برتری مدیاتک بر کوالکام در سه‌ماهه‌ی آخر 2021 به‌شدت کاهش یافت

پیش از این گزارش شده بود که مدیاتک در رقابت تراشه‌ها مقابل کوالکام پیروز شده و به شرکت پیشرو در این زمینه تبدیل شده است. اما گزارش های جدید نشان می دهد که رهبری این شرکت در سه ماهه آخر سال گذشته به شدت کاهش یافته است.

Counterpoint اخیراً آخرین گزارش بازار CPU خود را برای سه ماهه آخر سال 2021، از اکتبر تا دسامبر منتشر کرده است. در طول این مدت، مدیاتک با پیشی گرفتن از کوالکام، بزرگ‌ترین سازنده تراشه در جهان بود. اما سلطه آن از سه ماهه آخر سال 2020 به شدت کاهش یافته است. دو سال پیش، مدیاتک با 37 درصد سهم بازار، بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه جهان بود، بالاتر از کوالکام با 23 درصد، اپل با 22 درصد، یونیسوک با 4 درصد و سامسونگ با 7 درصد. ٪.

در سه ماهه آخر سال گذشته، تاریخ به کلی تغییر کرد. سهم بازار مدیاتک با 4 درصد کاهش به 33 درصد رسید. در همین حال، کوالکام دوباره موفق شد و با رشد 7 درصدی، سهم خود را به 30 درصد و تفاوت خود را با مدیاتک 3 درصد کاهش داد. در این دوره بود که سهام اپل و سامسونگ به ترتیب 1% و 3% سقوط کردند و Unisoc موفق به رشد 7% شد.

بر اساس گزارش Counterpoint، دلیل اصلی کاهش سهم مدیاتک در بازار، تقاضای بالای شرکت های سخت افزاری است. بالا به معنای بیش از حد انتظار است زیرا شرکت ها نگران کمبود پردازنده به دلیل مشکل جهانی تراشه بودند. در نتیجه این نگرانی، تقاضا به همه شرکت‌های تولید تراشه سرایت کرده است تا تمرکز را از یک شرکت به شرکت دیگر تغییر دهند. از سوی دیگر، زمانی که به سه ماهه آخر سال رسید، شرکت ها ترجیح دادند به جای خرید تراشه های جدید از موجودی خود استفاده کنند و به همین دلیل تراشه های جدید خریداری نکردند.

کوالکام مدیاتک

با این حال، سهم مدیاتک در بازار همچنان خوب است و یکی از دلایل اصلی موفقیت آن، تراشه پرچمدار Dimensity 9000 است. از سوی دیگر، تولید تراشه‌های 5G با قیمت مناسب یکی از سیاست‌های منحصربه‌فردی بود که مدیاتک را به سمت کسب سهم بزرگی از بازار سوق داد. زیرا تعداد تلفن های 5G هر سال در حال افزایش است و البته شرکت ها وقتی بدانند که یک تراشه با کارایی بالا با قیمت مناسب در دسترس است، قطعا این کار را انجام خواهند داد.

همانطور که می بینید، سهم بازار کوالکام به طور قابل توجهی رشد کرده است و از 23 درصد به 30 درصد رسیده است. یکی از دلایل اصلی موفقیت کوالکام در این زمینه، حضور سامسونگ و TSMC به عنوان سازنده تراشه است که منجر به افزایش چشمگیر سرعت و حجم تولید شده است. با این حال، گزارش‌های جدید حاکی از آن است که کوالکام به جای سامسونگ با TSMC برای تولید تراشه 2 نانومتری اسنپدراگون 8n2 همکاری خواهد کرد.

کوالکام بیشتر بر روی تراشه های رده بالا تمرکز کرده است که سود بیشتری نیز دارند. به عنوان مثال این شرکت در تولید مودم های 5G نسبت به سایر شرکت های فعال در این زمینه بی نظیر است و توانسته 76 درصد از سهم بازار را در اختیار داشته باشد. سهم این شرکت آمریکایی برای دوره سه ماهه آخر سال 2020 حدود 63 درصد است. به گزارش کانترپوینت، یکی از دلایل اصلی موفقیت کوالکام در این زمینه، تقاضای زیاد مصرف کنندگان برای خرید گوشی های سری آیفون 12 و آیفون 13 است که همگی شامل مودم های 5G کوالکام می شوند. پس از کوالکام، شاهد مدیاتک هستیم که توانسته سهم خود را از 17 درصد در سال 2020 به 18 درصد در سال 2021 برساند و در نهایت سامسونگ که سهمش دوباره سقوط کرد (از 5 به 4 درصد).

برتری مدیاتک بر کوالکام در سه‌ماهه‌ی آخر 2021 به‌شدت کاهش یافت

Unisoc، سازنده پردازنده دیگری که اغلب تراشه مورد استفاده در گوشی های نوکیا نامیده می شود، نیز در طول سال رشد چشمگیری داشته و سهم خود را از 4 درصد به 11 درصد افزایش داده است. دلیل اصلی رشد این شرکت همکاری شرکت های دیگری مانند آنر، رایلی، موتورولا، زد تی ای و حتی سامسونگ است.

در مورد سامسونگ، باید به سهم این شرکت از بازار تراشه نیز اشاره کرد که از 7 درصد به 4 درصد کاهش یافت. عملکرد ضعیف تراشه های این شرکت باعث شده است تا برای ایمن سازی قلب تپنده گوشی های خود به سراغ شرکت های دیگری مانند مدیاتک و کوالکام برود.

اگرچه نام شرکت طراحی کننده پردازنده های HiSilicon Crane را نمی بینیم، اما سهم آن در جداول ذکر شده است. دلیل اصلی عدم اشاره به پرونده این شرکت، تحریم های شدید آمریکاست که تقریباً آن را به ورطه نابودی انداخت. در نتیجه تحریم ها، هواوی مجبور شد از نسخه 4G پردازنده های قدرتمند کوالکام برای گوشی های پرچمدار خود استفاده کند و سهم HiSilicon از بازار تراشه ها را به 1 درصد کاهش دهد.

منبع: PhoneArena

نمایش بیشتر

مشاور سئو و طراحی سایت

سلام امید دندان نما هستم مشاور بازاریابی و متخصص طراحی سایت و سئو که در سال 81 وارد دنیای برنامه نویسی شدم و از سال 1386 وارد دنیای بازاریابی و مدرک لیسانس ارتباطات از روی علاقه رفتم گرفتم

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا