پزشکی

درمان التهاب تاندون انگشت شست دست

اگر هر یک از تاندون‌های دست شما آسیب دیده باشد، ممکن است برای ترمیم آن‌ها و انجام بازیابی حرکت در انگشتان دست یا انگشت شست به عمل جراحی نیاز باشد. تاندون ها تارهای سختی از بافت هستند که عضلات را به استخوان ها وصل می‌کنند. هنگامی که گروهی از عضلات منقبض می‌شوند (سفت می‌شوند)، تاندون های متصل به استخوان های خاصی کشیده می‌شوند و به شما امکان می‌دهند طیف گسترده ای از حرکات را انجام دهید. 2 گروه از تاندون ها در دست وجود دارد:

تاندون های اکستانسور(extensor tendons) – که از ساعد به سمت پشت دست شما حرکت می‌کند تا انگشتان دست و انگشت شست، و این تاندون به شما امکان می‌دهد انگشتان و شست خود را صاف کنید

تاندون های فلکسور(flexor tendons) – که از ساعد، از طریق مچ دست به کف دست شما عبور می‌کند، و به شما امکان می‌دهد انگشتان خود را خم کنید

اغلب جراحی  برای ترمیم آسیب هر دو گروه از تاندون ها، می‌تواند انجام شود.

دست درمانی در کلینیک روشا به بیماران مبتلا به انواع مختلف اختلالات و آسیب دیدگی های دست، بازو، مچ دست و انگشتان کمک می‌کند تا به محل کار و شیوه زندگی فعال تری بازگردند. متخصصین دست درمانی ما می‌توانند در شرایطی از صدمات ساده انگشتان، به پیوند دست، بازو و انگشتان و اتصال مجدد آن‌ها کمک کنند. تیم درمانی دست ما در این کلینیک متشکل از متخصصین دست و متخصص کاردرمانی است. متخصصین این مرکز از نزدیک با جراحان ارتوپدی، متخصصان پزشکی ورزشی و پزشکان توان‌بخشی همکاری نزدیک دارند.

زمینه‌های تخصص ما شامل توان‌بخشی پس از جراحی، درمان های فیزیکی، مراقبت‌های پیشگیرانه و ارزیابی عملکرد می‌باشد. ما با استفاده از انواع مختلفی از شرایط ارتوپدی و مغز و اعصاب، دست درمانی را به کودکان ارائه می‌دهیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک توانبخشی روشا با شماره تلفن‌های ۰۲۱۶۶۰۹۹۶۹۳ – ۰۹۱۰۶۶۴۶۱۹۵  تماس حاصل فرمایید.

درمان  تاندون دست چه زمانی مورد نیاز است 


ترمیم تاندون دست وقتی انجام می‌شود كه یك یا چند مورد پارگی در تاندون دست شما وجود داشته باشد یا بریدگی این تاندون ها منجر به از بین رفتن حرکات طبیعی دست شود. اگر تاندون‌های اکستانسور شما آسیب دیده است، نمی‌توانید یک یا چند انگشت را صاف کنید. اگر تاندون های فلکسور شما آسیب دیده باشد، نمی‌توانید یک یا چند انگشت خود را خم کنید. آسیب تاندون همچنین می‌تواند باعث درد و التهاب (تورم) در دست شما شود.

در بعضی موارد، آسیب به تاندون های اکستانسور بدون نیاز به عمل جراحی قابل درمان است. این درمان معمولا شامل استفاده از یک تکیه گاه سفت و سخت به نام اسپلینت است که در اطراف دست پوشیده می‌شود.

علل عمده صدمات تاندون شامل موارد زیر است:

بریدگی – بریدگی پشت یا کف دست شما می‌تواند به آسیب دیدگی تاندون های شما منجر شود

صدمات ورزشی – تاندون های اکستانسور هنگام ضربه به انگشت مانند وقتی که می خواهید یک توپ را بگیرید، می‌توانند دچار پارگی شوند. تاندون های فلکسور می‌توانند هنگام گرفتن یقه پیراهن حریف مانند ورزش راگبی گاهی از استخوان جدا شوند. و همچنین ورزش‌هایی مانند سنگ نوردی و ژیمناستیک که فشار زیادی به دست و به خصوص انگشتان وارد می‌کنند، می‌توانند باعث ایجاد پارگی در این تاندون ها شوند.

  بهترین مرکز کلینیک توانبخشی بزرگسالان در غرب تهران

گاز گرفتن – گزش حیوانات و حتی انسان می‌تواند باعث آسیب تاندون شود و فرد ممکن است بعد از ضربه زدن در دندان شخص دیگر، به تاندون دست خود آسیب برساند.

صدمات خرد کننده – ضربه زدن به در با انگشت در یا خرد کردن دست در یک تصادف رانندگی می‌تواند تاندون را تقسیم یا پارگی کند.

آرتریت روماتوئید – آرتریت روماتوئید می‌تواند باعث التهاب تاندون ها شود، که در موارد شدید می‌تواند منجر به پارگی تاندون ها گردد

 

 

جراحی ترمیم تاندون دست


در ترمیم تاندون ممکن است جراح یک برش کوچک در مچ دست، دست یا انگشت شما ایجاد نماید تا به وسیله آن بتواند انتهای تاندون پاره شده را پیدا کرده و آن‌ها را به هم بچسباند.

رسیدن به تاندون‌های اکستنسور آسان‌تر است، بنابراین ترمیم آن‌ها نسبتاً ساده است. بسته به نوع آسیب، ممکن است ترمیم تاندون‌های اکستانسور در بخش غیرمترقبه و اورژانس (A&E) که بخش بیهوشی ناحیه ای بیحسی را در منطقه آسیب دیده بی حس می‌کند، باشد.

ترمیم تاندون‌های فلکسور بسیار چالش برانگیز است زیرا سیستم تاندون فلکسور پیچیده تر است. ترمیم تاندون فلکسور معمولاً باید تحت بیهوشی ناحیه ای و بیهوشی عمومی (که در آن کل بازو قرار دارد) توسط یک جراح پلاستیک یا ارتوپدی باتجربه و متخصص در جراحی دست انجام شود.

مراقبت‌های پس از جراحی دست و تاندون 


بعد از عمل ممکن است دست شما دچار کبودی و تورم شود و به محض از بین رفتن بیهوشی، درد را تجربه خواهید کرد. تاندون های ترمیم شده تا زمانی که به طور کامل بهبود نیایند، بسیار ضعیف خواهند بود که می‌تواند بهبودی را به یک روند طولانی تبدیل کند. بسته به نوع بازیابی مکان پاره شده در دست، ممکن است از 1 تا 3 ماه طول بکشد. بسته به طیف وسیعی از عوامل از جمله سن بیمار، سلامت عمومی و میزان تشکیل اسکار ممکن است زمان بهبودی فرد متفاوت باشد.

قبل از خارج شدن از مرکز جراحی، دست شما در یک آتل دست به صورت محکم و ثابت قرار می‌گیرد که مانع از پرت شدن تاندون ترمیم شده می‌شود. چهار هفته اول شما باید به صورت دائم اسپلینت را بپوشید.

بازگشت شما به محل کار و از سرگیری فعالیت‌های روزانه بستگی به ماهیت شغل و محل آسیب شما دارد. اکثر فعالیت‌های سبک معمولاً بعد از شش تا هشت هفته از سر گرفته می‌شوند و کارهای سنگین تر و فعالیت های ورزشی بعد از شش ماه انجام می‌شود. جراح شما می‌تواند تخمین دقیق تری از دوره بهبودی مورد انتظار شما ارائه دهد.

رژیم غذایی 

شما ممکن است رژیم منظم خود را از سر بگیرید. با این وجود، با غذاهای آبکی شروع کنید و به تدریج راه بازگشت به رژیم غذایی عادی خود را شروع کنید. این به جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ کمک می‌کند.

مراقبت از دست و حمام 

  • تا اولین جلسه ویزیت پزشک بعد از عمل، پانسمان و اسپلینت را در جای خود نگه دارید.
  • در اولین ملاقات با پزشک بعد از عمل، لباس پوشیدن تغییر می‌کند.
  • پانسمان موقت بر روی دست شما قرار خواهد گرفت که به شما امکان می‌دهد بلافاصله حمام کنید.
  • تا زمانی که بانداژ برداشته نشود، حمام و شنا نکنید.
  • اگر پانسمان‌های موقت شما شل شده و یا باز شده اند، نوارهای ضد آب و موارد مشابه می‌توانید روی دست خود قرار دهید.
  • محل بریدگی را خشک نگه دارید تا بخیه ها برداشته شوند.

  آیا کوتاهی تاندون پشت پا دلیل راه رفتن روی پنجه‌هاست؟

بالا بردن و چرخاندن دست 

  • قسمت انتهایی دست خود را روی بالش قرار دهید به نحوی که انگشتان شما به صورت صاف باشند و تا حد ممکن برای ۳-۵ روز دست خود را در این حالت نگه دارید.
  • پس از این چند روز اول، برای کاهش تورم، همچنان در صورت نیاز به بالا بردن دست خود ادامه دهید.

سرما درمانی 

  • برای کمک به کاهش درد و تورم، برای ۴۸ ساعت اول هر یک تا دو ساعت برای ۴۸ ساعت اول یک بسته یخ را به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در ناحیه جراحی بمالید و سپس در صورت نیاز به کنترل درد و تورم کمک کنید.
  • برای جلوگیری از سرمازدگی، حوله یا تی شرت بین یخ و پوست خود قرار دهید.استفاده از یخ هنگام خواب ضروری نیست.
  • پزشکان استفاده از پک های یخ را توصیه می‌کنند که غالباً یک هزینه شخصی است و بیمه حمایت نمی‌کند. مزیت این پک‌ها این است که می‌توان درجه حرارت را تنظیم کرد و امکان استفاده مداوم را برای چند ساعت در یک زمان فراهم می‌کند.

داروهای ضد درد 

  • در هنگام خروج از مرکز جراحی، پزشک به شما دستورالعمل کتبی برای داروهای درد را خواهد داد. داروهای ضد درد خود را طبق تجویز مصرف کنید. ممکن است بخواهید برای ۴۸ ساعت اول بعد از عمل مرتباً آن را مصرف کنید. هیچ تیلنول اضافی مصرف نکنید.
  • در حالی که شما در اتاق عمل خواب هستید، ممکن است یک داروی بی حس کننده با عمل طولانی مدت به منطقه جراحی تزریق شود تا به شما در رفع ناراحتی فوری بعد از عمل تا ۲۴ ساعت کمک کند. هنگامی که برای اولین بار متوجه سوزن سوزن شدن یا لرزش شدید، داروی ضد درد خود را شروع کنید تا قبل از بی اثر شدن بی حسی موضعی موثر باشد.
  • رانندگی در هنگام مصرف هرگونه داروی ضد درد ممنوع می‌باشد!
  • این دارو ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع شود، بنابراین آن را همراه با غذا میل کنید.
  • داروهای ضد درد و بیهوشی عمومی نیز ممکن است باعث یبوست شود، بنابراین برای جلوگیری از یبوست ممکن است نیاز به نرم کننده مدفوع، نوار فیبر، متاموسیل یا آب آلو داشته باشید.

مراقبت و پیگیری بعدی 

  • مراقب درجه حرارت> 101.5F، بی حسی و سوزن زدن مداوم، خونریزی مداوم یا زهکشی از زخم، بو و ناخوشایند، درد که به تدریج وخیم تر می‌شود، بی پاسخ به داروهای ضد درد، درد قفسه سینه یا مشکل در تنفس باشید. اگر هر یک از این علائم را دارید، در طی ساعات عادی کاری با مطب تماس بگیرید یا به نزدیک‌ترین اتاق اورژانس بروید.
  • لطفاً حتماً دستورالعمل‌هایی را که پزشک به شما داده است پیروی کنید، ممکن است دستورالعمل خاصی برای مراقبت شما داشته باشند.

توان‌بخشی پس از جراحی دست :تاندون ریلیز  


برای تسریع در روند بهبودی، ممکن است یک برنامه کاردرمانی، تحت نظارت یک متخصص درمانگر دستی توصیه شود، و بهترین فرصت را برای بهبودی کامل به شما می‌دهد. لازم است کل دوره توان‌بخشی را طی کرده و از دستورالعمل درمانگر خود پیروی کنید تا از حداکثر ظرفیت دست و بازوی خود استفاده کنید. تلاش برای استفاده از تاندون‌های ترمیم شده فراتر از ظرفیت آن‌ها در دوره بهبودی، می‌تواند باعث جدا شدن آن‌ها شود. متخصصین درمان دست انواع ابزار و تکنیک را در اختیار دارند. بسته به شرایط و اهداف شما، آن‌ها ممکن است یک یا چند درمان زیر را برای بهبود عملکرد بازو یا دست شما توصیه کنند:

  • برنامه‌های فعالیتی که برای افزایش حرکت، مهارت و قدرت طراحی شده اند
  • فشرده سازی و مدیریت ادم و تورم
  • حساسیت زدایی، آموزش مجدد حسی و تکنیک های جبران حسی
  • تحریک الکتریکی
  • روش‌های درمانی برای پیش شرط سازی بافت و مفاصل برای به حداقل رساندن درد و سفتی
  • ارزیابی عملکرد و تغییرات
  • آموزش حفاظت و مراقبت از مفاصل
  • مدیریت رفتاری
  • تکنیک‌ها و پیشنهادات مربوط به دستگاه های کمکی
  • درمان دستی
  • ارتزهای سفارشی برای کمک به محافظت از دست شما پس از جراحی ، بی حرکت کردن آن، اصلاح یک آسیب یا بدشکلی و غیره.
  • آموزش بیمار و خانواده
  • آموزش استفاده از پروتز
  • مدیریت بافت اسکار
  • گرما درمانی و سرما درمانی
  • مراقبت از زخم

چرا ورزش کردن برای توان‌بخشی دست پس از جراحی مهم است؟


ورزش برای اینکه بتوانید تاندون خود را به صورت کامل و در یک زمان کوتاه بهبود بخشید، مهم است. همچنین این کار باعث کاهش سفتی و تورم در دست و انگشتان می‌شود. درمانگر دستی شما تمرینات خاصی را به شما یاد می‌دهد که باید در طول روز انجام دهید. به طور معمول هر دو ساعت با پنج تکرار. ورزش اگر بیش از حد زیاد یا بیش از حد کم باشد با خطر پارگی یا چسبندگی به تاندون یا برش اصلاح شده همراه است و اگر به صورت دقیق و صحیح دنبال نشود، خطرناک است. پزشک معالج شما به شما توصیه می‌کند که چه زمانی باید روی تمرینات جدید حرکت کنید. به شما آموزش داده می‌شود 3 تا 4 هفته بعد از عمل تمرین های زیر را انجام دهید:

  • ورزش (۱): با استفاده از دست سالم خود، انگشت دست مصدوم خود را به آرامی به سمت چین‌های کف دست خود خم کرده و آن‌ها را 3-5 ثانیه نگه دارید. به آرامی اجازه دهید انگشتان با حالت اولیه بازگردند و انگشت خود را بدون کمک گرفتن از دست سالم خود به حالت اسپلینت صاف کنید.
  • ورزش (۲): انگشتان دست مصدوم خود را تا جایی که می‌توانند به سمت کف دست خود خم کنید. خم کردن باید تا جایی باشد که فشار زیاد به انگشتان وارد نشود. انگشتان دست خود را بدون کمک گرفتن از دست سالم خود به حالت اسپلینت صاف کنید
  • ورزش (۳): انگشتان دست خود را همیشه آرام نگه دارید. مچ دست خود را صاف کنید و به آرامی اجازه دهید مچ دست شما به جلو شل شود (انگشتان دست خود را به طور طبیعی صاف کنید). سپس مچ دست خود را به آرامی بکشید و به حالت اولیه بازگردانید (انگشتان شما به طور طبیعی خم خواهد شد).

  فلج بلز چگونه رخ می‌دهد : درمان و توانبخشی فلج صورت


التهاب تاندون موقعیتی حاد است و در این التهاب تاندون هایی که استخوان و عضله را به هم دیگر متصل می کنند دچار التهاب می شوند. بروز این نوع از التهاب موجب از دست دادن امکان حرکت در تاندون ، کاهش یافتن قدرت عضله متصل به تاندون و درد در ناحیه ملتهب می شود.

تاندون تشکیل شده از بندهای رشته ای کلاژنی است که برای وصل شدن استخوان به عضلات در اطراف و داخل مفاصل بدن مانند لنگر های منعطف عمل می کند.تاندون ها در اندازه ها و شکل های مختلفی وجود دارند، مانند تاندون آشیل که یک تاندون بزرگ است و موجب ایستادن و راه رفتن ما می شود. یا می توان به تاندون هایی کوچکتر اشاره کرد مانند تاندون هایی که موجب حرکت انگشتان ما می شوند.

دلایل و عوامل التهاب تاندون فراوان هستند.  از مهم ترین و اولیه ترین علائم التهاب تاندون می توان به بروز یافتن درد در ناحیه وصل شدن استخوان و تاندون یا محل اتصال تاندون و عضله اشاره کرد. به مشکلاتی که مربوط به تاندون باشند که به وضعیت و حالت غیرعادی موجود در تاندون که گاها موجب بروز علائم مانند محدودیت در تحرک می شود به اصطلاح تاندینوپاتی گفته میشود .

انواع التهاب تاندون

در بدن انسان انواع مختلفی از تاندون ها وجود دارند که هر یک نقشی مهمی را در حرکت انسان ایفا می کنند و بروز هرگونه عارضه در تاندون این توانایی را تحت تاثیر قرار می دهد.

التهاب تاندون شانه یا عضله بالاخاری

در تاندون مربوط به عضله بالاخاری، تاندونی که در ناحیه مفصل شانه وجود دارد ملتهب می شود. سبب درد در هنگام حرکت به ویژه به سمت بالا می شود. اگر دیگر تاندون های این ناحیه تحت تاثیر باشند و علائم التهاب تاندون داشته باشند، بیمار مبتلا به سندروم روتاتور کاف شده است. دراز کشیدن بر روی شانه آسیب داده در این بیماران دردناک و سخت است.

طول دوره فیزیوتراپی شانه

التهاب تاندون آشیل

التهاب تاندون آشیل

محل قرارگیری تاندون آشیل در بین عضله ساق پا و پاشنه می باشد. به دلیل بیشتر بودن عوامل التهاب تاندون آشیل مانند عدم استفاده از کفش مناسب و استاندارد در بین ورزشکاران، این افراد بیشتر در معرض این آسیب قرار دارند. علائم تاندون آشیل بیشتر در بیمارانی که به آرتریت روماتوئیدی دچار هستند، مشاهده می شود.

تاندون آرنج

درد در قسمت های خارجی آرنج یکی از علائم رایج مربوط به اپیکوندیلیت جانبی است، که معمولا با عنوان آرنج تنیسور شناخته می شود. درد در این ناحیه گاها به سمت پایین تا مچ دست نیز حس می شود.

دردی که در قسمت درونی آرنج مشاهده می شود و بیشتر در بین بازیکنان گلف رایج است، آرنج گلف باز نام دارد. این درد ناشی از التهاب تاندون در بعضی از مواقع به پایین و به سمت مچ دست نیز کشیده می شود.

التهاب تاندون آرنج

سندرم دکوروان ( شست بلک بری )

در ناحیه تاندون های شست غشائی وجود دارد که بین مچ و انگشت شست است و وظیفه اش پوشش اطراف تاندون های شست است.

تورم و ضخیم شدن غشا در این ناحیه که بسیار دردناک است، می تواند از نشانه دهنده التهاب تاندون باشد.

پارگی تاندون دست و روش های درمان

التهاب تاندون مچ دست

آسیب به تاندون یا تاندوپاتی یکی دیگر از آسیب هایی است که مچ دست را تحت تاثیر قرار می دهد. این عارضه علاوه بر این که التهاب باشد، دژنراتیو می باشد.

افرادی که از حرکات تکراری در مچ دستشان استفاده می کنند مانند بازیکنان بدمینتون یا کارگران خط تولید معمولا بیشتر از بقیه افراد دچار این نوع از عارضه می شوند.

التهاب تاندون مچ دست

تاندون انگشت ( شست ماشه ای )

در زمان صاف شدن انگشت یا شست ماشه ای، صدای کلیک شنیده می شود. از علائم التهاب تاندون انگشت می توان عدم توانایی کامل به حرکت روان انگشت، باقی ماندن انگشت در حالت خم شده و بروز یک برآمدگی در طول تاندون اشاره کرد.

از عوامل التهاب در این ناحیه می توان به التهاب و ضخیم شدن غشاء تاندون در کف دست است.

آرتروز انگشتان دست

علل التهاب تاندون

-افرادی که در تعطیلی آخر هفته و در یک زمان محدود زیاد و به سختی ورزش می کنند و فعالیت های سنگین انجام می دهند، دچار التهاب تاندون می شوند.

از علل عارضه می توان به بیماری و حالت غیرطبیعی مفصل یا استخوان، مانند بلند یا کوتاه بودن پاها و التهاب مفصل ( آرتریت) که باعث فشار آمدن به تاندون ها می شود، اشاره کرد.

گرم نکردن بدن قبل از ورزش، فعالیت در ورزش های سنگین و حرفه ای و قرار نداشتن بدن در حالت استاندارد در زمان کار یا استراحت می توانند از باعث بروز التهاب باشند.

در بعضی از مواقع بروز یک عفونت می تواند موجب التهاب تاندون ها شود. به ویژه اگر عفونت ایجاد شده به سبب گاز گرفته شدن انگشت ها و دست توسط گربه یا سگ باشد.

از دیگر عوامل التهاب یافتن تاندون می توان به عارضه ناشی از دیگر بیماری ها مانند نقرس، آرتریت پسوریازیس، آرتریت روماتوئید، اختلالات تیروئید و واکنش های حاصل از مصرف برخی از دارو ها اشاره کرد.

علائم التهاب تاندون

  • ایجاد کشش در ماهیچه تحت تاثیر امکان دارد باعث ایجاد درد در ناحیه شود. 
  • درد با فعالیت و حرکت شدید می شود و یا استراحت و کاهش حرکت تضعیف می شود.
  • هنگام معاینه با اعمال مقاومت به عضله، در عملی که آن ماهیچه دارد، درد احساس خواهد شد.
  • گاها درد در یک بازه زمانی و به صورت تدریجی احساس می شود.
  • در ناحیه آسیب دیده تورم و گرمی احساس می شود.
  • امکان وجود داشتن اسپاسم محافظتی
  • اگر آسیب شدید باشد، در هنگام استراحت نیز ممکن است بیمار احساس درد داشته باشد.
  • وجود کرپیتاسیون یا صدای خش خش در زمان عمل فعال عضله که به طور احتمال در تاندون ملتهب چسبندگی پاراتنون باعث ایجاد این صدا می شود. در اثر پاسخ التهابی تاندون این چسبندگی به وجود می آید.
  • داشتن حساسیت به لمس ناحیه آسیب دیده
فیزیوتراپی در منزل

چه افرادی به التهاب تاندون دچار می شوند ؟

بروز علائم التهاب تاندون در هر فردی ممکن است دیده شود. با افزایش سن به ویژه بعد از 40 سالگی احتمال ابتلا به این عارضه افزایش می یابد.

 زمانی که سن فرد افزایش پیدا می کند تاندون توانایی تحمل فشار زیاد و حالت کشسانی خود را به مرور زمان از دست می دهد و ممکن است پاره شود. بهبود یافتن التهاب تاندون بسته به میزان آسیب وارده و شدت آن ممکن است چندین هفته یا چندین ماه زمان بر باشد.

درمان التهاب تاندون

درمان التهاب تاندون

درمان و بهبود تاندونی که دچار التهاب شده است شامل موارد زیر است:

  • کاهش دادن عارضه
  • ایجاد محدودیت اولیه برای جلوگیری از حرکت تاندون آسیب دیده
  • ایجاد و تقویت تحمل بارگیری و تحرک طبیعی تاندون با توانبخشی مفصل، تاندون و عضله ای که آسیب دیده است.

برای رسیدن به این هدف، می توانیم مفصلی که دچار عارضه شده را از بین ببریم و هر فشاری که بر تاندون آسیب دیده وارد می شود را کاهش دهیم. همچنین می توانیم از دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا یخ برای کاهش دادن درد و تورم در روز های ابتدایی استفاده کنیم.

به حداقل رساندن حرکت هایی که می تواند موجب بروز شدیدتر مشکل در ناحیه دچار عارضه شود، هدف کلی درمان می باشد. با توجه به مکانی که التهاب تاندون رخ داده، امکان دارد بسیاری از فعالیت های روزمره و ساده مانند کار با رایانه یا رانندگی تا زمان کاهش علائم التهاب کاهش یا اصلاح یابد.

تزریق کورتیکواستروئید برای تسکین درد برای افرادی که دچار علائم شدید و مکرر هستند، در بازه کوتاه مدت تا میان مدت انجام می شود. باید توجه داشت که تزریق بیش از حد لازم کورتیکواستروئید می تواند موجب افزایش یافتن خطر پارگی تاندون و تضعیف تاندون ها در گذر زمان شود.

انجام ماساژ دادن ناحیه آسیب دیده ومداخلات یدی امکان دارد توسط فیزیوتراپ پشتیبانی شود و با رساندن مفصل به دامنه حرکتی کامل، بهبودی فرد به طور معمول سریع تر حاصل می شود. برای کاهش خطر ابتلا به التهاب تاندون لازم است تغییرات ناگهانی در فعالیت های جسمانی به حداقل برسد و تناسب اندام فرد حفظ شود.

توانبخشی در منزل

سخن پایانی

فردی که دچار علائم التهاب در بخش تاندون است باید تا حد امکان از فعالیت های سنگین و ورزشی اجتناب کند. در بعضی از شرایط فرد باید تا بهبود از عصای زیربغل استفاده کند.

برای از بین رفتن درد، باید فرد به محل دچار عارضه فشار وارد نکند و به اندازه لازم استراحت کند. زمانی که درد فرد بهبود یافت باید نرمش های تقویتی و کششی را زیر نظر فیزیوتراپ انجام دهد و با احتیاط و آرامی به فعالیت های جسمانی و ورزشی برگرد.

اگر فرد دچار عارضه التهاب به توصیه های پزشک و فیزیوتراپ اهمیتی ندهد و به فعالیت های سنگین و ورزش ادامه دهد، امکان وخیم شدن و پیشرفت عارضه وجود دارد. تشدید این بیماری می تواند سبب شود درمان سخت تر شود و نیاز به زمان بیشتری داشته باشد.


انگشت ماشه ای یا تریگر فینگر عارضه ای است که به علت التهاب تاندون های خم کننده انگشت رخ داده و موجب ناتوانی در خم و راست کردن انگشت و همچنین درد و حساسیت انگشت می شود.

این عارضه دردناک سبب می شود تا انگشتان هنگام خم شدن قفل شده و فرد توانایی راست کردن انگشتان را ندارد.

گیر کردن تاندون خم کننده یا فلکسور انگشت در حین عبور از تونل بافتی است که در کف دست قرار دارد به دلیل وجود یکی برجستگی در تاندون یکی از مهم ترین عواملی است که در بروز است آسیب نقش دارد.

همانطور که گفته شد این بیماری به دلیل التهاب تاندون های انگشتان رخ می دهد ، تاندون ها با داشتن بافت سخت وظیفه اتصال استخوان ها و عضلات را به یکدیگر دارند و در انگشتان این تاندون ها نقش مهمی در هم و راست کردن دارند.

هر انگشت چندین استخوان کوچک دارد. تاندون ها این استخوان ها را به عضلات متصل می کنند. وقتی عضلات سفت یا منقبض میشوند، تاندون ها استخوان ها را می کشند تا انگشت ها حرکت کنند.

تاندون معمولاً به راحتی و از طریق بافتی که آن را پوشانده حرکت می‌کند و وجود یک غشا روان‌کننده در اطراف مفصل است که به آن سینوویوم می‌گویند نیز نقش مهمی در حرکت طبیعی تاندون دارد ، زمانی که به دلایلی این بافت ها دچار تورم و التهاب شوند این آسیب رخ می دهد.

علائم این عارضه ای معمولا در صبح ها تشدید شده و پس از بیدار شدن از خواب با گذشت زمان انگشت آرام‌تر شده و راحت تر حرکت می کند.

انگشت ماشه‌ای در خانم ها نسبت به آقایان شیوع بیشتری دارد و اغلب در افراد با سن 40 تا 60 سال اتفاق می‌افتد.

تشخیص این بیماری نیز بوسیله معاینه فیزیکی توسط پزشک انجام می گیرد. گاهی ممکن است انگشت متورم شود و یک برآمدگی روی مفصل در کف دست وجود داشته باشد. همچنین ممکن است انگشت در حالت خم‌شده قفل شود و یا سفت و دردناک باشد.

مراحل بیماری

در مراحل اولیه بیمار ممکن است فقط دردی در محل اتصال انگشت به کف دست داشته باشد، در این مرحله تشخیص بیماری دشوار است.

در مراحل بعدی انگشت گیر میکند بگونه ای که زمانی که بیمار میخواهد انگشت خم کرده خود را راست کند با یک گیر روبرو می شود. با کمی فشار گیر رد شده و انگشت هم صاف می شود. در حین صاف کردن انگشت ممکن است یک صدای تقه نیز از انگشت شنیده شود.

در مراحل پیشرفته تر انگشت ماشه ای گیر به راحتی رد نشده و بیمار باید از دست دیگرش کمک بگیرد تا با فشار انگشت را صاف کند. در حین صاف کردن انگشت نیز اغلب درد شدیدی برای بیمار ایجاد می شود.

در مراحل کاملا پیشرفته انگشت اصلا صاف نمی شود.

علائم انگشت ماشه ای

  • احساس درد در پایین انگشت یا شست دست
  • وجود برآمدگی در اطراف انتهای انگشت و در نزدیکی کف دست
  • دردناک بودن خم و راست کردن انگشتان
  • قفل شدن انگشتان در هنگام خم شدن
  • التهاب و تورم انگشتان درگیر
  • شنیده شدن صدا از انگشتان هنگام خم و راست کردن آن ها
  • ناتوانی در راست کردن انگشتان ( بطوری که فرد باید از دست دیگر برای صاف کردن انگشتان استفاده کند )

دلایل و عوامل خطر

  • گرفتن چیزی مانند یک ابزار قوی با یک بست و دستگیره محکم به مدت طولانی
  • حرکات تکراری انگشتان ( به همین دلیل است که این آسیب در کشاورزان ، نوازندگان و سایر افرادی که انگشتان آن ها حرکت زیادی دارد شیوع بالاتری دارد )
  • روماتیسم مفصلی
  • نقرس

درمان انگشت ماشه ای

درمان این عارضه با توجه به شدت آن متفاوت بوده و با روش های مختلفی انجام می گیرد.

بیمار باید به مدت حداقل چهار هفته از انجام فعالیت‌هایی که نیاز به گرفتن با انگشت یا چنگ زدن با انگشت دارند و یا هرگونه فعالیتی که سبب وارد شدن فشار به انگشتان می شود اجتناب کند.

قرار دادن کمپرس یخ بر روی انگشتان می تواند التهاب ایجاد شده را تخفیف دهد ، کمپرس گرم نیز به کاهش احساس درد و بهبود حرکات انگشتان کمک می کند.

تجویز آتل برای قرار دادن انگشت در یک موقعیت خاص نیز یکی از روش هایی است که با استراحت دادن به تاندون ملتهب می توان به فرایند بهبودی انگشت ماشه ای کمک کند.

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن در تسکین درد و التهاب ناشی از این آسیب می توانند کمک کننده باشند. تزریق داروهای استروئیدی در نزدیکی یا داخل پوشش تاندون ممکن است التهاب آن را کاهش داده و به تاندون اجازه دهد که دوباره آزادانه حرکت کند.

فیزیوتراپی یکی از موثرترین روش های درمان انگشت ماشه ای است ، فیزیوتراپیست با ارائه تمرینات کششی به بهبود تحرک انگشتان کمک می کند.

در صورتی که روش های غیرجراحی نتوانند کمکی به بهبود شرایط بیمار بکنند جراحی برای برداشتن فشار و یا از بین بردن انقباض و گرفتگی در تاندون درگیر انجام می گیرد.

در روش دیگر جراحی از تزریق یک داروی بی حسی به بیمار، جراح برش کوچکی را در کف دست او ایجاد میکند و سپس غلافی که سفت و تنگ شده است را می برد ، با ترمیم غلاف تاندون سفتی این ناحیه برطرف شده و انگشت می تواند راحت تر حرکت کند.

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی در منزل – دکتر فیزیوتراپی – فیزیوتراپی در شرق تهران – فیزیوتراپی دست

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا