برترین های کسب و کارلوازم خانگی

فناوری، صنعت فرش ماشینی را هم متحول کرد

فناوری در صنعت فرش، سبب دگرگونی و تحول آن شد و افزایش فشارهای رقابتی، بالا رفتن سطح توقع خریداران و تنوع در محصولات را مسبب شد؛ به گونه ای که امروزه کمتر کسی است که به سراغ اولین تولیدات فرش ماشینی رود. در حقیقت، حضور فناوری و تکنولوژی در صنعت فرش ماشینی سبب شد تا محصولاتی تولید شوند که با سلیقه و نیاز مشتریان امروزی سازگار هستند.

به محض تولید فرش ماشینی کاشان در دهه پنجاه، به دلیل اختلاف قیمتی که با قالی های دستباف داشت، به یک کف پوش پرطرفدار تبدیل شد. تنوع فراوان در کنار قیمت بسیار ارزان، فرش های ماشینی را به یک گزینه ایده آل، جذاب و پرطرفدار تبدیل کرد؛ ولی این پایان کار فرش های ماشینی نبود.

حضور تکنولوژی در صنعت فرش ماشینی، دنیای فرش های ماشینی را دگرگون کرد و سبب شد هنر ناب ایرانی روی فرش های ماشینی به تصویر کشیده شوند.

ایران | اینترنت

تبلور فناوری در صنعت فرش ماشینی

چالش های که در مورد قالی های دستباف وجود داشت، از قبیل قیمت بالای آن، مراقبت و نگهداری بیشتر و آفت هایی که ممکن بود به الیاف طبیعی این قالی ها آسیب رسانند، سبب شد تا ایرانیان به محض تولید فرش های ماشینی بسان قالی های دستباف اعم از فرش 1200 شانه، 1000 شانه و 1500 شانه، به سمت این بافته ها گرایش پیدا کنند.

از این رو شهرهای بسیاری که جزو برترین تولید کنندگان فرش ماشینی بودند، به تولید انواع محصولات ماشینی پرداختند. اولین بار این بافته های دستباف گونه ماشینی در کاشان تولید شدند و اولین حضور تکنولوژی در دل کارخانه های این شهر بود.

فرش 1200 شانه کاشان جزو بافته هایی بود که به دلیل حضور تکنولوژی و فناوری در صنعت فرش ماشینی تولید شد. به دلیل اینکه این بافته ها با دستگاه های دقیق و پیشرفته تولید شدند، دیگر در بافت آن خبری از ایراداتی که ممکن بود در بافت قالی های دستباف ایجاد شود، نبود.

تولیدکنندگان به تولید این بافته ها اکتفا نکردند و به دنبال آن در طی سال های بعد، فرش 1500 شانه گل برجسته را تولید کردند که ظرافت، زیبایی و هنر اصیل ایرانی در تار و پود آن موج می‌زد. درست است که قیمت فرش ماشینی 12 متری 1500 شانه بسیار بیشتر از 1200 بود؛ ولی زیبایی، ظرافت و ریز بافتی این بافته های ماشینی، صنعت فرش های ماشینی را دگرگون کرد.

فرش های ماشینی اولین بار در ابتدای دهه 50 تولید شد و این بافته ها که با ماشین های مخمل بافی ژاکارد در کارخانجات مخمل و ابریشم کاشان تولید شدند، با نمونه هایی که امروزه تولید می‌شوند، بسیار متفاوت بودند.

قلب تپنده صنعت نساجی در خاورمیانه کاشان بود و اولین مورد تولید شده در ایران در کارخانه راوند کاشان بود. فرآیند تولید فرش ماشینی قبل از انقلاب روند کندی داشت و این صنعت در اوایل دهه 1370، روند تندی گرفت و اولین رگه های حضور تکنولوژی و حضور فناوری و تمدن در فرش ماشینی زده شد تا اینکه امروزه بیشتر تولیدات فرش های ماشینی در کاشان از بالاترین سطح فناوری برخوردار هستند و کیفیت آن ها قابل مقایسه با کیفیت بافته های اولیه نیست.

همه بر این گمان بودند که با تولید اولین فرش های ماشینی، همه ذهن ها به سمت خرید این بافته ها رود؛ اما اینگونه نشد و تقاضا برای این کف پوش های ضعیف و بی کیفیت، زیاد نبود چون کف پوش هایی بودند که از نظر زیبایی و کیفیت به گرد پای قالی های دستباف نمی‌رسیدند.

پیشرفت در صنعت فرش ماشینی و حضور فناوری در تولید این بافته ها، سبب محبوب شدن سریع فرش های ماشینی در بین مردم شد؛ چون تبلور فناوری و تمدن در این صنعت، زیبایی طرح و نگاره و کیفیت بالا را مسبب شد و حضور اولین فرش 1200 شانه و 1000 شانه در بازار، سبب محبوبیت فرش های ماشینی شد.

تولید فرش های ماشینی 1200 شانه دستباف گونه، 1000 شانه و 1500 شانه سبب شد تا هنر و اصالت ایرانی در هر خانه ای حضور پیدا کند؛ چون تا قبل از حضوری فناوری و تکنولوژی در صنعت فرش ماشینی و تولید بافته های ضعیف تر ماشینی، اصالت و هنر اصیل ایرانی، فقط در قالی های دستباف دیده می‌شد و فرش های ماشینی، از زیبایی بسیار کمی برخوردار بودند و استفاده از آنها به عنوان کف پوش بود و نقش زیبا کننده فضا را نداشت.

فناوری با گره های فرش ماشینی در هم آمیخت

واردات پیشرفته ترین دستگاه های بافندگی فرش های ماشینی، سبب شد تا فناوری و تمدن با گره های فرش ماشینی در هم آمیزند. در حقیقت تکنولوژی و فناوری در تولید فرش های ماشینی، دوام و زیبایی این بافته های ماشینی را زیاد کرد؛ به‌گونه ای که با حضور این فرش های ماشینی دستباف گونه، دیگر کمتر کسی به سراغ قالی های دستباف رفت؛ چون ایرانیان با فرش های ماشینی روبرو شدند که از نظر زیبایی و ظرافت بسان قالی های دستباف بودند و کیفیت و دوام بی نظیری داشتند و طرز نگهداری از آنها بسیار راحت تر از قالی های دستباف بود؛ پس منطقی بود که ایرانیان به سراغ بافته های ماشینی روند.

در حقیقت تاسیس شرکت وندویل در سال 1380 در بلژیک و واردات دستگاه های پیشرفته HCPx2، UCL، HCIx2 و… سبب تولید بافته هایی شد که ظاهری زیبا و کیفیتی عالی داشتند.

حضور این دستگاه ها سبب شد تا فرش های ماشینی ظاهری چشم نواز و کیفیتی ایده آل داشته باشند و پیشرفت در صنعت فرش، مدیون واردات این دستگاه های پیشرفته از شرکت وندویل بلژیک است. حضور و تبلور فناوری در صنعت فرش ماشینی بر روی طرح و نقشه، جنس، الیاف و روند تولید تاثیر بسزایی داشت.

ماشین آلات شرکت وندویل بلژیک و شونهر آلمان قادر به انواع فرش های ماشینی هستند و این ماشین آلات، می‌توانند تا 14 رنگ را پشتیبانی کنند.

ایران | اینترنت

این شرکت های پیشرفته، ارائه دهنده انواع دستگاه های HCPx2 (تولید انواع فرش ماشینی با شانه و تراکم بالا، UCL (تولید فرش 400 شانه و گلیم بافی)، CLP320 (تولید گلیم بافی 400 شانه)، RCI (تولید فرش فریز بافی 400 شانه) و CTM (تولید فرش های ماشینی مدرن برجسته) است که سبب شده تا متنوع ترین فرش های ماشینی وارد بازار شود و بدین صورت سبب بالا رفتن قدرت انتخاب مشتریان شده است.

ورود دستگاه های HCIx2 و HCIx3 شرکت وندویل بلژیک، که خریداران را با دنیایی از طرح و رنگ های فرش 700 شانه، 1000 شانه، 1200 شانه و 1500 شانه روبرو کرد؛ سبب تولید فرش ماشینی باکیفیت گردید که بافتی شبیه قالی های دستباف داشت.

شانه و تراکم

از جمله عواملی که سبب تقاضا در فرش های ماشینی شد این بود که بافته های ماشینی به لطف ورود دستگاه های پیشرفته و حضور فناوری و تکنولوژی در صنعت فرش، به صورت شانه و تراکم بالا تولید شدند.

شانه (تعداد گره های زده شده در یک متر از عرض) و تراکم فرش (تعداد گره های زده شده در یک متر از طول) به فاصله الیاف مربوط است و هرچه این تعداد گره ها در یک متر از عرض و طول بیشتر باشد، به همان اندازه میزان توپری و انسجام بین گره ها بیشتر شده و فاصله بین الیاف کمتر می‌شود.

تولید فرش ماشینی در شانه و تراکم بالا وقتی ممکن می‌شود که تولیدکنندگان، بتوانند از فناوری و تکنولوژی در صنعت فرش بهره ببرند و دستگاه های پیشرفته را خریداری کنند؛ در غیر این صورت از میدان رقابت حذف می‌شوند.

پیشرفت صنعت فرش و تغییر و تحول در آن، زمینه تولید فرش گل برجسته در شانه و تراکم بالا را فراهم کرد و زیبایی خیره کننده این فرش های جدید سبب پرتقاضا شدن آن ها شد.

تولید کنندگانی که نتوانستند از تکنولوژی روز دنیا در بافت فرش های ماشینی بهره ببرند، از صحنه رقابت حذف شدند؛ ولی شرکت ساویز بافت جزو تولید کنندگان برتر است که توانسته است با خرید دستگاه های HCIX2، فرش 1200 شانه گل برجسته را تولید کند و بدین صورت بافت فرشی را رقم بزند که از نظر بصری بسان قالی های دستباف است؛ همچنین این شرکت ارائه دهنده انواع فرش 1500 شانه گل برجسته، 1000 شانه و 700 شانه نیز هست.

طرح و نقشه

با اینکه کشور عزیز ما هنوز نتوانسته است، ساخت دستگاه های پیشرفته را انجام دهد، ولی توانسته است با ماشین آلات اروپایی، ذوق و هنر ایرانی روی فرش های ماشینی به تصویر کشد.

درست است حضور تکنولوژی و فناوری در صنعت فرش با ورود دستگاه های پیشرفته و بافت فرش های ماشینی با شانه و تراکم بالا، سبب شد تا ذوق، سلیقه و هنر ایرانی در دل هر خانه و دکوراسیونی جای بگیرد و چه زیباست که زیباترین طرح و نقشه های قالی های دستباف و حتی تکامل یافته این طرح ها و نقشه های اصیل ایرانی در قالب فرش های ماشینی ظریف و ریز بافت به تصویر کشیده شود.

طرح و نقشه اصیل ایرانی ماه ها طول می‌کشید تا به صورت قالی دستباف ارائه می‌شد؛ ولی معجزه ورود دستگاه های پیشرفته سبب شد تا در کمترین زمان، ایرانیان به طرح و نقشه های زیبای ایرانی دست پیدا کنند و این ویژگی مثبت فناوری در صنعت فرش است که سبب شده است تا در هر دقیقه، 200 الی 250 تخته فرش ماشینی بسان قالی های دستباف تولید شود که از نظر زیبایی و ظرافت و کیفیت بی نظیر هستند و قیمتی بسیار پایین تر از قالی های دستباف دارند.

 هنرمندان خوش ذوق ایرانی، طرح های کلاسیک و سنتی را به گونه ای ارائه داده اند که برای انواع دکوراسیون های مدرن و امروزی مناسب هستند و این ذهنیت را که طرح های سنتی و کلاسیک در دل دکوراسیون های مدرنیته جایی ندارند را اشتباه پنداشته است.

فرش های ماشینی که با رنگ زمینه خنثی بافته می‌شوند برای دکوراسیون های امروزی مناسب هستند؛ همچنین ورود دستگاه های شونهر آلمان سبب تولید انواع گلیم فرش های ماشینی، فرش های فانتزی و مدرن شد و بدین صورت، ایرانیان می توانند برای انواع مکان های غیر رسمی از این سبک های زیبا استفاده کنند.

تولید فرش کودک https://www.savizbaft.com/60-baby-carpet نیز سبب شد تا دیگر از طرح های سنتی و کلاسیک در اتاق کودکان و نوجوانان استفاده نشود و بدین صورت برای هر مکانی، سبکی متفاوت وجود دارد.

جنس و الیاف

حضور دستگاه های پیشرفته بافندگی سبب شد تا الیافی در بافت فرش های ماشینی به کار رود، که کیفیت بالایی دارند؛ چون این دستگاه ها به دلیل سرعت بالایی که دارند، فقط الیاف مرغوب و باکیفیت هیت ست شده را می پذیرند؛ از این رو امروزه در بافت فرش های با شانه و تراکم بالا از الیاف آکریلیک هیت ست شده استفاده می‌شود که در فرآیند هیت ست شدن، مقاوم تر و یکدست می‌شوند؛ از طرفی تفاوت در شانه و تراکم سبب استفاده از نخ آکریلیک با نمره های متفاوت شده است.

برای مثال در بافت فرش 700 شانه از الیاف آکرلیک با نمره 18 سه لا و 21 استفاده می شود. برای بافت 1000 شانه از نمره نخ آکریلیک 30 تا 36، بافت فرش 1200 شانه تراکم 3600 از نمره نخ 36 تا 40 و برای بافت 1500 شانه گل برجسته از الیاف 50، 55 و 60 استفاده می‌شود.

در حقیقت هر اندازه شانه و تراکم یک تخته فرش ماشینی بالاتر رود، نمره نخ به کار رفته بیشتر شده و نخ نازکتر می شود و دلیل آن حجم بالای گره در یک متر از طول و عرض است که به میزان این تعداد از گره ها، نمره نخ خاب، تعیین می‌شود.

اولین رگه های حضور فناوری و پیشرفت در صنعت فرش ماشینی در 700 شانه ها بود. درست است که بعد از این بافته ها، 1000 شانه ها، 1200 شانه ها و 1500 شانه ها توانستند در بازار فرش به عنوان فرش های بسان قالی های دستباف خود نمایی کنند؛ ولی فرش های 700 شانه نیز در این میدان رقابت میان بافته های ماشینی، جایگاه خود را حفظ کردند.

فرش 700 شانه https://www.savizbaft.com/13-carpet-700-reeds به دلیل ضخامت استانداری که دارند و این ضخامت را مدیون استفاده از نخ های کلفت تر آکریلیک هستند، مورد توجه بیشتر ایرانیان است و از طرفی، قیمت مناسب تر و کیفیت بالاتر دارند.

بزرگ ترین تولید کنندگان کاشانی توانسته اند، فرش های 700 شانه را در تراکم طولی بالاتر تولید کنند و بدین صورت 700 شانه های بسان طرح های قالی دستباف وارد بازار شد تا هم زیبایی داشته باشد و هم کیفیت بی نظیر.

می توانید جهت مشاهده زیباترین فرش های 700 شانه کاشان در طرح ها و نگاره های ایرانی که با دیدن آن اصالت و هنر ایرانی در ذهن بیننده تجسم می‌شود، عبارت روبه رو را جستجو کنید: فرش 700 شانه ساویز بافت.

ایران | اینترنت

فناوری سبب تولید فرش های کلاریس شد

فرش کلاریس https://www.savizbaft.com/80-colaris-carpet نسل جدیدی از فرش های ماشینی است که با پیشرفت تکنولوژی و حضور فناوری در صنعت فرش به وجود آمده است و به رقیبی سرسخت با فرش های ماشینی بافت تبدیل شده است.

این محصولات، نسل نویی هستند که در طرح و رنگ هیچ محدودیتی ندارند و با وارد شدن صنعت چاپ به ایران، تولید فرش های کلاریس، آغاز شد. در حقیقت رشد صنعت چاپ، توانست وارد دنیای فرش های ماشینی شود و چاپ طرح ها و دنیایی از رنگ ها را بر روی فرش های ماشینی میسر سازد.

نفوذ عمیق رنگ روی فرش های خام با استفاده از دستگاه چاپ کلاریس و چاپ طرح های درخواستی با دنیایی از رنگ های زیبا از نشانه های پیشرفت صنعت فرش و حضور فناوری در این عرصه است.

در این پروسه تولید، استفاده از بی نهایت رنگ و طیف رنگی وجود دارد و انواع طرح های درخواستی در ابعادی که مشتری سفارش می دهد، قابل تولید است.

دنیایی از طرح های فرش کلاریس در طرح ها و نگاره های مدرن، سنتی، چهل تیکه، کودک و وینتیج را می‌توانید با سرچ عبارت روبرو در دنیای وب و اینترنت ببینید: فرش کلاریس ساویز بافت.

تولید فرش های کلاریس چاپی، سبب ارائه متنوع ترین طرح ها و نقشه های فرش ماشینی شد و هر نوع طرح و نقشه ای که در ذهن مشتری نقش می بست، می توانست روی فرش ماشینی پیاده شود و این بزرگترین مزیت فناوری و پیشرفت در صنعت فرش بود.

جدیدترین تکنولوژی تولید فرش 1200 شانه گل برجسته

کاشان یکی از شهرهای پیشگام در عرصه تولید فرش های ماشینی است و حضور تکنولوژی و پیشرفت صنعت فرش در دل کارخانه های این شهر بود. در حقیقت برخی از تولید کنندگان برتر از قبیل فرش ساویز بافت توانسته است با تلفیق ذوق و هنر ایرانی با تکنولوژی و فناوری روز دنیا، به تولید فرش 1200 شانه گل برجسته https://www.savizbaft.com/11_21-carpet-1200-reeds-embossed-flower بپردازد که طرح و نگاره های زیبا و فراتر از قالی های دستباف دارد.

طرح و نگاره های فرش 1200 شانه گل برجسته ساویز بافت، جلوه و نمادی از هنر فاخر ایرانی است و الهام گرفته از قالی های دستباف ایرانی است به همین دلیل اصالت و هنر ایرانی را نشان می‌دهد.

استفاده از این بافته ها جلوه زیبایی به دکوراسیون های ایرانی، مدرنیته و مینیمال می‌دهد و رنگ زمینه آن متناسب با دکوراسیون های امروزی است. تقاضای بالای فرش ۱۲۰۰ شانه گل برجسته کاشان، گروه ساویز بافت را ترغیب به تولیدات بیشتر کرده است و توانایی ارائه آن ها را به صورت حضوری و اینترنتی دارد.

منبع: https://www.savizbaft.com

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا