برترین های کسب و کارلوازم خانگی

معرفی داکت اسپلیت و مزایا و معایب آن

داکت اسپلیت نوعی سیستم سرمایشی گرمایشی است که در فصل سرد زمستان محیط را گرم و در فصل گرم تابستان محیط را خنک می‌کند. داکت ها از دو قسمت اصلی کندانسور و هواساز تشکیل شده است. کندانسور شامل چند قطعه پروانه، کمپرسور، دینام، فین و … می‌باشد و هواساز نیز شامل فیلتر، سینی، کویل، دینام، اوپراتور، پروانه و … می‌باشد. هوا ساز داکت به صورت توکار درون سقف وصل می‌شود و سپس با استفاده از کانال کشی هوا را به اتاق‌ها و سایر مکان‌ها انتقال می‌دهد.

داکت یا همان اسپلیت‌های کانالی، نوعی از سیستم‌های تهویه مطبوع می‌باشند که امروزه در بسیاری از پروژه‌های مسکونی، اداری، تجاری و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها به دلیل ایجاد استقلال دمایی برای هر فضا و تعمیر و نگه‌داری آسان جزو دستگاه‌های پر استفاده در پروژه‌های ساختمانی می‌باشند. طی این مقاله به بررسی داکت اسپلیت پرداخته شده و جهت آشنایی با داکت اسپلیت تا انتهای این مطلب با سایت تهویه نظری همراه باشید.

ایران | اینترنت

انواع داکت اسپلیت

انواع داکت دو نوع اینورتر و معمولی می باشد. در نوع اینورتر موتور الکتریکی به صورت متغیر کار کرده و سرعت بالایی دارد و همین امر باعث سریع تر کار کردن آن می‌شود که می‌تواند در مصرف انرژی هم صرفه جویی کند. منظور از دور الکتریکی متغیر این است که با توجه به میزان دمایی که شما تنظیم می‌کنید در مواقعی که محیط خنک می شود دور متغیر کم شده و و زمانی که دمای هوا گرم می شود دور متغیر زیاد می‌شود و همین امر سبب می‌شود در مصرف انرژی صرف جویی شود.

در نوع معمولی که دور موتور ثابت است موتور به صورت ثابت و همیشگی کار می‌کند و تا زمانی که شما نخواهید کم یا زیاد نمی‌شود و حتما باید خاموش یا روشن شود که همین امر باعث پر مصرف شدن اسپلیت معمولی خواهد شد.

مزایای داکت اسپلیت

  • در شرایطی که در داکت برای حالت گرمایش از آب گرم دیگ استفاده نشده وسیکل برودتی به شیوه هیت پمپ معکوس گردد، برخلاف سیستم VRF و نیز ترکیب چیلر مرکزی و فن کویل، داکت سیستم سرمایش و گرمایش مستقلی را برای هریک از واحدهای ساختمان ایجاد می کند.
  • گرمایش داکت (در صورت استفاده از کویل آب گرم) در مقایسه با کولر گازی و همچنین سیستم VRF کیفیت مناسب تری دارد و بواسطه مصرف گاز شهری به جای برق که در ایران انرژی گران تری به حساب می آید، هزینه های مصرف انرژی را کاهش داده است. بعلاوه در مقایسه با رادیاتور نیز راندمان گرمایش داکت به مراتب بیشتر است؛ چراکه گرمایش از طریق رادیاتور به صورت تدریجی و از نوع انتقال حرارت جابجایی طبیعی (Natural Convection) بوده، اما در داکت ، انتقال حرارت به شکل جابجایی اجباری (Forced Convection) می باشد.
  • به واسطه امکان استفاده از هوای تازه در داکت ، شرایط برای تهویه و ایجاد فشار مثبت در داخل ساختمان فراهم خواهد بود.

معایب داکت اسپلیت

  • در صورت استفاده از داکت ، امکان کنترل مستقل دما در اتاق یا فضاهای مختلف وجود ندارد؛ چراکه تمامی فضاها ازهوای خروجی یک یونیت مشترک تغذیه می شوند. بنابراین نمی توان در هر اتاق یا فضایی به دمای متفاوتی دست یافت. در شرایطی که در سایر سیستم ها از جمله کولر گازی، VRF و فن کویل این امکان وجود دارد که هر فضایی را متناسب با کاربری و نیاز افراد ساکن در آن فضا کنترل نمود. البته این در حالی است که می توان به کمک سیستم VAV (استفاده از دمپرهای موتوردار) با تغییر حجم هوای ورودی به هر فضا، کنترل دمای جداگانه ای اعمال نمود. هرچند که به نظر می رسد در این صورت قیمت تمام شده سیستم چندان مقرون به صرفه نباشد.
  • در مقایسه با سیستم VRF مصرف برق بیشتری دارد.
  • در ساختمان هایی که متراژ قابل توجهی دارند، بکارگیری تنها یک یونیت داخلی جوابگوی نیاز ساختمان نخواهد بود و این در شرایطی است که با اضافه شدن یونیت دوم، بایستی یونیت خارجی دیگری نیز تعبیه شود. با توجه به اینکه حداکثر فاصله بین یونیت داخلی و خارجی (به دلیل جلوگیری از افت فشار زیاد جریان مبرد و کاهش راندمان دستگاه) باید رعایت شود، پیش بینی یک یونیت خارجی دیگر در فاصله ای مناسب، آن هم در فضای خارج از ساختمان که در اغلب موارد کافی نمی باشد، محدودیت هایی را برای اجرای چنین سیستمی در ساختمان های بزرگ به دنبال دارد. ضمن آنکه می تواند نمای بدی را برای ساختمان نیز ایجاد کند. در حالی که در سیستم های مرکزی از جمله ترکیب چیلر و فن کویل، چنین محدودیتی وجود ندارد. البته چنین ایرادی بیشتر در صورت بکارگیری اسپلیت ها مطرح می باشد. مگر اینکه تعداد واحدهای ساختمان و متراژ آن ها خیلی زیاد باشد.

از داکت اسپلیت در چه مکان هایی می توان استفاده نمود؟

  • ساختمان های مسکونی و خانه ها
  • رستوران ها
  • هتل ها
  • ویلاها
  • مراکز بهداشتی و درمانی و مطب های پزشکی
  • مراکز تجاری و فروشگاه ها
  • مراکز اداری و شرکت ها
  • محیط های صنعتی و کارخانجات

ایران | اینترنت

استعلام قیمت و خرید داکت اسپلیت از تهویه نظری

تهویه نظری، تولید کننده انواع کانال سازی و دریچه هوا شامل تولید انواع دریچه بازدید، دریچه توزیع هوا، دریچه های کنترل و هدایت هوا، کانال سازی (کانال سازی)، دریچه زیر فن کویل، دریچه خورشیدی، دمپر کانال موتوری، جت نازل، دمپر ضد آتش فیوزی، دریچه ضد انفجار، دمپر کانالی صنعتی، دریچه سقفی گرد تخت آلومینیومی، دریچه هوای رفت اتاق عمل، دریچه کولری، دریچه تایل آرمسترانگ، لوور پادری، دریچه هوای تازه (باران گیر), دریچه خطی، کلاهک دودکش، هود صنعتی، کانال سازی صنعتی, دريچه داکت اسپلیت، دریچه سقفی چهارگوش كلاف دور باز آلومینیومی است. با برقراری ارتباط امکان بهره مندی از مشاوره رایگان و تهیه داکت اسپلیت را خواهید داشت.

ایران | اینترنت

سوالات متداول

در این بخش به سوالات احتمالی شما در خصوص داکت اسپلیت پاسخ خواهیم داد.

داکت اسپلیت رو از کی بخرم؟

شرکت تهویه نظری با ارائه بهترین داکت اسپلیت جهت ارائه مشاوره خرید و استعلام قیمت در اختیار شما عزیزان است.

از داکت اسپلیت در چه جاهایی استفاده می شه؟

از این سیستم میتوان در تمامی محیط ها از جمله مسکونی، صنعتی و تجاری استفاده نمود.

بهترین فروشنده داکت اسپلیت توی مشهد کیه؟

شرکت تهویه نظری با دارا بودن فروشگاه اینترنتی میتواند تمامی محصولات خود را با بهترین کیفیت و قیمت به سراسر ایران ارسال کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا