پزشکی

علت ورم قوزک پای راست بدون درد

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:
علائم مشابه کرونا
خون دماغ یا گوش درد
مشکل در بلع
خون در مدفوع
اختلال خواب
درد کمر، پا، دست یا زانو
سردرد
معده درد یا حالت تهوع
زخم مداوم دهانی
سرفۀ مزمن
اضطراب و استرس

هر جایی که هستی، بدون مراجعه به آزمایشگاه، تست کرونا بده!

تست کرونا در محل

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

حلق و دهان، دروازۀ بدن هستن. وجود مشکل در اونها برای بقیۀ اندام‌ها هم مشکل ایجاد می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافتِ مشاوره

علت‌های مشاهدۀ خون در مدفوع می‌تواند هموروئید، بواسیر، کولیت روده و… باشه. برای تشخیص و درمان درست و به موقع، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

اختلال خواب اگه جدی گرفته نشه، سلامت جسم و روان رو درگیر می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص اعصاب و روان بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

دردهای اسکلتی یکی از شایع‌ترین علائم ایرانی‌هاست، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سردرد علت‌های مختلفی داره؛ از اضافه وزن گرفته تا اختلال در هورمون‌ها. برای تشخیص درست علت سردردت تا دیر نشده علائمت رو به متخصص مغز و اعصاب بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سرطان معده سومین سرطان شایع ایران است. همین حالا علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافتِ مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مُشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص ریه بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به کارشناس روانشناس بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

پیچ خوردگی مچ پا در حقیقت آسیب دیدگی نوارهای سخت بافتی یا همان رباط هایی است که استخوان های پا را احاطه کرده‌اند و آن ها را به پا متصل می کنند. این آسیب معمولاً زمانی رخ می دهد که مچ پا به طور اتفاقی پیچ بخورد یا به شکل نادرستی چرخانده شود. این کار می تواند رباط هایی را که استخوان مچ پا و مفاصل شما را بهم نزدیک می کنند، کشیده یا پاره کند.

تمام رباط ها دامنه حرکتی و محدوده خاصی دارند که به آن ها این امکان را می دهد که مفاصل را ثابت نگه دارند. وقتی رباط های اطراف مچ پا از این مرزها رد شوند، باعث پیچ خوردگی می شود. پیچ خوردگی مچ پا معمولاً آسیب دیدگی رباط های خارج مچ پا را نیز در بر دارند.

اگر پایتان پیچ بخورد باید بلافاصله با پزشکتان تماس بگیرید. پزشک می تواند شدت آسیب را تعیین کرده و دوره درمان مناسب را به شما توصیه کند. بهبودی کامل مچ پای پیچ خورده ممکن است از چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

چه چیزی باعث پیچ خوردگی مچ پا می شود؟

پیچ خوردگی مچ پا اغلب هنگامی رخ می دهد که پا ناگهان پیچ می‌خورد یا می‌چرخد. این چرخش باعث می شود مفصل مچ پا از موقعیت طبیعی خود خارج شود. گاهی در اثر حرکت ناگهانی یا غیرمنتظره حین فعالیت بدنی، ممکن است مچ پا به سمت داخل پیچ بخورد. این پیچش باعث کشیدگی یا پارگی یک یا چند رباط در اطراف مچ پا می شود.

در اثر این پارگی ممکن است تورم یا کبودی در اطراف مچ ایجاد شود. همچنین ممکن است هنگام قرار دادن وزن روی ناحیه آسیب دیده، احساس درد یا ناراحتی کنید. البته تاندون ها، غضروف ها و رگ های خونی نیز ممکن است به دلیل پیچ خوردگی آسیب ببینند.

پیچ خوردگی مچ پا می تواند برای هر کسی در هر سنی رخ دهد. ورزش کردن، راه رفتن روی سطوح ناهموار یا حتی پوشیدن کفش نامناسب می تواند باعث این نوع آسیب شود.

علائم پیچ خوردگی مچ پا

در صورت مشاهده علائم زیر در مچ پا ممکن است دچار پیچ خوردگی مچ پا شده باشید:

  • تورم
  • نرم شدن
  • کبودی
  • درد
  • عدم توانایی تحمل وزن بر روی مچ پای آسیب دیده
  • تغییر رنگ پوست
  • سفتی

مچ پا می تواند انواع مختلفی از آسیب ها را تحمل نماید. هنگامی که مشکلی در ناحیه مچ پا دارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. زیرا پزشک می‌تواند تشخیص دهد که آسیب وارد شده به مچ پایتان نوعی پیچ خوردگی بوده است یا آسیب جدی‌تر دیده‌اید.

تشخیص پیچ خوردگی مچ پا

در صورتی که پای شما پیچ خورده باشد، پزشک با انجام معاینه فیزیکی، می‌تواند مشخص کند کدام رباط ها پاره شده اند. ممکن است لازم باشد تا در طول معاینه، مفصل مچ پا به روش های مختلف توسط پزشک حرکت داده شود تا دامنه حرکتی شما با دقت بررسی شود.

همچنین برای اطمینان از این که استخوان شما دچار شکستگی شده است یا نه می‌توان آزمایش های تصویربرداری مختلفی مانند اشعه ایکس انجام داد. در صورتیکه پزشک به شکستگی، آسیب جدی به رباط ها یا آسیب به سطح مفصل مچ پا مشکوک باشد، ممکن است درخواست انجام MRI دهد. آزمایش MRI از یک میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از بدن استفاده می کند. این کار به پزشک اجازه می دهد تا تشخیص مناسبی بدهد.

پیچ خوردگی مچ پا چگونه درمان می شود؟

پیچ خوردگی مچ پا نیز مانند هر مشکل دیگری قابل درمان است. درمان پیچ خوردگی مچ پا باعث بهبودی می شود و از ناراحتی بیشتر جلوگیری می کند. این نکته بسیار مهم است که هنگامی که مچ پایتان در حال بهبودی است، ناحیه آسیب دیده متحمل وزن نشود.

الف) درمان‌های خانگی

ممکن است در برخی موارد بتوانید پیچ خوردگی های خفیف مچ پا را در خانه درمان کنید. درمان های خانگی توصیه شده در این زمینه شامل موارد زیر است:

  • اسفاده از از بندهای الاستیک (مانند باند ACE) برای پیچیدن به دور مچ پا
    اما توجه داشته باشید که این بندها نباید خیلی محکم بسته شوند!
  • بستن مچ بند برای حمایت از مچ پا
  • استفاده از عصا در صورت نیاز
  • بلند کردن پای خود با بالش برای کاهش تورم
  • مصرف مسکن مانند ایبوپروفن یا استامینوفن برای کنترل درد
  • استراحت کافی و نینداختن وزن روی مچ پا
  • استفاده از یخ در محل آسیب دیده در اسرع وقت برای کاهش تورم

در صورت استفاده از یخ برای کاهش تورم، به یاد داشته باشید که در روز اول لازم است که 3 الی 4 بار در طول روز و هر بار به مدت 20 تا 30 دقیقه بر ناحیه آسیب دیده یخ بگذارید. پس از آن، طی دو روز آینده نیز هر سه تا چهار ساعت یک بار از یخ برای کاهش التهاب استفاده کنید.

پزشک ممکن است به شما توصیه کند که تا زمانی که درد کاهش یابد، از مچ پای آسیب دیده خود استفاده نکنید. برای پیچ خوردگی خفیف، ممکن است یک هفته تا 10 روز طول بکشد، در حالی که بهبود پیچ خودگی شدیدتر ممکن است تا چند هفته هم طول بکشد.

ب) جراحی

بندرت ممکن است که برای پیچ خوردگی مچ پا جراحی لازم باشد. اما ممکن است در صورتی که آسیب وارد شده به رباط ها شدید باشد، جراحی بهترین راهکار درمان باشد. همچنین در صورتیکه شواهدی از بی ثباتی مچ پا وجود داشته باشد یا هنگامی که آسیب وارد شده به مچ با درمان غیر جراحی بهبود پیدا نکند، انجام جراحی ضروری می شود. جراحی مچ پا به دو صورت انجام می‌شود:

  • آرتروسکوپی
    در حین آرتروسکوپی، جراح به داخل مفصل نگاه می کند تا ببیند آیا قطعات استخوان یا غضروف با اتصالات ضعیف وجود دارند یا کاملا آسیب دیده هستند.
  • بازسازی
    جراح برای جراحی بازسازی، رباط پاره شده را با بخیه ترمیم می کند. همچنین ممکن است از رباط ها یا تاندون های دیگر اطراف پا یا مچ پا برای ترمیم رباط های آسیب دیده استفاده کند.

نوع جراحی مورد نیاز به شدت پیچ خوردگی مچ پا و سطح فعالیت فرد بستگی دارد. پس از جراحی، توان بخشی نقش موثری در روند بهبودی دارد. برای بازیابی حرکت و تقویت عضله مچ پا، باید ویزیت های مستمر توسط پزشک انجام گیرد و همچنین فرد باید تمرینات کامل فیزیوتراپی داشته باشد. بسته به میزان پیچ خوردگی مچ پا و نوع جراحی، توان بخشی ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد.

چشم انداز طولانی مدت فردی که دچار پیچ خوردگی مچ پا شده است

در بیشتر موارد پیچ خوردگی مچ پا مشکل خیلی جدی به وجود نمی‌آورد و با درمان مناسب، کاملاً بهبود می یابد. مدت زمان مورد نیاز برای بهبودی کامل نیز به شدت پیچ خوردگی بستگی دارد. معمولا بهبودی پیچ خوردگی های مچ پا چند هفته طول می کشد. البته بهبود پیچ خوردگی های شدیدتر ممکن است ماه ها طول بکشد.

اگرچه درد و تورم سرانجام برطرف می شود، اما ممکن است مچ پای آسیب دیده به محکمی مچ پای سالم نباشد. پزشک شما ممکن است تمرینات خاصی را برای تقویت عضله اطراف مچ پا پیشنهاد دهد. اما انجام همه این تمرین‌ها باید تحت نظر پزشک باشد.

چگونه می توان از پیچ خوردگی مچ پا جلوگیری کرد؟

می توان با این کارها از خطر پیچ خوردگی مچ پا پیشگیری کرد:

  • پیچیدن مچ پای آسیب دیده در یک بانداژ کشسان
  • استفاده از مچ بند در صورت لزوم
  • انجام تمرینات تقویت کننده
  • اجتناب از پوشیدن کفش پاشنه بلند
  • گرم کردن بدن و پاها قبل از ورزش
  • پوشیدن کفش های محکم و با کیفیت
  • توجه به سطوحی که روی آن قدم می زنید
  • کند کردن یا متوقف کردن فعالیت های خود هنگامی که احساس خستگی می کنید

نکته مهمی که باید همواره مورد توجه قرار گیرد این است که پیچ خوردگی مچ پا در صورت عدم درمان می تواند منجر به درد طولانی مدت و بی ثباتی در مچ پا شود. بنابراین بهتر است سرسری از این دردها نگذرید.

[sibwp_form id=1]

شما عزیزان برای کسب اطلاعات در مورد آسیب های ورزشی می‌توانید از راهنمایی‌های پزشک متخصص طب فیزیکی یا بهترین پزشک ارتوپد استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از بهترین دکترهای ارتوپد و دکتر متخصص طب فیزیکی تهران را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب پزشک مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان  مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

منبع : Healthline

 73,267 بازدید

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 110


ورم قوزک پا، علامت خطر

ورم پا

ورم قوزک پا شایع بوده و نگران کننده نیست به خصوص اگر پس از ایستادن یا راه رفتن زیاد ایجاد شده باشد. اما اگر ورم قوزک پا یا خود پا مدت زمان زیادی طول کشیده و بهبود نیابد یا با علائم دیگری همراه باشد ممکن است یک نشانه از بیماری باشد. در این مطلب به انواع دلایل تورم قوزک پا و درمان های موجود می پردازیم.

ورم قوزک پا از عوارض بارداری

ورم در نقاط مختلف بدن خصوصا در پا طی ماه های آخر بارداری امری شایع است. اگرچه ورم ناگهانی یا شدید قوزک پا ممکن است نشانه پره اکلامپسی یا افزایش فشار خون و وجود پروتئین در ادرار باشد. این عارضه معمولا پس از هفته ۲۰ بارداری رخ می دهد. اگر تورم قوزک پا در بارداری با علائم دیگری از جمله موارد زیر همراه باشد نیاز به بررسی تخصصی بیشتری دارد:

  • تهوع
  • سر درد
  • استفراغ
  • شکم درد
  • تکرر ادرار
  • تغییرات بینایی

آسیب به پا

آسیب به پا یا قوزک می تواند به ورم قوزک پا منجر شود. شایع ترین نوع ناشی از آسیب به پا پیچ خوردگی قوزک پا است. پیچ خوردگی زمانی ایجاد می شود که لیگامان مچ پا یا نقاط دیگر آن کشیده می شود. برای بهبود این مشکل باید چند روز به پاهای خود استراحت دهید. از راه رفتن یا ایستادن و انداختن وزن خود روی پا پرهیز نمایید. استفاده از کمپرس سرد، بستن پا با باند کشی و بالا قرار دادن پاها نسبت به قلب نیز می توانند درد و التهاب را کاهش دهند. در صورت افزایش شدت درد یا عدم بهبود باید به متخصص مراجعه کنید.

ورم قوزک پا ناشی از ادم لنفاوی

تجمع مایع لنفاوی در بافت ها می تواند به علت عدم وجود عروق لنفاوی یا مشکلات عروق لنفاوی پس از جراحی غدد لنفاوی ایجاد شود. لنف یک مایع غنی از پروتئین است که به صورت طبیعی در یک سیستم وسیع از عروق کوچک و عروق کاپیلاری حرکت می کند. این مایع با رسیدن به غدد لنفاوی درون خلل و فرج آن ها غربال شده و ترکیبات اضافی، سموم، باکتری ها و سایر مشتقات اضافی آن ها در این سیستم فیلتر می شود. توقف یا وجود مانع در مسیر لنف منجر به تجمع آن در بدن شده و عوارضی همچون عدم ترمیم زخم ها را به دنبال دارد. علل احتمالی ادم لنفاوی عبارتند از:

  • رادیوتراپی
  • جراحی خارج کردن غدد لنفاوی در افراد مبتلا به سرطان

ورم ناشی از نارسایی وریدی

ورم قوزک پا در اکثر موارد یکی از عوارض نارسایی وریدی است.
عدم بازگشت خون سیاهرگی (وریدی) از پا به سمت قلب منجر به تجمع خون در پا و ورم می گردد.
این تورم منجر به تغییرات پوستی شده و می تواند باعث بروز زخم های مزمن در پا شود.

زخم عروقی

از بیماری هایی که با نارسایی وریدی مرتبط هستند میت وان به ترومبوز، آمبولی و دی وی تی اشاره نمود.

ورم ناشی از عفونت

ورم پا و قوزک پا گاهی علامت عفونت در بدن است. افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی یا دیگر مشکلات عصبی پا ریسک بالاتری برای ابتلا به عفونت دارند. اگر به دیابت مبتلا هستید روزانه چندین بار پای خود را چک کنید. زیرا نوروپاتی دیابتی حس لامسه را تضعیف نموده و در آسیب و زخم های کوچک پا احساس نمی شوند. در صورت ابتلا به دیابت از کفش و جوراب دیابتی استفاده نموده و سلامت پاهای خود را تضمین کنید.

ورم قوزک پا در اثر لخته شدن خون

وجود لخته خونی در عروق پا یکی دیگر از دلایل تجمع خون در پا و در نتیجه ایجاد تورم است.
این لخته می تواند سطحی  بوده یا اینکه در عروق عمقی ایجاد شده باشد.
حرکت لخته خون خطر جدی محسوب شده که در صورت حرکت به سمت ریه یا قلب بیمار را با خطر جدی مواجه می کند.

مشکلات کلیوی، کبدی و قلبی

مشکلات کلیوی، کبدی و قلبی به دلیل تاثیر بر دفع الکترولیت ها و املاحی همچون نمک منجر به احتباس آب و ورم قوزک پا می شوند.
بنابراین اگر شاهد تورم قوزک پا همراه با نشانه هایی همچون خستگی، کاهش اشتها و افزایش وزن بودید باید به پزشک مراجعه کنید.
در صورت تنگی نفس، درد قفسه سینه، احساس فشار یا خفگی سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

داروهایی که موجب ورم قوزک پا می شوند

عوارض جانبی برخی از داروها ورم قوزک و پا است از جمله:

  • داروهای دیابت
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
  • هورمون هایی نظیر استروژن و تستوسترون
  • داروهای ضد افسردگی مهار کننده مونو آمین اکسیداز
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای همچون نورتریپتیلین
  • بلوکه کننده های کانال کلسیمی که نوعی داروی فشارخون هستند
  • استروئیدها شامل استروئیدهای آنابولیک و آندروژنیک و کورتیکواستروئیدها

برخی از این داروها ممکن است قابل حذف یا جایگزین کردن نبوده و تحمل عوارض جانبی آنها همچون تورم پا ضرورت داشته باشد.
اما در صورت شدت علائم ممکن است پزشک دوز دارو یا نحوه مصرف آن را کاهش دهد.
بنابراین در صورت مصرف این داروها، هر گونه ورم قوزک پا را به پزشک خود اطلاع دهید.

لینک مفید > کاربرد جوراب آنتی آمبولی چیست ؟

محصولات ارتوپدی


ورم مچ پا و دیگر قسمت های پا بسیار رایج است، و اغلب نگران کننده نیست. ایستادن یا راه رفتن طولانی مدت ، علت اصلی این مشکل است. اما اگر ورم مچ پا ادامه یابد و یا ورم مچ پا با علائم دیگری همراه شود، ممکن است ورم مچ پا نشانه یک بیماری باشد.

علت ورم مچ پا

عوارض بارداری: در دوران بارداری، بروز کمی ورم مچ و  ورم دیگر قسمت های پا طبیعی است. اما ورم بیش از حد و ناگهانی پا، ممکن است نشانه پری اکلامپسی باشد. این بیماری خطرناک، با افزایش فشار خون و ورود پروتئین به ادرار، بعد از هفته بیستم بارداری بروز می کند. اگر ورم پاهای شما بسیار شدید است، یا با علائمی مانند درد شکم، سردرد، کاهش دفعات ادرار، حالت تهوع و استفراغ، یا تغییراتی در بینایی شما همراه است، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

آسیب دیدگی در ناحیه ساق و مچ پا: آسیب دیدگی ساق و مچ پا، باعث ایجاد ورم مچ پا و ساق پا می شود. پیچ خوردگی مچ پا بسیار رایج است و در اثر ضربه یا گام اشتباه، که باعث کشیده شدن رباط ها می شود، اتفاق می افتد. برای کاهش این نوع ورم پا ، که نتیجه آسیب دیدگی است، استراحت کنید و از ایستادن روی پای صدمه دیده ، اجتناب کنید. از کیسه یخ استفاده کنید، مچ یا هر قسمت آسیب دیده پا را با باند کشی ببندید، و هنگام استراحت ،پای خود را بالاتر از سطح بدن، روی یک چهارپایه یا بالش قرار دهید.

لنفادم: علت ورم مچ پا می تواند لنفادم باشد. لنفادم نام یک بیماری است که به دلیل تجمع مایع لنفاوی در سلول ها به وجود می آید، و ممکن است در اثر مشکلات عروق لنفاوی، یا بعد از برداشتن غدد لنفاوی بروز کند. لنف یک مایع سرشار از پروتئین است، که در شبکه گسترده ای از عروق و مویرگ ها جریان دارد. غدد لنفاوی مانند فیلتر این مایع را از خود عبور می دهند، و مواد زائد بدن مانند باکتری ها را به دام می اندازند و از بین می برند. اگر عروق یا غدد لنفاوی دچار مشکل شوند، جریان این مایع مسدود می شود. اگر این مشکل از بین نرود، تجمع مایع لنف ،در روند بهبودی زخم های بدن اختلال ایجاد می کند، و منجر به عفونت و تغییر شکل اندام بدن می شود. بیماری لنفادم غالبا در بیماران سرطانی شایع است، و در اثر پرتو درمانی یا برداشتن غدد لنفاوی به وجود می آید.

نارسایی سیاهرگی(وریدی): علت ورم مچ پا و ساق پا می تواند نارسایی سیاهرگی باشد.در اثر این بیماری، میزان خونی که از رگ های پا به سمت قلب می رود، کاهش می یابد. به طور طبیعی، رگ ها با کمک دریچه های یک طرفه قلب، جریان خون را به سمت قلب هدایت می کنند. اگر این دریچه ها صدمه ببینند یا ضعیف شوند، خون به داخل عروق برمی گردد و در بافت نرم پایین پاها، به خصوص مچ پا و ساق پا، باقی می ماند. نارسایی سیاهرگی مزمن باعث تغییرات پوست، از جمله زخم های پوستی و عفونت می شود.

عفونت:  عفونت هم می تواند علت ورم مچ پا باشد. افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی(اختلال اعصاب محیطی در دیابت)، یا دیگر مشکلات عصبی در پاها، بیشتر در معرض عفونت پا هستند. اگر مبتلا به دیابت هستید، هر روز پاهایتان را از نظر وجود تاول و زخم بررسی کنید، زیرا آسیب دیدگی سلول عصبی احساس درد را کاهش می دهد، و در نتیجه زخم پا ممکن است به سرعت پیشرفت کند.

لخته شدن خون: وجود لخته های خون در عروق پاها یک علت ورم مچ پا، از بازگشت خون از پاها به سمت قلب جلوگیری می کند، و باعث ایجاد ورم در مچ و دیگر قسمت های پایین پا می شود. لخته های خون ممکن است در رگ های سطحی(زیر پوست)، یا عمیق( که ترومبوز عروق عمقی نامیده می شود)، وجود داشته باشند. لخته های خون می توانند یک یا چند ورید عمقی در پاها را مسدود کنند. اگر این لخته های خون سست شوند و به سمت قلب یا ریه ها حرکت کنند، ممکن است مرگ آور باشند. اگر یکی از پاهای شما متورم شده است، احساس درد می کنید، کمی تب دارید، و رنگ پاها کمی تغییر کرده است، با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است به داروهای رقیق کننده خون احتیاج داشته باشید.

بیماری های قلب، کبد و کلیه: بیماری های قلبی، کلیوی، یا کبدی نیز گاهی باعث ایجاد تورم می شوند.علت ورم مچ پا در هنگام شب تجمع نمک و آب در پاهاست، که به دلیل عدم توانایی قلب در رساندن خون به سمت راست بدن اتفاق می افتد. بیماری کلیه نیز باعثورم مچ پا می شود. هنگامی که کلیه ها کار خود را به درستی انجام نمی دهند، مایعات در بدن ذخیره می شوند.

کبد نوعی پروتئین به نام آلبومین تولید می کند، که از نفوذ خون درون رگ ها به بافت های اطراف، جلوگیری می کند. بیماری کبد تولید این پروتئین را مختل می کند. اگر آلبومین به اندازه کافی تولید نشود، خون به بیرون از رگ ها رسوخ می کند. جاذبه سبب می شود که مایعات بدن بیشتر در پایین پاها ذخیره شوند، اما مایعات در شکم و قفسه سینه نیز انباشته می شوند.این مورد هم می تواند علت ورم مچ پا  باشد اگر ورم مچ پا شما با علائم دیگری همچون خستگی، بی اشتهایی و افزایش وزن همراه است، به پزشک مراجعه کنید. اگر تنگی نفس دارید، یا در قفسه سینه احساس درد یا فشار می کنید، با اورژانس تماس بگیرید.

عوارض جانبی داروها: علت ورم مچ پا مصرف بسیاری از داروها می باشد برخی از این داروها عبارت اند از:

– هورمون هایی از قبیل استروژن ( موجود در قرص های ضد بارداری خوراکی و درمان جایگزینی هورمونی) و تستسترون

– مسدود کننده های کانال کلسیم، که نوعی داروی فشار خون هستند.

– استروئیدها

– داروهای ضد افسردگی

– داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی

– داروهای دیابت

اگر فکر می کنید که علت ورم مچ پا شما مصرف نوع خاصی از دارو است، با پزشک خود صحبت کنید. فواید یک دارو ممکن است ارزش تحمل کردن کمی ورم مچ پا را داشته باشد، اما اگر ورم مچ پا  شدید باشد، باید دارو یا میزان مصرف آن را تغییر داد.

 

برای آشنایی با درمان درد مچ پا روی لینک کلیک کنید

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا