پزشکی

درمان دیسک کمر با طب سوزنی

بسیاری از بیماران در کلینیک دکتر فرخانی سوال می کنند که آیا طب سوزنی برای کمر درد موثر است؟ بله، طب سوزنی می تواند به کاهش درد کمر کمک کند.

انواع کمر درد


درد کمر به دو صورت ایجاد می شود: مزمن و حاد.

علت کمر درد مزمن در پاسخ به تروما مثل کشیدگی عضلات لومبار در اثر حرکت ناصحیح عضله هنگام بلند کردن یک شیء مربوط می باشد. درد مزمن می تواند ماه ها و یا سال ها ادامه داشته باشد، و می تواند در اثر آسیب حاد، مشکلات وضعیت بدن و اختلالات ارگان های داخلی بدن ایجاد شود.

کمر درد حاد

طب سوزنی اغلب برای کاهش درد حاد ناشی از کشیدگی عضلات لومبار موثر است. اگر هر چه زودتر، تا 24 ساعت پس از جراحت، از طب سوزنی کمر درد استفاده کنید، تاثیر بیشتری خواهد داشت. در طب چینی جمله ی معروفی وجود دارد: وجود درد به معنای عدم جریان خون و جریان خون به معنای عدم وجود درد است. کشیدگی حاد عضله یا مفصل باعث می شود که بدن در پاسخ، تنشی ایجاد کرده و در وضعیتی قرار گیرد که این درد را به حداقل برساند. این امر موجب افزایش محدودیت جریان خون به ناحیه ی آسیب دیده می شود. در نتیجه در ناحیه ی آسیب دیده، ضایعات متابولیتی تجمع یافته و کمبود مواد غذایی ایجاد می شود.

طب سوزنی در درمان کمر درد ناشی از جراحت، بر برطرف کردن این تنش، کاهش التهاب و افزایش جریان خون به ناحیه ی آسیب دیده تمرکز دارد. در جراحت حاد، داروهای گیاهی نیز برای کاهش درد و التهاب موثر هستند. درمان سریع، اغلب تا حدی موجب تسکین سریع می شود. بیمارانی بوده اند که با درد درجات 9/10 در آغاز درمان، به درجات 5/10 در پایان درمان رسیده اند. پیشنهاد می شود، این درمان به صورت یک روز در میان توسط متخصص طب سوزنی انجام گیرد تا زمانی که سطح درد به زیر 5/10 برسد. اگر درمان را به طور پیوسته پیگیری کنید، این روش معمولا یک هفته یا کمتر طول خواهد کشید.

در حین درمان مورد حاد و پس از آن، پیشنهاد این است که از یک روش اصلاحی به منظور اصلاح عدم تعادل ماهیچه ها که موجب می شوند شما مستعد آسیب شوید، استفاده کنید. این گونه روش ها موجب اصلاح عدم تعادل در عضلات می شود که یا از قبل وجود داشته و ایجاد آسیب را تسهیل بخشیده و یا در اثر تنش خود مراقبتی بدن در طی آسیب های مکرر ایجاد شده است.

چنانچه دچار کشیدگی عضلات به طور مکرر شده اید، باز هم به شدت، استفاده از روش اصلاحی توصیه می شود. هر چند در طول استفاده از طب سوزنی به منظور درمان کمر درد ناشی از جراجت، ناراحتی کمتری احساس می کنید و پس از آن بیشتر قادر به حرکت دادن اندام خود خواهید بود، جراحات مکرر نشان دهنده ی این است که شما به عدم تعادل عضلات دچار هستید. اینگونه روش ها به شما آموزش می دهد که چگونه بتوانید عدم تعادل عضلات خود را تشخیص دهید و چه ورزش هایی برای اصلاح آن ها انجام دهید.

کمر درد مزمن

درد مزمن کمر یا گردن نشان دهنده ی ضعف عضلات و یا عدم تعادل در بافت های ارگان های داخلی می باشد. ضعف مزمن عضلات از عدم انجام ورزش کافی در ناحیه ی کمر و عضلات شکم ناشی می شود. توصیه می شود برای حفظ قدرت این عضلات در طول زندگی خود، به طور منظم تمرینات ورزشی تقویتی را انجام دهید. با این حال، تمرینات ورزشی تقویتی می تواند درد کمر ناشی از عدم تعادل عضلات را تشدید کند. به همین دلیل، قبل از شروع برنامه ی ورزشی تقویت عضلات، باید توسط  پزشک متخصص از نظر عدم تعادل عضلات، مورد بررسی قرار گیرید. عدم تعادل مزمن عضلات، از وضعیت نامناسب بدن، الگوی حرکتی نادرست و یا از جراحات مکرر ناشی می شود. طب سوزنی به کاهش تنش، درد و التهاب کمک می کند .همچنین روش های اصلاحی برای بهبودی طولانی مدت توصیه می شود.

طب سوزنی برای درمان پارگی دیسک


در مورد پارگی دیسک، پیشنهاد می شود از فواید طب سوزنی برای کاهش درد کمر، داروهای گیاهی برای کاهش التهاب و بهبودی و همچنین از روش های اصلاحی برای اصلاح عدم تعادل عضلات و کاهش فشار وارد بر دیسک های نخاعی استفاده کنید. عدم تعادل عضلات می تواند باعث پارگی دیسک شود. برای درمان دیسک کمر با طب سوزنی و بهبودی طولانی مدت، به اصلاح عدم تعادل عضلات نیاز است.

کشش ستون فقرات برای درمان کمر درد و دیسک


پرسش و پاسخدسته بندی: مشاوره پزشکیدیسک کمر
0
امتیاز مثبت
امتیاز منفی
Asmsa 5 سال قبل

آیا درمان دیسک کمر با طب سوزنی امکان پذیر است؟!

دیسک کمر

1 پاسخ
0
امتیاز مثبت
امتیاز منفی
آموزش | چینDr. Mehdy Ghaeminia عضو سایت 5 سال قبل

با سلام و سپاس از پرسش شما،

طب سوزنی یکی از روشهای پرکاربرد، کمخطر و مؤثر در درمان آسیبهای دیسکهای بین مهره ای است. این روش با تقویت تدریجی ماهیچه های پشت و کاهش التهاب کمپلکس ریشه های عصبی باعث تغییر چشمگیری در حال عمومی بیماران وگاه بهبود کامل ایشان می گردد. با این وجود به دلیل تأثیر تدریجی این روش درمانی، درمان چند هفته زمان خواهد برد. به همین دلیل در بیمارانی که نیاز به جراحی اورژانسی دارند طب سوزنی توصیه نمی شود. بنابراین، آگاهی از نتیجه عکسبرداری (MRI) و نظر پزشک جراح پیش از تعیین برنامه درمانی الزامی است.

پاسخ بهدیسک کمر


treatment_soozani_01

“طب سوزنی” مزایای فراوانی برای بیمارانی دارد که از درد کمررنج می برند. این روش درمانی موثر بوده و عوارض طب سوزنی بسیار اندک است (البته اگر کاملا به روش صحیح و علمی خود و توسط متخصص طب سوزنی و متخصصین طب فیزیکی انجام پذیرد) در هر جلسه درمان روی تمامی مهره های کمری و نیز مهره خاجی و هچنین روی مفاصل خاجی- لگنی کمر نیز تاثیر گذاشته و باعث بهبود و کاهش درد کمر و التهاب در این مفاصل می گردد.

امروزه در اروپا و امریکا روش های درمانی متفاوتی برای درمان کمر درد ناشی از دیسک کمر انجام می گردد که در 95 درصد موارد شامل استراحت مطلق (که طبق تحقیقات اخیر فقط 3 روز کافی می باشد) و استفاده از مسکن ها، آب درمانی، ماساژ درمانی، طب سوزنی و کایروپراکتیک می باشد و در این میان طب سوزنی بعنوان سر سلسله طب مکمل و جایگزین، در درصد بالایی از بیماران ، کاملا درمانگر می‌باشد و تنها در 5 درصد بیماران کار به عمل جراحی می رسد که در آن ها نیز از تکنیک های عمل متفاوتی ، از برداشتن دیسک بیرون زده تا قرار دادن دیسک های مصنوعی بین مهره ها و یا جوش دادن مهره ها به یکدیگر و ثابت کردن ستون فقرات و استفاده به جای جراحی تنگی کانال نخاعی کمر استفاده می شود.

در کلینیک امید بر حسب نیاز بیمار، طب سوزنی قبل از انجام تزریق‌ها و جراحی بسته برای درمان دردهای اسکلتی عضلانی به کار می‌رود. رویکرد این کلینیک در مواجه با درمان بیماری‌ها استفاده از درمان‌های پلکانی است و استفاده از درمان‌های ساده‌تر در اولویت قرار می‌گیرد. اگر شرایط بیمار به نحوی است که به درمان‌های ساده پاسخ نمی‌دهد، متخصصین طب فیزیکی این مرکز استفاده از بلوک عصبی و جراحی بسته را به بیماران پیشنهاد می‌دهند و تا حد ممکن از انجام درمان‌های مداخلی‌تر و انجام جراحی جلوگیری می‌کنند.

طب سوزنی جایگزینی برای درمان دیسک کمر با جراحی


طب سوزنی جایگزینی برای درمان دیسک کمر با جراحی

در سال 1989 سازمان بهداشت جهانی طب سوزنی را به عنوان یکی از موثر ترین راه های درمان کمر درد و دیسک کمر معرفی نمود، چرا که عمل جراحی دیسک کمر بسیار پرعارضه بوده و در بسیاری از موارد بیمار علیرغم عمل جراحی بهبود کافی پیدا نمی کند اما طب سوزنی کمر درد با دو مکانیسم باعث بهبود دیسک کمر (و دیسک سایر نقاط ستون فقرات) می شود:

1- افزایش سلول های دفاعی بدن و مایع بین بافتی اطراف دیسک مبتلا در نتیجه جبران کاهش آب دیسک و افزایش فعالیت بدن برای ترمیم دیسک بین مهره ای بیمار

2- از بین بردن درد بیمار توسط بلوکه کردن رشته عصبی پس سیناپی

متاسفانه عمل دیسک کمر در ذات خود یک عمل پر عارضه محسوب می گردد و کلا هر چه محل عمل وسیعتر باشد ، عوارض جانبی آن بصورت تنگی کانال نخاعی و فشار ثانویه روی ریشه اعصاب نخاعی بیشتر بوده و بیمار پس از عمل ،مشکلات بیشتری خواهد داشت.

نکته قابل توجه این است که در بیمارانی که به علت کمردرد (low back pain) به پزشک مراجعه می کنند بسیار بندرت اتفاق می افتد که بیماری فقط بعلت بیرون زدگی یک یا دو دیسک باشد و در اکثر روش های تشخیصی بکاربرده شده مانند MRI، به مشکلات سایر مهره ها ی کمری و خاجی مثل آرتروز مفاصل بالاتر و یا کاهش قوس طبیعی کمری و یا انحرافات ستون فقرات برخورد می کنیم و این موضوعات خود موجب می شود افرادی که به علت کمر درد و دیسک، تحت عمل جراحی قرار می گیرند، پس از عمل، معمولا از درد و محدودیت حرکتی رهایی نمی یابند.

البته مقصود از بیان این مطالب به هیچ وجه نفی عمل جراحی در درمان دیسک کمر نمی باشد و چه بسا بیمارانی که بعلت اندیکاسیونهای خاص مثل اختلال در کنترل دفع ادرار و یا مدفوع باید تحت عمل جراحی اورژانسی نیز قرار بگیرند.

ذکر این نکته ضروری است که بر اساس اصول طب سوزنی، بیماری وقتی ایجاد می گردد که بدن از حالت تعادل خود خارج گردد و بعبارت دیگر در مورد ایجاد دیسک کمر وقتی حادث می شود که فرد بعلت حرکات و یا موقعیتهای نامناسب از تعادل خارج گردد. حال چنین بیماری اگر تحت هر نوع درمانی قرارگرفته و بهبود یابد ، باید حرکاتی را که موجب بیماری وی شده اند ،اصلاح نماید و اگر این کار را انجام ندهد متاسفانه مجددأ دچار این بیماری خواهد شد. لازم به ذکر است که طب سوزنی دیسک کمر در درمان بیماران هیچگونه عارضه جانبی ندارد.

چگونه طب سوزنی باعث کاهش درد کمر می‌شود؟

۱- کاهش درد از طریق تحریک اعصاب که در عضلات و سایر بافت‌ها قرار دارد. از طریق این تحریک طب سوزنی دیسک کمر می‌تواند باعث ترشح اندروفین- انکفالین و بتا اندروفین‌هایی شود که مانند مرفین اثر تسکین دهنده درد را دارند. این فاکتورها از نخاع- مغز میانی- هیپوفیز و هیپوتالاموس ترشح می‌شوند.

۲- کم کردن التهاب از طریق ترشح فاکتورهای مربوطه یکی دیگر از خواص طب سوزنی است، که این مکانیزم اثر قرص‌های ضدالتهاب (مثل ایندومتاسین) هم می‌باشد.

۳- کاهش انقباض عضلات و بهبود حرکت مفاصل که به وسیله افزایش جریان خون ایجاد می‌شود؛ این مکانیزم اثر طب سوزنی می‌تواند باعث کاهش ادم، تورم و کبودی هم بشود.

نگاه کل‌نگر طب سوزنی به درد کمر

طب سوزنی در درمان کمردرد مانند تمام بیماری‌های دیگر نگاهی کل‌نگر دارد و به بیمار می‌نگرد و نه به بیماری. برای درمان ۵ نفر مبتلا به کمردرد برخلاف طب مرسوم که یک نسخه پیچیده می‌شود، نقاط مورد استفاده و درمان متفاوت است. از مزایای دیگر طب سوزنی این است که وقتی بیماری به طور ریشه‌ای و اساسی درمان می‌شود بیمار شاهد این است که علاوه بر درد کمر، سایر مشکلات جانبی‌اش هم بهبود یافته است. مثلا شب‌ها خواب عمیق‌تری دارد، احساس نشاط و شادابی می‌کند و انرژی بیشتری دارد.

روش درمان و تعداد جلسات

معمولاً ۱۰ تا ۱۲ جلسه درمان به صورت هر هفته ۲ بار لازم است. بعد از ۱۲ جلسه درمانی که یک کورس محسوب می‌شود (گاه بعضی از بیماران بسته به سن و مزمن بودن بیماریشان دارد) نیاز به درمان نگهدارنده نیز دارند که ممکن است هر ۴ هفته یا هر ماه یکبار باشد. گاه در ۳-۴ جلسه اول ممکن است علائم بیماری تشدید یابد و یا به اصطلاح بیرون‌ریزی داشته باشید که به مرور و با ادامه جلسات در تمام درمان‌های طب مکمل وجود دارد و مخصوص همه افراد نمی‌باشد. هر جلسه درمانی بین نیم تا یک ساعت طول می‌کشد. اگر متخصص طب سوزنی به همراه طب سوزنی از بادکش درمانی و یا ماساژ استفاده شود اثر درمان به مراتب بیشتر می‌شود استفاده از یک گیاه چینی به نام «موکسا» نیز برای بعضی بیماران که احساس سرما در ناحیه کمر می‌کنند بسیار لذت‌بخش و مفید است. به ‌هر حال طب سوزنی به تمام افرادی که از درد کمر رنج می‌برند توصیه می‌شود چون همانطور که گفته شد بدون عارضه جانبی است، مقرون به صرفه بوده و بسیار راحت و بدون درد است.

آیا طب سوزنی ایمن است؟


طب سوزنی علیرغم استفاده از سوزن، باید روند درمانی کاملا ایمنی باشد. این مساله علی الخصوص در مواجهه با فرد خبره و کارشناس در این زمینه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. از برخوردار شدن از طب سوزنی نزد فردی که آموزش دیده نباشد، کارشناس و خبره این کار نباشد خودداری کنید. باید ابتدا تحقیقاتی راجع به سابقه فردی که به او مراجعه می‌کنید، انجام دهید. سوزن‌ها باید استریل و یکبار مصرف باشند. یا با فردی که برای درد کمرش با موفقیت به یک متخصص طب سوزنی مراجعه نموده صحبت کنید. از آنها راجع به متخصصی که پیشنهاد می‌دهند سوال کنید.

  • افرادی که تحت طب سوزنی قرار گرفتند، گاهی خبر از درد، کبودی و خونریزی‌های اندکی در محل سوزن‌ها دادند. این موارد در چند روز برطرف خواهند شد. همچنین این روش درمانی تقریبا هیچ خطری برای سلامت ندارد.
  • اگر از داروهای رقیق کننده خون ( blood thinners ) استفاده می‌کنید یا مبتلا به اختلالات خونی ( bleeding disorder ) هستید، طب سوزنی می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد. اگر می‌خواهید از این روش درمانی استفاده کنید، حتما راجع به مشکلاتتان و داروهایی که مصرف می‌کنید، صحبت کنید. ممکن است در حین درمان خونریزی رخ دهد، در حالیکه بروز خطرات مهم، بسیار نادر است.
  • حتما پس از هر جلسه درمان، محل سوزن‌ها را تمیز نگاه دارید از خطر بروز عفونت جلوگیری کنید. اگر نزد یک فرد حرفه ای و قابل اعتماد رفته باشید، خطر عفونت بسیار اندک و ناچیز خواهد بود. 

آیا طب سوزنی در درمان کمردرد بارداری موثر است؟


آیا طب سوزنی در درمان کمردرد بارداری موثر است؟

درد در ناحیه پایین کمر، تا سه چهارم زنان باردار را در بازه زمانی بین 6 تا 9 ماهگی بارداریشان تحت تاثیر قرار خواهد داد. عامل آن هنوز مشخص نیست ولی مواردی که می‌تواند موثر باشد عبارتند از کار شدید و سابقه مشکلات کمر درد. نشانه‌های آن معمولا در عصر بدتر می‌شوند و اغلب می‌توانند بر خواب ( sleep ) و قابلیت زنان در اجرای کارهای روزانه تاثیر منفی گذاشته و باعث می‌شود که وی زمانی را از کار دور بماند. بنابراین از آنجاییکه زن باردار نمی تواند متحمل هیچگونه درمانی شود، طب سوزنی برای درد کمرش مفیداست.

پزشکان معتقدندن که طب سوزنی همچنین می‌تواند حالت تهوع ( nausea ) در دوران بارداری را کاهش دهد. ” طب سوزنی در شش ماه اول بارداری برای کاهش حالت تهوع و استفراغ ( nausea and vomiting )، درمان ایمن و موثری به شمار می‌رود.”

اگر باردارید (کمردردبارداری)، انواع خاصی از طب سوزنی می‌تواند منجر به تحریک کار و زایمان شود. پیش تر با متخصص طب سوزنی راجع به بارداری‌تان صحبت کنید.

کپی فقط با ذکر لینک و منبع بلامانع است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا