رکوردشکنی سامسونگ و افت عملکرد اپل در فروش گوشی در ماه گذشته

شرکت‌های گوشی‌های هوشمند در چند ماه گذشته با مشکلات و محدودیت‌های زنجیره تامین دست و پنجه نرم کرده‌اند، اما سامسونگ رکورد فروش خود را شکسته است.

در ماه‌های اخیر گزارش‌های زیادی مبنی بر اینکه شرکت‌های گوشی‌های هوشمند از یک سو به دلیل مشکلات زنجیره تامین، قرنطینه جهانی در چین و تعطیلی شرکت‌های مونتاژ و از سوی دیگر به دلیل کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان برای خرید منتشر شده‌اند. مشکلات جدی در فروش محصولاتشان بسیاری از مصرف کنندگان در دوران کرونا گوشی ها و تبلت های زیادی خریدند و با کاهش تمایل آنها برای خرید محصولات جدید، تقاضا نیز کاهش یافت.

گوشی‌های هوشمند این روزها از قدرت سخت‌افزاری زیادی برخوردار هستند، از نظر ارتقاء، وضعیت خوبی دارند و حداقل 2 سال توسط سازنده نگهداری می‌شوند، بنابراین مصرف‌کنندگان برای حداقل 2 سال هیچ دلیل خاصی برای خرید گوشی جدید ندارند. در این میان، اگر شرکتی بتواند محصول خود را نوآوری کند و قیمت آن را کاهش دهد، می تواند در جلب رضایت مصرف کنندگان موفق باشد. به نظر می رسد سامسونگ که در حال حاضر بزرگترین تولید کننده گوشی در جهان است، عملکرد خوبی داشته و رکورد بزرگی در فروش گوشی از خود به جای گذاشته است.

بر اساس تحقیقات Counterpoint، سامسونگ در ماه آوریل امسال در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، 9 درصد افزایش فروش گوشی های هوشمند را تجربه کرده است. البته پارسال شرایط اصلا خوب نبود. بازار گوشی های هوشمند به دلیل محدودیت های کرونا به قدری کند بود که نسبت به سال 2020 که دوره اوج کرونا نیز بود، 8 درصد کاهش یافت. و امسال وضعیت خیلی خوب نیست. اپل که به دلیل قرنطینه فعلی در چین نمی تواند آیفون را به تعداد تولید و تقاضای آن تولید کند و می خواهد تولید را 20 میلیون کاهش دهد، شنیده ها حاکی از آن است که سامسونگ با محدودیت های موجود، تولید خود را 30 میلیون کاهش خواهد داد. .

در حال حاضر اما شرایط مطابق با نیات شرکت کره ای است. این شرکت به لطف گوشی های سری گلکسی A در رده اقتصادی و متوسط ​​و همچنین به لطف سری بسیار موفق گلکسی اس 22 در بخش کلاس بالا توانست توجه زیادی را به خود جلب کند. از طرفی تخفیف های انحصاری اعمال شده بر محصولات این شرکت در بازارهای مختلف نیز در کسب چنین موفقیتی بی تاثیر نبوده است. سامسونگ در بخش های میانی و اقتصادی آنقدر خوب عمل کرد که ماه گذشته در بازار هند از شیائومی پیشی گرفت و مقام اول را به خود اختصاص داد.

فروش گوشی های سامسونگ

یکی از دلایل اصلی موفقیت بالای سامسونگ این است که چندان به چین و بازار آن وابسته نیست. چین در حال حاضر در قرنطینه است و بازار تلفن به هیچ وجه رونق ندارد. حتی خطوط مونتاژ تلفن نیز تعطیل شده است که مهمترین آنها فاکسکان است که اپل را در یک بحران شدید قرار داد.

این محدودیت ها شرکت های زیادی را در بازار چین تحت تاثیر قرار داده است، اما از آنجایی که سامسونگ حضور پررنگی در این کشور ندارد، مهم نیست چه اتفاقی برای آنها خواهد افتاد. در مجموع، آنها نماینده سامسونگ هستند که 24 درصد از کل فروش گوشی های هوشمند در بازار گوشی های هوشمند در ماه آوریل را به خود اختصاص داده است. این بدان معناست که سامسونگ برای سه ماه متوالی موفق به رشد در سهم خود شده است و برای سه ماه متوالی در سال 2022 همچنان بزرگترین تولید کننده گوشی در جهان خواهد بود.

سامسونگ نیز موفق به ثبت رکورد جالبی شد. آخرین باری که این شرکت کره ای توانسته بیش از 24 درصد از سهم بازار را در اختیار داشته باشد به سال 2017 برمی گردد.این بدان معناست که سامسونگ در پنج سال گذشته موفق به شکستن رکوردی شده است. به گفته موسسه تحقیقاتی Counterpoint، سامسونگ ممکن است بار دیگر در خط مقدم تولید و فروش گوشی های هوشمند باقی بماند. به خصوص پس از تابستان امسال او گوشی های تاشو خود را ارائه خواهد کرد. انتظار می‌رود این گوشی‌ها در حال حاضر با استقبال خوبی از سوی مصرف‌کنندگان مواجه شوند و می‌توانند به سامسونگ کمک کنند تا خود را در صدر جدول قرار دهد.

فروش گوشی های سامسونگ

البته اگر آیفون 14 در شهریور امسال معرفی شود، یک سری از این معادلات و پیش بینی ها به هم می ریزد. سامسونگ ممکن است شانس خود را برای ماندن در رتبه اول از دست بدهد. زیرا قبلا گفته شده است که با تغییرات، علاقه مندان به محصولات اپل تمایل بیشتری به خرید خواهند داشت.

در مورد اپل باید به سهم بازار این شرکت اشاره کرد که در ماه آوریل به 15 درصد رسید. اگرچه این رقم واقعاً خوبی است، اما در مقایسه با رکورد این شرکت که در اواخر سال 2021 به ثبت رسانده بود، چندان زیاد نیست. اپل به دلیل محدودیت ها در چین اصلاً عملکرد خوبی ندارد و برای چهار ماه از جمله آوریل شاهد کاهش سهم بازار است.

البته هر سال این وضعیت است. تا زمانی که اپل گوشی های جدید خود را معرفی نکند، معمولاً فروش گوشی هایش رو به کاهش است. از طرفی چون اصلاً نمی شد انتظار آیفون SE 2022 را داشت، بنابراین معادلات این شرکت آمریکایی به هم ریخت و نتوانست طبق برنامه پیش برود.

شیائومی به عنوان سومین شرکت پیشرو گوشی، توانسته 12 درصد از سهم بازار را در اختیار داشته باشد. وضعیتی که مشابه سال گذشته است و قابل تقدیر است. پیش بینی می شود با سیاست های خوبی که این شرکت چینی در قیمت گذاری محصولات خود اتخاذ کرده و در پیش می گیرد، این میزان بیش از پیش افزایش یابد. البته بعید به نظر می رسد که شرکت چینی بتواند به موفقیتی که اکنون سامسونگ به دست آورده است دست یابد. در مقایسه با بهترین شرکت ها در این زمینه، به دلیل وابستگی شدید به بازار چین، بیشترین فشار را در دوره محدودیت های کرونری و مشکلات زنجیره تامین تجربه کرده است.

منبع: (12) PhoneArena

نمایش بیشتر

مشاور سئو و طراحی سایت

سلام امید دندان نما هستم مشاور بازاریابی و متخصص طراحی سایت و سئو که در سال 81 وارد دنیای برنامه نویسی شدم و از سال 1386 وارد دنیای بازاریابی و مدرک لیسانس ارتباطات از روی علاقه رفتم گرفتم

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا