پزشکی

علت سوزن سوزن شدن انگشتان پا

برای دسترسی سریع به محتوای متن روی لینک های زیر کلیک کنید:
  • علائم گز گز انگشتان دست
  • علت سوزن سوزن شدن دست
  • درمان سوزن سوزن شدن بدن

چکیده

دستتات سوزن سوزن میشه و نمیدونی دلیلش چیه؟ احساس خارش یا سوزش روی انگشتای دستت داری؟ دستات بی حس میشه و نمیتونی چیزی دستت بگیری؟ واقعا این حس گز گز یا سوزن سوزن شدن دست از کجا میاد؟

گز گز یا سوزن سوزن شدن دلایل زیادی داره؛ احساس گزگز دست و پا می تونه در افراد جوان یا بزرگسال دیده بشه که خوشبختانه خیلی از اونها علائم موقت یا  بدون درد هستن که میشه با مراقبت های خونگی درمانش کرد.

ما درمجله سلامت دکتر مهندس دلیل سوزن سوزن شدن انگشتان دست  و راه درمان اون رو بهتون میگیم پس تا آخر مقاله همراه ما باشین .

علائم گز گز انگشتان دست

سوزن سوزن شدن انگشتان دست علائمی همچون احساس سوزش، خارش، مور مور شدن یا ضعف رفتن پا و دست، بی حسی انگشتان دست یا کف دست دارد.

گاهی اوقات این علائم در شب بیشتر احساس می‌شود و اشخاص با بروز علائم در خواب، بیدار می‌شوند.

بسیاری از افراد احساس می‌کنند که لازم است برای خلاص شدن از این علائم دست‌های خود را تکان بدهند.

این علائم در طول روز نیز احساس می‌شوند و گاهی اوقات در زمان به دست گرفتن اجسام مانند کتاب‌های سنگین یا یک برس مو علائم بیماری تشدید می‌شود.

علاوه بر این در صورتی که فشار به اعصاب ادامه داشته باشد، دست‌ها دچار ضعف می‌شوند و بی حسی انگشتان دست بیشتر مشاهده خواهد شد. در این حالت شما ممکن است با افتادن غیر منتظره اجسام از دست خود یا ایجاد ضعف در پنجه‌ مواجه شوید.

علت سوزن سوزن شدن دست

بسیاری از شرایط می تواند باعث بی حسی و گزگز شود. شایع ترین علت های سوزن سوزن و گز گز انگشتان دست به شرح زیر است:

  • کمبود ویتامین

    کمبود ویتامین‌های نیاسین یا E ،B۱ ،B۶ ،B۱۲ به احساس سوزش در دست‌ها و پاها منجر می‌شود چراکه این ویتامین‌ها برای عملکرد اعصاب ضروری هستند.

کمبود ویتامین B۱۲ به خصوص به نوروپاتی محیطی منجر می‌شود و علائمی چون سرگیجه، تنگی نفس، کوفتگی، سردرد، مشکلات گوارشی، درد قفسه سینه، حالت تهوع و بزرگ شدگی کبد در پی دارد.

کمبود ویتامین‌ها می‌تواند با خوردن رژیم غذایی سالم‌تر یا مکمل‌های غذایی درمان شود.

  • بیماری های سیستمیک

از جمله اختلالات کلیوی، بیماری کبد، آسیب های عروقی و بیماری های خون، آمیلوئیدوزAmyloidosis اختلالات بافت همبند و التهاب مزمن، عدم تعادل هورمونی (از جمله کم کاری تیروئید) و سرطان ها و تومورهای خوش خیم که بر روی اعصاب تاثیر می گذارند.

  • سکته مغزی

سوزش دست‌ها و پاها ممکن است نشانه‌ای از وقوع سکته مغزی باشد.

این علائم به طور ناگهانی ظاهر شده و ممکن است شامل این موارد باشد: بی حسی یا ضعف در صورت، بازوها، ‌پاها به ویژه در یک سمت از بدن، گیجی، اختلال در تکلم، مشکل در ادراک، تاری دید، مشکل در راه رفتن، سرگیجه، از دست دادن تعادل هماهنگی.

  • دیابت  

    دیابت یا بیماری قند میتواند موجب گزگز در دست ها و پاها شود. به نظر میرسد دو سوم دیابتی ها به نوعی دچار آسیب های عصبی میشوند. كاهش قند خون به علت مصرف زیاد دارو در فرد دیابتی هم میتواند موجب گزگز شود.

  • اضطراب

     مورمور شدن دست و پاها و اضطراب ممکن است از نظر روانشناختی مرتبط باشند. به همین دلیل، هنگامی که یک فرد احساس اضطراب می کند، ممکن است در بدن به اینگونه ظاهر شود.

  • آسیب دیدگی

    آسیب دیدگی های دست مانند فشار ناشی از دیسک فتق و یا استخوانی که از جا در رفته است موجب میشود که عصب ها فشرده شده، خرد شده و یا آسیب ببینند واین عوامل موجب گزگز شدن در آن ناحیه میشود.

عفونت‌ها

برخی عفونت‌ها نیز باعث ایجاد التهاب عصبی و در نهایت احساس سوزش می‌شوند.از عفونت‌هایی که باعث ایجاد این عارضه می‌شوند می‌توان به اچ آی وی،‌ ایدز، هپاتیت B و C، جزام،‌ زونا و بیماری لایم اشاره کرد.

درمان سوزن سوزن شدن بدن

  • کمپرس گرما

اولین چیزی که باید انجام دهید کمپرس گرم بر روی منطقه آسیب دیده است. این افزایش جریان خون به منطقه بی حس کمک خواهد کرد. علاوه بر این عضلات و عصب را شل میکند.
یک لیف حمام آب گرم به منطقه آسیب دیده بمدت 5 تا 7 دقیقه قرار دهید و تا زمان از بین رفتن بی حسی تکرار کنید، همچنین می توانید یک دوش آب گرم بگیرید.

کمپرس سرد و گرم رو با هم داشته باش

  • ورزش درمانی

ورزش می تواند گردش خون و اکسیژن را به تمام قسمت های بدن برساند، در نتیجه از بی حسی و مور مور شدن در هر نقطه از بدن جلوگیری می شود.

علاوه بر این، ورزش منظم باعث بهبود بی حسی شده و از بسیاری از مشکلات دیگر جلوگیری می کند.

تمرینات ساده دست و پا به مدت 15 دقیقه در روز در صبح همچنین، در محل کار، ورزش دست ، مچ دست، دست و پا و کشش دادن آنها است.

  • ماساژ درمانی

ماساژ ملایم نواحی که احساس گزگز و بی حسی در آن دارید می تواند باعث تحریک اعصاب و ماهیچه ها و بهبود عملکرد کلی آنها شود.

با این حال، اطمینان حاصل کنید که روش ماساژ توسط ماساژور حرفه ای که از وضعیت شما آگاه است، انجام شود.

ماساژور دستی مینی

  • استفاده از بریس یا مچ بند طبی

بریس ها رایج‌ترین روش درمانی غیر جراحی برای سوزن سوزن شدن انگشتان دست هستند.

مچ بند طبی وضعیت مچ دست را در حالت طبیعی تثبیت و بی حرکت می‌کنند و به این ترتیب ناراحتی‌های مربوط به این بیماری را از بین می‌برند.

مچ دست در حالت طبیعی و آزاد خود حداکثر فضا را برای تونل کارپال ایجاد می‌کند و به این ترتیب می‌تواند باعث کاهش فشار وارد شده به اعصاب میانی و خلاص شدن از دست علائم بیماری شود.

استفاده از بریس در زمان خواب می‌تواند مچ دست را در حالت عادی نگه دارد. این ابزارها از آسیب دیدن اعصاب میانی به خاطر خم شدن مچ دست در زمان خواب جلوگیری می‌کند.

بریس همچنین می‌تواند برای انجام فعالیت‌هایی استفاده شود که امکان تشدید علائم بیماری از جمله بی حسی و خواب رفتن دست به واسطه انجام آن‌ها وجود دارد.

مچ بند طبی حوله ای پاک سمن

بهبود سبک زندگی به بهبود و کنترل این بیماری کمک می کند، از جمله داشتن یک وزن ایده آل، اجتناب از قرار گرفتن در معرض سموم، پیگیری برنامه های ورزشی تحت نظارت پزشک، انتخاب یک رژیم غذایی متعادل و اجتناب از مصرف الکل.

به علاوه توصیه می شود سیگار را ترک کنید، زیرا منجر به محدود شدن خونرسانی و مواد مغذی به اعصاب محیطی می شود.

 


بیشتر افراد گاهی اوقات در دست یا پای خود احساس گزگز می‌کنند. با اینکه خود حس گزگز در دست و پا ناخوشایند است، اما عموما علت آن چندان جدی نیست. با این حال، اگر گزگز شدن دست یا پا به طور مرتب رخ دهد، این امکان وجود دارد که علت آن عارضه‌ای جدی‌تر باشد. در ادامه به بررسی برخی دلایل گزگز دست و پا می‌پردازیم.

برای گزگز دست و پا علل متعددی وجود دارد که بیشتر این علل نیز موقتی هستند. در همین حال، اگر فرد به حالتی غیرعادی بنشیند یا بخوابد، شاید به عصبی فشار وارد شود و همین مورد موجب گزگز دست‌ و پا شود. به گزگز، مورمور و یا سوزن سوزن شدن نیز گفته می‌شود که در گفت‌وگوی عامیانه هر دو کاربرد بیشتری دارند.  

توجه: برای اینکه به علت دقیق گزگز دست و پا پی ببرید بهتر است قبل از هر اقدامی به پزشک مراجعه کنید و در مورد علت این موضوع پیش‌داوری نکنید.

برخی علل گزگز دست و پا ممکن است جدی‌تر باشند و به همین جهت به تشخیص به‌موقع و درمان مناسب احتیاج دارند.

دلایل احتمالی گزگز دست و پا

بسیاری از علل حس گزگز با عارضه‌ای به نام نوروپاتی محیطی (Peripheral neuropathy) ارتباط دارند. این نوع آسیب عصبی به بی‌حسی و گزگز دست و پا منتهی می‌شود. با این حال، عارضه‌ها و بیماری مختلفی وجود دارند که می‌توانند به نوروپاتی محیطی منتهی شوند. در ادامه علل نوروپاتی محیطی و سایر عواملی که ممکن است منجر به گزگز دست و پا شوند را مرور می‌کنیم.

۱. مومور شدن دست و پا بر اثر فشردگی عصب

فرد ممکن است به دلیل فشردگی عصب (Pinched nerve) در دست و پای خود احساس گزگز کند. این عارضه ممکن است در اثر آسیب‌دیدگی یا تورم در فرد رخ دهد. سایر علائم فشردگی عصب شامل درد و حرکات محدود است. برخی درمان‌های متداول برای درمان فشردگی عصب عبارتند از:

  • استراحت 
  • دارو
  • فیزیوتراپی

در صورتی که هیچ‌کدام از روش‌های درمانی فوق برای فرد مؤثر نبود، گزینه بعدی می‌تواند عمل جراحی باشد. 

۲. استنشاق سموم و گزگز دست و پا

بلعیدن یک ماده سمی یا جذب توکسین‌های مختلف از طریق پوست ممکن است باعث گزگز در پاها شود. سمومی که منجر به گزگز یا مورمور شدن می‌شوند عبارتند از:

  • آرسنیک (Arsenic)
  • تالیم (Thallium)
  • جیوه (Mercury)
  • ضد یخ (Antifreeze)

در صورت مسمومیت با هر کدام از این سموم باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

۳. تاثیر مصرف الکل بر گزگز دست و پا

الکل یک توکسین محسوب می‌شود و می‌تواند به بافت عصبی آسیب برساند. مصرف بی‌رویه الکل ممکن است به نوعی نوروپاتی محیطی به نام نوروپاتی الکلی (Alcoholic neuropathy) منجر شود. این عارضه که از شایع‌ترین عوارض عصبی اعتیاد به الکل است می‌تواند باعث درد و گزگز دست و پا و سایر اندام‌های بدن شود.

این علائم به دلیل آسیب‌دیدگی اعصاب محیطی بر اثر مصرف الکل به وجود می‌آید.

تحقیقات نشان داده‌اند که بین ۲۵ تا ۶۶ درصد از افرادی که برای مدت طولانی به الکل‌ اعتیاد داشتند، به نوروپاتی الکلی مبتلا هستند. عموما در درمان این دست بیماران از فرد خواسته می‌شود که مصرف الکل خود را کاهش دهد یا آن را به طور کامل قطع کند. 

۴. مورمور شدن دست و پا بر اثر اضطراب و حملات پانیک

افرادی که دائما حس اضطراب دارند ممکن است دچار هایپرونتیلیشن (hyperventilating) شوند که این عارضه می‌تواند باعث گزگز پا شود. هایپرونتیلیشن، یکی از علائم شایع اضطراب است و مشخصه‌ اصلی آن نیز تندی تنفس است. هایپرونتیلیشن باعث برهم خوردن توازن بین دی‌اکسید کربن و اکسیژن می‌شود و در نتیجه آن فرد ممکن است دچار گزگز دست و پا شود.

گزگز پا و اضطراب ممکن است از نظر روانشناسی نیز به هم مرتبط باشند. در واقع، فردی که دچار اضطراب می‌شود، معمولا نسبت به حواس بدنی خود آگاهی بیشتری پیدا می‌کند. 

درمان‌های اضطراب عبارتند از:

  • رفتاردرمانی شناختی
  • گفتاردرمانی
  • داروهای ضد اضطراب
  • انجام فعالیت‌هایی برای سلامتی مانند یوگا، مراقبه و ذهن‌آگاهی یا حضور در لحظه

در حملات پانیک فرد به طور ناگهانی دچار ترس، اضطراب، تپش قلب و هایپرونتیلیشن می‌شود و حس مرگ به فرد دست می‌دهد. در این حالت نیز ممکن است فرد دچار گزگز دست و پا شود.

۵. سوزن سوزن شدن دست و پا در بارداری

گزگز پا برای افراد باردار شایع است. افراد باردار اغلب در این دوران با احساس گزگز در پاهای خود مواجه می‌شوند. رحم ممکن است با رشد تدریجی جنین روی اعصاب پا فشار وارد کند و این امر به نوبه خود ممکن است باعث گزگز شود. نوشیدن آب کافی، تغییر وضعیت نشستن یا خوابیدن و استراحت کردن با بالا نگه داشتن پاها می‌تواند به رفع گزگز کمک کند. 

با این حال، در صورتی که فرد با هرکدام از وضعیت‌های زیر مواجه شد، بهتر است به پزشک مراجعه کند:

  • رفع نشدن گزگز پا
  • احساس ضعف در نواحی مختلف بدن
  • تورم پا یا سایر اندام‌ها 

۶. گزگز دست و پا بر اثر آسیب فشار تکراری (RSI)

آسیب فشار تکراری ممکن است باعث گزگز دست‌ شود. آسیب فشار تکراری زمانی اتفاق می‌افتد که فرد بیش از حد و برای مدت طولانی و بدون استراحت فعالیت‌های تکراری را انجام دهد. آسیب فشار تکراری که از آن به عنوان «اختلال اندام فوقانی کاری» نیز نام برده می‌شود می‌تواند حاصل حالت‌های بد بدن در هنگام نشستن یا ایستادن باشد.

آسیب فشار تکراری معمولا روی این نواحی بدن تاثیر می‌گذارد:

  • مچ و دست
  • بازو و آرنج
  • گردن و شانه

سایر علائم آسیب فشار تکراری عبارتند از:

  • درد
  • حساسیت
  • التهاب
  • سفتی عضله
  • احساس ضعف
  • گرفتگی عضله

درمان‌های آسیب فشار تکراری نیز عبارتند از:

  • داروهای ضد التهاب
  • کمپرس آب سرد
  • بانداژ پلاستیکی

۷. نقش کمبود ویتامین در مورمور شدن دست و پا

کمبود ویتامین E ،B1 ،B6 ،B12، ویتامین B3 یا نیاسین ممکن است باعث گزگز دست یا پاها شود. ویتامین‌هایی که نام بردیم، نقش حیاتی در عملکرد عصبی بدن ایفا می‌کنند. کمبود ویتامین B12 ممکن است منجر به نوروپاتی محیطی شود. سایر علائم کمبود ویتامین‌ها عبارتند از:

  • سرگیجه
  • تنگی نفس
  • احساس خستگی
  • سردرد
  • مشکلات گوارشی
  • درد در قفسه سینه
  • حالت تهوع
  • هپاتومگالی یا بزرگ شدن کبد

کمبود ویتامین با از سر گرفتن یک رژیم غذایی سالم یا مصرف مکمل‌های غذایی مناسب درمان می‌شود.

۸. گزگز دست و پا از علائم ام ‌اس

ام اس (MS) یا تصلب بافت چندگانه، یک بیماری التهابی است که به سلول‌های عصبی مغز و نخاع فرد آسیب وارد می‌کند. بی‌حسی یا گزگز پا از علائم اولیه‌ی بیماری ام اس محسوب می‌شود. همچنین مبتلایان به بیماری ام اس ممکن است قبل از تشخیص بیماری نیز دچار گزگز دست و پا شوند. 

سایر علائم ام اس عبارتند از:

  • مشکلات بینایی
  • انواع درد
  • اسپاسم یا  انقباض و گرفتگی ممتد غیرارادی عضلانی
  • خستگی
  • سرگیجه
  • مشکل در برقراری تعادل
  • مشکلات مثانه و دستگاه ادراری
  • اختلال در عملکرد جنسی
  • اختلالات شناختی

در صورتی که فرد مشکوک به داشتن بیماری ام اس است، باید حتما به پزشک مراجعه کند تا هرچه سریع‌تر روند تشخیص و در صورت ابتلا به ام اس، درمان بیماری طی شود.

۹. گزگز دست و پا ناشی از عوارض دارو

عوارض جانبی برخی داروهای خاص ممکن است گزگز دست و پا باشد. این دست داروها عبارتند از داروهایی که برای درمان بیماری‌ها و عارضه‌های زیر تجویز می‌شوند:

  • سرطان
  • ایدز
  • اچ آی وی (HIV)
  • تشنج
  • عارضه‌های قلبی
  • فشار خون بالا

۱۰. سوزن سوزن شدن دست و پا به دلیل عفونت

برخی عفونت‌ها موجب التهاب عصب می‌شوند. التهاب نیز می‌تواند منجر به گزگز دست یا پا شود. عفونت‌هایی که ممکن است باعث این مشکل شوند عبارتند از:

  • ایدز
  • HIV
  • هپاتیت B و هپاتیت C
  • جذام
  • زونا (Shingles)
  • بیماری لایم (Lyme disease)

در صورتی که فرد نسبت به ابتلا به یک نوع عفونت مشکوک است، بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کند. پزشک آزمایش‌های مناسبی از جمله آزمایش خون را برای تشخیص عفونت انجام می‌دهد و در صورت تشخیص عفونت، درمان‌های لازم انجام می‌شوند.

۱۱.مورمور شدن دست و پا بر اثر نارسایی کلیه

گزگز دست و پا ممکن است یکی از علائم نارسایی کلیه باشد. دیابت و فشار خون بالا از عواملی هستند که خطر ابتلا به نارسایی‌های کلیوی را افزایش می‌دهند. سایر علائم نارسایی کلیه عبارتند از:

  • گرفتگی عضله
  • پیچیدگی عضله
  • ضعف عضلانی

چنانچه فرد نسبت به هرگونه نارسایی کلیوی مشکوک است، بهتر است به پزشک معالج خود مراجعه کند. نارسایی شدید کلیه با دیالیز یا پیوند کلیه درمان می‌شود.

۱۲. بیماری‌ خودایمنی عامل گزگز دست و پا

بیماری خودایمنی (Autoimmune disease) ممکن است باعث گزگز دست یا پا شود. بیماری خود ایمنی هنگامی رخ می‌دهد که دستگاه ایمنی فرد به بدن خود فرد حمله می‌کند. 

انواع بیماری‌های خود ایمنی که ممکن است موجب گزگز یا سوزن سوزن شدن دست و پا شوند عبارتند از:

  • لوپوس اریتماتوس سیستمیک (SLE)
  • بیماری سلیاک (Coeliac disease)
  • روماتیسم مفصلی

برای تشخیص بیماری خود ایمنی، پزشک ممکن است:

  • از سوابق پزشکی و سابقه بیماری‌های خانوادگی فرد سوال کند 
  • معاینات جسمی را انجام دهد
  • از فرد آزمایش خون بگیرد

برای درمان بیماری‌های خود ایمنی معمولا از داروهای استروئیدی و سرکوبگر ایمنی و تغییر رژیم غذایی بهره برده می‌شود.

۱۳. تاثیر دیابت بر گزگز دست و پا

بیماری دیابت موجب بالا رفتن قند خون فرد می‌شود که به نوبه خود می‌تواند موجب آسیب عصبی شود. به همین دلیل فرد مبتلا به دیابت ممکن است دچار گزگز دست و پا شود. به این عارضه نوروپاتی دیابتی گفته می‌شود.

سایر علائم دیابت عبارتند از:

  • احساس تشنگی شدید
  • تکرر ادرار
  • تشدید گرسنگی 
  • خستگی
  • تاری دید
  • ترمیم آهسته زخم
  • کاهش بدون دلیل وزن

درمان دیابت شامل موارد زیر است:

  • تجویز داروهایی مانند انسولین برای کنترل قند خون 
  • تغییر رژیم غذایی
  • ورزش

۱۴. ارتباط بیماری شریان محیطی و گزگز دست و پا

بیماری شریان محیطی (Peripheral artery disease) روی دستگاه گردش خون فرد اثر می‌گذارد و منجر به تنگ شدن عروق خونی می‌شود.

گردش خون ضعیف می‌تواند باعث گزگز دست و پا شود. در صورت عدم درمان این عارضه با پدید آمدن پلاک در دیواره‌های شریانی فرد ممکن است دچار سکته یا حمله قلبی شود. درمان بیماری شریان محیطی معمولا شامل تغییر شیوه زندگی و عمل جراحی است.

۱۵. مورمور شدن دست و پا از علائم سکته

گزگز دست و پا ممکن است یکی از علائم سکته نیز باشد.

علائمی که بلافاصله پس از سکته بروز پیدا می‌کنند عبارتند از:

  • بی‌حسی یا ضعف در صورت، بازو یا پا به خصوص در یک طرف بدن
  • احساس گیجی
  • مشکل در تکلم
  • مشکل در فهم 
  • تاری دید
  • مشکل در راه رفتن
  • سرگیجه
  • از دست دادن تعادل
  • از دست دادن هماهنگی بدن

اگر فرد یک یا چند مورد از این علایم را تجربه کرد، باید فورا با اورژانس تماس بگیرد.

منبع:

medicalnewstoday

از کدام خدمات دکتردکتر استفاده کنیم؟

نوبت‌دهی اینترنتی

اگر شما هم در خصوص مشکل خود نیاز به پزشک دارید با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه خود، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص مغز و اعصاب روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت نوبت اینترنتی از پزشک

ویزیت تلفنی

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص مغز و اعصاب دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

تماس تلفنی با پزشک

پرسش و پاسخ پزشکی

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

ثبت سوال پزشکی
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
دریافت نوبت دکتر


عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران گفت: احساس سوزن سوزن شدن پا از سطح ملایم تا شدید در افراد مختلف مشاهده می‌شود و علت آن متعدد و مختلف است.

دکتر غلامرضا زمانی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: پارستزی، اصطلاح درمانی برای احساس گرما و درد و نیز احساس سوزن سوزن شدن پا یا مورمور شدن است.

وی ادامه داد: این احساس می‌تواند از سطح ملایم تا شدید در افراد مختلف مشاهده شود و نیز امکان ایجاد آن به صورت حاد (کوتاه مدت) یا مزمن (بلند مدت) به‌طور طبیعی وجود دارد و علت سوزش کف پا متعدد و مختلف است و می‌تواند از خستگی ساده تا شرایط جدی‌تر همچون وارد شدن آسیب به اعصاب، ناهنجاری ستون فقرات یا مشکلات چرخش خون باشد.

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران افزود: بنابراین هنگام مشاهده این شرایط باید دلیل اصلی مشکل در اسرع وقت تشخیص داده شود تا از وارد شدن آسیب بلند مدت و گسترش احتمالی بیماری جلوگیری کرد.

زمانی گفت: در این رابطه مشکلات سیستمیک بدن همچون ابتلا به بیماری دیابت و آسیب‌های وارد شده به اعصاب در ناحیه کمر می‌تواند باعث نوروپاتی یا از دست دادن احساس در پاها شود و این شرایط اغلب باعث سوزش سر انگشتان دست و پا می‌شود و افرادی که از سندروم سوزن سوزن شدن رنج می‌برند، ممکن است به‌طور هم زمان با مشکلاتی در سایر نقاط بدن خود مواجه باشند.

وی ادامه داد: علاوه بر احساس سوزش، علائم اصلی ابتلا به پارستزی شامل قرمز شدن، ورم و التهاب، افزایش تعریق، درد کف پا ناشی از گرفتگی و احساس افزایش دما در پاها است.

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران تصریح کرد: این شرایط، نشانه‌ای از ایجاد مشکلات جدی‌تر برای فرد است و باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

زمانی گفت: فتق دیسک کمر، تنگ شدن کانال نخاعی و سُرخوردگی مهره‌های کمر در ناحیه کمر می‌تواند باعث تحریک عصب سیاتیک شود و در نهایت این تحریک با ایجاد درد در ناحیه پا همراه می‌شود.

وی اظهار کرد: دلایل عادی ابتلا به پارستزی شامل کار کردن زیاد، چاقی و اضافه وزن، مشکلات خونی، اعتیاد به مصرف الکل، مشکلات چرخش خون، گیر افتادن عصب، فقر ویتامین B، بیماری نقرس، ضربه خوردن، بیماری پای ورزشکاران، نوروما یا تومور عصبی، نوروپاتی محیطی، بیماری دیابت، قرار گرفتن در معرض مواد سمی یا شیمیایی و درماتیت تماسی است.

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران گفت: یک نکته مهم درباره تشخیص سوزش و داغ شدن پا این است که دلیل خاص سوزش و داغ شدن کف پا به‌طور دقیق با انجام معاینات لازم توسط یک پزشک با تجربه تشخیص داده شود.

وی با اشاره به اینکه پزشک می‌تواند از برنامه درمانی مناسب با توجه به علت مشکل استفاده کند، تصریح کرد: درمان انتخاب شده در این حالت می‌تواند به سادگی عوض کردن کفش یا درمان‌های سیستمیک برای اصلاح دلیل اصلی بیماری باشد.

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران ادامه داد: پوشیدن کفش مناسب، پوشیدن جوراب نخی به منظور کاهش سطح عرق کردن پا، شستشوی پا با آب خنک، افزایش مواد مغذی مورد استفاده به صورت روزانه به خصوص ویتامینB، استراحت دادن به پا تا حد ممکن، بالا نگه داشتن پا در زمان استراحت، کاهش مصرف مواد مسکن و یا الکل از جمله فعالیت‌هایی است که می‌توان از آن‌ها در خانه برای کاهش مشکل و ناراحتی تا زمان بهره‌گیری از خدمات درمانی حرفه‌ای استفاده کرد.

زمانی افزود: تجویز دارو (داروهای ضد قارچ و نیز داروهای مسکن، عصبی و دیابتی)، تجویز انواع مختلف پمادها و کرم‌های موضعی، استفاده از کفش یا کفی‌های طبی مخصوص، برنامه‌ریزی درمانی برای ترمیم اعصاب آسیب دیده یا مشکلات خاص ایجاد شده برای اعصاب، مفاصل یا عضلات (شامل مشکلات موجود در ناحیه کمر)، مصرف مکمل‌های ویتامینی از دیگر روش‌های درمان این بیماری است.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا