پزشکی

برای دیسک کمر به چه متخصصی مراجعه کنیم

برای انتخاب بهترین دکتر دیسک کمر در تهران، ابتدا باید بدانید برای درمان دیسک کمر به چه تخصصی می‌توان مراجعه کرد. در این مقاله به این مبحث پرداخته شده، سپس به بررسی ویژگی‌های بهترین جراح دیسک کمر پرداخته‌ایم تا بر اساس آن بتوانید یک جراح و متخصص مناسب برای حل مشکلتان بیابید. اما اگر از جراحی کمر هراس دارید یا نگران مشکلاتی هستید که ممکن است بعد از آن دامن‌گیرتان شود، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ چراکه در آن به این موضوع نیز پرداخته شده است.


بیشتر بخوانید: بهترین جراح ستون فقرات


عمل دیسک کمر توسط کدام متخصص صورت می‌گیرد؟

اگر علت کمردرد شما هم مشکل دیسک تشخیص داده شده و از میان درمان‌های موجود عمل جراحی را انتخاب کرده‌اید، حالا این سؤال پیش می‌آید که برای عمل دیسک کمر باید به چه متخصصی مراجعه کنید. اول از همه باید به این نکته توجه داشت که برای هر نوع عمل جراحی باید به «جراح» مراجعه کرد و صرفاً یک متخصص نمی‌تواند شما را جراحی کند.

از میان جراحانی که در این حوزه کار می‌کنند می‌توان به جراح مغز و اعصاب و جراح ستون فقرات اشاره کرد. از وظایف جراح مغز و اعصاب می‌توان به جراحی دیسک و درمان شکستگی یا مشکلات مربوط به مهره‌های ستون فقرات اشاره کرد.

جراحی ارتوپدی خود زیر شاخه‌های خیلی زیادی دارد و این جراحان به صورت تخصصی به بررسی و مطالعه استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و حتی تومورهای نسج نرم بدن می‌پردازند. یکی از شاخه‌های آن نیز به ستون فقرات مربوط می‌شود. بنابراین شما می‌توانید علاوه بر جراح مغز و اعصاب به جراح ارتوپد که در جراحی ستون فقرات تخصص داشته باشد مراجعه کنید. سایر پزشکانی که در مورد استخوان‌ها تخصص دارند مانند متخصص طب فیزیکی به درمان‌های غیر جراحی مانند تجویز ورزش، فیزیوتراپی و… می‌پردازند.

در صورتی شما یا نزدیکان شما قصد انجام عمل دیسک کمر را دارید حتماً مطلب “مراقبت های قبل از جراحی دیسک کمر” را مطالعه کنید.

وظایف پزشک جراح یا دکتر دیسک کمر چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت مهم‌ترین وظیفه پزشکان در هر زمینه‌ای که کار می‌کنند، تشخیص صحیح بیماری و انتخاب روش درمانی مناسب از میان روش‌های درمانی موجود است. این مورد در مورد متخصص دیسک کمر نیز صدق می‌کند. مشکلات و دردهای کمر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یک دکتر جراح دیسک کمر خوب باید بتواند دلیل اصلی درد و بروز عارضه را پیدا کرده و با توجه به شرایط و وضعیت بیمار بهترین گزینه درمانی را به بیمار پیشنهاد دهد.

این مسئله به خصوص در شرایط جامعه ما که مردم عادت به تجویز روش‌های درمانی مؤثر خود به دوستان و آشنایان کرده‌اند، اهمیت بیشتری می‌یابد. بیمار باید آگاه باشد که اگر یک روش درمانی بر روی یک فرد مؤثر بوده دلیل بر اثربخشی آن برای تمام بیمارانی که کمردرد دارند نمی‌شود. چه‌بسا دلیل درد کمر شما چیز دیگری باشد یا حتی با وجود اینکه دلیل کمر درد شما هم مشابه آن فرد باشد، به دلیل تفاوت‌هایی که در شرایط جسمی با یکدیگر دارید پزشک نوع درمان دیگری را برای شما تجویز کند.


درباره لیزر دیسک کمر در تهران بیشتر بخوانید!


نکته: جراحی دیسک کمر معمولاً بعد از امتحان کردن سایر روش‌های غیرجراحی و در صورت جواب ندادن این روش‌ها برای بیمار تجویز می‌شود. بنابراین از طولانی شدن پروسه درمانی یا جواب نگرفتن از درمان‌هایی که تجویز می‌شوند نباید نگران و ناامید شوید. به طور مثال برای درمان گودی کمر، ابتدا روش‌هایی مانند فیزیوتراپی، اوزون تراپی، حرکات اصلاحی، بریس و … امتحان می‌شوند و در مواردی که هیچ‌کدام از این درمان‌ها به رفع بیماری کمک نکند، پزشک اقدام به عمل جراجی می‌کند.

پزشکان تلاش می‌کنند تا جای ممکن به وسیله کم‌دردسرترین روش‌ها بیماری را درمان کنند و سپس در صورتی که درمان حاصل نشد به سراغ جراحی می‌روند. مگر اینکه بیماری به نحوی باشد که پزشک از همان ابتدا تشخیص دهد که به درمان‌های دیگر پاسخ نخواهد داد و باید جراحی انجام شود.


بیشتر بخوانید: وظیفه اصلی ارتوپد


برای انتخاب بهترین جراح دیسک کمر چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟

معمولاً یکی از عواملی که مردم برای انتخاب بهترین جراح یا پزشک در نظر می‌گیرند تجربه پزشک است. این‌که پزشک تجربه کافی در انجام عمل جراحی یا ویزیت بیماران مختلف داشته باشد قطعاً می‌تواند در برتری او مؤثر باشد؛ اما نباید برای انتخاب بهترین جراح دیسک کمر یا پزشک فوق تخصص دیسک کمر تنها به تجربه او اکتفا کرد.

علم پزشکی دائماً در حال رشد و پیشرفت است. یک جراح خوب برای اینکه از علم روز جا نماند باید دائماً در حال مطالعه باشد، دید بازی برای پذیرفتن روش‌های جدید داشته باشد و به طور کلی خود را به‌روز کند. باید گفت در این مورد خیلی از پزشکان جوان‌تر عملکرد بهتری داشته‌اند. پس چه کار کنیم؟ جراح جوان انتخاب کنیم یا باتجربه؟

برای انتخاب بهترین جراح دیسک کمر در ایران، بهترین کار این است که به نتیجه کار یک جراح نگاه کنید که حاصل در کنار هم قرار گرفتن تجربه و علم است. برای ارزیابی نتیجه کار یک پزشک باید او را بر اساس میزان موفقیت‌هایش در جراحی‌ها یا درمان بیماری‌ها مورد ارزیابی قرار دهید. فارغ از اینکه جراح موردنظر جوان و کم‌تجربه باشد یا مسن و باتجربه، میزان رضایت بیماران قبلی می‌تواند گواه خوبی بر بهترین بودن یک جراح یا متخصص دیسک کمر باشد. اتفاقاً مردم نیز به طور ناخودآگاه یا آگاهانه از این مسئله غافل نیستند و وقتی از یک پزشک درمان موفقیت‌آمیزی دریافت می‌کنند او را به دوستان و آشنایان خود معرفی می‌کنند.

آیا بیماران بعد از جراحی دیسک کمر دچار مشکل می‌شوند؟

جراحی دیسک کمر به‌خودی‌خود عوارض خاصی ندارد مگر اینکه عمل با موفقیت انجام نشود. در این صورت بدون شک بیمار با مشکلاتی مانند آمبولی ریه، آسیب به عصب، عدم بهبود بیماری، بی‌حسی گاه و بی‌گاه در کمر یا سردرد بدون وقفه مواجه خواهد شد. البته احتمال عدم موفقیت این عمل در عمل‌های باز بیشتر است و معمولاً در عمل‌های بسته میزان موفقیت بسیار بالاست. اما در حالتی که جراحی موفقیت‌آمیز باشد و خود منجر به آسیب بیشتر نشود، معمولاً عوارض خاصی را به بیمار وارد نمی‌کند.

  • توانایی برقراری رابطه زناشویی
    یکی از ترس‌های بیماران، امکان برقراری رابطه زناشویی بعد از عمل است. باید گفت این عمل مشکلی برای بیماران از این نظر ایجاد نمی‌کند و بیمار می‌تواند بعد از ۴ الی ۱۲ هفته به روال عادی زندگی خود برگردد.
  • عفونت
    مشکل دیگر امکان بروز عفونت و التهاب است که در تمام جراحی‌ها وجود دارد و به راحتی با مراقبت‌هایی که از سوی پزشک به شما آموزش داده می‌شود قابل پیشگیری است.
  • مشکل تکرر ادرار و عدم توانایی در دفع ادرار
    از جمله مشکلات دیگری که گاهی بیماران بعد از عمل جراحی دیسک کمر و عمل جراحی برای درمان پارگی دیسک کمر،از آن شکایت می‌کنند تکرر ادرار یا عدم توانایی در دفع ادرار است. اما نباید بیماران نگران این قضیه باشند چون به مرور زمان بهبود می‌یابد. برای اینکه بعد از انجام یک عمل موفقیت‌آمیز توسط بهترین دکتر جراح دیسک کمر در تهران یا هر شهر دیگر دچار عوارض بعدی نشوید، پزشک جراح دیسک کمر موارد زیر را توصیه خواهد کرد:
  • فیزیوتراپی
  • انجام یک سری حرکات ورزشی
  • کاهش وزن برای اینکه فشار از روی ستون فقرات برداشته شود.
  • بلند کردن صحیح اجسام از روی زمین و رعایت نکات لازم حین نشستن و برخاستن می‌تواند به کاهش فشار روی ستون فقرات و کمر کمک کند.
  • مراقبت از غذا برای سهولت دفع تا به کمر فشار وارد نشود.
  • استفاده از توالت فرنگی

جمع‌بندی

گاهی بیماران از ترس ناموفق بودن عمل جراحی یا عوارض بعد از آن ترجیح می‌دهند درد را تحمل کنند و تن به حل مشکل خود مثل جراحی دیسک کمر یا درمان پارگی دیسک کمر ندهند. اما باید بدانید که علم پزشکی روز به روز در حال پیشرفت است. امروزه امکان عمل جراحی بسته کمر یا حتی بلوک عصبی برای جلوگیری از ارسال احساس درد به مغز نیز وجود دارد و شما می‌توانید در مورد امکان این روش‌های درمانی با توجه به شرایط خودتان با پزشک صحبت کنید. برای انجام این جراحی های حساس توصیه می کنیم به دکتر فوق تخصص جراحی دیسک کمر مراجعه کنید.

اگر شما هم تجربه‌ای در این خصوص داشته‌اید آن را با ما و خوانندگان در میان بگذارید.

 

 


سوالات متداول

برای عمل دیسک کمر باید به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

برای انجام جراحی دیسک کمر می توان هم به جراح مغز و اعصاب و هم به جراح ستون فقرات مراجعه کرد. نکته مهم آن است که متخصص حتما باید “جراح” باشد.

ویژگی های مهم برای انتخاب جراح دیسک کمر چیست؟

تجربه پزشک مهمترین فاکتور برای انتخاب جراح ستون فقرات است. اینکه متخصص بیماران مختلفی را دیده و درمان کرده باشد. تسلط بر علم روز در جراحی دیسک کمر هم فاکتوری مهم است؛ چرا که علم همواره در حال به روز رسانی است که لازم است دکتر به روش های نوین جراحی تسلط داشته باشد.

دکتر دیسک کمر چه زمانی به جراحی دیسک کمر توصیه می کند؟

متخصص دیسک کمر معمولاً بعد از امتحان کردن روش‌های غیرجراحی و در صورت جواب ندادن آن ها تجویز می‌شود. به همین دلیل معمولا پروسه درمان دیسک کمر طولانی می شود که در نهایت با جراحی دیسک کمر بهبود می یابد.






0/5


(0 Reviews)

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا