بازرگانیبرترین های کسب و کار

آیا میدانستید هنرمندان چقدر از طریق اسپاتیفای میتوانند کسب درآمد کنند؟

اسپاتیفای یک سرویس به اشتراک گذاری موسیقی است که توسط (Daniel EK) و مارتین لورنتزون در سال ۲۰۰۶ در استکهلم سوئد پایه ریزی شد و در سال ۲۰۰۸ بصورت رسمی افتتاح شد.

این شرکت هر ساله در حال رشد بوده و تعداد کارمندانش از 300 نفر در سال 2011 به 5500 نفر در سال 2020 در سراسر دنیا رسیده است و این رشد هر ساله ادامه پیدا کرده است.

آمازون | ایران

شرکت اسپاتیفای دارای دو ویژگی متفاوت است:

Spotify Artist:

در این بخش تمامی هنرمندان می توانند موسیقی هایی را که منتشر کرده‌اند به هر زبانی برای طرفداران خود در سراسر دنیا به اشتراک بگذارند و نه تنها از این راه به درآمد برسند بلکه خیلی سریعتر آهنگ های جدید خود را به تمام طرفداران فعال خود در سراسر دنیا معرفی کنند.

درآمد هنرمندان از راه شنیده شدن آهنگ هایشان در کشورهای مختلف متفاوت است و بستگی به عوامل مختلفی دارد مانند:

  • این آهنگ ها از کدام کشور ها شنیده می‌شوند.
  • طرفدارانشان برای گوش دادن به موسیقی از چه سرویسی (مجانی یا پولی)استفاده می کنند.

ولی بطور متوسط به ازای هر یک ملیون استریم حدود 4000 دلار به هنرمند پرداخت خواهد شد. در جدول زیر ما به درآمد حدودی هنرمندان در بعضی از کشورها اشاره کردیم:

ردیف کشور قیمت پلن شخصی اسپاتیفای به دلار آمریکا درآمد تقریبی هنرمندان به ازای یک ملیون شنیده شدن آهنگ به دلار
1 مراکش 4.99 800.31
2 مصر 3.18 969.27
3 اردن 4.99 993.88
4 ژاپن 9 3549.14
5 هند 1.64 1408.34
6 ایتالیا 11.93 1993.52
7 فرانسه 11.93 3165.16
8 آلمان 11.93 3367.4
9 بریتانیا 13.98 4912.44
10 نروژ 14.02 5479.27
11 ایالات متحده آمریکا 9.99 3526.64
12 نیوزلند 10.77 4977.85

Spotify User:

شرکت اسپاتیفای به دوستداران موسیقی در سراسر جهان این فرصت را میدهد که بتوانند بصورت مجانی در ازای گوش دادن به تبلیغات در میان گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود به مخزن عظیم آهنگ ها و پادکست های اسپاتیفای دست پیدا کنند و یا با پرداخت مبلغ اندکی در ماه بتوانند به این مخزن با کیفیت بالاتر و بدون گوش دادن تبلیغات دسترسی داشته باشند. البته باید خاطر نشان کرد که قیمت پلان های اسپاتیفای در کشورهای مختلف جهان یکسان نیست و مردم در کشورهای اروپایی و امریکای شمالی و اقیانوسیه نسبت به کشورهای آفریقایی و آسیایی و آمریکای جنوبی هزینه کمتری پرداخت میکنند.

چرا قیمت اسپاتیفای در کشورهای مختلف یکسان نیست؟

آمازون | ایران

اسپاتیفای برای قیمت گذاری پلن های خود فاکتورهای متفاوتی را ارائه میدهد مانند:

  • متوسط درآمد سرانه مردم در کشور مورد نظر
  • جمعیت کشور مورد نظر

عامل درآمد

امروزه درآمد سرانه مردم در کشورهای مختلف جهان نزدیک به هم نیست مثلا در کشور سوئد درآمد سرانه مردم در ماه حدود 4000 دلار آمریکاست در حالیکه در کشور اندونزی درآمد سرانه مردم در ماه حدود 215 دلار آمریکاست.

بعلت این اختلاف درآمد حتما برای همه مردم دنیا این امکان وجود نخواهد داشت که با قیمت کشورهای اروپایی مانند سوئد اقدام به خرید پلن های اسپاتیفای کنند و حتی اکنون هم با اینکه این قیمت پلن ها در کشورهایی مانند اندونزی بسیار پایین تر از کشور سوئد  است ولی باز هم نسبت به مردم سوئد سهم بیشتری از درآمد خود را باید صرف شنیدن موسیقی بکنند.

عامل جمعیت

عامل مهم بعدی عامل جمعیت میباشد که این امر هم میتواند در سود شرکت نقش به سزایی داشته باشد بطور مثال جمعیت کشور اندونزی 267 ملیون نفر است در حالیکه در کشور سوئد تنها 10 ملیون نفر زندگی میکنند و این امر کشور اندونزی را به بازار بسیار با ارزش تری نسبت به کشور سوئد برای شرکت اسپاتیفای تبدیل میکند. این عوامل میتوانند جزو علل اصلی باشند که شرکت اسپاتیفای سیاست چند قیمتی را برای محصولات خود در سراسر جهان در نظر گرفته است.

پلن های مختلف اسپاتیفای

اسپاتیفای دارای 5 پلن پولی متفاوت در کنار پلن مجانی خود است و البته تمام این طرح ها در تمام کشورهای جهان موجود نمیباشد و شما بسته به نیاز خود و اینکه چه نوع طرحی را میتوانید خرید کنید میتوانید اقدام به انتخاب طرح مورد نظر خود بکنید. البته در اینجا باید خاطر نشان کنم در ایران شما نمیتوانید اقدام به خرید طرح مورد نظر خود بطور مستقیم بکنید ولی از طریق شرکت های واسطی مثل ایرانیکارت میتوانید این کار را انجام دهید.

طرح شخصی :

این پلن جزو محبوب ترین طرح های اسپاتیفای است و در تمام کشورهایی که اسپاتیفای سرویس خود را ارائه میدهد این طرح قابل خریداری است.

طرح (DUO  ) :

این پلن قابلیت اشتراک گذاری برای دو نفر را که زیر یک سقف را زندگی میکنند دارد مثلا اگر شما و همسرتان هر دو عاشق موسیقی هستید این طرح پیشنهاد خوبی برای شما میتواند باشد.

طرح خانواده :

در این حالت شما میتوانید این طرح را با 5 نفر از اعضای دیگر خانواده خود تقسیم کنید بعلاوه این سرویس درای یک حالت اضافه به نام Spotify kids  است که به شما امکان میدهد که مطمئن باشید کودکان شما در معرض گوش دادن به آهنگ هایی که مناسب برای سن آنها نیست قرار نخواهند گرفت.

طرح دانش آموزان:

در این طرح دانش آموزان و دانشجویان میتوانند تا زمانی که در حال تحصیل هستند با قیمتی برابر نصف قیمت طرح شخصی به مخزن عظیم آهنگهای اسپاتیفای دسترسی داشته باشند.

طرح مینی:

پلن های اسپاتیفای بصورت ماهیانه به فروش میرسد البته با خرید کارت هدیه از آمازون شما میتوانید طرح های 3 ماهه و 6 ماهه و یک ساله اسپاتیفای را در حالت پلن شخصی از آمازون خریداری کنید،  ولی برای کسانی که خواهان خرید طرح های روزانه و هفتگی از اسپاتیفای هستند اسپاتیفای طرح مینی را ارائه کرده است. این طرح در بعضی از کشورها مانند هندوستان بصورت روزانه یا هفتگی به دوستداران  موسیقی به فروش میرسد و هزینه آن نسبت به بقیه طرح ها بسیار ارزان تر است.

در جدول زیر هزینه خرید پلن های مختلف اسپاتیفای در بعضی از کشورهای جهان ارائه شده است.

قیمت پلن مینی برای یک هفته قیمت پلن دانش آموز برای یک ماه قیمت پلن خانواده برای یک ماه قیمت پلن دو نفره برای یک ماه قیمت پلن شخصی برای یک ماه کشور ردیف
7.99 دلار آمریکا 6.49 دلار آمریکا 4.99 دلار آمریکا مراکش 1
6.68 دلار آمریکا 5.34 دلار آمریکا 4.01 دلار آمریکا آفریقای جنوبی 2
8.99 لیر 29.99 لیر 23.99 لیر 17.99 لیر ترکیه 3
4.99 یورو 15.99 یورو 12.99 یورو 9.99 یورو فرانسه 4
5.99 پوند 16.99 پوند 13.99 پوند 9.99 پوند بریتانیا 5
4.99 یورو 15.99 یورو 12.99 یورو 9.99 یورو آلمان 6
3.49 یورو 10.99 یورو 8.99 یورو 6.99 یورو ایتالیا 7
4.99 دلار کانادا 15.99 دلار کانادا 12.99 دلار کانادا 9.99 دلار کانادا کانادا 8
2.99 دلار آمریکا 9.99 دلار آمریکا 7.99 دلار آمریکا 5.99 دلار آمریکا اکوادور 9
4.99 دلار آمریکا 15.99 دلار آمریکا 12.99 دلار آمریکا 9.99 دلار آمریکا ایالات متحده آمریکا 10
7.49 دلار نیوزلند 22.5 دلار نیوزلند 18.99 دلار نیوزلند 14.99 دلار نیوزلند نیوزلند 11
5.99 دلار استرالیا 18.99 دلار استرالیا 15.99 دلار استرالیا 11.99 دلار استرالیا استرالیا 12
₹25 ₹199 ₹165 ₹939 برای یک سال هندوستان 13

چطور از طریق اسپاتیفای به درآمد چند صد ملیون تومانی در ماه برسیم ؟

آمازون | ایران

اسپاتیفای بخشی به نام Spotify artist در پلتفرم خود به زبان انگلیسی ارائه کرده است. شما اگر هنرمند هستید میتوانید در اسپاتیفای ثبت نام کنید و بعد از ثبت نام میتوانید درخواست اکانت هنرمند بکنید بعد از اینکه مدارک مورد نیاز اسپاتیفای را برای آنها فرستادید و درخواست شما مورد قبول قرار گرفت شما در حساب کاربری خود یک تیک آبی خواهید داشت که این تیک شما را از کاربران عادی اسپاتیفای متمایز خواهد کرد.

برای اینکه عضو اسپاتیفای بصورت هنرمند شوید شما میتوانید از سه طریق اقدام کنید:

  • مستقیما خودتان از طریق سایت اسپاتیفای اقدام کنید و بعد از ارسال مدارک به سایت منتظر تایید درخواست خودتان باشید.
  • میتوانید از طریق یکی از دوستان هنرمندتان که در اسپاتیفای حساب دارد اقدام کنید ، در این حالت دوست هنرمندتان باید برای شما یک دعوتنامه بفرستد و شما از طریق آن لینک اقدام به بازگشایی حساب هنرمند خودتان کنید.
  • می توانید از طریق شرکت هایی که با شما برای پخش آهنگ های شما قرارداد دارند اقدام کنید و این حساب را برای خود بازگشایی کنید.

بعد از اینکه حساب Spotify artist برای شما فعال گردید ، شما در اکانت خود قابلیت هایی را خواهید داشت که کاربران عادی فاقد آنها هستند مثلا میتوانید متوجه شوید چه تعداد نفر اقدام به شنیدن آهنگ های شما کردند و آنها از کدام کشور بودند و …

در ضمن میتوانید اقدام به آپلود آهنگ های خود در پلتفرم اسپاتیفای کنید و از این طریق خیلی سریع طرفداران شما میتوانند به آهنگ های شما دسترسی داشته باشند.

برای کسب درآمد بالا از اسپاتیفای نیاز است که آهنگ های شما در Playlist  های اصلی خود اسپاتیفای قرار بگیرد برای این منظور شما باید سیگنال مناسب را به اسپاتیفای بفرستید.

بهترین سیگنال ، به اشتراک گذاشته شدن آهنگ های شما توسط دوستداران شما در شبکه های اجتماعی و همینطور اضافه شدن آهنگ های شما به Playlist  هایی است که طرفداران شما میسازند.

بعد از مدتی هوش قدرتمند اسپاتیفای آهنگ شما را شناسایی خواهد کرد و به افراد دیگر هم پیشنهاد میکند و اگر روند به اشتراک گذاری آهنگ شما در شبکه های اجتماعی زیاد باشد آهنگ شما بعد از مدتی شانس حضور در playlist  های اصلی اسپاتیفای را پیدا خواهد کرد و شما می توانید به تعداد ملیونی استریم برای هر آهنگ خود برسید.

نکته مهم این است که سعی کنید روند به اشتراک گذاری آهنگ های شما واقعی باشد با دوستانتان صحبت کنید و از آنها بخواهید که آهنگ شما را به اشتراک بگذارند و آنها هم از دوستانشان بخواهند که این کار بکنند و برای این کار سراغ ربات و دیگر مسیرهای اشتباه نروید چون با این کار روند رشد آلبوم خود را مختل خواهید کرد.

بطور متوسط بسته به اینکه آهنگ های شما توسط ساکنان چه کشوری شنیده شود شما به ازای هر یک ملیون شنیده شدن آهنگتان حدود 4000 دلار آمریکا دریافت خواهید کرد که اکنون این درآمد برای یک هنرمند در ایران میتواند رقم قابل قبولی برای یک ماه باشد.

 ما در سایت هیلی بیلی مقالات کاربردی و متعددی در مورد تکنولوژی، ارزهای دیجیتال، بازی و سرگرمی و … ارائه داده ایم.  به عبارت دیگر هر آنچه که در مورد جدیدترین نرم افزارها، استریم ها و اخبار در این حوزه ها وجود دارند، در سایت هیلی بیلی با توضیحات کامل ارائه می شوند. برای مطالعه این مقالات می توانید به سایت ما مراجعه کنید.

 

منابع :

درآمد هنرمندان از آسپاتیفای چگونه است؟

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا