خانواده

فیلم ایرانی جدید خنده دار

برترین سریال های کمدی ایرانی تاریخ صدا و سیما را بشناسید

معرفی بهترین سریال های طنز ایرانی: از روز اول تاسیس سایت پلی مگ، شاید روی هم رفته 5 مقاله هم راجع به سینمای نداشته(!) ایران ننوشته باشیم، اما امروز قصد داریم تا در این مقاله کمی با نوستالژی ها بازی کنیم و شاید شما هم به همین سبب مشتاق تماشای دوباره سریال های طنز ایرانی شوید؛ حقیقتا امروزه ما دیگر چیزی به اسم سینما و یا حتی اثر کمدی در کشورمان نداریم و چیزی که امروز در فیلم ها و سریال ها مشاهده می کنیم، چیزی فراتر از ابتذال و پوچی است. به هرحال خواندن این مقاله به تمامی کسانی که اهل دیدن فیلم و سریال های ایرانی نیستندو یا طرفدار سفت و سخت فیلم ها و سریال های ایرانی هستند، شدیدا پیشنهاد می شود.

معرفی فیلم و سریال (بعدا بخوانید)


هتل‌ های نزدیک سینماهای کرمان را بشناسید


معرفی 101 فیلم برتر عاشقانه تاریخ (خارجی + جدید و قدیمی)

تا انتها با معرفی برترین سریال های کمدی تاریخ صدا و سیما همراه سایت پلی مگ باشید.

توضیحاتی راجع به مقاله معرفی بهترین سریال های طنز ایرانی

حقیقتا سطح سینما و به طور کلی فیلم ها و سریال های ما با توجه به استانداردهای جهانی در سطح غیر قابل قبولی قرار دارد؛ شخصا علاقه ای به نام بردن فیلم یا سریال خاصی ندارم، اما متاسفانه باید قبول کرد مخاطبین نیز تاثیر مستقیمی در وضع اسفناک فیلم ها و سریال های امروزه نیز دارند. هدف اصلی ایجاد این مقاله، فقط جهت مروری خاطرات خوش گذشته است که متاسفانه این روزها دیگر کمتر حس و حال آن دوران را حس می کنیم. همچنین سعی شده است تا این مقاله کامل ترین و جامع ترین مقاله درباره خنده دار ترین سریال های ایرانی باشد، پس لطفا در صورتی که نام سریال خاصی از قلم افتاده است، در بخش نظرات نام آن را بنویسید و دلیل اینکه فکر می کنید لیاقت حضور در مقاله برترین سریال های کمدی ایرانی را دارد چیست.

× بدون شک کامنت های شما عزیزان در بخش نظرات، مقاله را جذاب تر خواهد کرد و باعث می شود تا مروری بر نوستالژی ها و خاطرات خوشمان نیز شود ×

نگاهی به لیست بهترین سریال های خنده دار ایرانی

1- سریال ترش و شیرین

به مناسبت نوروز سال 86، اولین قسمت آن در یکم فروردین ماه همان سال پخش شد، همچنین کارگردانی آن به عهده رضا عطاران و نویسندگی آن نیز برعهده سروش صحبت بود. این سریال جزو برترین سریال های طنز تاریخ صدا و سیما است و با توجه به اینکه در آن بازیگران نقش یک آدم خاکی و قشر معمولی و ضعیف را به خوبی ایفا می کردند، مورد توجه همگان قرار گرفت. جالب است بدانید سریال آنقدر بین بینندگان محبوب شد که بعد از آن هر سال در مناسبت ها و شبکه های مختلف پخش می شود و همیشه بینندگان زیادی را به خود اختصاص می دهد.
بدون شک بازی فوق العاده رضا عطاران و مجید صالحی جزو اصلی ترین دلایل محبوب شدن سریال ترش و شیرین است.

2- سریال مجموعه پایتخت

فصل اول سریال پایتخت در عید نوروز سال 90 و از شبکه یک آغاز شد و داستان آن درباره یک خانواده مازندرانی است که برای پیشرفت (شغلی و زندگی) به پایتخت ایران، یعنی تهران سفر می کنند و خانه ای در آنجا خریداری می کنند. آنها تصورات خیلی رویایی درباره تهران دارند، اما زمانی که به آنجا می رسند، تمامی گرفتاری های آنها آغاز می شود. فصل اول را می توان به نوعی آغاز درخشش محسن تنابنده (در نقش نقی) و احمد مهران فر (در نقش ارسطو) در سینما و تلویزیون ایران دانست؛ با توجه به استقبال مردم از این سریال، تا فصل ششم آن ساخته شد و هر فصل روایت های مختص به خود را دارد که در نوع خودش بسیار جالب و علی الخصوص عامه پسند می باشد.
سریال پایتخت به خوبی مشکلات عادی و روزمره مردم را از طریق طنز و کمدی به نمایش گذاشته است.

3- سریال متهم گریخت

اگر از من در رابطه با رتبه اول برترین سریال های کمدی ایرانی سوالی بپرسند، شک نکنید من به همه متهم گریخت را معرفی می کنم؛ بازیگران این سریال، به خصوص علی صادقی و مرحوم سیروس گرجستانی به قدری فوق العاده در نقش انسان های خاکی و بسیار ساده فرو رفته اند که همه ایرانی ها با شخصیت های سریال به خوبی ارتباط برقرار می کنند. در متهم گریخت خبری از خانه های باشکوه و مجلل نیست و شما قرار است به اتفاقات تلخ بخندید! آری، متهم گریخت یک کمدی یا به عبارت دیگر سریال بسیار خنده دار است که اکثر سکانس ها موجب قهقه های شما می شود، اما از نوع تلخش.
المان های کمدی به خوبی در متهم گریخت وجود دارد و بی شک جزو برترین سریال های کمدی ایرانی است.

4- سریال خانه به دوش

در دهه 80 یکی از کلاهبرداری هایی که بسیار رواج پیدا کرده بود، در رابطه با شرکت های دو روزه هرمی و کاریابی برای ایرانی ها در خارج بود، داستان سریال خانه به دوش نیز تقریبا به همین موضوع مربوط است؛ حمید لولایی در نقش آقا ماشاالله و پدر خانواده، نقش آفرینی بسیار ماهرانه ای دارد، به طوری که بیننده به خوبی متوجه فشارهایی که به عنوان یک پدر خانواده روی او وارد است را متوجه می شود. حمید لولایی، علی صادقی و علی الخصوص رضا عطاران نقش آفرینی بسیار ماهرانه ای دارند و شخصا سکانس و دیالوگ حمید لولایی، “چرا قیمه ها رو میریزی تو ماستا” را فرامش نمی کنم.
سریال خانه به دوش به قدری در زمان خود مورد استقبال قرار گرفت که بعد از آن هر سال در ماه مبارک رمضان، از شبکه های مختلف پخش می شود و جالب است بدانید علی رغم اینکه این سریال چندین و چند بار پخش شده است، اما مردم آن را به فیلم ها و سریال های آبکی ترجیح می دهند! شک نکنید که اگر رتبه بندی در کار بود (منظور در مقاله معرفی بهترین سریال های طنز ایرانی)، آن را در رتبه اول قرار می دادم.

5- سریال شب های برره

با وجود تمام تعریف و تمجیدهایی که از آثار مهران مدیری می شود، اما به نظر من مجموعا 3 اثر بسیار قوی و درخورد اینکه نامش را طنز بگذاریم ندارد، فارغ از اینها سریال شب های برره را می توان هوشمندانه ترین سریال خنده دار ایرانی حساب کرد؛ کلاس و کیفیت کار بسیار بالا است، به طوری که بیننده در نگاه اول مفهوم برخی از سکانس ها و دیالوگ ها را متوجه نمی شود و شاید به دلیل اینکه سانسورچی ها نیز متوجه نشده اند، خیلی از دیالوگ ها سانسور نشده اند. در زمان پخش سریال شب های ببره سنگ اندازی های فراوانی از سوی مراجع تقلید، صدا و سیما و حتی دولت جهت کنسل شدن این سریال انجام شد، به طوری که مهران مدیری تا مدت ها ممنوع التصویر شده بود.
اگر به دنبال یک سریال ایرانی کمدی و در عین حال مفهومی هستید، شب های برره گزینه مناسبی است.

6- سریال سه در چهار

سه در چهار دومین مجموعه تلویزیونی محسوب می شود که مجید صالحی به عنوان کارگردان آن را می سازد، اگر چه در این سریال وی نیز نقش آفرینی بسیار خوبی دارد. لازم به ذکر است اکثر کسانی که کارهای رضا عطاران را دنبال کرده اند، متوجه شباهت این سریال به آثار وی شده اند که البته درست هم متوجه شده اند، چرا که رضا عطاران به عنوان مشاور کارگردان در این پروژه فعالیت می کند. به طور کلی نحوه نقش آفرینی بازیگران، روایت داستان و چالش ها عینا مثل سریال های رضا عطاران است، با این تفاوت که داستان آن فرق می کند.
سکانس های زیادی در سه در چهار وجود دارند که شما را شدیدا می خندانند.

7- سریال لیسانسه ها

سریال لیسانسه ها برای اولین بار در سال 95، به نویسندگی و کارگردانی سروش صحبت پخش شد و به دلیل اینکه سه شخصیت اصلی داستان، یعنی مسعود (با نقش آفرینی امیرحسین رستمی)، حبیب (نقش آفرینی هوتن شکیبا) و مازیار (نقش آفرینی کاظمی) نمایانگر جوان های ایرانی و مشکلات پیشرامون آنها یعنی تحصیل، اشتغال و ازدواج بودند، بین نسل جوان به محبوبیت رسید، به طوری که دو فصل بعدی (لیسانسه ها 2 و فوق لیسانسه ها) نیز با قدرت ساخته شد، اما بین این سه فصل، محبوب ترین لیسانسه ها 2 بوده است.
بدون شک سریال لیسانسه ها در بین سریال های کمدی دهه 90، جزو برترین آنها محسوب می شود.
به همین دلیل آن را در مقاله معرفی بهترین سریال های طنز ایرانی قرار دادیم.

8- سریال ساختمان پزشکان

سریال ساختمان پزشکار یکی دیگر از آثار سروش صحت است که البته شاید برای همه جذاب و طنز به نظر نرسد که در حقیقت سکانس های خنده دار در این سریال بسیار کم است، اما شخصا به دلیل ایستراگ هایی که در سریال وجود دارد، آن را در مقاله معرفی بهترین سریال های طنز ایرانی قرار دادم، نکات و دیالوگ های مخفی که دقیقا کار اصلی طنز و کمدی را به خوبی انجام می دهند. خیلی دوست ندارم راجع به حواشی پیش آمده برای این سریال در دهه قبلی صحبت کنم و اگر خیلی مشتاق هستید تا بدانید چه ایستراگ های شجاعانه ای در سریال به کار رفته است، کافیست در گوگل سرچ کنید و ببینید پیمان قاسم خانی و سروش صحت چقدر هوشمندانه عمل کرده اند.
با توجه به تصمیمات شجاعانه پیمان قاسم خانی و سروش صحت، این سریال در دسته برترین سریال های کمدی ایرانی قرار می گیرد.

9- سریال قهوه تلخ

قهوه تلخ را به می توان موفق ترین اثر مهران مدیری دانست؛ این سریال به طور غیرمستقیم از شیوه اداره کشور، عدم داشتن سواد سیاسی مسئولین، مصرف گرایی مردم و … انتقاد می کرد و مهران مدیری به همراه نویسندگان و بازیگران به خوبی توانسته بودند تا کمدی را در سریال خود جای دهند، چیزی که متاسفانه اصلا در سریال ها و فیلم های سینمایی به اصطلاح خنده دار و کمدی کشور وجود ندارد. به طور کلی دیالوگ ها، نقش آفرینی بازیگران، روایت داستان و از همه مهمتر لوکیشن (محل فیلمبرداری) سریال در سطح خوبی قرار دارند که موجب می شود بیننده تا هر قسمت را با اشتیاق کامل تماشا کند.
لازم به ذکر است این سریال اول پخش خانگی بود که بعدها صدا و سیما امتیاز آن را خریداری کرد؛ همچنین 6 قسمت پایانی آن به دلیل نامعلومی هیچوقت پخش نشد.

10- سریال مسافران

سریال مسافران از لحاظ کمدی و سکانس های خنده دار در سطح متوسطی قرار دارد و شاید خیلی ها که به دنبال آثار کمدی-اجتماعی هستند و خیلی از دیدن لوکیشن های مرفح خوششان نمی آید، از تماشای آن لذت نبرند. مثل اکثر سریال های ایرانی معرفی شده در این مقاله، مسافران نیز به طور مستقیم و گاها غیرمستقیم سعی در اصلاح فرهنگ های اشتباه اجتماعی دارد و برخلاف سریال لیسانسه ها که مسئولین هدف اصلی انتقاد هستند، بیشترین انتقادها بر مردم وارد می شود که اتفاقا بسیار جالب است. رامبد جوان در سریال خود سعی کرده است تا از فیلم ها و سریال های خارجی زیادی، مثل مجموعه خماری (The Hangover) نیز الهام بگیرد.
سریال مسافران یک سریال طنز و فانتزی است که داستان آدم فضایی هایی را روایت می کند که برای نابودی کره زمین، به سیاره ما نفوذ می کنند و برای نفوذ بهتر باید با فرهنگ و نوع زندگی ما انسان ها آشنا شوند.
مطمئنم خیلی ها از حضور این اثر در معرفی بهترین سریال های طنز ایرانی متعجب هستند.

11- سریال دزد و پلیس

شاید خیلی از شما، از حضور سریال دزد و پلیس در لیست برترین سریال های کمدی ایرانی متعجب شوید اما حقیقتا سریال دزد و پلیس در قالب طنز به خوبی توانسته است معضل دزدی، فقر، اعتیاد به مواد مخدر را به مخاطبین نشان دهد. در این سریال شما هیچگاه لوکیشن مجلل نمی بینید و به جرعت می توان گفت بیش از 80 درصد لوکیشن های سریال در بدترین نقاط تهران فیلمبرداری شده است که همین باعث می شود تا مردم بهتر بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. فارغ از اینها روایت داستان به خوبی انجام می شود و شما حتی می توانید به عنوان کسی که به فیلم ها و سریال های دزد و پلیسی علاقه مند است، به تماشای آن بنشینید، اگر چه مثل اکثر فیلم ها و سریال های ایرانی، کمبود محتوا و گاها آب کشی داستان به وضوح قابل درک است.
فارغ از تمام مشکلات، این سریال لیاقت حضور در لیست معرفی بهترین سریال های طنز ایرانی را دارد.

12- سریال بزنگاه

از سال 1387 به بعد، رضا عطاران دیگر هیچ فیلم یا سریالی برای صدا و سیما نساخت و حتی تا چند سال ممنوع التصویر شده بود؛ در سال 1387، یعنی زمانی که بزنگاه پخش می شد، بین مسئولین نظارت صدا و سیما طی یک بیانیه ای به عنوان مبتذل و هنجارشکن شناخته شد، به طوری که قرار بود پخش آن به طور کامل کنسل شود و جریمه سنگینی برای عوامل ساخت آن در نظر گرفته شود، چه بسا اگر حمایت های مردم نبود، واقعا این اتفاق رخ می داد. رضا عطاران از آن دسته از کارگردان هاییست که کمتر طبق قوانین و اصول حاضر بر کشور پیش می رود و در سریال بزنگاه هم دقیقا به همین شکل بود، البته لازم به ذکر است اکثر سانسورهای به اصطلاح جذاب آن توسط صدا و سیما سانسور شده است.
رضا عطاران، حمید لولایی و علی صادقی نقش آفرینی قابل توجهی دارند؛ همچنین در بزنگاه مشکلات خانواده های ایرانی و دعوای آنها بر سر ارث و میراث به نشان داده شده است.

 

چرا برخی از سریال های معروف در لیست برترین سریال های کمدی ایرانی حضور نداشتند؟

متاسفانه اگر بخواهیم طبق استانداردها و مقایسه با آثار متوسط کمدی پیش برویم، شاید فقط 2 الی 3 سریال لیاقت حضور در این لیست را داشتند، اما ما سعی کردیم تا سریال های حاضر در این لیست را با توجه به سریال های کمدی که تاکنون پخش شده است جمع آوری کنیم، همچنین عددهای کنار نام سریال ها به معنی “رتبه بندی” آنها نیست، پس حتما به این موضوع توجه داشته باشید؛ همچنین خیلی از فیلم ها و سریال هایی که به خصوص در دهه 90 ساخته شده است، اصلا کمدی حساب نمی شوند، چرا که نه سکانس خنده دار درست و حسابی دارند و نه اینکه مفهوم خاصی را به مخاطب می رسانند و همان سرگرمی ریزی که خانواده ها بعد از تماشای آنها دارند، به دلیل نابود شدن سطح توقع و دانش مخطابین از فیلم ها و سریال ها است. همچنین یکی از ویژگی های کمدی، ماندگاری بلندمدت آن است، به طور مثال هنوز که هنوزه از آثار چارلی چاپلین مفاهیم جدیدی کشف می کنند، اما آیا واقعا سریال های به اصطلاح کمدی و خنده دار ایرانی این خاصیت را دارند؟!

× لطفا هر انتقادی راجع به مقاله معرفی بهترین سریال های طنز ایرانی دارید در بخش نظرات اعلام کنید ×

 

 

معرفی فیلم و سریال های ایرانی و خارجی در سایت پلی مگ به طور اختصاصی!

 نظر شما نسبت به مقاله معرفی بهترین سریال های طنز ایرانی چیست؟
خنده دار ترین و برترین سریال های کمدی ایرانی از نظر شما کدام اند؟

منبع: پلی مگ

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا