درمان دیسک کمر دکتر شهرام قاسمی

برای دسترسی سریع به محتوای متن روی لینک های زیر کلیک کنید:
  • دیسک کمر چیست؟
  • علائم و نشانه های دیسک کمر عبارت هستند از:
  • عواملی که خطر ابتلا به فتق دیسک را افزایش می دهد.
  • روش های تشخیص دیسک کمر
  •  درمان دیسک کمر بدون جراحی
  • برای جلوگیری از دیسک کمر چه کارهایی باید انجام داد؟

چکیده

دیسک کمر یکی از مشکلات شایع ستون فقرات است که می‌تواند باعث درد زیادی شود. درمان این بیماری به روش‌های مختلفی انجام می‌شود.

بهترین روش درمان دیسک کمر، روشی هست که بیماران بتوانند با کم ترین هزینه، کمترین استرس و کمترین عوارض درمانی و درد، در کوتاه ترین زمان ممکن به زندگی عادی برگردند.

ما در این مقاله از مجله سلامت دکتر مهندس دیسک کمر، علائم دیسک کمر تا درمان دیسک کمر بدون نیاز به عمل جراحی را بررسی کردیم، پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

دیسک کمر چیست؟

هر انسان معمولاً ۲۶ مهره در ستون فقرات خود دارد. مهره ها به وسيله صفحات انعطاف پذيري به نام ديسک بين مهره اي از يكديگر جدا مي شوند.

اگر بنا به دلايلي ديسک از قسمت عقبی خود دچار بيرون زدگي يا فتق شود، اين قسمت بيرون زده روی نخاع يا رشته هاي نخاع فشار وارد می كند و سبب بروز درد در ناحيه كمر با انتشار به پاها می شود.

مردم به اين بيماري ديسک كمر مي گويند كه البته اصطلاح درست آن فتق ديسک كمری مي باشد.

علائم و نشانه های دیسک کمر

1. درد در بازو یا پاها

اگر فتق دیسک در کمر باشد به طور معمول احساس درد در باسن، ران و ساق پاها احساس می کنید.

اگر فتق در ناحیه گردن باشد این درد در شانه ها و بازوها بیشتر احساس می شود.

این درد ممکن است هنگام سرفه یا عطسه یا حرکت ستون فقرات شما به طرف بازوها یا ساق پا امتداد داشته باشد.

2. بی حسی یا سوزش

افرادی که دچار فتق دیسک اند اغلب در ناحیه ای که اعصاب درگیر است، بی حسی یا تجربه سوزش دارند.

3. ضعف عضلاتی

 ضعف در عضلات ممکن است باعث ناتوانی درراه رفتن و یا اختلال در توانایی شما برای بلند کردن و یا نگه داشتن اجسام شود.

عواملی که خطر ابتلا به فتق دیسک را افزایش می دهد:

  • اضافه وزن
  • شغل
  • ژنتیک
  •  افزایش سن
  • وضعیت بد بدن در زمان نشستن، ایستاده و…
  • بلند کردن اشیا در حالات نامناسب
  • افزایش ناگهانی فشار بر ستون فقرات (حتی فشارهای کم)
  • سیگار کشیدن
  •  ورزش های غیر اصولی و سنگین مثل فوتبال، کشتی، ورزش های رزمی و…
  • رانندگی به ویژه در مسافت های طولانی و با ماشین های سنگین یا دارای صندلی نامناسب.
  • ایستادن و یا نشستن طولانی مدت .
  •  خم و راست شدن زیاد
  • لرزش کل بدن (مثلاً هنگام کار کردن با تراکتور و…)

روش های تشخیص دیسک کمر

برای تشخیص دیسک کمر، پزشک ابتدا سابقه بیماری شما را بررسی کرده و تست ها زیر را انجام می دهد:

۱- تست بالا بردن عمودی پا در تشخیص دیسک کمر

شما دراز می کشید و پزشک پایی را که درد دارد بالا می برد.

۲- تست بالا بردن پای مخالف در تشخیص دیسک کمر

شما دراز کشیده و پزشک پایی را که درد ندارد بلند می کند.

۳- آزمایش عصبی در تشخیص دیسک کمر

اگر تست های بالا با درد پا یا کمر همراه باشد، این آزمایش انجام می گیرد که نتیجه مثبت آن نشانه وجود دیسک کمر است.

آزمایش کامل شامل تست رفلکس، قدرت عضله، توانایی راه رفتن و وجود بی حسی است.

همچنین ممکن است پزشک وجود بی حسی در ناحیه مقعد را نیز بررسی کند؛ زیرا که این قسمت هم ممکن است تحت تاثیر فتق دیسک کمر قرار گیرد.

۴- آزمایشات دیگر در تشخیص دیسک کمر

در اغلب موارد تست های فیزیکی که در بالا توضیح داده شد برای تشخیص دیسک کمر کافی است.

اگر پزشک تردید داشته باشد یا بخواهد عصبی را که تحت فشار است شناسایی کند یا بعد از ۴ هفته درمان هیچ بهبودی مشاهده نشود، ممکن است از تست های تشخیصی دیسک کمر زیر هم استفاده شود:

۵- تشخیص دیسک کمر با اسکن MRI

در این روش از میدان مغناطیسی برای گرفتن عکس از بدن استفاده می شود. با کمک این تست می توان به طور قطعی محل فتق  دیسک کمر را شناسایی کرد و عصب تحت فشار را یافت.

۶- تشخیص دیسک کمر با سی تی اسکن

 درمان دیسک کمر بدون جراحی

90 درصد افراد مبتلا به دیسک کمر با درمان های غیر جراحی مانند آب درمانی، استفاده از کمپرس سرد و گرم و بستن کمربند طبی می توانند از شر این بیماری راحت شوند، اما 10 درصد باقی مانده نیاز به عمل جراحی دارند و این روش ها برایشان پاسخگو نیست.

روش های درمان دیسک کمر بدون جراحی به شرح می باشد:

درمان دیسک کمر با دارو یا قرص

برای درمان دیسک کمر می توان از داروهای ضدالتهابی مانند پروفن، ژلوفن و ناپروکسن استفاده کرد که در بیشتر مواقع طی 5 تا 6 ماه پس از انجام این روش ها مبتلایان به دیسک کمر درمان می شوند.

درمان دیسک کمر در منزل با کمپرس سرد و گرم

گرما درمانی یکی از درمان هایی است که برای کاهش گرفتگی ماهیچه ها به کار می‌رود.

گرما باعث افزایش جریان خون و رساندن اکسیژن بیشتر به بافتها و دفع سمومی که باعث ایجاد درد می‌کنند می‌شود و به درمان بیمار کمک می کند این درمان باعث کاهش درد و اسپاسم و گرفتگی ماهیچه‌ها می شود.

برای این منظور است از حوله های گرم، کمپرس گرم و انواع دیگر شکل های گرما درمانی استفاده می‌شود.

 

درمان دیسک کمر با کمربند طبی

اگر کمر شما آسیب ببیند، کمربند طبی می‌تواند به عنوان کمربند پشتیبان و تقویت‌کننده کمری عمل کند. 

کمربند‌های طبی برای ثبات و تعادل بدن شما از خارج بدن فشار وارد می‌کنند و با این کار کمر از کشیده شدن و آسیب در امان می‌ماند.

درمان دیسک کمر با طب سوزنی

امروزه درمان دیسک کمر با طب سوزنی به صورت جدی به عنوان یکی از درمان های جایگزین عمل جراحی تجویز می شود. این روش که با قرار دادن سوزن های ظریف و کوچک در نقاط مختلف بدن انجام می گیرد.
از فواید طب سوزنی، ایجاد انرژی در بدن است که با بازگرداندن تعادل در عضلات همراه است.

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

از فیزیوتراپی جهت بهبود کمردرد و حفظ با بازگرداندن قدرت عضلات کمر و حرکات مفاصل بین ستون مهره‌ها استفاده می‌شود.

در فیزیوتراپی درمان هایی مانند ماساژ، کشش و اولتراسوند استفاده می‌شود که علاوه بر آنها تمرین‌های درمانی جهت افزایش انعطاف‌پذیری، قدرت، تعادل، هماهنگی عضلات برای بیمار تجویز می‌شوند.

علاوه بر آنها توصیه‌هایی برای اصلاح وضعیت اندام ها و آموزش شیوه صحیح و ایمن حرکات اندام‌ها و خوابیدن نشستن و ایستادن به بیمار داده می‌شود.

درمان دیسک کمر با ماساژ درمانی

 اکثر پزشکان ماساژ درمانی را به عنوان یکی از روش‌های مناسب کاهش درد کمر به شمار می‌آورند و آن را درمان مکمل کارآمدی می‌دانند. ۵۴ درصد از پزشکان بنا به گفته خودشان بیماران را تشویق می‌کنند تا در کنار دیگر درمان‌ها ماساژ درمانی را نیز پیگیری کنند.

شما با خرید دستگاه ماساژور از فروشگاه دکترمهندس میتوانید کمردرد خود را درمان کنید.

درمان دیسک کمر با  ورزش و حرکات اصلاحی

به کلیه بیماران تاکید می شود که ورزش باید در مرحله کاهش درد شروع شود. ورزش در زمانی که درد زیاد است موجب تشدید علایم دیسک کمر می شود.

بعد از کاهش درد یکی از مهمترین ورزش های ایزومتریک در بیماران مبتلا به دیسک کمر ورزش تیلتینگ می باشد. شاید این ورزش را بتوان ورزش کلیدی در درمان و پیشگیری از دیسک کمر عنوان کرد.
در این ورزش بیمار دراز می کشد و پاهای خود را جمع می کند و کمر خود را به پایین فشار می دهد و برای 10 ثانیه این ورزش را انجام می دهد.

برای جلوگیری از دیسک کمر چه کارهایی باید انجام داد؟

حفظ وزن سالم، به صورت منظم و مستمر ورزش کردن و یاد گرفتن طرز صحیح ایستادن و نشستن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری دیسک کمر را در شما کاهش دهد.
همچنین بهتر است بدانید که کشیدن سیگار می‌تواند خطر ابتلا به دیسک کمر را افزایش دهد لذا برای پیشگیری از این قضیه باید سیگار کشیدن را ترک کنید.

 درمان دیسک کمر در منزل

کلام آخر

تمام کمر دردها ناشی از دیسک کمر نیست و نیاز به مراجعه به پزشک ندارد.

اغلب کمردردها ظرف نهایتاَ ۷۲ ساعت بهبود می‌یابد ولی درصورتی که کمر درد مزمن شود و بیش از یک ماه طول بکشد و یا کمر درد همراه با یا بی حسی، گزگز و مورمورشدن یکی از پاها و یا هر دو پا، درد وگرفتگی ساق پا یا گرفتگی عضله باسن باشد، حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا