پزشکی

علت درد شانه راست و زیر بغل

یکی از مشکلات نسبتا شایع در خانم ها بویژه دختران و بانوان جوان درد ناحیه سینه ، ناحیه ترقوه و ناحیه زیر بغل است. درد سینه در خانم ها به دو نوع دوره ای Cyclic pain و غیر دوره ای Noncyclic pain تقسیم می شود . دردهای سینه دوره ای در دختران و خانم های جوان شایع تر است این دردها ارتباط مستقیم با تغییرات هورمونی دوران پریود دارند . غالبا شدت دردها در شروع دوره ماهیانه زیاد است . با پایان دوره قاعدگی این دردها بهبود می یابند . اینگونه دردها غالبا دو طرفه هستند (در هر دو پستان) و به ناحیه زیر بغل و بازو نیز ممکن است منتشر شوند . با شروع دوره یائسگی این دردها بهبود می یابند . دردهای غیر دوره ای Noncyclic pain بیشتر در خانم های 30 تا 50 ساله شایع است. این دردها ممکن است در یک سمت (یک پستان) ایجاد شود . غالبا بیمار از درد تیز و سوزشی در یک سمت سینه خود شکایت دارد. اینگونه دردها ممکن است ناشی از کیست یا fibroadenoma باشد. با درمان علت بیماری ، اینگونه دردها درمان می شوند . درد سینه یک علامت شایع مورد انتظار در تومورهای پستان نیست. اما وجود توده های دردناک در پستان ممکن است ناشی از تومور باشد. در صورتی که درد پستان بیش از سه هفته طول بکشد یا درد شدت پیدا کند لازم است بیمار به پزشک مراجعه نماید.

فیزیوتراپی در شاهین شهر ، کلینیک فیزیوتراپی دکتر خلیلی شاهین شهر

گاهی علت درد سینه ، ترقوه و آگزیلاری (زیر بغل) در معاینات روتین پزشکی قابل تشخیص نیست. در بسیاری از خانم ها (حتی دختران جوان) تریگر پوینت های عضلانی در عضلات شانه ، سینه و گردن ممکن است علت درد پستان و زیر بغل باشد . معاینه عضلات کمربند شانه ای و سینه (عضلات سینه ای کوچک و بزرگ) بویژه در بیمارانی که به تشخیص پزشکی واضح دست نیافته اند می تواند راهگشای درمان این بیماران باشد.

دردهای شبه قلبی angina pectoris در برخی از این بیماران گزارش می شود . به طوریکه ، ممکن است باعث نگرانی بیمار و خانواده وی شده و معاینات تخصصی قلب را به دنبال داشته باشد. دردهای سینه ناشی از تریگر پوینت های عضلانی غالبا با دردهای منشره شانه ، کتف ، بازو ، ساعد و دست همراه است . گاهی اینگونه بیماران علائم نورولوژیک نظیر گز گز ، پارستزی و بی حسی در مناطقی از اندام فوقانی یا کتف خود گزارش می کنند . یکی از مهمترین نکات در مواجهه فیزیوتراپیست با این بیماران توجه به پاسچر بیمار است . اینگونه بیماران غالبا پاسچر نامناسب دارند . سندرم های حرکتی بویژه سندرم upper crossed syndrome در این بیماران شایع است.

از جمله عضلاتی که لازم است در معاینات فیزیوتراپی مد نظر قرار گیرد می توان به عضلات زیر اشاره نمود:
     Pectoralis major
    Subclavius
    Pectoralis minor
    Sternalis
    Scalene

درمان فیزیوتراپی در دردهای منتشره ناحیه سینه ، پستان و زیر بغل

در فیزیوتراپی کیمیا پس از انجام معاینات بالینی دقیق بر اساس الگوهای درد بیمار ، ضمن معاینه دستی برای تعیین تریگر پوینت ها از دستگاه آلگومتر استفاده می شود.

    بررسی و تعیین نقاط ماشه ای و تریگر پوینت ها
    دردهای منشره شانه ، گردن و اندامهای فوقانی
    سندرم ورودی قفسه سینه (T.O.S)
    سندرم کارپال تونل (C.T.S)

    درد زیر بغل ، درد و سوزش پستان و درد قفسه سینه در بیشتر موارد ناشی از مسائل عضلانی است.  لطفا بدون نگرانی به فیزیوتراپیست خود مراجعه کنید

کلینیک فیزیوتراپی خلیلی بعنوان یکی از کلینیک های فیزیوتراپی پیشرو در زمینه بیماری های زنان و زایمان با استفاده از کادری مجرب و تجهیزات پیشرفته اقدام آماده ارائه خدمات تخصصی ذیل می باشد:

    مشاوره
    آموزش و پیشگیری از بیماری های  عضلانی _ اسکلتی _ عصبی قبل از بارداری
    تمرین درمانی مؤثر در زایمان های بدون درد
    تمرینات تخصصی جهت درمان درد دوران قاعدگی و مقاربت های دردناک
    درمان مادران در حین دوره بارداری
    مشاوره و درمان پس از زایمان
    مشاوره آب درمانی مادران در دوران بارداری و پس از زایمان

این مرکز در جنبه‌های مختلف فیزیوتراپی، در درمان بیماری‌های زنان و زایمان، همچنین پیش‌گیری از بروز ضایعات دوران بارداری اقدام می کند.
آناتومی لگن، بیومکانیک لگن با توجه به تغییرات دوران بارداری، تغییرات آناتومیک و فیزیولوژیک و بیوشیمیایی در دوران بارداری، روش ارزیابی بیماران در دوران بارداری و پس از آن، تجهیزات فیزیوتراپی در بیماری‌های زنان و زایمان، نقش فیزیوتراپی در آماده‌سازی و تسهیل زایمان و تسکین دردهای زایمانی، و نقش فیزیوتراپی در برخی از بیماری‌های زنان و زایمان .


آیا تا بحال در محدوده قفسه سینه تان احساس درد کرده‌اید؟ اگر جوابتان مثبت است، چه احتمالی برای علت این دردها می دهید؟

اصولاً اکثر انسان ها به محض احساس درد در نواحی سینه خود آن را مربوط به مشکلات قلبی می دانند. این باور اشتباهی است. این دردها ممکن است دلایل زیادی از قبیل مشکلات ریوی، عفونت، گرفتگی ماهیچه ها و حتی استرس و فشار بیش از حد باشد.به خصوص در کسانی که پیشینه علائم قبلی و حملات قلبی نداشته باشند این احتمال ها بیشتر است.

برای مثال مشکلات ناشی از بهم ریختگی سیستم گوارشی می تواند روی دردهای گاه و بیگاه نواحی قفسه سینه تأثیر گذار باشد. اگر احساس سوزش می کنید علتش ترشح اسید معده و یا انسداد مری شماست.

همچنین گاهی این اختلال موجب سخت و دردناک شدن عمل بلع می شود. از این رو شما احساس درد و سوزش می کنید. همچنین در افرادی که دارای سنگ یا التهاب در کیسه صفرا و کلیه هستند این درد همچنان احساس می شود.

همان گونه که گفتیم تمام دردهای قفسه سینه مربوط به قلب نیستند. در سینه شما ارگان های مهم و حیاتی دیگری نظیر ریه ها و مری را نیز در سینه دارید که عصب های همگی به هم مربوط است.

علائمی نظیر رفلاکس معده، آمبولی ریه و یا تنگی نفس از مواردی هستند که ممکن است در درد سینه شما دخیل باشند. افرادی که دچار مشکلات تنفسی و یا آسم هستند ممکن است گاهی از درد سینه خود کلافه شوند.

مصرف بیش از حد الکل، رژیم بد و ناسالم غذایی و مسمومیت دارویی و برخی عفونت ها ممکن است باعث بروز التهاب و ورم معده شوند. در این حالت اسید معده به سمت گلو برگشته و وارد مری می شود. این اتفاق باعث بروز سوزش و درد می شود.

در برخی افراد مبتلا به آسم این دردها بیشتر است. از دیگر مشکلاتی که افراد مبتلا به آسم با آن مواجه می شوند سرفه های دردناک، سرگیجه، خستگی و تپش قلب است. اما این مشکلات تنها مختص افراد مبتلا به آسم نیست. مشکلات ریوی دیگری نظیر برونشیت، عفونت و پنومونی می توانند از دیگر علل درد ناحیه راست سینه باشند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که تغییرات هورمونی و چرخه قاعدگی هم ممکن است باعث ایجاد درد در قفسه سینه شما شود. بسیاری از بانوان در دوره قاعدگی خود احساس درد شدیدی در سینه های خود می کنند.

افراد مبتلا به بیماری هپاتیت و یا افرادی که در مصرف الکل زیاده روی می کنند نیز دچار التهاب در ناحیه کبد می شوند. التهاب کبد باعث می شود این افراد در ناحیه راست سینه خود احساس درد و ناراحتی کنند.

دریافت نوبت آنلاین از متخصص قلب و عروق

آناتومی سمت راست قفسه سینه

حفره بخش راست قفسه سینه جایگاه برخی اندام های بدن است و مسائل مربوط به هر یک از این ها می تواند باعث درد در این ناحیه شود:

  • بخشی از سمت راست قلب
  • ریه راست
  • رگ های خونی بزرگ قلب و ریه ها
  • مری، یعنی لوله ای که گلو را به معده متصل می کند
  • ساختارهای دیگر مانند غدد لنفاوی که بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند و اعصاب

همچنین اختلالات ستون فقرات ممکن است در این منطقه نیز احساس شود.

هنگامی که درد که در سمت راست احساس می شود، ممکن است ناشی از اختلالی باشد که در ناحیه دیگری به وجود آمده است. یعنی یک مشکل که در یک قسمت کاملا متفاوت از بدن رخ می دهد، فشار را به یک عصب منتقل می کند و سیگنال های درد را به سینه می رساند.

به عنوان مثال، اختلالات شکمی فوقانی ممکن است در سمت راست سینه احساس شود. این اختلالات شامل مسائل مربوط به کبد، کیسه صفرا یا پانکراس است. همچنین اگر دیافراگم یعنی عضله ای که سینه را از شکم جدا می کند، تحریک شود، ممکن است باعث ایجاد درد در شانه راست شود.

 

علائم درد سمت راست قفسه سینه

دردی که در سمت راست قفسه سینه احساس می شود ممکن است حالت قطع و وصلی یا ادامه دار داشته باشد. همچنین ممکن است در یک منطقه خاص از سمت راست سینه یا در سراسر آن احساس شود. همچنین این درد می تواند عمیق یا سطحی باشد. پزشک از این سرنخ ها و همچنین توصیف شما از چگونگی درد برای تشخیص هرچه بهتر استفاده می کند.

علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تنگی نفس
  • تب
  • سرفه مداوم
  • خفگی
  • سوزش سردل
  • کاهش وزن غیر ارادی
  • زردی (زرد شدن چشم و پوست)
  • تهوع و استفراغ
  • مشکل بلع
  • تپش قلب 
  • گیجی
  • بادگلو

 

علل عضلانی اسکلتی

عضلات اسکلتی به سیستم استخوان ها، عضلات، تاندون ها، رباط ها و بافت های نرم که از بدن حمایت می کنند، اشاره دارد. این سیستم به شما کمک می کند تا حرکت کنید. انواع جراحات، شکستگی های استخوان و آسیب به بافت های نرم می تواند باعث درد قفسه سینه شود. بدون سابقه آسیب های شدید نیز شرایط متعددی وجود دارد که ممکن است باعث درد سمت راست سینهشود.

این شرایط عبارتند از: فشار عضلانی، کوستوكندریت و شرایط نخاعی.

 

کشیدگی عضلانی

ضربه یا حتی ورزش بیش از حد معمول می تواند باعث کشیدگی عضلانی شود که یکی از شایع ترین علل درد در دو طرف قفسه سینه است.

کشیدگی عضلانی می تواند به دلیل فعالیت شدید بالای بدن در حین ورزش یا فشار بیش از حد عضلات در هنگام رنگ آمیزی سقف، خرد کردن چوب یا برخی فعالیت های شدید دیگر رخ دهد. درد عضلانی نیز ممکن است به تدریج در نتیجه تنش یا اضطراب ظاهر شود.

 

ضربه بلانت به قفسه سینه

درد قفسه سینه همچنین می تواند به دلیل پارگی عضله سینه ای ایجاد شود. پارگی معمولاً در اثر ضربه غیر مستقیم یا ضربه مستقیم به قفسه سینه ایجاد می شود. ترومای بلانت همچنین می تواند منجر به شکستگی دنده یا جابجایی احتمالی دنده شود.

علائم آسیب قفسه سینه یا جابجایی دنده عبارتند از:

  • درد قفسه سینه که با سرفه، عطسه یا خنده بدتر می شود
  • تنگی نفس
  • کبودی
  • ورم

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها می توانند تعیین کنند که آیا آسیب شما می تواند به خودی خود بهبود یابد یا اینکه لازم است تحت درمان قرار بگیرید.

 

فشار عضلانی

فشارهای عضلانی یکی از علل شایع درد سمت راست سینه است. بسیاری از مردم می توانند فعالیت هایی مانند بلند کردن اجسام سنگین یا یک برنامه تمرین جدید که باعث ایجاد درد می شود را به یاد بیاورند.

 

کوستوکندریت

درد قفسه سینه یکی از علائم اصلی کوتوکندریت است. این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که غضروف قفسه سینه شما ملتهب می شود. درد می تواند شدید یا خفیف باشد. اگرچه درد معمولاً در سمت چپ قفسه سینه احساس می شود، اما ممکن است در سمت راست نیز رخ دهد.

علائم دیگر شامل درد در پشت و شکم و دردی است که هنگام سرفه یا نفس عمیق بدتر می شود.درد قفسه سینه ناشی از کوستوکندریت ممکن است شبیه حمله قلبی یا سایر بیماری های مرتبط با قلب باشد، بنابراین باید به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید.

 

شرایط نخاعی

شرایطی مانند بیماری دیسک نخاعی یا مهره های فشرده ممکن است باعث درد مستقیم یا ارجاع درد در سمت راست سینه شود. گاهی اوقات، گسترش سرطان پستان یا سرطان ریه به ستون فقرات به عنوان درد در سمت راست سینه دیده می شود.

 

درخواست آنلاین خدمات آزمایشگاهی در منزل.

علل دستگاه گوارش

شرایط دستگاه گوارش، به ویژه آن‌هایی که شامل مری و ارگان های سمت راست شکم مانند کیسه صفرا و کبد می شوند، ممکن است باعث درد محدود به سمت راست سینه شود.

برخی از شرایطی که باعث این درد می شوند عبارتند از:

 

انسداد مری

زمانی که غذا و یک شیء بلعیده شده دیگری در مری قرار می گیرد ممکن است باعث ایجاد درد سمت راست سینه شود.

اسپاسم مری می تواند درد قفسه سینه سمت راست را ایجاد کند. این ناشی از مشکلات اعصابی است که حرکت مری را تنظیم می کنند و این مشکل منجر به درد و سرفه می شود.

 

بیماری کیسه صفرا

هر دو سنگ های صفراوی و کولسیستیت (عفونت کیسه صفرا) ممکن است به عنوان درد سمت راست قفسه سینه احساس شوند. این درد اغلب در پشت احساس شده ممکن است راه خود را به سمت شانه راست باز کند.

 

بیماری زخم پپتیک و گاستریت

هر دو بیماری زخم پپتیک (زخم معده) و گاستریت (التهاب پوشش معده) می تواند باعث درد سمت راست سینه شود، هرچند که در سمت چپ بیشتر شایع است. درد ممکن است ابتدا تا حدودی با خوردن بهبود یابد. بعضی از افراد مبتلا به گاستریت شدید، تجربه ای شبیه به داشتن یک حمله قلبی دارند.

 

بیماری کبد

بیماری های کبدی مانند هپاتیت و سیروز کبدی باعث دردی می شوند که در سمت راست سینه احساس می شود. درد اغلب زمانی که ارگان التهابی به دیافراگم فشار می آورد حس می شود. همچنین درد گاهی اوقات با زردی و تغییر رنگ پوست و سفیدی چشم است.

 

سوء هاضمه یا سوزش سر دل

سوزش سر دل به احساس سوزشی اطلاق می شود که پس از خوردن غذا، خم شدن، ورزش کردن یا حتی هنگام دراز کشیدن در شب در قفسه سینه احساس می کنید. معمولاً ناشی از ریفلاکس اسید است، که زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده به مری شما برمی‌گردد.

علاوه بر درد قفسه سینه، ممکن است:

  • احساس سوزش در گلو کنید
  • در بلع مشکل پیدا کنید
  • احساس کنید غذا در وسط گلو یا سینه شما گیر کرده است
  • یک مزه اسیدی، شور یا ترش غیر قابل توضیح در پشت گلو داشته باشید

سوء هاضمه به ناراحتی معده اشاره دارد. اگرچه سوء هاضمه معمولا باعث درد قفسه سینه نمی شود، اما ممکن است همراه با سوزش سر دل رخ دهد.

 

علائم سوء هاضمه عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • سیری زودرس و ناراحت کننده بعد از غذا خوردن
  • درد، ناراحتی و سوزش در قسمت فوقانی شکم
  • نفخ

 

رفلاکس اسید

رفلاکس اسید زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به لوله غذا یا مری شما برگردد. اگر بیش از دو بار در هفته رفلاکس معده را تجربه می کنید، ممکن است دچار رفلاکس معده به مری (GERD) شده باشید.

علاوه بر درد قفسه سینه، علائم GERD عبارتند از:

  • سوزش سردل
  • گلو درد یا گرفتگی صدا
  • طعم ترش در دهان شما
  • یک احساس توده مانند در گلو
  • سرفه خشک
  • مشکل در بلع

 

کوله سیستیت

التهاب کیسه صفرا (کوله سیستیت) زمانی اتفاق می افتد که صفرا در کیسه صفرا انباشته شود. در بیشتر موارد، کوله سیستیت به دلیل مسدود شدن لوله ای که به خارج از اندام منتهی می شود، ایجاد می شود. کیسه صفرا نیز ممکن است به دلیل مشکلات مجرای صفراوی یا تومورها ملتهب شود.

کوله سیستیت باعث درد قفسه سینه نمی شود، اگرچه ممکن است شبیه آن باشد. اگر کیسه صفرا شما ملتهب است، ممکن است درد شدیدی را در سمت راست بالای شکم خود احساس کنید که می تواند به سمت راست – نه چپ – شانه یا پشت شما شلیک کند.

علائم دیگر عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تب
  • تعریق
  • از دست دادن اشتها
  • حساسیت هنگام لمس شکم

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید.

درد سمت راست سينه نشانه چيست؛ علل و درمان

پانکراتیت

التهاب لوزالمعده (پانکراتیت) زمانی اتفاق می افتد که آنزیم های گوارشی شما در حالی که هنوز در لوزالمعده شما هستند شروع به کار می کنند. آنزیم ها سلول های لوزالمعده شما را تحریک می کنند و باعث التهاب اندام می شوند. پانکراتیت ممکن است به دلایل مختلفی از جمله اعتیاد به الکل یا سنگ کیسه صفرا رخ دهد.

درد قفسه سینه علامت پانکراتیت نیست، اما ممکن است در قسمت بالای شکم خود احساس درد کنید. این درد همچنین می‌تواند به پشت شما سرایت کند و بر ناراحتی‌ای که در قفسه سینه خود احساس می‌کنید، بیفزاید.

سایر علائم پانکراتیت حاد عبارتند از:

  • درد در شکم که بعد از خوردن غذا بدتر می شود
  • تب
  • نبض سریع
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • حساسیت هنگام لمس شکم

اگر پانکراتیت مزمن شود، ممکن است مدفوع چرب و کاهش وزن غیر طبیعی داشته باشید.

 

 

دریافت آنلاین نوبت با پزشک متخصص قلب و عروق

علل مرتبط با ریه

سه لوب از ریه راست، و همچنین پوشش ریه راست و غدد لنفاوی وابسته، در سمت راست سینه قرار دارد. خود ریه ها گیرنده های درد ندارند، اما باز هم ممکن است درد را تجربه کنید. علل احتمالی درد قفسه سینه راست که به ریه مربوط می شود، عبارتند از پنومونی، آمبولی ریه، سرطان ریه، ریه فروپاشیده و مایع در اطراف ریه ها.

 

آمبولی ریه

آمبولی ریه زمانی اتفاق می‌افتد که یک لخته خون از ورید پای شما به ریه‌ها می‌رود. این بلوک ناگهانی شریانی از جریان یافتن خون به بافت ریه جلوگیری می کند و باعث درد قفسه سینه می شود.همچنین ممکن است درد در سرتاسر بازو، فک، شانه و گردن شما پخش شود.آمبولی ریه در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد.

در برخی موارد هم افرادی که احساس درد در قفسه سینه خود می کنند مشکوک به وجود تومور در سینه هستند. به همین دلیل بهتر است هر زمان که در محدوده قفسه سینه خود احساس درد و ناراحتی کردید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص و درمان و کنترل بیماری به سلامتی بازگردید. فراموش نکنید تومورها مدام در حال رشد هستند و به مراتب درد و ناراحتی بیشتری نیز ایجاد می کنند.

علل ایجاد درد در سمت راست قفسه سینه

سرطان ریه

تومورها در ریه راست و یا گره های لنفاوی می تواند باعث درد در سمت راست سینه شود. تقریبا 50٪ از افراد مبتلا به سرطان ریه دارای درد در قفسه سینه و شانه ها هستند. علائم دیگر ممکن است مانند تنگی نفس یا سرفه مداوم باشند. از آنجایی که سرطان ریه اغلب پس از گسترش آن در مراحل بعدی تشخیص داده می شود، مهم است که هر گونه درد ناشناخته مورد ارزیابی قرار گیرد. تومورهای غیر از سرطان ریه به ویژه لنفوم نیز ممکن است در حفره قفسه رخ دهد.

علاوه بر این سرطان سینه، روده بزرگ، و برخی از سرطان های دیگر ممکن است به ریه ها گسترش یابد. این امر به عنوان سرطان ثانویه ریه شناخته می شود.

 

پلورال افیوژن و پلوریسی

افیوژن پلورال، ایجاد مایع در فضای بین غشاء (پلورا) اطراف ریه ها است. برخی آن را «آب آوردن ریه» می نامند. علل احتمالی زیادی برای آن وجود دارد. هنگامی که افیوژن کوچک باشد، ممکن است ناراحتی وجود داشته باشد. اما با انواع بزرگ، تنگی نفس نیز وجود دارد.

هنگامی که مایع ساخته شده حاوی سلول های سرطانی است، این وضعیت پلورال افیوژن بدخیم نامیده می شود. این امر می تواند به دلیل سرطان اتفاق بیفتد که یا در قفسه سینه (ریه، پستان) یا در بقیه نقاط بدن است. این موارد می تواند بسیار دردناک باشند.

پلوریسی التهاب پلورا است. این بیماری اغلب می تواند باعث درد سمت راست قفسه سینه شود. این درد اغلب با یک نفس عمیق افزایش می یابد و گاهی اوقات می تواند احساسی مانند احساس خراش داشته باشد. پلوریسی می تواند ناشی از افیوژن پلورال، و همچنین پنومونی یا آنفولانزا شدید باشد.

 

ذات الریه

ذات الریه یک عفونت در یک یا هر دو ریه است. ذات الریه باعث سرفه می شود، گاهی اوقات هم با خلط همراه است که می تواند باعث درد در دو طرف قفسه سینه شود. همچنین ممکن است هنگام نفس کشیدن احساس درد قفسه سینه کنید.

سایر علائم پنومونی عبارتند از:

  • مشکل در تنفس
  • تب
  • تعریق
  • لرز
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال

فراموش نکنید اگر در این شرایط عفونت درمان نشود، پنومونی می تواند کشنده شود.

 

پنوموتوراکس

درد ناگهانی و تیز قفسه سینه علامت اصلی پنوموتوراکس یا فروپاشی ریه است. این احساس درد می تواند در سمت راست یا چپ قفسه سینه شما اتفاق بیفتد و معمولاً نتیجه آسیب است. همچنین ممکن است ناشی از بیماری ریوی، پارگی تاول های هوا یا استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی باشد.

علائم دیگر عبارتند از:

  • تنگی نفس
  • احساس سفتی در قفسه سینه
  • ضربان قلب سریع
  • سرفه
  • خستگی

اگر مشکوک به فروپاشی ریه هستید، به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید.

 

علل مرتبط با قلب و عروق

حمله قلبی و سایر شرایط قلبی عروقی ممکن است منجر به درد در هر نقطه از قفسه سینه، از جمله سمت راست شود. این به ویژه در رابطه با علائم قلب در زنان صدق می کند. زنان مبتلا به حمله قلبی کمتر احتمال دارد که درد ساده در قفسه سینه را تجربه کنند و به جای آن ممکن است احساس سوزش در هر دو طرف سینه احساس کنند و یا حتی هیچ دردی نداشته باشند.

سایر علل مرتبط با قلب که منجر به درد سمت راست قفسه سینه می شود، شامل بیماری عروق کرونر، پریکاردیت و آنوریسم آئورت است.

 

بیماری عروق کرونر

بیماری عروق کرونر (CAD) شایع ترین نوع بیماری قلبی و علت اصلی مرگ در زنان و مردان است. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که شریان هایی که خون را به عضله قلب می رسانند، سفت و تنگ می شوند. برخی از این عروق، مانند آئورت صعودی، در سمت راست سینه قرار دارند.

CAD ممکن است باعث درد در هر دو طرف سینه یا تنها در سمت راست شود.

 

پریکاردیت

پریکاردیت التهاب پریکارد یعنی غشای محافظتی اطراف قلب است. علل بسیاری برای پریکاردیت از جمله سرطان، بیماری کلیوی، اختلالات خودایمنی (مانند آرتریت روماتوئید) وجود دارد. پریکاردیت همچنین ممکن است پس از حمله قلبی نیز رخ دهد. درد ناشی از این بیماری اغلب در موقعیت های خاص بدتر می شود و باعث نفس کشیدن های عمیق و سنگین شود.

 

تشخیص آنوریسم آئورت

انسداد آنوریسم آئورت زمانی رخ می دهد که یک پارگی در آئورت اجازه می دهد تا خون بین لایه های دیواره رگ های خونی جریان یابد. آئورت بزرگترین رگ خونی است. این رگ خون را از قلب به بقیه بدن حمل می کند. هنگامی که انسداد آنوریسم آئورت رخ می دهد، جریان خون به اندام ها کاهش می یابد، به این معنی که آنها از اکسیژن کافی محروم می شوند.

درد ناشی از انسداد آنوریسم های آئورت اغلب شدید، ناگهانی و تیز است و ممکن است مانند پاره شدن احساس شود.

 

التهاب قلب

دو نوع التهاب قلبی وجود دارد که می تواند باعث درد قفسه سینه شود: میوکاردیت و پریکاردیت. میوکاردیت زمانی اتفاق می افتد که عضله قلب شما ملتهب می شود. پریکاردیت به التهاب در دو لایه بافت کیسه مانند (پریکارد) که قلب شما را احاطه کرده است اشاره دارد. هر دو بیماری معمولاً توسط نوعی عفونت ایجاد می‌شوند و می‌توانند منجر به درد خفیف تا شدید قفسه سینه شوند.

میوکاردیت و پریکاردیت علائم مشابهی دارند. نظیر :

  • تب
  • ضعف
  • مشکل در تنفس
  • سرفه کردن
  • تپش قلب
  • خستگی
  • تورم پاها، مچ پا، پاها یا معده شما

در حالت پریکاردیت، ناراحتی در قفسه سینه شما می تواند آنقدر شدید باشد که احساس کنید در حال حمله قلبی هستید. اگر درد شدید قفسه سینه را تجربه می کنید، به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید.

 

فشار خون ریوی

فشار خون ریوی به فشار خون بالا در سیستم قلب به ریه اشاره دارد. این عمل می‌تواند باعث شود که قلب شما سخت‌تر کار کند و همچنین در تمام قفسه سینه احساس درد کنید.

علائم دیگر عبارتند از:

  • تنگی نفس در طول فعالیت منظم
  • احساس سبکی سر، به خصوص در هنگام فعالیت بدنی
  • خستگی
  • ضربان قلب تند
  • درد در سمت راست بالای شکم
  • کاهش اشتها
  • غش کردن
  • تورم در مچ پا یا پاها
  • لب ها یا پوست مایل به آبی

 

علل دیگر

چندین علت احتمالی ممکن است برای درد در سمت راست سینه وجود داشته باشد، که برخی از آنها عبارتند از زونا، تومورهای مدیاستن، اضطراب و اختلال وحشت زدگی.

 

استرس یا اضطراب

یک اختلال اضطرابی یا استرس شدید می تواند باعث حملات پانیک شود که می تواند بسیار شبیه به حمله قلبی باشد. حملات پانیک می تواند به طور غیر عادی اتفاق بیفتد یا در اثر یک رویداد آسیب زا یا استرس زا در زندگی شما ایجاد شود.

علائم اضطراب و حملات پانیک می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • تپش قلب
  • سرگیجه
  • سرگیجه
  • بی حسی دست و پا
  • تعریق
  • لرزیدن
  • غش کردن

حملات پانیک می تواند باعث درد قفسه سینه شود، زیرا وقتی هیپرونتیلاسیون می کنید (تنفس سریع یا عمیق)، عضلات دیواره قفسه سینه شما دچار اسپاسم می شوند. درد ناشی از اضطراب یا استرس می تواند در هر دو طرف قفسه سینه رخ دهد.

تمرینات تنفس عمیق می تواند به توقف حمله پانیک کمک کند. از آنجایی که علائم حمله پانیک می تواند شبیه علائم حمله قلبی باشد، باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید تا هر گونه مشکل مربوط به قلب را رد کنید.

 

زونا

زونا یک عفونت ناشی از ویروس واریسلا زوستر است. زونا باعث درد قفسه سینه نمی شود، اما بسته به محل عفونت ویروسی، ممکن است احساس مشکل در قلب و ریه‌های خود بکنید. علاوه بر راش، علائم شما ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • درد
  • سوزش
  • سوزن سوزن شدن یا بی حسی
  • حساسیت به لمس
  • تاول های پر از مایع که ترک می خورند و پوسته می شوند
  • خارش

 

تومورهای مدیاستن

تومورها یا گره های لنفاوی متورم در ناحیه سینه بین ریه ها، مدیاستن نامیده می شوند، این تومورها می تواند باعث درد قفسه سینه در هر دو طرف سینه شده یا ممکن است که تنها در سمت راست رخ دهد.

بزرگ شدن گره های لنفاوی مدیاستن ممکن است با لنفوم های هوچکین و غیر هوچکین، و همچنین گسترش سرطان ریه یا سرطان پستان رخ دهد.

 

 اختلال وحشت زدگی

حدود 40 درصد از افراد مبتلا به اختلال وحشت زدگی درد قفسه سینه را تجربه می کنند. درد قفسه سینه در ارتباط با این اختلال به نوعی منحصر به فرد است.

 

تشخیص درد سمت راست قفسه سینه

بسته به علائم و عوامل دیگر، آزمایش های متعددی وجود دارد که پزشک شما می تواند توصیه کند. اما اولین کاری که آنها انجام می دهند این است که مطمئن شوند که راه هوایی، تنفس و گردش خون پایدار است. پزشک سابقه پزشکی و علائم پزشکی را بررسی می کند و سپس یک معاینه فیزیکی انجام می دهد.

آنها ممکن است سوالاتی مانند سوالات زیر را از شما بپرسند:

  • چه هنگام درد شما شروع شد؟
  • آیا درد گسترده است یا در بخش خاصی از بدن قرار دارد؟
  • آیا این نوع درد را قبل از آن داشته اید؟
  • چگونه این درد را توصیف می کنید؟
  • آیا درد به سرعت شروع شد یا به تدریج ؟
  • آیا درد با فعالیت یا استراحت رخ می دهد؟

 

همچنین برخی از شرایط را می توان در یک آزمایش فیزیکی تشخیص داد:

  • آزمایش خون
  • اشعه ایکس از قفسه سینه
  • الکتروکاردیوگرام که فعالیت الکتریکی قلب شما را اندازه گیری می کند
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)
  •  سی تی اسکن، که ایجاد یک تصویر سه بعدی از قفسه سینه است

 

درد قفسه سینه در سمت چپ معمولاً با حمله قلبی همراه است. اگر در سمت راست خود احساس درد می کنید، به احتمال زیاد به قلب شما مربوط نمی شود.

اما همچنان باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید اگر:

  • درد شدید غیر قابل توضیح و غیر منتظره در ناحیه قفسه سینه داشته باشید
  • احساس فشار یا سنگینی در قفسه سینه خود می کنید
  • درد شدیدی دارید که از بازوها، پشت، گردن، فک یا شکم شما پخش می شود
  • عرق سرد کنید و احساس ضعف، سرگیجه یا حالت تهوع داشته باشید
  • در تنفس دچار مشکل شوید

هر یک از این علائم می تواند ناشی از یک وضعیت جدی یا تهدید کننده زندگی باشد، بنابراین باید در اسرع وقت به دنبال مراقبت های فوری باشید.

 

منبع: Healthline

 

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
دریافت نوبت دکتر


معمولا بیشتر افراد به شانه به عنوان یک عضو نگاه می کنند. اما شانه از چندین مفصل و تاندون و عضله تشکیل شده است که گستره وسیع حرکت بازو را ممکن می سازد. از خاراندن کمر تا پرتاب های توپ بی نقص بعهده شانه میباشد. ولی تحرک، بهای خود را دارد. می تواند در شانه باعث بی ثباتی یا برخوردهای فیزیکی بافت نرم یا ساختارهای استخوانی شود. که این مسئله خود نهایتا موجب درد می شود. درد می تواند تنها در زمان حرکت شانه یا در تمام اوقات تجربه شود. درد امکان دارد موقتی یا مستمر باشد. و در نهایت مستلزم تشخیص و درمان پزشکی شود. این مقاله برخی از دلایل درد شانه و همچنین بعضی از موارد درمانی درد شانه را توضیح خواهد داد. اگر شما به این مشکل دچار هستید، تنها به خواندن مقاله اکتفا نکنید. ما به شما، مراجعه به پزشک برای دریافت اطلاعات دقیق تر را پیشنهاد می کنیم.

درد شانه

آناتومی شانه

شانه از سه استخوان تشکیلی می شود: استخوان بالایی بازو (humerus)، استخوان شانه (scapula) و استخوان ترقوه (clavicle).

قسمت فوقانی استخوان بالایی بازو در میان حفره ای گرد، در استخوان شانه قرار می گیرد. این حفره گلنوئید نامیده می شود. ترکیبی از عضلات و تاندون، این استخوان را در مرکز حفره نگاه می دارند. بافت هایی که درباره اش گفتیم، روتاتور کاف نامیده می شوند. روتاتورکاف قسمت فوقانی بازو را میپوشاند و به استخوان کتف متصل می شود.

علت درد شانه

اکثر مشکلات شانه به چهار گروه اصلی تقسیم می شود:

  • التهاب (التهاب کیسه زلالی یا التهاب تاندون ) یا پارگی تاندون
  • دررفتگی شانه
  • التهاب مفصل
  • شکستگی استخوان
  • مشکلات نادرتر درد شانه شامل تومور، عفونت و دردهای مربوط به اعصاب می شود.
  • ارتباط کیسه صفرا با درد شانه

التهاب کیسه بورس

کیسه بورس (Bursae)، کیسه های کوچک پر از مایعاتی هستند. که در تمام مفصل های بدن از جمله شانه، وجود دارند. آنها به عنوان ضربه گیرهای بین استخوان ها و بافت های نرم عمل می کنند. و باعث کاهش اصطکاک بین عضله های متحرک استخوان می شوند.

بعضی اوقات، استفاده بیش از حد شانه باعث التهاب و ورم کیسه زلالی بین روتاتورکاف و بخشی از شانه می شود که به عنوان زائده پیشین (acromion) شناخته می شود. نتیجه این استفاده بیش از حد به نام بورس ساب آکرومیال (subacromial bursitis)  شناخته می شود. التهاب کیسه بورس معمولا به التهاب مفصل روتاتور کاف ارتباط داده می شود. بافت های شانه می توانند ملتهب شده و باعث درد شوند. و فعالیت های روزانه بسیاری مانند شانه کردن مو یا لباس پوشیدن می تواند با دشواری همراه شود.

التهاب تاندون

تاندون  بافتی محکم و قابل انعطاف به رنگ سفید متمایل به زرد و به شکل طناب یا نوار است که عضله را به استخوان متصل می کند. بیشتر التهابات به دلیل التهاب تاندون ها به وجود می آیند. معمولا، التهابات تاندون ها به دو دسته تقسیم می شوند:

  • حاد: در حین  کار یا ورزش، فعالیت هایی که دست در قسمت فوقانی سر قرار میگیرد. یا ورزشهایی که همراه با  پرتاب بیش از حد  توپ است. می تواند باعث به وجود آمدن التهاب تاندون شود.
  • مزمن: بیماری هایی که باعث تخریب تدریجی سلولهای عصبی میشوند (Degenerative )  مانند التهاب مفصل، آرتریت یا سایش مکرر مفاصل. به دلیل افزایش سن می تواند منجر به التهاب مزمن تاندون شود.

شایع ترین تاندون هایی که دچار این گونه دردها میشوند: چهار تاندون روتاتور کاف و یکی از تاندون های دوسر بازویی هستند. روتاتور کاف از چهار عضله کوچک و تاندون های آنها تشکیل شده است که سر استخوان بالای بازوی شما را می پوشاند. و آن را در حفره شانه نگه می دارد. روتاتور کاف به حرکت و ثبات شانه کمک می کند.

پارگی تاندون و درد شانه

کشیدگی و پارگی تاندون ها ممکن است در اثر آسیب حاد یا تغییرات دژنراتیو در تاندون ها به دلیل افزایش سن، استفاده طولانی مدت و ساییدگی یا آسیب ناگهانی ایجاد شود. این پارگی ها ممکن است جزئی بوده یا  کاملا تاندون را از محل اتصال آن به استخوان جدا کند. آسیب های روتاتور کاف و تاندون دوسر بازو از شایع ترین این آسیب ها هستند.

گیرافتادگی شانه (Impingement):

گیر افتادگی شانه Impingement وقتی ایجاد می شوند که بازو بالای سر قرار گرفته و استخوان شانه بر بافت های نرم زیرین فشار وارد کند. زمانی که بازو بالا برده می شود، استخوان شانه بر روی تاندون های روتاتور کاف و کیسه زلالی اصطکاک پیدا میکند. این امر می تواند باعث التهاب و ورم شده و درد و کاهش حرکت را ایجاد کند.

دررفتگی شانه

بی ثباتی شانه، زمانی رخ می دهد که قسمت فوقانی استخوان بازو با فشار خارجی از حفره شانه خارج شود. این امر می تواند نتیجه جراحت ناگهانی یا استفاده بیش از حد باشد. دررفتگی شانه می تواند نسبی باشد، به این صورت که گردی استخوان فوقانی بازو تا سطحی از حفره خارج شود. این مورد را دررفتگی ناقص می نامند. در دررفتگی کامل، گردی استخوان کاملا از حفره شانه خارج می شود.

وقتی رشته ها، تاندون ها و عضلات دور شانه شل یا پاره شوند، دررفتگی مکررا تکرار می شود. درفتگی مکرر، که می تواند نسبی یا کامل باشد باعث درد و بی ثباتی در زمان بلند کردن بازو و  دور کردن بازو از بدن می شود. تکرار زیاد در رفتگی ناقص یا کامل می تواند باعث افزایش ریسک به وجود آمدن التهاب مفاصل شود.

التهاب مفاصل و درد شانه

درد شانه هم می تواند از علامت های التهاب مفاصل باشد. انواع بسیاری از التهاب مفاصل وجود دارد. معمول ترین نوع التهاب در شانه استئوآرتریت (osteoarthritis) یا التهاب ” سائیدگی و پارگی (wear and tear)” نامیده می شود. علائمی این بیماری معمولا در دوران میانسالی شروع شده و شامل ورم، درد و کوفتگی می شود. استئو آرتریت به مرور به وجود آمده و درد آن هم آهسته آهسته در طول زمان بیشتر می شود. استئوآرتریت می تواند به دلیل آسیب های ورزشی یا کاری یا پارگی مزمن باشد. دیگر نوع های التهاب مفاصل به گارگی های روتاتور کاف، عفونت یا التهاب اطراف مفصل مربوط می شود.

معمولا افراد برای کاهش درد التهاب مفصل از حرکت دادن شانه خودداری می کنند. این کار گاهی باعث گرفتگی بافت های نرم مفاصل شده و باعث درد و کاهش حوزه حرکتی می شود.

شکستگی شانه

شکستگی شانه معمولا شامل استخوان ترقوه، بخش فوقانی استخوان بازو و استخوان کتف می شود. شکستگی شانه در بیماران مسن اغلب نتیجه سقوط از ارتفاع ایستاده است. در بیماران جوانتر، شکستگی های شانه اغلب به دلیل آسیب زیاد انرژی، مانند تصادف وسیله نقلیه موتوری یا آسیب های ورزشی ناشی از تماس ایجاد می شود. شکستگی ها، اغلب باعث درد، ورم و کبودی شدید در حوزه شانه می شود.

معاینه پزشکی

در صورتی که آسیب جدی باعث درد شدید شود، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. اگر درد کمتر است، می توانید صبر کنید و شاید با چند روز استراحت مشکل برطرف شود. اگر علائم از بین نرفتند به پزشک مراجعه کنید. پزشک ارزیابی گسترده ای انجام میدهد تا دلیل درد شانه شما را شناسایی کند. و چندین راه درمان را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

سابقه بیماری

اولین قدم در ارزیابی گسترده پزشکی، بررسی سابقه بیماری است. پزشک درباره نحوه و زمان شروع درد، سابقه اینگونه درد و طریقه درمان، از شما سوال خواهد پرسید. و سوال های دیگری که به ارزیابی سلامتی کلی شما و دلیل احتمالی مشکل شانه شما کمک خواهد کرد. به این دلیل که بیشتر مشکلات شانه با فعالیت های خاصی بدتر می شوند. و با فعالیت های خاصی بهبود پیدا می کنند. آگاهی از سابقه بیماری  میتواند در یافتن منبع درد شما بسیار باارزش باشد.

معاینه فیزیکی

معاینات جامع برای پی بردن به دلایل درد شانه شما الزامی است. پزشک به دنبال ناهنجاری ها، التهابات، بدشکلی های فیزیکی یا ضعف عضلانی خواهد گشت. و نواحی تاندون ها را بررسی خواهد کرد. در قدم بعدی پزشک گستره حرکت و قدرت شانه شما را بررسی می کند.

آزمایشات

ممکن است که پزشک شما آزمایشات خاصی را برای شناسایی دلیل درد و دیگر مشکلات تجویز کند.

  • اشعه x: این تصاویر هرگونه صدمه به استخوان تشکیل دهنده مفصل شانه شما را نمایش خواهد دارد.
  • عکسبرداری طنین مغناطیسی (MRI) و اولتراسوند: این نوع عکسبرداری ها،  اطلاعات بهتری درباره بافت نرم را ارائه می دهند. ام آر آی می تواند به پزشک شما کمک کند تا صدمات به رشته ها و تاندون های دور مفصل شانه شما را شناسایی کند.
  • سی تی اسکن: این دستگاه،  تلفیقی از اشعه  x  وتکنولوژی رایانه  است تا تصویر بهتری از استخوان های ناحیه شانه ارائه شود.
  • تحقیقات الکتریکی: (Electrical studies) ممکن است پزشک شما آزمایشی مانند EMG را تجویز کند تا عملکرد اعصاب شما ارزیابی شود.
  • Arthrogram: در طول آزمایش ایکس ری، مواد رنگی به شانه تزریق می شود تا مفصل و بافتها و تاندون های اطراف آن بهتر نمایش داده شود. ممکن است این آزمایش با ام آر آی تلفیق شود.
  • آرتروسکوپی (Arthroscopy): در این پروسه جراحی، پزشک با دوربین فایبر اپتیکی به شانه شما نگاهی می اندازد و آرتروسکوپی می تواند صدمات بافتی که در آزمایشات فیزیکی و ایکس ری و دیگر آزمایشات دیده نمی شود را شناسایی کند. بعلاوه کمک بزرگی به یافتن منبع درد میکند تا  شاید بتوان از آرتروسکوپی  برای رفع مشکل استفاده کرد.

سابقه بیماری

اولین قدم در ارزیابی گسترده پزشکی، بررسی سابقه بیماری است. پزشک درباره نحوه و زمان شروع درد، سابقه اینگونه درد و طریقه درمان، از شما سوال خواهد پرسید. و سوال های دیگری که به ارزیابی سلامتی کلی شما و دلیل احتمالی مشکل شانه شما کمک خواهد کرد. به این دلیل که بیشتر مشکلات شانه با فعالیت های خاصی بدتر می شوند. و با فعالیت های خاصی بهبود پیدا می کنند. آگاهی از سابقه بیماری  میتواند در یافتن منبع درد شما بسیار باارزش باشد.

معاینه فیزیکی

معاینات جامع برای پی بردن به دلایل درد شانه شما الزامی است. پزشک به دنبال ناهنجاری ها، التهابات، بدشکلی های فیزیکی یا ضعف عضلانی خواهد گشت. و نواحی تاندون ها را بررسی خواهد کرد. در قدم بعدی پزشک گستره حرکت و قدرت شانه شما را بررسی می کند.

آزمایشات

ممکن است که پزشک شما آزمایشات خاصی را برای شناسایی دلیل درد و دیگر مشکلات تجویز کند.

  • اشعه x: این تصاویر هرگونه صدمه به استخوان تشکیل دهنده مفصل شانه شما را نمایش خواهد دارد.
  • عکسبرداری طنین مغناطیسی (MRI) و اولتراسوند: این نوع عکسبرداری ها،  اطلاعات بهتری درباره بافت نرم را ارائه می دهند. ام آر آی می تواند به پزشک شما کمک کند تا صدمات به رشته ها و تاندون های دور مفصل شانه شما را شناسایی کند.
  • سی تی اسکن: این دستگاه،  تلفیقی از اشعه  x  وتکنولوژی رایانه  است تا تصویر بهتری از استخوان های ناحیه شانه ارائه شود.
  • تحقیقات الکتریکی: (Electrical studies) ممکن است پزشک شما آزمایشی مانند EMG را تجویز کند تا عملکرد اعصاب شما ارزیابی شود.
  • Arthrogram: در طول آزمایش ایکس ری، مواد رنگی به شانه تزریق می شود تا مفصل و بافتها و تاندون های اطراف آن بهتر نمایش داده شود. ممکن است این آزمایش با ام آر آی تلفیق شود.
  • آرتروسکوپی (Arthroscopy): در این پروسه جراحی، پزشک با دوربین فایبر اپتیکی به شانه شما نگاهی می اندازد و آرتروسکوپی می تواند صدمات بافتی که در آزمایشات فیزیکی و ایکس ری و دیگر آزمایشات دیده نمی شود را شناسایی کند. بعلاوه کمک بزرگی به یافتن منبع درد میکند تا  شاید بتوان از آرتروسکوپی  برای رفع مشکل استفاده کرد.

درمان درد شانه

برای درمان درد شانه، اگر این درد یک درد دنباله دار است. حتما باید به پزشک مراجعه کنید. چرا که بسیاری از دردها نشان از شروع یک بیماری و آسیب است. آسیبی که اگر رسیدگی نشود، میتواند باعث آسیب های گسترده تری گردد. پزشک برای درمان درد شانه به شما موارد زیر را پیشنهاد کرد. تشخیص روش درمان با توجه به نوع آسیب و میزان گستردگی آن و بر اساس نظر متخصص خواهد بود.

تغییر فعالیت ها برای درمان درد شانه

درمان معمولا شامل استراحت، تغییر فعالیت ها و فیزیوتراپی برای کمک به بهبود قدرت و انعطاف پذیری شانه است. موارد عاقلانه ای مانند اجتناب از فشار بیش از حد یا فعالیت های استرس زایی که معمولا در آنها شرکت می کنید، می تواند به جلوگیری از درد شانه کمک کند.

تجویز دارو برای درد شانه

ممکن است پزشک برای کاهش التهاب و درد، دارو تجویز کند. اگر داروی تجویز شده برای تسکین درد باشد، بیمار باید دارو را طبق دستورات پزشک مصرف کند. همچنین ممکن است که پزشک برای کاهش درد تزریق داروی بی حس کننده یا استرویدها را پیشنهاد کند.

جراحی برای درمان درد شانه

جراحی می تواند برای برطرف نمودن برخی از مشکلات شانه لازم باشد. هرچند بیشتر مشکلات بیماران دارای درد شانه با متدهای درمانی مانند تغییر فعالیت های روزمره، استراحت، ورزش و دارو برطرف می شود. انواع خاصی از مشکلات شانه مانند دررفتگی مکرر و بعضی از پارگی های روتاتور کاف با ورزش برطرف نمی شوند. در این موارد، جراحی پیشنهاد می شود.

در این موارد، جراحی ممکن است نسبتاً زود توصیه شود. جراحی می تواند شامل آرتروسکوپی برای برداشتن بافت اسکار یا ترمیم بافت های پاره شده یا روش های باز سنتی برای بازسازی بزرگتر یا تعویض مفصل شانه باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا