پزشکی

بعد از طب سوزنی چه باید کرد

طب‌سوزنی روشی است که در آن سوزن‌های مخصوصی در نقاط خاصی از بدن بیمار فروبرده می‌شوند. این روش در حدود 2000 سال پیش در چین ابداع شده است. امروزه نوع جدیدی از طب سوزنی وجود دارد که هر یک از روش‌های درمان در آن، توضیح و توجیح علمی‌دارند. این روش طب‌سوزنی معمولا به نام طب‌سوزنی غربی  شناخته می‌شود.

متخصصین ما در کلینیک امید پس از انجام معاینات دقیق با رویکرد پلکانی به درمان بیمار می‌پردازند. طب سوزنی نیز یکی از روش‌هایی است که در کلینیک ما در کنار سایر مدالیته‌ها در صورت نیاز و تشخیص پزشک برای کاهش درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین رزرو وقت ملاقات لطفا با کلینیک تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت مراجعه به متخصصین ما در کلینیک فوق تخصصی درد و ستون فقرات در روزهای سه‌شنبه از ساعت 9 الی 15 می‌توانید با شماره‌های 22770585 و 22770586 تماس بگیرید.

فهرست مطالب

  • 1 تفاوت بین طب‌سوزنی سنتی و مدرن چیست؟
  • 2 کدام روش بهتر است، روش مدرن یا سنتی؟
  • 3 طب‌سوزنی در درمان درد
  • 4 طب‌سوزنی چگونه عمل می‌کند؟
  • 5 کاربرد‌های طب‌سوزنی چیست؟
  • 6 فیزیوتراپی و طب‌سوزنی چگونه با یکدیگر ترکیب می‌شوند؟
  • 7 سوالات رایج

تفاوت بین طب‌سوزنی سنتی و مدرن چیست؟


در طب‌سوزنی چینی به روش باستانی از یک سیستم بسیار پیچیده همراه با نظریات کهن استفاده می‌شود که یادگیری آن برای اغلب ما آسان نیست و در هر حال نمی‌توان آن را به راحتی قبول کرد. در طب‌سوزنی به روش مدرن، از ایده‌های باستانی و کهن که در طب‌سوزنی سنتی وجود دارند، استفاده نمی‌شود. بنابراین علاوه بر این که این روش توجیح علمی‌ دارد، درک و به کار بردن آن نیز برای متخصصانی مانند پزشکان، فیزیوتراپیست‌ها، کارروپراکتیک‌ها (متخصصین طب فیزیکی) و متخصصین بیماری‌های پا آسان تر است.

همچنین برخی تفاوت‌های عملی نیز بین این دو روش وجود دارد:

  • در طب‌سوزنی مدرن، از روش‌های تشخیصی سنتی، مانند پالس عصبی یا رنگ و شکل زبان، استفاده نمی‌شود.
  • در اغلب موارد (و نه همه‌ی موارد) در طب‌سوزنی مدرن، سوزن‌ها برای مدت زمان کوتاهی در بدن می‌مانند و بعد برداشته می‌شوند: اغلب در حدود دو دقیقه و حتی کمتر.
  • در اغلب موارد (و نه همه‌ی موارد) در طب‌سوزنی مدرن، از تعداد سوزن‌های کمی‌استفاده می‌شود. تعداد سوزن‌ها معمولا 4 تا و حتی در مواردی تنها یکی است. در روش‌های سنتی، تعداد سوزن‌های زیادی استفاده می‌شود و این سوزن‌ها برای زمان طولانی در بدن می‌مانند، اما بسیار جالب است که بدانید، تجربه ثابت کرده که انجام طب‌سوزنی با روش مدرن به اندازه‌ی روش‌های سنتی موثر است. اما از طرفی در روش مدرن به خاطر استفاده از تعداد سوزن‌های کمتر در زمان کوتاه تر، احتمال بروز عوارض طب سوزنی ناخواسته بسیار کمتر است.

کدام روش بهتر است، روش مدرن یا سنتی؟


روش طب‌سوزنی سنتی بسیار پیچیده و مشکل است و انجام آن نیز بسیار زمان‌بر است. در عین حال هیچ شواهد علمی ‌وجود ندارد که نشان دهد طب‌سوزنی سنتی، نتایج بهتری در مقایسه با روش مدرن دارد و یا این که می‌تواند بیماری‌ها و مشکلات بیشتری را درمان کند.

طب‌سوزنی در درمان درد


معمول‌تربن کاربرد طب سوزنی در درمان درد، و در اغلب موارد تسکین درد کمر، است. البته طب‌سوزنی را تقریبا می‌توان برای تمامی ‌درد‌های عضلانی و درد مفاصل به کار برد. پزشکان دریافته‌اند که طب‌سوزنی می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش سر درد، درد شدید گردن، شانه، آرنج، دست، مچ دست، کمر، لگن، ران، زانو، مچ پا و درد‌ها فیبرومیالژیا داشته باشد.

طب‌سوزنی چگونه عمل می‌کند؟


تحقیقات زیادی در سال‌های اخیر در این زمینه انجام شده است. هرچند هنوز موارد زیادی در این زمینه هستند که باید مورد تحقیق و ارزیابی قرار بگیرند، اما امروزه ما به طور قطع می‌دانیم که دست کم برای نوع مدرن و امروزی این روش، یک مبنا و توجیح علمی‌قابل قبول وجود دارد. در ادامه به طور خلاصه با مباحثی که در این زمینه روی آن مطالعه شده است آشنا می‌شویم:

  • در محل فرو بردن سوزن در بدن، تغییراتی در بافت‌ها ایجاد می‌شود که احتمالا می‌تواند به روند بهبودی آسیب‌دیدگی و ریکاوری سرعت بدهد.
  • می‌دانیم که درد به الگوهای پیچیده‌ای در فعالیت سلول‌ها در مغز و نخاع بستگی دارد. شواهد محکمی‌ وجود دارد که انجام طب‌سوزنی می‌تواند این الگوها را به نحوی تغییر دهد که از شدت درد بکاهد.
  • پزشکان تصور می‌کنند که بسیاری از درد‌های عضلانی و درد مفاصل ناشی از مشکلی به نام ” نقاط ماشه ای” یا “تریگر پوینت” در مفاصل است. این‌ها، نقاطی دردناک هستند و در صورتی که آن را لمس کنید، درد آن به نواحی اطراف منتشر می‌شود. انجام طب‌سوزنی می‌تواند این درد‌ها را تسکین دهد و دامنه حرکتی شما را بهبود بخشد.

کاربرد‌های طب‌سوزنی چیست؟


امکان ارائه‌ی یک لیست کامل در این مورد وجود ندارد، خصوصا که واکنش هر یک از بیماران به طب‌سوزنی متفاوت است. برخی از بیماران کاندید‌های بسیار مناسبی برای این روش هستند و به خوبی به درمان پاسخ می‌دهند، در حالی که برخی دیگر اصلا به این روش پاسخ نمی‌دهند.

به طور کلی، طب سوزنی برای تسکین درد و خصوصا درد مفاصل و عضلات مفید است (از جمله درد‌های ناشی از آرتروز مفاصل). طب‌سوزنی همچنین در درمان برخی مشکلات دیگر مانند سردرد‌های خوشه ای، میگرن، برخی آلرژی‌ها و قاعدگی‌های دردناک موثر است.

به طور معمول از طب‌سوزنی برای درمان مشکلات زیر استفاده می‌شود:

  • در‌های مزمن و حاد کمر
  • درد مزمن و حاد گردن
  • استرس و اضطراب
  • سر درد
  • علائم ناشی از آرتروز
  • سیاتیک
  • دردهای مزمن
  • دردهای مربوط به اختلالات عصبی بدن
  • مشکلات سینوسی
  • دیسک گردن

فیزیوتراپی و طب‌سوزنی چگونه با یکدیگر ترکیب می‌شوند؟


ما در این کلینیک، طب‌سوزنی را به عنوان یک روش درمانی مستقل انجام نیز می‌دهیم، اما در اغلب موارد از این روش به عنوان یک روش کمکی و در ترکیب با سایر تکنیک‌ها و روش‌های درمانی مانند ماساژ، ورزش و حرکات اصلاحی  به کار گرفته می‌شود. شرایط هر بیمار با بیمار دیگر قطعا فرق می‌کند و برنامه‌ی درمانی هر بیمار به نحوی تنظیم می‌شود که دقیقا مطابق با شرایط و خواسته‌های او باشد.

سوالات رایج


 آیا طب‌سوزنی دردناک است؟

طب‌سوزنی معمولا درد بسیار کم و ناچیزی دارد. درد ناشی از فرو بردن سوزن‌ها قطعا بیشتر از درد تزریق‌های ساده یا دادن آزمایش خون نیست. برخی از افراد اصلا هیچ دردی احساس نمی‌کنند. حتی ممکن است در هنگام انجام طب‌سوزنی احساس کنید که بدن شما ریلکس شده و احساس خوبی داشته باشید. اگر در حین انجام طب‌سوزنی چنین حسی داشته باشید، به این معناست که شما کاندید بسیار مناسبی برای طب‌سوزنی هستید و این روش برای شما موثر است (البته در صورتی هم که این اتفاق برای شما نیفتاد، نگران نباشید، چون طب‌سوزنی در هر حال اثرات مثبتی برای شما به همراه دارد)

چه زمانی شاهد نتایج درمان خواهم بود؟

ممکن است شما بلافاصله بعد از فرو رفتن سوزن در بدنتان، احساس بهتری داشته باشید، اما برای اکثر افراد، دستیابی به بهبودی، به زمان بیشتری نیاز دارد، گاهی اوقات چند ساعت بعد از درمان و گاهی دو تا سه روز بعد از آن.

به چند جلسه درمانی نیاز دارم؟

گاهی اوقات، انجام یک جلسه‌ی درمانی کافی است اما این حالت کمتر اتفاق می‌افتد. اغلب افراد به یک دوره‌ی درمانی شامل 3 تا 6 جلسه طب‌سوزنی نیاز دارند.

بعد از چه مدت می‌توانم بدانم که این روش موثر بوده یا خیر؟

به طور کلی، بعد از گذشت دو یا سه از جلسه درمانی، باید تا حدودی اثرات طب‌سوزنی را مشاهده کنید. در صورتی که هیچ تغییری در خود احساس نکردید، احتمالا این موضوع به این معناست که این روش درمانی برای شما موثر نیست. به همین خاطر نباید از ابتدا برای تمامی‌جلسات درمانی وقت قبلی تعیین کنید، چرا که پاسخ‌دهی بدن شما به این روش درمانی قابل پیش‌بینی نیست.

فاصله بین جلسات درمانی چقدر است؟

برای درمان مشکلات مزمنی مانند آرتروز، احتمالا از شما خواسته می‌شود که در حدود یک هفته بعد برای انجام مجدد طب‌سوزنی مجددا مراجعه کنید. برای درمان درد‌های حاد (درد‌هایی که به تازگی آغاز شده اند مانند کشیدگی تاندون‌ها) احتمالا در ابتدا، جلسات درمانی به هم نزدیک‌تر هستند، با این حال در اغلب موارد تعداد جلسات درمانی در طول یک هفته بیشتر از دو جلسه نمی‌شود.

آیا طب‌سوزنی، بیماری من را به طور کامل درمان می‌کند؟

به طور کلی، هر چند طب‌سوزنی موجب بهبودی شما و خصوصا تسکین درد می‌شود، اما موجب درمان بیماری شما نمی‌شود. در واقع این روش برای بهبودی علائم ناشی از بیماری یا آسیب‌دیدگی مناسب است. البته در صورتی که آسیب دیدگی یا مشکل شما به نحوی است که به خودی خود و با گذشت زمان، بهبود می‌یابد و درمان می‌شود، انجام طب‌سوزنی موجب تسریع روند درمان شما می‌شود.

آیا بعد از اتمام دوره‌ی اول درمان، باز هم نیاز به جلسات درمانی بیشتر دارم؟

گاهی اوقات برای حفظ نتایج به دست آمده از طب‌سوزنی، لازم است، مجددا یک جلسه‌ی درمانی داشته باشید. به عنوان یک قانون کلی، شما قاعدتا تنها به یک جلسه مراجعه مجدد بعد از اتمام دوره‌ی درمانی خود نیاز دارید، حتی اگر دوره‌ی درمانی شما بلند مدت بوده باشد. بیماران مختلف با الگوهای متفاوتی به این روش درمانی پاسخ می‌دهند، اما الگوی پاسخ دهی به طب‌سوزنی در یک بیمار مشخص، همیشه ثابت است. به طور مثال ممکن است شما متوجه شوید که همیشه 24 ساعت بعد از جلسه‌ی درمانی احساس بهبودی می‌کنید. به همین صورت طول دوره‌ی بهبودی بیمار، در افراد مختلف متفاوت است، اما در هر یک از افراد همیشه یک میزان ثابتی ( هشت هفته، دوازده هفته، یا هر میزان دیگری) است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا