تورم چگونه روی اپل تأثیر می‌گذارد؟

آخرین باری که اپل با تورم مواجه شد زمانی بود که یک شرکت عمومی عادی بود و کامپیوتر خانگی Apple II پرفروش‌ترین محصول آن بود.

در ماه مه، تورم سالانه ایالات متحده به 8.6 درصد رسید، بالاترین رقم از سال 1981. اپل به دلایل مختلف با مشکلات زیادی روبرو بوده است. از یک سو لجستیک جهانی و افزایش دستمزد کارکنان، از سوی دیگر احتمال عدم خرید گوشی جدید از سوی مصرف کنندگان به دلیل نبود سخت افزار قدرتمند، به گونه ای که فروش آیفون کاهش یابد. حتی در چین نیز اپل به دلیل شرایط قرنطینه با مشکلاتی مواجه شد و طی یک دوره دو هفته ای که نتوانست گوشی های کافی تولید کند، 8 میلیارد دلار ضرر کرد. البته نمی توان گفت ضرر است اما در واقع سود کمتری خواهد گرفت.

بسیاری از شرکت ها هستند که در صورت مواجه شدن با چنین شرایطی، قیمت محصولات خود را افزایش می دهند تا مصرف کنندگان جبران ضرر و زیان باشند. اپل تصمیم گرفت این کار را در ایالات متحده انجام ندهد، اما در سایر کشورهای جهان قیمت آیفون به دلیل نوسانات ارز کمی تغییر کرد. با این حال، شرکت آمریکایی مجبور است در مقطعی زیان را جذب کند تا تقاضا را برآورده نکند.

خود تیم کوک به سرمایه گذاران این شرکت اعلام کرد که به نوعی با تورم مواجه شده اند اما می گوید همه شرکت ها با نرخ تورم یکسانی مواجه هستند.

افزایش هزینه ها؛ یکی از دلایل اصلی تورم اپل

تیم کوک در TIME100 Summit 2022 در Jazz در مرکز لینکلن روی صحنه سخنرانی می کند.

تیم کوک اعلام کرد که در دو بخش با تورم روبرو هستند. یکی در حاشیه سود ناخالص و دیگری در هزینه های عملیاتی. حاشیه سود این شرکت در سه ماهه جاری 43.7 درصد بود که اگرچه فراتر از انتظارات تحلیلگران بود، اما کمی کمتر از سال گذشته (سه ماهه آخر 2021) بود. طبق گزارش FactSet در سه ماه پایانی سال گذشته، حاشیه سود اپل به بالاترین حد خود از سال 2012 رسیده است.

همانطور که به نظر می رسد، طی سه ماه آینده، حاشیه سود اپل به کاهش خود ادامه خواهد داد و به چیزی بین 42 تا 43 درصد خواهد رسید. با این حال، این شرکت آمریکایی به لطف کرونا توانست حاشیه سود خود را افزایش دهد و همچنان نسبت به قبل عملکرد خوبی دارد.

هزینه های عملیاتی اپل در سه ماه گذشته 12.58 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته 19 درصد رشد نشان می دهد. پیش بینی می شود در سه ماه آینده این شرکت 12.8 میلیارد دلار افزایش هزینه داشته باشد که باید هزینه حمل و نقل را نیز به آن اضافه کنیم. این قطعا خبر خوبی نیست.

یکی دیگر از دلایل افزایش هزینه ها کمبود چیپس است که دلیل اصلی آن قرنطینه چین در نیمه اول سال جاری بوده است. همین موضوع باعث افزایش قیمت این قطعات شده است اما به گفته تیم کوک برخی از این قطعات با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه نیستند.

هزینه دیگری که می تواند اپل را نگران کند افزایش دستمزد کارگران است. اپل در واکنش به شرایط فعلی دستمزد کارمندان خود را افزایش می دهد. منظور ما از شرایط موجود، شرکت هایی مانند گوگل، آمازون و مایکروسافت است که این روزها می خواهند با افزایش حقوق خود، استعدادهای خوبی را از شرکت های دیگر استخدام کنند.

کاهش تقاضا و فروش

تورم چگونه روی اپل تأثیر می‌گذارد؟

اما افزایش هزینه اصلا چیزی نیست که اپل را بترساند. چیزی که شرکت آمریکایی را نگران می کند این است که در صورت کاهش تقاضا چه باید بکند؟ معمولاً به دلیل بحران اقتصادی و همچنین کاهش قدرت خرید، مردم سعی می کنند خرید گوشی جدید را به تعویق بیندازند زیرا ممکن است همان گوشی قدیمی نیز شروع به کار کند. این دقیقا همان چیزی است که اپل از آن می ترسد. البته بحث فقط گوشی نیست، بلکه در تمام زمینه هایی که لوازم الکترونیکی بادوام به فروش می رسد، خرید مدل جدید به تعویق می افتد.

تا جایی که به اپل مربوط می شود، این بدان معناست که کاربران می توانند یک آیفون را برای سه یا حتی چهار سال نگه دارند و سپس تصمیم به خرید یک مدل جدید بگیرند. برخی تصمیم نمی گیرند تا زمانی که شرایط اقتصادی بهبود یابد، تغییر کنند یا مدل های ارزان تری را از شرکت های رقیب انتخاب کنند.

اپل باید خدا را به خاطر داشتن چنین کاربران وفاداری شکر کند. در غیر این صورت با سیاست های این شرکت چند سال پیش باید با این وضعیت روبرو می شد اما وجود کاربرانی که گوشی های این شرکت را تحت هر شرایطی و به هر قیمتی خریداری می کنند باعث شد اپل وضعیت خوب خود را حفظ کند و به مشکل برخورد نکند. مشکل بزرگتر با این حال، اگر تورم افزایش یابد و قیمت ها افزایش یابد، کاربران وفادار اپل تا چه زمانی وفادار خواهند ماند؟

اپل تاکنون هیچ نقطه ضعفی از خود نشان نداده است. در ماه آوریل اعلام شد که تقاضا همچنان قوی است و هیچ نشانه ای از کاهش نشان نمی دهد. در آن زمان، اپل گفت بزرگترین مشکل آنها تولید گوشی های کافی برای پاسخگویی به تقاضا است.

اما بازار چیز دیگری می گوید. تقاضا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. اگرچه در این شرایط وضعیت بازار گوشی های رده بالا کمی بهتر از گوشی های میان رده (نسبت به نوع خودشان) است اما باز هم فروش کلی کاهش یافته است. Micron Technology، تامین‌کننده حافظه رم اپل، سه‌شنبه گذشته هشدار داد که انتظار می‌رود بازار گوشی‌ها و رایانه‌های شخصی با کاهش شدید تقاضا و همزمان افزایش تورم در سطح جهانی، با کاهش شدیدتر از پیش‌بینی‌های قبلی مواجه شود.

مصرف کنندگان ثروتمند، تنها امید اپل برای غلبه بر تورم

آیفون

یادتان هست وقتی می گفتند هرکس ثروتمند است صاحب اپل می شود؟ اما الان شرایط طوری شده که اپل از هر کلاسی که باشد می خرند. حالا به نظر می رسد که باید دوباره گذشته را تکرار کنیم، با این تفاوت که هرکس پولدارتر باشد، گوشی جدید اپل را می خرد.

اینکه اپل توانسته تا حدودی با تورم کنار بیاید نه به خاطر کاربران وفادار، بلکه به خاطر ثروتمندانی است که آیفون را نمادی از ثروت می دانند. همین سوال باعث حسادت سایر شرکت ها شد، اما چه باید کرد؟ از سوی دیگر، ارزش آیفون‌ها پس از سال‌ها کاهش بسیار کمتری دارد، اما گوشی‌های اندرویدی قبل از یک سال کاهش قیمت شدیدی خواهند داشت.

اپل 66 درصد از سهم بازار را در سه ماه اول سال جاری در بازار گوشی های فوق پریمیوم که گوشی های بالای 1000 دلار نامیده می شود، در اختیار داشت و این اصلا آمار بدی نیست. زیرا بر اساس پیش بینی موسسه تحقیقاتی کانترپوینت، با افزایش تورم، بازار گوشی های میان رده و ارزان قیمت با شرایط بدتری مواجه خواهد شد.

یک نظرسنجی که اخیرا در آمریکا انجام شده است نشان می‌دهد که 70 درصد از مصرف‌کنندگان در این کشور نمی‌خواهند تا پایان سال جاری برای خرید گوشی هزینه کنند زیرا نرخ تورم بالاست. اما در این بین، مشتریان ثروتمند امیدوار بودند که بتوانند گوشی های جدید اپل را خریداری کنند. مصرف کنندگانی که بیش از 150000 دلار درآمد دارند، اغلب مایل به خرید گوشی های جدید اپل هستند و آن دسته از مصرف کنندگانی که تمایلی به خرید ندارند، بیشتر در گروه افراد با درآمد کم یا متوسط ​​قرار می گیرند.

اپل طی پنج سال گذشته بارها قیمت محصولات خود را افزایش داده است. در سال 2017 گران ترین آیفون با قیمت 1000 دلار در بازار ظاهر شد. در سال 2020، اپل پس از مشاهده فروش بالای آیفون XR و 11، تصمیم گرفت برای کسب سود بیشتر، قیمت جانشین آنها یعنی آیفون 12 را از 700 دلار به 800 دلار افزایش دهد.

حتی در سال 2020، اپل تصمیم گرفت هندزفری و شارژر را از جعبه خارج کند و آن را کوچکتر طراحی کند تا در زمان ارسال بتواند با پرداخت همان هزینه، گوشی های بیشتری را ارسال کند و این امر سود زیادی را برای این شرکت به همراه داشته است. همانطور که کاربران هزینه خرید شارژر و هندزفری را جداگانه پرداخت کردند. حتی در حال حاضر نیز گفته می شود که قیمت پرچمداران اپل در ژاپن اندکی افزایش یافته است. ظاهرا قیمت آیفون 13 به 870 دلار رسیده است، اما نمی دانیم وضعیت سایر محصولات چگونه است.

حال باید دید اپل با افزایش قیمت محصولات خود تا چه اندازه می تواند از پس تورم برآید و در نهایت چه سرنوشتی خواهد داشت.

منبع: CNBC

نمایش بیشتر

مشاور سئو و طراحی سایت

سلام امید دندان نما هستم مشاور بازاریابی و متخصص طراحی سایت و سئو که در سال 81 وارد دنیای برنامه نویسی شدم و از سال 1386 وارد دنیای بازاریابی و مدرک لیسانس ارتباطات از روی علاقه رفتم گرفتم

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا