پزشکی

درمان خانگی فاصله بین مهره های کمر

بالا رفتن سن در کنار فرآیند فرسایش تدریجی و مستمر ضربه‌گیرهای طبیعی بدن یا همان دیسک‌های بین‌مهره‌ای ستون فقرات باعث ضعیف شدن پایین کمر می‌شود. وقتی دیسک‌های ستون فقرات  آسیب می‌بیند، کمردرد شدیدی شروع می‌شود که ممکن است رو به پایین در عصب‌های کشیده شده در امتداد پا منتشر شود. علائم فتق دیسک گاهی بدون هیچ علت مشخصی بروز می‌یابد و گاهی نیز در اثر تقلای شدید برای بلند کردن بارهای سنگین شروع می‌شود. درد ناشی از فتق دیسک کمر ممکن است کوتاه مدت باشد یا بیش از شش هفته طول بکشد؛ سیستم دفاعی طبیعی بدن در این مدت سعی می‌کند تا آسیب ناشی از بیماری فرسایشی دیسک را برطرف کند. درد در طول حمله کمردرد بر عصب‌های مجاور هم اثر می‌گذارد و باعث گرفتگی و اسپاسم دردناک در ناحیه پایین کمر، از جمله پا و پایین پا می‌شود. بیماران ممکن است هنگام ایستادن دچار بی‌حسی یا ضعف شوند. علائم فتق دیسک معمولاً فقط یک سمت بدن را درگیر می‌کند. درد در 48 نخست حمله کمردرد معمولاً بیشترین شدت را دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره 09107803155 تماس حاصل نمایید.

روش­‌های درمان خانگی دیسک کمر


 

چنانچه درد فتق دیسک ملایم باشد، کاهش التهاب به تسکین درد کمک می‌کند. برای مثال گذاشتن پد گرمایی یا کیسه یخ روی ناحیه دردناک روش موثری برای تسکین موقتی درد و کاهش التهاب است. دو بار در روز به مدت 10 ـ 15 دقیقه روی شکم دراز بکشید و یک یا دو  بالش را زیر مفاصل ران بگذارید. اگر دردتان بعد از امتحان کردن این درمان‌های خانگی آرام نشد، حتماً به متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید تا معاینه کاملی را انجام بدهند.متخصصین روش‌های محافظه کارانه‌تری را در زمان شروع درد برای تسکین درد کمر توصیه می‌کنند؛ در ادامه این روش‌ها را توضیح می‌دهیم.

مصرف مسکن 

 

مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسین یا داروهای بدون نسخه غیراستروئیدی ضدالتهاب (NSAIDS) توصیه می‌شود. داروهای مسکن را طبق دستور پزشک برای رفع درد، التهاب، درد مفصل و حساسیت به لمس مصرف کنید. داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب برای درمان مشکلات کمر مزمن ناشی از جراحی تجویز نمی‌شود.

  قرص و دارو های مناسب برای کمردرد

کیسه یخ

توصیه می‌شود که در 48 ساعت نخست حمله درد از کیسه یخ برای رفع التهاب استفاده کنید. ماساژ با یخ به آهسته شدن تکانه‌های عصبی و رفع التهاب کمک می‌کند و به این ترتیب مانع از گرفتگی عضلات می‌شود. کمپرس سرد باعث منقبض شدن رگ‌ها می‌شود و وقتی کمپرس برداشته می‌شود، خون دوباره ناحیه دردناک را پر می‌کند و به این ترتیب فرآیند تسکین درد و التیام بافت آسیب دیده تسریع می‌شود.

شل کنندههای عضلانی

پزشک داروهای شل کننده عضلانی را برای یک دوره کوتاه مدت تجویز می‌کند. از پرکاربردترین شل کننده‌های عضلانی می‌توان به باکلوفن، کلرزوکسازون، سیکلوبنزاپرین، دانترولن، دیازپام و متاکسالون اشاره کرد.

گرما درمانی

 

پد حرارتی، کیسه آب گرم، بستن با پارچه گرم و حتی حمام آب داغ در دو روز نخست حمله درد برای رفع گرفتگی عضلات مفید است. گرما باعث کشیده شدن بافت‌های نرم، اتساع رگ و کاهش سیگنال‌های درد می‌شود و به این ترتیب درد و ناراحتی را تسکین می‌دهد.

گرما درمانی و سرما درمانی متناوب

گرما درمانی و سرما درمانی متناوب به تسهیل فرآیند بهبود کمک می‌کند. به بیماران توصیه می‌شود که فعالیت‌های سبک را هر چه سریع‌تر شروع کنند تا دچار درد و خشکی مفصل نشوند.تزریق استروئید در فضای اپیدورال درمان درازمدتی برای تسکین درد فتق دیسک کمر است.

مطالعات نشان می‌دهد که تزریق اپیدورال برای بیمارانی که به دلیل فتق دیسک و تنگی کانال نخاعی دچار درد سیاتیک شده‌اند، مفید است. درد بیماران تا یک سال بعد از تزریق به نصف تقلیل می‌یابد.اگر از کمردرد مزمن رنج می‌برید، ممکن است پزشک عمومی شما را به متخصص درد معرفی کند. پزشکان روش‌های مدیریت درد غیرتهاجمی و جامع را برای عارضه‌های مزمن مختلف توصیه می‌کنند.

دقت در حرکات

بسیار مهم است که فشار روی دیسک را به حداقل برسانید. از پوشیدن کفش پاشنه بلند، خوابیدن روی شکم و ایستادن یا نشستن طولانی مدت خودداری کنید. هنگام بلند کردن بارهای سنگین خم نشوید و به جای کمر از زانوها و لگنتان استفاده کنید. از خم شدن و دراز کردن مکرر دست پرهیز کنید. همچنین سعی کنید که در زمان نشستن یا ایستادن حالت اندامی مناسبی داشته باشید.

  درمان گودی کمر با ورزش: حرکات اصلاحی برای رفع قوس کمر

دیگر روش‌­های درمان دیسک کمر 

ورزش

نرمش‌ها و تمرین‌های کششی متعددی برای تسکین درد ناشی از فتق دیسک وجود دارد. متخصص فیزیوتراپی روش صحیح انجام این تمرین‌ها را آموزش می‌دهد تا فشار کمتری به دیسک وارد شود و فشار ناشی از حرکات اشتباه روی ستون فقرات کمتر شود. به موازات قوی‌تر شدن عضلات ستون فقرات، فشار کمتری به دیسک وارد می‌شود و به این ترتیب درد از بین می‌رود.

مراجعه به متخصص فیزیوتراپی

 

کمر درد اکثر بیماران با مراجعه به متخصص فیزیوتراپی تسکین می‌یابد و متخصص تمرین‌هایی را برای بازآموزی بدن به بیمار آموزش می‌دهد که از بروز کمردرد و گردن درد در آینده پیشگیری می‌کند. حتماً به طور هم‌زمان هم به پزشک و هم به متخصص فیزیوتراپی مراجعه کنید تا دوران بهبود هر چه سریع‌تر طی شود.

 جراحی 

از آنجایی که اکثر موارد فتق دیسک را می‌توان به کمک فیزیوتراپی و درمان‌های غیرجراحی با موفقیت درمان کرد، جراحی صرفاً برای موارد بسیار شدید توصیه می‌شود. بسیاری از روش‌های جراحی فتق دیسک کم‌تهاجمی هستند و نرخ موفقیت بالایی هم دارند، اما دوران بهبود آنها طولانی است. اگر جراحی ضرورت داشته باشد، فیزیوتراپی برای توانبخشی عضلات ستون فقرات و بهبود عملکرد مفاصل ستون فقرات لازم است تا به این ترتیب بیمار به طور کامل بهبود یابد و از فتق دیسک در ناحیه بالا و پایین جراحی پیشگیری شود.

اگر پزشک توصیه به انجام جراحی کرد، حتماً درباره نقاط قوت  وضعف عمل و خطرهای احتمالی با پزشک مشورت کنید. جراحی‌های زیر برای درمان فتق دیسک انجام می‌شود:

  • دیسککتومی: جراح بخشی از دیسک آسیب دیده یا تمام آن را برمی‌دارد تا فشار از روی عصب‌های نخاعی برداشته شود. عمل دیسککتومی را می‌توان به روش باز یا بسته (میکرودیسککتومی) با حداقل تهاجم انجام داد.
  • لامینکتومی: جراح بخش‌هایی از مهره، موسوم به لامینا را برمی‌دارد تا فضای بیشتری در اختیار عصب‌های ستون فقرات قرار بگیرد و با رفع فشار از روی عصب‌ها، درد نیز از بین برود.
  • فیوژن ستون فقرات: جراح دیسک را برمی‌دارد، سپس مهره‌ها را به هم جوش می‌دهد تا حرکت ستون فقرات کمتر شود. فیوژن ستون فقرات یا خشک کردن مهره‌ها ستون فقرات را پایدار می‌کند و فشار روی عصب‌های نخاعی را برطرف می‌کند.

  اوزون تراپی برای درمان آرتروز مفاصل، آسیب دیسک و دردهای مفصلی

سوالات رایج 


 

دیسک کمر چه نشانهها و علائمی دارد؟

برخی بیماران دچار فتق دیسک هیچ گونه علائمی را تجربه نمی‌کنند؛ اما برخی با علائم شدید و ناتوان کننده‌ای مواجه می‌شوند. نوع علائم به محل فتق دیسک بستگی دارد. درد سیاتیک شایع‌ترین علامت فتق دیسک است. درد تیز و تیر کشنده‌ای که از باسن رو به پایین در پشت یک پا منتشر می‌شود، علامت مشخصه سیاتیک است؛ این درد ناشی از تحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک است. دیگر علائم ناشی از فتق دیسک شامل موارد زیر می‌شود:

  • درد پایین کمر
  • درد پا یا بازو
  • احساسات غیرعادی مانند گزگز، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن یک بازو، یک پا یا باسن
  • احساس سوزش در شانه‌ها، گردن، بازو یا وسط پشت بدن
  • ضعف عضلات

اختلال در عملکرد روده یا مثانه می‌تواند نشانه ابتلا به سندرم کودا اکوینا باشد ـ این سندرم یکی از عوارض جدی اما نادر فتق دیسک است و به درمان فوری نیاز دارد.

آیا میتوان از فتق دیسک کمر جلوگیری کرد؟

تغییرات زیر را برای پیشگیری از فتق دیسک در سبک زندگیتان ایجاد کنید:

  • به طور منظم ورزش کنید، به ویژه نرمش‌هایی را انجام بدهید که عضلات بالاتنۀ نگهدارندۀ ستون فقرات را تقویت می‌کند.
  • حالت اندامی مناسب را رعایت کنید تا فشار کمتری به ستون فقرات و دیسک‌ها وارد شود.
  • اشیای سنگین را به روش صحیح بلند کنید؛ یعنی این که هنگام بلند کردن اشیاء نچرخید، از کمر خم نشوید و به جای کمر از پاهایتان استفاده کنید.
  • وزنتان را در حد سالم نگه دارید، چون اضافه وزن فشار بیشتری را به ستون فقرات و دیسک‌ها وارد می‌کند.


 

  این مقاله صرفا جهت اطلاعات شما می‌باشد و درمان قطعی با این روش‌ها ثابت نشده است.

کمر درد یک مشکل سلامتی شایع در میان افراد میانسال و مسن است، اما گاهی اوقات اشخاص جوان نیز دچار آن می‌شوند. برخی از علائم کمر درد، وجود درد در ناحیه کمر یا اطراف لگن، کاهش انعطاف‌پذیری ستون فقرات و مشکل در خوابیدن می‌باشد. کمر دردها می‌توانند به دلایل متعددی مانند تنش عضلانی، رژیم غذایی نامناسب، کمبود فعالیت فیزیکی، آرتروز، کار جسمانی بیش از از حد، وضعیت بد بدن هنگام نشستن و بارداری رخ دهند.

کمردرد می‌تواند انجام فعالیت‌های روزمره را دشوار کند. درمان‌های طبیعی می‌توانند باعث تسکین سریع درد و فراهم شدن امکان لذت بردن از زندگی شود. در ادامه اصلی‌ترین رژيم‌ها و درمان‌های گیاهی برای کمردرد ارائه شده‌اند.

درمان گیاهی


 

زنجبیل

ریشه زنجبیل که برای درمان استفراغ استفاده می‌شود را می‌تواند برای درمان کمردرد نیز استفاده کرد. ترکیبات ضد التهابی موجود در زنجبیل موجب تسکین کمر درد می‌گردد.

  • مقداری خمیر رنجبیل را بر روی ناحیه‌ی متاثر قرار دهید و پس از آن از روغن اکالیپتوس استفاده کنید.
  • ۴ تا ۶ تکه ریشه زنجبیل تازه را برش داده و آنها را در یک و نیم فنجان آب قرار دهید. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی حرارت کم بجوشانید. اجازه دهید که این مخلوط خنک شود و به دمای اتاق برسد و سپس آن را صاف کنید. در نهایت مقداری عسل به آن اضافه کرده و بنوشید. شما می‌توانید چای زنجبیل را دو یا سه بار در روز و تا زمانی که بهبودی حاصل شد، مصرف کنید.
  • همچنین می‌توانید با نصف قاشق چای‌خوری فلفل سیاه، نصف قاش چای‌خوری میخک و یک قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل یک جوشانده گیاهی تهیه کنید.

زردچوبه

زردچوبه

زردچوبه با ترکیب فعال آن یعنی کورکومین به عنوان یک ضد التهاب طبیعی موثر عمل کرده و موجب تسکین درد عضلانی می‌گردد. این ماده به صورت مکمل موجود است و یا می‌توانید مقداری از آن را به غذای خود اضافه کنید.

برگ ریحان

برگ ریحان

برگ‌های ریحان نیز می‌توانند در هنگام کمردرد موثر باشند.

  1. ۸ تا ۱۰ برگ ریحان را به یک فنجان آب اضافه کرده و آن را تا زمانی که حجم آب به نیمه برسد بجوشانید.
  2. اجازه دهید تا این مخلوط در دمای اتاق خنک شود و سپس کمی نمک به آن اضافه نمایید.
  3. برای درد خفیف، این معجون را یک بار در روز و برای درد شدید دو بار در روز بنوشید.

چای بابونه

چای بابونه-

یک فنجان چای بابونه داغ به تسکین گرفتگی بافت‌های عضلانی که می‌تواند علت کمردرد یا یکی از علائم آن باشد، کمک خواهد کرد. شما می‌توانید یک چای بابونه بسته‌بندی شده را بخرید یا خودتان تهیه کنید.

  1. یک قاشق غذاخوری گل بابونه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند.
  2. روزانه یک تا سه فنجان از آن را بنوشید.

پوست درخت بید

پوست درخت بید سفید

پوست درخت بید که گاهی اوقات تحت عنوان آسپرین طبیعی شناخته می‌شود حاوی ترکیباتی به نام سالیسیلات است که آسپرین از آن گرفته می‌شود. یک پژوهش نشان داده است که این روش از آسپرین و سایر ضد التهاب‌های غیر استروئیدی برای درمان طولانی مدت درد پایین کمر موثرتر است.

نعنا

در طب سنتی ترکیبات بسیار متعددی از نعنای طبیعی وجود دارد. اگر مادرتان در هنگام کودکی مقداری پماد ویکس را بر روی سینه‌ی شما مالیده باشد، با احساس گرما و بخار منتول و کافور که دو ماده‌ی طبیعی موجود در نعنا هستند، آشنا می‌باشید. روغن نعناع هنگامی که بصورت موضعی بر روی کمر استفاده شود می‌تواند موجب تسکین درد گردد.

سنبل الطیب

ناتوانی در شل کردن عضلات به دلیل وجود تنش می‌تواند باعث سفت‌تر و دردناک‌تر شدن عضلات شود. سنبل الطیب به عنوان یک آرام بخش عمل می‌کند که حساسیت عصبی را کاهش می‌دهد. برخلاف سایر چای‌های گیاهی، سنبل الطیب به عنوان یک نوشیدنی طعم خوبی ندارد، بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که شکل کپسول آن را مصرف کنند.

فلفل قرمز

فلفل قرمز یکی دیگر از ادویه‌جاتی است که برای کاهش درد مفید است. ماده‌ی فعال آن کپسایسین است که یک ماده شیمیایی طبیعی و قوی برای تسکین درد است. این فلفل بصورت کرم ضد درد موضعی موجود می‌باشد. هرچند می‌توانید عصاره‌ی فلفل قرمز را بطور مستقیم بر روی پوست خود بمالید. این کار باعث کاهش موقت ماده شیمیایی که در التهاب نقش دارد می‌گردد. کاهش درد معمولاً بعد از چند روز پس از استفاده از کرم کپسایسین بر روی پوست آغاز می‌شود.

دانه خشخاش

دانه خشخاش به عنوان درمانی برای کمردرد تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

  1. یک فنجان دانه خشخاش و نبات را با هم آسیاب کنید.
  2. دو قاشق چای‌خوری از این مخلوط را دو بار در روز مصرف کرده و بعد از آن یک لیوان شیر بنوشید.

گندم

گندم دارای ترکیباتی است که تاثیر ضد درد داشته و به حداقل رساندن درد کمک می‌کند.

  1. یک مشت گندم را به مدت یک شب داخل آب خیس کنید.
  2. در هنگام صبح آن را با گشنیز ترکیب کنید. سپس یک فنجان شیر به آن اضافه کرده و به مدت چند دقیقه بجوشانید تا غلیظ شود.
  3. دو بار در روز این ترکیب را بنوشید.

روغن گیاهی

ماساژ دادن کمر با روغن گیاهی می‌تواند به شل شدن عضلات و تسکین درد کمک کند. شما می‌توانید از روغن‌های گیاهی مانند روغن اکالیپتوس، روغن بادام، روغن زیتون یا روغن نارگیل استفاده نمایید. روغن را گرم کنید و سپس با استفاده از آن با ملایمت ناحیه‌ی دردناک را ماساژ دهید.

سیر

سیر یک ماده‌ی دیگر است که می‌تواند به درمان کمر درد کمک کند. تنها دو تا سه حبه سیر را هر روز صبح با شکم خالی بخورید. همچنین می‌توانید کمر خود را با روغن سیر ماساژ دهید.

  1. برای تهیه‌ی روغن سیر، مقداری روغن نارگیل، روغن خردل یا روغن کنجد را روی حرارت کم گرم کنید، سپس ۸ تا ۱۰ حبه سیر را به آن اضافه نمایید. سیر را تا زمانی که قهوه‌ای شد سرخ کنید. روغن را صاف کرده و اجازه دهید در دمای اتاق خنک شود.
  2. کمر خود را با ملایمت با این روغن ماساژ دهید. بگذارید روغن برای مدتی بر روی ناحیه‌ی دردناک بماند و سپس با آب گرم حمام کنید.


درد کمر یکی از مشکلات شایعی است که افراد بسیاری از آن شکایت دارند. کمر درد می تواند علت های متفاوتی داشته باشد. از بین این علت های مختلف می توان به یکی از آن ها اشاره کرد. فتق دیسک کمر همراه با ایجاد فاصله مهره های کمر می تواند باعث بروز مشکل در ستون فقرات و ایجاد کمر درد شود. برای خواندن مطلبی در مورد فاصله مهره های کمر ،دلیل ایجاد ، و راه های درمان آن با نیک صالحی همراه باشید.

دلیل ایجاد فاصله مهره های کمر

با سلام لطفا در مورد فاصله در مهره های کمر،دلیل ایجاد،و راههای درمان توضیح دهید.

با تشکر

پاسخ : با سلام فتق دیسک کمر جز شایعترین فتق دیسک بین مهره ای در ستون فقرات می باشد
و می تواند در هر سنی بوجود آید.

سن اکثر بیماران با فتق دیسک کمر بالاتر از ۳۰ سال می باشد.
فتق دیسک کمر می تواند عامل درد کمر, درد پا, ودرد کمر و پا شود.
در بعضی موارد بیمار احساس می کند پایش بی حس یا ضعیف شده است و یا اکثرا به خواب می
رود.اگر بیماری از علایم ذکر شده مینالد باید پزشک معالج یک عکس MRI از مهرهای کمر مریض بگیرد.
بوسیله این عکس پزشک میتواند فتق دیسک کمر را تشخیص بدهد.

MRI بهترین راه تشخیص دیسک و فاصله مهره های کمر

در حال حاضر MRI بهترین حربه برای تشخیص دیسک, غده یا خونریزی در ستون فقرات میباشد.
اگر فتق دیسک کمر عامل کمردرد و یا درد کمر وپا باشد پزشک مربوطه در روزهای اول به مریض داروهای
تسکین دهنده و برای ۲ تا ۳ روز استراحت نسبی تجویز می کند.

اکثر بیماران، حدود ۸۰%، چند روز یا چند هفته بعد از بوجود آمدن فتق دیسک احساس بهبودی میکنند.
البته در این زمان جّراح ستون فقرات می تواند با تزریق دارو در کانال نخاعی ،Epidural injection، و یا در
کانال ریشه عصبی ،PRT، زمان بهبودی را تسریع کند.اگر بیمار بعد از ۶ هفته هنوز از درد پا و یا
بی حسی پا شکایت می کند و در طول هفته های گذشته بهبودی چندانی را احساس نکرده باید بیمار را
نزد جّراحی فرستاد که بتواند این فتق دیسک را جّراحی کند.در حال حاضر فتق دیسک در اروپا و آمریکا به
کمک میکروسکپ یا آندوسکپ جراحی می شود.

فاصله مهره های کمرفاصله مهره های کمر

جراحی میکروسکپی فتق دیسک بدین صورت میباشد که جراح یک برش ۱ تا ۲ سانتیمتری در پوست روی دیسک مربوطه
میزند و بعدا با کمک ابزارهای مخصوص و میکروسکپ فتق دیسک را خارج و عصب مربوطه را آزاد می کند.
این جرّاحی بر حسب محل فتق دیسک و وزن و قامت بیمار ۲۵ تا۶۰ دقیقه طول می کشد.
بیمار جرّاحی شده باید حدود ۳ تا ۴ ساعت استراحت مطلق بکند و در تخت بیمار بماند.

بعد از این زمان بیمار میتواند به کمک پرستار برای مدت کوتاهی به دستشویی برود.
مریض باید روز بعد از جرّاحی به مدت ۱۵ دقیقه قدم بزند و بعد از این مدت دوباره به مدت
۱ ساعت روی تخت استراحت کند.

جراحی میکروسکپی فتق دیسک و فاصله مهره های کمر

من بیماران جرّاحی شده ام را در آلمان بسته به سن مریض و نوع جرّای بعد از ۲۴ تا ۴۸
ساعت از بیمارستان مرخص می کنم.
بسته به نوع جرّاحی, بیماران می توانند روز بعد از جرّاحی هنگام غذاخوردن بمدت ۱۰-۱۵ دقیقه روی صندلی بنشینند.بیماران جرّاحی
شده می توانند هر روز ۵ دقیقه بیشتر از روز قبل قدم بزنند یا بنشینند.معمولا نخ بخیه یک هفته بعد
از جراحی کشیده می شود.
بیما ران باید بعد از مرخص شدن از بیمارستان بمدت ۴ تا ۶ هفته از کارهای بدنی و بلند کردن
اشیائ سنگینتر از ۵ کیلوگرم اجتناب کنند.

افرادی که شغلشان راننده گی میباشد باید بمدت ۲٫۵ تا ۳ ماه از شغلشان صرفنظر کنند.بیماران جرّاحی شده باید سعی
کنند وزن اضافه شان را کم کنند و مرتبا نرمشهای مخصوصی برای قوی کردن عضلات شکم و کمر انجام بدهند.حدود
۷۵ درصد بیماران جرّاحی شده بوسیله میکروسکپ دردشان را از دست میدهند و از نتیجه جرّاحی دیسک خیلی راضی هستند.
حدود ۱۵ درصداز این بیماران جرّاحی شده بعضی موارد هنوز از درد کمر و بندرت از درد پا مینالند.
۱۰ درصد باقیمانده از این بیماران جرّاحی شده میگویند درد آنها بعد از عمل دیسک تغییری نکرده و یا حتی
بیشتر شده است.

علل بروز فاصله مهره های کمر

علل بیماری ضعیف‌ شدن‌ و پارگی‌ بافت‌ دیسک‌، باعث‌ وارد آمدن‌ فشار به‌ رشته‌های‌ عصبی‌ عبوری‌ از درون‌ کانال‌ ستون‌
فقرات‌ می‌شود.
این‌ از هم‌ گسیختگی‌ بافت‌ دیسکی‌ در اثر آسیب‌ ناگهانی‌ یا استرس‌ مزمن‌ مثلاً به‌ علت‌ بلندکردن‌ مدام‌ اشیای‌ سنگین‌
یا چاقی، به‌ وجود می‌آید.
فتق صفحه مهره‌ای ناشی از خم شدن از کمر بدون جمع کردن زانوها و اجرای حرکات چرخشی می‌باشد، چون فشار
زیادی را بر صفحه بین مهره‌ای وارد می‌آورد.
فشار مکرر به شکل فزاینده‌ای مقاومت صفحه را تضعیف نموده و موجب بیرون‌زدگی و فتق آن می‌شود.
عوامل خطرآفرین شامل کار شدید جسمی، ورزش سخت یا توان فرسا، عضلات ضعیف شکمی و پشت، وزنه‌برداری‌، عدم‌ آمادگی‌ جسمانی‌
و پیچش‌ ناگهانی‌ و شدید بدن‌ یا پرش‌ از ارتفاع‌ زیاد است.
برای پیشگیری‌، اشیاء را با روش‌ درست‌ بلند کنید و برای‌ حفظ‌ توان‌ و قدرت‌ عضلانی‌ مناسب‌، مرتباً ورزش‌ کنید.

علایم بالینی ایجاد فاصله مهره های کمر

علائم پارگی صفحه بین مهره‌ای کمری علائم بیرون‌ زدن‌ دیسک‌ بین‌ مهره‌ای‌ در قسمت‌ تحتانی‌ کمر و یا
پارگی صفحه بین مهره‌ای کمری شامل موارد زیر است:

• درد نواحی تحتانی‌تر پشت (کمر) که به خلف رانها و
قسمت‌ پشت‌ باسن‌، ران‌، ساق‌ پا، یا پا انتشار دارد.
(درد سیاتیک) و معمولا در اثر حرکت شدیدتر می‌شود.

• گرفتگی عضلات

• تشدید درد بر اثر کشیدگی و فشار (حرکت‌، سرفه‌، عطسه‌، بلندکردن‌ اشیاء، یا زور زدن‌ و
دفع مدفوع ، دولا شدن و بالا آوردن مستقیم پا).

• از بین رفتن رفلکس‌های عمیق تاندون.

• حساسیت شدید در ناحیه توزیع ریشه‌های عصب تحت تاثیر.

• از دست‌ دادن‌ اختیار ادرار و مدفوع ، فلج و تحلیل‌ رفتن‌ و ضعف‌ عضلات‌ از عوارض‌ احتمالی‌ بیماری
هست.

علائم پارگی صفحه بین مهره‌ای گردن

پارگی صفحه بین مهره‌ای گردن در صورت‌ بیرون‌ زدن‌ دیسک‌ بین‌ مهره‌ای‌ در گردن ‌علائم زیر بروز می‌کند:

•درد در گردن‌، شانه‌، یا در مسیر بازو به‌ سمت‌ دست که این درد با حرکت‌ بدتر می‌شود.

• ضعف‌، بی‌حسی‌، یا تحلیل‌ رفتن‌ عضلات‌ دست‌ (اندام‌ فوقانی‌)

• سفتی گردن: حرکت گردن یا پشت برای مصدوم بسیار
دشوار است و یا اصلا قادر به این کار نیست.

تشخیص مشکل و ایجاد فاصله مهره های کمر

اقداماتی‌ که‌ برای‌ تأیید تشخیص‌ انجام‌ می‌شوند ممکن‌ است‌ شامل‌ موارد زیر باشند:

• عکسبرداری‌ از گردن‌ یا قسمت‌
پایینی‌ ستون‌ مهره‌ای‌ به‌ کمک‌ اشعه‌ ایکس‌، از جمله‌ انجام‌ میلوگرام‌ (تزریق‌ ماده‌ رنگی‌ در مایع‌ اطراف‌ ستون‌ مهره‌ای‌ که‌
به‌ هنگام‌ عکسبرداری‌ با اشعه‌ ایکس‌ به‌ راحتی‌ دیده‌ می‌شود)

• دیسکوگرافی‌ (تزریق‌ ماده‌ رنگی‌ درون‌ دیسک‌)

• سی‌تی‌اسکن

•ام آر آی MRI

درمان مشکل فاصله مهره های کمر

• #استراحت در بستر به‌ هنگام‌ مرحله‌ حاد بیماری،‌ حداقل‌ ۲ هفته‌ در رختخواب‌ استراحت‌
کنید.
فعالیتهای‌ طبیعی‌ خود را با رو به‌ بهبود گذاشتن‌ علایم‌ مجدداً آغاز کنید.

استراحت‌ طولانی ‌مدت‌ در رختخواب‌ به‌ هیچ‌ عنوان‌ توصیه‌ نمی‌شود.
در بسیاری‌ از موارد، خود به‌ خود بهبود می‌یابد.
از دراز کشیدن به صورت دمر و خوابیدن با بالشهای بزرگ و ضخیم همیشه باید اجتناب نمود.
مصدوم را در یک سطح صاف و محکم در راحت ترین وضعیت ممکن بخوابانید.

• در ۷۲ ساعت‌ اول‌ و گاهی‌ نیز در ادامه‌، کیسه‌ یخ‌ روی‌ ناحیه‌ دردناک‌ قرار دهید (در صورت‌ مؤثر
بودن‌).
یخ موضعی برای کاهش درد و گرفتگی استفاده می‌شود).

• وارد آوردن‌ کشش‌ در منزل‌ یا در بیمارستان‌ (گاهی‌ توصیه‌ می‌شود).
استفاده از کشش متناسب (۵ الی ۸ پوند ووزنه) جهت تسکین درد در فتق صفحات بین مهره‌ای گردن.

• بازتوانی‌ برای‌ تقویت‌ عضلات.‌ اجرای نرمشهای انبساطی پیشرونده عضلانی و سایر روشهای کاهش تنش نیز سودمند است.

• روان درمانی یا مشاوره‌ برای‌ فراگیری‌ روش‌های‌ مقابله‌ با درد مداوم‌ و کلافگی‌

• #حرارت درمانی عمقی ماورای صوتی
و بکارگیری حرارت موضعی مرطوب.
به‌ جای‌ این‌ کار می‌توانید از لامپ‌ گرمایی‌، دوش‌ یا حمام‌ آب‌ داغ‌، کمپرس‌ آب‌ داغ‌، یا صفحات‌ گرم‌کننده‌ برای‌
تخفیف‌ درد استفاده‌ کنید.

نکات بیشتر در مورد ایجاد فاصله مهره های کمر و فتق دیسک مهره ای

۱- استفاده از جورابهای ضد واریس و خمش و واشدگی متناسب پا به منظور پیشگیری از ترومبوفلبیت حائز اهمیت می‌باشد.

۲- داروها

تجویز داروهای ضد التهاب داروهای‌ ضدالتهابی‌ غیراستروییدی‌ برای‌ کاهش‌ التهاب‌ اطراف‌ پارگی‌ دیسک‌ برای‌ موارد خفیف‌ می‌توان‌ از استامینوفن یا
ایبوبروفن استفاده‌ کرد.

شل کننده عضلانی مثل‌ دیازپام یا متوکاربامول (رباکسین‌)و مسکنها.

۳- گاهی مصرف مخدرها.

• مسهل‌ها یا نرم‌کننده‌های‌ مدفوع‌ برای‌ پیشگیری‌ از یبوست تدابیر جراحی انجام‌ عمل‌ جراحی‌ برای‌ آزاد ساختن‌ رشته‌های‌ عصب‌
از فشار وارده‌ به‌ آنها،در صورتی که استراحت‌ در رختخواب‌ فایده‌ای‌ در رفع‌ علایم‌ نداشته‌ باشد، ممکن است لازم شود.
در صورت‌ لزوم‌، می‌توان‌ بیرون‌زدگی‌ دیسک‌ بین‌ مهره‌ای‌ را با عمل‌ جراحی‌ معالجه‌ کرد.
لامینکتومی Laminectomy برداشتن قوس خلفی مهره از طریق جراحی، برهنه کردن طناب نخاعی برای برداشت قسمتی از هسته پالیبس که
از فتق دیسک بین مهره‌ای بیرون زده یا پاره شده است.

جوش خوردن نخاعی قرار دادن یک گرافت استخوانی در فضای بین دیسکی که رشد کرده و دو مهره را به
هم جوش می‌دهد و سپس آنها را بی‌حرکت می‌کند.
جایی که یک دیسک برداشته می‌شود، در بین جسم مهره‌ای ممکن است ورقه‌های استخوانی قرار داده شوند.
گرافت استخوانی ممکن است از بانک استخوان یا ناحیه‌ای از استخوان خار خاصره بیمار گرفته شود.
ممکن است جراحی قدامی یا خلفی باشد.
جراحی میکروسکوپی جراحی میکروسکوپی، جهت برداشتن دیسکهای پاره شده موجب ضربه کمتر شده و تمامیت بافتی را نگه می‌دارد.

فاصله مهره های کمرفاصله مهره های کمر

بیشتر بدانید : چه گروه‌هایی به لحاظ شغلی و سنی بیشتر دچار کمردرد می‌شوند؟

معمولاً کمردرد را در دهه‌های اول و دوم زندگی کمتر مشاهده می‌کنیم، برای این که بچه‌ها در دهه اول و دوم زندگی روپا هستند و دائم فعالیت ورزشی می‌کنند. این باعث می‌‌شود عضلات خوب ساخته شود، کسانی که در دهه‌های اول و دوم زندگی درد کمر دارند باید متوجه باشند که وجود نقایص تشکیلاتی استخوان‌های کمر و لغزندگی مهره‌ها روی هم موجب این کمر درد شده است. بنابراین توصیه می‌کنم جوان‌هایی که در دهه اول و دوم زندگی از کمردرد شکایت دارند بهتر است قبل از این‌که بخواهند هزینه‌های زیادی کنند

، یک عکس دینامیک ساده در حال خم شدن به جلو و به عقب بگیرند تا ببینند این مهره‌ها روی همدیگر لغزندگی دارد یا نه. دردهه‌های بالاتر معمولاً مشکلات دیسکی زیاد اتفاق می‌افتد، به این معنی که ممکن است هنگام جا به جا کردن یک جسم سنگین در اثر فشار زیادی که به ستون فقرات وارد می‌آید یکی از دیسک‌ها پاره شود و یک تکه از آن داخل کانال برود و باعث ایجاد دردکمر شود.

وقتی این درد ایجاد شود اگر زیر ریشه عصب رفته باشد، درد کمر همراه با دردی می‌شود که از ناحیه سرین پشت، ران، پشت ساق و روی پا و بغل و… است، بسته به این دارد کدام ریشه عصب تحت فشار قرار گرفته که به این درد، درد سیاتیک می‌گویند . اگر درد سیاتیکی ایجاد شد باید بیمار بررسی شود، که اولین مرحله معاینه به‌وسیله پزشک است تا تشخیص دهد که ضایعات دیگر مانند ضایعات عروقی و… باعث بروز این دردها نشده باشد.

پزشک وقتی معاینه را انجام داد و مطمئن شد که علائم، علائم سیاتیکی است، بیمار به چند روز استراحت نیاز دارد. استراحت هم باید طوری باشد که فرد فعالیت فیزیکی نداشته و بیشتر در رختخواب باشد، همین رختخواب‌های معمولی برای استراحت کافی است، اگر با داروهای ضد درد بهتر نشد، آن وقت دیسک باید بررسی شود درآن صورت ام.آر.آی یا سی تی اسکن‌های مخصوص انجام می‌دهند تا محل در رفتگی و وسعت دیسک را روشن کند.

کسانی که مشکل دیسک کمر دارند، نباید روی تردمیل بروند

کسانی که مشکل دیسک کمر دارند، به هیچ عنوان نباید روی تردمیل بروند، چون وقتی روی تردمیل بروند، دیسک‌ را می‌کوبد و مشکل آنها را تشدید می‌کند. حتی آنها از وزنه هم نباید استفاده کنند، تنها می‌توانند به‌صورت خوابیده روی میز بدنسازی از وزنه‌هایی مثل‌ هالتر برای تقویت عضلات بالاتنه استفاده کنند.

امامسأله‌ای که می‌ماند، این است، سن افراد در دهه‌های شش و هفت زندگی مقدمه‌ای برای شروع آرتروز است، آرتروز صدمات تحلیل رونده‌ای است که به دیسک وارد شده و عکس‌العمل‌های استخوانی مهره بالایی و پایینی رشد استخوانی و دیسکی به‌وجود می‌آورند که باز خود این می‌تواند به داخل کانال فشار بیاورد.

اگر در چند سطح باشد ممکن است کانال را تنگ کند، این تنگی کانال در دهه‌های بالا مشکلاتی به‌وجود می‌آورد. در آن صورت است تنگی کانال را باید جراحی کرد.

عصر ایران

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا