بازرگانیبرترین های کسب و کار

جوشکاری چیست؟ | مراحل و نکات ایمنی جوشکاری

جوشکاری از خدمات ضروری است که کاربردهای بسیار گسترده‌ای در صنعت ساختمان، صنایع تولیدی و تبدیلی و بسیاری از کاربردهای مدرن در زندگی بشر دارد.

افزایش | ایران

با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه تلاش شده است مراحل جوشکاری و نکات مهم برای جوشکاری ایمن قطعات فلزی بیان شود. لازم به ذکر است در برخی از کاربردها عملیات جوشکاری به اندازه‌ای دقیق و پیچیده است که کمتر کسی توان انجام جوشکاری حرفه ای در این کاربردها را دارد. برای همین در صورت نیاز به جوشکاری در کرج یا تهران باید دقت ویژه به انتخاب افراد ماهر که نکات فنی را رعایت می کنند داشته باشید.

مراحل جوشکاری آهن آلات

آهن آلات جزو مواد اولیه ای هستند که بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان دارند. سازه های فلزی در اکثر ساختمان ها و برج های چند طبقه با استفاده از آهن آلات و قطعات فولادی ساخته می شوند. برای همین دقت در فرایند جوشکاری برای افزایش ایمنی ساختمان بسیار مهم است.

در ادامه ضمن بیان مراحل جوشکاری به نکات مهم برای اتصال قطعات فلزی اشاره خواهد شد:

آماده کردن محل جوش

پس از اماده کردن دستگاه جوش نوبت به آماده کردن محل جوش خواهد رسید. در این مرحله باید قطعاتی که باید به هم جوش بخورند را در کنار هم قرار دهید. این قطعات ممکن است با توجه به وزن و ابعاد خود تفاوت های زیادی داشته باشند. برای مثال در صورت نیاز به نصب تیرآهن برای نصب شیروانی یا نیاز به جوشکاری درب شکسته یا خرده کاری جوشکاری تمهیدات متفاوتی باید اندیشیده شود. زیرا حساسیت کاربرد و دقت در جوشکاری در هر کاربرد متفاوت است.

رعایت اصول ایمنی

لازم است یک جوشکار سیار (یا جوشکار ماهر) حتما رعایت اصول ایمنی را در حین جوشکاری جدی بگیرد. برای مثال استفاده از وسایل محافظت شخصی مانند لباس مخصوص جوشکاری و محافظ صورت از جمله نکات ایمنی هستند که باید قبل از شروع به جوشکاری به آن اهمیت داد.

سایر نکات مانند حفظ ایمنی محیط کار نیز برای جوشکاری در کرج یا تهران یا هر نقطه ای از کشور مهم است. در غیر این صورت ممکن است خطراتی سلامت جوشکار یا افراد حاضر در محل را تهدید کند.

نکته:

در صورتی که جوشکاری در ارتفاع بالا و برای مثال به منظور ساخت اسکلت ساختمان صورت می پذیرد، حتما باید از کلاه ایمنی استفاده شود و پیش بینی های لازم برای پیشگیری از هرگونه خطر و افتادن قطعات آهن هنگام نصب تیرآهن یا جوشکاری ستون های ساختمان صورت پذیرد.

آماده کردن الکترود

پس از رعایت نکات ایمنی و آماده کردن دستگاه جوش و قطعات آهنی، الکترود برای جوشکاری لازم خواهد بود.

انجام جوشکاری

در نهایت یک جوشکار ماهر با استفاده از الکترود این امکان را خواهد داشت تا با رعایت نکات فنی اقدام به جوشکاری انواع آهن آلات برای کاربردهای مختلف (مانند ساخت سازه هایی مانند اسکلت ساختمان ، نصب شیروانی ، ساخت درب و پنجره فلزی و سایر کاربردها مانند خرده کاری جوشکاری) بنماید.

در ادامه برای آشنایی شما با فرایند جوشکاری پاسخ چند سوال را خواهیم داد:

آماده کردن قطعات آهن برای جوشکاری چگونه خواهد بود؟

برای آماده کردن محل جوش، با استفاده از کابل دارای گیره باید آهن را به دستگاه جوش وصل کنید. با این کار امکان برقراری اتصال الکتریکی و جوشکاری را خواهید داشت. نکته دیگر این است که دقت کنید اتصال سیم گیره به آهن محکم باشد و دچار لرزش نشود. زیرا لرزش آن می تواند باعث داغ شدن کابل شود.

نکات مهم ایمنی برای جوشکاری چیست؟

به بخشی از نکات ایمنی حین جوشکاری در بالا اشاره شد. این موارد شامل استفاده از لباس جوشکاری، کلاه ایمنی و محافظ صورت بود. استفاده از دستکش حین جوشکاری نیز مهم است. زیرا از سوختن احتمالی دست جلوگیری خواهد کرد.

اما به یاد داشته باشید:

” مهم ترین خطری که در اغلب موارد ممکن است جوشکار یا اطرافیان حاضر در محل را تهدید کند، آسیب جدی به چشم در حین جوشکاری است که حتی ممکن است کوری موقت را به همراه داشته باشد.”

چگونه الکترود و دستگاه جوشکاری آماده می شود؟

پس از روشن کردن دستگاه جوشکاری و برقراری اتصال به آهن باید الکترود را برای شروع جوشکاری آماده کرد. به این منظور جوشکار ماهر الکترود را میان کابل انبر قرار می دهد. پس از آن برای شروع به جوشکاری باید آمپر دستگاه را تنظیم کرد.

دقت داشته باشید که تنظیم آمپر برای جوشکاری می تواند مهم باشد. این آمپر به طور معمول بین 50 تا 70 تنظیم می شود. به طور حتم در صورتی که از یک جوشکار ماهر برای دریافت خدمات جوشکاری دعوت کرده باشید این نکات توسط او به طور کامل رعایت خواهد شد.

آهن چگونه در فرایند جوشکاری جوش می خورد؟

جوشکاری با ایجاد قوس الکتریکی و ایجاد دمای بالا در نقطه جوش باعث ذوب شدن مواد و جوش خوردن آن ها خواهد شد. در این روش، اتصال قطعات آهنی با استفاده از دستگاه جوش با استفاده از جوشکاری قوسی است.

در این بخش لازم است تاکید شود که انواع جوشکاری را به طور کلی به دو دسته زیر تقسیم می کنند:

جوشکاری ذوبی

جوشکاری غیرذوبی

جوشکاری ذوبی با ذوب کردن فلزات باعث اتصال آن ها به هم خواهد شد. اما جوشکاری غیرذوبی با مکانیزم دیگری قطعات جامد را به هم متصل می کند.

فاصله الکترود جوشکاری

اصول جوشکاری آهن می گوید که جوشکار باید الکترود را در فاصله ای بین 2 تا 3 میلی متر از محلی که باید جوش بخورد نگه دارد. در این فاصله کوتاه است که قوس الکتریکی با ایجاد اتصال کوتاه ایجاد می شود.

جوشکاری در صنعت ساختمان چه کاربردهایی دارد؟

اهمیت جوشکاری برای صنعت ساختمان بر کسی پوشیده نیست. از جمله مهم ترین کاربردهایی که نیاز به جوشکار ماهر در صنعت ساختمان است به موارد زیر می توان اشاره کرد:

جوشکاری اسکلت ساختمان

سازه های فلزی برای ساختمان های یک یا چند طبقه یا برای ساخت برج های مسکونی و تجاری با استفاده از جوشکاری قطعات فلزی ایجاد می شوند. برای همین بخش مهمی از تقاضا برای خدمات جوشکاری مربوط به این بخش است.

افزایش | ایران

نصب شیروانی

انواع شیروانی دارای کاربردهای خاص خود در منازل ویلایی، ساختمان ها، انبارها و سوله ها یا واحدهای تولیدی هستند. در هر یک از این کاربردها نیاز به جوشکاری قطعات فلزی برای ساخت سازه فلزی و یا نصب تیرآهن خواهد بود. علاوه بر این لازم است ورق ایرانیت یا ورق مناسب برای جوشکاری سقف شیروانی انتخاب شود. لازم به ذکر است خوشبختانه افراد حرفه ای متعددی هستند و شما می توانید به راحتی سفارش جوشکاری در تهران و کرج را ثبت نمایید .

ساخت درب و پنجره فلزی

انواع درب و پنجره برای انواع ساختمان ها با ابعاد و مدل های مختلف ساخته می شوند که به طور حتم برای تکمیل عملیات ساخت آن ها نیاز به برش و جوشکاری قطعات فلزی می باشد. لازم است توجه داشته باشید که ساخت پنجره ها و درب های اهنی با آلومینیومی از نظر جوشکاری تفاوت های مهمی دارد.

خرده کاری جوشکاری و تعمیر درب و پنجره

خدمات خرده کاری جوشکاری مانند تعمیر درب و پنجره های زنگ زده یا شکسته از جمله خدماتی هستند که نیاز به جوشکاری سیار در محل کار یا زندگی شهروندان محترم دارند.

سایر کاربردهای مهم که نیاز به جوشکاری دارند

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا