اخبار مشتریان

غذاهای تقویت کننده سیستم دفاعی و تضعیف کننده فاکتورهای التهابی بدن | دکتر رضا غیاثوند

دبیر و نائب رئیس انجمن تغذیه ایران ، با اشاره به نقش موثر بهبود عادات غذایی در تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری ها ، با اشاره به نکات مهم تغذیه ای در این زمینه ، مواد مغذی کاهش دهنده عوامل التهابی در بدن ، مواد مغذی که بر عملکرد سیستم ایمنی بدن و منابع غذایی و غذایی که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند ، فهرست شود.

دکتر مجید حسن قمی در مصاحبه با سایت خبری ، وی گفت: سرماخوردگی و آنفولانزا با شروع فصول سرد بیشتر دیده می شود. هنگام صحبت ، عطسه و سرفه دهان و بینی گسترش می یابد. روش دیگر در انتقال ویروس ها تماس با سطوح آلوده و سپس لمس دهان ، بینی و چشم است.

وی با اشاره به نقش موثر بهبود عادات غذایی در تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری ، بر لزوم مصرف کافی انرژی و پروتئین تأکید کرد و گفت: “واضح است که هرگونه مصرف بیش از حد انرژی باعث سو mal تغذیه می شود ، یعنی محدودیت “. مصرف انرژی (کاهش وزن بیش از حد) و چاقی تأثیرات نامطلوبی بر پاسخ سیستم ایمنی بدن به عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا دارند.

قمی ادامه داد: “تحقیقات نشان داده است که هر دو شرایط خطر عفونت و مرگ و میر ناشی از عفونت آنفلوانزا را افزایش می دهد.” بنابراین ، یکی از نکات مهم در رژیم غذایی مردم با هدف جلوگیری از عفونت و تقویت سیستم ایمنی بدن ، قرار دادن انرژی و پروتئین کافی در پایگاه خبری اخبار غذایی روزانه است که طی آن منابع پروتئین حیوانی شامل گوشت (قرمز و سبز) است. سفید) ، تخم مرغ منابع لبنیات و پروتئین های گیاهی شامل حبوبات ، غلات و مغزها است.

  • برای افزایش کیفیت پروتئین های گیاهی ، بهتر است از مخلوطی از دو نوع پروتئین گیاهی (مخلوط غلات و حبوبات یا غلات و مغزها یا حبوبات و مغزها) استفاده شود. ، انواع سوپ ، مربا و برخی دیگر از غذاهای سنتی ایرانی در این زمینه مفید است.
  • البته باید توجه داشت که غذاهای با منشا حیوانی به ویژه گوشت قرمز حاوی اسید آراشیدونیک است که مصرف زیاد آنها می تواند التهاب را بیشتر کند. بنابراین ، برای تقویت سیستم ایمنی بدن در این شرایط ، تأمین پروتئین از منابع گیاهی ، گوشت سفید و سفیده تخم مرغ بیشتر توصیه می شود.

این متخصص تغذیه همچنین نکات زیر را در این زمینه برجسته کرد:

  • افرادی که با رژیم های خود به خودی یا غیر علمی لاغر می شوند (به ویژه رژیم های غذایی کمتر از 1500 کیلوکالری در روز) با تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش آسیب پذیری احتمال ویروس کرونا افزایش می یابد. بنابراین ، رعایت توصیه های صحیح تغذیه ای و پیروی از یک رژیم غذایی سالم تحت نظارت متخصصان تغذیه در این شرایط ضروری است.
  • نوشیدن مایعات فراوان نیز گام موثری در پیشگیری از بیماری است ، زیرا مایعات به رقیق شدن ترشحات و دفع سموم کمک می کنند و نقش اصلی را در رساندن مواد مغذی از مواد غذایی به سلولها و دفع سموم و مواد زائد از بدن دارند. مصرف کافی آب بهداشتی نیز در افزایش کارایی و قدرت جسمی فرد بسیار موثر است. بنابراین توصیه می شود از آب ، آب میوه های طبیعی ، چای و سوپ استفاده کنید. از این نظر ، یکی از شاخص های ساده برای تعیین کفایت میزان مصرف مایعات ، رقیق شدن ادرار و رنگ آن روشن یا بی رنگ است.
  • رعایت تنوع و تعادل در پایگاه خبری اخبار مواد غذایی و استفاده از هر پنج گروه غذایی شامل نان و غلات با تأکید بر غلات و نان های غلات سبوس دار ، میوه ها با تاکید بر مصرف انواع میوه ها ، سبزیجات با تأکید بر مصرف رنگ های مختلف گروه گوشت با تأکید بر تخم مرغ ، مرغ ، ماهی ، سبزیجات و آجیل و گروه شیر و لبنیات با تأکید بر لبنیات کم چرب توصیه می شود.
  • غلات کامل باید نسبت به غلات کامل ، از جمله برنج ، جو و گندم کامل ، اولویت داشته باشند (نان های کامل نان های تهیه شده از آرد گندم کامل هستند و افزودن سبوس به خمیر در نانوایی به هیچ وجه توصیه نمی شود).
  • مصرف منظم یک صبحانه کامل باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. توصیه می شود برای صبحانه از تخم مرغ ، شیر بدون چربی ، پنیر بدون چربی و نمک کم ، نان های سبوس دار و غلات استفاده کنید.
  • روغنهای مایع حاوی چربیهای اشباع نشده مانند روغن زیتون و روغن کانولا را می توان به عنوان روغنهای اصلی مورد استفاده در تهیه و پخت و پز غذا پیشنهاد کرد. البته هنگام استفاده از این روغن ها باید توجه داشت که هنگام پخت و پز از درجه حرارت خیلی بالا استفاده نشود.
  • مصرف بیش از حد روغن های حاوی اسیدهای چرب امگا 6 (اسید لینولئیک) مانند سویا ، ذرت ، کنجد ، گلرنگ و روغن آفتابگردان می تواند مارکرهای التهابی در بدن را افزایش دهد. بسیاری از این روغن ها به طور گسترده ای در غذاهای فرآوری شده مورد استفاده قرار می گیرند ، بنابراین بهتر است مصرف این مواد غذایی را در این دوره محدود کنید. همچنین لازم است از مصرف روغن های حیوانی که حاوی اسیدهای چرب اشباع شده با زنجیره طولانی هستند ، جلوگیری شود ، زیرا این مواد بر مارکرهای التهابی تأثیر دارند.

غذاهایی که بر کاهش عوامل التهابی در بدن تأثیر می گذارند

میوه ها و سبزیجات رنگارنگ حاوی مقادیر زیادی مواد شیمیایی شیمیایی و الیاف ضد التهاب هستند و به نظر می رسد که اساس یک رژیم غذایی ضد التهابی به دلیل توانایی آنها در تنظیم پارامترهایی مانند پروتئین واکنش پذیر C (CRP) ، فاکتور هسته ای کاپا-B (NFkB) ، هیستامین و غیره باشد. سیتوکین های التهابی in vivo و in vitro. با این حال ، بیشتر غذاهای گیاهی حاوی ترکیباتی با خاصیت ضد التهابی هستند.

اما میوه ها و سبزیجات زیر به دلیل ذکر آنها در بسیاری از مطالعات به عنوان غذاهای ضد التهاب ذکر شده است:

  • کلم ، به ویژه کلم بروکلی و کلم پیچ ، پیاز ، توت ، انگور ، مرکبات ، گوجه فرنگی و انار ، چغندر پخته شده
  • گیاهان و ادویه های ضدالتهاب ، از جمله چای سبز و سیاه ، زردچوبه ، سیر ، زنجبیل ، شنبلیله ، نعناع ، دارچین ، جوز هندی ، فلفل قرمز پودر شده ، لیمو ، زردچوبه ، فلفل سیاه ، گشنیز ، جعفری ، شوید و ریحان
  • همچنین آویشن برای محافظت از ریه ها در برابر سموم استنشاق شده و هوای آلوده توصیه می شود.
  • توجه داشته باشید که در مورد ترکیبات گیاهی ، به دلیل کمبود دانش در مورد عملکرد دقیق ویروس در سطح سلول ، بهتر است از مقدار متعادل مثلا حداکثر 1 قاشق چای خوری یکی از ترکیبات ذکر شده استفاده کنید و از مصرف آنها خودداری کنید. خیلی زیاد.

برخی از غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن که از طریق عملکرد آنتی اکسیدانی یا ضد میکروبی خود عمل می کنند و به بهترین وجه در رژیم روزانه شما گنجانده می شوند عبارتند از:

  • انواع ماست پروبیوتیک پاستوریزه ، سیب ، هویج ، زردچوبه و اسفناج
  • 2 تا 3 حبه سیر در روز مصرف کنید
  • از سیر برای تسکین سرفه ، سرماخوردگی و رینیت (التهاب مخاط بینی) استفاده می شود ، اما اگر بیش از حد یا به صورت مکمل در دوزهای بالا مصرف شود ، این ترکیب می تواند باعث اختلالات دستگاه گوارش یا واکنش های آلرژیک شود.
  • مصرف منابع غذایی فیبر تخمیر شده ، از جمله لوبیا و سبزیجات

مواد مغذی موثر بر عملکرد سیستم ایمنی بدن و منابع غذایی آن

به گفته دکتر قمی ، تحقیقات علمی نشان داده است که برخی از مواد مغذی می توانند عملکرد ایمنی بدن را بهینه سازند ، از جمله بهبود عملکرد دفاعی ، در نتیجه مقاومت در برابر عفونت و افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن در برابر عوامل خارجی. بسیاری از این مواد مغذی سطح ایمنی بدن را افزایش می دهند و خطر عفونت ها را کاهش می دهند ، باعث مهار واسطه های پیش التهاب ، ارتقا anti عملکردهای ضد التهابی ، تعدیل ایمنی با واسطه سلول ، تغییر عملکرد سلول های حاوی آنتی ژن ها و کاهش خطر عفونت می شوند.

این مواد مغذی شامل اسیدهای چرب اشباع نشده امگا 3 (PUFA) ، مواد معدنی مانند آهن ، روی ، سلنیوم ، منیزیم و ویتامین هایی مانند ویتامین E ، ویتامین A ، ویتامین C ، ریبوفلاوین (B2) ، ویتامین B6 ، اسید است. اسید فولیک ، ویتامین B12 و برخی اسیدهای آمینه و غذاهای کاربردی ، از جمله غذاهای حاوی پروبیوتیک و پروبیوتیک ، فیبر تخمیر و فلاونوئیدها.

برای تهیه این مواد اساسی توصیه های زیر ارائه شده است:

  • برای دریافت ویتامین C کافی توصیه می شود به اندازه کافی کیوی ، مرکبات ، پرتقال و لیمو ، فلفل ، کلم بروکلی و گوجه فرنگی در رژیم غذایی خود قرار دهید. اثر مفید ویتامین C در مبارزه با بیماری به دلیل توانایی آن در تقویت سیستم ایمنی بدن است. سلول های ایمنی غنی از ویتامین C هستند و تحت استرس ، مصرف ویتامین C در سلول های درگیر افزایش می یابد ، که به نوبه خود افزایش نیاز به ویتامین C را در شرایط بیماری و التهاب توجیه می کند. متخصصان معتقدند ویتامین C نقش مهمی در پیشگیری از بیماری و کاهش مدت زمان درمان دارد.
  • برای منابع غذایی اسیدهای چرب امگا 3 PUFA ، در صورت رعایت توصیه های ایمنی غذایی ، مصرف روزانه آجیل یا بذر کتان توصیه می شود. علاوه بر این ، به عنوان یکی از منابع اصلی تغذیه ای این نوع اسیدهای چرب ، در صورت امکان ، ماهی دو بار در هفته توصیه می شود.
  • برای دریافت آهن کافی توصیه می شود غذاهای غنی از جمله گوشت قرمز بدون چربی ، ماهی و تخم مرغ به مقدار کافی در رژیم غذایی بگنجانید. همچنین توصیه می شود که حبوبات به عنوان منابع غذایی دیگری به همراه منابع غذایی ویتامین C مانند آب پرتقال و لیمو برای جذب بهتر آهن استفاده شود.
  • برای به دست آوردن مقدار کافی روی ، توصیه می شود منابع غنی از مقدار کافی در رژیم غذایی خود داشته باشید ، از جمله گوشت بره بدون چربی ، مرغ ، شیر و لبنیات ، تخم مرغ و آجیل.
  • برای دریافت سلنیوم کافی ، توصیه می شود که به اندازه کافی منابع غذایی از جمله آجیل ، مرغ ، تخم مرغ ، گوشت بدون چربی و محصولات گوشت بدون چربی در رژیم غذایی استفاده کنید.
  • برای بدست آوردن منیزیم کافی توصیه می شود منابع غذایی کافی از جمله سبزیجات برگ سبز و غلات کامل در رژیم غذایی بگنجانید.
  • منابع غذایی کافی ویتامین E ، از جمله جوانه ها ، روغن جوانه گندم ، بادام زمینی ، روغن آفتابگردان و روغن فندق و دانه ها را تأمین کنید.
  • برای اطمینان از دریافت کافی ویتامین A ، توصیه می شود منابع کافی رتینول در رژیم غذایی شامل جگر ، ماهی ، روغن کبد ماهی و تخم مرغ و بتاکاروتن شامل هویج ، کدو تنبل ، فلفل قرمز ، اسفناج ، کلم بروکلی و گوجه فرنگی وجود داشته باشد. .
  • برای دریافت اسید فولیک کافی ، توصیه می شود که منابع غذایی غنی شما شامل جوانه بروکسل ، کلم ، اسفناج و منابع خوب شامل کلم بروکلی ، کلم ، گل کلم ، نخود فرنگی ، لوبیا سبز ، لوبیای قرمز ، نخود فرنگی و منابع متوسط ​​شامل سیب زمینی ، بیشتر سبزیجات میوه ها ، سبزیجات ، برنج قهوه ای ، ماکارونی قهوه ای ، جو دوسر ، سبوس ، پنیر ، ماست ، شیر ، تخم مرغ ، ماهی آزاد ، گوشت گاو را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • به اندازه کافی ویتامین B12 از جمله گوشت بدون چربی ، تخم مرغ ، شیر و لبنیات و ماهی در رژیم غذایی خود قرار دهید.
  • برای اطمینان از دریافت کافی اسیدهای آمینه زنجیره ای منشعب ، همچنین توصیه می شود که منابع غذایی شما شامل پروتئین آب پنیر ، پروتئین شیر و سویا ، مرغ ، ماهی و تخم مرغ ، لوبیای پخته ، نخود ، عدس ، گندم کامل و آجیل در یک رژیم مناسب شامل شود.

غذاهایی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند

برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت ها ، در حال حاضر غذاهایی که باید تحت رژیم غذایی محدود یا حتی بهتر باشند باید حذف شوند:

  • از مصرف بیش از حد فست فودها و گوشت های فرآوری شده خودداری کنید ، زیرا حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب ترانس و اشباع هستند ، برای سلامتی و عملکرد سیستم ایمنی بدن مضر هستند و به طور کلی نمک زیادی دارند.
  • از غذاهای حاوی کربوهیدرات ساده ، نوشابه و نوشیدنی های شیرین شده با شکر و قندهای ساده و همچنین محصولاتی مانند تنقلات ، پفک ، غذاهای صنعتی به دلیل ارزش غذایی و نگهدارنده پایین خودداری کنید ، زیرا این امر با اختلال در عملکرد ایمنی بدن ارتباط دارد.
  • تا حد امکان از غذاهای سرخ شده خودداری کنید. از آنجا که حاوی چربی های نامطلوب (اشباع و ترانس) است ، عملکرد سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد.
  • از غذا خوردن در محیط بیرون خودداری کنید. وعده های غذایی خارج از منزل ممکن است با رعایت بهداشت مناسب تهیه نشوند و محتوای بالایی از چربی و نمک اشباع و ترانس دارند که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود.

انتهای پیام

منبع :
https://drghiasvand.com/%D8%BA%D8%B0%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D9%81/
تاریخ انتشار :
2020-10-23 08:11:03

مشاور سئو و طراحی سایت

سلام امید دندان نما هستم مشاور بازاریابی و متخصص طراحی سایت و سئو که در سال 81 وارد دنیای برنامه نویسی شدم و از سال 1386 وارد دنیای بازاریابی و مدرک لیسانس ارتباطات از روی علاقه رفتم گرفتم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا