آموزش زبان

تکنیک های تند خوانی به زبان انگلیسی

یکی از مهارت‌هایی که می‌تواند به تقویت ریدینگ زبان انگلیسی کمک کند، تندخوانی انگلیسی است. با استفاده از تندخوانی انگلیسی قادر خواهید بود متون را با سرعتی بیشتر خوانده و در وقت خود صرفه‌جویی کنید.

در آزمون‌های انگلیسی که زمان محدودی برای مطالعه متن به شما داده می‌شود، با پیاده‌سازی تکنیک‌های تندخوانی انگلیسی زمان بیشتری برای پاسخ دادن به سوالات خواهید داشت. در این مقاله همراه ما باشید تا به معرفی بهترین راه‌های Speed Reading بپردازیم.

روش کلی اسپید ریدینگ (Speed Reading)

برای انگلیسی‌زبانان بومی، مطالعه تند متون کار سختی نیست و در هر دقیقه می‌توانند بین 100 تا 300 کلمه را بدون مشکل بخوانند؛ اما برای زبان‌آموزانی که انگلیسی را به عنوان زبان دوم خود یاد می‌گیرند، تندخوانی کمی چالش‌برانگیز است.

برای درک بهتر مفهوم اسپید ریدینگ، روش مطالعه عادی خود را در نظر بگیرید؛ اغلب ما از Sub-Vocalization استفاده می‌کنیم. Sub-Vocalization به روشی گفته می‌شود که حین خواندن، کلمات را در ذهن خود تلفظ کرده و می‌شنویم که این کار باعث تثبیت بیشتر آن کلمات در حافظه خواهد شد و برای حفظ کردن آن‌ها بسیار مفید است.

در تندخوانی انگلیسی از Sub-Vocalization استفاده نمی‌شود و با مطالعه سریع، متوجه مفهوم کلی جملات خواهید شد. شاید اگر بخواهید یک متن را با صدای بلند و با دقت بخوانید، 15 دقیقه از شما زمان بگیرد اما با روش تندخوانی این زمان را به نصف کاهش خواهید داد.

از دست ندهید: 20 تا از موثرترین تکنیک های ریدینگ آیلتس(Reading)

افزایش سرعت خواندن متن انگلیسی

برای افزایش سرعت خواندن متن انگلیسی سه راه کلی وجود دارد:

  • بررسی کلی متن: پیش از شروع مطالعه کلی متن، ابتدا تمامی کلمات را با چشمان خود بررسی کنید. یک بررسی کلی از متن به شما اجازه می‌دهد تا متوجه شوید کدام عبارات مهم بوده و کدام بخش متن مفهوم آن را بهتر منتقل می‌کند. در این بررسی باید اعداد، تاریخ‌ها، اسامی و جملات ابتدایی پاراگراف را مورد بررسی قرار دهید.

  • اشاره با انگشت: در دهه 1950 میلادی یک معلم مدرسه با نام Evelyn Nielsen Wood ادعا کرد با اشاره دادن انگشت زیر متون، می‌تواند در هر دقیقه تا 2700 کلمه را مطالعه نماید. در حال حاضر روش اشاره با انگشت مورد استفاده قرار گرفته و بازدهی قابل توجهی هم دارد اما می‌توانید به جای انگشت از یک تکه کاغذ هم استفاده کنید زیرا حرکت دادن آن در زیر کلمات سبب افزایش سرعت و درک بهتر متن می‌گردد.

  • حرکت دادن خودکار در زیر کلمات: در روش قبلی انگشت خود را در زیر کلمات حرکت می‌دادید اما در این روش باید یک خودکار یا مداد در دست گرفته و با کمک آن به مطالعه بپردازید. بخش‌های مهم متن را با خودکار خط کشیده تا نیازی به مرور مجدد کل پاراگراف نداشته باشید. این کار سرعت خواندن شما را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

از دست ندهید: تقویت 100% ریدینگ با کتاب داستان انگلیسی

نکات مهم در تندخوانی انگلیسی

در طول خواندن متون انگلیسی با روش تندخوانی، کلمات را با خود تکرار نکنید. همانطور که در ابتدای متن اشاره شد، یکی از روش‌های کاربردی برای پی بردن به مفهوم متن و یادگیری کلمات، تکرار آن‌ها در حین خواندن است.

در تندخوانی انگلیسی نیازی به تلفظ کردن هر کلمه با صدای بلند نیست؛ در نتیجه برای بالا بردن سرعت لازم است این عادت خود را ترک کنید. تلفظ کردن بلند کلمات متن سرعت شما را کاهش داده و زمان بیشتری برای اتمام متن می‌طلبد.


بر روی پاراگراف‌هایی که می‌خوانید یک تکه کاغذ قرار دهید تا جلوی چشم‌تان نباشند. چشم انسان گاهی اوقات به سمت جملات قبلی باز می‌گردد تا دوباره آن‌ها را بررسی کند.

شما قبلا یک پارگراف را با سرعت بالایی خوانده‌اید، مغز با رفتن به پاراگراف بعدی حس می‌کند که بخش‌های قبلی را به خوبی درک نکرده و ناخوادگاه چشم‌تان به سمت پاراگراف‌های دوخته می‌شود. اگر روی آن پاراگراف‌ها را بپوشانید، کم کم با این روش کنار آمده و دیگر به فکر پاراگرف‌های قبلی نخواهید بود.


دایره لغت خود را تقویت کنید. اگر قصد دارید از روش تندخوانی انگلیسی استفاده کنید، باید حتما دایره لغت خود در این زبان را تقویت کنید.

شما تندخوانی را برای زبانی استفاده می‌کنید که آشنایی کاملی با تمام لغات آن نداشته و ممکن است ندانید معنای پشت هر کلمه چیست؛ همین امر نشان می‌دهد که برای خواندن متون با سرعت بالا باید ابتدا لغات زیادی را بشناسید. اگر قرار باشد تنها نکات کلیدی متن را استخراج کنید، بدون دانستن معنای پشت کلمات به هدف خود نخواهید رسید.


پیش از شروع خواندن از خود سوال بپرسید. متنی که پیش روی شما قرار می‌گیرد یک موضوع و نویسنده خاص دارد که شما با علم بر این اطلاعات شروع به مطالعه آن می‌کنید.

قبل از اینکه به روش تندخوانی مرور متن را شروع کنید، ابتدا سوالاتی که به دنبال پاسخ آن هستید را مشخص کنید. تعیین سوالات به شما کمک می‌کند تا هنگام خواندن متن متوجه بخش‌های مهم‌تر شده و بخش‌های دیگر را رد کنید.


عناوین متن را جدی بگیرید. در روش تندخوانی به هیچ عنوان سرتیترها و عناوین اصلی پاراگراف را رد نکنید زیرا مطالعه آن‌ها به ذهنیت و درک بهتر شما نسبت به متن کمک زیادی می‌کند.


ابتدا و انتهای من را حتما مطالعه کنید. اغلب نویسندگان در ابتدای متن یک چکیده و در انتهای آن یک سخن پایانی درج می‌کنند تا نتیجه گیری و مفهوم کلی متن را در آن‌ها جای دهند. اگر متن شما دارای بخش‌های زیادی است، اطمینان حاصل کنید که بخش مقدمه و چکیده نهایی آن را با دقت مطالعه کرده‌اید و اگر متن از چند پاراگراف تشکیل شده، بخش اول و آخر آن را بررسی نمایید.

از دست ندهید: مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی

کلمات مهم را برای خود مشخص کنید. با کمک یک ماژیک یا خودکار دور کلمات کلیدی متن خط بکشید. برخی کلمات توسط خود نویسنده پررنگ شده و نشان می‌دهد که تاکید زیادی بر روی آن دارند.

علاوه بر کلمات کلیدی، دور کلماتی که معنای آن‌ها را نمی‌‌دانید هم خط بکشید تا پس از اتمام متن به سراغ ترجمه آن‌ها بروید. این کار به شما اجازه می‌دهد با لغات جدید آشنا شده و دایره لغت خود را افزایش دهید.


نمودارها و عکس‌های داخل متن را چک کنید. چنانچه متنی که می‌خوانید حاوی نمودار و عکس است؛ به شما توصیه می‌کنیم تمامی آن‌ها را مطالعه کنید. نمودارها اغلب تمامی اطلاعات متن را در قالب یک نمودار و چارت نشان می‌دهند که بسیار مفید خواهد بود و حتی اگر بخشی از متن را درک نکنید، نمودار و عکس‌های متن به کمک شما خواهند شتافت.


برنامه‌ریزی کنید. برای تقویت مهارت تندخوانی انگلیسی، یک برنامه ریزی دقیق داشته باشید. به طور مثال یک متن را در نظر گرفته و یک زمان سنج در کنار خود قرار دهید، بررسی کنید که مطالعه آن متن چقدر از شما زمان می‌برد.

برای محاسبه دقیق‌تر تعداد کلمات هر سطر یا پاراگراف را بشمارید تا تخمین دقیق‌تری از سرعت خواندن‌تان بدهد. هر روز سعی کنید کلمات بیشتری را در زمان مشخص شده مطالعه کنید، این کار سبب تقویت مهارت تندخوانی و صرفه‌جویی در وقت می‌شود.

برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی کلیک کنید.

امیدواریم که این مقاله از آکادمی روان برای شما علاقمندان به یادگیری زبان انگلیسی مفید واقع شده باشد و توانسته باشیم به خوبی تمام نکات مربوط به تندخوانی در انگلیسی را برای شما بازگو کرده باشیم. اگر سوالی درباره این موضوع دارید، لطفا پرسش خود را در قالب کامنت به ما منتقل کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا