پزشکی

برای رفع گودی کمر چه کنیم

يک ستون فقرات سالم و طبيعي، از پشت يا از بغل به شکل صاف و مستقيم ديده مي‌شود. اما اگر گودي کمر يا لوردوزيس در آن وجود داشته باشد، استخوان‌ها يا مهره‌هاي قسمت پايين آن داراي انحنايي به سمت جلو خواهند بود. در اين صورت فرد دچار گودي کمر يا قوس کمر خواهد شد.

هدف از درمان گودي کمر در مطب دکتر سعيدي آن است که از پيشروي انحناي ستون فقرات جلوگيري کرده و بدشکلي آن برطرف شود. روش درماني خاصي که براي رفع گودي کمر استفاده مي‌شود، به علت به وجود آمدن اين عارضه بستگي دارد. اگر گودي کمر ناشي از وضعيت نادرست بدن در هنگام نشستن، ايستادن يا راه رفتن باشد، انجام حرکات ورزشي ساده مي‌تواند براي درمان آن کفايت کند. اما اگر به خاطر ناهنجاري‌هاي مفصل لگن باشد، براي برطرف شدن آن بايد عارضه مربوط به لگن درمان شود. در موارد بسيار شديد گودي کمر، ممکن است دکتر سعيدي به طور همزمان از انواع مختلف بريس و روش‌هاي غيرجراحي براي کاهش کمردرد استفاده کند. مهم‌ترين روش‌هاي غيرجراحي که براي اين منظور استفاده مي‌شود عبارت است از:

  • الکتروتراپي
  • مگنت تراپي
  • TENS
  • تزريق اوزون
  • تزريق اپيدورال

دکتر سعيدي معتقد است که درمان هر بيمار مبتلا به گودي کمر، شرايط خاص خود را دارد و روش درمان آن به عواملي از قبيل سن بيمار، شدت قوس کمر و وضعيت رشد اسکلت و استخوان‌هاي بيمار بستگي دارد. ممکن است در طول مدتي که بيمار براي رفع گودي کمر تحت درمان قرار دارد، لازم باشد که معاينات متعددي توسط پزشک متخصص بر روي او انجام شود تا وضعيت انحناي ستون فقرات به طور مداوم تحت نظر باشد.

دکتر سعيدي همچنين خاطرنشان مي‌کند که “تشخيص و درمان به‌موقع گودي کمر اهميت بسيار زيادي در درمان آن دارد و نکته کليدي در جلوگيري از بدتر شدن اين عارضه در آينده محسوب مي‌شود.”

براي کسب اطلاعات بيشتر در مورد گودي کمر و يا تعيين وقت مشاوره مي‌توانيد از طريق شماره 02166533245 با ما تماس بگيريد.

فهرست مطالب

  • 1 علت‌ها و دلایل گودي و قوس کمر
  • 2 علائم و نشانه‌های گودي و قوس کمر
  • 3 تشخیص گودی و قوس کمر
  • 4 درمان‌های فیزیوتراپی برای گودی و قوس کمر
    • 4.1 بریس‌ها
    • 4.2 تزریق اپیدورال
    • 4.3 تزریق اوزون
    • 4.4 تِرکشن
    • 4.5 الکتروتراپی
    • 4.6 کایروپرکتیک (درمان دستی)
    • 4.7 ورزش‌های فیزیکی
      • 4.7.1 کرانچ شکمی (دراز و نشست)
      • 4.7.2 کرانچ پهلو (عضلات مورب)
      • 4.7.3 کشش مفصل ران در حالت خوابیده به پشت (پُل)
  • 5 نکاتی برای کمک به پیشگیری از بروز گودی کمر

علت‌ها و دلایل گودي و قوس کمر


آکوندروپلاسي و اسپونديلوليستزيس (لغزش مهره) دو عامل اصلي هستند که باعث به وجود آمدن گودي کمر مي‌شوند. اما گودي کمر مي‌تواند در اثر عوامل ديگري از قبيل وضعيت نادرست بدن در هنگام نشستن، ايستادن و راه‌ رفتن، ناهنجاري‌هاي مادرزادي مهره‌ها، بيماري‌هاي عصبي- عضلاني، جراحي کمر، بيماري‌هاي لگن و يا بيماري‌هاي مفصل ران نيز به وجود بيايد.

علائم و نشانه‌های گودي و قوس کمر


گودي کمر در هر بيماري ممکن است علائم متفاوتي داشته باشد. مهم‌ترين شاخصه کلينيکي گودي کمر، برجسته شدن باسن‌ها مي‌باشد. علائم گودي کمر ممکن است بسته به نقايص ديگري که همراه با آن وجود دارد، تفاوت‌هايي داشته باشد. اين نقايص مي‌تواند شامل دیستروفی ماهيچه‌اي، دیسپلازي نمو مفصل لگن و بيماري‌هاي عصبي- ماهيچه‌اي باشد.

کمر درد، دردهايي که به پاها کشيده مي‌شود و تغيير در نحوه دفع ادرار و مدفوع، معمولاً ارتباطي با گودي کمر ندارد و نمي‌توان آنها را از علائم گودي کمر دانست. بيماري که اين گونه علائم را مشاهده مي‌کند بايد فوراً توسط پزشک مورد معاينه قرار بگيرد.

علائم گودی و قوس کمر ممکن است با علائم سایر ناهنجاری‌ها و عوارض مربوط به ستون فقرات شباهت داشته باشد و یا نتیجه‌ای از یک مصدومیت یا عفونت باشد. بنابراین همیشه باید برای تشخیص قطعی درد ناشی از گودی کمر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

تشخیص گودی و قوس کمر


پزشک متخصص با بررسی کامل سوابق پزشکی و شرح حال بیمار و نیز انجام معاینه فیزیکی و آزمایش‌های تشخیصی، عارضه گودی کمر را تشخیص می‌دهد. همچنين پزشک شما اطلاعات کاملی در مورد سوابق والدین و شرایط شما در زمان تولد می‌پرسد تا بداند که آیا اعضای دیگر خانواده شما هم دچار گودی کمر هستند یا خیر.

آزمایش‌های تشخیصی که برای این منظور استفاده می‌شود شامل موارد زیر است:

  • عکسبرداری اشعه ایکس
  • اسکن استخوان
  • ام آر آی
  • سی تی اسکن

درمان‌های فیزیوتراپی برای گودی و قوس کمر


پزشک متخصص شما بر اساس عوامل زیر، روش درمانی خاصی را برای رفع گودی کمر توصیه می‌کند:

  • سن، وضعیت سلامت عمومی و سوابق پزشکی شما
  • عامل ایجاد کننده گودی کمر در شما
  • شدت قوس کمر
  • میزان تحمل شما نسبت به داروها، عمل‌ها یا درمان‌های خاص
  • انتظارات شما در مورد طول دوره درمان
  • نظرات و ترجیحات شما

بریس‌ها

اگر گودی کمر توسط پزشک متخصص در شما تشخیص داده شد، استفاده از وسایل حمایت کننده خارجی می‌تواند به رفع و درمان آن کمک کند. پزشک شما ممکن است که استفاده از بریس را برایتان توصیه کند. بریس‌ها یک روش کاملاً ایمن و غیر تهاجمی برای کمک به بهبود وضعیت فعلی ستون فقرات و جلوگیری از بروز عوارض شدیدتر در آینده می‌باشد. استفاده از بریس، یک روش درمانی کاملاً متداول و شناخته شده است. بریس‌ها به عنوان ابزارهای کارآمدی برای درمان بیماری‌های ستون فقرات شناخته می‌شوند. به طوری که بیش از 99% از پزشکان متخصص ارتوپدی، طرفدار استفاده از بریس هستند.

تزریق اپیدورال

تزریق اپیدورال داروهای استروئیدی به عنوان یک روش مؤثر و کارآمد برای درمان گودی کمر شناخته شده است. تحقیقات نشان داده است که تزریق اپیدورال می‌تواند کمر درد را به طور مؤثری کاهش داده و حتی در بسیاری از موارد، آن را به طور کامل برطرف نماید. علاوه بر آن، نتایج تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که برای بیمارانی که با یک بار تزریق اپیدورال احساس تسکین درد کمر را ندارند، تکرار چند باره این تزریقات به صورت دوره‌ای می‌تواند درد آنان را برطرف کرده و تأثیری تقریباً یکسان با سایر بیماران داشته باشد.

تزریق اوزون

اوزون درمانی شامل استفاده از اوزون دارای گِرید پزشکی برای القای  یک پاسخ درمانی در خود بدن می‌باشد. اوزون یک فرم بسیار واکنش دهنده از مولکول اکسیژن خالص می‌باشد. بدن انسان این قابلیت را دارد که آسیب‌دیدگی‌های خود را درمان و بازسازی نماید. بیمار شدن ما نیز نتیجه‌ای از اختلال در این قابلیت بدن است. خواص واکنش‌پذیری شدید اوزون باعث القای سلول‌های ناحیه ستون فقرات می‌شود و آنها را وادار می‌کند تا سلول های ضعیف و ناقصی که باعث به وجود آمدن گودی کمر شده‌اند را حذف کنند. به این ترتیب بدن می‌تواند کار ترمیم و بهبودی خود را به شکل بهتری انجام دهد.

تِرکشن

علاوه بر ورزش‌های کششی و تابش‌های مادون قرمز، کشش مفاصل لومبار با استفاده از ترکشن نیز روش دیگری است که باعث بهبود توازن شکل ستون فقرات و کاهش درد و ناتوانی حرکتی ناشی از گودی کمر می‌شود.

الکتروتراپی

الکتروتراپی عبارت است از استفاده از روش‌های درمانی رایج الکترومکانیکی از قبیل اولتراسوند، تی ان اس و لیزر درمانی با شدت پایین برای تسکین دردهای ستون فقرات که از گودی کمر ناشی شده است.

کایروپرکتیک (درمان دستی)

روش‌های سنتی شامل حرکات دستی هم می‌تواند در درمان عوارضی از قبیل اسکولیوز آیدیوپاتیک، قوز کمر و گودی کمر تأثیر داشته باشد. در روش کایروپرکتیک یا درمان‌های دستی، از حرکات انگشت‌های مصنوعی برای تحریک واکنش‌هایی در ناحیه ستون فقرات استفاده می‌شود. این واکنش‌ها باعث می‌شوند که ستون فقرات به صورت اتوماتیک و با دقت بسیار بالایی اقدام به ترمیم و درمان خود نماید. با استفاده همزمان از حرکات دستی و روش‌های رفلکس می‌توان تقریباً هر نوع عارضه مربوط به ستون فقرات را درمان کرده و کارآیی مکانیکی را به آن باز گرداند.

ورزش‌های فیزیکی

به خاطر داشته باشید که ورزش‌هایی را که توسط پزشک متخصص برای وضعیت خاص شما تجویز شده است، به دقت انجام دهید. ما در اینجا چند مورد از ورزش‌های مناسب را به عنوان نمونه ذکر می‌کنیم. اما دقت کنید که قبل از انجام این ورزش‌ها حتماً با متخصصین ما مشورت کنید تا مطمئن شوید که اينها ورزش‌های مناسبی برای شما هستند.

کرانچ شکمی (دراز و نشست)

ورزش‌هایی که باعث تقویت عضلات شکم می‌شود به توانمندسازی ستون فقرات و کاهش قوس رو به داخل آن نیز کمک می‌کند. شما می‌توانید حرکتی که در شکل نشان داده شده است را به کمک حوله انجام دهید تا نتیجه بهتری از آن بگیرید و باعث ایجاد درد در کمر شما هم نشود.

کرانچ پهلو (عضلات مورب)

روی زمین به پشت بخوابید، زانوها را خم کنید و کف پاها را در کنار هم روی سطح زمین بچسبانید. حالا پاهای خود را به آرامی به طرف چپ بدن خم کرده و زانوها را به زمین نزدیک کنید. اجازه بدهید که زانوها چند ثانیه در نزدیکی سطح زمین قرار بگیرند.

کشش مفصل ران در حالت خوابیده به پشت (پُل)

به پشت بخوابید و کمر خود را روی زمین بچسبانید و صورت را به طرف بالا بگیرید. زانوها را خم کنید و کف پاها را در حالتی که کمی از هم فاصله دارند، روی زمین بچسبانید. با فشار بر روی عضلات سرینی و تکان دادن ملایم ناحیه پشت لگن، باسن خود را بالا بیاورید و سعی کنید که قسمت پایین کمر خود را مستقیم نگه دارید و قوس آن را صاف کنید.

نکاتی برای کمک به پیشگیری از بروز گودی کمر


  • هنگامی که نشسته‌اید، کف پاهای خود را کاملاً روی زمین بگذارید.
  • در هنگام ایستادن، یک پای خود را در ارتفاع بالاتر یا روی یک پله بالاتر قرار دهید تا حمایت بیشتری از کمر شما به عمل آيد.
  • در هنگام ایستادن، زانوهای خود را صاف نگه ندارید.
  • اگر عادت دارید که بر روی شکم بخوابید، یک بالش صاف در زیر شکم (ناف و ناحیه کمربند) خود قرار دهید.
  • کفش پاشنه بلند نپوشید.
  • ورزش کنید و عضلات باسن و شکم خود را قوی و محکم نگه دارید.


واژه لوردوز به انحناء رو به داخل بخشی از ستون مهره‌های کمر و گردن اشاره دارد؛ از گودی بیش از اندازه کمر با اصطلاح کاوپشتی، قوس و گودی کمرنیز یاد می‌شود. سه نوع انحناء در ستون فقرات انسان‌ها به چشم می‌خورد:

  • کژپشتی (اسکولیوز): انحراف ستون فقرات که همواره غیرطبیعی است.
  • کاوپشتی (لوردوز): انحناء رو به داخل مهره‌های کمری دقیقاً بالای باسن که به آن گودی کمر گفته می شود.
  • گوژپشتی (کیفوز): انحناء رو به بیرون مهره‌های سینه‌ای در سطح دنده‌ها

 

اندکی گودی کمر و قوز پشت ستون فقرات طبیعی است؛ اما اگر میزان قوز کمر یا تحدب بیش از حد باشد باعث گرد به نظر رسیدن شانه‌ها و بروز بیماری شوئرمن می‌شود. همچنین در صورت تقعر یا گودی بیش از اندازه کمر، عارضه قوس زیاد کمر یا لوردوز بروز می‌یابد که موجب عقب رفتن و برجسته‌تر شدن باسن می‌شود. در ادامه به بحث درمان قوس زیاد کمر می پردزیم. گودی کمر در هر سنی ممکن است وجود داشته باشد. این بیماری در ابتدا ستون فقرات کمر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما در گردن هم ممکن است به وجود بیاید. از علائم قوس زیاد کمر، باسن برجسته و پشت خمیده در بیماران می باشد و به طور کلی حالت قامت فرد به شکل طبیعی نباشد. از عوارض گودی کمر این است که می تواند همراه با کمر درد باشد و در موارد شدید حتی بر حرکت طبیعی فرد نیز اثر بگذارد. درمان گودی کمر با فیزیوتراپی جلوگیری از پیشرفت بیماری و رفع گودی کمر با استفاده از تقویت عضلات شکم، جلو و پشت ران ها می باشد

untitled555

زمانی که کودک دارای گودی بیش از اندازه‌ی کمر به پشت روی سطحی سخت دراز می‌کشد، فضایی زیر کمرش به وجود می‌آید. این گودی کمر در صورت انعطاف‌پذیر بودن معمولاً مایه نگرانی نیست، اما چنانچه این انحناء متحرک نباشد بهتر است پزشک آن را معاینه کند. قطعه‌های گردنی و کمری ستون مهره‌ها به طور طبیعی از جلو برجسته و از عقب فرورفته هستند. انحراف خارجی لگن عامل اصلی لوردوز یا گودی کمر به شمار می‌رود. در بیماران مبتلا به این عارضه غالباً قوس واضحی در ناحیه کمر به چشم می‌خورد و کمرشان از کنار شکلی C مانند دارد. شکم و باسن افراد دارای گودی کمر برجسته به نظر می‌رسد؛ پزشک هنگام معاینه این بیماران از آنها می‌خواهد تا به پشت روی سطحی سخت دراز بکشند و تلاش کنند تا دست را از زیر کمر و از فضای اندک موجود رد کنند. اگر بیمار مبتلا به لوردوز باشد، فضای کافی برای عبور دادن دست وجود خواهد داشت و دست به راحتی از این فضا رد می‌شود.

روش‌های درمانی که برای اصلاح گودی کمر در کلینیک امید انجام می‌شود عبارتند از:

  • ورزش مخصوص که باعث تقویت عضلات ضعیف کمر و کاهش گودی کمر می‌شود.
  •  بررسی دوره‌ای به وسیله دستگاه اسکن سه بعدی که وضعیت پیشرفت روند درمانی بیماران را به طور مرتب پیگیری می‌کند.
  •  بریس و کمربند مخصوص که برای بیمار ساخته شده و به کاهش گودی کمر کمک می‌کند.
  •  تزریقات مختلف اگر گودی کمر همراه با درد باشد. برای اطلاع از انواع تزریق‌ها و جراحی بسته کمر اینجا را کلیک کنید.

فهرست مطالب

  • 1 گودی کمر و درمان آن
  • 2 علت
  • 3 علائم و نشانه ها
  • 4 تشخیص
  • 5 انواع
  • 6 زمان مراجعه به پزشک
  • 7 درمان
  • 8 روش‌های درمانی
  • 9 جلوگیری

گودی کمر و درمان آن


علت

علل متعددی باعث افزایش غیرطبیعی گودی کمر می‌شوند که در زیر به شماری از علل گودی کمر اشاره می‌کنیم:

  • آکندروپلازی: رشد غیرطبیعی و اندک استخوان‌ها منجر به کوتاهی قد می‌شود.
  • اسپوندیلولیزیس: لغزش رو به جلوی مهره‌های کمر
  •  پوکی استخوان: ضعیف شدن مهره‌ها و به راحتی شکستن آنها
  • چاقی: یکی از علل گودی کمر
  • کیفوز یا گوژپشتی: دیگر علت گودی کمر
  • دیسکایتیس: عفونت دیسک بین‌مهره‌ای و مشکلات دیسک کمر
  • گودی کمر خوش‌خیم دوران طفولیت
  • سفتی عضله‌های کمر
  • چربی بیش از اندازه امعا و احشا
  • بارداری
  • نرمی استخوان

علائم و نشانه ها

علائمی که غالبا بیماران  از آن شکایت میکنند عبارتند از : درد ناحیه کمر ، درد گودی کمر ، خشکی صبحگاهی ، خستگی زیاد در هنگام انجام فعالیتها خصوصا فعالیتهای ایستاده .گرفتگی های عضلانی از مواردی است که موجب مراجعه فرد به پزشک میگردد .

 این عارضه بیشتر در قسمت پایین ستون فقرات اتفاق می افتد و باعث ایجاد حالت برجستگی باسن می شود. وقتی به پشت دراز کشیده اید روی یک سطح سخت, افراد دارای گودی کمر شدید فضای زیادی در قسمت پایین کمر دارند. اگر انحنا انعطاف پذیر باشد نگرانی چندانی وجود ندارد اما در غیر این صورت باید درمان صورت گیرد. علائم دیگری که بسته به شدت انحناء احتمال بروزشان می‌رود عبارت‌اند از:

  • انتشار درد در پاها
  • تغییر در عملکرد روده و مثانه که البته نادر است.
  • اگر بیمار علاوه بر گودی کمر از مشکلات دیگری نیز رنج ببرد، احتمالاً به دیسپلازی مفصل ران، دیستروفی عضلانی یا عارضه‌های عصبی ـ عضلانی نیز مبتلا خواهد شد.
  درمان اسپاسم و گرفتگی عضلات کمر

علائم گودی کمر به علائم دیگر عارضه‌ها یا بدشکلی‌های ستون فقرات شباهت دارد، به علاوه گاهی بروز این علائم می‌تواند پیامد عفونت و آسیب دیدن باشد. بنابراین مراجعه به پزشک جهت تشخیص صحیح بیماری ضروری است.

تشخیص

روش ساده تشخیصی معاینه بالینی و تست کنار دیوار است بدین معنا که فرد یا قرار گیری در کنار دیوار سعی در عبور دست خود از بین کمر ودیوار را دارد .در صورتیکه دست فرد به راحتی عبور میکند قوس کمر فرد بیش از اندازه است .

استفاده از عکس رادیوگرافی که درآن زاویه نشان مشخص شده باشد .

اسکن نوری و چند بعدی ستون فقرات که علاوه بر بی خطربودن قابلیتاستفاده در مراحل پیگیری روند درمان را دارد .

در ادامه برخی فرایندهای تشخیصی شرح داده  می‌شود:

  • اسکن استخوان: روش تصویربرداری هسته‌ای جهت ارزیابی هر گونه تغییر فرسایشی و یا التهابی مفصل که برای آشکارسازی بیماری‌هایی استخوان و تومورها و تعیین علت التهاب یا درد استخوان مفید است.
  • آزمایش‌های خون
  • پرتونگاری (اشعه ایکس): در این آزمایش تشخیصی از پرتوهای نامریی انرژی الکترومغناطیس برای تهیه تصویرهایی از بافت‌های داخلی، استخوان‌ها و اندام‌ها استفاده می‌شود.
  • تصویربرداری (ام آر آی): در این فرایند تشخیصی ترکیبی از آهن‌رباهای بزرگ، رادیوفرکانس‌ها و یک رایانه جهت به دست آوردن تصویرهای جامعی از اندام‌ها وساختارهای داخلی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و به تشخیصمناسب علت گودی کمر کمک زیادی می کند.
  • سی تی اسکن: در این روش تصویربرداری تشخیصی ترکیبی از فن‌آوری رایانه‌ای و پرتونگاری جهت تهیه تصاویر مقطعی (اسلایس‌ها) عمودی و افقی از بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. با بهره‌گیری از سی. تی. اسکن می‌توان تصاویر جامعی از تمامی قسمت‌های بدن، از جمله استخوان، عضله، چربی و اندام‌ها، به دست آورد. سی تی اسکن نسبت به پرتونگاری معمولی جزییات بیشتری را در اختیار می‌گذارد.

انواع

گودی کمر هم سالمندان و هم جوانان را درگیر می‌کند، به دلایل متفاوت بروز می‌یابد و بر هر بیمار تأثیری متفاوت دارد. گودی کمر پنج گونه اصلی دارد:

  • گودی کمر وضعیتی: این نوع از عارضه غالباً پی‌آمد اضافه وزن و ضعف عضله‌های شکم و کمر است. اضافه وزن مفرط در ناحیه جلوی بدن (شکم) کمر را رو به جلو می‌کشد. عضله‌های کمر و شکم، در صورت ضعیف بودن، نمی‌توانند ستون فقرات را حمایت کنند و کشش ناشی از وزن موجب انحناء رو به جلوی ستون فقرات می‌شود.
  • گودی کمر مادرزادی یا ناشی از ضربه: ضربه یا صدمه دیدن رابط‌های اتصال دهنده ستون فقرات باعث شکستگی آنها و در نتیجه بروز درد در قسمت پایین ستون فقرات می‌شود. کودکان غالباً هنگام ورزش کردن، تصادف با خودرو یا سقوط از بلندی آسیب می‌بینند.علاوه بر این ممکن است در شیوه شکل‌گیری و رشد این رابط‌ها نقصی وجود داشته باشد و باعث ضعف و بدشکلی آنها شود. این رابط‌های ضعیف گاهی در نتیجه تکرار فعالیت‌های وارد کننده‌ی فشار بر آنها دچار اسپوندیلولیزیس (شکستگی اتصال استخوانی) می‌شوند.التیام این شکستگی به هر دلیل که رخ دهد نیازمند استراحت و محدودیت حرکت است، در غیر این صورت مهره‌ها (بلوک‌های ستون فقرات) به مرور زمان به جلو می‌لغزند و به اعصاب ستون فقرات فشار می‌آورند که درد، کرختی، گزگز کردن، ضعف و اختلال در عملکرد پاها پی‌آمد آن است.
  • گودی کمر پس از جراحی لامینکتومی: لامینکتومی عملی جراحی است که در آن بخش‌هایی از مهره‌ها (استخوان‌های ستون فقرات) جهت دسترسی به نخاع یا ریشه‌های عصب برداشته می‌شود. انجام این عمل در سطوح متعدد ستون فقرات موجب ناپایداری آن و افزایش گودی کمر طبیعی می‌شود. البته این نوع قوس کمر رواج چندانی میان بزرگسالان ندارد و بیشتر در بین کودکانی متداول است که برای خارج کردن تومور نخاع تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند.
  • گودی کمر عصبی ـ عضلانی: این گروه طیف وسیعی از عارضه‌ها یا اختلال‌هایی را شامل می‌شود که به بسیاری از گونه‌های متفاوت مشکلات انحناء ستون فقرات می‌انجامند. برای هر اختلال روش درمانی خاصی وجود دارد.
  • گودی کمر در نتیجه انقباض عضله خم کننده مفصل ران: در این مورد نادر، انقباض مفصل‌های ران باعث به هم خوردن نظم ستون فقرات می‌شود. این انقباض در دلایل متعددی چون عفونت، صدمه دیدن یا مشکلات عدم تعادل عضلانی ناشی از اختلال‌های متفاوت گوناگون ریشه دارد.

زمان مراجعه به پزشک

چنانچه گودی کمر شدید باشد به صورتی که افراد، به ویژه کودکان، نتوانند به دلیل بروز درد در فعالیت‌های مورد علاقه خود شرکت کنند، باید برای ارزیابی مشکل به متخصص ستون فقرات مراجعه نمود. هر گاه کودک پیش از درمان، طی آن یا پس از اتمام دوره درمان در راه رفتن، ایستادن یا کنترل حرکت‌های مثانه و روده با مشکل مواجه شد، بی‌درنگ با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. اگر کودک در حدود دو هفته یا بیشتر است که از درد مبهم و خفیف کمر رنج می‌برد و علائم‌اش با استراحت کردن، داروهای غیرتجویزی، کمپرس گرم و یا سرد و کاهش فعالیت تسکین نیافته‌اند، بهتر است در اولین فرصت متخصص ستون فقرات یا پزشک اطفال کودک را معاینه کند.

  علت درد استخوان دنبالچه و درمان آن

کلینیک امید در مواجه با بیماری‌ها، رویکرد پلکانی دارد و استفاده از درمان‌های ساده‌تر را در اولویت خود قرار می‌دهد متخصصین طب فیزیکی این کلینیک ابتدا درمان‌‌های ساده و کم تهاجمی را به بیماران پیشنهاد می‌دهند. در صورتی که بیمار به درمان‌های ساده پاسخ نداد، استفاده از درمان‌های تهاجمی‌تر و پرهزینه‌تر توصیه می‌شود. در نهایت اگر شرایط بیمار به گونه‌ای است که هیچ کدام از این درمان‌ها برای او مفید واقع نشد، متخصص طب فیزیکی بیمار را به جراح متبحر ارجاع می‌دهد. اما بیماران در اکثر موارد با استفاده از خدماتی که در این کلیینک ارائه می‌شود، از درمان‌ جراحی بی‌نیاز می‌شوند. از جمله از جراحی‌های بسته‌ای که در کلینیک امید انجام می‌شود عبارتند از:

  • لیزر نوکلوئوتومی
  • آندوسکوپی به روش هیدروسیژن
  • تزریق های ترنسفورمینال
  • تزریق در فاست
  • رادیوفرکوئنسی

درمان

متخصص طب فیزیکی با دستکاری ستون فقرات به کاهش درد ناشی از گودی کمر و بازگرداندن دامنه حرکتی به حالت طبیعی و درمان قوز کمر کمک می‌کند. با این وجود، اگر عارضه آن‌قدر شدید نباشد که انجام عمل جراحی، و خشک کردن یا فیوژن ستون فقرات، ضرورت یابد، تمرین‌های توان‌بخشی کششی و خاص رایج‌ترین درمان اصلاح گودی کمر محسوب می‌شوند.

روش‌های درمانی

از روشهای درمانی  مهمترین آنها عبارتند از:

1- ورزش گودی کمر مخصوص که باعث کاهش گودی کمر می شود

اصلاح وضعیت قرارگیری نامناسب بدن و انحنای بیش‌ازحد ستون فقرات (لوردوز) می‌تواند از بدتر شدن شرایط کمر و ستون فقرات جلوگیری به عمل آورد. برای بهبود عملکرد و اصلاح زاویه قوس کمر، ورزش برای رفع گودی کمر، مؤثرتر از درمان‌های محافظه‌کارانه هستند. به‌منظور کسب اطمینان از مناسب بودن تمرینات ورزشی برای شما، همیشه قبل از شروع یک برنامه ورزش گودی کمر ، با پزشک خود به مشورت بپردازید.  اگر این تمرینات باعث افزایش درد در شما گردیدند، فوراً تمرین را متوقف کرده و به پزشک مراجعه نمایید.  درد یا اختلال در حرکت، همراه با قوس بیش‌ازحد می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی باشد و باید توسط یک متخصص مورد ارزیابی قرار بگیرد.

2-کمربند مخصوص که برای بیمار ساخته شده و به کاهش گودی کمر کمک می‌کند.

روشهای ذکر شده و دیگر روش‌ها در ذیل توضیح داده می شود.

دارو

داروهایی نظیر داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب (NSAIDs) برای رفع ناراحتی و کاهش ورم ناشی از قوس و گودی کمر مصرف می‌شوند.

کمربند طبی (بریس)

untitled555


untitled555
از اینگونه کمربندها که به شکل سفارشی برای خود بیمار ساخته میشود به منظور پیشگیری از بدتر شدن بیماری ، فیدبک دادن به بیماربه منظور قرار گیری در وضعیت مناسب و اصلاح قوس کمر استفاده  میشود همچنین کمربند طبی دیسک کمر برای عارضه دیسک کمر مورد استفاده قرار میگیرد .

بستن کمربند طبی غالباً برای کودکان دارای گودی کمر نیز پیشنهاد می‌شود تا میزان قوس کمر افزایش نیابد و اطمینان حاصل شود که این انحناء همگام با رشد کودک تشدید نمی‌شود. چنانچه گودی به نحو چشمگیری افزایش یابد یا بیش از 30 درجه باشد و بیمار هنوز در سن رشد باشد، متخصص طب فیزیکی استفاده از بریس (کمربند طبی) را برای دوره زمانی مشخصی توصیه خواهد کرد.

کلینیک امیدتوانایی ساخت و تهیه کمربند با قالب خود فرد را داشته و پیگیری روند تمرین درمانی با استفاده از اسکن سه بعدی صورت میپذیرد ..

فیزیوتراپی (طب فیزیکی)

فیزیوتراپی با هدف از بین بردن گودی کمر و پیشگیری از پیشرفت بیشتر عارضه با تقویت عضله‌های شکم و عضله‌های جلو و پشت ران به درمان گودی کمرمی‌پردازد. این عضله‌ها به محض قوی‌تر شدن می‌توانند در کنار یکدیگر کمر را با کشیدن مفصل‌های ران در زیر ستون فقرات و در آنجا نگه داشتن آنها صاف کنند. بیمار باید نرمش‌های تقویتی را دست‌کم یک یا دو بار در هفته تحت نظارت دکتر فیزیوتراپی و نرمش‌های روزانه را خود به تنهایی در منزل انجام دهد. بستن کمربند طبی (بریس) گاهی اوقات در بچه ها و بزرگسالان به منظور حمایت بیشتر تا زمان تقویت عضله‌ها و رسیدن ستون فقرات به نظم و حالتی طبیعی‌تر ضروری است. هر گونه درد ناشی از فیزیوتراپی و گودی کمر را می‌توان با مصرف مسکن‌های ضدالتهاب تسکین داد.

  درمان سرخوردگی مهره های کمر: کمر درد هنگام خم شدن و نشستن

ورزش و حرکات اصلاحی

گودی کمر ناشی از عدم تعادل عضلانی، چهار گروه از عضله‌ها را درگیر می‌کند که دو گروه از آنها بسیار سفت و دو گروه ضعیف هستند و باید سفت شوند، عضله‌های بازکننده بالاتنه و خم کننده مفصل ران (به ویژه عضله‌های ایلیوپسواس) به کشش و عضله‌های شکمی و باز کننده مفصل ران (مهم‌تر از همه عضله‌های همسترینگ و سرینی بزرگ) به تقویت نیاز دارند.ورزش برای گودی کمر یکی از راه های موثر درمانی می باشد. نرمش‌های زیر به کشش یا تقویت گروه‌های عضلانی مناسب کمک می‌کنند:

  • کشش عضله‌های خم کننده مفصل ران: به گونه‌ای زانو بزنید که مفصل‌های ران بالای زانوی روی کف زمین قرار بگیرند و پای دیگر مقابل بدن قرار گیرد. سپس مفصل‌های ران را به آهستگی رو به جلو حرکت دهید تا جایی که کشش گسترش یافته از مفصل ران داخلی تا ران را احساس کنید. این حالت را 30 ثانیه حفظ کنید و سه تا پنج بار تکرار کنید. این حرکت کششی را با قرار دادن پای دیگر روی زمین نیز انجام دهید.
  • کشش کمر: به پشت دراز بکشید و زانوها را تا قفسه سینه بالا بیاورید. بازوها را اطراف زانوها حلقه کنید و آنها را تا جایی که می‌توانید به سمت داخل و رو به کمر بکشید. این حالت را 30 ثانیه حفظ کنید و حرکت را سه تا پنج بار تکرار کنید، این حرکت یکی از موثرترین حرکات اصلاحی برای رفع و درمان گودی کمر با ورزش می باشد.
  • تقویت عضله‌های شکم: برای انجام نرمش‌های کرانچ شکم، روی زمین دراز بکشید، زانوها را خم کنید و پاها را صاف روی کف قرار دهید. سپس سر و قسمت بالایی شانه‌ها را به آرامی، حین گذاشتن دست‌‌ها روی ران، بند کنید. این حرکت را هر چند بار که می‌توانید، به شرط بدون درد بودن، تکرار کنید، یک دقیقه استراحت کنید و سپس این حرکت را با تعداد یکسان در دو نوبت دیگر تکرار کنید. (برای مثال سه نوبت 10 مرتبه‌ای)
  • تقویت عضله‌های سرینی بزرگ: به پشت روی زمین دراز بکشید، کف پاها را صاف روی زمین قرار دهید و دست‌ها را به طرف پا بکشید. مفصل‌های ران را به تدریج بلند کنید تا جایی که خط بین زانوها و شانه‌ها صاف شود. این حالت را 10 ثانیه حفظ کنید و این حرکت را 10 بار تکرار کنید. تقویت این عضلات کمک زیادی به رفع گودی کمر می کند.

جراحی

در صورت موفقیت‌آمیز نبودن دیگر روش‌های درمان قوس کمر، پیشرونده یا شدید بودن گودی کمر به ناچار به جراحی روی آورده می‌شود. هدف این عمل جراحی اصلاح انحناء بیش از اندازه است که با قرار دادن میله فلزی، قلاب‌ها یا پیچ‌هایی در ستون فقرات انجام می‌شود. جراحان همچنین از پیوند یا گرافت استخوانی برای یاری رساندن به رشد سلول‌های استخوانی جدید و پایداری بهره می‌گیرند.

جلوگیری

برای پیشگیری از بروز و تشدید گودی کمر می توانید موارد زیر را درنظر داشته باشید:

  • کف پا را هنگام نشستن به صورت صاف روی زمین قرار دهید. کوسن مثلث مانندی (پشتی طبی) را روی صندلی قرار دهید یا صندلی‌تان را به گونه‌ای تنظیم کنید که زانو‌ی‌تان هنگام نشستن اندکی پایین‌تر از مفصل ران باشد. انحناء طبیعی کمر را حفظ کنید چون قوس کمر بسیار کم یا زیاد مشکل‌ساز خواهد بود.
  • هنگام ایستادن برای حمایت از کمر یک پا را با گذاشتن روی پله یا بلندی استراحت دهید.
  • هنگام ایستادن زانوها را در حالت صاف قفل نکنید.
  • اگر روی شکم می‌خوابید، بالشت تختی را هنگام خوابیدن زیر شکم قرار دهید. ضمناً بهتر است زمان خوابیدن به پشت، بالشتی را زیر زانوها بگذارید.
  • کفش پاشنه بلند نپوشید، چون احتمال زمین خوردن‌تان بیشتر می‌شود. همواره کفش‌هایی به پا کنید که به خوبی از پا حمایت می‌کنند.
  • عضله‌های باسن و شکم را قوی و محکم نگه دارید.
  • در صورت کمر درد مداوم یا مکرر برای تشخیص گودی کمر به پزشک مراجعه کنید.

گودی کمر یا قوس کمر عارضه ای است که بیشتر در خانمها و بعد از زایمان بروز پیدا می کند، پزشک با تشخیص اینکه مقدار گودی کمر شما طبیعی است یا نه درمان هایی را بسته به علت گودی کمر به منظور رفع قوس کمر و جلوگیری از شدید شدن آن تجویز می کند. در کودکان و بچه ها به دلیل اینکه هنوز در حال رشد هستند درمان ها راحتتر صورت می گیرد. یکی از بهترین روش های از بین بردن و درمان گودی کمر حرکات اصلاحی و ورزش می باشد. با صاف شدن قوس کمر قد نیز افزایش پیدا می کند البته در حد چند سانتیمتر زیرا انحنا داشتن ستون فقرات باعث کوتاه به نظر رسیدن قد می شود.


به قوس یا انحنا طبیعی و رو به داخل کمر و گردن در اصطلاح پزشکی لوردوز گویند. از سوی دیگر عارضه‌ زیاد شدن انحنا یا گودی طبیعی ستون فقرات نیز لوردوز نام دارد. باسن در اثر ابتلا به این بدشکلی عقب می‌رود و شانه‌ها انحنایی رو به جلو پیدا می‌کند. این عارضه با کمر درد و ضعیف شدن عضلات همراه است. درمان  مرکز جامع توانبخشی امید   برای عارضه گودی بیش از اندازه کمر ورزش درمانی و همچنین تهیه و ساخت بریس ستون فقرات با توجه به سیستم کامپیوتری  کدکم (CAD/CAM) است که در صورتی که بیمار از درد رنج ببرد درمانی که برای آن ها در نظر گرفته میشود تحت نظر متخصص طب فیزیکی و توانبخشی میتواند درمان هایی مانند استئوپاتی تا مدالیته های فیزیوتراپی برای آن ها استفاده شود که بتواند عضلات آن ها را ریلکس کرده و گیرافتادگی های مفاصل فاست (facet)  است را آزاد کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت در کلینیک امید می‌توانید با شماره 09128444990 تماس حاصل نمایید.

Screen-Shot-2016-02-08-at-12.01

علائم گودی و قوس کمر


 علائم گودی کمر به شدت عارضه و نوع اختلال بستگی دارد.

از علائم لوردوز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش قوس کمر و عقب رفتن باسن
  • وجود فاصله زیاد بین کمر و کف زمین هنگام به پشت دراز کشیدن روی سطح سفتی که شکل بدن را به خود نمی‌گیرد.
  • کمر درد و احساس ناراحتی در پشت بدن
  • دشوار بودن انجام بعضی حرکت‌ها

 

دلایل و عامل‌های خطر


 عامل‌های خطری که احتمال افزایش گودی کمر را بالا می‌برد عبارت است از:

  • آکندروپلازی: اختلالی ارثی که به رشد غیرطبیعی غضروف‌ها و کوتاه قدی مادرزادی منجر می‌شود.
  • اسپوندیلولیستزی (سر خوردن مهره): جابجا شدن مهره‌های ستون فقرات
  • اختلال‌های عضبی ـ عضلانی مانند دیستروفی عضلانی یا فلج مغزی
  • ناهنجاری‌های مادرزادی ستون فقرات
  • جراحی کمر و پشت بدن
  • اختلال‌های مفصل ران و لگن
  • وضعیت اندامی نامناسب
  • غیرطبیعی بودن جسم مهره‌ها: این مشکل بیشتر در میان کودکان با قوس کمر زیاد وجود دارد.
  • گوژپشتی یا کیفوز: افزایش تحدب (انحنا رو به بیرون) مهره‌های صدری
  • پوکی استخوان
  • عارضه‌های مربوط به دیسک
  • چاقی

عوارض


عوارض لوردوز

شیب لگن قدامی باعث افزایش فشار روی استخوان‌های تحتانی کمر می‌شود. این فشار می‌تواند باعث خستگی عضلات و مسائل دیگری مانند موارد زیر شود:

  • تنش در عضلات گردن
  • درد قسمت پایینی کمر
  • چرخش داخلی مفصل ران و زانو
  • فشار روی فلکسورهای مفصل ران که منجر به سیاتیک می‌شود

افرادی که با داشتن شیب لگن قدامی، درد گردن و پایین کمر را تجربه می‌کنند، باید برای دریافت یک برنامه درمانی کامل به فیزیوتراپیست یا درمانگر حرفه‌ای مراجعه کنند. حتی اگر این وضعیت باعث ایجاد هیچ دردی نشود، کار کردن روی انبساط و نرم کردن عضلات سفت و منقبض و تقویت عضلات ضعیف، برای اصلاح موقعیت وضعی ضرورت دارد.

تشخیص لوردوز


تشخیص گودی کمر

پزشک در ابتدا سابقه پزشکی و علائم بیمار را بررسی می‌کند؛ سپس معاینه کاملی را انجام می‌دهد و در طول معاینه از بیمار می‌خواهد تا خم شود و حرکت‌های مختلفی را انجام دهد تا گودی کمر مشخص شود. بعضی آزمایش‌ها جهت تشخیص افتراقی و رد یا تایید احتمال ابتلا به بیماری‌های به وجود آورنده این بدشکلی انجام می‌شود.

پزشک دستور آزمایش‌های تصویربرداری می‌دهد تا بتواند انحنا ستون فقرات و ساختارهای پیرامون آن را ببیند. روش‌های مورد استفاده عبارت‌اند از:

  • رادیوگرافی
  • ام آر آی
  • سی تی اسکن
  • اسکن سه بعدی: روش اسکن جدیدی که در آن از تصویرهای گرفته شده از قسمت‌های گوناگون بدن از زوایای مختلف برای ارزیابی وضعیت ستون فقرات استفاده می‌شود.

  درمان اسکولیوز با اوزون تراپی :کاهش کمردرد اسکولیوز با گاز اوزون

درمان گودی و قوس کمر


موارد ملایم افزایش قوس کمر را می‌توان با عمل‌های غیرجراحی درمان نمود. بهترین روش درمان گودی کمر با توجه به شدت عارضه انتخاب می‌شود و از انجام تمرین‌های اصلاحی برای بهبود وضعیت اندامی در موارد خفیف تا استفاده از بریس در موارد شدید را شامل می‌شود. متخصصان مرکز جامع توانبخشی امید با استفاده از اسکن سه بعدی بر روند درمان نظارت دارند تا واکنش بیمار به درمان و موفقیت‌امیز بودن روش‌های انتخابی را بررسی کنند. همچنین بیماری دامن‌زننده به بدشکلی گودی کمر یا گوژپشتی نیز باید درمان شود و اقدامات لازم برای تسکین درد انجام شود.

در ادامه روش‌های درمان گودی کمر در مرکز جامع توانبخشی امید را معرفی می‌کنیم.

بریس

بریس (کمربند طبی) یکی از موثرترین درمان‌های گودی کمر کودکان است. بریس از زیاد شدن قوس کمر در دوران رشد جلوگیری می‌کند. بریس‌های مختلفی وجود دارد که متخصص بهترین نوع را پس از ارزیابی دقیق وضعیت بدن تعیین می‌کند و پس از آن به دقت بر روند ساخت بریس نظارت می‌کند تا بریس دقیقاً متناسب با مشکل موجود تهیه شود.

فیزیوتراپی و ورزش

متخصص فیزیوتراپی تمرین‌های اصلاحی خاصی را برای درمان گودی کمر آموزش می‌دهد. ورزش درمانی به تقویت عضلات و افزایش دامنه حرکتی کمک می‌کند. به علاوه متخصص روش حفظ حالت اندامی صحیح را نیز آموزش می‌دهد. در ادامه چند نمونه از تمرین‌های مفید برای از بین بردن گودی کمر را توضیح می‌دهیم.

  • به پشت بخوابید به صورتی که کمر شما به زمین چسبیده باشد. زانوهای خود را خم کنید و کف را به زمین تکیه دهید.
  • در حالت دوم به پشت بخوابید کمر و گردن خود را بلند کرده به پای خود نزدیک کنید(سبیه حالت درازنشست) و دستان خود را بر روی قفسه سینه خود بگذارید.

ورزش‌هایی برای اصلاح شیب لگن قدامی


تمرینات زیر می‌تواندبه اصلاح شیب لگن قدامی کمک کند:

شیب لگن خلفی

یادگیری چگونگی شیب دادن لگن به سوی جهت دیگر، بسیار اهمیت دارد. برای انجام این کار می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در حالی که زانوهای خود را خم کرده و کف پاها را به سطح زمین چسبانده‌اید و مفاصل ران را از یکدیگر فاصله داده‌اید، به پشت دراز بکشید.
  • عضلات باسن خود را فشرده کرده و لگن را به سمت بالا شیب دهید.
  • با این حال باید احساس کنید که انگار کمر شما روی زمین قرار دارد. عضلات شکمی می‌توانند به بازگشت شما به سمت عقب کمک کنند.
  • به موقعیت طبیعی لگن خود باز گردید
  • این حرکت را ۱۰ تا ۱۲ بار تکرار کنید.

تمرین این حرکت در حین ایستادن نیز برای فعال کردن عضلات ناحیه سرینی و بهبود تحرک لگن مفید است.

کشش عضلات چهار سر در وضعیت زانو زدن

در افراد مبتلا به شیب قدامی لگن، عضلات گروه چهار سر ران بیش از حد فعال و منقبض هستند. تلاش برای شل کردن این عضلات، مانع کشیده شدن لگن توسط آنها می‌شود. انجام این کشش باعث شل شدن فلکسورهای ران نیز می‌گردد.

برای انجام کشش عضلات چهار سر در حالت زانو زده باید:

  • روی زمین زانو بزنید.
  • پای چپ را به جلو آورده و زانوی راست را خم کنید و کف پای چپ را روی زمین قرار دهد.
  • ران راست باید در موازات زمین و در زاویه ۹۰ درجه نسبت به ساق پا قرار داشته باشد.
  • عضلات باسن را فشرده کنید و لگن را به سمت جلو بکشید.
  • ۳۰ ثانیه در این وضعیت باقی بمانید و سپس همین حرکت را روی طرف دیگر بدن تکرار کنید.

  درمان اسکولیوز با مگنت تراپی چگونه انجام می‌شود؟

برای آنکه فلکسورهای ران را بیشتر هدف قرار دهید، در کشش خود بیشتر به سمت جلو خم شوید. لازم است سعی کنید به درون لگن فشار بیاورید . معمولاً باید بخش اعظم کشش را در عضلات چهار سر ران و فلکسورهای مفصل ران احساس کنید.

کشش چهار سر ران در وضعیت ایستاده

این یکی دیگر از حرکات کشش عضلات چهار سر ران است که عضلات فلکسور مفصل ران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای انجام این کشش باید:

  • صاف بایستید. زانوی چپ را خم کنید و پا یا مچ پا را از پشت نگه دارید.
  • مچ پا را تا حد امکان به سمت باسن بکشید؛ بدون آنکه باعث ایجاد ناراحتی شود.
  • عضلات باسن و شکم را فشرده کنید و لگن را به سمت داخل بکشید.
  • ۳۰ ثانیه در این وضعیت باقی بمانید و سپس همین کار را روی طرف دیگر بدن تکرار کنید.
  • فشار دادن زانو به سمت زمین می‌تواند کمک کند تا فرد کشش را با شدت بیشتری احساس کند.

اسکوات‌ها

این ورزش باعث تقویت گروه عضلات گلوتئال می‌شود. در این حرکت، تمرکز روی فشرده کردن باسن در هنگام ایستادن ضرورت دارد.

  • در حالی که پاها را به عرض لگن باز کرده‌اید و انگشتان پای شما به سمت جلو قرار دارند، صاف بایستید.
  • بدن خود را به سمت پایین و به سوی یک موقعیت نشسته بکشید. باسن را به سمت عقب هل بدهید و تنه خود را صاف نگه دارید.
  • باید هدف شما موازی نگه داشتن ران ها با سطح زمین باشد .
  • باسن خود را فشرده کنید و به سمت بالا، به سوی یک موقعیت ایستاده حرکت کنید و لگن خود را اندکی به سمت داخل متمایل کنید.
  • این حرکت را ۱۲ تا ۱۵ بار تکرار کنید

حرکت پلانک

این ورزش باعث تقویت نیروی مرکزی می‌شود. شکم باید منقبض و فشرده شده به سمت ستون فقرات باقی بماند  منقبض کردن باسن نیز به ثبات بدن کمک می‌کند.

  • حرکت خود را چهار دست و پا آغاز کنید و سپس پاهای خود را به سمت عقب بکشید؛ در حالی که از انگشتان پا برای پشتیبانی از وزن بدن خود استفاده می‌کنید.
  • بقیه وزن بدن خود را روی آرنج ها و ساعدهای خود قرار دهید. اکنون باید بدن شما در یک خط طولانی صاف قرار داشته باشد.
  • کفل‌ها نباید پایین‌تر یا بالاتر از شانه‌ها قرار داشته باشند.
  • برای نگه داشتن پلانک در موقعیت صحیح، عضلات شکم و باسن را منقبض کنید. کشیدن لگن به سمت داخل بدن می‌تواند به درگیر کردن عضلات شکم کمک کند.
  • ۳۰ تا ۶۰ ثانیه در این وضعیت باقی بمانید.

حرکت پل

این تمرین در حین منبسط کردن فلکسورهای مفصل ران، باعث بهبود قدرت عضلات شکم و گلوتئوس می‌شود.

برای انجام حرکت پل باید:

  • در حالی که زانوهای خود را خم کرده و کف پاهای خود را روی زمین قرار داده‌اید و کفل ها از یکدیگر فاصله دارند، به پشت روی زمین دراز بکشید.
  • عضلات باسن را فشرده کرده و آن را به سمت جلو و به سوی سقف بکشید.
  • خود را به سمت بالا بکشید؛ تا جایی که کمر از زمین بلند شود. اکنون شانه‌ها باید از وزن بدن شما پشتیبانی کنند.
  • در حالی که روی فشرده کردن عضلات باسن تمرکز کرده اید، ۵ ثانیه در این وضعیت باقی بمانید.
  • به آرامی و در حالی که روی قرار دادن تک تک مهره‌های ستون فقرات خود روی زمین تمرکز کرده‌اید، به عقب و موقعیت اولیه خود بازگردید تا جایی که کمر شما مجدداً زمین را لمس کند.
  • این حرکت را ۱۲ تا ۱۵ بار و در ۳ مجموعه تکرار کنید.

  شانه درد و آسیب‌های شانه : درمان درد شانه و بهبود دامنه حرکتی مفصل

حرکت قوس شکم

قوس شکم یا کرانچ با عضلات رکتوس شکمی کار می‌کند  لازم نیست حتماً حرکت، قابل توجه باشد؛ اما فعال کردن عضلات در یک موقعیت صحیح اهمیت بسیاری دارد.

قوس شکم شامل مجموعه‌ حرکات زیر است:

  • در حالی که زانوهای خود را خم کرده و کف پاها را روی زمین قرار داده‌اید و کفل‌ها را با فاصله از هم نگه داشته‌اید، به پشت روی زمین دراز بکشید.
  • دست‌ها را پشت سر خود قرار دهید و آرنج‌ها را با فاصله از هم نگه دارید.
  • در حالی که تمرکز شما روی فشرده کردن ماهیچه‌های شکمی است، قفسه سینه را به سمت جلو و به سوی لگن بکشید.
  • سر و شانه‌ها به طور طبیعی با این حرکت از زمین بلند می‌شوند.
  • چشم‌های خود را روی زانوها را متمرکز کنید تا سر خود را در یک موقعیت بی‌خطر و مناسب نگه دارید.
  • کمر خود را به سمت پایین کشیده و به سوی موقعیت اولیه بازگردانید.
  • این حرکت را در ۳ مجموعه ۱۲ تا ۱۵ تایی تکرار کنید.

پیشگیری از هایپر لوردوزیس

پیشگیری از ایجاد گودی کمر سخت نیست  انجام این کار بسیار ساده بوده و صرفاً شامل چند مورد تغییر منظم موقعیت جسمانی و ایستادن کوتاه مدت در حین انجام فعالیت‌های نشسته است؛ و اگر در حال انجام یک فعالیت ایستاده هستید، فقط لازم است هر چند وقت یکبار چند قدم بردارید. این اقدامات ساده می‌تواند بسیار موثر باشند و همچنین مهم است که اطمینان حاصل کنید در تمام مدت، در یک موقعیت ایستاده صحیح قرار دارید. شانه‌های شما باید در یک موقعیت ریلکس، پایین و عقب (با فاصله از گوش‌های شما) نگه داشته شوند؛ در حالی که عضلات شکم و باسن و کف لگن شما برای فراهم کردن ثبات ستون فقرات، منقبض شده باشند. هر کس که می‌خواهد درباره اینکه آیا موقعیت جسمانی صحیحی دارد یا خیر، اطمینان حاصل کند، می‌تواند در یک دوره آموزشی ویژه شرکت کند تا اطلاعات بیشتری درباره کمر کسب نماید. این دوره‌ها برای بهبود وضعیت قرارگیری بدن و کاهش درد طراحی شده‌اند.

اگر عضلات تنه شما به طور خاص قوی نیست، تمرین‌های خاص عضلات باسن، کمر و شکم می‌تواند به پیشگیری از هایپر لوردوزیس کمک کند. در هر صورت تنها ماهیچه‌های تمرین دیده می‌توانند ثبات ستون فقرات را فراهم کنند. تمرینات تناسب اندام، شنا و پیاده روی، همگی ورزش‌های ایده‌آلی برای تقویت عضلات هستند.

نکته

شیب لگن اقدامی می‌تواند بر کل بدن تاثیر گذاشته و باعث ایجاد ناراحتی یا درد در نواحی دیگر شود. ضرورت دارد که افراد قبل از انجام تمرینات شیب لگن قدامی، درباره اینکه آیا دچار گودی کمر هستند یا خیر اطمینان حاصل کنند. به محض آنکه بدانند دارای این مشکل هستند، می‌توانند برای کمک به کاهش این علائم، تمرینات خاصی را انجام دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت در کلینیک امید می‌توانید با شماره 09128444990 تماس حاصل نمایید.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا