پزشکی

ايا نزديكي براي ديسك كمر ضرر دارد

مهره‌های ستون فقرات در قسمت گردن جهت جلوگیری از سائیدگی بوسیله دیسک‌ها از هم جدا می‌شوند. در صورت فتق دیسک، ماده موجود در مرکز دیسک بر ریشه اعصاب فشار وارد می‌کند و باعث ایجاد درد می‌شود.

در بسیاری از موارد آسیب‌دیدگی علت اصلی ایجاد دیسک گردن می‌باشد. ولی در برخی از مواقع دیسک گردن خود به خود ایجاد می‌شود.

بسته به این که فتق دیسک در قسمت گردن و یا کمر ایجاد شده باشد، انجام بعضی از حرکت‌ها یا ورزش‌ها برای دیسک‌های ستون فقرات مضر محسوب می‌شوند. در بسیاری از موارد دیسک کمر و گردن مشابه یکدیگر می‌باشند؛ ولی عملکرد و محل آسیب‌دیدگی دیسک در ستون فقرات مشخص می‌کند که چه حرکات و ورزش‌هایی برای دیسک مفید و یا مضر هستند.

انجام بعضی از حرکات حتی برای دیسک‌های سالم در ستون فقرات نیز مضر می‌باشند؛ به خصوص اگر این حرکات همراه با یکدیگر انجام شوند. این حرکات شامل خم شدن، بلند کردن اشیاء سنگین و یا چرخش ناگهانی بدن در وضعیت نادرست بدنی می‌باشند. یکی دیگر از حرکت‌های مضر، نگه داشتن نفس  در زمان انجام فعالیت‌های سنگین می‌باشد.

علائم دیسک گردن


در اثر بیرون‌زدگی هسته مرکزی دیسک و وارد آمدن فشار بر اعصاب گردن ، در دست‌ها درد شدید ایجاد می‌شود. در این حالت درد از قسمت گردن تا شانه‌ها و تا نوک انگشتان کشیده می‌شود.  بی‌حسی و احساس گزگز نیز همراه با درد ایجاد می‌شوند. در صورت بروز دیسک گردن، فضای کافی در مهره‌های گردن وجود نداشته و در نتیجه حتی با کم‌ترین میزان بیرون‌زدگی نیز ممکن است بر اعصاب فشار وارد شود.

ستون فقرات در قسمت گردن شامل 7 دیسک می‌باشد و بسته به محل فشردگی عصب، علائم ایجاد شده متفاوت می‌باشند. به طور کلی علائم شامل درد شدید در دست و بی‌حسی می‌باشند. محل و نوع عضلات آسیب‌دیده در اثر دیسک گردن، محل فشردگی عصب را مشخص می‌کنند. برای مثال، فشردگی عصب در ناحیه C4 و C5 در قسمت گردن باعث ضعیف شدن عضله دلتوئید شانه، ایجاد درد در شانه و همچنین سبب ایجاد مقدار کمی بی‌حسی و احساس گزگز می‌شود. فشردگی عصب در ناحیه C6 و C7 در قسمت گردن، باعث ضعیف شدن عضلات سه سر پشت بازو می‌شود. درد شدید و بی‌حسی از قسمت عضلات سه سر پشت بازو تا نوک انگشت میانی انتشار پیدا می‌کنند. این نوع درد با نام رادیکولوپاتی گردنی شناخته می‌شود.

تشخیص دیسک گردن


جهت تشخیص دیسک گردن از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. ام آر آی (تصویرسازی تشدید مغناطیسی) و سی تی اسکن (توموگرافی رایانه‌ای) روش‌های غیر تهاجمی هستند که جهت تشخیـص دیسک گردن بـه کـار بـرده می‌شـوند. الـبته اسـتفاده از سی تی اسکن به همراه میلوگرافی، نیازمند تزریق رنگ درون کانال نخاعی است. از تزریق رنگ جهت تشخیص محل آسیب‌دیدگی استفاده می‌شود. با توجه به این که  این روش با استفاده از وارد کردن سوزن درون کانال نخاعی انجام می‌شود، معمولاً به عنوان اولین روش تشخیص دیسک گردن توسط پزشک توصیه نمی‌شود.

در روش الکترومیوگرافی (EMG)، سوزن‌هایی وارد عضلات دست و پا می‌شوند و با تحریک اعصاب خاصی پزشک می‌تواند وضعیت سلامتی  و آسیب‌دیدگی عضلات و اعصاب را ارزیابی کند. از این روش برای رد احتمال مواردی مانند سندرم تونل کارپ، گیر افتادگی عصب اولنار و عارضه‌های دیگر نیز استفاده می‌شود.

آیا انجام تمرینات ورزشی با استفاده از وزنه برای دیسک گردن مفید است؟


بله. تمرین با وزنه باعث تقویت عضلات ستون فقرات می‌شود. پس از تسکین و کنترل درد، در ابتدا بایستی از فعالیت‌ها و وزنه‌های سبک استفاده شود. در صورت بهبود دیسک گردن، افزایش تکرار حرکات ورزشی و انجام حرکات مقاومتی جهت بهبود ثبات امکان‌پذیر است. انتخاب نوع حرکت ورزشی به علائم دیسک گردن و مدت زمان آسیب‌دیدگی بستگی دارد.

آیا ورزش می‌تواند باعث تشدید وضعیت دیسک گردن شود؟


بله. بخش مرکزی دیسک نوکلئوس پولپوزوس نام دارد. این بخش ضربه و فشار وارد بر بدن و ستون فقرات را جذب می‌کند. دیسک سالم در برابر فشار مقاومت می‌کند.

وارد شدن آسیب به دیسک گردن یا کمر باعث کاهش توانایی دیسک در جذب ضربه و فشار می‌شود. در صورت استراحت کافی، دیسک بهبود پیدا می‌کند و می‌تواند دوباره در برابر فشار مقاومت کند.

بدون استراحت کافی و انجام ورزش‌های مضر، احتمال آسیب‌دیدگی دیسک و بافت اطراف آن افزایش پیدا می‌کند.

چه ورزش‌هایی برای دیسک گردن مضر هستند؟


ورزش‌های مضر برای دیسک گردن عبارتند از:

حرکات ورزشی  با استفاده از وزنه‌های سنگین


بلند کردن وزنه‌های بسیاری سنگین باعث کشیدگی عضلات بزرگ گردن می‌شود. استفاده مداوم و بیش از حد از این عضلات باعث ایجاد درد و وارد آمدن فشار زیاد بر گردن می‌شود. در صورت استفاده از وزنه هنگام ورزش کردن، ابتدا باید از وزنه‌های سبک استفاده شود و بایستی از انجام حرکات ورزشی یا استفاده از وزنه‌های سنگینی که باعث ایجاد درد و کشیدگی گردن می‌شود اجتناب شود.

حرکات ورزشی جایگزین 

بهتر است به جای وزنه‌های سنگین، با رعایت وضعیت صحیح بدنی از وزنه‌های سبک استفاده شود. در زمان انجام حرکات ورزشی، بایستی از سفت و منقبض کردن گردن خودداری شود.

نشستن برای مدت طولانی

نشستن برای مدت طولانی خصوصاً زمانی که فرد در حالت خمیده قرار دارد، بر بدن فشار وارد می‌کند. در حالت خستگی، جاذبه باعث می‌شود که سر به طرف جلو متمایل شود. هر گونه حرکت سر به سمت جلو باعث افزایش فشار وارد بر بدن می‌شود. همچنین قرار گرفتن دست‌ها در بالای سر یا به سمت جلو (مانند رانندگی یا در زمان استفاده از صفحه کلید) باعث کشیدگی گردن می‌شود. به همین جهت استراحت به طور مداوم بین انجام فعالیت‌های بلندمدت در حالت نشسته و همچنین رعایت وضعیت صحیح بدنی الزامی می‌باشد.

ورزش‌های پُر برخورد 

در صورت بروز دیسک گردن، نبایستی از ورزش‌های پر برخورد استفاده شود. این نوع ورزش‌ها احتمال تشدید آسیب‌دیدگی و نیاز به جراحی را افزایش می‌دهند و حتی ممکن است منجر به فلج یا مرگ شوند. در صورت وجود دیسک گردن بایستی در مورد انتخاب نوع ورزش مناسب با پزشک مشورت شود.

حرکات ورزشی جایگزین

در صورت بروز دیسک گردن، به جای ورزش‌های پر برخورد انجام ورزش‌هایی مانند شنا، پیاده‌روی، دو، رقص و یا هر گونه ورزش انفرادی دیگر توصیه می‌شود.

انجام حرکات ورزشی با دامنه حرکتی زیاد

در طول روز بایستی از انجام حرکات کششی یا هر گونه فعالیتی که نیاز به دامنه حرکتی زیاد دارد خودداری شود. انجام چنین حرکاتی باعث وارد آمدن فشار بر دیسک‌های ناحیه گردن و کشیدگی بافت‌های مجاور می‌شود. این حرکات همچنین سبب کاهش سرعت روند بهبودی شده و احتمال آسیب‌دیدگی را افزایش می‌دهند.

حرکات ورزشی جایگزین 

به جای حرکاتی که نیاز به دامنه حرکتی زیاد دارند، انجام آرام و ملایم حرکات کششی گردن توصیه می‌شود. همچنین هر گونه حرکت بایستی با دقت و احتیاط انجام شود.

جلوگیری از آسیب‌دیدگی گردن هنگام انجام حرکات ورزشی


جهت جلوگیری از آسیب‌دیدگی هنگام ورزش کردن موارد زیر بایستی رعایت شوند :

  • در زمان انجام حرکات ورزشی نفس خود را حبس نکنید.
  • از انجام حرکاتی که نیاز به دامنه حرکتی زیاد دارند خودداری کنید.
  • از انجام هم‌زمان حرکاتی مانند خم شدن، چرخش بدن و بلند کردن اشیاء اجتناب کنید.
  • از قرار گرفتن در یک وضعیت بدنی برای مدت طولانی خودداری کنید.
  • حرکات ورزشی را با دقت و احتیاط انجام دهید.
  • از انجام حرکات ورزشی که باعث تشدید علائم در دست‌ها و پاها می‌شوند خودداری کنید.
  • در ارتباط با نحوه صحیح انجام حرکات و اجتناب از آسیب‌دیدگی، با متخصص فیزیوتراپی مشورت کنید.

نحوه صحیح انجام حرکات ورزشی


در صورت بروز دیسک کمر یا گردن، انجام حرکات ورزشی به روش صحیح از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که انجام حرکت ورزشی به فشار یا دامنه حرکتی زیاد نیاز داشته باشد، ورزش را متوقف کرده و نحوه صحیح انجام حرکت را ارزیابی کنید. حرکات ورزشی را به گونه‌ای انجام دهید که فشار کمتری بر ستون فقرات وارد شود. با رعایت این موارد روند بهبودی سریع‌تر انجام می‌شود.

دیگر راه‌های درمان دیسک کمر


دیسک گردن باعث ایجاد درد زیادی می‌شود ولی با استفاده از روش‌های مختلف قابل درمان است. به طور کلی سه روش درمانی برای بهبود دیسک گردن وجود دارد : مصرف دارو، روش‌های درمانی غیر جراحی و جراحی. در بیشتر موارد جهت درمان دیسک گردن از دو یا سه روش فوق همراه با یکدیگر استفاده می‌شود.

روش‌های درمانی غیر جراحی 

در صورت ایجاد دیسک گردن، در بیشتر موارد جهت کاهش درد ناشی از فشردگی اعصاب و التهاب از داروی مُسکن استفاده می‌شود. معمولاً جهت کنترل التهاب و درد، پزشک مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی را توصیه می‌کند. در صورتی که درد بسیار شدید باشد و داروهایی مانند ایبوپروفن تأثیری در بهبود درد نداشته باشند، امکان دارد پزشک داروهای استروئیدی خوراکی را جهت کاهش درد تجویز کند.

روش‌های درمانی غیر جراحی با استفاده از فیزیوتراپی و ورزش (از جمله تمرین مکنزی) باعث کاهش درد ناشی از دیسک گردن می‌شوند. امکان دارد از روش‌های دیگری مانند ترکشن گردن، کایرو پرکتیک (درمان دستی) و استئوپاتی نیز جهت کاهش درد و بازیابی حرکتی گردن استفاده شود. فعالیت‌های مختلف روزانه نیز باید به گونه‌ای انجام شوند که فشار کمتری بر گردن و دست‌ها وارد شود. استفاده از بریس جهت جلوگیری از ایجاد قوس گردن باعث کاهش فشار وارد بر عضلات گردن می‌شود. بریس همچنین فشردگی اعصاب در اثر دیسک گردن را کاهش می‌دهد.

جراحی

در بیشتر موارد جراحی موثرترین روش درمان دیسک گردن می‌باشد و دارای نتیجه ماندگار می‌باشد. برای درمان دیسک گردن از سه نوع جراحی استفاده می‌شود. روش اول جراحی فیوژن و دیسککتومی قدامی گردن (ACDF) می‌باشد. در این روش دیسک بیرون‌زده برداشته می‌شود . سپس دو یا چند مهره مورد نظر به یکدیگر متصل می‌شوند. روش دوم دیسککتومی خلفی گردن می‌باشد. این روش از طریق جراحی دیسک از راه پشت گردن انجام می‌شود و به علت وجود سیاهرگ‌ها در این قسمت از ستون فقرات، امکان دارد خونریزی زیادی ایجاد شود. روش سوم جراحی جایگزینی دیسک مصنوعی است. در این روش دیسک مورد نظر خارج شده و با یک دیسک مصنوعی که از لحاظ شکل و عملکرد مشابه دیسک اصلی ستون فقرات است جایگزین می‌شود.


کمر درد در زنان

علل کمر درد در زنان به‌دلیل آناتومی خاص آن‎ها ممکن است با آقایان متفاوت باشد. اغلب خانم‌ها با شروع یائسگی کمر درد را تجربه می‌کنند و طبق آمار از هر ۱۰ خانم ۸ نفر حداقل یکبار کمردرد را در طول زندگی خود تجربه کرده‌اند. برای ۱۶٪ از خانم‌ها کمر درد یک مسئله عادی روزانه است و به این مسئله آگاهی ندارند که ممکن است ناشی از یک مشکل اساسی باشد زیرا در صورت عدم درمان به‌موقع به حالت مزمن تبدیل می‌شود.

همین الان در واتساپ

با پزشک متخصص زنان، زایمان و نازایی گفتگو کنید

شروع گفتگو

اپل | افسردگی

به مشورت پزشک احتیاج دارید؟

همین الان در واتساپ از متخصص استخوان و مفاصل مشاوره بگیرید

دریافت نوبت مشاوره استخوان و مفاصل

امروز معلولیت ناشی از کمر درد در زنان به میزان ۵۰٪ افزایش یافته است و این مسئله می‌تواند باعث کاهش بهره‌وری لازم در زندگی شود. پزشکان معتقدند که ۴۰٪ کمردردها ناشی از بیماری‌های اسکلتی عضلانی و بقیه به‌دلیل بیماری‌های تناسلی و جنسی بروز می‌کنند.

قابل ذکر است که کمر درد در زنان همیشه به یک دلیل خاص بروز نمی‌کند و ممکن است ناشی از ترکیبی از عوامل باشد. به‌همین‌دلیل، توصیه می‌کنیم که اگر طی یک هفته مشکل شما خود‌به‌خود یا با درمان‌های خانگی برطرف نشد حتما به پزشک متخصص داخلی یا پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. درصورتی‌که کمر درد شما ناشی از بیماری‌های اسکلتی عضلانی باشد مطمئنا به پزشک متخصص استخوان و ارتوپد ارجاع داده می‌شوید.

یکی از نگرانی‌های عمده، تشخیص به‌موقع علت درد کمر در سمت راست بالا و به طور خاص در پایین سمت راست یا پایین سمت چپ است چراکه نیاز به مراقبت‌های فوری پزشکی دارند.

علائم کمر درد در زنان

ازآنجایی‌که علل کمر درد در زنان متفاوت است، ممکن است علائم مختلفی را تجربه کنید که در ادامه به آن‎ها اشاره خواهیم کرد:

  • درد مزمن در ناحیه باسن و ران که با حرکت دادن ران بیشتر می‌شود
  • احساس درد خفیف در کمر و لگن به‌خصوص زمانی‌که از رختخواب بلند می‌شوید (سفتی و درد کمر در صبح)
  • ناتوانی در نشستن به مدت طولانی
  • احساس درد در پشت ران و پا
  • تجربه یک درد کسل‌کننده در باسن که ممکن است شبیه درد چاقو خوردن باشد
  • درد پایین کمر به‌خصوص قبل و در دوران قاعدگی به‌صورت درد شدید لگن و پایین شکم، دل درد و کمر درد
  • درد در ناحیه تناسلی (کمر درد و عفونت رحم)
  • درد مهره وسط کمر یا مهره آخر کمر
  • درد کمر هنگام راه رفتن
  • درد پشت کمر سمت راست یا سمت چپ بالا (نشانه عفونت یا سنگ کلیه)

بعضی از خانم‌ها متاسفانه با نادیده گرفتن کمردردهای خفیف خود منجر به گسترش شدت ضایعه به‌خصوص کمر درد ناشی از عفونت رحم یا کیست تخمدان می‌شوند که ممکن است منجر به از دست دادن این اعضای حیاتی برای باروری شود.

علت کمر درد در زنان چیست و چه کسانی بیشتر دچار این مشکل می‌شوند؟

به طور کلی، اغلب کمردردهای اسکلتی عضلانی ناشی از یک آسیب قبلی هستند که ممکن است :

نوشته های مشابه

  • کمردرد بعد از رابطه جنسی

    کمردرد بعد از رابطه جنسی چه علتی دارد و چطور درمان می‌شود؟

  • رگ به رگ شدن گردن

    آشنایی با دلایل و راه‌های درمان رگ به رگ شدن گردن

  • در حین انجام یک کار ساده مانند پوشیدن جوراب خود را بروز دهند.
  • فعالیت‌هایی مانند بد نشستن برای مدت طولانی
  • شکل اشتباه بدن در هنگام ورزش
  • انجام تمرینات ورزشی سنگین
  • با کمک به اسپاسم یا گرفتکی عضلات کمر یا آسیب به مهره‌های آن منجر به کمر درد می‌شوند.

برخی از دلایل کمر درد مختص زنان هستند. خانم‌ها اصولا از درد کمر به دلیل آسیب به مهره‌های ستون فقرات یا حتی تغییرات هورمونی به دلیل پریودی یا حاملگی، عفونت یا مشکلات رحم و تخمدان و مشکلات کلیوی شکایت دارند که در ادامه به جزئیات هرکدام اشاره خواهیم کرد.

سندرم قبل از قاعدگی (PMS)

سندرم قبل از قاعدگی مشکلی است که بسیاری از خان‌ها چند روز قبل از پریودی آن را تجریه می‌کنند. این سندرم علائم بالقوه زیادی دارد که عبارتند از:

  • علائم جسمی مانند کمر درد در زنان، سردرد، خستگی و نفخ شکم
  • علائم عاطفی و رفتاری مانند نوسانات خلقی، هوس‌های غذایی، اضطراب، مشکل در تمرکز

خوشبختانه علائم این سندرم طی یک یا دو روز پس از شروع پریودی از بین می‌روند.

اختلال دیسمورفیک یا ناخوشی قبل از قاعدگی (PMDD)

PMDD نوع شدیدتری از PMS است که علائم عاطفی، رفتاری و جسمی آن به طور قابل توجه باعث اختلال در زندگی روزمره می‌شود. خوشبختانه در مقایسه با PMS، درصد کمی از خانم‌ها این اختلال را تجربه می‌کنند. علائم این اختلال به طور معمول از هفته قبل از پریودی شروع می‌شوند و چند روز پس از پریود شدن شما از بین می‌روند.

اگر سابقه خانوادگی افسردگی و سایر اختلالات خلقی یا سابقه خانوادگی PMDD را داشته باشید، ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به این اختلال پیش از قاعدگی باشید.

اندومتریوز

اندومتریوز به شرایطی گفته می‌شود که بافتی که روی رحم قرار دارد و به‌عنوان بافت آندومتر شناخته می‎شود، آنقدر رشد غیر طبیعی داشته باشد که به خارج از رحم گسترش یابد و باعث ضخیم شدن دیواره رحم شود. به‌همین‎دلیل این مشکل اغلب تخمدان‌ها، لوله‌های رحمی و سایر بافت‌های پوشاننده لگن را نیز درگیر می‌کند. حتی ممکن است در اطراف دستگاه ادراری و روده نیز رشد کند.

درد شایعترین علامت اندومتریوز است که به اشکال زیر خود را نشان می‌دهد:

  • درد زیاد و گرفتگی‌های عضلانی در دوران قاعدگی
  • درد در حین یا بعد از رابطه جنسی
  • درد کمر و لگن
  • درد هنگام حرکات روده یا ادرار کردن

اندومتریوز همچنین می‌تواند باعث خونریزی یا لکه‌بینی بین دوران‎های قاعدگی شود. مسائل گوارشی مانند نفخ و اسهال نیز ممکن است خصوصاً در دوره قاعدگی بروز کنند. ازآنجایی‎که این عارضه روند بارداری را برای شما دشوار می‌کند، به محض مشاهده علائم ذکر شده به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

دیسمنوره یا قاعدگی دردناک

اگرچه معمولاً دردهای قاعدگی قابل کنترل هستند اما در بعضی از افراد بسیار شدید بروز می‌کنند. در صورت داشتن شرایط زیر ممکن است بیشتر در معرض خطر عارضه دیسمنوره باشید:

  • سن کمتر از ۲۰ سال
  • سیگار کشیدن
  • خونریزی شدید در دوران قاعدگی
  • سابقه خانوادگی دوره‌های دردناک قاعدگی
  • ابتلا به بیماری‎های زمینه‎ای مثل اندومتریوز، فیبروم در رحم و بیماری التهابی لگن

درد ناشی از دیسمنوره معمولاً در پایین شکم، کمر، باسن و پاها احساس می‌شود و معمولاً بین ۱ تا ۳ روز طول می‌کشد. علائم این علت کمر درد در زنان گاهی به صورت حاد و گاهی به صورت مزمن بروز می‌کند.

بارداری

کمر درد زنان در بارداری

کمر درد در دوران بارداری شایع است زیرا مرکز ثقل بدن شما تغییر می‌کند، وزن شما افزایش می‌یابد و هورمون‌ها رباط‌های شما را برای آماده شدن برای تولد نوزاد کمی سست می‌کنند.

اگرچه برای اکثر خانم‌ها کمردرد بین ماه‎های پنجم تا هفتم بارداری اتفاق میافتد اما می‎تواند خیلی زودتر شروع شود. اگر قبل از بارداری به دلیلی مشکل کمر درد داشتید، مطمئنا با شدت بیشتری آن را در دوران بارداری حس خواهید کرد.

رایج‌ترین ناحیه کمر برای ایجاد درد دقیقا زیر کمر و در آن طرف استخوان دنبالچه است. همچنین ممکن است در مرکز کمر و در اطراف خط کمر خود نیز احساس درد کنید. این درد ممکن است به پاهای شما نیز برسد.

دلایل دیگری نیز برای کمردرد وجود دارند که می‌توانند هرکسی را از هر جنسیت تحت تأثیر قرار دهند. مواردی مانند:

کشیدگی عضلات

کشیدگی عضله یا رباط یکی از مهمترین دلایل کمردرد هستند که ممکن است به علل زیر بروز کنند:

  • حمل مکرر بارهای سنگین
  • خم شدن یا پیچیدن ناجور
  • یک حرکت بدنی ناخوشایند ناگهانی مثلا در اثر تصادف یا سقوط
  • کشش بیش‌ازحد عضله یا رباط مثلا در اثر انجام تمرینات ورزشی

اگر به انجام حرکتی که عضله کمر را تحت فشار قرار می‌دهد ادامه دهید، در نهایت می‌تواند باعث اسپاسم و  کمر درد شود. این عامل کمر درد در زنان ممکن است در طی یک سال چندین بار هر خانمی را درگیر کند.

درد سیاتیک

درد سیاتیک علامتی است که معمولا در اثر فشرده‌سازی یا آسیب به عصب سیاتیک، طولانی‌ترین عصب در بدن شما ایجاد می‌شود. این عصب از پایین ستون فقرات شما و از میان باسن و از پایین پاها عبور می‌کند. اصولا درد سیاتیک با کمر درد در زنان همراه است و در موارد شدید ممکن است منجر به بی‌حسی و ضعف پا نیز شود.

فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر

این مشکل زمانی بروز می‌کند که یکی از دیسک‌های بین مهره‌ای کمر فشرده شده و حالت بیرون‎زدگی پیدا کند که در نهایت می‌تواند باعث پارگی دیسک شود. فشار دیسک بیرون‎زده بر روی عصب کمر می‎تواند باعث احساس کمر درد در زنان شود.

این مشکل گاهی در اثر یک آسیب مانند تصادف ایجاد می‌شود و با افزایش سن شدت درد آن تشدید می‎شود. کمر متداول‏ترین مکان برای فتق دیسک است اما ممکن است فتق در گردن شما نیز اتفاق بیافتد.

تخریب دیسک کمر

با افزایش سن دیسک‎های ستون فقرات می‎توانند فرسوده شوند. تخریب دیسک همچنین می‏تواند در اثر جراحات یا انجام حرکات تکراری ایجاد شود. اکثر افراد پس از ۴۰ سالگی دچار این مشکل در دیسک کمر و گردن خود می‏شوند که همیشه درد ایجاد نمی‎کند اما در برخی از افراد با درد شدیدی همراه است. درد ممکن است به باسن و ران شما نیز کشیده شود و مدام بروز کند و از بین برود. پیشنهاد می‎کنیم با افزایش سن و مراجعه دوره‎ای به پزشک متخصص ارتوپد، این علت کمر درد در زنان را جدی بگیرید.

 از دیگر علل کمر درد در زنان می‎توان به کیست تخمدان، فیبروم رحم، اسپوندیلیت آنکیلوزان (تورم مفاصل ستون فقرات)، ساکروایلییت (التهاب مفصل ساکروایلیاک)، تنگی نخاع (تنگی غیرطبیعی کانال نخاعی)، اسپوندیلولیستزیس (خروج استخوان نخاع از موقعیت طبیعی خود)، آرتروز کمر و به ندرت سرطان رحم یا استخوان کمر اشاره کرد.

معمولا احساس کمر درد در سمت راست کمر به غیر از مسائل مکانیکی مانند گرفتگی یا اسپاسم عضلات، درد سیاتیک، ساکروایلییت، پارگی رباط‎ها یا سایش ساده مهره‎های کمر؛ ناشی از آپاندیسیت (چون آپاندیس در سمت راست پایین قرار دارد)، مشکلی در کلیه راست (مانند عفونت یا سنگ کلیه)، سنگ صفرا، کیست تخمدان، فیبروم، اندومتریوز و حاملگی خارج رحمی است. احساس کمر درد در سمت چپ کمر را نیز علاوه‎بر مسائل مکانیکی می‏توان به پانکراتیت، کیست تخمدان، فیبروم رحم، اندومتریوز و حاملگی خارج رحمی نسبت داد.

انواع کمر درد در زنان

همانطور‏که ذکر شد، کمر درد در زنان علل مختلفی دارد که هرکدام با علائم و شدت متفاوتی ظاهر می‎شوند. به طور کلی سه نوع کمر درد در زنان وجود دارد که عبارتند از کمر درد ناشی از مشکلات اسکلتی عضلانی، کمر درد ناشی از مشکلات زنانگی و کمر درد ناشی از مشکلات کلیوی، سنگ صفرا و غیره. بهتر است قبل از هرگونه تشخیص و درمان خودسرانه با دکتر کمردرد در مورد علت کمر درد ناگهانی خود مشورت کنید. در ادامه انواع کمر درد با عکس نشان داده شده است.

آیا امکان پیشگیری از کمر درد در زنان وجود دارد؟

مطالعات نشان داده‌اند که می‎توانید با بهبود وضعیت جسمی و یادگیری و انجام تمرینات ورزشی مناسب، از بروز انواع کمر درد ناشی از مشکلات اسکلتی عضلانی پیشگیری کنید. برای سالم و قوی نگهداشتن کمر:

  • ورزش کنید. فعالیت‎های هوازی منظم می‎توانند قدرت و استقامت کمر شما را افزایش دهند و به عضلات شما اجازه عملکرد بهتر را بدهند. پیاده‎روی و شنا انتخاب‏های خوبی هستند. با پزشک خود در مورد فعالیت مناسب خود صحبت کنید.
  • قدرت و انعطاف‎پذیری عضلات کمر را افزایش دهید. انجام تمرینات قدرتی عضلات شکم و پشت می‎تواند کمک زیادی به شما در این زمینه کند.
  • وزن سالم داشته باشید. اضافه وزن به عضلات کمر فشار وارد می‎کند، به‎خصوص داشتن یک شکم بزرگ!
  • سیگار کشیدن را ترک کنید. سیگار کشیدن خطر کمر درد در زنان را افزایش می‏دهد و این خطر با افزایش تعداد سیگارهای کشیده شده در روز افزایش می‎‌یابد.

امکان پیشگیری از کمر درد ناشی از مشکلات زنانگی فقط با معاینات دوره ‏ای توسط پزشک متخصص زنان و زایمان و اجتناب از ابتلا به بیماری‏های مقاربتی فراهم می‎شود.

انواع راه‌های درمان کمر درد در زنان که باید بدانید

معمولا توصیه می‎شود که اگر با وجود انجام درمان‎های خانگی مشکل کمر درد شما طی روزهای آینده حل نشد، در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنید. درصورتی‎که کمردرد شما به دلیل شرایط مربوط به دوره قاعدگی یا کشیدگی عضلات ایجاد شده باشد، ممکن است بخواهید برای تسکین آن درمان‌های خانگی زیر را امتحان کنید:

  • استفاده از یک پد گرمایشی می‏تواند گردش خون را تقویت کند که به نوبه خود باعث می‎شود مواد مغذی و اکسیژن بیشتری به عضلات پشت و کمر شما برسد.
  • گرفتن یک دوش گرم می‎تواند گردش خون را بهبود بخشد و درد و سفتی عضلات را کاهش دهد.
  • داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن، ناپروکسن (Aleve) و آسپرین می‏توانند به تسکین کمر درد و انواع دیگر دردهای مرتبط با پریودی کمک کنند.
  • فعال نگهداشتن بدن می‎تواند گردش خون شما را بهبود بخشد و عضلات متشنج را تسکین دهد.
  • انجام تمرینات کششی ملایم بدن ممکن است به کاهش کمردرد کمک کرده یا از بازگشت آن جلوگیری کند.
  • اگر کمردرد شما به دلیل کشیدگی عضله یا آسیب‎دیدگی باشد، استفاده از یک کیسه یخ ممکن است به کاهش التهاب، درد و کوفتگی کمک کند. این روش در ۴۸ ساعت اول پس از کشیدگی یا آسیب عضلانی، بهترین عملکرد را دارد.
  • قرار دادن بالش بین زانوها در صورت خوابیدن به پهلو یا زیر زانوهایتان در صورت خوابیدن به پشت، ممکن است به کاهش درد و ناراحتی کمر کمک کند.
  • استفاده از صندلی با یک بالشت شبی مناسب در ناحیه کمر ممکن است به شما در کاهش در کمر هنگام نشستن کمک کند.

پزشک معمولاً در اولین ملاقات داروهای ضد درد، ورزش یا فیزیوتراپی، انجام تست‎های مختلف مانند پاپ اسمیر به منظور بررسی وضعیت بافت رحم و آزمایش خون به منظور بررسی سطح هورمون‏های بدن را به شما پیشنهاد می دهد. یک متخصص طب سوزنی نیز می‏تواند به شما کمک کند. در طی فیزیوتراپی معمولا از ویبراسیون برای کاهش اختلال در عملکرد عضلات، دستگاه تنظیم ستون فقرات برای بهبود تحرک ستون فقرات، لیزر درمانی برای بهبودی و گردش خون و IDD درمانی برای رفع فشار ستون فقرات استفاده می‎شود.

گاهی پزشک برای درمان از تزریق شل‎کننده ‎های عضلانی یا کورتون استفاده می‎کند. معمولا برای کنترل اندومتریوز، دیسمنوره، PMS و  PMDDداروهای ضد بارداری تجویز می‏شوند. تجویز داروهای ضد افسردگی ممکن است علائم PMS و PMDD را تسکین دهند و به انواع خاصی از کمر درد کمک کنند. در موارد اندومتریوز شدید برای برداشتن بافت آندومتر از مناطقی است که در خارج از رحم رشد کرده‎اند یا نیاز به ترمیم دیسک‎ها از روش جراحی استفاده می‌شود.

درمان کمر درد در زنان با داروهای گیاهی

اگرچه در گذشته از گیاهان دارویی به صورت ضماد برای تسکین کمر درد استفاده می‎شد اما امروزه معتقدند که با مصرف عصاره آن‏ها به‎صورت دمنوش نیز می‎توانید به تسکین خود کمک کنید. از این گیاهان دارویی می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گیاه فاشرا
  • پیچک سمی
  • گل راعی
  • بابونه
  • گیاه خارخسک

در حال حاضر روغن اساسی از گیاهان اسطوخودوس، نعناع و اکالیپتوس در بازار موجود است که می‎توانید برای ماساژ کمر از آنها استفاده کنید.

درمان کمر درد در زنان در طب سنتی

متخصصان طب سنتی معتقدند که بهترین چیز برای تسکین کمر درد در زنان به خصوص در دوران قاعدگی، خوردن مواد غذایی با طبع گرم مثل خرما، عسل، شیره انگور و کشمش است زیرا اگر طبع رحم سرد شود به صورت دل درد و کمر درد خود را نشان می‎دهد.

ماساژ آرام روزانه کمر با روغن سیاهدانه و بادام شیرین نیز بسیار موثر است. اگر تمایل دارید در مورد مصرف قرص کمر با یک کارشناس آنلاین طب سنتی در پذیرش ۲۴ مشورت کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

مراجعه به پزشک برای تعیین علت کمر درد مهم است. در صورت مشاهده موارد زیر در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

  • شما قادر به ایستادن یا راه رفتن نیستید
  • کمردرد شما همراه با تب است یا قادر به کنترل خروجی روده یا مثانه خود نیستید
  • در پاها حس درد، بی‎حسی یا گزگز دارید
  • درد به سمت پایین پاهای شما گسترش یافته است
  • شکم‎ درد شدید دارید
  • کمر درد شما آنقدر شدید است که زندگی روزمره شما را مختل کرده است
  • علائم اندومتریوز دارید
  • در دوران بارداری با خونریزی واژینال، تب یا درد هنگام ادرار مواجه شده‌اید
  • پس از سقوط یا تصادف دچار کمردرد شده‌‎اید
  • درد شما بعد از یک هفته مراقبت در منزل بهبود نیافته است

بسته به علت کمردرد، پزشک ممکن است بتواند درمانی فراتر از درمان‎های خانگی یا اقدامات مراقبتی به شما ارائه دهد. درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری ندارید، از صدها پزشک آنلاین متخصص پذیرش ۲۴، مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید و مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های ایشان استفاده کنید.






۳.۶/۵


(۵ نظر)

دریافت نوبت پزشکی

به صورت آنلاین از متخصص زنان، زایمان و نازایی

دریافت نوبت دکتر زنان، زایمان و نازایی

نوبت حضوری پزشک

متخصص استخوان و مفاصل را آنلاین رزرو کنید

دریافت نوبت دکتر استخوان و مفاصل


بیماری فتق چیست؟

آیا شما می‌دانید که فتق چیست و چرا ایجاد می‌شود؟ آیا فتق خطر دارد؟ در مورد علائم، عوارض و نحوه درمان آن چه اطلاعاتی دارید؟ مطالعه این مطلب و مشاوره با یک جراح می‌تواند اطلاعات زیادی در این زمینه در اختیار شما بگذارد!

اپل | افسردگی

به مشورت پزشک احتیاج دارید؟

همین الان در واتساپ از متخصص جراحی مشاوره بگیرید

دریافت نوبت مشاوره جراحی

فتق معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که ارگان داخلی از بدن به علت ضعف و پارگی عضلات یا دیواره بافت اطراف آن جابه‌جا شود و در جایگاه غیرطبیعی قرار گیرد. مثلا در فتق نافی بخشی از روده‌ کوچک از ناحیه ضعیف‌شده دیواره شکمی به بیرون رانده می‌شود و به صورت یک برآمدگی زیر پوست اطراف ناف خود را نشان می‌دهد.

فتق انواع مختلفی دارد که بسیاری از فتق‌ها در ناحیه شکمی ایجاد می‌شوند، اما می‌توانند در قسمت‌های فوقانی ران و کشاله ران نیز ظاهر شوند. علائم فتق معمولا با توجه به نوع آن متفاوت است. از انواع فتق می‌توان به فتق شکمی، فتق بیضه، فتق کشاله ران، فتق رانی و فتق نافی اشاره کرد.

بیشتر انواع فتق خوشبختانه تهدیدکننده زندگی نیستند، اما به خودی خود نیز از بین نمی‌روند. به همین دلیل، در اکثر موارد برای جلوگیری از عوارض خطرناک نیاز به جراحی دارند. عوارض فتق را باید جدی گرفت و به پزشک معالج فتق مراجعه کرد. می توانید با متخصص جراح گفت و گو کنید .

علائم فتق

رایج‌ترین علامت فتق، برجستگی یا برآمدگی در ناحیه آسیب‌دیده است. به عنوان مثال بارزترین علائم فتق اینگوینال این است که در کشاله ران خود یک توده هنگام ایستادن، خم شدن و یا سرفه کردن مشاهده می‌کنید. ناراحتی یا درد در ناحیه اطراف توده نیز ممکن است وجود داشته باشد. معمولا در حالت دراز کشیدن اثرات برآمدگی کمتر می‌شود.

برخی از انواع فتق مانند فتق هیاتال (فتق معده)، می‌تواند علائم مشخص‌تری مانند سوزش سر دل، مشکل در بلع و درد قفسه سینه داشته باشد. قابل ذکر است که در مواردی، فتق هیچ علامتی ندارد. حتی ممکن است ندانید که فتق دارید و در حین معاینه پزشکی برای مشکلی دیگر پزشک متوجه شود.

انواع فتق

چندین نوع مختلف فتق وجود دارد که هرکدام در ناحیه‌ای از بدن خود را نشان می‌دهند. در ادامه به انواع آن اشاره خواهیم کرد.

فتق شکمی

فتق شکمی ممکن است به دلایل مختلفی (مثل ضعف عضلات شکم) در نواحی مختلف شکم بروز کند. مثلا گاهی در اثر جوش‌خوردگی غیرطبیعی بافت محل برش جراحی خود را نشان می‌دهد (فتق شکافی) و در مواردی در اثر تجمع چربی بین ناف و قسمت تحتانی استخوان پستان دیده می‌شود. در اکثر موارد در اثر بیرون‌زدگی روده در زیر ناف مشاهده می‌شود.

نوشته های مشابه

  • پیشگیری از الزایمر

    چگونه از آلزایمر پیشگیری کنیم؟ ۸ روش موثر پیشگیری از آزایمر

  • سوختگی با روغن

    ۸ درمان خانگی سوختگی با روغن که پوست شما را نجات می‌دهد

در نوزادان اگر دیافراگم به درستی در طی جنینی رشد نکرده باشد؛ ممکن است فتق شکمی به صورت فتق نافی خود را نشان دهد. فاکتورهای خطر متداول در ایجاد فتق شکمی شامل مواردی مانند چاقی، فعالیت شدید و بارداری است.

فتق اینگوینال یا فتق کشاله ران

فتق‌های اینگوینال (فتق مستقیم و غیرمستقیم اینگوینال) هنگامی اتفاق می‌افتند که بافت چربی یا بخشی از روده به داخل کشاله ران (اغلب در کانال اینگوینال) در اثر ضعف عضلات یا پارگی دیواره تحتانی شکم نفوذ کنند. این مورد شایع‌ترین نوع فتق است و عمدتا مردان را درگیر می‌کند. فتق کشاله ران اغلب در اثر پیری و وارد کردن فشار مکرر بر روی شکم بروز می‌کند.

فتق شکم

فتق فمورال یا فتق رانی

فتق فمورال هنگامی خود را نشان می‌دهد که بافت چربی یا بخشی از روده به داخل ران نفوذ کند. درصد شیوع آن بسیار کمتر از فتق اینگوینال است و بیشتر از مردان زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. فتق رانی نیز در اثر پیری و وارد کردن فشار مکرر بر روی شکم بروز می‌کند.

فتق نافی

فتق نافی هنگامی اتفاق می‌افتد که بافت چربی یا بخشی از روده در نزدیکی ناف نفوذ کند. اگر دهانه شکمی جنین که بند ناف از آن عبور می‌کند پس از تولد به خوبی بسته نشود، این نوع فتق می‌تواند در نوزادان نیز ایجاد شود. بزرگسالان نیز ممکن است تحت تأثیر فشار مکرر بر روی شکم به آن دچار شوند.

فتق هیاتال (فتق معده)

فتق هیاتال هنگامی اتفاق می‌افتد که بخشی از معده با فشار از شکاف دیافراگم به داخل قفسه سینه وارد شود. این نوع فتق ممکن است علائم قابل توجهی نداشته باشد، اگرچه در برخی افراد با دل درد همراه است. دقیقا مشخص نیست که چه عواملی باعث ایجاد فتق هیاتال می‌شوند، اما ممکن است در نتیجه ضعف دیافراگم با افزایش سن یا وارد کردن فشار بر روی شکم باشد.

فتق بیضه

همانطور که ذکر شد، کانال اینگوینال در کشاله ران قرار دارد. این کانال در مردان ناحیه‌ای است که از آن طناب اسپرماتیک از شکم به کیسه بیضه عبور می‌کند. طناب اسپرماتیک در اصل بیضه‌ها را نگه می‌دارد. پس از تولد باید بیضه‌ها اندکی از طریق کانال اینگوینال پایین آیند و سپس کانال به طور کامل در پشت آن‌ها بسته شود.

گاهی کانال به درستی بسته نمی‌شود و ناحیه‌ای ضعیف برجای می‌گذارد که در آینده و یا در طی نوزادی در نوزادان پسر ممکن است به صورت فتق بیضه خود را نشان دهد. در ورزشکاران نیز فتق در ناحیه پا در اثر ضعف عضلات پا به دلیل آسیب‌دیدگی ورزشی رخ می‌دهد.

فتق بیضه

اگر فتق درمان نشود چه اتفاقی می‎افتد؟

تشخیص به موقع علائم فتق و مراجعه به پزشک در صورت مشکوک بودن به این عارضه بسیار مهم است. چرا که فتق به خودی خود از بین نمی‌رود. از آنجایی که فتق در هر ناحیه‌ای باعث توقف خونرسانی به بخشی از اندام یا بافت محبوس‌شده می‌شود؛ معمولا در شرایط اورژانسی بیمار با علائمی مانند حالت تهوع یا استفراغ و تب یا درد ناگهانی مواجه می‌شود.

به عنوان مثال در مورد فتق کشاله ران، در صورت عدم درمان به موقع ممکن است نیاز به جراحی و تخلیه بخش مسدودشده روده باشد. البته درمان فتق به روش جراحی نیز عوارض خاص خود مانند خونریزی، احتمال عفونت و آسیب به عروق و احشای دیگر، احتمال آسیب به بیضه‌ها، درد طولانی مدت در ناحیه برش و احتمال عود دوباره فتق را نیز دارد. اما وقتی اندام محبوس‌شده دچار نارسایی شود، راهی جز جراحی وجود ندارد.

یکی از مهم‌ترین عوارض بعد از عمل فتق کشاله ران یا بیضه این است که بیمار تقریبا برای ۴ تا ۶ هفته امکان انجام فعالیت‌‎های روزانه مانند رانندگی و جابه‌جایی اجسام سنگین را ندارد.

اصلا نگران نباشید؛ پذیرش ۲۴ مشاوره آنلاین جراحی فتق بصورت مشاوره تلفنی با بهترین جراحان را فراهم آورده است تا روند درمان فتق را هرچه سریع‌تر و راحت‌تر امکان‌پذیر کند. می‌توانید جزئیات بیشتر پاسخ‌ پرسش‌های درمان فتق ناف چیست؟ اگر فتق ناف درمان نشود؟ بهترین راه درمان فتق کشاله ران؟ نحوه جراحی فتق کشاله ران؟ بهترین درمان فتق نوزادی؟ را به کمک مشاوره تلفنی و مشاوره آنلاین فتق، از پزشک متخصص فتق و بهترین جراح فتق پذیرش ۲۴ دریافت کنید.

انواع فتق در مردان

در مردان احتمال بروز فتق کشاله ران ٧ برابر بیشتر از زنان است. در کنار آن احتمال بروز همزمان فتق بیضه نیز وجود دارد. اصولا فتق بیضه سمت راست شایع‌تر از فتق بیضه سمت چپ است. به دلایل مختلف، ممکن است آقایان نیز درگیر فتق فمورال یا فتق نافی نیز شوند.

آیا فتق در زنان نیز وجود دارد؟

همانطور که ذکر شد، فتق فمورال در زنان بیشتر مشاهده می‌شود و در صورت مشاهده علائمی مثل درد ناگهانی کشاله ران، درد شدید معده، حالت تهوع، استفراغ و تب باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد. چرا که می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که فتق فمورال یا رانی، روده شما را مسدود کرده است. در این شرایط احتمالا جراح عمل لاپاراسکوپی فتق کشاله ران را در نظر می‌گیرد.

فتق در بارداری

به علت فشاری که بارداری به شکم وارد می‌کند؛ ممکن است عضلات ضعیف‌شده و فتق شکمی در بارداری، فتق نافی یا فتق فمورال بروز کند. ممکن است آن را به صورت یک توده یا برآمدگی زیر پوست مشاهده کنید. همچنین یک درد مرموز، به طور معمول در زمانی که شما فعالیت‌هایی از قبیل عطسه، سرفه و خم شدن حس کنید. اما آیا فتق ناف برای بارداری خطرناک است؟ بستن فتق‌بند موثر است یا خیر؟ آیا بارداری بعد از عمل فتق کشاله ران امکان‌پذیر است یا خیر؟

اگر باردار هستید و فکر می‌کنید فتق دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید. چرا که می‌تواند تشخیص دهد که آیا خطرات سلامتی برای شما یا جنین وجود دارد یا خیر. اغلب ترمیم فتق به پس از زایمان موکول می‌شود. با این حال، اگر فتق کوچکی که قبل یا حاملگی وجود دارد بزرگتر شود یا باعث ناراحتی شود؛ ممکن است برای ترمیم آن توصیه به جراحی شود. زمان ترجیحی برای انجام این کار در سه ماهه دوم است.

فتق‌هایی که قبلاً ترمیم شده‌اند ممکن است با حاملگی‌های بعدی دوباره عود کنند؛ زیرا بارداری باعث فشار بر روی عضله شکم می‌شود که ممکن است در اثر سزارین ضعیف شده باشند. حتی خود زایمان سزارین و برش ناشی از آن بر روی شکم و رحم، می‌تواند باعث ایجاد فتق شکافی شود. برای شما که والدینی دغدغه‌‌مند هستید، مرکز مشاوره آنلاین پذیرش ۲۴ بهترین جراحان فتق را گرد هم آورده تا به صورت مشاوره آنلاین فتق تمامی سوالات شما را در این زمینه پاسخ دهند. همین الان نوبت بگیرید!

انواع فتق در کودکان دختر و پسر

آیا می‌دانید که علائم فتق بیضه در کودکان پسر چیست؟ از جمله علائم فتق بیضه کودکان برآمدگی در ناحیه شکم یا کشاله ران است که ممکن است با ایستادن یا سرفه کردن بزرگ‎تر شود. درمان فتق بیضه در نوزادان معمولا با جراحی امکان‌پذیر است. در نوزادان دختر نیز احتمال بروز فتق رحم وجود دارد. همچنین مواردی از فتق کشاله ران و فتق ران در نوزادان دختر مشاهده شده که علت اکثر آن‌ها نقص مادرزادی است.

طبق آمار، بین ۱۰ تا ۲۵ درصد نوزادان دختر و پسر با فتق ناف متولد می‌شوند. این نوع فتق در نوزادانی که زودرس و یا با وزن کم به دنیا می‌آیند نیز بیشتر دیده می‌شود. علت فتق ناف نوزادان را می‌توان جدا شدن عضلات شکم و یا پارگی قسمتی از دستگاه گوارش (بخصوص روده) دانست. اگر کودک شما فتق نافی داشته باشد، احتمالا هنگام گریه یا سرفه بیشتر متوجه آن می‌شوید.

معمولا فتق نافی در کودکان بدون درد است؛ اما در مواقعی با کج‌خلقی و بی‌اشتهایی کودک همراه است. هنگامی که علائمی مانند درد، استفراغ یا تورم در محل فتق ایجاد شد، باید به دنبال فوریت‌های پزشکی باشید. فتق‌های نافی معمولاً وقتی کودک ۱ یا ۲ ساله است از بین می‌روند. با این حال، اگر تا ۵ سالگی از بین نرود، می‌توان از جراحی برای ترمیم آن استفاده کرد.

بهترین راه درمان فتق بیضه و ناف در کودکان را می‌توانید از بهترین فوق تخصص جراحی فتق آنلاین پذیرش ۲۴ در هر لحظه و هرجا بصورت تلفنی و متنی دریافت کنید.

روش‌های درمانی انواع فتق

اگرچه تنها درمان موثر برای انواع فتق، ترمیم جراحی است؛ با این حال، نیاز یا عدم نیاز به عمل جراحی به اندازه فتق و شدت علائم شما بستگی دارد. مواردی وجود دارد که جراح تشخیص می‌دهد که نیاز به جراحی نیست و فقط مراعات کردن و بستن فتق‌بند برای کمک به عضلات ضعیف‌شده و ثابت ماندن فتق کافی است؛ بخصوص در مورد فتق‌های کشاله ران و بیضه.

اگر فتق هیاتال دارید، داروهایی که اسید معده را کاهش می‌دهند می‌توانند ناراحتی شما را برطرف کرده و علائم را بهبود بخشند. در حال حاضر انواع مختلفی از جراحی‌ها برای ترمیم فتق وجود دارد (جراحی باز یا جراحی لاپاراسکوپی فتق) و جراح می‌تواند در مورد اینکه کدام یک از آن‌ها بر اساس ماهیت فتق، علائم و سلامت کلی شما برای شما مناسب‌تر است؛ مشاوره بدهد.

اما اینکه رانندگی بعد از عمل فتق کشاله ران مشکلی ایجاد می‌کند یا خیر؟ ابهامی است که می‌توانید در مرکز آنلاین مشاوره پذیرش ۲۴ به کمک مشاوره آنلاین فتق با بهترین جراحان پاسخ خود را دریافت کنید.

جراحی لاپاراسکوپی فتق

اگر قبلا جراحی شکم داشته‌اید و یا الان تحت شرایط درمانی خاصی هستید؛ ممکن است به تشخیص پزشک کاندید مناسبی برای جراحی باز فتق نباشید و بهتر است جراحی لاپاراسکوپی انجام دهید.

این نوع جراحی با درد و ناراحتی کمتر برای بیمار همراه است و به همین دلیل بیمار می‌تواند سریع‌تر به کار و فعالیت‌های روزمره خود بازگردد. چرا که در طی آن به جای یک برش طولانی، با ایجاد برش‌های کوچک و به کمک دستگاه لاپاراسکوپ متصل به میکروسکوپ، پارگی‌های دیواره عضلات ترمیم می‌شوند.

درمان فتق در طب سنتی

از نظر متخصصان طب سنتی تغییر سبک زندگی و مراعات بهترین راه درمان فتق است. علاوه بر مصرف داروهای گیاهی، اخیرا درمان فتق دیسک کمر با طب سوزنی نیز رایج شده است. متخصصان طب سنتی پذیرش ۲۴ می‎توانند اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه در اختیار شما بگذارند.

درمان گیاهی فتق

طبق تجربه، مصرف روزانه دو قاشق چایخوری سرکه سیب با عسل یا تخم شوید آسیاب‌شده در آب گرم و یا دمنوش‌های دارچین، شیرین‌بیان، بابونه و گل ختمی به صورت ناشتا، در کاهش علائم و درمان گیاهی باد فتق بیضه بسیار موثر است. چرا که همگی دارای خاصیت ضدالتهابی هستند. معمولا با توجه به اینکه نوزاد نمی‌تواند انواع داروهای گیاهی را مصرف کند؛ درمان گیاهی فتق ناف نوزاد با مالیدن روغن‎های اساسی مثل وغن بادام شیرین انجام می‌‎شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

از آنجایی که فتق باعث توقف خونرسانی به بخشی از اندام یا بافت محبوس‌شده می‌شود؛ ممکن است علاوه بر احساس یک توده یا برآمدگی در زیر پوست، درد ناگهانی و شدید در ناحیه‌ای از بدن بخصوص کشاله ران، ران، اطراف ناف، زیر سینه و اطراف بیضه احساس کنید. پس اگر فکر می‌کنید فتق دارید ابتدا به پزشک عمومی مراجعه کنید. در صورت لزوم ممکن است شما را برای جراحی به جراح متخصص ارجاع دهد.

 مشاوره آنلاین رایگان جراحی فتق

البته! مدت مدیدی است که پلتفرم پذیرش ۲۴ زیرساخت‌های لازم برای مشاوره آنلاین پزشکی فراهم کرده و به راحتی می‌توانید با مراجعه به وب سایت و یا اپلیکیشن آن، از مشاوره با مجرب‌ترین پزشکان متخصص و جراح کشور در زمینه درمان و جراحی فتق بهره‌مند شوید.

علاوه بر این، پذیرش ۲۴ در مناسبت‌های متفاوت کد تخفیف صددرصدی به کاربران خود ارائه می‌دهد. در این صورت، می‌توانید از دکتر آنلاین جراحی فتق پذیرش ۲۴ مشاوره رایگان پزشکی دریافت کنید. علاوه بر امکان ارتباط با پزشکان متخصص و خبره پذیرش ۲۴، به کمک نوبت‌ دهی آنلاین آن نیز می‎توانید از منزل برای هر روز و ساعتی که راحت‎تر هستید با چند کلیک از پزشک مورد نظر خود نوبت ملاقات بگیرید.

با توجه به اهمیت درمان فتق، پیشنهاد می‌کنیم از امکانات عالی پذیرش ۲۴ برای مشاوره با دکتر آنلاین و جراح متخصص باد فتق درباره‌ علائم و درمان فتق کمک بگیرید و این فرصت عالی را از دست ندهید!

شما عزیزان می‌توانید، در صورت داشتن هرگونه سوالی درباره باد فتق، جراحی و درمان آن، در قسمت نظرات برای ما بنویسید. پزشکان متخصص جراحی فتق پذیرش ۲۴، به سوالات شما در سریعترین زمان ممکن پاسخ خواهند داد.

لطفا اگر این مقاله برای شما کاربردی بود، برای دوستان خود ارسال کنید. 






۳.۸/۵


(۱۱ نظر)

نوبت حضوری پزشک

متخصص جراحی را آنلاین رزرو کنید

دریافت نوبت دکتر جراحی

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا