پزشکی

علت درد دست چپ از بازو تا انگشتان

  • turned_in سوزش دست ها و نقش نوار عصب و عضله

    سوزش دستها و نقش نوار عصب و عضله

    سوزش ، سوزن سوزن شدن و یا گزگز دستها و اندامهای فوقانی یکی از شکایتهای بسیار شایعی است که باعث مراجعه بیماران به پزشک می شود. همچنین یکی از دلایل بسیار شایعی که  نوار عصب و عضله درخواست می شود ، تعیین علت گزگز وسوزش دستها می باشد. سوزش دستها و اندامهای فوقانی علت متفاوت و متعددی دارد که در ادامه به اختصار به آنها اشاره می شود.

    ۱-سندروم تونل کارپ یا سی تی اس (CTS)

    تحت فشار قرار گرفتن ویا به اصطلاح گیر افتادن عصب مدیان در مچ دست ، شایعترین گیر افتادگی عصب، در کل بدن وبنابراین یکی از علل شایع مراجعه برای تست نوار عصب وعضله می باشد. در تقریبا تمام بیماران عصب در فضای تونل کارپ تحت فشار قرار می گیرد و منجر به مجموعه ای از علائم و نشانه ها می شود که به سندروم تونل کارپ یا سی تی اس شناخته می شود. بیماران معمولا از درد مچ دست و اندام فوقانی همراه با سوزن سوزن شدن انگشتان دست شکایت می کنند.درد می تواند فقط در مچ دست احساس شود یا به ساعد، بازو و ندرتا شانه انتشار یابد . گز گز و سوزش در ابتدا شبانه است و بیمار را از خواب بیدار می کند ولی با پیشرفت مشکل، در طول روز هم اتفاق می افتد.در سندروم تونل کارپ ،گز گز و سوزش ، تنها در دست وانگشتان احساس می شود و نواحی بالاتر را در گیر نمی کند. نوار عصب و عضله در تشخیص و تعیین شدت سندروم تونل کارپ بسیار ارزشمند است.

    ۲-نروپاتی عصب اولنار در
    آرنج

    این مطلب را حتما بخوانید :  ورزش های مفید برای پیشگیری و درمان گردن درد

    تحت فشار قرار گرفتن یا به عبارتی گیر افتادن عصب اولنار در اطراف آرنج ، یکی دیگر از علل شایع گزگز دستها خصوصا دو انگشت آخر می باشد. در نروپاتی عصب اولنار گزگز و سوزش دستها نسبت به سندروم تونل کارپ وضوح کمتری دارد وبه جای آن علائم حرکتی بیشتر نمایان هستند. در صورتی که درد  وجود داشته باشد، معمولا در اطراف آرنج احساس می شود ویا به سمت داخل ساعد و دست انتشار می یابد. در ضایعه عصب اولنار ، گزگز و بی حسی در دست احساس می شود و نواحی بالاتر مصون هستند.نوار عصب وعضله در تشخیص محل ضایعه عصب و شدت و نوع آسیب بکار میرود.

    ۳-رادیکولوپاتی گردنی

    رادیکولوپاتی یا آسیب ریشه های عصبی یکی از شایعترین علل ارجاع بیماران به کلینیکهای نوار عصب و عضله می باشند. به هر علت که ریشه های عصبی در ناحیه گردن دچار آسیب شوند ، درد ، سوزش ،گزگز وبی حسی در دستها و سایر قسمتهای اندام فوقانی رخ می دهد که بعضی مواقع همراه با کاهش قدرت عضلات و ضعف می باشند. محل احساس درد و سوزش بستگی به ریشه عصبی درگیر دارد . به طور مثال در رادیکولوپاتی ریشه عصبی ششم گردن ،گزگز و سوزش وبی حسی در ساعد و انگشت شست ودر رادیکولوپاتی ریشه هفتم ،در انگشت اشاره ومیانی احساس می شوند. رادیکولوپاتی گردنی علل زیادی دارد ولی شایترین علل درگیری ریشه عصبی ، آرتروز (ساییدگی) مهره های گردن و فتق دیسک گردن می باشند. برای بررسی عملکرد ریشه های عصبی گردن و افتراق رادیکولوپاتی از سایر علل سوزش و گزگز دستها ، تست نوار عصب و عضله از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

    ۴-سندروم توراسیک اوت لت (thoracic outlet syndrome)  یا TOS

    این مطلب را حتما بخوانید :  داروهای کاهنده اسید معده و کمبود ویتامین ب 12

    سندروم توراسیک اوت لت یکی از علل ناشایع درد ، خواب رفتگی ، سوزش و ضعف دستها می باشد که در اثر گیر افتادن یا تحت فشار قرار گرفتن قسمت تحتانی شبکه بازویی در قاعده گردن رخ می دهد. شبکه بازویی شبکه پیچیده ای از عصبها یی هستند که از گردن خارج شده به اندامهای فوقانی می روند. گاهی اوقات به علت وجود دنده گردنی و بافت فیبروتیک متصل به آن شبکه بازویی تحت فشار قرار  می گیرد وباعت ایجاد درد ،سوزش و ضعف عضلانی می شود. شبکه بازویی می تواند بین عضلات قاعده گردن هم تحت فشار قرار گیرد که این حالت در افرادی رخ می دهد که از وضعیت مناسب بدنی برخوردار نیستند و سر و گردنشان به سمت جلو متمایل می باشد.تست نوار عصب و عضله شیوه ارزشمندی جهت افتراق سندروم توراسیک اوت لت از سایر علل گزگز و خواب رفتگی دستها خصوصا نروپاتی عصب اولنار و رادیکولوپاتی گردنی می باشد.

    ۵- پلکسوپاتی شبکه بازویی
    (Brachial plexopathy)

    ریشه های عصبی گردن بعد از خروج از بین مهرهای گردن به یکدیگر متصل شده و شبکه پیچیده ای از اعصاب را تشکیل می دهند که به آن شبکه بازویی اطلاق می شود و از این شبکه عصبهای مربوط به اندام فوقانی جدا می شوند. عوامل متعددی از جمله ضربه و تصادف، انواع تومرها ، پرتو درمانی و دیابت می توانند باعث آزردگی شبکه بازویی شده ، درد ، گزگز، خواب رفتگی و ضعف عضلانی در دستها و اندام فوقانی ایجاد کنند .تست نوار عصب و عضله به افتراق آسیب شبکه بازویی از سایر علل درد و سوزش اندام فوقانی کمک قابل توجهی می کند.

    ۶-نوروپاتی محیطی

    این مطلب را حتما بخوانید :  سندروم درد تروکانتر بزرگ

    نروپاتی محیطی به معنای آسیب یا اختلال عملکرد تمام یا تعدادی از عصبهای محیطی می باشد . عوامل متعدد و زیادی می توانند باعث نوروپاتی محیطی شوند که از بین انها دیابت ،الکل ، کمبود بعضی از ویتامینها،بعضی از داروها از جمله داروهای شیمی درمانی، مسومیت با مواد شیمایی و فلزات سنگین ، بیماریهای التهابی و خودایمن و انواع ژنتیکی را می توان نام برد. اغلب نوروپاتی ها در شروع پاها و اندامهای تحتانی را درگیر می کنند وبا پیشرفت بیماری دستها درگیر می شوند هرچند موارد خاصی از نوروپاتی ها می توانند با سوزش و گزگز دستها شروع شوند. تست نوار عصب و عضله روش تشخیصی ارزشمند و مهمی در ارزیابی و تشخیص نوروپاتی محیطی می باشد.

    ۷-کمبود ویتامینها

    همانگونه که گفته شد کمبود بعضی از ویتامینها خصوصا ویتامین ب دوازده (B12) می تواند خود را به صورت سوزش و گزگز دستها نشان دهد.

    ۸- بیماریهای دستگاه عصب
    مرکزی (CNS)

    بیماریهای سیستم عصب
    مرکزی یعنی مغز ونخاع  مانند ام اس (MS) می
    توانند باعث گزگز و بی حسی قسمتهای مختلفی از بدن از جمله دستها شوند. در اینگونه
    موارد جهت افتراق علل محیطی از علل مرکزی ، تست نوار عصب و عضله در کنار سایر
    روشهای تشخیصی کاربرد دارد.

    در پایان شایان ذکر است که تنها پزشک معالج شماست که بعد اخذ شرح کامل و معاینه بالینی دقیق ،درصورت نیاز، در راستای تشخیص و ارزیابی گزگز و سوزش دستها و اندام فوقانی شما تصمیم به تجویز تست نوار عصب و عضله می گیرد.


علت درد بازو در حالت‌های مختلف

درد بازو نیز می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. زمانی که می‌گوییم دچار دست درد شده‌ایم، این درد ممکن است در قسمت‌های مختلفی از جمله مچ، آرنج، شانه و بازو احساس شود.

شایع‌ترین دردی که در بازو احساس می‌شود، آسیب یا فعالیت بیش از حد این قسمت از دست است. بسته به علت درد ایجاد شده، گاهی دردها به‌صورت کوتاه مدت برطرف می‌شوند و برخی دیگر در طی طولانی مدت ادامه دارند.

علائمی که همراه با درد بازو بیمار احساس می‌شود

گاهی ممکن است بیمار علاوه بر درد بازو، علائم دیگری را نیز احساس کند که این موارد به شرح زیر است:

  • قرمزی بازو
  • احساس سفتی و سختی در بازو
  • تورم در بازو
  • تورم غدد لنفاوی زیر بازو

ارتباط درد بازو و سرطان

معمولا برخی از سرطان‌ها مانند ریه و پستان می‌تواند در قسمت‌های دیگر از بدن تاثیر بگذارند و منجر به درد شوند. به‌طور مثال سرطان ریه ممکن است به دنده‌ها، مهره‌های ستون فقرات، اعصاب یا رگ‌های خونی گسترش پیدا کند.

این تومورها منجر به درد در تیغه شانه، قسمت فوقانی کمر و حتی بازوها می‌شود. همچنین درد یا بی حسی در بازو و شانه و تورم بازو در طرف پستان از نشانه اصلی سرطان پستان است.

به این دسته از دردها که به‌دلیل آسیب به قسمت‌های دیگر بدن منجر به درد می‌شود، درد ارجاعی می‌گویند که جهت تسکین نیاز به بررسی توسط پزشک بهترین فوق تخصص درد دارد.

درد بازو هنگام خواب

اصولا سه مشکل و بیماری وجود دارد که منجر به درد بازو هنگام خواب می‌شود. مشکلاتی از جمله بورسیت، التهاب مفصل و آسیب به روتاتور کاف منجر به التهاب می‌شوند، به ویژه زمانی که قسمت آسیب‌دیده‌ی بازو تحت فشار قرار گیرد. 

به‌طور مثال زمانی که هنگام شب قصد خوابیدن دارید و به پهلو دراز می‌کشید، این شرایط منجر به درد بازو می‌شود.

استرس و درد بازو

اضطراب می‌تواند منجر به کشیدگی عضلات بازو شود و این تنش در نهایت باعث درد بازو خواهد شد. با این حال که تنش عضلانی نتیجه استرس و اضطراب است؛ اما، این شرایط نمی‌تواند تنها دلیل درد بازو باشد.

به‌طور کلی زمانی که فردی دچار استرس و اضطراب باشد، هورمون‌ها نیز تغییر می‌کنند. چنین شرایطی می‌تواند منجر به عدم عملکرد و حرکت دست، درد و تحریک عصب شود.

علت درد بازو هنگام بالا بردن دست

تاندونیت شانه، بورسیت شانه و گرفتگی از شایع‌ترین آسیب‌های شانه است. معمولا این دسته از افراد هنگام بالا بردن دست در انتهای شانه و بازوی خود احساس درد دارند. به‌طور مثال حرکاتی مانند بلند کردن دست هنگام پوشیدن کت می‌تواند منجر به درد بیمار شود.

ایران | خواب

علت درد بازوی چپ

اگر بازو دچار درد شود، معمولا اولین علتی که به ذهن می‌رسد، این است که احتمال دارد دچار آسیب‌دیدگی شده باشد. گاهی درد در یک قسمت از بدن می‌تواند به‌دلیل آسیب یا مشکلی در قسمت دیگری از بدن باشد.

درد در بازوی چپ دلایل مختلفی دارد که برخی از این موارد می‌تواند شامل آسیب‌دیدگی استخوان، گیرافتادگی یا مشکلات قلبی باشد.

اگر درد بازوی شما به‌صورت ناگهانی ایجاد شده است و علائم دیگری مانند فشار در قفسه سینه دارید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم را انجام دهد.

علت درد ماهیچه بازو

آسیب‌هایی مانند کشیدگی یا رگ به رگ شدن می‌تواند باعث آسیب به عضلات (کشیدگی) یا رباط‌های شما شود. علائم این عارضه می‌تواند شامل درد، تورم، کبودی، ضعف و اسپاسم عضلانی باشد. 

کشیدگی یا رگ به رگ شدن معمولا خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند؛ اما، اگر علائم شما شدید باشد، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: نوریت بازویی

درد بازو هنگام بالا بردن دست راست

درد عضلات همیشه مسئله نگران‌کننده‌ای نیست. در صورتی که درد طولانی مدت باشد ممکن است نشان از یک مشکل جدی باشد.

اگر راست دست هستید، احتمالا از این دست فعالیت‌های بدنی زیادی برای نوشتن، پرتاب کردن و بلند کردن استفاده می‌کنید.

چنین فعالیت‌هایی می‌تواند باعث احساس درد در دستان شما شود. به‌طور کلی درد بازوی راست می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. 

امکان ایجاد چنین دردی می‌تواند به دلیل درد اسکلتی عضلانی مانند رگ به رگ شدن، کشیدگی عضله، بورسیت یا تاندونیت باشد. این مواردی که برای شما ذکر کردیم، بیشتر در افراد راست دست مشاهده می‌شود.

درد بازو دست راست

علت درد بازو در دو دست

سندرم تونل کارپال منبع شایع درد در دو دست و بازو است، این حالت زمانی ایجاد می‌شود که عصب میانی که حس انگشت شست، اشاره، میانی و انگشت حلقه را فراهم می‌کند، در حین حرکت در تونل کارپال مچ دست فشرده می‌شود.

آنژین که به دلیل کاهش جریان خون به قلب ایجاد می‌شود، می‌تواند منجر به درد در شانه یا بازو شود. حمله قلبی از دیگر مواردی است می‌تواند باعث درد در یک یا هر دو بازو شود.

علت درد بازوی دست چپ

دلایل مختلفی می‌تواند باعث ایجاد درد دست چپ شود. به‌طور مثال اضطراب یکی از آن دلایل است. اضطراب عضلات بازو را منقبض می‌کند و منجر به درد می‌شود.

در صورتی که درد به‌صورت ناگهانی و بدون هیچ دلیل واضحی باشد، ممکن است نشانه یک بیماری جدی مانند حمله قلبی یا آنژین باشد که نیاز به بررسی توسط پزشک خواهد بود.

دلایل احتمالی درد بازو

همانطور که پیش از این برای شما ذکر کردیم، درد بازو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که هر یک از این موارد را برای شما ذکر خواهیم کرد.

تحت فشار قرار گرفتن عصب

درد ناشی از عصب زمانی رخ می‌دهد که عصب تحت فشار زیاد توسط چنین قسمت‌هایی باشد:

  • استخوان‌ها
  • ماهیچه
  • غضروف
  • تاندون

علائم دیگری که احساس می‌شود شامل موارد زیر است:

  • مور مور
  • بی حسی
  • درد شدید
  • ضعف عضلانی

پیچ خوردگی

رگ به رگ شدن یا پارگی رباط و تاندون‌ها می‌تواند از علل بازو درد باشد. علائم شایع ناشی از پیچ خوردگی می‌تواند شامل تورم، کبودی، محدود شدن حرکات و… باشد.

تاندونیت

منظور از تاندونیت، التهاب تاندون است. این حالت معمولا در شانه‌ها، آرنج و مچ دست رخ می‌دهد. تاندونیت ممکن است از خفیف تا شدید باشد. علائم دیگر شامل تورم، حساسیت به لمس و درد خفیف است.

آسیب به روتاتور کاف

این مورد بیشتر در افرادی ایجاد می‌شود که حرکات زیادی در بالای سر خود انجام می‌دهند، مانند نقاشان. علائم ناشی از این آسیب شامل درد در شانه و بازو است.

ایران | خواب

شکستگی استخوان بازو

شکستگی در استخوان بازو می‌تواند منجر به درد شدید شود. علائم شکستگی به شرح زیر است:

  • تورم
  • کبودی
  • احساس درد شدید
  • تغییر شکل بازو
  • عدم توانایی در چرخاندن دست

روماتیسم مفصلی

آرتریت روماتوئید یک اختلال مزمن ناشی از التهاب است که در ابتدا مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم این بیماری شامل موارد زیر است:

  • گرم شدن مفصل
  • تورم مفصل
  • احساس سفتی در مفصل
  • خستگی

آنژین قلبی

منظور از آنژین درد قفسه سینه است، این حالت زمانی رخ می‌دهد که قلب اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند و می‌تواند منجر به درد در بازو و شانه شود. همچنین آنژین یک مشکل اساسی در قلب است.

سکته قلبی

حملات قلبی زمانی رخ می‌دهد که خون به‌دلیل عدم اکسیژن‌رسانی، به قلب نرسد. علائم دیگری که همراه این عارضه احساس می‌شود شامل موارد زیر است:

  • احساس درد در هر یک یا هر دو بازو
  • تنگی نفس
  • احساس درد در قسمت‌های دیگر از بدن مانند بازو
  • حالت تهوع
  • عرق سرد
  • درد قفسه سینه
  • سرگیجه


سندرم تونل کارپ یکی از بیماری های نسبتا شایع است. این بیماری در افرادی که از دست خود بسیار استفاده میکنند، دیده می شود. سندرم تونل کارپال با احساس گزگز و یا مور مور در انگشتان خود را نشان میدهد. در این مقاله دکتر علی کوشان فوق تخصص جراحی شانه و دست درباره این بیماری، روش درمان و علائم آن برایتان خواهند گفت. تا پایان ایم مقاله با ما همراه باشید.

سندرم تونل کارپ و جراحی دست

سندرم تونل کارپ چیست؟

این بیماری به صورت غیر پزشکی از آن با عنوان چسبندگی عصب نام برده می­شود. زمانی که روی عصب مدیان در مچ دست فشار به وجود می آید، این سندرم فعال میشود و به شکل بی حسی و ضعف در دست خود را نشان می دهد. عصب مدیان و چندین تاندون از ساعد وارد دست می شوند و حین عبور از مچ، از یک تونل تنگ به نام کارپ عبور می کنند. این عصب کنترل حرکت و حس انگشت شست، اشاره و انگشت بزرگ را به عهده دارد. فشار روی این عصب باعث به وجود آمدن سندرم تونل کارپ می شود. هر عاملی که باعث تنگی این تونل شود، می تواند باعث این بیماری نیز گردد. سندرم تونل کارپ در موارد خفیف و اولیه با درمان های غیرجراحی و درموارد شدید با جراحی دست درمان می شود.

چه کسانی در معرض سندرم تونل کارپ هستند؟

همانطور که میدانید بعضی از بیماریها میتوانند عامل این سندرم باشند. در واقع امکان ابتلا به سندرم تونل کارپ در افرادی که دچار بیماری های مشخصی هستند، بیشتر میشود. طبق آمار بیماری هایی همچون دیابت، کم کاری غده تیروئید و بیماریهای روماتیسمی نیز می توانند عامل این بیماری باشند. خانم های باردار نیز ممکن است به این بیماری دچار شوند. افرادی که حرکات مکرر مچ دست بخصوص در حالت خمیده انجام میدهند، امکان ابتلا به این بیماری در آنها بالا می رود. همچنین افراد میانسال که سن آنها بین 40 الی 60 سال می باشد بیشتر دچار این بیمای می شوند. به طور کلی می توان علل ایجاد این بیماری را بطور خلاصه به صورت زیر بیان کرد:

  • حرکات مکرر مچ دست
  • بارداری
  • کم کاری تیروئید
  • بیماریهای رماتیسمی
  • دیابت
  • قرص های ضد بارداری
  • شکستگی قبلی استخوان های مچ دست
  • سیگار
  • فعالیتهایی که نیاز به حرکات مکرر مچ و انگشتان دست دارند.

بیماری دوپوئیترن (Dupuytren)

علائم سندرم تونل کارپال چیست؟

این بیماری با علائمی مانند درد و بی حسی در انگشتان شست، اشاره و یا نیمی از انگشت حلقه آغاز میشود. با گسترش بیماری بیمار در شب و زمان خواب نیز دچار درد و بی حسی می شود که با حرکت دست بهبود میابد.

درمان تونل کارپ

برای درمان این بیماری دو مرحله وجود دارد که با توجه به شدت بیماری انجام میشود. در مرحله اول اگر علائم خفیف باشد، با روش های زیر میتوان این مشکل را برطرف کرد. توجه داشته باشید، هرچه درمان سریعتر آغاز شود احتمال بهبودی بیشتر است.

  • کاهش فعالیتهای روزمره با مچ دست
  • گذاشتن یخ روی مچ دست برای ده دقیقه هر دوساعت
  • مصرف داروهای ضد التهاب
  • پوشیدن مچ بند
  • تزریق در مچ دست

اما اگر درجه شدید از گیرافتادگی در نوار عصب وجود داشته باشد نیاز به درمان به روش جراحی خواهد بود.

درمان به روش جراحی دست

  • زمانی که بیماری در دوره درمان غیر جراحی بهبود نیابد، باید جراحی دست انجام شود.
  • زمانی که علائم بیمار شدید باشد و دردهای شبانه داشته باشد این بیماری با جراحی دست درمان می شود.
  • زمانی که در نوار عصب، درگیری به صورت شدید گزارش شود.
  • کاهش قدرت شست دست و یا کاهش حس دائمی انگشتان به وجود بیاید.
  • درمان جراحی دست شامل باز کردن تونل کارپ به صورت باز یا اندوکلوپیک است.

درمان به روش جراحی دست به چه صورت انجام میشود؟

جراحی دست و اندام فوقانی دایره وسیعی از بیماری ها و درمان ها را شامل میشود. آناتومی و ساختار پیچیده انگشتان و دست، باعث ایجاد تعداد مختلفی از بیماری ها، عوارض، اختلال عملکرد و همچنین درمان های متنوع شده است. هرگونه اختلال حرکتی در انگشتان و دست میتواند باعث مشکلات عدیده در فعالیت های روزمره شود. جراحی دست شامل طیف وسیعی از اعمال جراحی میشود.

بعضی از این جراحی ها عبارتند از:

  • پیوند دست
  • پیوند و ترمیم میکروسکوپی اعصاب و عروق
  • ترمیم انواع شکستگی های اندام فوقانی
  • ترمیم و جابجایی تاندونها
  • انتقال بعضی از عضلات و تاندون ها جهت ایجاد حرکات مختلف دست
  • روش های جدیدتر مانند روش های بسته شامل آرتروسکوپی، مشاهده و درمان مشکلات مفاصل با دوربین های ظریف و تعویض مفاصل انگشتان، مچ و آرنج می باشد. خوشبختانه تجربه جراحان حاذق دست در ایران زیاد است و امکان انجام تقریبا کلیه ی اعمال پیچیده در ایران فراهم می باشد.

در نهایت پیشنهاد میکنیم با توجه به تنوع بیماری دست و ساختار پیچیده آن، جهت تشخیص و درمان بیماری، به جراح دست مراجعه کنید.

عوارض جراحی تونل کارپال

بعد از جراحی چه مواردی را تجربه خواهید کرد؟ در این بخش میخواهیم درباره عوارض بعد از جراحی برایتان بگوییم.

ورم دست بعد از جراحی

یکی از عوارض جراحی احتمال ورم دست است. ورم دست بعد از جراحی کاملا طبیعی است. این تورم ممکن است تا سه هفته طول بکشد. اما اگر بیشتر از سه هفته دچار تورم بودید حتما موضوع را به جراح خود اطلاع دهید.

بی حسی دست بعد از جراحی

بعد از این عمل جراحی انتظار داریم بعد از سه ماه مشکل حل بشود. در واقع تا سه ماه ممکن است علائمی مانند درد، بی حسی یا احساس گزگز را تجربه کنید. اما اگر بی حسی بعد از سه ماه ادامه پیدا کرد نیاز به بررسی دوباره دارد. در چنین حالتی دو علت می تواند مطرح باشد:

  • به طور کامل عصب آزاد نشده باشد و یا چسبندگی ایجاد شده
  • ممکن است مشکلات دیگری نیز وجود داشته باشد مثل مشکلات دیسک گردنی.

توصیه دکتر کوشان این است که بعد از سه ماه اگر علائم از بین نرفت، حتما نوار عصب و ام ار ای گردنی انجام بشود تا ارزیابی دقیقی توسط پزشک انجام شود.

اگر امکان ویزیت حضوری را ندارید، میتوانید در بخش دیدگاه ها، مشکل خود را بنویسید تا به صورت آنلاین ویزیت شوید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا