شراکت و رقابت؛ چه آینده‌ای در انتظار همکاری سامسونگ و گوگل است؟

گوگل و سامسونگ در زمینه های مختلف روابط گسترده ای با یکدیگر دارند. از یک طرف، گوگل مالک اندروید است و طبیعتا می خواهد کنترل زیادی روی اندروید داشته باشد. از سوی دیگر، سامسونگ بزرگترین تولید کننده گوشی های اندرویدی است و دیدگاه خاص خود را برای نرم افزار گوشی های هوشمند دارد. تا کنون این دو شرکت بدون چالش های اساسی توانسته اند با یکدیگر همکاری کنند. اما در این میان، سوال بزرگ این است که آیا در نهایت تحت فشار فزاینده، این مشارکت تا چه زمانی می‌تواند ادامه داشته باشد؟

گوگل در چند سال گذشته به شدت بر روی گوشی های پیکسل تمرکز کرده است. این گوشی‌ها قرار است هر ساله دیدگاه گوگل را برای یک تجربه عالی از نرم‌افزار اندروید به نمایش بگذارند. این گوشی ها از اندروید خام استفاده می کنند و مشتریان گوشی پیکسل علاقه زیادی به این نسخه از اندروید دارند. حتی برخی از کاربران معتقدند که همه گوشی ها باید با اندروید استوک بوت شوند. در حال حاضر گوگل چنین نظری ندارد، اما در صورت تغییر استراتژی گوگل، چنین تغییری به مشکلی جدی برای سامسونگ تبدیل خواهد شد.

سامسونگ و گوگل

سامسونگ نیز مانند بسیاری دیگر از تولیدکنندگان گوشی های اندرویدی، همواره از رابط کاربری اختصاصی برای گوشی های خود استفاده کرده است. سال ها پیش از رابط کاربری TouchWiz و Samsung Experience استفاده می شد و اکنون گوشی های سامسونگ از رابط کاربری One UI استفاده می کنند. نسل های قبلی رابط های کاربری سامسونگ با انتقادات زیادی مواجه بودند، اما One UI با استقبال خوبی مواجه شد.

برخی احساس می‌کنند که One UI جذاب‌تر از اندروید استوک است و ویژگی‌های بیشتری ارائه می‌دهد. لازم به ذکر است که برخی از ویژگی های One UI به اندروید خام راه یافته اند. با این حال، طرفداران اندروید خام همیشه از شرکت ها می خواهند که حداقل تعدادی از گوشی های خود را با این نسخه عرضه کنند. در این زمینه می توان به نسخه گوگل پلی گلکسی اس 4 اشاره کرد که سامسونگ در سال 2015 با اندروید خام عرضه کرد.

سامسونگ و گوگل

این دسته از کاربران می گویند که اگر سامسونگ یک بار چنین کاری را انجام داده باشد، اکنون می توانید این عمل را تکرار کنید. اگرچه ممکن است چنین باشد، اما ما اکنون در عصر دیگری زندگی می کنیم. سامسونگ با استفاده از One UI اکوسیستمی برای محصولات خود ایجاد کرده است و این شرکت نمی خواهد به راحتی از چنین تلاشی دست بکشد.

از طرفی باید توجه داشته باشیم که گوشی های پیکسل به هیچ وجه تهدید قابل توجهی برای سامسونگ نیستند. پرچمداران سامسونگ به جایگاه ویژه ای در بازار دست یافته اند، اما آمار فروش گوشی های پیکسل به قدری پایین است که حتی در گزارش های مالی گوگل نیز دیده نمی شود.

اگرچه گوگل مالک اصلی اندروید است، اما در نهایت یک پروژه متن باز است. اگرچه اندروید هر سال ویژگی ها و امکانات مهمی را دریافت می کند، اما واقعیت این است که در چند سال اخیر تغییر چندانی نکرده است. برای اینکه همکاری گوگل و سامسونگ از بین برود، گوگل باید به بزرگترین مشکل سامسونگ تبدیل شود و بالعکس. اما از آنجایی که گوگل و سامسونگ برای کار در این اکوسیستم به یکدیگر نیاز دارند، به نظر می رسد رویه فعلی ادامه خواهد داشت. در بدترین حالت ممکن، شاید سامسونگ از سیستم عامل تایزن خود استفاده کند، اما در حال حاضر احتمال وقوع این سناریو تقریباً صفر درصد است.

شراکت و رقابت؛ چه آینده‌ای در انتظار همکاری سامسونگ و گوگل است؟

این دو شرکت از یک سو شریک و از سوی دیگر رقیب یکدیگر هستند. این مسابقه احتمالاً به نفع مصرف کنندگان پایان خواهد یافت. در مجموع گوگل و سامسونگ چاره ای جز همکاری ندارند. آیا این مشارکت و همکاری گسترده در آینده نزدیک به هم خواهد رسید؟ امیدواریم که هرگز این اتفاق نیفتد.

منبع: SamMobile

نمایش بیشتر

مشاور سئو و طراحی سایت

سلام امید دندان نما هستم مشاور بازاریابی و متخصص طراحی سایت و سئو که در سال 81 وارد دنیای برنامه نویسی شدم و از سال 1386 وارد دنیای بازاریابی و مدرک لیسانس ارتباطات از روی علاقه رفتم گرفتم

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا