اپلیکیشن و نرم‌افزار

اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی چیست و چطور باید با آن مقابله کرد؟

شما تنها کسی نیستید که می توانید ساعت ها را در شبکه های اجتماعی سپری کنید. در ابتدا، شبکه های اجتماعی به عنوان راهی برای ارتباط با دوستان و اقوام ایجاد شد. اما با گذشت زمان، آنها به یک سرگرمی محبوب برای افراد در هر سنی تبدیل شده اند. شما می توانید از شبکه های اجتماعی لذت ببرید و هر روز برای آنها وقت بگذارید، اما آیا به آنها معتاد هستید؟

روش خاصی برای تشخیص رسمی اعتیاد به شبکه های اجتماعی وجود ندارد. اما امروزه استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی رواج یافته و به یک امر رایج تبدیل شده است. این استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند سلامت جسمی و روحی افراد را به خطر بیندازد.

در این شرایط باید با مشکلاتی که باعث سوء استفاده از شبکه های اجتماعی می شود بیشتر بدانید و نحوه استفاده صحیح از این شبکه ها را بیاموزید.

اعتیاد به شبکه های اجتماعی چیست؟

اعتیاد به شبکه های اجتماعی

در سال های اخیر، محبوبیت شبکه های اجتماعی به طور قابل توجهی افزایش یافته است. مهم نیست که مردم برای چه هدفی از این شبکه ها استفاده می کنند. با دوستان و اقوام ارتباط برقرار کنید، ویدیوها را تماشا کنید یا حتی وقت بگذارید. این در حالی است که اکثر افراد به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان در این شبکه ها حضور دارند.

سوال این است که چگونه یک سرگرمی به ظاهر بی ضرر اعتیادآور می شود؟

مانند سایر اعتیادهای رفتاری، استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند بر مغز شما تأثیر منفی بگذارد. استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی می تواند نوعی رفتار قهری باشد. در واقع چنین افرادی به قدری به دنبال کردن پست ها، عکس ها و ویدیوها عادت کرده اند که نمی توانند دست از کار بکشند و این رفتار در سایر زمینه های زندگی آنها دخالت کرده است.

کارشناسان تخمین می زنند که بیش از 10 درصد از مردم با توجه به محبوبیت آنها به شبکه های اجتماعی معتاد هستند. البته همه کسانی که از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند معتاد نیستند، اما هر روز افراد بیشتری به این شبکه ها می پیوندند و این می تواند افراد بیشتری را به شبکه های اجتماعی معتاد کند.

چرا شبکه های اجتماعی اینقدر اعتیاد آور هستند؟

در حالی که رسانه های اجتماعی سرگرمی آرامش بخش به نظر می رسند، استفاده از آن هیچ عواقبی ندارد، اما تاثیر قابل توجهی بر مغز دارد.

هنگامی که وارد برنامه مورد علاقه خود می شوید، ترشح دوپامین در مغز شما افزایش می یابد. دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که باعث افزایش لذت در مغز می شود. هنگامی که سطح دوپامین پس از حضور در شبکه های اجتماعی افزایش می یابد، مغز این فعالیت را به عنوان یک فعالیت ارزشمند می شناسد که باید آن را تکرار کنید. این واکنش مغز به خصوص زمانی که خود را پست می کنید و بازخورد مثبت دریافت می کنید قابل توجه است.

احساسات مثبتی که هنگام حضور در شبکه های اجتماعی تجربه می کنید زودگذر هستند. روشی که مغز شما برای تقویت این احساسات مثبت انتخاب می کند را می توان در سایر اعتیادها مشاهده کرد. بنابراین با کاهش تدریجی دوپامین و احساسات مثبت، به منبع این افزایش که برای حضور در شبکه های اجتماعی در نظر گرفته شده است، باز خواهید گشت.

اگر به دلیل یک شغل یا بیماری خاص مجبورید تنها بمانید، می توانید از شبکه های اجتماعی استفاده کنید تا حواس خود را از موقعیتی که در آن قرار دارید منحرف کنید. هر چه جلوتر می روید، مغز شما بیشتر به شما انگیزه می دهد زیرا این فعالیت را راهی برای کاهش اثرات تنهایی تشخیص داده است که می تواند یک تشخیص اشتباه باشد.

آسیب های اعتیاد به شبکه های اجتماعی چیست؟

اعتیاد به شبکه های اجتماعی

اگر زیاد از شبکه های اجتماعی استفاده نکنید، بعید است که اثرات منفی را تجربه کنید، اما وقتی بیش از حد در این شبکه ها حضور دارید، باید منتظر عواقب آن باشید. این استفاده نادرست می تواند باعث آسیب های زیر شود.

  • عزت نفس پایین به دلیل سوء تفاهم. نتیجه این سوء تفاهم این است که احساس کنید دیگران زندگی بهتری نسبت به شما دارند.
  • افزایش احساس تنهایی و انزوا
  • اضطراب یا افسردگی
  • اختلال اضطراب اجتماعی
  • ترس از دست دادن یک فرصت (FOMO)، که می تواند منجر به استفاده گسترده تر از شبکه های اجتماعی شود.
  • اختلالات خواب، به خصوص اگر از شبکه های اجتماعی در ساعات پایانی شب و هنگام خواب استفاده می کنید.
  • کاهش فعالیت بدنی که می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد.
  • کار بد یا عملکرد تحصیلی
  • ارتباطات واقعی را نادیده بگیرید
  • ناتوانی در درک احساسات دیگران

چگونه اعتیاد به شبکه های اجتماعی را تشخیص دهیم؟

اعتیاد به شبکه های اجتماعی

یک متخصص سلامت روان می تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید آیا به رسانه های اجتماعی معتاد هستید یا فقط از آن لذت می برید. البته بین اعتیاد و یک عادت خوشایند تفاوت های اساسی وجود دارد. اگر علائم زیر را در خود تجربه می کنید، این رفتار اعتیادآور است نه یک عادت خوشایند.

  • استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی بر کار یا تحصیل شما تأثیر منفی می گذارد. به عنوان مثال، در محل کار یا به جای انجام تکالیف، از برنامه های مورد علاقه خود استفاده کنید.
  • شما همچنین از این شبکه ها در طول فعالیت های دیگر مانند برقراری ارتباط با دوستان و سایر اعضای خانواده یا هنگام غذا خوردن استفاده می کنید.
  • برای حل یا مقابله با مشکلات بیش از حد به رسانه های اجتماعی متکی هستید.
  • وقتی نمی توانید از این شبکه ها استفاده کنید، عصبانی می شوید و عصبانی می شوید.
  • اگر در استفاده از شبکه های اجتماعی با مشکل مواجه شوید عصبانی می شوید.
  • زمانی که از شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنید، به آنها فکر کنید و به دنبال اولین فرصت برای حضور در این شبکه ها باشید.

چگونه می توان استفاده از شبکه های اجتماعی را کاهش داد؟

اعتیاد به شبکه های اجتماعی

اگر به رسانه‌های اجتماعی معتاد شده‌اید یا بیش از آنچه باید درگیر هستید، خبر خوب این است که راه‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا با پیاده‌سازی آن، استفاده خود از رسانه‌های اجتماعی را کاهش دهید. از نکات زیر برای کمک به تعادل استفاده از رسانه های اجتماعی استفاده کنید.

  • اگر از طریق رایانه به شبکه های اجتماعی دسترسی دارید، این شبکه ها را از تلفن همراه خود حذف کنید.
  • تلفن همراه خود را در محل کار یا مدرسه و هنگام صرف غذا یا تفریح ​​خاموش کنید. همچنین می‌توانید با تغییر تنظیمات در برنامه‌هایی که استفاده می‌کنید، اعلان‌ها را خاموش کنید.
  • زمانی را برای استفاده از رسانه های اجتماعی برنامه ریزی کنید و هر روز فقط مقدار مشخصی از زمان را صرف کنید. برای کنترل زمان تنظیم شده می توانید از تایمر استفاده کنید.
  • تلفن همراه، تبلت و کامپیوتر خود را از اتاق خواب بیرون بیاورید.
  • سرگرمی جدیدی را انتخاب کنید که به فناوری مربوط نیست. ورزش، هنر و آشپزی فرصت های خوبی هستند.
  • برای روابط رو در رو با دوستان و اقوام برنامه ریزی کنید. در زمان و مکان از پیش تعیین شده به آنها سر بزنید.

همچنین مهم است که به طور منظم و هر از گاهی از رسانه های اجتماعی استفاده نکنید تا جنبه های بیشتری از زندگی واقعی را تجربه کنید. مدت این تعطیلات بستگی به نیاز شما دارد. یک روز در هفته، یک ماه کامل یا حتی بیشتر.

چند نکته کلیدی

امروزه شبکه های اجتماعی در حال گسترش هستند، اما این شرایط نباید اعتیاد به شبکه های اجتماعی را به یک امر عادی تبدیل کند. با استراحت های مکرر و تعیین مرزهای مشخص برای خود و فرزندانتان، می توانید قبل از اینکه به خودتان آسیب بزنید، از اعتیاد جدی به رسانه های اجتماعی پیشگیری کنید.

اگر فکر می کنید ممکن است به رسانه های اجتماعی معتاد شده باشید، درمان هایی وجود دارد که می تواند به بهبود خلق و خوی شما کمک کند. دریغ نکنید و برای درمان این نوع اعتیاد به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید.

منبع: Healthline

.

مشاور سئو و طراحی سایت

سلام امید دندان نما هستم مشاور بازاریابی و متخصص طراحی سایت و سئو که در سال 81 وارد دنیای برنامه نویسی شدم و از سال 1386 وارد دنیای بازاریابی و مدرک لیسانس ارتباطات از روی علاقه رفتم گرفتم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا