم نظیر گزگز پا و ضعف پا ممکن است بطور ناگهانی و یا حتی در صبح نیز بروز کند و یا حتی در خواب دچار این علائم شوید و با درد و احساس سوزش پا و سوزن سوزن شدن پا از خواب بیدار شوید. معمولا علائم با درمات علت بیماری بهبود می یابد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن‌ 09025804413 تماس حاصل فرمایید.

پیشگیری از گزگز پا


شما می‌توانید با ایجاد تغییر در سبک زندگی خود و کاهش فاکتورهای ریسک از ابتلا به سندروم تونل کارپال و گزگز پا پیشگیری نمایید. درمان بیماری‌هایی همچون دیابت، فشار خون بالا، و آرتروز می‌تواند خطر ابتلای شما به سندروم تونل کارپال را کاهش دهد. به فشارهای وارد شده به دست دقت کافی داشته باشید و از فعالیت‌هایی که باعث کشیده شدن بیش از حد مچ دست می‌شود اجتناب کنید. این فعالیت‌ها می‌توانند استراتژی‌های مهم برای کاهش علائم بیماری از جمله بی حسی دست و خواب رفتن دست باشند.

بی حسی، گزگز، سوزش و خواب رفتن پا اگرچه درمان های ساده ای دارد اما نباید کم اهمیت گرفته شود. هر زمان که علائم یاد شده در مقاله را داشتید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت خواب رفتن، ضعف رفتن و گزگز پا را تشخیص داده و بهترین درمان را برایتان تجویز نماید.


دیسک کمر مهم‌ترین و متداول‌ترین مشکل روماتولوژی است. درمان در ابتدا مبتنی بر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی است. از فیزیوتراپی نیز استفاده می‌شود. اما وقتی نتیجه موثری حاصل نشود، به طور معمول تزریق کورتیکوائید، مداخلات جلدی یا استفاده از آرتزها به بیمار پیشنهاد می‌شود. دیسکوژل یک وسیله پزشکی است که به تازگی برای درمان دیسک کمر استفاده می‌شود. درمان داخل دیسکی دیسکوژل با هدف درمان فتق دیسک و ریشه اعصاب، درد را از بین می‌برد.

فهرست مطالب

  • 1 دیسک کمر چیست؟ 
  • 2 دیسک کمر چگونه ایجاد می‌شود؟
  • 3 علائم دیسک کمر چیست؟ 
  • 4 دیسک کمر چگونه درمان می‌شود؟ 
  • 5 دیسکوژل چیست؟ 
  • 6 دیسکوژل چگونه تزریق می‌شود؟ 
  • 7 مدت بستری برای دیسکوژل چه مدت است؟ 
  • 8 چه مدت طول می‌کشد تا اثرات دیسکوژل آشکار شود؟ 
  • 9 آیا پوشیدن بریس و کمربندهای گردنی و کمر ضروری است؟
  • 10 میزان موفقیت تزریق دیسکوژل چیست؟ 
  • 11 مزایای دیسکوژل چیست؟ 
  • 12 احتمال عود فتق دیسک بعد از تزریق دیسکوژل چقدر است؟ 
  • 13 درمان دیسکوژل چقدر دوام دارد؟ 
  • 14 آیا خطر جابجایی یا حرکت دیسکوژل وجود دارد؟ 
  • 15 با تزریق دیسکوژل چه اتفاقی برای سطح دیسک می‌افتد؟ 
  • 16 موارد درمان دیسکوژل 
  • 17 هزینه این روش درمانی چقدر است؟

دیسک کمر چیست؟ 


بالشتک‌های الاستیک که استخوان‌های در ستون فقرات (مهره‌ها) را جدا از یکدیگر نگه می‌دارند، دیسک نامیده می‌شوند. این دیسک‌ها بسیار شبیه به یک دونات ژله‌ای هستند که دارای مرکز نرم و نمای بیرونی سفت هستند. دیسک‌ها باید در تراز با مهره‌ها قرار بگیرند اما گاهی اوقات این دیسک‌های دونات مانند از تراز طبیعی خود خارج می‌شوند و مرکز نرم از قسمت بیرونی دیسک خارج می‌شود. این اتفاق فتق دیسک نامیده می‌شود و گاهی نیز به نام‌های لغزش دیسک یا پارگی دیسک نیز شناخته می‌شود.

دیسک کمر در برخی از افراد علائمی ندارد و به هیچ وجه دردناک نیست. اما برای برخی دیگر می‌تواند بسیار دردناک یا تحریک کننده باشد زیرا پارگی دیسک می‌تواند اعصاب اطراف را تحریک کند و باعث ایجاد درد یا حتی ضعف یا بی‌حسی در بازو یا پا شود.

دیسک کمر چگونه ایجاد می‌شود؟


دیسک کمر در بیشتر موارد نتیجه پیر شدن و ساییدگی دیسک‌ها است. به این حالت دژنراسیون دیسک گفته می‌شود. با افزایش سن، مایعات دورن دیسک‌های ستون فقرات به تدریج از بین می‌روند و دیسک‌ها را مستعد پارگی یا شکنندگی می‌کنند.

اگر هنگام بلند کردن اجسام سنگین مراقب نباشید و به جای پاهایتان، فشار را به کمرتان وارد کنید ممکن است دچار دیسک کمر شوید. پیچ خوردن و چرخاندن کمر در هنگام بلند کردن اجسام نیز ممکن است باعث پارگی دیسک شود. در موارد نادر دیسک کمر نتیجه آسیب به ناحیه پشت، مانند افتادن یا ضربه خوردن است.

افرادی که اضافه وزن دارند، افرادی که شغل آن‌ها نیاز به فعالیت فیزیکی زیادی دارد، و افرادی که به طور ژنتیکی مستعد ایجاد فتق در دیسک‌های ستون فقرات خود هستند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به دیسک کمر قرار دارند.

علائم دیسک کمر چیست؟ 


از آنجا که همه موارد دیسک کمر باعث ایجاد علائم نمی‌شوند، ممکن است برخی از افراد دچار فتق دیسک شده باشند و اصلا از آن خبر نداشته باشند، مگر اینکه در آزمایش‌های تصویربرداری ستون فقرات مشخص شود. اما در بیشتر موارد، دیسک کمر دردناک یا ناراحت کننده است. دیسک کمر می‌تواند در قسمت تحتانی کمر (ستون فقرات کمری) یا در گردن (ستون فقرات گردنی) ایجاد شود، اگرچه به طور معمول در ستون فقرات کمر اتفاق می‌افتد. شایع‌ترین علائم دیسک کمر عبارتند از:

  • درد بازو یا پا. اگر فتق دیسک در گردن شما باشد ممکن است در بازوها یا شانه‌های خود احساس درد کنید. اگر در قسمت تحتانی کمر باشد ممکن است درد را در باسن، ران، ساق یا پایین پا احساس کنید. درد می‌تواند با حرکت یا حتی سرفه یا عطسه به بازو یا پا سرایت کند.
  • بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن. از آنجا که پارگی دیسک می‌تواند به اعصاب اطراف فشار وارد کند، معمولاً در ناحیه‌ای از بدن که اعصاب آن از این ناحیه منشا می‌گیرد دچار بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن می‌شوید.
  • ضعف. اعصاب ستون فقرات به کلیه سیستم‌های مختلف بدن از جمله سیستم عضلانی خدمت می‌کند. عضلاتی که توسط اعصاب تحت تأثیر فتق دیسک قرار دارند ممکن است ضعیف شوند و بلند کردن وسایل یا حتی راه رفتن برای شما دشوار شود.

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

دیسک کمر چگونه درمان می‌شود؟ 


درمان دیسک کمر بیشتر به علائم (درد، سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی و ضعف عضلانی) آن بستگی دارد تا اینکه بخواهد خود دیسک پاره شده را درمان کند. در بیشتر موارد، دیسک کمر می‌تواند با داروهایی مانند داروهای مسکن بدون نسخه یا مسکن‌های تجویزی، داروهای ضد درد عصبی، شل کننده‌های عضلانی یا تزریق کورتیزون درمان شود.

ورزش و فیزیوتراپی نیز می‌تواند برای بهبود علائم دیسک کمر مفید باشد. در موارد شدید ممکن است عمل جراحی برای برداشتن قسمت برآمده دیسک ضروری باشد و در موارد نادر نیز ممکن است کل دیسک نیاز به جراحی داشته باشد. اگر دیسک برداشته شود، ممکن است مهره‌ها به هم وصل شوند تا از بی‌ثباتی در ستون فقرات جلوگیری شود. به جای یک فیوژن، برخی از جراحان ممکن است پروتز دیسک را توصیه کنند.

شما می‌توانید با حفظ روال ورزش منظم که شامل فعالیت‌های تقویت کننده عضلات هسته بدن است، از پارگی دیسک‌های ستون فقرات جلوگیری کنید. حفظ حالت خوب و حفظ وزن سالم نیز می‌تواند به جلوگیری از دیسک کمر کمک کند.

دیسکوژل چیست؟ 


دیسکوژل چیست؟

دیسکوژل ایمپلنتی است که با یک سوزن ریز به دیسک تزریق می‌شود. بسته به منطقه‌ای که فتق دیسک در آن قرار دارد، می‌توان روش‌های مختلفی را در نظر گرفت. به عنوان مثال، در مواردی که دیسک در ستون فقرات گردنی ایجاد شده است از ناحیه قدامی جانبی تزریق می‌شود و برای موارد قفسه سینه و کمر نیز از ناحیه خلفی تزریق می‌شود. دیسکوژل ممکن است فشار داخل صفاقی و حتی در طولانی مدت اندازه فتق دیسک را کاهش دهد. همچنین به عنوان یک مانع بین واسطه‌های ایجاد درد و ریشه‌های عصبی و همچنین سیستم عروقی عمل می‌کند. این ماده همچنین به عنوان ایمپلنت روی دیسک آسیب‌دیده اثرات حمایتی دارد.

دیسکوژل چگونه تزریق می‌شود؟ 


یکی از جالب‌ترین و مهم‌ترین خواص دیسکوژل، قابلیت ژلی شدن آن هنگام تماس با محتوای آب دیسک است. به عبارت دیگر، دیسکوژل مایع هنگام تزریق به ایمپلنت فلزی پنبه‌ای منعطف تبدیل می‌شود كه با دستگاه‌های مختلف رادیولوژیكی مانند C آرم، فلوروسكوپ، و سی‌تی اسكن قابل تشخیص است …

تزریق دیسکوژل را می‌توان با بی‌حسی موضعی انجام داد و هرگز نیازی به بیهوشی عمومی (GA) نیست. بنابراین می‌توان از خطرات و عوارض GA جلوگیری کرد.

مدت بستری برای دیسکوژل چه مدت است؟ 


تزریق دیسکوژل یک روش سرپایی است. بیمار می‌تواند یک یا دو ساعت بعد از تزریق پیاده روی کند و حتی در طی چند ساعت مرخص شود. نکته مهم در طی فرایند تزریق این است که ممکن است بتوانید مسیر سوزن و مراحل ورود دیسکوژل به دیسک را مشاهده کنید.

چه مدت طول می‌کشد تا اثرات دیسکوژل آشکار شود؟ 


 رفتار درد و احساس به عوامل مختلفی بستگی دارد. به همین دلیل میزان تحمل در افراد مختلف متفاوت است. با وجود این واقعیت، به طور کلی تسکین درد بین سه تا شش هفته پس از تزریق ظاهر می‌شود. با اینکه می‌توانید چند ساعت بعد از تزریق پیاده روی کنید، اما ورزش سبک، رانندگی در مسافت کوتاه و هیدروتراپی بعد از سه تا شش هفته با اجازه پزشک مجاز است و تمرین ورزش شدید، شنا، رانندگی در مسافت طولانی و … می‌توانند بعد از  دو ماه آغاز شوند و به تدریج دو ماه پس از تزریق با اجازه پزشک افزایش یابند.

آیا پوشیدن بریس و کمربندهای گردنی و کمر ضروری است؟


معمولاً لازم نیست اما در بعضی موارد پزشک ممکن است آن را توصیه کند.

میزان موفقیت تزریق دیسکوژل چیست؟ 


مقالات زیادی در مجلات علمی مختلف منتشر شده است. تقریباً همه آن‌ها میزان موفقیت (خوب و بسیار خوب) بیش از 91.4 مورد را گزارش کردند. در مواردی که فتق دیسک با پیچیدگی شدید مانند تنگی کانال کمری همراه است، میزان موفقیت بین 82 تا 84 درصد است.

مزایای دیسکوژل چیست؟ 


مزایای دیسکوژل چیست؟

برخی از مزایای دیسکوژل عبارت است از:

  • تزریق دیسکوژل یک روش سرپایی است
  • دیسکوژل هرگز به بیهوشی عمومی نیاز ندارد. بنابراین می‌توان از خطرات و عوارض GA جلوگیری کرد
  • دیسکوژل در طی تزریق با دستگاه رادیولوژی قابل مشاهده است (دیسکوگرافی)
  • بیمار می‌تواند دو ساعت پس از تزریق راه برود و حتی در طی چند ساعت مرخص شود
  • امکان تکرار تزریق در صورت لزوم وجود دارد
  • عدم وجود عوارضی مانند واکنش‌های آلرژیک، عفونت، ایجاد اسکار و چسبندگی. دیسکوژل درمانی در هزاران بیمار در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گرفته است و خوشبختانه هنوز هیچگونه واکنش آلرژیک یا عوارض دیگری گزارش نشده است.
  • امکان استفاده از آن در موارد بیماری‌های قلبی، ریوی و فشار خون بالا وجود دارد
  • اگر به هر دلیلی نیاز به عمل جراحی باشد، دیسژل تزریق شده هیچگونه دخالتی در آن ندارد
  • دیکوژل باعث ایجاد اسکار پوستی نمی‌شود (از نظر زیبایی شناسی بسیار سودمند است)

احتمال عود فتق دیسک بعد از تزریق دیسکوژل چقدر است؟ 


  طبق مطالعات  7 سال گذشته، هیچ عود فتق دیسکی گزارش نشده است. توجه به این نکته مهم است که حتی در صورت عود فتق دیسک، دیسکوژل می‌تواند دوباره تزریق شود.

درمان دیسکوژل چقدر دوام دارد؟ 


از آنجا که دیسکوژل در محل دیسک کاشته می‌شود، ماندگاری بالایی دارد.

آیا خطر جابجایی یا حرکت دیسکوژل وجود دارد؟ 


  از آنجا که دیسکوژل به داخل ناحیه آسیب دیده دیسک پاره شده نفوذ می‌کند، به یک پروتز دائمی تبدیل شده و بنابراین خطر جابجایی و حرکت آن وجود ندارد.

با تزریق دیسکوژل چه اتفاقی برای سطح دیسک می‌افتد؟ 


  • دیسکوژل ممکن است فشار داخل دیسک را کاهش دهد و حتی اندازه دیسک فتق را در طولانی مدت کاهش دهد
  • این ماده همچنین به عنوان یک مانع بین واسطه‌های ایجاد درد و ریشه‌های عصبی و همچنین سیستم عروقی عمل می‌کند
  • این ماده همچنین به عنوان ایمپلنت روی دیسک آسیب‌دیده اثرات حمایتی دارد

موارد درمان دیسکوژل 


  • علائم فتق دیسک بدون پاسخ به درمان‌های محافظه کارانه
  • هرگونه درد دیسکوژنیک (موضعی یا رادیکولار)
  • درد طولانی مدت بدون علامت مطلق برای جراحی
  • بیماران مبتلا به فتق دیسک علامت‌دار که گزینه‌های درمانی محافظه کار در بهبود علائم موفق نبوده‌اند و جراحی برای درمان آن در نظر گرفته شده است
  • مشکلات پزشکی و بیهوشی پر خطر
  • ترس غیرقابل کنترل از جراحی

هزینه این روش درمانی چقدر است؟


هزینه این روش درمانی حتی در شرایط دشوار مالی امروزی، غیر قابل پرداخت نیست. اگر هزینه فیوژن ستون فقرات را با روش تزریق دیسکوژل مقایسه کنید متوجه می‌شوید که هزینه این روش تقریباً 3/1 تا 4/1 فیوژن ستون فقرات است.


آیا شما متقاضی مناسبی برای جراحی دیسک کمر هستید؟ آیا عمل دیسک عوارض دارد؟ هنگامی که شما به پزشک مراجعه می‌کنید پس از انجام معاینات جسمانی و ارزیابی نتایج حاصل از تست‌های تشخیصی به این نتیجه می‌‌رسد که آیا شما متقاضی مناسبی برای جراحی دیسک کمر هستید یا خیر. در اکثر موارد دیسک کمر نیاز به عمل جراحی ندارد زیرا معمولاً با گذر زمان و به طور خود به خود بهبود خواهد یافت اما در صورتی که هیچ یک از روش‌های درمانی غیر جراحی از قبیل تزریق استروئید، مصرف داروهای ضد التهاب، مصرف استروئید خوراکی و یا فیزیوتراپی تاثیری در بهبود شرایط شما نداشته باشد انجام عمل جراحی ضرورت خواهد بود. پزشک قبل از آنکه انجام عمل جراحی را پیشنهاد دهد درخواست انجام تست‌های تشخیصی از قبیل عکسبرداری توسط اشعه ایکس و ام آر آی را خواهد داد تا بتواند محل و شدت بیرون زدگی دیسک را مشخص کند. سپس با توجه به نتایج حاصل از این تست‌های تشخیصی به این نتیجه می‌‌رسد که آیا انجام عمل جراحی به منظور رفع فشار از روی اعصاب ضروری هست یا خیر. جراحی دیسک مانند همه عمل‌های جراحی با عوارض جانبی خاص خود همراه است که برخی از عوارض بعد از عمل دیسک کمر عبارتند از خونریزی، عفونت و آسیب دیدگی عصب. در صورتی که دیسک به طور کامل تخلیه نشده باشد احتمال بیرون زدگی مجدد آن وجود خواهد داشت. همیشه این احتمال وجود دارد که سایر دیسک‌های موجود در نقاط مختلف ستون فقرات دچار تحلیل رفتگی یا بیرون‌ زدگی شوند و به اعصاب مجاور فشار وارد کنند.

در ادامه‌ی مطلب عوارض بعد از عمل دیسک و مراقبت‌های پس از جراحی برای کاهش خطر و عوارض به‌طور کامل توضیح داده شده است. مطلب را با دقت و باحوصله بخوانید.

پس از عمل دیسک کمر پزشک نکات خاصی را برای کاهش عوارض بعد از عمل و زمان شروع مجدد فعالیت ورزشی و همچنین شروع فعالیت‌های روزمره ارائه خواهد کرد. شما باید به طور کامل از توصیه‌ها و پیشنهادات پزشک پیروی کنید و در صورتی که هرگونه سوالی دارید و مشورت نمایید تا پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی کاهش عوارض بعد از عمل دیسک و یا رزرو نوبت در مطب دکتر مویدنیا با شماره تلفن‌های ۰۹۱۳۵۴۸۴۱۰۶ – ۰۳۱۳۶۲۹۳۵۷۵ تماس حاصل فرمایید.

عوارض عمل دیسک کمر 


عوارض عمل دیسک کمر

جراحی دیسک کمر و ستون فقرات با برخی عوارض جانبی همراه است و هر فردی که قصد انجام عمل جراحی را دارد باید با این عوارض آشنا شود. باید عوارض حاصل از جراحی را در چند دسته تقسیم بندی کرد تا درک آنها راحت تر باشد. برخی از عوارض و خطرات مرتبط با جراحی ستون فقرات از قبیل عمل دیسک کمر به شرح زیر می‌باشد:

عوارض بیهوشی

برای انجام جراحی ستون فقرات بیمار باید تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرد. اگرچه انواع مختلف بیهوشی شامل برخی خطرات می‌باشد برخی از عوارض جانبی شدید ناشی از بیهوشی شایع نیستند. عوارض حاصل از بیهوشی در هر بیمار با توجه به سن او، نوع بیهوشی مورد استفاده و واکنش بدن به داروی بیهوشی متغیر خواهد بود. این خطرات به شرح زیر می‌باشند:

  • بروز واکنش آلرژیک به داروها
  • تغییر در سطح فشار خون
  • تغییر در سطح ضربان قلب
  • تشنج
  • حمله قلبی
  • سکته مغزی
  • مرگ که از هر ۲۰۰ هزار نفر در یک نفر رخ می‌دهد.
  • حالت تهوع و استفراغ پس از جراحی

جراحی عصب یا نخاع 

انجام عمل جراحی روی نخاع با برخی خطرات همراه است که عبارتند از آسیب دیدگی طناب نخاعی یا آسیب رساندن به اعصاب. این مشکلات می‌توانند به علت استفاده از تجهیزات پزشکی در حین عمل دیسک کمر و یا به علت تورم یا به وجود آمدن بافت اسکار پس از جراحی ایجاد شوند. آسیب رساندن به نخاع می‌تواند در برخی از نقاط خاص بدن باعث فلج شود. هنگامی‌ که اعصاب دچار آسیب دیدگی می‌شوند شما با مشکلاتی از قبیل درد، بی حسی یا ضعف در نقاطی می‌شوید که عصب در عملکرد آن تاثیر دارد مانند پا. در صورتی که عصب متصل به ناحیه لگن دچار آسیب دیدگی شود شما با ناتوانی جنسی مواجه خواهید شد.

  بهترین دکتر درمان رگ سیاتیک: بهترین درمان رگ سیاتیک چیست؟

پارگی سخت شامه ای

بافت سخت شامه ای به یک بافت کیسه ‌ای که درون آن پر از مایع است گفته می‌شود که اطراف نخاع و اعصاب نخاعی را می‌پوشاند. احتمال پاره شدن این بافت در هنگام انجام عمل دیسک کمر وجود دارد. پارگی بافت سخت شامه در حین انجام جراحی نخاع وجود دارد و در صورتی که پزشک متوجه بروز چنین مشکلی شود به راحتی به ترمیم آن خواهد پرداخت که معمولاً به راحتی نیز ترمیم می‌‌شود. اما در صورتی که این مشکل تشخیص داده نشود و بافت ترمیم گردد احتمال نشت مایع نخاعی وجود دارد و بیمار دچار مشکلات بعدی خواهد شد. نشت مایع نخاعی می‌تواند باعث سردرد نخاعی شود. این اختلال همچنین ریسک عفونت مایع نخاعی یا به‌ عبارتی مننژیت نخاعی را افزایش خواهد داد. در صورتی که نشت مایع نخاعی به سرعت و به طور خود به خود ترمیم نشود بیمار به انجام جراحی دوم برای ترمیم پارگی ایجاد شده نیاز خواهد داشت.

عفونت

احتمال بروز عفونت در همه عمل‌های جراحی وجود دارد که ریسک بروز عفونت در جراحی‌های دیسک کمر کمتر از یک درصد می‌باشد. عفونت می‌تواند فقط در محل برش پوست ایجاد شود یا آنکه به نقاط عمیق تر و به درون طناب نخاعی و مهره‌ها انتشار پیدا کند. عفونت زخم به صورت سطحی معمولاً به کمک داروهای آنتی بیوتیک درمان می‌شود اما گاهی اوقات نیز از خارج کردن بخیه‌های پوست ضرورت خواهد یافت. در صورتی که عفونت ایجاد شده عمقی باشد بیمار با مشکلات جدی مواجه خواهد شد و ممکن است انجام جراحی دوم به منظور تخلیه عفونت ضرورت پیدا کند. در موارد بسیار شدید ممکن است لازم باشد پزشک به تخلیه پیوند استخوان، پیچ و مهره فلزی و پروتز بپردازد.

ایجاد لخته در رگ و آسیب‌ دیدگی دیواره داخلی آن

ریسک بروز ترومبوز عمیق وریدی پس از جراحی دیسک کمر بسیار شایع است. دلایل متعددی در بروز ترومبوز عمیق وریدی پس از جراحی نقش دارند که اولین مورد به تلاش بدن برای متوقف کردن خونریزی ناشی از جراحی ارتباط دارد و مورد دوم به افزایش مکانیسم طبیعی بدن برای لخت کردن خون در این دوران مرتبط است. به علاوه آسیب دیدگی عروق خونی اطراف محل جراحی می‌تواند ریسک لخته شدن خون را افزایش دهد. همچنین در صورتی که خون نتواند به طور صحیح در عروق خونی گردش کند و ساکن باقی می‌ماند و به لخته تبدیل می‌شود.

چرا لختگی خون بعد از عمل دیسک نگران کننده است؟ هنگامی که لخته خون درون عروق عمیق پا به وجود می‌آید از گردش خون و بازگشت آن از ناحیه پا به قلب جلوگیری خواهد کرد که این امر باعث بروز تورم و درد در پای مورد نظر خواهد شد. در صورتی که خون درون عروق لخته شود حل نمی‌گردد و تورم مزمن می‌شود که باعث بروز ناراحتی و دائمی شدن تورم ایجاد شده خواهد شد. اگرچه لخته شدن خون درون عروق یک مسئله نگران کننده به نظر می‌رسد خطر واقعی لخته خون چیزی فراتر از حد تصور است. در صورتی که یک قسمت از خون لخته شده از عروق پا جدا شود و به سمت عروق ریه برود باعث مسدود شدن عروق کوچک ریه خواهد شد و آمبولی ریوی را به وجود می‌آورد. در صورت بروز این اختلال ریه نمی‌تواند به ارسال اکسیژن و دریافت مجدد خون بپردازد و چنانچه آمبولی ریوی بسیار بزرگ باشد و بخش بزرگی از ریه را درگیر کرده باشد احتمال مرگ افزایش خواهد یافت. به همین دلیل نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که پیشگیری از بروز ترومبوز عمیق وریدی بسیار جدی و حیاتی است.

  علائم و درمان پوکی استخوان چیست؟

بی حسی و ضعف و درد مداوم

پس از عمل ممکن است شما برخی از علائمی که قبل از عمل با آن مواجه بودید از قبیل بی حسی دست یا پا، ضعف بازو و درد کمر فوراً از بین رود و این مشکلات همچنان ادامه داشته باشد. معمولاً مدت طول می‌کشد تا عصب بتواند به ترمیم خود بپردازد و به همین دلیل در اکثر موارد علائم قبل از عمل مدتی طول می‌کشد تا پس از جراحی از بین بروند. با این حال گاهی اوقات انجام جراحی ستون فقرات با موفقیت همراه نیست و درد و بی حسی یا ضعف دست و پای بیمار برطرف نخواهد شد. در برخی موارد عمل جراحی می‌تواند باعث افزایش درد شود که شما باید قبل از عمل با این مسئله آشنا شوید و در ارتباط با آن با پزشک خود صحبت کنید. پزشک در این رابطه اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار خواهد داد.

عوارض ایمپلنت و فیوژن (شکست فیوژن)

در برخی موارد خاص جراحی فیوژن طبق برنامه پیش نمی‌رود که به این وضعیت شکست فیوژن گفته می‌شود. منظور از شکست فیوژن این است که هیچگونه حرکتی بین دو استخوان که به یکدیگر متصل شده ‌اند و وجود ندارد که این امر با گذر زمان باعث افزایش در خواهد شد. شکست فیوژن می‌‌تواند باعث تحت فشار قرار گرفتن ایمپلنت فلزی مورد استفاده برای متصل کردن دو استخوان به یکدیگر شود و حتی ریسک شکستن آن را افزایش دهد. در صورت شکست فیوژن شما به انجام جراحی مجدد برای متصل کردن استخوان‌ها به یکدیگر نیاز خواهید داشت و پزشک از گرافت استخوانی برای جایگزین کردن ایمپلنت فلزی استفاده می‌کند و حتی از یک تحریک کننده الکتریکی به منظور افزایش روند بهبود استفاده خواهد کرد.

لق شدگی یا شکستن ایمپلنت فلزی

در برخی از این عمل‌های جراحی به منظور اصلاح مطابقت مهره‌ها از پیچ و مهره فلزی استفاده خواهد شد. پس از آنکه فیوژن استخوان به طور صحیح انجام شد میزان مقاومت آن افزایش پیدا می‌کند. با این حال در برخی موارد قبل از آنکه فرایند فیوژن به طور صحیح انجام شود پیچ و مهره فلزی دچار لق شدگی یا شکستگی خواهند شد. در صورت بروز چنین مشکلی شما به عمل جراحی دوم به منظور خارج کردن پیچ و مهره فلزی یا اصلاح موقعیت آنها نیاز خواهید داشت.

جابجا شدن گرافت استخوانی

در برخی از عمل‌های جراحی ستون فقرات احتمال جابجا شدن یا خارج شدن دیسک بین مهره‌ها یا گرافت استخوان وجود دارد. در چنین حالتی گرافت استخوانی از جای خود خارج می‌شود که در صورت بروز چنین مشکلی شما به انجام عمل جراحی نیاز خواهید داشت تا پزشک بتواند گرافت استخوان را به جای اصلی خود برگرداند. در صورتی که گرافت استخوان از محل اصلی خود فاصله بسیار زیادی داشته باشد نمی‌تواند وظیفه خود به عنوان پایدار کردن دو مهره را به طور صحیح انجام دهد. در صورتی که گرافت استخوانی به سمت عقب و به طرف طناب نخاعی حرکت کند یا آن که به سمت جلو و به طرف ساختارهای مقابل نخاع جابجا شود باعث آسیب رساندن به این ساختارها خواهد شد. در صورت بروز چنین مشکلاتی شما به جراحی دوم به منظور اصلاح موقعیت گراف نیاز خواهید داشت.

  ازن تراپی چیست؟

کاهش عوارض بعد از عمل دیسک 


کاهش عوارض بعد از عمل دیسک

باید در سه هفته اول پس از جراحی و هنگامی که در منزل استراحت می‌‌کنید کاملاً به حرکات بدن خود توجه داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که در هنگام نشستن و ایستادن به حفظ حالت صحیح بدن تان می‌پردازید، از خم شدن مداوم به سمت جلو اجتناب می‌کنید و از برداشتن اشیا سنگین خودداری می‌نمایید. شما باید به طور صحیح از کمر خود مراقبت کنید تا فرآیند بهبود آن به خوبی انجام شود. پزشک شما را تشویق می‌کند به تدریج سطح فعالیت جسمانی خود را در یک هفته اول پس از جراحی دیسک کمر را افزایش دهید. پس از جراحی پیاده روی به عنوان بهترین و فعالیت ورزشی در نظر گرفته می‌‌شود که به افزایش استقامت بدن و بهبود گردش خون در بدن کمک خواهد کرد.

در یک هفته اول پس از جراحی شما می‌توانید به تدریج شاهد افزایش سطح فعالیت جسمانی خود باشید اما از خم شدن به سمت جلو و برداشتن اجسام سنگین یا قوز کردن در حالت نشسته باید خودداری کنید. باید در یک هفته اول پس از جراحی دیسک کمر و از محل کار خود مرخصی بگیرید و در منزل استراحت کنید تا دوران بهبود به طور صحیح سپری شود. سعی کنید به تدریج از سطح فعالیت جسمی خود را افزایش دهید و بخیه‌های خود را به لحاظ قرمزی، تورم و خروج ترشح که نشان دهنده عفونت است ارزیابی نمایید. در انتهای هفته اول باید به پزشک مراجعه نمایید تا بتوانند بخیه‌های شما و علائم و نشانه‌های حاصل از عفونت را بررسی کند.

سه هفته پس از جراحی  

درس هفته اول پس از جراحی که شما دوران بهبود را سپری می‌کنید چنانچه شغل شما با فعالیت جسمانی همراه نیست می‌‌توانید به محل کارتان برگردید. در صورتی که شما در دفتر کار می‌‌کنید باید در هنگام نشستن و ایستادن ستون فقرات خود را در حالت خنثی نگه دارید و تناسب قسمت فوقانی و پایین بدن را حفظ کنید. اما در صورتی که شغل شما با فعالیت جسمانی سنگین همراه است پزشک از شما می‌خواهد که تا چند هفته مرخصی بگیرید و در منزل استراحت کنید. به تدریج سعی کنید پیاده روی کنید و سطح فعالیت جسمانی خود را افزایش دهید تا بتوانید با سهولت بیشتر به انجام امور روزمره تان بپردازید. شما می‌توانید در صورت نیاز فعالیت جسمانی خود را کمتر کنید اما برخی از بیمارانی که تحت جراحی کم تهاجمی ستون فقرات قرار می‌‌گیرند دوران بهبود خود را با سرعت بیشتری سپری خواهند کرد.

باید در پایان هفته چهارم کاملاً احساس بهتری داشته باشید و بتوانید به آرامی انجام فعالیت‌های روزمره خود بپردازید و در انتهای هفته هشتم قادر به انجام فعالیت جسمانی سنگین باشید. اگر قصد دارید به انجام جراحی دیسک کمر بپردازید باید به یک پزشک با تجربه مراجعه کنید تا ریسک بروز عوارض حاصل از جراحی به حداقل برسد. آشنایی با عوارض جانبی و مسائل حاصل از عمل به شما کمک می‌کند درک بهتری از فرایند پس از عمل داشته باشید و بتوانید با فرآیند بهبود خود و مراحل بازگشت به زندگی روزمره آشنا شوید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا