پزشکی

دیسک گردن و درد زیر بغل

تعریق بیش از اندازه دست، پا و زیر بغل

روی پوست انسان به طور میانگین بیش از دو میلیون غده عرق وجود دارد که این غدد در تمام سطح بدن پراکنده شده‌اند. عرق کردن از جمله واکنش‌های طبیعی بدن انسان است که به کاهش دما و تنظیم درجه حرارت بدن کمک فراوانی می‌کند، اما گاهی اوقات میزان عرق کردن بیش از اندازه می‌شود و مشکلاتی برای افراد به‌وجود می‌آورد.

غدد عرق در لایه میانی پوست قرار گرفته‌اند، به صورتی که انتهای هر یک از آنها به سطح پوست متصل است. به غدد عرق، رگ‌های عصبی بسیاری که در فعالیت آن‌ها تاثیر می‌گذارند نیز وصل هستند.

هیپرهیدروزیس (عرق کردن بیش از اندازه) عارضه‌ای است که در آن فرد حتی در هوای سرد و بدون انجام هیچ فعالیت بدنی نیز عرق می‌کند. برخی افراد هیپرهیدروزیس(عرق کردن بیش از اندازه) را با بیماری تیروئید اشتباه می‌گیرند، در صورتی که در این بیماری، تنها یک ناحیه خاص از بدن (مثل زیر بغل) دچار عرق کردن بیش از اندازه می‌شود، ولی در بیماری تیروئید، کل بدن عرق می‌کند.

عرق کردن بیش از اندازه دست، پا و زیر بغل زمینه‌های ارثی دارد، در کودکان بیشتر است و با افزایش سن بهبود پیدا می‌کند. اما در برخی افراد عرق کردن بیش از اندازه دست، پا و زیر بغل دائمی است. در زمان استرس عرق کردن بیش از اندازه دست، پا و زیر بغل شدت پیدا می‌کند.

علائم و نشانه‌های عرق کردن بیش از اندازه دست، پا و زیر بغل

 

هیپرهیدروزیس (عرق کردن بیش از اندازه دست، پا و زیر بغل) از دوران نوجوانی ( قبل از 25 سالگی) قابل تشخیص بوده و معمولا سابقه خانوادگی در ابتلای به آن موثر است. در عرق کردن بیش از اندازه دست، پا و زیر بغل،  مرطوب بودن مداوم کف دست، پا و زیر بغل از علائم و نشانه های شایع است. معمولا سر و صورت، کمتر درگیر عرق کردن بیش از اندازه می‌شوند. این مشکل حتی بر اعتماد به نفس و روابط اجتماعی فرد تاثیرگذار است.عرق کردن بیش از اندازه دست، پا و زیر بغل در هوای گرم تابستان تشدید و در زمان خواب کاهش می‌یابد.

علل عرق کردن بیش از اندازه دست، پا و زیر بغل

طبق تحقیقات صورت گرفته عرق کردن بیش از اندازه دست، پا و زیر بغل  ارتباط چندانی به هیجان‌های عاطفی ندارد. هر چند دلیل عرق کردن بیش از اندازه دست، پا و زیر بغل هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما مشکلات ژنتیکی در فرد، یکی از دلایل اصلی عرق کردن بیش از اندازه دست، پا و زیر بغل است. در اثر برخی محرک‌های فیزیولوژیک، دست‌ها و پاها و زیر بغل در فرد مبتلا سرد و مرطوب شده و بیش از حد عرق می‌کنند.

بیماری‌هایی نظیر پرکاری غده تیروئید، کم خونی، دیابت، کاهش شدید قندخون، بیماری‌های عفونی و تب دار و همچنین مصرف برخی داروها از جمله علل عرق کردن بیش از اندازه دست، پا و زیر بغل  هستند .

تمرینات شدید ورزشی، چاقی، یائسگی، بارداری، درمان‌های هورمونی و اختلالات شدید روحی ـ روانی از دیگر عوامل عرق کردن بیش از اندازه دست، پا و زیر بغل در افراد است، ولی جزء تقسیم‌بندی علل اصلی عرق کردن بیش از اندازه دست، پا و زیر بغل قرار نمی‌گیرند.

عرق کردن خوب است، چراکه نشان دهنده سلامتی بدن می‌باشد. اما اگر خیلی عرق می‌کنید، به خصوص در دست‌ها و یا پاهایتان، حتما نزد پزشک بروید .

درمان عرق کردن بیش از اندازه دست، پا و زیر بغل

 

هرچند درمان قطعی برای عرق کردن بیش از اندازه دست، پا و زیر بغل وجود ندارد، اما می‌توان از عوارض عرق کردن بیش از اندازه دست، پا و زیر بغل کاست.

به وسیله مصرف دارو می‌توان تا حد زیادی تحمل فرد مبتلا  به عرق کردن بیش از اندازه دست، پا و زیر بغل را بالا برد. هر چند داروهای مورد استفاده میزان عرق کردن بیش از اندازه دست، پا و زیر بغل را کاهش می‌دهند، اما از سوی دیگر این داروها می‌توانند باعث عوارض جانبی نظیر تپش قلب، افزایش فشارخون، خشکی دهان و تاری دید شوند، لذا روش دارو درمانی، زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

برای درمان عرق کردن بیش از اندازه دست ، پا و زیر بغل داروهای موضعی که حاوی آلومینیوم کلراید هستند، با غلظت 20 تا حداکثر 50 درصد توسط پزشک متخصص تجویز می‌گردند که فرد بایستی این داروها را شب‌ها به کف دست‌های خود بمالد.

در صورت عدم بهبود بیمار، روش Iontophoresis به کار می‌رود که شامل عبور جریان الکتریسیته از پوست است و آن را به غدد عرق دست و یا پا و زیر بغل  انتقال می‌دهند تا به این وسیله غدد عرق سرکوب شوند. بیمار در ابتدا باید جلسات بیشتری برای درمان عرق کردن بیش از اندازه دست، پا و زیر بغل مراجعه کند و با بهبود وی، تعداد جلسات درمان هم کاهش پیدا می‌کند.

در صورتی که بیمار با روش‌های قبل بهبود نیابد، بوتاکس را به کف دست بیمار تزریق باید کرد. این تزریق باعث می‌شود که به مدت شش ماه عرق کردن بیش از اندازه کف دست بیمار کاهش پیدا کند. اما از عیوب این روش این است که هم پرهزینه است و هم سبب کاهش قدرت عضلانی در ناحیه دست بیمار می‌شود، چرا که این آمپول‌ها خاصیت فلج کنندگی دارند.

جراحی سمپاتکتومی و برداشت غدد عرق در ناحیه زیر بغل به عنوان آخرین روش برای جلوگیری از عرق کردن بیش از اندازه می‌باشد. عمل جراحی برای تخلیه غدد عرق زیر بغل و یا قطع اعصاب سمپاتیک سینه‌ای هر چند با عوارضی همراه است، اما در برخی موارد به کار می‌رود.

  • خواننده گرامي

  • پيشنهاد مي شود مطلب “درمان تعریق زیاد ” را جهت کسب اطلاعات بيشتر مطالعه فرماييد


اگر از تعرق زیاد زیربغل ناراحت باشید، احتمالا برندهای مختلف دئودورانت را نیز امتحان کرده اید اما موفق نبودید. تعرق زیاد زیربغل می تواند اذیت کننده باشد اما به شکلی نیست که نشود جلوی آن را گرفت. روش های زیادی برای پیشگیری از تعرق زیربغل وجود دارد و بسیاری از آنها را در خانه می توان انجام داد. افرادی که تعرق زیاد زیربغل دارند، گاهی باید برای تشخیص مشکل و درمان آن به پزشک مراجعه کنند. در این مقاله سعی داریم تا چند روش درمانی تعرق زیربغل را پوشش دهیم.

فهرست محتوا

  • 1 دلایل تعرق زیاد زیربغل
  • 2 علائم تعرق زیاد زیربغل
  • 3 تشخیص تعریق بیش از حد
  • 4 روش های درمانی
  • 5 توصیه هایی برای کاهش تعرق
  • 6 چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟
  • 7 کم کردن تعرق زیاد زیربغل
  • 8 سوالات متداول

دلایل تعرق زیاد زیربغل


تعرق بیش از حد زمانی رخ می دهد که اعصاب به غدد عرق ریز، بدون اینکه تحت گرما یا فشار فیزیکی قرار بگیرند، دستور تعرق می دهد و غدد عرق ریز شروع به فعالیت شدید می کنند. تعرق زیاد زیربغل و در کل تعرق زیاد در بعضی افراد موروثی است و در بقیه افراد خانواده نیز دیده می شود، اما ژن به خصوصی که عامل ایجاد این مسئله است هنوز مشخص نشده. بعضی مشکلات پزشکی هم می تواند عامل تعرق زیاد زیربغل باشد. بعضی از این مشکلات عبارتند از بیماری قلبی، یائسگی، سکته، پرکاری تیروئید، سرطان و بعضی موارد دیگر.تعرق زیاد همچنین می تواند از عوارض جانبی مصرف بعضی داروها باشد. اگر فکر می کنید که تعرق زیادتان بخاطر مصرف دارویی بخصوص است با پزشکتان در این باره مشورت کنید.

علائم تعرق زیاد زیربغل


علائم تعرق زیاد زیربغل عبارتند از:

  • تعرق زیاد زیربغل که حداقل برای شش ماه و بدون دلیلی خاص ادامه داشته باشد.
  • بروز تعرق زیربغل در دو سمت تقریبا به یک اندازه باشد.
  • تعرق زیاد زیربغل حداقل هفته ای یک بار
  • بروز تعرق زیاد زیربغل مختل کننده فعالیت های روزانه (مانند کار یا در حین ارتباطاتتان)
  • تعرق زیاد زیربغل که وقتی قبل از 25 سالگی آغاز شده باشد.
  • وقتی خواب هستید تعرق زیربغل نداشته باشید.
  • سابقه خانوادگی تعرق زیاد زیربغل

این عوامل می تواند نشان دهنده آن باشد که شما با تعرق زیاد زیربغل همراه هستید. لازم است تا برای تشخیص دقیق تر به پزشک مراجعه کنید. تعرق کل بدن یا تعرق زیاد یک نقطه می تواند نشانی از وجود تعرق زیاد کلی ثانویه باشد. برای پی بردن به عامل اصلی این مسئله لازم است که به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص تعریق بیش از حد


تشخیص تعریق بیش از حد

پزشکتان سوالاتی درباره مشکل تعرقتان مانند اینکه کی و کجا رخ می دهد از شما خواهد پرسید. آنها آزمایشات مشخصی مانند آزمایش خون و ادرار را برای تشخیص وجود مشکل تعرق زیاد زیربغل انجام می دهند. اکثر پزشکان مشکل تعرق زیاد اولیه را بر اساس سوابق پزشکی و نتایج معاینات تشخیص می دهند. آزمایشات دیگری نیز برای تایید تشخیص وجود دارد اما در معاینات معمول به کار گرفته نمی شوند.

آزمایش نشاسته – ید شامل قرار دادن ید روی ناحیه تعرق است. وقتی ید خشک شد، روی آن نشاسته پاشیده می شود. اگر نشاسته به رنگ آبی تیره درآمد، مشکل تعرق زیاد زیربغل را دارید. آزمایش کاغذ شامل قرار دادن یک نوع خاص کاغذ روی ناحیه تعرق است. سپس کاغذ وزن می شود تا مقدار عرق جذب شده بررسی شود. وزن سنگین تر به معنای تعرق زیاد زیربغل است.

پزشکتان ممکن است آزمایش تنظیم حرارت را نیز تجویز کند. مشابه با آزمایش نشاسته – ید، این آزمایش از پودر مخصوصی که به رطوبت حساس است، استفاده می کند. رنگ پودر در جایی که تعرق زیاد وجود داشته باشد، تغییر می کند. ممکن است برای آزمایش در سونا یا جایی مثل آن بنشینید. اگر به پرکاری تیروئید مبتلا باشید در طول این آزمایش احتمالا کف دستانتان نیز از آنچه انتظار می رفت بیشتر عرق کند.

روش های درمانی


داروهای بلوک عصبی یا آنتی کولینرژیک

وقتی از ماده ضدعرق استفاده کردید و جواب نگرفتید، پزشکتان ممکن است استفاده از داروهایی مانند داروهای بلوک عصبی را پیشنهاد کند. داروهای خوراکی آنتی کولینرژیک، فعالیت غدد عرق ریز را متوقف می کند اما با توجه به عوارض جانبی اش مانند تاری دید، افزایش ضربان قلب، خشکی چشمان، خشکی دهان و دشواری در ادرار برای همه افراد مناسب نیست. این داروها انتقال امواج عصبی پاراسمپاتی را متوقف می کند و بیماران معمولا بعد از دو هفته متوجه بهبود علائم می شوند.

پمادهای تجویزی

پماد یا کرم تجویز شده می تواند حاوی گلیکوپیرولات باشد که می تواند به تعرق زیاد زیربغل کمک کند.

یون درمانی یا یون رانی

در طول این درمان که حدود 20 تا 30 دقیقه طول می کشد، می نشینید و دست ها، پاها یا هر دو را در داخل یک سینی آب قرار می دهید و جریان الکتریکی ضعیفی از داخل آب عبور می کند. هیچ کس دقیقا نمی داند که عملکرد این روش چگونه است اما کارشناسان معتقدند که از رسیدن عرق به سطح پوستتان جلوگیری می کند. باید این درمان را حداقل چند مرتبه در هفته تکرار کنید اما بعد از چند مرتبه، تعرق متوقف می شود. بعضی افراد فقط به چند جلسه درمانی و یک ماه هم برای مراقبت های بعد از درمان نیاز دارند. اگرچه یون درمانی معمولا و اصولا ایمن است، اما با توجه به استفاده از جریان برق، برای زنان باردار و آنهایی که از دستگاه تولید ضربان قلب یا ایمپلنت های فلزی در بدنشان استفاده می کنند (مانند مفاصل)، مشکل قلبی صرع دارند، توصیه نمی شود.

درمان توسط امواج رادیویی

درمان توسط امواج رادیویی

نشان داده شده که روش درمانی توسط امواج رادیویی در درمان تعرق زیاد زیربغل موثر است. فناوری امواج رادیویی، انرژی گرمایی را از طریق سوزن های بسیار ریزی به غشاء میانی پوست رسانده و با گرم شدن، غدد عرق ریز را غیرفعال می کند، که در این روند عامل ریشه ای تعرق زیاد زیربغل هدف گرفته می شود. سوزن های بسیار ریزی که روی صفحه ای از طلا کار گذاشته شده است، انتقال دقیق انرژی امواج رادیویی را تضمین کرده و آسیب کمتری به پوست ایجاد می کند. به علاوه دستگاه امواج رادیویی از سیستم بازخوردی در لحظه و هوشمند و سیستم کنترل برای تضمین درمان موثر تعرق زیاد زیربغل برخوردار است. این دستگاه، پوست را قبل از هر شوک گرمایی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و قدرت و مدت زمان موج را بر اساس بافت و ضخامت پوست تنظیم می کند. می توانید تعرق زیاد زیربغل را به راحتی درمان کنید و دیگر از لکه عرق روی پیراهن خود در جمع خجالت زده نشوید. این روش درمانی در مطب دکتر انجام می شود و شامل دو جلسه 20 تا 30 دقیقه ای به فاصله سه ماه است. عوارض جانبی احتمالی می تواند تغییر در حساسیت پوست و شاید کمی درد باشد. این درمان ممکن است گران باشد و به اندازه روشهای دیگر در دسترس نباشد. این روش عبارتست از:

  • اندازه گیری محل تعرق و علامت گذاری ناحیه بعد از آزمایش نشاسته-ید
  • استفاده از بی حسی موضعی
  • قرار دادن دست در محل تعیین شده برای آغاز درمان
  • پوشاندن محل درمان با گاز استریل وازلینه

تزریق بوتاکس

پژوهش های نشان داده که تزریق بوتاکس روش موثری در درمان تعرق زیاد زیربغل است. بوتاکس یک سم عصب گرا است که متخصص پوست برای بلوک اعصاب عامل تعرق از آن استفاده می کند. آثار تزریق بواکس از بین می رود، بنابریان باید برای ماندگاری اثر این درمان، آن را تکرار کرد.

جراحی

شاید جراحان پلاستیک را دیده اید که درمان تعرق زیاد زیربغل توسط جراحی را تبلیغ می کنند. جراحی تنها برای افراد با تعرق زیاد زیربغل ک به هیچ روش درمانی دیگری واکنش نداشته اند و نتیجه ای نگرفتند، توصیه می شود. پزشک در جراحی ممکن است برش بزند، خراش هایی ایجاد کند و غدد عرق ریز را بیرون بکشد. روش های جراحی مختلفی برای درمان تعرق زیاد زیربغل وجود دارد که دو مورد از آنها قطع اعصاب سمپاتیک صدری و برداشتن غدد عرق ریز هستند. جراح در جریان قطع اعصاب سمپاتیک صدری، برش های بسیار کوچکی ایجاد می کند و اعصاب زیربغل که معمولا غدد عرق ریز را فعال می کند، می برد. این روش معمولا خیلی موثر است اما تنها به عنوان آخرین سنگر برای افرادی که هر روش دیگری را امتحان کرده اند به کار می رود. یکی از عوارض جانبی این روش در تقریبا تمامی افراد این است که وقتی تعرق یک نقطه از بدن قطع می شود، تعرق باقی بدن برای جبران بیشتر می شود. غدد عرق ریز را نیز می توان با روش های جراحی مختلفی مانند برش، خراشیدن و لیپوساکشن برداشت.

توصیه هایی برای کاهش تعرق


استفاده از مواد ضدعرق موضعی

دئودورانت خود را کنار بگذارید و از مواد ضدعرق استفاده کنید. شاید با استفاده از دئوردورانت، بوی بعد زیربغل را رفع کردید، اما این ماده برای رفع کامل تعرق طراحی نشده است. مواد ضدعرق هم باکتری های عامل ایجاد بوی بد را از بین می برد و همچنین به شکلی موثر جلوی فعالیت غدد عرق ریز زیربغل را می گیرد. این به کاهش رنجش شما کمک خواهد کرد.

بااین حال مواد ضدعرق بدون نسخه ای که می توان تهیه کرد روی بعضی افراد نتیجه نمی دهد. اگر نتیجه دلخواهتان را از مواد ضدعرق معمولی نگرفتید، به دنبال محصولی قوی تر با درصد آلومینیوم کلراید بالاتر (حداقل 13 درصد) باشید و اگر باز هم به جواب نرسیدید با پزشکتان صحبت کنید و نظر او را برای ماده ای قوی تر جویا شوید. همچنین نحوه درست استفاده از ماده ضدعرق برای دستیابی به نتیجه دلخواه نیز اهمیت زیادی دارد، یعنی باید:

  • تنها از ماده ضدعرق روی پوست تمیز و خشک استفاده کنید (آن را روی پوست عرق کرده زیربغل یا زیربغلی که نم بعد از حمام روی آن هست نزنید).
  • شب بعد از حمام و زمانی که بدنتان در خنک ترین حالت است، ماده ضدعرق را استفاده کنید. این به مواد فعال ماده ضدعرق اجازه می دهد که حداکثر عملکرد خود را داشته باشد.
  • موهای زیربغلتان را بتراشید، چرا که مو جلوی فعالیت ماده ضدعرق را می گیرد. (با این حال از استفاده از ماده ضدعرق درست بعد از تراشیدن موی زیربغل خودداری کنید چرا که ضدعرق باعث ایجاد سوزش روی پوست تراشیده شده می‌شود.)
  • به آن وقت دهید تا کار خود را بکند. ممکن است چهار روز طول بکشد تا اثر کامل ماده ضدعرق را ببینید.

بین دوش گرفتن و لباس پوشیدن صبر کنید

بعد از حمام چند دقیقه صبر کنید تا خشک شوید. این بخصوص بعد از حمام آب گرم یا ماندن در یک محیط گرم و مرطوب اهمیت پیدا می کند خنک و خشک شدن بدن بعد از حمام می تواند به زیربغل در جلوگیری از تعرق بعد از دوش گرفتن کمک کند.

زیربغلتان را بتراشید

تراشیدن زیربغل می تواند به کاهش تعرق زیاد زیربغل کمک کند. مو رطوبت را حفظ می کند و موی زیربغل از این قاعده مستثنی نیست. اگر دچار تعرق زیاد زیربغل هستید، تراشیدن زیربغل یک ضرورت به شمار می رود و اگر در کنار تعرق زیاد زیربغل با بوی بد بدن نیز مواجه هستید، تراشیدن زیربغل می تواند کمکی برای این مسئله باشد.

از مصرف غذاهای محرک تعرق خودداری کنید.

بعضی غذاها بیش از بعضی دیگر می تواند باعث ایجاد تعرق شود. اگر حس می کنید تعرق زیادی دارید، حذف بعضی غذاها از رژیم غذایی که عامل ایجاد تعرق هستند، می تواند کمک بزرگی باشد. غداهای کم فیبر به سیستم گوارش فشار وارد می کند تا فعالیت بیشتری داشته باشد. غذاهای پرنمک یعنی دفع تمامی این نمک به شکل ادرار و عرق توسط بدن. و مصرف غذاهای چرب منجر به گرم شدن بدن به هنگام هضم چربی می شود. بعضی از غذاهای دیگری که می تواند تعرق زیربغل را به همراه داشته باشد عبارتست از:

  • غذاهای فراوری شده
  • نوشیدنی های الکی
  • سیر و پیاز
  • غذاهای چرب
  • کافئین
  • غذاهای گرم و تند
  • بستنی

مصرف غذاهایی که تعرق را کاهش می دهد، افزایش دهید.

بعضی غذاها واقعا مقدار تعرق بدنتان را کم می‌کند و فعالیت بیش از حد غدد عرق ریز را تا حدی کنترل می‌کند. وقتی به دنبال کاهش تعرق بدن از طریق رژیم غذایی هستید، باید بر غذاهایی تمرکز کنید که به سیستم گوارشی آسیب نزند. همچنین باید به دنبال غذاهایی باشید که سیستم عصبی را تحریک نکند و در عوض آن را آرام کند. بعضی از غذاهایی که باعث کاهش تعرق بدن می‌شود عبارتند از:

  • آب
  • غذاهای با کلسیم بالا (مانند محصولات لبنی و پنیر)
  • بادام
  • موز
  • کشک
  • سبزیجات و میوه های دارای آب فراوان (مانند هندوانه، انگور، طالبی، بروکلی، اسفناج، گل کلم، فلفل دلمه ای، بادمجان و کلم قرمز)
  • روغن زیتون
  • جو دوسر
  • سیب زمینی شیرین

آبرسانی به بدن را جدی بگیرید.

نوشیدن آب زیاد و غذاهای دارای آب فراوان به خنک ماندن بدن و جلوگیری از تعرق زیاد زیربغل کمک می کند.

لباس های گشاد که امکان گردش هوا را داشته باشد، بپوشید.

پوشیدن لباس های تنگ، بخصوص لباسهای امکان تنفس را از زیربغلتان بگیرد می تواند منجر به لکه شدن پیراهنتان شود. این لباس ها همچنین می تواند باعث تعرق بیشتر شما شود. در عوض لباس هایی بپوشید که هوا در آن جریان پیدا کند و کمی گشادتر باشد. این لباس ها باعث خنک تر ماندن زیربغل ها و جلوگیری از تعرق و لکه شدن لباسهایتان می شود.

مصرف کافئین را کم کنید.

کافئین سیستم عصبی را تحریک می کند و تعرق را افزایش می دهد؛ همچنین منجر به افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب و فعالیت زیاد غدد عرق ریز می شود. اگر طرفدار قهوه و نوشیدنی های گرم کافئین دار دیگر هستید، احتمالا تعرق زیاد در شما عجیب نخواهد بود، چرا که نوشیدنی گرم دمای بدن را افزایش می دهد و تعرق بدن را تحریک می کند. سعی کنید مصرف کافئین را کم کنید یا حذف کنید.

مصرف دخانیات را ترک کنید.

نیکوتین مصرفی در دخانیات، دمای بدنتان را بالا می برد، ضربان قلبتان را سریع تر می کند و مدت زمان فعالیت غدد عرق ریز را افزایش می دهد. مصرف دخانیات می تواند مشکلات سلامتی و بهداشتی دیگری مانند بوی بد دهان، دندان زرد و سرطان ایجاد کند. بنابراین اگر حاضرید که تعرق زیاد زیربغل را کاهش دهید و به طور کلی وضعیت سلامتیتان را بهبود ببخشید، ترک دخانیات شاید جواب شما باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟


اگر از درمان های خانگی و بدون تجویز نتیجه نگرفتید، ملاقاتی با پزشکتان داشته باشید. گاهی اوقات به مواد ضدعرق خاصی نیاز دارید که باید توسط پزشک تجویز شود. اگر تمامی روش ها را امتحان کرده اید و هنوز با تعرق زیاد زیربغل مواجهید، گزینه تزریق بوتاکس نیز در دسترس است. پزشکتان می تواند بهترین گزینه مناسب بدنتان را به شما ارائه کند. تعرق زیاد زیربغل می تواند نشانه ای از مشکلاتی به مراتب جدی تر باشد. اگر یکی از موارد زیر را تجربه کردید، بلافاصله با پزشکتان تماس بگیرید:

  • تعرق و کاهش وزن
  • تعرقی که عمدتا وقت خواب رخ دهد.
  • تب، درد سینه، تنگی نفس و ضربان تند همراه با تعرق
  • تعرق طولانی مدت و بدون دلیل
  • درد سینه یا حسی مثل فشار روی سینه همراه با تعرق

کم کردن تعرق زیاد زیربغل


می توان با اعمال تغییراتی در عاداتتان، تعدد دفعات تعرق زیاد زیربغل را حداقل کرد. تغییر در شیوه زندگی مانند عادات غذایی و کاهش کافئین مصرفی می تواند به میزان تعرق کمک کند. استفاده از مواد ضدعرق موضعی نیز می تواند مفید باشد. اگر این روشها نتیجه مناسب به همراه نداشت، با پزشکتان راجع به استفاده از تزریق بوتاکس یا روش های درمانی دیگر برای مقابله با تعرق صحبت کنید. با استفاده از روش درست می توانید به زودی به زیربغلی خشک تر دست پیدا کنید.

سوالات متداول


چرا تعرق زیاد زیربغلم به صورت ناگهانی رخ می دهد؟

به نظر می  رسد افرادی که تعرق زیاد زیربغل دارند، دارای غدد عرق ریز بیش فعال هستند. تعرق غیرقابل کنترل می تواند به آزار بیش از حد فیزیکی و روانی منجر شود. وقتی تعرق زیاد بر دستان، پاها و زیربغل تاثیر بگذارد، تعرق بیش از حد کانونی نامیده می شود. بیشتر اوقات دلیلی برای این موضوع پیدا نمی شود.

چرا بعد از دوش گرفتن تعرق زیاد زیربغل دارم؟

تعرق بعد از دوش گرفتن خیلی شایع است. بر خلاف ماه های زمستان که هوا خشک و سرد است، هوای داخل خانه خیلی مرطوب تر است، به خصوص درون حمام. ترکیب این موضوع با دمای بالای بدن در نتیجه ریختن آب گرم روی پوست و مو باعث می شود حس گرما، چسبندگی پوست و تعرق بعد از حمام داشته باشید.

چرا باید نگران تعرق زیاد زیربغل باشم؟

اگر تعرق زیاد با سرگیجه، درد سینه و حالت تهوع همراه بود، بلافاصله به دنبال درمان پزشکی باشید (این حالت می تواند نشانه ای از سکته باشد). اگر ناگهان حس کردید که تعرق بیش از حد طبیعی دارید، بلافاصله با پزشکتان تماس بگیرید. تعرق فعالیت های روزمره شما را مختل خواهد کرد.

بعد از تزریق بوتاکس منتظر چه واکنشی باشم؟

بعد از تزریق بوتاکس بلافاصله می توانید به فعالیت های معمول خود برگردید. توقف تعرق در منطقه ای که تحت تزریق بوتاکس قرار گرفته، بین دو تا هفت روز طول می کشد. خشکی کامل در این منطقه می تواند تا نهایتا دو هفته طول بکشد.

هزینه تزریق بوتاکس برای جلوگیری از تعرق زیاد زیربغل چقدر است؟

مقدار هزینه تزریق بوتاکس بسته به شرایط شما و اینکه کجا زندگی می کنید، متفاوت است. اگر به تزریق بوتاکس در چند نقطه از بدنتان داشته باشید، هزینه آن قابل توجه خواهد بود. خوشبختانه شرکت های بیمه زیادی بخشی از هزینه و یا همه هزینه را تقبل می کنند. در اکثر موارد شرکت بیمه می خواهد بداند که آیا قبل از تزریق بوتاکس، تمام روشهای دیگر را امتحان کرده اید یا خیر.

آیا درمان تعرق زیاد زیربغل توسط امواج رادیویی ممکن است؟

تعرق بیش از حد، یک مشکل بالینی است که می تواند توسط امواج رادیویی و رادیویی درمان شود. امواج رادیویی به خصوص به دلیل خواص جوانسازی و ضدپیری بسیار توصیه می شود. تخریب غدد عرق ریز در این روش با واکنش حرارتی بافت در مقابل امواج رادیویی رخ می دهد.

آیا درمان تعرق زیاد زیربغل توسط امواج رادیویی دائمی است؟

نتیجه ناشی از امواج رادیویی روی تعرق زیاد زیربغل یکی از بادوام ترین مواردی است که در دسترس بیماران قرار دارد. بسته به شرایط پوست بیمار، برخی حتی با ماندگاری نتایج طولانی تری از حالت میانگین روبرو می شوند.

قبل از درمان تعرق زیاد زیربغل توسط امواج رادیویی، چکار نباید بکنیم؟

سه تا پنج روز قبل از انجام درمان، از هیچگونه مواد محرک پوستی مانند رتینوئیدها، و AHS و BHS استفاده نکنید، مگر اینکه پزشکتان دستور دیگری بدهد. در یک تا دو هفته قبل، از انجام درمان هایی که ممکن است به پوستتان آسیب بزند یا آن را تحریک کند خودداری کنید (موم گذاشتن، استفاده از مواد موبر و …).

آیا پودر بچه برای رفع تعرق زیاد زیربغل مناسب است؟

پودر بچه در جایی که تماس پوست با پوست وجود دارد مانند زیربغل یا کشاله رانف می تواند عرق را جذب کرده و تعرق را کمتر کند. استفاده از عطر هم می تواند بوی بدن را پوشش دهد. ولی علیرغم استفاده از هر گونه پودری، لازم است بدانید که هیچ یک از آنها در واقع مانند مواد ضدعرق نمی توانند جلوی تعرق را بگیرند.

چه سرطان هایی باعث تعرق زیاد می شود؟

  • لنفوم غیرهوجکین
  • لنفوم هوجکین
  • تومورهای سرطانی
  • سرطان خون
  • مزوتلیوما
  • سرطان استخوان
  • سرطان کبد

برای تعرق زیاد زیربغل به چه متخصصی مراجعه کنم؟

متخصصان پوست معمولا بهترین گزینه برای درمان تعرق زیاد زیربغل به شمار می روند، که توسط داروهای بدون نیاز به تجویز کنترل نمی شوند. معمولا آنها بیشتر با روش های درمان تعرق زیاد زیربغل، بخصوص موارد شدید آن آشنایی دارند. بسته نوع بیمه می توانید به جای مراجعه به پزشک عمومی، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

آیا می توانم از ضدعفونی کننده دست برای زیربغلم استفاده کنم؟

اگر ماده ضدعرق یا دئودورانت در دسترستان نباشد می توانید از ضدعفونی کننده دست برای زیربغل استفاده کنید. محلول ضدعفونی کننده می تواند برای خنثی کردن بوی بد بدن استفاده شود. با اینحال اگر اخیرا از موم استفاده کرده اید یا زیربغلتان را تراشیده اید، باید از این کار خودداری کنید چون می تواند باعث ایجاد سوزش شود.


 

مهمترین علل درد گردن

فیزیوتراپی درد گردن

عوامل متعددی باعث ایجاد گردن درد و متعاقب آن دردهای تیر کِشنده و جان فرسایی در دست ها می شود از جمله این عوامل: التهاب بافت های نرم اطراف مفصل های مهره ای خشکی مفاصل، وضعیت نامناسب سر و شانه ها، تغییر شکل مهره ها به طور اولیه یا ثانویه ، آرتروز، دیسک و بیماری های ناشی از گرفتگی های عضلانی، و کشیدگی های لیگامانی است.

فیزیوتراپی درد گردن . آرتروز مهمترین علت گردن ‌درد در دوران میانسالی است که موجب احساس درد در ناحیه گردن و اندام فوقانی می‌شود.

دیسک در مهره‌های گردن از دیگر دلایل گردن ‌درد است که امکان بروز آن در هر سنی وجود دارد. درد ناشی از دیسک همراه با احساس کرختی و سوزش است و تا دست‌ها کشیده می‌شود.
 

علت احساس سرگیجه و درد در ناحیه پس سر در صورتی که نتیجه تست‌های عصبی منفی باشد، فیزیوتراپی درد گردن. ضعف عضلات است که این مساله قابل درمان است. بیشتر افرادی که پشت میزنشین هستند، مانند کارمندان از ضعف عضلات ناحیه گردن رنج می‌برند. ضعف عضلات گردنی موجب گردن ‌درد و وارد آمدن فشار بر ریشه‌های عصبی می‌شود.

 

خواب | سطح

حرکات کششی برای درمان دیسک گردن

    ﮔﺮﺩﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﯽ ﺑﻪ ﺑﻐﻞ ﺧﻢ ﮐﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺩﺳﺖ ﻧﻴﺰ ﻓﺸﺎﺭ ﺍﻧﺪﮐﯽ ﺑﺮﺍی ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﺸﺶ ﺑﻬﺘﺮ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﻨﻴﺪ، ۶ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﻣﮑﺚ ﮐﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﺍﻭﻟﻴﻪ ﺑﺮﮔﺮﺩﯾﺪ. ﺍﯾﻦ ﺣﺮﮐﺖ ﺭﺍ ﺑﺮﺍی ﻫﺮ ﺳﻤﺖ ۳ ﺑﺎﺭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻴﺪ.

    ﺳﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﻠﻮ ﺧﻢ ﮐﻨﻴﺪ ﺑﻪ ﻁﻮﺭی ﮐﻪ ﭼﺎﻧﻪ ﺗﺎﻥ ﺑﻪ ﻗﻔﺴﻪ ی ﺳﻴﻨﻪ ﺑﺮﺳﺪ، ﺑﺮﺍی ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﺸﺶ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﯽ ﺍﺯ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﻓﺸﺎﺭ ﺍﻧﺪﮐﯽ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻗﻔﺴﻪ ﺳﻴﻨﻪ ﺧﻢ ﺷﻮﺩ. ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﮐﺸﺶ ﮐﺮﺩﯾﺪ ﺑﻪ ﻣﺪﺕ ۶ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﻣﮑﺚ ﮐﻨﻴﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﺍﻭﻟﻴﻪ ﺑﺮﮔﺮﺩﯾﺪ. ﺍﯾﻦ ﺣﺮﮐﺖ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ۳ ﺑﺎﺭ ﺗﮑﺮﺍﺭ ﮐﻨﻴﺪ.

    ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﻋﻀﻼﺕ ﮐﺘﻒ ﺗﺎﻥ ﺷﻞ ﻭ ﺭﯾﻠﮑﺲ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﺳﺮﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﯾﮏ ﻁﺮﻑ ﺑﭽﺮﺧﺎﻧﻴﺪ ﺗﺎ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﮐﺸﺶ ﺩﺭ ﮔﺮﺩﻥ ﮐﻨﻴﺪ. ﺑﻪ ﻁﻮﺭی ﮐﻪ ﻧﮕﺎﻫﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﺭﻭی ﮐﺘﻒ ﻭ ﺷﺎﻧﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ۶ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﻣﮑﺚ ﮐﻨﻴﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺣﺮﮐﺖ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺑﺮﺍی ﻫﺮ ﻁﺮﻑ ۳ ﺑﺎﺭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻴﺪ.

    شانه هایتان را بالا برده و به گوشهایتان نزدیک کنید. ۵ ثانیه نگهداشته سپس آزاد نمائید.

    شانه هایتان را به سمت عقب حرکت دهید به طوریکه کتف هایتان از بشت به یکدیگر نزدیک شوند.

 

بهترین روش تقویت عضلات گردن

فیزیوتراپی درد گردن فیزیوتراپی دیسک گردن

ورزش بهترین روش تقویت عضلات گردن است و با انجام ورزش‌های مناسب و تحت نظارت پزشک می‌توان مانع بروز گردن‌ درد شد. تقویت عضلات گردن، شانه‌ها و بخش فوقانی قفسه سینه کار دشواری نیست و با انجام حرکات ورزشی می‌توان مانع ضعف عضلات و فشار بر اعصاب و درمان دیسک گردن شد.

قرار دادن یک توپ کوچک در مقابل پیشانی و فشار دادن سر به سمت جلو، بالا آوردن و چرخاندن شانه‌ها از جمله حرکات ورزشی مفید است که موجب تقویت عضلات گردن و شانه‌ها می‌شود. فیزیوتراپی درد گردن

فیزیوتراپی دیسک گردن به کارمندان و افراد پشت میزنشین توصیه می‌شود هر ۲ ساعت یک بار از جای خود بلند شده و این حرکات ورزشی را انجام دهند. بی‌توجهی به ضعف عضلات و گردن‌ درد موجب پیشروی این عارضه می‌شود که می‌تواند بر کیفیت زندگی فرد تاثیرگذار باشد. تنها در مواردی که دیسک بین مهره‌های گردن به سمت بیرون آمده باشد نیاز به جراحی وجود دارد و بیشتر موارد گردن‌ درد با ورزش و تقویت عضلات گردن رفع می‌شود.

 

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا