پزشکی

علت داغ شدن ران و ساق پا چیست

پارستزی یک اصطلاح درمانی است که برای احساس گرما و درد، و نیز احساس سوزن سوزن شدن پا یا مورمور شدن مورد استفاده می شود. این احساس می تواند از سطح ملایم تا شدید در افراد مختلف مشاهده شود و نیز امکان ایجاد آن به صورت حاد (کوتاه مدت) یا مزمن (بلند مدت) بطور طبیعی وجود دارد. علت  سوزش کف پا متعدد و مختلف می باشد و می تواند از یک خستگی ساده تا شرایط جدی تر همچون وارد شدن آسیب به اعصاب، ناهنجاری ستون فقرات، یا مشکلات چرخش خون را شامل شوند. بنابراین، هنگام مشاهده این شرایط باید دلیل اصلی مشکل در اسرع وقت تشخیص داده شود تا به این ترتیب بتوان از وارد شدن آسیب بلند مدت و گسترش احتمالی بیماری جلوگیری کرد.

سوزش و داغ شدن کف پا و حتی بی حسی دست و پا می تواند بیماران را در همه گروه سنی تحت تاثیر خود قرار دهد، هر چند به نظر می رسد بیماران بالای 50 سال بیشتر از بقیه به علت داغ شدن کف پا به مطب متخصص طب فیزیکی به خاطر این مشکل مراجعه می کنند. در این رابطه مشکلات سیستمیک بدن همچون ابتلا به بیماری دیابت و آسیب های وارد شده به اعصاب در ناحیه کمر می تواند باعث نوروپاتی یا از دست دادن احساس در پاها شود و این شرایط اغلب باعث می گردد سر انگشتان دست و پا احساس سوزش داشته باشند. در نتیجه این شرایط، افرادی که از سندروم سوزن سوزن شدن رنج می برند، ممکن است بطور هم زمان با مشکلاتی در سایر نقاط بدن خود نیز مواجه باشند.

بسیاری از مشکلاتی که باعث گزگز و سوزش کف پا می شوند، منشا اسکلتی یا عصبی دارند. متخصصین طب فیزیکی ما در کلینیک امید با معاینات دقیق بالینی بیمار و با استفاده از نوار عصب می‌تواند منشا سوزش کف پا را پیدا کرده و بهترین روش درمانی را به بیماران پیشنهاد دهند. درمان‌هایی که در این کلینیک ارائه می‌شود پلکانی بوده و از درمان‌های ساده مانند کفی و کفش طبی، روش‌های فیزیوتراپی، دارو درمانی، ماساژ و طب سوزنی شروع می‌شود. اگر بیمار به این درمان‌ها پاسخ نداد معمولا روش‌های اینترونشنال کمر به بیماران ارائه می‌شود. با خدماتی که بیماران از این کلینیک دریافت می‌کنند در اکثر مواقع از انجام جراحی بی نیاز می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن‌ 09025804413 تماس حاصل فرمایید.

علائم و نشانه های سوزش کف پا


علاوه بر احساس سوزش کف پا، علائم اصلی ابتلا به پارستزی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • قرمز شدن
  • ورم و التهاب
  • افزایش تعریق
  • درد کف پا ناشی از گرفتگی
  • احساس افزایش دما در پاها

اگر شما با این علائم در بدن خود مواجه شدید، این شرایط می تواند نشانه ای از ایجاد مشکلات جدی تر برای شما باشد و به این ترتیب لازم است با مراجعه به مراکز تخصصی از خدمات اولیه ارائه شده توسط متخصصان طب فیزیکی، متخصصان بیماری های پا، یا متخصصان اعصاب برای رفع مشکل خود استفاده نمایید.

علت ها و دلایل سوزش پا


شرایطی که در ناحیه کمر می تواند باعث ایجاد درد و سوزش پا شود

شرایط زیر در ناحیه کمر می تواند باعث تحریک عصب سیاتیک شود که در نهایت این تحریک با ایجاد درد در ناحیه پا همراه خواهد بود:

  • فتق دیسک کمر: زمانی که هسته داخلی دیسک تحت فشار قرار گرفته یا از لایه خارجی خود خارج شود فتق دیسک کمر ایجاد می شود. این فرآیند باعث وارد شدن فشار به ریشه عصب می شود و در نتیجه آن ممکن است درد از طریق عصب سیاتیک به ناحیه پا کشیده شود. در این حالت علائم مشاهده شده می تواند با توجه به محل ایجاد فتق دیسک در افراد متفاوت باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره علت، علائم و درمان دیسک کمر کلیک کنید.
  • تنگی شدن کانال نخاعی: تنگی کانال نخاعی خود شامل آرتروز ستون فقرات، بیرون زدگی دیسک و یا دردهای سیاتیکی است. در این شرایط، ریشه های اعصاب تحت فشار قرار گرفته یا مسدود می شوند. به این ترتیب علائم درد شامل ضعف، بی حسی و احساس سوزش در پاهای فرد مشاهده می شود. روش های درمانی مناسب برای درد پا شامل روش های غیر جراحی است که برای تنگی کانال ستون فقرات در ناحیه کمر مورد استفاده قرار می گیرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره علت، علائم و درمان تنگی کانال نخاعی کلیک کنید.
  • سرخوردگی مهره های کمر: با ایجاد این شرایط در ناحیه کمر، مهره ها بر روی یکدیگر سر می خورند و به این ترتیب بخش های مختلف ستون فقرات روی یکدیگر قرار گرفته و بطور بالقوه این مسئله باعث گاز گرفتن عصب می شود. این شرایط می تواند باعث ایجاد درد در ناحیه کمر شده و معمولاً این درد به سمت پاها کشیده می شود. روش های درمانی مورد استفاده برای سرخوردگی مهره کمر شامل روش های جراحی و روش های غیر جراحی است. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره علت، علائم و درمان سرخوردگی مهره های کمر کلیک کنید.
  • نوروپاتی محیطی: این به معنی آسیب‌دیدگی عصب‌هایی است که نخاع را به دست‌ها، پاها، بازوها و پاها متصل می‌کنند. دیابت مهم‌ترین دلیل است اما دلایل متعددی دیگری نظیر مصرف داروهای سرطان (شیمی درمانی)، نارسایی کلیوی، بیماری‌های خودایمنی (شامل روماتیسم مفصلی)، مواد شیمایی سمی، عفونت و مشکلات تغذیه‌ای نیز وجود دارند.
  • کمبود ویتامین ب 12: عصب‌ها باید سالم بمانند. ممکن است شما این ویتامین را از غذای روزانه خود دریافت نکنید؛ به خصوص اگر گیاه‌خوار باشید (به این معنی که از محصولات حیوانی استفاده نمی‌کنید). اگر سن شما هم بالا باشد، یا اگر برای کاهش وزن تحت عمل‌های جراحی مانند بایپاس معده قرار گرفته باشید، جذب این ویتامین برای بدن شما دشوارتر می‌شود. افراد الکلی نیز ممکن است نتوانند مقادیر کافی ویتامین ب 12، فولات، تیامین و ویتامین‌های دیگر گروه ب را دریافت کنند.
  • فیبرومیالژی: یکی دیگر از دلایل سوزش، گزگز و مورمور شدن کف پا ابتلا به بیماری فیبرومیالژیا است.
  • سندرم تونل تارسال: تونل تارسال، کانالی است که بین استخوان مچ پا و گروهی از رباط‌های نزدیک به روی پا قرار دارد. عصب تیبیال داخلی، احساس کف پا را تأمین می‌کند. تورم‌های ناشی از جراحت، ابتلا به آرتروز، خارهای استخوانی، قوس‌های ناکافی یا عوارض دیگر ممکن است بر این عصب فشار وارد کنند. شما ممکن است دچار درد، بیحسی و حساس گزگز و سوزش در پاهای خود شوید.
  •  کوتاهی عضلات ساق پا مثل عضلات دوقلو و عضلات عمقی و کمپارتمان‌های عمقی می‌توانند موجب گزگز و سوزش کف پا بشوند.
  •  دردهای کف پا، خارپاشنه و گرفتگی عضلات کف پا ممکن است دلیل اصلی سوزش و گزگز کف پا باشند.
  • مورتون نوروم (کلافه‌های عصبی) بین عضلات کف پا: نوروم مورتون یک نوع تومور خوش خیم عصبی است که در آن عصب یا اعصاب دچار التهاب و کلفتی در بافت اطراف شده و یکی از علل سوزش و گزگز کف پا است.
  •  ام اس: Ms یک بیماری دستگاه عصبی مرکزی است که نهایتاً منجر به از دست دادن کنترل و هماهنگی بین عضلات است. یکی از شایع‌ترین علائم این بیماری گزگز و سوزش کف پا است.
  • نوروپاتی فیبری کوچک: این عارضه غالباً از پاها شروع می‌شود و با دردی تیز، سوزش یا خارش همراه است. این علائم ممکن است در هنگام شب یا در هنگام استراحت تشدید شوند. گرما یا سرما نیز گاهی اوقات باعث تحریک حمله می‌شود؛ حتی اگر این وضعیت گاهی اوقات باعث شود که تشخیص تفاوت بین این دو دشوار شود. مشکلات مرتبط با قند خون نیز مانند ابتلا به دیابت ممکن است باعث بروز این عارضه شوند اما گاهی اوقات دلیل آن روشن نیست. برخی ژن‌ها نیز ممکن است در ابتلا به این عارضه مؤثر باشند.
  •  کم‌کاری تیروئید: زمانی که غده پروانه‌ای شکل تیروئید در گردن به اندازه کافی هورمون تولید نمی‌کند بدان معنی است که بدن شما نمی‌تواند به سرعت انرژی بسوزاند. شما ممکن است خسته شده و با یبوست مبتلا شوید، نسبت به سرما حساس شده و فراموش‌کار شوید و همچنین نسبت به برقراری رابطه جنسی نیز بی‌تمایل شوید. شما همچنین ممکن است به سوزش پا مبتلا شوید. پزشکان در مورد دلیل آن مطمئن نیستند اما ممکن است ابتلا به این بیماری در بلند مدت باعث شود که مایعات بیشتری در بدن شما باقی بمانند و به عصب‌های شما فشار وارد کنند.
  • آمیلوئیدوزی: یک پروتئین غیرعادی است که در مغز استخوان شما ساخته شده و در قسمت‌های مختلف بدن جمع می‌شود. ممکن است شما تا زمانی که این عارضه پیشرفت نکرده است متوجه وجود آن نشوید. سپس ممکن است شما خیلی خسته و ضعیف شوید و پوست شما ضخیم شده و به راحتی کبود شود و شما لکه‌های بنفش را در اطراف چشم‌های خود مشاهده کنید. ممکن است مایعات اضافی در بدن شما جمع شود. تورم مچ پا و پا ممکن است به عصب‌ها فشار وارد کرده و باعث گزگز و سوزش پای شما شود. این عارضه درمان ندارد و اقدامات درمانی عموماً برای تسکین علائم انجام می‌شوند.
  •  اریترومالژی: پزشکان علت دقیق آن را نمی‌دانند؛ اما ممکن است عروق خونی شما به درستی تنگ و گشاد نشوند. پوست شما قرمز، گرم و متورم شده و غالباً پای شما و گاهی اوقات دستان نیز دچار سوزش می‌شوند. حمله ممکن است از چند دقیقه تا چندین روز طول بکشد. فرو بردن پا در آب یخ به تسکین سوزش کمک می‌کند اما ممکن است علائم دیگر را تحریک نماید. پزشک ممکن استفاده از قرص‌ها یا لوسیون های پوستی را به منظور تسکین علائم برای شما تجویز نماید.
  • پای ورزشکاران: پزشک ممکن است آن را “تین آ پدیس” بنامد. این بیماری یک قارچ انگلی گیاهی است که در نواحی گرم و مرطوب بین انگشتان پا و کف پا رشد می‌کند و ممکن است باعث سوزش و خارش شود. این قارچ در کفش‌ها و جوراب‌ها رشد می‌کند. کفش‌های خود را عوض کنید تا پاهای شما خشک شده و در استخرهای عمومی از دمپایی استفاده کنید. مصرف کرم‌های ضد قارچ، اسپری‌ها یا پودرها به کنترل عفونت کمک می‌کنند.
  • نارسایی کلیوی مزمن: این مشکل غالباً به دلیل ابتلا به دیابت یا فشار خون بالا ایجاد می‌شود و کلیه‌های شما به تدریج از کار می‌افتند. این کار باعث کم شدن مایعات زائد در بدن می‌شود که می‌تواند به عصب‌های پا آسیب وارد کند (نوروپاتی اورمیک) و باعث سوزش پا شوند.
  • اچ آی وی و ایدز: حدود یک‌سوم افراد مبتلا به اچ آی وی و ایدز دچار آسیب‌دیدگی عصبی می‌شوند. هم ویروس و هم داروهایی که برای کنترل آن مورد مصرف قرار می‌گیرند به عصب‌ها آسیب وارد می‌کنند. شما ممکن است به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن به بیماری‌هایی نظیر تبخال، سل و برفک مبتلا شوید. پزشک به تشخیص علل و تعیین بهترین روش‌های درمانی کمک می‌کند.
  • درماتیت تماسی: مواد شوینده، صابون، پاک‌کننده‌ها، واکس یا مواد شیمایی دیگر ممکن است باعث تحریک پوست شما شوند. کارکنان مراکز سلامت، گل‌فروش‌ها، آرایشگران، ماشین کاران و مکانیکان و همچنین نظافتچی‌ها بیشتر دچار این عارضه می‌شوند. ممکن است شما ظرف مدت چند ساعت یا بیشتر دچار واکنش‌های آلرژیک شوید زیرا این مواد شیمایی، لایه چرب و محافظ پوست را از بین می‌برند. به پزشک در مورد علائم خود اطلاع دهید. اقدامات درمانی به علت ابتلا به این عارضه بستگی دارد.
  • آلرژی کفش: شما ممکن است نسبت به کفش، حساسیت داشته باشید، این حساسیت ممکن است نسبت به پارچه، مواد چسب، رنگ‌ها یا مواد شیمایی پرداخت چرم در کفش‌ها باشد.
  • جوراب‌های گرم: جوراب‌هایی که در زیر کفش می‌پوشید ممکن است باعث گرم شدن کف پای شما شوند.
  •  بارداری: پای زنان باردار ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی که دمای بدن را افزایش می‌دهند گرم شود. افزایش باد روی پاها به دلیل افزایش وزن بارداری و افزایش مایعات در بدن نیز در گرم شدن پا در دوران بارداری مؤثر هستند.
  • یائسگی: یائسگی باعث تغییرات هورمونی می‌شود که دمای بدن را افزایش داده و باعث گرم شدن پاها می‌شود. بیشتر زنان در سنین بین 45 تا 55 سالگی یائسه می‌شوند.
  •  عفونت‌های قارچی: برآورد می‌شود که 15 تا 25 درصد افراد حداقل یک مرتبه به عارضه پای ورزشکاران که یک نوع عفونت قارچی است مبتلا شوند. درمان به موقع این عفونت بسیار مهم است زیرا در غیر این صورت ممکن است به قسمت‌های دیگر بدن گسترش یابد یا حتی به افراد دیگر نیز منتقل شود.
  •  زیاده‌روی در نوشیدن الکل: زیاده‌روی در نوشیدن الکل باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در سلامتی می‌شود. الکل نوشیدن زیاد ممکن است در بلند مدت به عصب‌های مرتبط با پا آسیب وارد کند. همچنین نوشیدن مقادیر زیادی الکل باعث سوءتغذیه شده و مواد غذایی لازم برای سالم ماندن عصب‌ها به آن‌ها نمی‌رسد. هر یک از این مشکلات یا هر دوی آنها ممکن است به مدت چندین ماه تا چندین باعث سوزش و احساس گزگز در پاها سال شوند. اگر شما نوشیدن الکل را ترک کنید به بهبود علائم شما کمک کرده و از بروز آسیب‌دیدگی‌های مضاعف جلوگیری می‌شود.
  • فشار روانی و سایکوسوماتیک: در صورتی که هیچ یک از موارد بالا به عنوان علت سوزش کف پا تشخیص داده نشد، ممکن است پزشک تشخیص دهد که این عارضه ناشی از سایکوسوماتیک (روان تنی یا اختلال بدنی ناشی از عوامل ذهنی) است.

سایر علت‌ها ی داغ شدن کف پا

عوامل متعدد می‌تواند علت سوزش کف پا و داغ شدن کف پا باشد که بعضی از آنها بی اهمیت است، اما برخی از این دلایل می‌تواند با مشکلات جدی ارتباط داشته و نیازمند استفاده از خدمات درمانی فوری باشد. دلایل عادی ابتلا به پارستزی به شرح زیر هستند:

  • کار کردن زیاد
  • چاقی و اضافه وزن
  • مشکلات خونی
  • مشکلات گردش خون
  • بیماری نقرس
  • ضربه خوردن

علاوه بر دلایل ذکر شده سوزش کف پا ممکن است دلایل فیزیکی هم داشته باشد. بسیاری افراد با احساس سوزن سوزن یا مورمور در پایان یک روز طولانی کاری مواجه می‌شوند. این شرایط بطور خاص در افرادی مشاهده می‌شود که دچار اضافه وزن هستند و برای یک دوره زمانی طولانی بر روی پاهای خود می‌ایستند. این شرایط گاهی اوقات هنگام خوابیدن مشاهده می‌شود و می‌تواند نشان دهنده وجود یک مشکل جدی‌تر برای فرد باشد. شرایط سیستم گردش خون و ناهنجاری‌های عصبی مثل نوروپاتی نیز می‌توانند باعث ایجاد حالت سوزش پا شوند.

علائم و نشانه‌های سوزش کف پا


علاوه بر احساس سوزش کف پا، علائم اصلی ابتلا به پارستزی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • قرمز شدن
  • ورم و التهاب 
  • افزایش تعریق
  • درد کف پا ناشی از گرفتگی
  • احساس افزایش دما در پاها

اگر شما با این علائم در بدن خود مواجه شدید، این شرایط می‌تواند نشانه‌ای از ایجاد مشکلات جدی‌تر برای شما باشد و به این ترتیب لازم است با مراجعه به مراکز تخصصی از خدمات اولیه ارائه شده توسط متخصصان طب فیزیکی، متخصصان بیماری‌های پا، یا متخصصان اعصاب برای رفع مشکل خود استفاده نمایید.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟


افرادی که پای آنها گرم شده و دچار سوزش می‌شود یا افرادی که سوزش پای آنها شدید بوده و با علائمی همراه است باید برای تعیین علل زمینه‌ای به پزشک مراجعه کنند. محل آسیب‌دیدگی عصب‌ها نیز مهم است و برای جلوگیری از پیشروی نوروپاتی باید اقدامات درمانی سریع و به موقع انجام شوند.

در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

  •  به طور ناگهانی پاهای شما دچار سوزش شده یا گرم شوند.
  •  گرم شدن پا یا بروز علائم دیگر به دلیل قرار گرفتن در معرض سموم باشد
  •  احساس سوزش که به سمت ساق پا گسترش یابد
  •  احساس در انگشتان پا یا پا از بین برود.

تشخیص


متخصص طب فیزیکی شما ممکن است از معاینات فیزیکی و سوال پرسیدن درباره علائم مشکل، بررسی نوع کفش هایی که می پوشید و نیز توجه به سابقه بیماری برای تشخیص مشکل استفاده کند. در طول معاینات فیزیکی و بررسی سابقه بیماری، متخصص طب فیزیکی می تواند علت بیماری را تشخیص داده و روش درمانی مناسب برای درمان آن را برای شما تجویز نماید. علاوه بر این متخصص طب فیزیکی ممکن است از عکس برداری رادیولوژی و سایر تکنیک های تصویر برداری همچون سی تی اسکن، امواج مافوق صورت و اسکن ام آر آی (MRI) برای بررسی دقیق تر آسیب های وارد شده، درگیر شدن عصب، التهاب داخلی نسوج نرم، و موارد مانند آن استفاده نماید. علاوه بر این متخصص طب فیزیکی می تواند از آزمایش خون و ادرار برای بررسی سایر مشکلات احتمالی مثل ابتلا به دیابت، نقرس، یا آرتریت روماتوئید بهره گیرد.

یک نکته مهم درباره تشخیص سوزش و داغ شدن پا

مهم است که دلیل خاص سوزش و داغ شدن کف پا بطور دقیق با انجام معاینات لازم توسط یک متخصص طب فیزیکی با تجربه تشخیص داده شود. در صورتی که این شرایط در نتیجه یک بروز مشکل در ناحیه کمر ایجاد شده باشد، بهتر است با یک متخصص ستون فقرات برای تشخیص کامل شرایطی که باعث ایجاد درد و ناراحتی در ناحیه پا شده ملاقات شود.

مراحل تشخیص گزگز و سوزش کف پا

شرح حال بیمار 

بعد از مراجعه بیمار به کلینیک، ابتدا پزشک سن بیمار را جویا می‌شود، اینکه بیماری زمینه‌ای دارد یا خیر، یکی از بیماری‌های بسیار مهم و تاثیرگذار دیابت است، آیا داروی خاصی مصرف می‌کند؟ ممکن است این علائم عوارض داروی خاص باشد. معاینه بالینی شروع می‌شود پزشک جویا می‌شود که این گزگز و سوزش چه مواقعی از روز هست، بیمار با چه راهکاری در خانه این مشکل را حل کرده و چه مواقعی از روز بیشتر آن را حس کرده است. این شرح حال گیری از بیمار به تشخیص بهتر علت اصلی سوزش و گز گز کف پا کمک می‌کند.

معاینه بالینی

 پس از شرح حال مرحله بعد معاینه بالینی بیمار است؛ پزشک معالج از انگشتان پا و مفاصل بین آن‌ها تا کمر را لمس می‌کند و بررسی می‌کند تا ببیند که آیا درد و علائم در نواحی مختلف با فشار تشدید می‌شود یا خیر، بعد عضلات پشت ساق پا را تست می‌کند تا ببیند گرفتگی وجود دارد یا خیر و در آخر رفلکس‌های کمر را بررسی می‌کند که آیا در کمر هم درد وجود دارد یا خیر. ممکن است از معاینه بالینی نتیجه‌ای حاصل نشود و نیاز به بررسی بیشتری باشد، بسته به نتیجه دادن یا ندادن معاینات یک سری تست‌ها لازم است انجام شود.

تست عصب و عضله 

یکی از تست‌های مهم، مطالعه جریان عصب است. طب فیزیکی و توان بخشی با انجام تست عصب و عضله این گیرافتادگی عصب را مشخص می‌کند که ممکن است در اثر تنگی کانال باشد یا دیسک یا آرتروز یا مادرزادی یا حتی تومور. نوار عصب و عضله در تشخیص علت و ریشه دردها و صدمات و شدت آن بسیار کمک کننده است. نوار عصب و عضله یک تست غیرتهاجمی است و هیچگونه عوارضی ندارد و در صورت اجرای صحیح هیچ احساس دردی را به بیمار منتقل نمی‌کند.

پزشکان ما در کلینیک امید پس از تشخیص علت و ریشه اصلی سوزش و گزگز کف پا، با توجه به منشأ بیماری، درمان را برای بیمار شروع می‌کنند. تشخیص علت این عارضه در رفع و درمان آن بسیار مهم و تاثیرگذار است. در صورتی که ریشه این مشکل از گوارش، دیابت و یا فشار عصبی باشد بیمار به متخصص گوارش و یا روانپزشک ارجاع داده می‌شود در غیر این صورت از روش‌های ساده درمانی از جمله کفی، فیزیوتراپی و ورزش تا درمان‌های پیچیده‌تر از جمله تزریق و جراحی برای درمان بیمار استفاده می‌شود.

راه‌ها و روش‌های درمان سوزش کف پا


تشخیص و درمان بیماری‌های زمینه‌ای

با توجه به اینکه ریشه و علت اصلی گزگز و سوزش کف پا چه باشد پزشک درمان متناسب را برای کاهش و درمان علت اصلی بیماری تحویز می‌کند.

به عنوان مثال، زمانی که گرم شدن پاها به دلیل ابتلا به نوروپاتی دیابتی باشد، تنظیم میزان قند خون می‌تواند به تسکین علائم کمک کند.

بعد از کنترل قند خون و علائم دیابت با استفاده از کفی طبی، سوزش و گزگز کف پا درمان می‌شود.

گرم شدن پا که دلیل آن ابتلا به بیماری‌های التهابی یا مزمن باشد احتمالاً با مدیریت بیماری و رعایت رژیم درمانی تجویز شده کاهش می‌یابد.

در صورتی که ریشه بیماری از اعصاب باشد بیمار به روانپزشک ارجاع داده می‌شود یا اگر ناشی از مشکلات ستون فقرات باشد برای هر عارضه درمان متناسب در نظر گرفته می‌شود.

استفاده از کفش و کفی طبی مناسب

سوزش و گزگز کف پا هر علتی که داشته باشد، در کنار مرتفع کردن دلیل اصلی آن در صورت تشخیص پزشک می‌تواند با استفاده از کفش و کفی طبی مناسب تحت کنترل و درمان قرار گیرد.

تغییرات سبک زندگی

فعالیت‌هایی که می‌توان از آن‌ها در خانه برای کاهش مشکل و ناراحتی تا زمان بهره گیری از خدمات درمانی حرفه‌ای استفاده کرد، به شرح زیر هستند:

  • پوشیدن جوراب نخی به منظور کاهش سطح عرق کردن پا
  • شستشوی پا با آب خنک (نباید برای این کار از یخ استفاده شود)
  • افزایش مواد مغذی مورد استفاده به صورت روزانه، به خصوص ویتامین بی (B)
  • استراحت دادن به پا تا حد ممکن
  • بالا نگه داشتن پا در زمان استراحت
  • کاهش مصرف مواد مسکن و یا الکل
  • جوراب‌های خود را به طور منظم عوض کنید؛ به خصوص پس از ورزش کردن. از جوراب‌هایی که رطوبت را جذب می‌کنند و آن را از روی پوست دور می‌کنند یا از جوراب‌های نخی طبیعی استفاده کنید.
  • هیچ موقع جوراب‌ها و کفش‌های مرطوب نپوشید.
  • در هوای گرم، صندل بپوشید تا پاهای شما بتوانند نفس بکشند.
  • در استخرها و حمام‌های عمومی از دمپایی استفاده کنید تا احتمال ابتلای شما به بیماری پای ورزشکاران یا عفونت‌های دیگر کاهش یابد.
  • برای جذب رطوبت اضافی پاها از پودر پا استفاده کنید. انواع مختلف این پودرها را می‌توانید به صورت آنلاین تهیه کنید.
  • در صورت امکان، از ایستادن یا راه رفتن‌های طولانی مدت اجتناب کنید.
  • جوراب‌ها و کفش‌های خود را بلافاصله پس از ورزش کردن عوض کنید تا پاهای شما با هوا خشک شوند. این کار باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری پای ورزشکاران و رشد قارچ‌ها در پا می‌شود.
  • در هنگام راه رفتن یا دویدن از جوراب مناسب، پودرهای پا، روان کننده‌ها استفاده کنید و قسمت‌هایی که به هم ساییده می‌شوند را بپوشانید تا از ایجاد تاول در پاهای خود جلوگیری کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن‌ 09025804413 تماس حاصل فرمایید.


احساس داغ شدن کف پا ممکن است خفیف و یا شدید باشد. در برخی از مواقع، داغی کف پا چنان شدید است که مانع از خواب در زمان شب می‌شود. زمانی که داغ شدن کف پا با احساس سوزن سوزن شدن و یا بی‌حسی همراه می‌شود، کنترل علائم این عارضه دشوارتر نیز می‌شود. در برخی از افراد به جای داغ شدن کف پا، احساس گزگز بروز می‌کند که معمولاً در اثر آسیب‌دیدگی اعصاب در پاها ایجاد می‌شود. روش‌های درمان داغ شدن کف پا به کاهش آسیب‌دیدگی عصب و در نهایت کاهش درد کمک می‌کنند.

در صورت عدم تأثیر روش‌های درمانی در منزل بایستی جهت تشخیص علت داغ شدن کف پا و درمان این عارضه به پزشک مراجعه شود. همچنین در صورت تشدید علائم نیز بایستی با پزشک مشورت شود. در صورتی که احساس داغ شدن کف پا به قسمت‌های فوقانی پا نیز منتقل شود بیمار باید فوراً به پزشک مراجعه کند.

پزشک جهت تشخیص علت داغ شدن کف پا از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند. یکی از مهم‌ترین دلایل داغ شدن کف پا دیابت است. تشخیص وجود دیابت و همچنین نوروپاتی که یکی دیگر از دلایل شایع داغ شدن کف پا محسوب می‌شود، ساده می‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی تشخیص علت داغ شدن کف پاها و یا برای رزرو نوبت در کلینیک توانبخشی امید، با شماره تلفن‌ 09025804413 تماس حاصل فرمایید.

فهرست مطالب

  • 1 علت داغ شدن کف پا چیست؟
  • 2 تشخیص علت داغ شدن کف پا
  • 3 روش‌های مختلف رفع داغ شدن کف پا
  • 4 درمان داغ شدن کف پا

علت داغ شدن کف پا چیست؟


عارضه‌های مختلفی می‌توانند باعث بروز علائمی مانند احساس گزگز و داغ شدن کف پا شوند. علت داغ شدن کف پا شامل موارد زیر می‌باشد.

نوروپاتی

نوروپاتی محیطی در اثر آسیب‌دیدگی رشته‌های عصبی بروز می‌کند. اعصابِ آسیب‌دیده، سیگنال‌های درد را به مغز ارسال کرده و در نتیجه بیمار درد احساس می‌کند. اعصاب پا اولین اعصابی هستند که در اثر نوروپاتی آسیب دیده و در نتیجه احساس گزگز نیز در پا ایجاد می‌شود. در برخی از مواقع، این عارضه باعث بروز هایپراستزی می‌شود. هایپراستزی سبب ایجاد حساسیت شدید در پاها می‌شود. درد ناشی از نوروپاتی می‌تواند خفیف و یا شدید باشد. دلایل شایع بروز نوروپاتی شامل دیابت، سوء مصرف الکل، بیماری لایم، عوارض جانبی ناشی از مصرف دارو، کمبود ویتامین (ویتامین B12 یا B6) و سندروم گیلن- باره می‌باشند.

دیابت

علت داغ شدن کف پا در بسیاری از افراد، نوروپاتی می‌باشد و نوروپاتی در بیشتر موارد در اثر دیابت (پای دیابتی) بروز می‌کند. احتمال ایجاد بیماری سرخرگ محیطی در افراد دیابتی بیشتر می‌باشد. مقابله با عفونت در افراد مبتلا به دیابت دشوار می‌باشد. تمامی این موارد معمولاً منجر به بروز مشکلات شدید مربوط به پا شامل قانقاریا و یا قطع عضو می‌شود. درمان دیابت سبب رفع داغ شدن کف پا می‌شود.

جریان ضعیف خون

 علت داغ شدن کف پا می‌تواند وجود لخته خونی و یا اختلال در گردش خون باشد. در صورت بروز احساس داغ شدن کف پا و وجود سیاهرگ‌های واریسی یا لکه‌های قرمز بر روز مچ پا، به احتمال زیاد وجود لخته خونی باعث داغ شدن کف پا شده است. بیماری سرخرگ محیطی یکی از مشکلات رایج مرتبط با جریان خون است. در اثر این عارضه، تنگ شدن سرخرگ‌ها باعث کاهش جریان خون به اعضای بدن می‌شود.

التهاب

هرگونه عفونت یا التهاب در قسمت پا می‌تواند باعث بروز حس گزگز یا داغ شدن کف پا شود. بیماری پای ورزشکاران متداول‌ترین نوع عفونت در قسمت پا است که سبب داغ شدن کف پا می‌شود.

جراحی

امکان دارد چند ماه پس از جراحی بای‌پس معده، احساس داغ شدن در قسمت کف پا ایجاد شود. این حالت معمولاً به این علت بروز می‌کند که بدن پس از بای‌پس معده به درستی قادر به جذب ویتامین‌های گروه B نمی‌باشد. در این صورت ممکن است نوروپاتی در قسمت پا ایجاد شود.

سندروم پای بی‌قرار 

داغ شدن کف پا در برخی از مواقع می‌تواند در اثر بروز سندروم پای بی‌قرار ایجاد شود. در اثر این سندروم احساس ناخوشایندی در پاهای بیمار ایجاد شده و بیمار برای کاهش این حالت ناچار می‌شود که پاهای خود را خصوصاً در زمان شب حرکت دهد.

یائسگی

یائسگی در زنان می‌تواند باعث داغ شدن کف پا شود. در اثر یائسگی، تغییرات هورمونی در بدن زنان ایجاد شده که منجر به افزایش دمای بدن می‌شود. یائسگی در سنین بین 45 تا 55 سالگی در زنان بروز می‌کند.

بارداری

بروز تغییرات هورمونی در زمان بارداری در زنان بسیار شایع می‌باشد. در نتیجه علت داغ شدن کف پا در دوران بارداری می‌تواند تغییرات هورمونی و در نتیجه افزایش دمای بدن زنان باشد. یکی دیگر از دلایل داغ شدن کف پا در زمان باداری، افزایش وزن است. در این حالت بر روی پاها فشار وارد می‌شود. البته افزایش وزن در زمان بارداری طبیعی است.

دلایل دیگر داغ شدن کف پا

دلایل دیگر داغ شدن کف پا شامل بیماری‌های مزمن کلیه، نوروپاتی فیبر کوچک (نوروپاتی)، کمبود ویتامین و ایدز می‌باشند. این عارضه می‌تواند در اثر عوارض جانبی مصرف دارو شامل مصرف بیش از حد ویتامین B6، استفاده از داروهای شیمی‌درمانی، داروهای ایدز، داروی آمیودارون و داروهای دیگر نیز ایجاد شود.

مسمومیت با سرب یا فلزات، اِدِم یا ورم و فشار خون بالا از دیگر دلایل شایع داغ شدن کف پا محسوب می‌شوند.

تشخیص علت داغ شدن کف پا


در صورت بروز ناگهانی و تشدید سریع داغ شدن کف پا، امکان دارد پزشک از آزمایش‌های خاصی استفاده کند. برخی از تست‌های متداول به این منظور شامل:

  • نوار عصب و عضله: در این تست، از الکترود بر روی پوست به منظور ثبت فعالیت الکتریکی داخل عضلات استفاده می‌شود.
  • بررسی سرعت هدایت عصبی: این تست به تعیین توانایی اعصاب جهت انتقال سیگنال‌ها کمک می‌کند.
  • تست‌های آزمایشگاهی: امکان دارد پزشک از آزمایش ادرار، خون یا مایع نخاعی برای تشخیص علت داغ شدن کف پا استفاده کند. همچنین امکان دارد از آزمایش خون جهت بررسی سطح ویتامین‌ها در بدن بیمار استفاده شود.
  • نمونه‌برداری از عصب: به ندرت امکان دارد از نمونه‌برداری عصب جهت تشخیص علت داغ شدن کف پا استفاده شود. در این روش جهت بررسی دقیق و تشخیص علت بروز این عارضه، بخش کوچکی از بافت عصب برداشته می‌شود.

روش‌های مختلف رفع داغ شدن کف پا


جهت درمان داغ شدن کف پا در ابتدا بایستی علت اصلی بروز این عارضه تعیین شود سپس می‌توان از بهترین گزینه درمانی جهت رفع این عارضه استفاده کرد.

اقدامات مراقبتی در منزل

در برخی از مواقع، با اقدامات مراقبتی در منزل می‌توان مشکل داغ شدن کف پا را رفع کرد. برای مثال، امکان دارد با استراحت و بالا نگه داشتن پا، این عارضه تسکین پیدا کند. همچنین تعویض کفش‌ها نیز می‌تواند به درمان این عارضه کمک کند. قرار دادن پاها در آب سرد نیز در بهبود داغ شدن کف پا مؤثر است.

قرار دادن پاها در آب سرد

قرار دادن پاها در آب سرد می‌تواند سبب تسکین احساس درد و سوزش پاها شود؛ خصوصاً اگر درد در اثر استفاده بیش از حد ایجاد شده باشد. به این منظور یک ظرف را از آب سرد پر کرده و پاهای خود را در آن قرار دهید. اثر این روش مشابه استفاده از کیسه یخ می‌باشد. این روش جهت رفع مشکلات مرتبط با عضله، استفاده بیش از حد یا آسیب‌دیدگی دارای تأثیر بیشتری می‌باشد. در صورتی که کف پا در اثر اریتروملالژیا داغ شود، امکان دارد آب سرد باعث تشدید احساس داغ شدن کف پا شود.

آب داغ یا گرم

قرار دادن پاها در آب گرم یا داغ نیز می‌تواند به تسکین داغ شدن کف پا کمک کند. آب گرم سبب بهبود جریان خون شده و به شل شدن عضلات کف پا کمک می‌کند. این روش در جهت رفع داغ شدن کف پا ناشی از آسیب‌دیدگی، کشیدگی عضلانی، استفاده بیش از حد و مشکلات مرتبط با گردش خون تأثیر بیشتری دارد.

نمک اپسوم

نمک اپسوم به تسکین درد در قسمت کمر و دیگر عضلات کمک می‌کند. این روش جهت رفع احساس داغ شدن کف پا نیز مؤثر است. به این منظور یک لگن را از آب گرم پر کرده و نصف لیوان نمک اپسوم در آن بریزید. پاهای خود را برای مدت حداقل 15 تا 20 دقیقه در لگن قرار دهید.

ویتامین B3

ویتامین B3 به بهبود جریان خون و تقویت اعصاب و در نتیجه به رفع داغ شدن کف پا کمک می‌کند. با مصرف سبوس گندم، جوانه گندم، محصولات حاوی غلات کامل، سبزیجات سبز رنگ، لوبیا، نخود، شیر، ماست، بادام زمینی و زرده تخم مرغ می‌توان از مقادیر کافی این ویتامین در رژیم غذایی بهره‌مند شوید. در صورت وجود هرگونه آلرژی بایستی در مصرف این مواد غذایی احتیاط شود.

ماساژ

ماساژ کف پا می‌تواند با رفع گرفتگی عضلانی به تسکین داغ شدن کف پا پس از فعالیت مداوم جسمانی کمک کند.

ماساژ برای داغ شدن کف پا

تغییر داروهای مصرفی

در برخی از مواقع افراد متوجه می‌شوند که داروهای مصرفی تغییری در بهبود عارضه مورد نظر ایجاد نمی‌کند. در این حالت توصیه می‌شود که بیماران داروهای خود را تغییر دهند و بروز هرگونه تغییر در وضعیت جسمانی خود را ارزیابی کنند. پیش از تغییر داروها بایستی با پزشک مشورت شود.

تغییر در نحوه زندگی

عوامل مختلفی می‌توانند باعث داغ شدن کف پا شوند. برخی از فعالیت‌هایی که افراد در طول روز انجام می‌دهند ممکن است در آینده باعث ایجاد عارضه‌های مختلفی در قسمت پاهای شخص شوند. بروز عفونت پای ورزشکاران می‌تواند سبب داغ شدن کف پاها شود. با تغییر در سبک زندگی می‌توان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد. روش‌های جلوگیری از داغ شدن کف پا با تغییر در سبک زندگی شامل:

تغییر برای داغ شدن کف پا

  • از کفش‌های با اندازه مناسب و در صورت لزوم از کفی طبی استفاده کنید.
  • طبق توصیه پزشکان، هر روز از یک نوع کفش‌ متفاوت استفاده کنید.
  • پس از هر جلسه ورزش و فعالیت جسمانی، جوراب‌ها بایستی تعویض شوند. بهتر است از جوراب‌های نخی به این منظور استفاده شود.
  • از به کار بردن کفش و جوراب مرطوب خودداری کرده و همچنین از استفاده از جوراب در زمان خواب اجتناب کنید.
  • در فصل تابستان از کفش‌هایی استفاده کنید که گردش هوا در آن‌ها به راحتی انجام شود. بهتر است در این فصل از صندل استفاده شود.
  • در زمان استفاده از استخر یا هرگونه تماس با آب، بهتر است جهت کاهش احتمال بروز بیماری پای ورزشکاران از دمپایی مخصوص استفاده کنید.
  • جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری پای ورزشکاران یا داغ شدن کف پا، استفاده از پودر مخصوص پا می‌تواند به رفع رطوبت پاها کمک کند.
  • دویدن یا پیاده‌روی برای مدت طولانی ممکن است باعث تعریق در قسمت پاها شود. بنابراین بهتر است از کفش مناسب به این منظور استفاده کرده و از پیاده‌روی‌های بلندمدت خودداری کنید.
  • پاهای خود را خصوصاً در فصل تابستان خنک نگه دارید چرا که میزان تعریق پاها در این فصل بیشتر می‌باشد.
  • در صورت سرد شدن پاها در زمان خواب از جوراب مناسبی استفاده کنید که گردش هوا در آن به راحتی انجام می‌شود.

درمان داغ شدن کف پا


درمان داغ شدن کف پا در زمان شب تا حد زیادی به علائم ایجاد شده توسط این عارضه بستگی دارد. برای مثال اگر علت داغ شدن کف پا در شب مربوط به نوروپاتی دیابتی باشد، بازگرداندن سطح قند خون به میزان طبیعی می‌تواند در رفع عارضه مؤثر باشد. همچنین اگر داغ شدن کف پا در اثر برخی از بیماری‌های مزمن ایجاد شده باشد، بیمار بایستی به دقت از دستورات پزشک در این زمینه پیروی کند.


بسیاری از ما خواب رفتن پا یا بهتر بگوییم سوزن سوزن شدن دست و پا را حس کرده ایم. این احساس اغلب ناشی از بودن در یک وضعیت برای مدت طولانی یا خوابیدن به شکلی که خون جریان یافته به ناحیه مورد نظر را کاهش دهد، می باشد که با اصلاح وضعیت پس از چندین دقیقه، فرد بدون وجود آمدن هیچ مشکلی به وضعیت طبیعی برمی گردد. اما اگر احساس سوزش پا، گزگز پا، مور مور و ضعف پا می کنید، که از بین نمی رود یا مرتب دچار آن می شوید، زمان آن رسیده است که به پزشک مراجعه کنید. بعضی از بیماری ها باعث گزگز دست و پا و بی حسی پا و ساق پا می شوند و در حالی که بعضی از آنها چیزی بیشتر از یک مشکل ساده نیستند، موارد دیگر ممکن است علامت بیماری های شدیدتری باشند. در صورتی که گزگز پا و سوزش کف پا درمان نشود،  پا و ساق پای شما در معرض بیماری یا آسیب دیدگی شدیدتری قرار می گیرد.

علائم

diabetic-foot-pain

گزگز پا یا سوزش زانو همراه با علائم دیگری است که بسته به بیماری یا اختلال بوجود آورنده آن فرق می کند. عواملی که مرتبا پا را تحت تاثیر قرار می دهند همچنین شامل سیستم های دیگر بدن می شوند. گزگز یک پا همراه با علت سوزش زانو است که پا را تحت تاثیر قرار می دهند و از قرار زیر هستند:

  • کبودی
  • احساس داغ شدن پا
  • بی حسی انگشت شست پا
  • درد پا
  • قرمزی، گرما یا ورم
  • ضعف رفتن پا ( کاهش استقامت)
  • خواب رفتن پا بصورت مداوم
  • سوزن سوزن شدن پا

علائم دیگری که همراه با گزگز دست و پا در سیستم های دیگر بدن بوجود می آیند از قرار زیر هستند:

  • تغییر حواس
  • مشکل در راه رفتن
  • حساسیت لمسی شدید
  • مشکلات پا، از قبیل درد مفصل و استخوان و زخم
  • اختلال در هماهنگی
  • ضعف عضلانی
  • درد عصبی
  • بی حسی یا گزگز در نواحی دیگر بدن
  • احساس درد در حین راه رفتن
  • رنگ پریدگی، حساسیت پوست به سرما

علت

در ادامه علل  بروز خواب رفتن پا (سوزن سوزن شدن پا) و علت گزگز دست و پا ذکر شده است:

ورم عصب

گاهی گزگز پا و داغ شدن کف پا  ناشی از ورم عصب پا می باشد که دردناک است با این حال اغلب خوش خیم است و در اصل زنانی را تحت تاثیر قرار می دهد که کفش های پاشنه بلند و تنگ می پوشند. ورم عصب شبیه عصب باریکش در پا است، اما در واقع رشد غیرطبیعی بافت دور عصب معمولا بین انگشتان سوم و چهارم پا است. بیماران گزگز دست و پا اغلب احساس خود را شبیه قدم گذاشتن بر روی یک سنگ یا سنگریزه کوچک توصیف می کنند. ورم عصب معمولا منجربه درد، سوزش پا یا بی حسی پا در قسمت توپی پا و انگشتان می شود و بیشتر در حین راه رفتن مشخص می شود. درد پا معمولا هنگام نشستن و وقتی دیگر راه نروید، کفش های خود را درآورید و ناحیه مورد نظر را مالش دادید، از بین می رود.

  ضعف،درد و خستگی مزمن بدن،خواب رفتن و گزگز دست و پا (بیماری فیبرومیالژیا)

نوروپاتی محیطی

نوروپاتی محیطی ناشی از آسیب به اعصاب پا، ساق پا و انگشتان پا است. شایع ترین علت نوروپاتی محیطی دیابت است، اما علت های دیگری مثل داروهای مشخص، اعتیاد به مواد الکلی و غیره نیز باعث بوجود آمدن آن می شوند. شایع ترین علائم این بیماری بی حسی پا، گزگز پا، خواب رفتن پا یا درد شدید در پا و درد بین انگشتان پا می باشد که عموما اولین علائم مشکلات دیگر می باشند. بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد از افراد دیابتی در طول عمر خود به این بیماری مبتلا می شوند.

دیابت

وقتی قند خون به درستی تنظیم نشود، فرد دیابتی کاهش جریان خون به عصب ها و بافت های دیگر بدن خود را تجربه می کند. آسیب به این عصب ها دائمی می شود و ممکن است در نهایت منجر به گزگز پا، سوزش یا بی حسی انگشت شست پا، ساق پا و پا و همچنین عوارض جانبی دیگر شود. خواب رفتن دست و پا و بی حسی در ساق پا و پا علامت هشداردهنده عوارض جانبی شدیدتر است.

بیماری ام اس

بی حسی، سوزن سوزن شدن و گزگز پا و دست اولین علامت شایع بیماری ام اس و اختلال خودایمنی مغز و طناب نخاعی است. علت ام اس ناشناخته است، اما این بیماری باعث وارد شدن آسیب به غلاف میلین لایه محافظ دور سلول های عصبی می شود. این مساله منجر به خواب رفتن پا و دست و بی حسی پا، گرفتگی عضلانی و ضعف پا و علائم دیگر می شود که بعضی از آنها باعث ناتوان شدن فرد می گردند. بیماری ام اس در بین زنان بیشتر از مردان شیوع دارد.

سندرم تونل تارسال

سندرم تونل تارسال یا تارس یا تونل قوزک پا که همچنین اختلال عملکرد عصب تیبیال نامیده می شود مشابه سندرم تونل مچ دست است که دست و مچ دست را تحت تاثیر قرار می دهد. در بیماری سندرم تونل قوزک پا، عصب درشت نی که از قسمت پایین پا تا پا ادامه دارد، یا در نتیجه آسیب دیدگی یا فشار بر عصب در طول زمان صدمه می بیند. با افزایش آسیب دیدگی خواب رفتن پا، گزگز پا و بی حسی پا و همچنین درد، ضعف رفتن پا و احساس سوزش پا بوجود می آید.

بیماری شریانی محیطی

بیماری شریانی محیطی یک اختلال قلبی عروقی است که در آن شریان های ساق پا و پا سفت و تنگ می شود. این بیماری با بیماری قلبی مرتبط است و اغلب با افزایش کلسترول ارتباط دارد. با تنگ و سفت شدن شریان ها، جریان خون به ساق پا و پا کاهش پیدا می کند.علائمی از قبیل خواب رفتن پا یا گزگز در پا و ساق پا معمولا با صاف ایستادن برای مدت طولانی یا با ورزش کردن یا راه رفتن شدت پیدا می کند. علائم دیگر شامل سوزن سوزن شدن پا، سرد شدن پوست، خارش یا سوزش پا و ساق پا و ضعف رفتن پا می شود.

پارگی دیسک

اگر چه پارگی دیسک اختلال ستون فقرات است، اغلب منجر به گزگز پا، درد، خواب رفتن پا یا ضعف در پاها می شود. وقتی دیسک که بین مهره های ستون فقرات قرار دارد فشار داده شود، بر عصب هایی که از ستون فقرات شروع شده و تا قسمت های دیگر بدن امتداد دارند، اثر می گذارد. وقتی سیگنال هایی که برای این عصب ها فرستاده می شود کاهش پیدا می کنند، بی حسی، مور مور پا یا گزگز پا بوجود می آید.

  درد ساق پا : علت و درمان

تشخیص

برای تشخیص علت خواب رفتن دست و پا دکتر به بررسی درد می پردازد. درد که در کمر آغاز می شود و تا پا گسترش پیدا می کند اغلب ناشی از فشار بر روی ریشه های عصب سیاتیک است که در اختلالات ستون فقرات بوجود می آید. آزمایشات سرپایی مخصوص از قبیل بررسی حساسیت پا نشان می دهد که کدام عصب ها درگیر هستند. آزمایش ام آر ای از ستون فقرات اغلب اختلالات ستون فقرات را نشان دهند. عکسبرداری با اشعه ایکس شکستگی استخوان در پا را نشان می دهد.

درمان

درمان بی حسی پا به علت بوجود آورنده علائم بستگی دارد. روش درمانی که برای خواب رفتن پای شما مورد استفاده قرار می گیرد به تشخیص پزشک در مورد علت گزگز و سوزن سوزن شدن پا  بستگی دارد. روش های درمانی مخصوص این مشکل از استراحت تا دارو و عمل جراحی متغیر است. پزشکان معمولا برای علائمی از قبیل گز گز پا و ضعف رفتن پا و … داروهای ضد التهابی یا مسکن را تجویز می کنند. با این حال، بهترین روش برای درمان گزگز دست و پا پیدا کردن علت و ترمیم بافت است روش های درمانی رایج برای درمان بی حسی و گزگز پا از قرار زیر است:

  • ترمیم عضله، استخوان یا ستون فقرات
  • مواد غذایی مناسب
  • کنترل بیماری های خود ایمنی
  • روش های درمانی کایروپراکتیک راهکاری مناسب برای درمان هر نوع بیماری عصبی می باشند.

از دیگر روشهای درمان گزگز، سوزش و خواب رفتگی دست و پا می‌توان به ماساژ درمانی، طب سوزنی، تریگر پوینت تراپی و درمان دستی اشاره نمود.

درمان های خانگی

برای درمان بی حسی پا چند روش درمانی خانگی وجود دارد:

  1. کشش و ماساژ:کشش و ماساژ دادن در هنگام خواب رفتن پا به منظور افزایش جریان خون به ناحیه و رفع فشار از عصب در صورت امکان صورت می گیرد.این کار وقتی بیشترین کارایی را دارد که به محض شروع بی حسی و گزگز پا آن را انجام دهید بطور مثال در صورتی که نشسته اید و تایپ می کنید، بلند شوید و قدم بزنید.
  2. کمپرس گرم: کمپرس گرم به افزایش تامین خون در ناحیه بی حس شده کمک می کند. در صورتی که سوزن سوزن شدن پا شدت پیدا کرد، کمپرس گرم را بردارید و برای کاهش التهاب از کمپرس یخ استفاده کنید.
  3. تامین ویتامین های مورد نیاز: ویتامین های B و E قابل حل در آب به جلوگیری از بی حسی پا ناشی از کمبود ویتامین کمک می کنند. اگر دچار خواب رفتن پا یا سوزن سوزن شدن پا می شوید ماهی، سبزیجات سبز برگ دار و آجیل های زیادی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.همچنین می توانید مکمل های ویتامین بازاری را مورد استفاده قرار دهید.
  روش درمان کایروپراکتیک

تمرینات ورزشی

کشش کف پا:  روی زمین بنشینید و پای خود را صاف جلوی خود قرار دهید. به سمت جلو خم شوید و انگشتان پای خود را بگیرید و آنها را به سمت بدن خود بکشید. در صورتی که نمی توانید به راحتی به انگشتان پای خود دسترسی داشته باشید، یک حوله تا شده را روی گردی پای خود قرار دارد و هر کدام از لبه های حوله را در حین کشیدن در یک دست قرار دهید. این حرکت به کاهش علائمی نظیر بی حسی پا، خواب رفتن پا و گزگز پا می شود.
کشش انگشت های پا: با نشستن بر روی یک صندلی و قرار دادن یک پا بر روی یک زانو به صورت ضربدری انگشتان پای خود را بکشید. انگشتان دست خود را از انگشتان پای خود  عبور دهید و به آرامی به بالا و خارج هل دهید و هر انگشت پا را بکشید. سعی کنید بدون استفاده از انگشتان دست انگشتان پای خود را بکشید تا عضلات آنها قوی تر شوند با اینکار به کاهش سوزن سوزن شدن پا کمک می شود.

کشش عصب سیاتیک: در صورتی که گزگز پا، ساق پا یا ران را نیز در بر می گیرد، سعی کنید عضلات گلابی شکل که در کنار عصب سیاتیک قرار دارند، بکشید. به پهلو دراز بکشید و پای پایینی خود را صاف بگیرید. زانوی بالایی خود را  خم کنید و آن را روی زمین در مقابل خود قرار دهید و بوسیله ران خود بکشید. همچنین، می توانید به پشت بخوابدی و هر دو زانوی خود را به سمت سینه خود بکشید. زانوهای خود را ضربدری شکل کنید و سپس زانوی پایینی را به عقب هل دهید تا ران مخالف کشیده شود.

خواب رفتن پا یا همان احساس سوزن سوزن شدن پا معمولا برای تمامی افراد پیش آمده است که با اصلاح وضعیت بهبود می یابد. اما چنان خواب رفتن همراه با علائمی نظیر بی حسی پا، سوزش پا و ضعف رفتن پا باشد که بطور مداوم اتفاق می افتد، باشد باید به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص علت آن بهترین درمان را برایتان تجویز نماید. گاهی این علائم نظیر گزگز پا و ضعف پا ممکن است بطور ناگهانی و یا حتی در صبح نیز بروز کند و یا حتی در خواب دچار این علائم شوید و با درد و احساس سوزش پا و سوزن سوزن شدن پا از خواب بیدار شوید. معمولا علائم با درمات علت بیماری بهبود می یابد.

جراحی روش دیگری برای درمان بی حسی و خواب رفتن دست و پا می باشد.

پیشگیری

شما می‌توانید با ایجاد تغییر در سبک زندگی خود و کاهش فاکتورهای ریسک از ابتلا به سندرم تونل کارپال و گزگز پا پیشگیری نمایید. درمان بیماری‌هایی همچون دیابت، فشار خون بالا، و آرتروز می‌تواند خطر ابتلای شما به سندرم تونل کارپال را کاهش دهد. به فشارهای وارد شده به دست دقت کافی داشته باشید و از فعالیت‌هایی که باعث کشیده شدن بیش از حد مچ دست می‌شود اجتناب کنید. این فعالیت‌ها می‌توانند استراتژی‌های مهم برای کاهش علائم بیماری از جمله بی حسی دست و خواب رفتن دست باشند.

فهرست مقاله

  • https://hillbilly ir/علت-داغ-شدن-ران-و-ساق-پا-چیست/
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا