پزشکی

برای دیسک کمر چه باید کرد

بالا رفتن سن در کنار فرآیند فرسایش تدریجی و مستمر ضربه‌گیرهای طبیعی بدن یا همان دیسک‌های بین‌مهره‌ای ستون فقرات باعث ضعیف شدن پایین کمر می‌شود. وقتی دیسک‌های ستون فقرات  آسیب می‌بیند، کمردرد شدیدی شروع می‌شود که ممکن است رو به پایین در عصب‌های کشیده شده در امتداد پا منتشر شود. علائم فتق دیسک گاهی بدون هیچ علت مشخصی بروز می‌یابد و گاهی نیز در اثر تقلای شدید برای بلند کردن بارهای سنگین شروع می‌شود. درد ناشی از فتق دیسک کمر ممکن است کوتاه مدت باشد یا بیش از شش هفته طول بکشد؛ سیستم دفاعی طبیعی بدن در این مدت سعی می‌کند تا آسیب ناشی از بیماری فرسایشی دیسک را برطرف کند. درد در طول حمله کمردرد بر عصب‌های مجاور هم اثر می‌گذارد و باعث گرفتگی و اسپاسم دردناک در ناحیه پایین کمر، از جمله پا و پایین پا می‌شود. بیماران ممکن است هنگام ایستادن دچار بی‌حسی یا ضعف شوند. علائم فتق دیسک معمولاً فقط یک سمت بدن را درگیر می‌کند. درد در 48 نخست حمله کمردرد معمولاً بیشترین شدت را دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره 09107803155 تماس حاصل نمایید.

روش­‌های درمان خانگی دیسک کمر


 

چنانچه درد فتق دیسک ملایم باشد، کاهش التهاب به تسکین درد کمک می‌کند. برای مثال گذاشتن پد گرمایی یا کیسه یخ روی ناحیه دردناک روش موثری برای تسکین موقتی درد و کاهش التهاب است. دو بار در روز به مدت 10 ـ 15 دقیقه روی شکم دراز بکشید و یک یا دو  بالش را زیر مفاصل ران بگذارید. اگر دردتان بعد از امتحان کردن این درمان‌های خانگی آرام نشد، حتماً به متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید تا معاینه کاملی را انجام بدهند.متخصصین روش‌های محافظه کارانه‌تری را در زمان شروع درد برای تسکین درد کمر توصیه می‌کنند؛ در ادامه این روش‌ها را توضیح می‌دهیم.

مصرف مسکن 

 

مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسین یا داروهای بدون نسخه غیراستروئیدی ضدالتهاب (NSAIDS) توصیه می‌شود. داروهای مسکن را طبق دستور پزشک برای رفع درد، التهاب، درد مفصل و حساسیت به لمس مصرف کنید. داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب برای درمان مشکلات کمر مزمن ناشی از جراحی تجویز نمی‌شود.

  زانو درد و علائم آن (درمان درد، التهاب و خشکی مفصل زانو)

کیسه یخ

توصیه می‌شود که در 48 ساعت نخست حمله درد از کیسه یخ برای رفع التهاب استفاده کنید. ماساژ با یخ به آهسته شدن تکانه‌های عصبی و رفع التهاب کمک می‌کند و به این ترتیب مانع از گرفتگی عضلات می‌شود. کمپرس سرد باعث منقبض شدن رگ‌ها می‌شود و وقتی کمپرس برداشته می‌شود، خون دوباره ناحیه دردناک را پر می‌کند و به این ترتیب فرآیند تسکین درد و التیام بافت آسیب دیده تسریع می‌شود.

شل کنندههای عضلانی

پزشک داروهای شل کننده عضلانی را برای یک دوره کوتاه مدت تجویز می‌کند. از پرکاربردترین شل کننده‌های عضلانی می‌توان به باکلوفن، کلرزوکسازون، سیکلوبنزاپرین، دانترولن، دیازپام و متاکسالون اشاره کرد.

گرما درمانی

 

پد حرارتی، کیسه آب گرم، بستن با پارچه گرم و حتی حمام آب داغ در دو روز نخست حمله درد برای رفع گرفتگی عضلات مفید است. گرما باعث کشیده شدن بافت‌های نرم، اتساع رگ و کاهش سیگنال‌های درد می‌شود و به این ترتیب درد و ناراحتی را تسکین می‌دهد.

گرما درمانی و سرما درمانی متناوب

گرما درمانی و سرما درمانی متناوب به تسهیل فرآیند بهبود کمک می‌کند. به بیماران توصیه می‌شود که فعالیت‌های سبک را هر چه سریع‌تر شروع کنند تا دچار درد و خشکی مفصل نشوند.تزریق استروئید در فضای اپیدورال درمان درازمدتی برای تسکین درد فتق دیسک کمر است.

مطالعات نشان می‌دهد که تزریق اپیدورال برای بیمارانی که به دلیل فتق دیسک و تنگی کانال نخاعی دچار درد سیاتیک شده‌اند، مفید است. درد بیماران تا یک سال بعد از تزریق به نصف تقلیل می‌یابد.اگر از کمردرد مزمن رنج می‌برید، ممکن است پزشک عمومی شما را به متخصص درد معرفی کند. پزشکان روش‌های مدیریت درد غیرتهاجمی و جامع را برای عارضه‌های مزمن مختلف توصیه می‌کنند.

دقت در حرکات

بسیار مهم است که فشار روی دیسک را به حداقل برسانید. از پوشیدن کفش پاشنه بلند، خوابیدن روی شکم و ایستادن یا نشستن طولانی مدت خودداری کنید. هنگام بلند کردن بارهای سنگین خم نشوید و به جای کمر از زانوها و لگنتان استفاده کنید. از خم شدن و دراز کردن مکرر دست پرهیز کنید. همچنین سعی کنید که در زمان نشستن یا ایستادن حالت اندامی مناسبی داشته باشید.

  روش‌های مقابله با عوارض قوس کمر و کاهش آسیب‌ ستون فقرات ناشی از آن

دیگر روش‌­های درمان دیسک کمر 

ورزش

نرمش‌ها و تمرین‌های کششی متعددی برای تسکین درد ناشی از فتق دیسک وجود دارد. متخصص فیزیوتراپی روش صحیح انجام این تمرین‌ها را آموزش می‌دهد تا فشار کمتری به دیسک وارد شود و فشار ناشی از حرکات اشتباه روی ستون فقرات کمتر شود. به موازات قوی‌تر شدن عضلات ستون فقرات، فشار کمتری به دیسک وارد می‌شود و به این ترتیب درد از بین می‌رود.

مراجعه به متخصص فیزیوتراپی

 

کمر درد اکثر بیماران با مراجعه به متخصص فیزیوتراپی تسکین می‌یابد و متخصص تمرین‌هایی را برای بازآموزی بدن به بیمار آموزش می‌دهد که از بروز کمردرد و گردن درد در آینده پیشگیری می‌کند. حتماً به طور هم‌زمان هم به پزشک و هم به متخصص فیزیوتراپی مراجعه کنید تا دوران بهبود هر چه سریع‌تر طی شود.

 جراحی 

از آنجایی که اکثر موارد فتق دیسک را می‌توان به کمک فیزیوتراپی و درمان‌های غیرجراحی با موفقیت درمان کرد، جراحی صرفاً برای موارد بسیار شدید توصیه می‌شود. بسیاری از روش‌های جراحی فتق دیسک کم‌تهاجمی هستند و نرخ موفقیت بالایی هم دارند، اما دوران بهبود آنها طولانی است. اگر جراحی ضرورت داشته باشد، فیزیوتراپی برای توانبخشی عضلات ستون فقرات و بهبود عملکرد مفاصل ستون فقرات لازم است تا به این ترتیب بیمار به طور کامل بهبود یابد و از فتق دیسک در ناحیه بالا و پایین جراحی پیشگیری شود.

اگر پزشک توصیه به انجام جراحی کرد، حتماً درباره نقاط قوت  وضعف عمل و خطرهای احتمالی با پزشک مشورت کنید. جراحی‌های زیر برای درمان فتق دیسک انجام می‌شود:

  • دیسککتومی: جراح بخشی از دیسک آسیب دیده یا تمام آن را برمی‌دارد تا فشار از روی عصب‌های نخاعی برداشته شود. عمل دیسککتومی را می‌توان به روش باز یا بسته (میکرودیسککتومی) با حداقل تهاجم انجام داد.
  • لامینکتومی: جراح بخش‌هایی از مهره، موسوم به لامینا را برمی‌دارد تا فضای بیشتری در اختیار عصب‌های ستون فقرات قرار بگیرد و با رفع فشار از روی عصب‌ها، درد نیز از بین برود.
  • فیوژن ستون فقرات: جراح دیسک را برمی‌دارد، سپس مهره‌ها را به هم جوش می‌دهد تا حرکت ستون فقرات کمتر شود. فیوژن ستون فقرات یا خشک کردن مهره‌ها ستون فقرات را پایدار می‌کند و فشار روی عصب‌های نخاعی را برطرف می‌کند.

  صافی کف پا: علت، درمان و پیشگیری از عوارض نداشتن قوس پا

سوالات رایج 


 

دیسک کمر چه نشانهها و علائمی دارد؟

برخی بیماران دچار فتق دیسک هیچ گونه علائمی را تجربه نمی‌کنند؛ اما برخی با علائم شدید و ناتوان کننده‌ای مواجه می‌شوند. نوع علائم به محل فتق دیسک بستگی دارد. درد سیاتیک شایع‌ترین علامت فتق دیسک است. درد تیز و تیر کشنده‌ای که از باسن رو به پایین در پشت یک پا منتشر می‌شود، علامت مشخصه سیاتیک است؛ این درد ناشی از تحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک است. دیگر علائم ناشی از فتق دیسک شامل موارد زیر می‌شود:

  • درد پایین کمر
  • درد پا یا بازو
  • احساسات غیرعادی مانند گزگز، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن یک بازو، یک پا یا باسن
  • احساس سوزش در شانه‌ها، گردن، بازو یا وسط پشت بدن
  • ضعف عضلات

اختلال در عملکرد روده یا مثانه می‌تواند نشانه ابتلا به سندرم کودا اکوینا باشد ـ این سندرم یکی از عوارض جدی اما نادر فتق دیسک است و به درمان فوری نیاز دارد.

آیا میتوان از فتق دیسک کمر جلوگیری کرد؟

تغییرات زیر را برای پیشگیری از فتق دیسک در سبک زندگیتان ایجاد کنید:

  • به طور منظم ورزش کنید، به ویژه نرمش‌هایی را انجام بدهید که عضلات بالاتنۀ نگهدارندۀ ستون فقرات را تقویت می‌کند.
  • حالت اندامی مناسب را رعایت کنید تا فشار کمتری به ستون فقرات و دیسک‌ها وارد شود.
  • اشیای سنگین را به روش صحیح بلند کنید؛ یعنی این که هنگام بلند کردن اشیاء نچرخید، از کمر خم نشوید و به جای کمر از پاهایتان استفاده کنید.
  • وزنتان را در حد سالم نگه دارید، چون اضافه وزن فشار بیشتری را به ستون فقرات و دیسک‌ها وارد می‌کند.


دیسک گردن یا کمر، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ستون فقرات به‌حساب می‌آید. این بیماری با دردهایی در ناحیه موردنظر و احساس سوزن سوزن شدن همراه است که این دردها به اندام‌های مرتبط نیز سرایت می‌کند. مثلاً درد در دیسک گردن به دست‌ها و در دیسک کمر به پاها نیز منتقل می‌شود. طبق نظر متخصصان، تغذیه مناسب می‌تواند علائم این بیماری را کمتر کند. در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن بپردازیم؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن

همان‌طور که گفتیم انتخاب غذای مناسب می‌تواند نقش مؤثری در بهبود شرایط و دردهای ناحیه کمر و گردن داشته باشد، اما از کجا بدانیم که غذایی که انتخاب می‌کنیم برای کمر مفید است یا خیر؟ باید بدانید برخی از خوراکی‌ها می‌توانند به‌صورت چشمگیری دردها و علائم شما را بیشتر کنند. در ادامه قصد داریم تمامی خوراکی‌های مفید و مضر را توسط جراح مغز و اعصاب پیشنهاد میشود به شما معرفی کنیم که به‌واسطه آن، تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن خود را انتخاب کنید.

پروتئین گیاهی، انتخابی هوشمندانه

بدن می‌تواند متناسب با مصرف مواد گیاهی حاوی پروتئین، مواد موردنیاز خود را از آن دریافت کند. یکی از موادی که نیاز روزانه بدن محسوب می‌شود، پروتئین است. بهتر است برای تأمین پروتئین موردنیاز خود از گیاهان حاوی این ماده استفاده کنید. پروتئین‌های حیوانی می‌توانند ریسک ابتلا به التهاب را در شما افزایش دهند. طبق نظر پزشکان، افزایش التهاب احتمال بیرون‌زدگی دیسک را بیشتر می‌کند. پروتئین‌های گیاهی در موادی مثل دانه چیا، حبوبات و قارچ موجود است. این مواد غذایی علاوه بر تأمین پروتئین موردنیاز شما، مواد مغذی دیگری نیز دارند که به‌واسطه آن، بدن را تقویت می‌کنند. پس اولین انتخاب برای قرار دادن در لیست تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن، پروتئین گیاهی است.

سبزیجات، محافظ قدرتمند بدن

همه ما در همه حال نکاتی از خواص سبزیجات به گوشمان خورده است. سبزیجات برای سالم نگه‌داشتن بدن و درمان اغلب بیماری‌ها می‌توانند به‌عنوان مکمل مورداستفاده قرار گیرند. علاوه بر حفظ سلامت بدن، برخی از سبزی‌ها می‌توانند به‌صورت اختصاصی به درمان دیسک کمر کمک کنند. روش درمان این سبزیجات با کاهش التهاب همراه است. سبزی‌هایی که این خاصیت را دارند در دسته کلم‌ها قرار می‌گیرند که شامل کلم پیچ، گل‌کلم و کلم بروکلی است. علاوه بر این موارد گفته‌شده، اسفناج نیز می‌تواند به کاهش التهاب کمک شایانی نماید. ترکیب این مواد گفته‌شده به همراه پروتئین گیاهی، می‌تواند وعده غذایی کامل به‌حساب آید؛ پس سبزیجات نیز در جدول تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن، جایگاه ویژه‌ای دارند.

غذاهای دریایی

برای داشتن تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن، همیشه باید به ریزمغذی‌های دریافتی از مواد خوراکی توجه کرد. یکی از مواد مغذی موردنیاز برای کمک به بهبود شرایط دیسک کمر و گردن، امگا ۳ است. غذاهای دریایی، منبع غنی از امگا ۳ هستند. ازآنجایی‌که برای کنترل شرایط کمر بهتر است در مصرف غذاهای سرخ‌شده با روغن زیاد دقت بالایی به خرج دهید و کمتر از آن‌ها بخورید، بهتر است در زمان غذاهای دریایی خوراکی را انتخاب کنید که بتوان آن را با روش‌های پخت دیگر مثل کبابی کردن نیز مصرف نمود. یکی از مواد غذایی که می‌توان آن را با روش‌های کبابی کردن یا سرخ کردن در روغن کم نیز به مصرف رساند، ماهی‌ها هستند.

نکته دیگری که در زمان انتخاب ماهی باید به آن توجه کنید، بافت چربی زیر پوست ماهی است. بهتر است از ماهی‌های آزاد یا قزل‌آلا استفاده نمایید که بافت چربی کمتری زیر پوست خود دارند و سرب موجود در پوست آن‌ها نیز کم است. به خاطر داشته باشید که امگا ۳ موجود در غذاهای دریایی می‌تواند به‌سلامت استخوان‌ها و مفاصل کمک شایانی نماید؛ علاوه بر آن از به وجود آمدن التهاب نیز جلوگیری می‌کند.

مصرف لبنیات، شرط داشتن استخوان‌های سالم

اکثر ما زمانی که از لبنیات صحبت می‌شود اولین چیزی که به ذهنمان خطور می‌کند، نقش این مواد خوراکی در حفظ سلامت استخوان‌ها است. کلسیم موجود در لبنیات می‌تواند شرایط را برای بهبود دیسک کمر و گردن فراهم آورد. ساده‌ترین راه برای دریافت کلسیم بدون مصرف مکمل، خوردن لبنیات است. به خاطر داشته باشید در حالت کلی بدن در روز به میزان خاصی کلسیم نیاز دارد، پس به بهانه دریافت کلسیم بیشتر در مصرف هیچ‌کدام از محصولات لبنی زیاده‌روی نکنید؛ چراکه طبع لبنیات سرد است و در صورت مصرف پیش از حد، می‌تواند درد استخوانی را به همراه داشته باشد.

اگر معده شما با لبنیات سازگار نیست و به لاکتوز موجود در آن حساسیت دارید، می‌توانید از لبنیات بدون لاکتوز استفاده کنید. علاوه بر آن برخی از منابع گیاهی نیز مقادیر بالای از کلسیم ‌دارند که می‌توان به نخود، انجیر، بادام، کلم بروکلی، دانه چیا، جو دوسر و انواع لوبیا اشاره کرد. پس داشتن تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن با مصرف کلسیم و لبنیات، امکان‌پذیر است.

 

ادویه‌های مفید برای ستون فقرات

ترکیب ادویه‌جات برای پخت غذاهای متنوع، بخشی از فرهنگ پخت‌وپز ایرانی است. این فرهنگ درصورتی‌که هوشمندانه رعایت شود، می‌تواند نقش مؤثری در کاهش درد و التهاب در دیسک کمر و گردن داشته باشد. برخی از ادویه‌ها می‌توانند نقش ضدالتهابی داشته باشند که قدرتمندترین آن‌ها زردچوبه است؛ زردچوبه حاوی آنتی‌اکسیدان نیز هست. این ماده می‌تواند اثر رادیکال‌های آزاد بر دیسک کمر و گردن را کم کند و التهاب ناشی از این رادیکال‌ها را نیز از بین ببرد.

از دیگر ادویه‌هایی که با التهاب مبارزه می‌کنند، می‌توان به دارچین، رز ماری، ریحان و زنجبیل اشاره کرد. البته به خاطر داشته باشید برای داشتن تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن، باید در مصرف ادویه‌ها اعتدال را رعایت کنید؛ چراکه در صورت بیش‌ازاندازه از این ادویه‌ها، احتمال بدتر شدن شرایط دیسک گردن و کمر، دور از انتظار نیست.

مصرف میوه‌ها، هم به‌قصد درمان و هم پیشگیری

همانند سبزی‌ها میوه‌ها هم می‌توانند شرایط را برای کاهش درد و التهاب در دیسک کمر و گردن فراهم می‌کنند. در زمان انتخاب میوه‌ها بهتر است میوه‌هایی با میزان آنتی‌اکسیدان بالا را انتخاب کنید. همان‌طور که گفته شد آنتی‌اکسیدان‌ها نقش بالایی در کاهش التهاب ستون فقرات ایفا می‌کنند. در بین میوه‌ها، بلوبری بیشترین میزان آنتی‌اکسیدان را دارد؛ بعدازآن می‌توان به توت‌ها، انار، آلوبخارا، کشمش، انگور قرمز و گیلاس اشاره کرد. به خاطر داشته باشید که میوه‌ها سرشار از قند هستند و مصرف بیش‌ازاندازه قند می‌تواند شرایط دیسک گردن و کمر را بدتر کند. پس برای داشتن تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن، میزان موردنیاز بدن برای مصرف میوه‌ها را در نظر بگیرید.

مواد غذایی با فیبر بالا

فیبرها مواد مغذی هستند که در میوه‌ها و سبزی‌ها و اکثر مواد خوراکی طبیعی یافت می‌شوند. مصرف مواد غذایی با فیبر بالا به فرد کمک می‌کند تا غذا مدت‌زمان بیشتری در معده باقی باند و به همین دلیل، مدت‌زمان بیشتری احساس سیری می‌کند. این فیبرها به حرکات دودی روده کمک کرده و درنهایت شرایط را فراهم می‌کنند که فرد، هضم غذای راحت‌تری داشته باشد. یکی از مواردی که می‌تواند منجر به کاهش وزن شود، داشتن دستگاه گوارشی سالم است.

کاهش وزن و داشتن وزن متعادل می‌تواند به کاهش دردهای ناشی از دیسک کمر کمک کند. علاوه بر آن مصرف فیبر در حالت کلی می‌تواند به کاهش التهابات بدن کمک نماید؛ پس مواد حاوی فیبر را در لیست تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن خود قرار دهید.

مواد غذایی مضر برای دیسک گردن و کمر

تا اینجا با لیستی از مواد خوراکی برای تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن آشنا شده‌اید، اما برای داشتن تغذیه مناسب باید بدانید که چه مواد غذایی برای دیسک گردن و کمر مضر است. در ادامه به این غذاهای مضر اشاره‌کرده‌ایم:

  • مواد غذایی فراوری‌شده با تاریخ انقضای بالا
  • فست فودها
  • مواد غذایی سرخ‌شده با روغن هیدروژنه
  • مواد غذایی با چربی اشباع‌شده بالا
  • مصرف مواد غذایی حاوی مقادیر بالایی از غلات سفید مثل نان، ماکارونی و برنج سفید
  • تنقلات و خوراکی‌هایی با قند بالا
  • مواد خوراکی حاوی کافئین بالا
  • الکل
  • سیگار کشیدن
  • نوشیدنی‌هایی حاوی قند بالا مثل نوشابه

ریزمغذی‌های مفید برای ستون فقرات و استخوان‌ها

برای داشتن تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن، همیشه باید به ریزمغذی‌های موجود در مواد خوراکی توجه کنید. در ادامه می‌خواهیم بخشی از مهم‌ترین ریزمغذی‌های موردنیاز برای داشتن ستون فقرات و استخوان‌هایی سالم را به شما معرفی کنیم:

  • کلسیم
  • فسفر
  • منیزیم
  • آهن
  • ویتامین D
  • ویتامین K
  • ویتامین C
  • ویتامین B12
  • گلوکزامین و کندرویتین (این ماده در گروه اسیدآمینه‌های مفید و غضروف ساز قرار دارد که باید به‌صورت مکمل و با تجویز پزشک مصرف شود)

 

جمع‌ بندی و نتیجه گیری

استخوان‌های بدن به‌خصوص ستون فقرات، یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن به‌حساب می‌آیند. متأسفانه به دلایل گوناگونی ممکن است بخشی از ستون فقرات در ناحیه کمر یا گردن دچار بیرون‌زدگی دیسک شود. در مقاله بالا به معرفی بهتری مواد خوراکی برای تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن، اشاره‌کرده‌ایم. درصورتی‌که می‌خواهید به عنوان روش کمکی برای درمان، از این مواد غذایی گفته‌شده استفاده کنید، بهتر است از پزشک معالج خود و پزشک تغذیه، مشورت بگیرید.

مطالب تصادفی

تقدیر پروفسور سمیعی از دکتر طبیب خوئی
جراحی آنوریسم مغزی شریان رابط قدامی
جراحی آدنوم هیپوفیز از راه بینی
دیسک کمر و گردن


آیا دوچرخه برای دیسک کمر ضرر دارد؟

در واقع دیسک کمر از جمله دردهای شایع در میان افراد با سنین مختلف می باشد. البته دردهای ناشی از دیسک کمر را می توان با برخی از ورزش ها، نظیر دوچرخه سواری کاهش داد و حتی با اجرای برخی دیگر از تمرینات اصلاحی به بهبود آن ها کمک کرد.

به همین منظور در ادامه، تأثیر مثبت دوچرخه سواری برای درمان دیسک کمر را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

فواید دوچرخه سوارای برای درمان دیسک کمر

در واقع دوچرخه سواری مانع از منقبض شدن ستون فقرات و ورم مفاصل می گردد. به گونه ای که دوچرخه سوار با رکاب زدن، وضعیت بدنی خود را اصلاح نموده و همین امر منجر به کاهش درد در ناحیه کمر می گردد.

در راستای افزایش آگاهی افراد، در این بخش از مقاله به بررسی فواید دوچرخه سواری برای کاهش دردهای ناشی از دیسک کمر می پردازیم.

  • دوچرخه سواری یک فعالیت هوازی است که به ستون فقرات فشار کمی وارد می کند. از این رو بدون وارد کردن فشار اضافی می‌توان درد کمتری را در ناحیه کمر احساس کرد و به مرور زمان دردهای ناشی از دیسک کمر را کاهش داد.
  • حتی برخی از افراد مبتلا به دیسک کمر با دوچرخه سواری، احساس راحتی بیشتری می ‌کنند. زیرا با نشستن فرد بر روی دوچرخه ، وی رو به جلو متمایل می‌ شود و در همین راستا ستون فقرات در وضعیتی مناسب قرار خواهد گرفت. البته باید به این نکته توجه داشت که دوچرخه سواری برای دیسک کمر، یک فعالیت پیوسته و آهسته می باشد که به درمان دیسک کمر یا کاهش درد آن کمک می ‌کند. از این رو توصیه می شود تا افراد مبتلا به دیسک کمر، فعالیت های خود را به مرور زمان افزایش دهند.
  • علاوه بر موارد گفته شده، دوچرخه سواری می ‌تواند از منقبض شدن ستون فقرات و ورم مفاصل جلوگیری نموده و همین امر موجب کاهش درد در ناحیه کمر می گردد.
  • با رکاب زدن در حین دوچرخه سواری، وضعیت بدن فرد اصلاح گردیده و افراد درد کم تری را احساس خواهند کرد.

نکاتی برای دوچرخه سواری در راستای بهبود دیسک کمر

زمانی ‌که دوچرخه سواری را به ‌عنوان ورزش و فعالیتی جهت کاهش درد دیسک کمر و درمان آن انتخاب می‌کنید باید موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • برای این ورزش از دوچرخه های استاندارد و اصولی استفاده نمایید.
  • هم چنین دوچرخه باید بر اساس آناتومی بدن فرد تنظیم گردد تا در زمان رکاب زدن، فرد دچار مشکل نشده و فشار زیادی به کمر وی وارد نگردد.
  • هنگام دوچرخه سواری سعی کنید مقداری از وزن خود را به بازوها و قسمت بالای سینه وارد کنید.
  • افراد باید هنگام انجام ورزش با دوچرخه، صاف و بدون قوز باشند و از انجام دادن تمرینات با شدت زیاد و در مدت طولانی پرهیز کنند.
  • در زمان رکاب زدن بر روی دوچرخه بالاتنه خود را شل تر نگه داشته تا شانه ها حالتی آزاد داشته باشند و با رکاب زدن های مدوام به مفصل ها فشار وارد نشود.
  • از زین های ژلاتینی استفاده کنید.
  • در زمان ورزش کردن هم از لباس های راحت استفاده نمایید.

سخن آخر

دوچرخه سواری برای دیسک کمر از دسته فعالیت‌ های بسیار مفیدی است که به بهبود درد و حتی درمان دیسک کمر کمک خواهد کرد. البته برای افرادی که دیسک کمر شدید دارند توصیه می شود تا برای انجام این ورزش و رکاب زدن های اصولی از افراد متخصص و با تجربه در این زمینه کمک بگیرند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا