پزشکی

علت تیر کشیدن کف پای راست

با افزایش سن، ما به طور کلی چربی کف پا را از دست می‌دهیم که این باعث فشار غیر طبیعی و شوک به پا می‌شود. افرادی که دارای قوس غیرطبیعی یا دارای اضافه وزن هستند نیز ممکن است دچار درد کف پای چپ یا راست شوند.

درد کف پا همچنین می‌تواند ناشی از برخی ناهنجاری‌های پا، آرتروز، کفش‌های نامناسب، پوشیدن بیش از حد کفش پاشنه بلند یا فشار غیرطبیعی به کف پا مانند تغییر در راه رفتن باشد. سایر مشکلات پا مانند انگشت چکشی پا نیز می‌تواند باعث توزیع نامناسب فشار بر پاها شود.

علت درد کف پا


دلایل زیادی برای درد کف پا وجود دارد.

صدمات

آسیب به پا یکی از مهمترین دلایل درد کف پا است. انواع مختلفی از آسیب دیدگی پا وجود دارد که ممکن است باعث درد شود، از جمله:

  • پیچ خوردگی یا کشیدگی: کشیدگی یا پارگی رباط‌های کف پا منجر به التهاب و حساسیت می‌شود.
  • شکستگی: شکستگی یا ترک خوردگی استخوان در پا می‌تواند بسیار دردناک باشد.
  • پارگی یا التهاب تاندون آشیل: پارگی یا پارگی تاندون آشیل در پا منجر به درد و سفتی در پاشنه و یا کف پا می‌شود.
  • قرار دادن جسم سنگین یا فرورفتن چیزی در پا: جسمی مانند ترکش یا خار، اگر در پا فرو رود، می‌تواند باعث درد شود.

پیچ خوردگی و کشیدگی معمولاً افرادی را که ورزش می‌کنند تحت تأثیر قرار می‌دهد. آن‌ها معمولاً با تغییر جهت سریع یا سرعت، یا هنگام زمین خوردن فردی به طرز ناخوشایند روی پاهایشان رخ می‌دهند. آسیب دیدگی در افرادی که مدت زمان طولانی را روی پاهایشان می‌گذرانند نیز بیشتر دیده می‌شود.

نقرس

نقرس نوعی آرتروز است که به دلیل غلظت بیش از حد زیاد اسید اوریک در خون، تشکیل بلورها در بدن را شامل می‌شود. وقتی این کریستال‌ها در نزدیکی مفاصل پا ایجاد می‌شوند، می‌توانند باعث درد و التهاب شدید پا شوند که ممکن است چندین روز ادامه داشته باشد.

وروکا

وروکا که به زگیل نیز معروف است، یک رشد کوچک سفید است که می‌تواند روی پاها ایجاد شود. از آنجا که معمولاً در کف پا ایجاد می‌شوند، در هنگام ورزش‌های تحمل وزن مانند راه رفتن یا دویدن می‌توانند بسیار دردناک باشند.

کفش نامناسب

کفش‌هایی که مناسب پا نباشند، می‌توانند به پوست آسیب برسانند و باعث درد پا شوند. کفش‌های نامناسب ممکن است منجر به ایجاد تاول، میخچه یا پینه شود که هنگام راه رفتن ناراحت کننده یا دردناک است.

انحراف شست پا یا بونیون

بونیون یک رشد استخوانی است که در قاعده انگشت شست پا ظاهر می‌شود. این مشکل، قردادن صحیح پا در کفش را دشوار می‌کند. درد پا می‌تواند در اثر برخورد بونیون به کفش باشد.

فرو رفتن ناخن شست پا در گوشت

فرو رفتن ناخن شست پا در گوشت، شامل رشد ناخن پا در پوست اطراف است که می‌تواند بسیار دردناک باشد. ناخن می‌تواند پوست را سوراخ کند و باعث ایجاد التهاب و حساسیت در ناحیه شود. همچنین ممکن است انگشت پا آلوده شده و منجر به تجمع فشار در داخل انگشت شود و در نتیجه درد شدیدتری ایجاد کند.

پلانتار فاسیا

درد در پاشنه پا ممکن است ناشی از پلانتار فاسیا یا همان التهاب رباط کف پا باشد. این بیماری شامل آسیب به فاسیا، بافت زیر کف پا است. این امر معمولاً در افراد میانسالی که مدت طولانی را روی پاهایشان می‌گذرانند، به خصوص اگر دارای اضافه وزن هستند، تأثیر می‌گذارد.

نورومای مورتون

نورومای مورتون شامل ایجاد بافت فیبری در اطراف اعصاب بین انگشتان پا است. این بیماری منجر به تحریک و فشرده شدن اعصاب و در نهایت منجر به درد شدید و سوزش پا می‌شود.

آرتروز

استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید نیز ممکن است عامل ایجاد درد کف پا باشند. استئوآرتریت شایع‌ترین نو آرتروز است و شامل التهاب بافت‌های اطراف مفاصل پا مانند مچ پا و انگشتان پا است. آرتریت روماتوئید شامل یک واکنش خود ایمنی است که به بافت‌های اطراف مفاصل آسیب می‌رساند، که ملتهب و دردناک می‌شوند.

بیماری ادم یا ورم پا

تورم پا معروف به ادم، می‌تواند باعث درد کف پا شود. این شامل تجمع مایعات در پا و پایین پا است. در بیشتر موارد، این عارضه منجر به ناراحتی و درد پا می‌شود.

پای دیابتی

افرادی که بیماری‌های پزشکی دیگری مانند دیابت دارند، بیشتر دچار مشکلات پا و درد می‌شوند. دیابت کنترل نشده احتمال آسیب به اعصاب و عروق خونی پا را دارد که می‌تواند منجر به درد نوروپاتیک شود. این به بروز احساس گزگز یا احساس عجیب در پا اشاره دارد.

خار پاشنه

خار پاشنه رشد غیر طبیعی استخوان در قسمت پایین پاشنه پا است. علت اصلی خارپاشنه معمولا شامل پوشیدن کفش‌های نامناسب، راه رفتن با حالت غیر طبیعی و یا حتی فعالیت‌هایی مانند دویدن است. هنگام راه رفتن یا ایستادن ممکن است خار ایجاد شود. بسیاری از مردم آن‌ها را دارند اما بیشتر آنها درد ندارند. افرادی که کف پای آن‌ها صاف است یا قوس زیادی دارد بیشتر دچار خار پاشنه دردناک می‌شوند.

صاف بودن کف پاها

قوس‌های افتاده یا صافی کف پا، وقتی قوس پا صاف می‌شود (اغلب هنگام ایستادن یا راه رفتن) اتفاق می‌افتد و باعث درد پا و سایر مشکلات می‌شود. صافی کف پا را می‌توان با قرار دادن کفی طبی در کفش، پوشیدن کفش مناسب، استراحت، یخ، استفاده از عصا یا بریس مخصوص راه رفتن یا فیزیوتراپی درمان کرد. گاهی اوقات جراحی لازم است.

تشخیص


حتی در این عصر تکنولوژی مدرن، تشخیص درد کف پا اساساً بر اساس تاریخچه پزشکی و معاینات بالینی است. لمس توبرکل میانی پاشنه پا، اغلب درد شدیدی ایجاد می‌کند. این درد عموماً در مبدأ باند مرکزی آناتومیک فاشیای کف پا قرار دارد و معمولا در هنگام فشرده سازی پاشنه از یک جهت داخلی به یک طرف جانبی، درد قابل توجهی وجود ندارد. رادیوگرافی استاندارد تحمل وزن در طرح ریزی قدامی و خلفی، می‌تواند ویژگی بیومکانیکی پا و سایر ناهنجاری‌های استخوانی مانند شکستگی، تومور یا آرتریت روماتوئید در استخوان پا را نشان دهد. با این حال، رادیوگرافی معمولاً فقط به عنوان کمکی برای تأیید تشخیص پزشک است.

درمان درد کف پا


درمان باید به عوامل ایجاد کننده التهاب، درد و اختلال در حرکت دادن پا تمرکز کند. آموزش بیمار ضروری است. بیماران باید علت، علائم و درمان درد کف پا را بشناسند. آن‌ها باید در مورد درمان‌های خانگی که ممکن است برخی از ناراحتی‌ها را برطرف کند و همچنین در مورد تغییرات توصیه شده در فعالیت‌های روزانه مانند پوشیدن کفش ورزشی مناسب با قوس داخلی قابل توجه هنگام راه رفتن، اطلاعات کسب کنند. بیمارانی که علائم آنها با افزایش ورزش همراه است، باید یک برنامه ی ورزشی با فشار کمتر تا زمان برطرف شدن درد جایگزین کنند.

پد متاتارسال

در برخی موارد برای درمان درد کف پا، پد متاتارس توصیه می‌شود. این پد که از جنس سیلیکون به ضخامت 3 تا 10 سانتی‌متر تهیه شده است، از قسمت دیستال توبرکل کالکانه میانی پاشنه پا تا حدود 0.5 سانتی‌متر پروگزیمال تا پنج سر استخوان متاتارس گسترش می‌یابد. پزشک باید این پد را کات کند (برش یا اریب) دهد تا بیشترین ضخامت آن در مقایسه با قسمت جانبی پا، در زیر قسمت داخلی قوس باشد. این پد به عنوان یک پشتیبانی از قوس میانی داخلی برای کاهش پروناسیون و یا حرکت پا در طول دوره چرخه عمل می‌کند.

تیپینگ یا نوار درمانی

برخی از پزشکان، قرار دادن پد قوس میانی به طور مستقیم روی پوست و استفاده از نوار تیپینگ (نوار پهن) روی پای بیمار از قسمت پلانتار داخلی به پلانتار جانبی کف پا را مناسب‌تر می‌دانند. این نوار و پدهای موقت، پشتیبانی بیومکانیکی بیشتری نسبت به کفی‌های پاشنه دار بدون نسخه یا پدهای پاشنه دارند. اگر بیمار دارای درد قابل توجهی در ناحیه کف پا به علت نابرابری در طول اندام یا یک طرفه مچ پا داشته باشد، لیفت پاشنه نیز در درمان کف پای آسیب دیده نیز می‌تواند تسکین موقتی داشته باشد.

یخ و ماساژ

هر شب به مدت 10 تا 14 روز بیمار باید 15 تا 20 دقیقه قبل از خواب کیسه یخ را روی قسمت کف پاشنه پا قرار دهد. یک روش جایگزین، ماساژ فاسیای کف پا با بلوک یخی (ساخته شده از آب منجمد در یک فنجان کاغذی) به مدت 15 دقیقه در روز و به مدت دو هفته است.

داروها

مصرف داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) به مدت شش تا هشت هفته اغلب برای بیمارانی که منع مصرف ندارند مفید است. پزشکان بر این باورند که در درمان اولیه ورم کف پا از تزریق کورتیکواستروئید باید خودداری شود. پزشکان بعد از دستیابی به کنترل بیومکانیکی کافی، از آنها فقط به عنوان درمان تکمیلی استفاده می‌کنند. این تزریق‌ها ممکن است فقط تسکین موقتی داشته باشند و در صورت استفاده بی رویه باعث از بین رفتن پد چربی کف پا می‌شوند. به طور معمول، 3.0 میلی‌لیتر مخلوط مساوی 1 درصد لیدوکائین، 0.5 درصد مارکائین و 1 میلی‌لیتر تریامسینولون (40 میلی‌گرم در میلی‌لیتر) در اطراف فرایند داخلی توبروزیت جلدی تزریق می‌شود. از محلول‌های حاوی اپی نفرین استفاده نمی‌شود. هدایت رادیوگرافی برای قرار دادن تزریق ممکن است به یک پزشک بی تجربه کمک کند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی بخش مهمی در درمان درد کف پا است. برای درد ناشی از التهاب بدنبال آسیب دیدگی پا، یک بسته یخی که بلافاصله بعد از حادثه استفاده می‌شود می‌تواند کمک کند، زیرا التهاب را پایین می‌آورد. از بسته‌های حرارتی می‌توان برای کاهش تورم و درد بیماران مبتلا به آرتروز و شرایط مشابه استفاده کرد.

ماساژ و طب سوزنی هر دو مزیتی در درمان درد پا دارند. ماساژ باعث ترمیم عضلات و بافت همبند پا می‌شود. در طب سوزنی از سوزن‌هایی استفاده می‌شود که به نقاط خاصی از بدن وارد می‌شود تا احساس درد را کاهش دهد.

علاوه بر این، کشش‌ها و تمرینات خاصی وجود دارد که می‌تواند به افزایش یا حفظ قدرت و انعطاف پذیری عضلات حمایت کننده از پا کمک کند. این امر برای جلوگیری از آسیب دیدگی پا در آینده بسیار مهم است.

آتل شب

آتل‌های شب که پا را با زاویه 90 درجه یا بیشتر نسبت به مچ پا حفظ می‌کنند اخیراً به عنوان درمان کمکی برای ورم کف پا استفاده شده است. این ارتزها از انقباض فاشیای کف پا در هنگام خواب بیمار جلوگیری می‌کند. یک مطالعه نشان داد که تسکین درد غیرقابل تسکین فاشیای کف پا در 83 درصد از بیماران تحت درمان با چنین آتل‌ها است.

دستگاه‌های ارتز

دستگاه های ارتوتیک یا کفی‌های طبی، اصلی‌ترین درمان مداوم محافظه کارانه برای بیماران مبتلا فاشیای پلانتار یا ورم کف پا است. فاکتورهای بیومکانیکی که باعث ایجاد نیروهای مفصلی غیرطبیعی و باعث فشار به باند داخلی فاشیای کف پا می‌شوند، باید اصلاح شوند. افرادی که دارای قوس کف پای شدید هستند، ممکن است استفاده از کفی‌های انعطاف پذیر با بالشتک اضافی پاشنه بهره‌مند شوند. این ارتزها می‌توانند علاوه بر پشتیبانی بیومکانیکی و حرکت پا، نیرویی را که پاشنه پا در برخورد با زمین وارد می‌کند، پراکنده کند. ارتزهای تجویز شده با کاهش استرس غیرطبیعی بر روی فاشیای کف پا تسکین طولانی مدت ایجاد می‌کنند.

پزشک باید یک معاینه بیومکانیکی کامل انجام دهد و دامنه حرکات مفاصل متاتارس فالانژ، تارسال میانی، مفصل ساب تالار و مچ پا و همچنین میزان زاویه پشت پا با جلو پا را بررسی کند تا به طور کافی هرگونه ناهنجاری بیومکانیکی اصلاح شود. برای تهیه‌ی کفی طبی یا ارتز، پزشک باید پا را با مفصل ساب تالار در موقعیت خنثی، نه معکوس یا وارونه گچ کند. گچ یا قالب‌گیری انجام شده در این موقعیت، تغییر شکل پا را می‌گیرد و امکان کنترل بیومکانیکی مناسب را فراهم می‌کند. ارتز تهیه شده، به درستی پشتیبانی بیومکانیکی را فراهم می‌کند و نیروی جبرانی غیرطبیعی را که متعاقباً می‌تواند باعث درد در کف پا شود کاهش می‌دهد. پزشکان عمومی، برای ارائه این نوع خدمات، ممکن است بیماران را به به متخصصان پا یا ارتوپدی ارجاع دهند.

برخی از پزشکان گچ گرفتن انتهای پا را، به عنوان آخرین مرحله محافظه کارانه در درمان ورم فاسییت کف پا توصیه می‌کنند. در یک مطالعه مشخص شد که گچ پایین پا که به مدت حداقل سه هفته پوشیده شده است، یک روش موثر در درمان درد مزمن کف پا است.

حرکات کشی پا

کشش تاندون آشیل به عنوان درمان کمکی برای درد کف پا مفید است. به بیمار آموزش داده می‌شود که با یک پا تقریباً 6 سانتی‌متر از دیوار و پای دیگرش حدود 2 فوت از دیوار رو به رو شود و سپس در حالی که هر دو پاشنه را روی زمین نگه می‌دارد به سمت دیوار خم شود. این تمرین، پاشنه پا را که از دیواره فاصله دارد، کشش می‌دهد. این تمرین باید با هر دو پا به جلو به مدت دو دقیقه، روزانه سه تا پنج بار انجام شود. این برنامه کششی باید به مدت شش تا هشت هفته ادامه یابد و تا زمان ارزیابی مجدد بیمار توسط پزشک انجام می‌شود.

جراحی

قبل از هرگونه اقدام به جراحی، باید برای چندین ماه درمان محافظه کارانه کافی (روش‌های بدون جراحی) دنبال شود. عاقلانه نیست که بیماری را که فقط تعداد محدودی از درمان‌های محافظه کارانه را امتحان کرده است و یا کمی از علائم مکانیکی غیرعادی را دارد، جراحی کرد. مداخله جراحی ممکن است در درصد کمی از بیمارانی که نتوانسته‌اند از روش‌های محافظه کارانه بهره‌مند شوند و هنوز پس از یک دوره طولانی درمان، درد کف پا دارند، بکار برده شود.

بسته به شغل خود، بیماران ممکن است روز بعد از جراحی به کار خود بازگردند. کسانی که کارشان شامل ایستادن یا راه رفتن است یا از نظر جسمی، وضعیتی طاقت فرسا دارند ممکن است تا هشت هفته تحمل وزن جزئی روی پا را داشته باشند.


درد پاشنه پا نشانه چیست؟

بزرگ‌ترین استخوان مچ پا استخوان پاشنه است و بیشترین وزن بدن را تحمل می‌کند. عوامل بیرونی می‌توانند بر یک‌پارچگی پا اثر بگذارند و باعث ایجاد درد و ناراحتی در فرد شوند.

به مشورت پزشک احتیاج دارید؟

همین الان در واتساپ از متخصص استخوان و مفاصل مشاوره بگیرید

دریافت نوبت مشاوره استخوان و مفاصل

علل مختلفی را می‌توان برای ایجاد این درد نام برد اما گاهی علت درد پاشنه پا دیسک‌کمر و مشکل‌های مربوط به آن است و اختلالی در خود پا وجود ندارد.

شناسایی زودهنگام دلایل درد پاشنه پا و درمان آن با راهکارهای ساده مثل بانداژ، داروهای ضد التهاب خوراکی و استفاده از کفش طبی از پیشرفت درد جلوگیری کرد. این مطلب را به بررسی این درد و راهکارهای درمانی آن اختصاص دادیم. پس تا انتها با ما همراه باشید تا ببینیم درد کف پا از چیست.

علت درد کف پا چیست؟

به‌طور کلی علت درد کف پا ضربه، بد راه رفتن، اضافه وزن و استفاده از کفش نامناسب است ولی بعضی از دلایل شایع‌تری نیز وجود دارند که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

خار پاشنه

خارپاشنه در صورتی ایجاد می‌شود که یک زائده استخوانی در زیر استخوان پاشنه پا به وجود آید. این عارضه به‌وسیله تصویربرداری با اشعه ایکس از ناحیه کف پا مشاهده می‌شود.

وجود خار پاشنه به‌تنهایی باعث بروز درد در فرد نمی‌شود ولی اگر این خار بزرگ و ملتهب شود، فرد ممکن است درد را حس کند. در افراد فربه و چاق ملتهب شدن خار پاشنه بیشتر به چشم می‌خورد. خار پاشنه از عارضه‌های شایع است و از هر ده نفر یک نفر به آن مبتلا خواهد شد.

علل درد پاشنه پا

خمیدگی بیش از حد پا به داخل

خمیدگی بیش از حد پا به داخل می‌تواند باعث ایجاد کشش بر تاندون‌ها و رباط‌های متصل به پایین و پشت استخوان پاشنه پا شود. این اختلال در لگن، زانو و کمر فرد ممکن است آسیب‌هایی را به وجود آورد.

نوشته های مشابه

  • پا درد در بارداری

    پا درد در بارداری نشانه چیست؟ + معرفی بهترین راه‌های درمان و کاهش درد

  • اب اوردن زانو

    مشکل رایج آب آوردن زانو چگونه درمان کنیم

پیچ‌خوردگی مچ پا

اگر شدت پیچ‌خوردگی زیاد باشد درد در پا شکل می‌گیرد.

شکستگی پا

گاهی بر اثر وارد شدن نیرو و ضربه بر کف پا ممکن است استخوان پاشنه بشکند. همین شکستگی ایجاد درد می‌کند.

تاندونیت آشیل یا التهاب تاندون آشیل

تاندون آشیل ساق‌پا را به پاشنه متصل می‌کند. ویژگی درد التهاب تاندون آشیل سوزاننده و سفت بودن است. این اختلال زمانی ایجاد می‌شود که فرد از تاندون خود زیاد استفاده کند، مثلا فردی که زیاد می‌دود یا ورزشکاری که بدون گرم کردن ورزش می‌کند.

همچنین آرتروز و کفش نامناسب نیز می‌تواند از دلایل ایجادکننده این عارضه باشد. در اکثر موارد فقط تاندون آشیل ملتهب می‌شود اما گاهی این تاندون بر اثر فعالیت شدید ناگهان پاره می‌شود که علاوه بر درد شدید، صدایی مثل صدای پاپ در آن موقع به گوش می‌رسد.

بورسیت یا التهاب بورس‌ها

بورس‌ها کیسه‌هایی پر شده از مایع هستند که در صورت التهاب در فرد درد ایجاد می‌کنند.

گیر افتادن عصب پا

گاهی بر اثر شکستگی، تورم سیاهرگ یا پیچ‌خوردگی عصب گیر می‌افتد که علائم آن درد، بی‌حسی و سوزش در کف پا است.

علاوه بر دلایل گفته شده علت‌های دیگری نیز وجود دارند که باعث بروز درد پاشنه پا سمت چپ می‌شوند اما در میان افراد، رواج کمتری دارند. این علت‌ها شامل موارد زیر است:

  • سندروم تارسال تونل
  • کبودی پاشنه
  • سندروم هاگلوند
  • آتروفی پد پا
  • سندروم سینوس تارسی
  • عفونت استخوان پاشنه
  • تومور استخوان پاشنه

درد پاشنه پا و کمبود ویتامین

ممکن است شما از افرادی باشید که از درد استخوان در نواحی مختلف بدن به‌ویژه پاشنه پا شکایت کنید و بعد از مراجعه به دکتر مچ پا و انجام آزمایش‌های مربوطه متوجه شوید که مشکل، کمبود ویتامین D در بدنتان است.

ویتامین D برای جذب کلسیم و فسفر در بدن ضروری است و این مواد معدنی در استحکام استخوان‌ها نقش اصلی را دارند. به همین دلیل وجود ویتامین D کافی در بدن از بروز دردهای استخوانی و عضلانی جلوگیری می‌کند.

منبع تولیدکننده ویتامین D خود بدن است و این ویتامین با مصرف مواد غذایی خیلی کم جذب بدن می‌شود، زیرا بدن ویتامین مورد نیاز خود را به دنبال تابش نور خورشید بر پوست، تامین می‌کند.

پس یکی از دلایل درد استخوان پاشنه پا کمبود ویتامین D و کلسیم است که در صورت درمان نشدن فرد را در معرض پوکی استخوان قرار می‌دهد همچنین فرد در برابر نیروهای وارده بر کف‌ پا مستعد آسیب بیشتری است.

علت درد پاشنه پا هنگام بلند شدن از خواب

علت‌های مختلفی برای ایجاد درد کف پا هنگام صبح وجود دارد که با بررسی کیفیت و نوع درد می‌توان علت آن را دریافت. مثلا اگر درد ناحیه پاشنه پا دردناک و تیز باشد نشان‌دهنده التهاب است. بعضی از این دلایل را در زیر نام می‌بریم:

  • فاشئیت کف پا (التهاب فاشیای کف پا): فاشیا یک نوار بافتی ضخیم در کف پا است که اگر بیش از حد از آن استفاده شود یا تحت کشش مداوم قرار گیرد، درد در این ناحیه را تجربه خواهید کرد.
  • التهاب تاندون آشیل
  • شکستگی

درمان درد پاشنه پا هنگام صبح معمولا در چند قدم اول بعد از بیدار شدن از خواب شروع می‌شود و ممکن است در طول روز با شروع فعالیت‌ها این درد کم شود.

اما برای بسیاری از افراد درد صبحگاهی آزاردهنده است، زیرا باید چند دقیقه ثابت بایستند تا این درد کمتر شود و گاهی روند انجام کارهای روزانه را کاهش می‌دهد.

تشخیص علت درد پاشنه پا

علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن چیست؟

درد کف پا هنگام راه رفتن دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد که از دلایل ساده تا پیچیده را در بر می‌گیرد. بهتر است در هنگام شروع درد با مراجعه به پزشک ارتوپدی و تشخیص دلیل درد از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

اگر برای سوال درد پشت پاشنه پا نشانه چیست؟ دنبال پاسخ می‌گردید، متخصص آنلاین استخوان و ارتوپدی پذیرش ۲۴ در هر ساعت از شبانه‌روز می‌تواند به‌صورت آنلاین در خدمت شما باشند.

بعضی از دلایل درد پاشنه پا هنگام راه رفتن شامل موارد زیر می‌شود:

ورم کف پا

این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که فاشیای پا بیش از حد طبیعی کشیده شدهو باعث پارگی جزئی فاشیا شود. افراد دیابتی، افراد چاق، بازیکنان والیبال، افرادی که کف پا صاف دارند، زنان باردار، تنیس‌بازان، دونده‌ها و پله‌نوردان بیشتر مستعد ورم کف پا هستند.

پوشیدن کفش نامناسب و فشار دادن یک وسیله سنگین احتمال بروز این اختلال را افزایش می‌دهد.

خار پاشنه

استفاده از کفش مناسب ممکن است درد خار پاشنه را در هنگام راه رفتن کاهش دهد.

آپوفیزیت پوستی

عارضه آپوفیزیت پوستی در کودکان سن ۸ تا ۱۴ سال و کودکانی که فعالیت زیادی دارند مثل افرادی که ورزش‌های پرشی انجام می‌دهند شیوع بیشتری دارد. درد این اختلال در پشت پاشنه پا به وجود می‌آید و پوشیدن کفش نامناسب ابتلا به آپوفیزیت پوستی را افزایش می‌دهد.

بورسیت

همان‌طور که در مطالب فوق گفتیم بورس‌ها کیسه‌هایی پر شده از مایع هستند که حرکت تاندون‌ها و عضلات را هنگام حرکت مفصل آسان می‌کنند.

بورسیت علت درد پاشنه پا در طب سنتی است و به دو دلیل ممکن است ایجاد شود. اول به دلیل پوشیدن کفش نامناسب و دوم به دلیل مشکلات ساختاری پا به وجود می‌آید. بورسیت یا التهاب بورس‌ها باعث ایجاد درد در پشت پاشنه می‌شوند.

کبودی موضعی

ممکن است در هنگام راه رفتن با وارد شدن ضربه‌ای به پا، کف پا کبود شود که همین کبودی دردآور است. اگر با استراحت این درد از بین نرود و شدت پیدا کند باید به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

التهاب آشیل

این مشکل می‌تواند به دلیل پوشیدن کفش نامناسب، آرتریت واکنشی، نقرس، اسپوندیلیت آنکیلوزان و آرتریت روماتوئید ایجاد شود.

فشرده شدن عصب

علائم آن بی‌حسی، گزگز و درد پاشنه پا است.

پوشیدن کفش نامناسب

یکی از شایع‎‌ترین علل درد پاشنه پا در هنگام راه رفتن پوشیدن کفش نامناسب است که خود این موضوع می‌تواند علت شروع عارضه‌های مختلف باشد. پوشیدن کفش طبی مناسب از ایجاد عوارض مربوطه جلوگیری می‌کند.

علت درد پاشنه پا و کمر

برخی افراد که درد در پاشنه پا را احساس می‌کنند، بعد از مراجعه به دکتر اسکن پا و انجام آزمایش‌ها متوجه می‌شوند که ساختار پا سالم است و اختلالی در آن وجود ندارد. پس به نظر شما این درد به چه علت است؟

بعضی از دردهای پا دلایلی غیر از اختلال‌های ساختاری پا دارند. مثلا ممکن است فردی که دیسک کمر یا اختلال در سیاتیک دارد، احساس درد در ناحیه پاشنه پا را تجربه کند.

بسیاری از اختلال‌های کمر بر عملکرد فرد اثر می‌گذارند و باعث کاهش سرعت در انجام فعالیت‌های او می‌شوند. این اختلال‌ها علائم و نشانه‌های مختلفی دارند که درد پاشنه پا یکی از این علائم است. این دردها کیفیت زندگی فرد را می‌توانند کاهش دهند.

تشخیص درد پا به چه صورت است؟

دکتر ارتوپد مچ دست و پا شما با بررسی نوع کفشی که می‌پوشید، طرز راه رفتن، میزان راه رفتن و ایستادن در روز و سابقه بیماری‌های شما علت درد را تشخیص می‌دهد و درمان مربوطه را شروع می‌کند. گاهی برای تشخیص بهتر انجام آزمایش‌هایی مثل تصویربرداری درخواست می‌شود.

درمان درد پاشنه پا به روش سنتی

اگر شدت درد پا کم باشد می‌توان با استفاده از روش‌های خانگی و ساده درد را کاهش داد یا متوقف کرد. اجازه دهید تعدادی از آن‌ها را نام ببریم.

  • از انجام فعالیت‌هایی که فشار زیاد بر پاشنه پا وارد می‌کند دوری کنید.
  • کفش مناسب پای خود تهیه کنید. زیرا همان‌طور که در متن بالا گفتیم کفش نامناسب علت بسیاری از اختلال‌ها می‌تواند باشد.
  • برای کاهش فشار وارده بر کف پا سعی کنید پا برهنه راه نروید.
  • استراحت کافی داشته باشید.
  • اگر ورزش می‌کنید حتما قبل از شروع ورزش بدنتان را گرم کنید.
  • مواد غذایی حاوی ویتامین B مثل آووکادو، تخمه آفتاب‌گردان، ماهی سالمون و تخم‌مرغ را در وعده‌های خود بگنجانید.
  • برای کاهش درد از کیسه‌های یخ در محل استفاده کنید.

درمان درد پاشنه پا با داروهای گیاهی

برای درمان درد پاشنه با استفاده از داروهای گیاهی یا روش‌های خانگی راهکارهای زیر را امتحان کنید.

سرکه

سرکه برای کاهش التهاب استفاده می‌شود. وان حمام را با آب داغ پر کنید و سپس سرکه و نمک را در آن بریزید. پاهای خود را به مدت ۲۰ دقیقه در وان قرار دهید.

روش دیگر استفاده از سرکه برای کاهش درد به این صورت است که دو وان را با آب و سرکه پر کنید. در یکی آب سرد و در دیگری آب گرم بریزید.

روزانه ۳ تا ۴ بار یک حوله را در وان گرم خیس کنید و دور پای خودت به مدت ۵ دقیقه بگذارید و همین عمل را با وان آب سرد هم انجام دهید.

سولفات منیزیوم

۲ تا ۳ قاشق غذاخوری نمک سولفات منیزیوم را در وان آب گرم بریزید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پاهای خود را در آن خیس کنید. نمک باعث کاهش درد فوری می‌شود اما پوست شما را خشک می‌کند که باید بعد از استفاده از آن مرطوب‌کننده بزنید.

روغن میخک

روغن را به پاشنه پای خود بزنید و به آرامی ماساژ دهید. انجام این کار جریان خون ناحیه را افزایش می‌دهد و باعث کاهش درد می‌شود.

فلفل قرمز

اگر زمانی که کف پا شما سرد می‌شود درد به سراغ شما می‌آید مقداری فلفل قرمز در جوراب خود بریزید و بعد آن را بپوشید.

این کار باعث می‌شود پای شما گرم بماند. همچنین می‌توانید برای کاهش درد نصف قاشق چای‌خوری پودر فلفل قرمز در نصف سطل آب گرم بریزید و بعد پاهای خود را در آن خیس کنید.

علاوه بر روش‌های گفته شده، برای درمان درد پاشنه پا از جراحی، انجام تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی نیز می‌توان کمک گرفت که برای استفاده از این ‌روش‌ها باید به دکتر فیزیوتراپ مچ دست و پا مراجعه کنید. اگر دسترسی به پزشک ندارید حتما با متخصصان مشاوره استخوان و ارتوپدی پذیرش ۲۴ صحبت کنید.

پیشگیری از درد پاشنه پا

راه‌هایی برای پیشگیری از درد پاشنه پا وجود دارد که متناسب با شرایط خود می‌توانید آن‌ها را رعایت کنید:

  • زمانی که احساس خستگی و درد در پاهای خود حس می‌کنید استراحت کنید.
  • وزن خود را متعادل نگه دارید.
  • رژیم غذایی مناسب و غنی از ویتامین B داشته باشید.
  • از مکمل‌های D استفاده کنید.
  • قبل از ورزش حرکات کششی انجام دهید و کفش مناسب بپوشید.
  • تمرینات کششی را که باعث کشش تاندون آشیل و فاشیا پا می‌شوند انجام دهید.
  • اگر ورزشکار هستید پس از انجام حرکات سنگین کف پاهای خود را با کیسه یخ ماساژ دهید.
  • تشخیص زودهنگام دردها و ناراحتی‌ها که نشان‌دهنده هشدار برای توقف یا کاهش فعالیت‌های سنگین است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر شدت درد کم باشد با روش‌های خانگی ممکن است درد متوقف شود اما گاهی نیاز است حتما به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. با توجه به موارد زیر این درد را جدی بگیرید.

  • اگر درد پاشنه پا بیشتر از یک هفته طول بکشد و در صورت ثابت و بی‌حرکت بودن پا درد تداوم داشته باشد.
  • در راه رفتن طبیعی فرد مشکل ایجاد شده باشد.
  • تب نیز همراه درد پاشنه پا در فرد ایجاد شود.
  • اگر درمان‌های خانگی موثر نباشد.
  • درد ناگهانی شروع شود.
  • در پاشنه پا التهاب دیده شود.
  • اگر شدت درد به‌حدی زیاد باشد که فرد نتواند راه برود.

برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن شدت درد خود و همچنین تشخیص زمان مراجعه حضوری به پزشک می‌توانید با متخصص آنلاین ارتوپدبه‌صورت آنلاین در هر ساعت از شبانه‌روز در ارتباط باشید. پا ستون بدن است و با جدی گرفتن درد پاشنه پا می‌توانید زندگی را بهتر و سالم‌تر پیش ببرید.






۳.۴/۵


(۸ نظر)

نوبت حضوری پزشک

متخصص استخوان و مفاصل را آنلاین رزرو کنید

دریافت نوبت دکتر استخوان و مفاصل


علت درد کف پا چیست؟ درد کف پا ممکن است به دلایل زیادی رخ بدهد ولی مهم‌ترین موضوع در ابتدا آن است که آناتومی کف پا را بشناسیم و بدانیم چه قسمتی از کف پا درد می‌کند.

درد در نواحی مختلف پا 

پاها هر روز انسان را از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر جا به جا می‌کنند، ولی فرد معمولاً تا زمانی که این اندام بدن احساس درد نداشته باشد، به آن توجه نمی‌شود. زمانی که درد کف پا پدیدار می‌شود، فرد به دنبال راهی برای رهایی از این درد خواهد بود. اما برای اینکه بهترین روش درمانی به کار گرفته شود، لازم است که مشکل به درستی شناخته شود. اولین نکته که باید شناسایی شود این است که کدام قسمت پا احساس درد می‌کند؟

بیشتر بخوانید: علت درد ساق پا چیست؟

درد پاشنه‌ی پا

اگر فرد در ناحیه‌ی پاشنه‌ی پا احساس درد داشته باشد، فرد احتمالا به پلانتار فاسیتیس یا درد پاشنه‌ی پا مبتلا است. یک التهاب در گروهی از تاندون ها و رباط‌ها به وجود آمده و در نهایت باعث ایجاد این درد می‌شود‌. معمولاً این درد در صبح هنگام ،زمانی که فرد به تازگی از تخت برخاسته بیش‌تر از سایر مواقع است. فرد می‌تواند این درد را در پاشنه و یا در قوس کف پا احساس کند.

برای درمان آن:

  • به پاهای خود استراحت دهید
  • اجازه ندهید که ماهیچه‌های پا و پاشنه‌ی پا کشیده شده و منقبض شوند
  • داروهای مسکن مصرف کنید
  • کفش‌هایی که به خوبی از قوس کف پا پشتیبانی کرده و دارای کفی مناسب هستند را خریداری کنید.

علت درد پاشنه پا چیست؟

درد خار پاشنه (Heel spurs )

یکی دیگر از دردهای پا است. در درد خار پاشنه شاهد رشد استخوان کف پاشنه‌ی پا هستیم. افراد به دلیل پوشیدن کفش نامناسب، راه رفتن و حالت ایستادن غلط و یا حتی به واسطه‌ی فعالیت‌های ورزشی همچون دویدن به این عارضه مبتلا خواهند شد. فرد مبتلا به درد خار پاشنه در هنگام راه رفتن و یا حتی ایستادن درد زیادی را تحمل خواهد کرد. بسیاری از مردم خارپاشنه دارند ولی همه درد خاصی را احساس نخواهند کرد. افرادی که دارای کف پای صاف هستند و افرادی که دارای قوس کف پای زیادی هستند، بیش‌تر از سایر افراد به درد خار پاشنه مبتلا خواهند شد.

برای درمان آن:

  • استفاده از کفی‌های مناسب در کفش که برای تهیه‌ی آن‌ها از عکس‌برداری سه بعدی پا استفاده می‌شود.
  • استفاده از کفش مناسب با کفی مناسب
  • استفاده از داروهای مسکن
  • استراحت دادن به پا
  • درمان‌های فیزیوتراپی 
  • اگر فرد هنوز احساس درد داشته باشد، بهتر است که با پزشک خود مشورت کند

درد کف پا - درد خار پاشنه پا

گاهی کبودی‌های عمیقی در قسمت زیرین انگشتان پا ایجاد می‌شود که معمولاً دلیل آن برخورد به اجسام سخت است. دردی که در این مواقع فرد احساس می‌کند مانند راه رفتن بر روی سنگ‌های کوچک است. این درد به آرامی از بین می‌رود.

برای درمان آن

  • به پا استراحت دهید
  • بر روی ناحیه‌ی مورد نظر یخ بگذارید
  • از داروهای مسکن استفاده کنید

شکستگی پاشنه‌ی پا

این عارضه معمولاً در اثر سقوط یا افتادن و تصادف رانندگی ایجاد می‌شود. بر اثر این عارضه استخوان پاشنه‌ی پا نه تنها می‌شکند بلکه امکان قطعه قطعه شدن آن هم وجود دارد. درد پاشنه‌ی پا، کبودی، تورم و راه رفتن دشوار از علایم اصلی شکستن استخوان پاشنه‌ی پا هستند.

برای درمان آن: 

  • به پاشنه‌ی پا فشار وارد نکنید، حتی در صورت لزوم از عصا استفاده کنید
  • با استفاده از پدهای مخصوص از پاشنه‌ی پا محافظت کنید
  • از مچ بند پا و یا آتل پا استفاده کنید
  • از پزشک خود بخواهید که داروهای مسکن مناسب را برای شما تجویز کند
  • درمان فیزیوتراپی را شروع کنید
  • اگر هنوز احساس درد داشتید، از پزشک خود بخواهید که سایر روش‌های درمانی همچون جراحی را بررسی کند.

درمان درد کف پا

درد توپ کف پا (Ball of Foot Pain)

در متاتارسالژیا Metatarsalgia فرد درد و التهاب زیادی را در ناحیه‌ی توپ کف پا احساس می‌کند. پوشیدن کفش‌های خیلی تنگ دلیلی برای این عارضه است. گاهی انجام حرکات ورزشی مانند پریدن و یا دویدن به شیوه‌ای نامناسب هم می‌تواند عاملی برای این درد باشد. 

برای درمان این عارضه باید:

  • داروهای مسکن مصرف شود
  • بر روی ناحیه‌ی دردناک یخ گذاشته شده و پا استراحت داده شود.
  • کفش مناسب پوشیده شود

مورتون نوروما 

در این عارضه اطراف عصبی که بین انگشت سوم و چهارم پا وجود دارد، ملتهب شده و باعث گزگز کف پا می‌شود. در این عارضه فرد علاوه بر احساس درد در ناحیه‌ی کف پا، احساس بی حسی را هم تجربه خواهد کرد. زنان به دلیل پوشیدن کفش پاشنه بلند بیش‌تر از مردان این عارضه را تجربه خواهند کرد. 

برای درمان:

  • کفش‌هایی باید پوشیده شود که قسمت داخلی آن کم‌ترین فشار را به عصب مربوطه وارد کند.
  • مصرف داروهای استروئیدی یا تزریق دیگر داروها به داخل پا
  • مصرف قرص‌های مسکن
  • جلوگیری از پوشیدن کفش پاشنه بلند
  • پرهیز از انجام فعالیت‌هایی که فشار زیادی را به عصب کف پا وارد می‌کنند
  • بررسی راه درمانی جراحی توسط پزشک معالج

درد استخوان کنجدی پا (Sesamoiditis)

در نزدیکی انگشت بزرگ پا دو استخوان کوچک قرار دارند که تنها به وسیله‌ی تاندون‌ها به هم متصل هستند. به این استخوان‌ها کنجدی اطلاق می‌شود، زمانی که تاندون‌های اطراف این استخوان‌ها آسیب ببیند و یا ملتهب شود، این عارضه ایجاد می‌شود. این عارضه در دونده‌ها و رقصنده‌های باله بسیار شایع است. 

برای درمان:

  • به پا استراحت دهید
  • بر روی ناحیه‌ی دردناک یخ بگذارید
  • در زیر انگشتان پا پد‌های مخصوص قرار دهید
  • انگشت شصت را با چسب به سایر انگشتان بچسبانید و اجازه دهید تا مفاصل درمان شوند.
  • کفش‌هایی با پاشنه‌های کوتاه بپوشید
  • در صورت صلاح دید پزشک استروئید تزریق کنید

درد قوس کف پا 

پلانتار فاسیتیز  یا درد پاشنه‌ی پا یکی از عوامل اصلی درد قوس کف پا به شمار می‌رود. این عارضه علاوه بر پاشنه می‌تواند قوس کف پا را هم درگیر کند. برای درمان هم از تزریق استروئید و داروهای بی حسی موضعی استفاده می‌شود. 

کف پای صاف (flat feet) : زمانی که در هنگام ایستادن و یا راه رفتن کف پا به صورت کامل بر روی سطح زمین قرار داشته باشد، این عارضه رخ می‌دهد و باعث ایجاد درد در پا می‌شود. کف پای صاف با پوشیدن کفش‌هایی که دارای کفی مخصوص هستند، استراحت دادن به پا، گذاشتن یخ بر روی پا و استفاده از عصا یا فیزیوتراپی قابل درمان است. در موارد حاد اما جراحی توصیه می‌شود. 

بیشتر بخوانید: علت درد زانو چیست؟

درد انگشتان پا

نقرس (Gout) یک فرم از التهاب مفاصل است که باعث ایجاد درد در انگشتان پا می‌شود. کریستال‌ها در مفاصل انگشتان پا تجمع پیدا می‌کنند و باعث ایجاد درد شدید و تورم می‌شوند. معمولاً انگشت بزرگ پا بیش‌تر درگیر می‌شود.

برای درمان:

  • به پا استراحت دهید
  • بر روی ناحیه‌ی دردناک یخ بگذارید

داروهای غیر استروئیدی (NSAIDs) یا پردنیزون (prednisone) مصرف کنید

غذاهایی که باعث وخیم شدن نقرس می‌شوند را مصرف نکنید.

انحراف انگشت بزرگ پا : بونیون( bunion) یک برآمدگی استخوانی است که روی مفصل در پایه انگشت شست پا بروز می کند. هر فردی می‌تواند به این عارضه دچار شود، خصوصاً اگر کفش‌های تنگ به پا کند. افراد مبتلا به این عارضه معمولا به عارضه‌ی انگشت چکشی پا  هم دچار هستند. سعی کنید که کفش راحتی انتخاب کنید، اگر هنوز درد وجود داشته باشد، پزشک گزینه‌ی جراحی را پیشنهاد می‌کند. 

در انگشت چکشی پا (hammertoes): انگشت دوم، سوم یا چهارم از مفصل دوم خم می‌شود و شکلی مانند چکش پیدا می‌کند. اگر ماهیچه‌ها از بالانس کافی برخوردار نباشند یا فرد کفش‌های تنگ به پا کند، این مشکل رخ خواهد داد. بهتر است کفش‌هایی پوشیده شود که دارای نوک تیز نباشند تا انگشتان پا فضای کافی در اختیار داشته باشند. 

در انگشت چنگالی پا (Claw toe):نوک انگشت به سمت بالا یا پایین خم شده و امکان صاف شدن دوباره ندارد. بر اثر بیماری‌هایی همچون دیابت یا بر اثر مصرف بیش از اندازه‌ی الکل، سیستم عصبی آسیب دیده، ماهیچه‌ها ضعیف شده و این مشکل رخ می‌دهد. اگر این مشکل درمان نشود، باعث بروز پینه در پا خواهد شد

در انگشت چمنی (Turf toe): قسمت پایه‌ی انگشت بزرگ پا دردناک خواهد بود. در واقع این عارضه نوعی شکستگی استخوان کنجدی پا محسوب می‌شود.

شکستگی انگشت پا: در واقع نوعی از شکستگی استخوانی است که می‌تواند استخوان هر کدام از انگشت‌های پا را درگیر کند. اگر شکستگی‌ها در حد ترک خوردگی باشد، تنها استراحت و گذاشتن یخ بر روی محل آسیب دیده و مصرف داروهای مسکن کفایت می‌کند.برای شکستگی‌های وخیم تر اما گاهی نیاز به جراحی وجود دارد. 

آرتروز شست پا یا شست پای سفت :همان‌گونه که از نامش پیداست انگشت بزرگ پا را درگیر می‌کند. علایم و شدت درد این عارضه به مرور زمان بدتر خواهد شد. برای درمان این مشکل باید داروهای مسکن و تمرین‌های کششی پا انجام شود.

میخچه و پینه :میخچه‌ ضخیم‌شدگی‌ یا برجستگی‌ لایه‌های‌ خارجی‌ پوست است‌، كه‌ معمولاً روی‌ نواحی‌ استخوانی‌ مثل‌ مفاصل‌ انگشتان‌ پا به‌ وجود می‌آید. پینه‌  اما ضخیم‌شدگی‌ بدون‌ درد پوست‌ است كه‌ در اثر فشار یا تحریك‌ مداوم‌ به‌ وجود می‌آید.

بیشتر بخوانید: علت درد استخوان چیست؟

درد در حاشیه‌ی خارجی پا

 در حاشیه‌ی خارجی پنجمین استخوان متاتارسال یا کف پایی قرار دارد که معمول‌ترین استخوانی است که دچار شکستگی می‌شود. معمولاً بعد از اینکه ضربه‌ای به پا وارد شد، فرد احساس درد، تورم و کبود شدن در حاشیه‌ی خارجی پای خود خواهد داشت. اگر احساس می‌کنید استخوانی در این ناحیه شکسته است باید به پزشک مراجعه کرده و عکس رادیولوژی از پای خود تهیه کنید. 

برای درمان:

  • داروی مسکن مصرف کنید
  • به پا استراحت داده، بر روی آن یخ قرار داده و آن را بالا نگه دارید.
  • بر روی پای آسیب دیده قدم نزنید
  • امکان جراحی را با پزشک خود مطرح کنید
  • اتل یا گچ گرفتن پا توصیه می‌شود.

 

منبع:

webmd

 

از کدام خدمات دکتردکتر استفاده کنیم؟

نوبت‌دهی اینترنتی

اگر شما هم در خصوص مشکل خود نیاز به پزشک دارید با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه خود، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص ارتوپد روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت نوبت اینترنتی از پزشک

ویزیت تلفنی

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص ارتوپد دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

تماس تلفنی با پزشک

پرسش و پاسخ پزشکی

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

ثبت سوال پزشکی
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
دریافت نوبت دکتر
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا