مقایسه دوربین آیفون 14 پرو مکس با گلکسی S22 اولترا و پیکسل 6 پرو

در این مطلب به مقایسه دوربین آیفون 14 پرو مکس با گلکسی S22 اولترا و پیکسل 6 پرو می‌پردازیم تا ببینیم در نهایت کدام یک از این گوشی‌ها می‌توانند عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارند.

آیفون 14 پرو مکس در حال حاضر قدرتمندترین و بهترین آیفونی است که اپل تاکنون تولید کرده است. این گوشی از قابلیت‌های بسیار زیادی بهره می‌برد که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به تراشه‌ی قدرتمند A16، دوربین 48 مگاپیکسلی اصلی، دوربین سلفی بهتر و… اشاره کرد. اپل خیلی روی توانایی بالای دوربین اصلی آیفون 14 پرو و پرو مکس مانور داده ولی حالا با عرضه‌ی رسمی این محصولات، فرصت این پیش آمده که مدل پرو مکس را در مقابل قدرتمندترین و بهترین گوشی‌های بازار از این حیث یعنی گلکسی S22 اولترا و پیکسل 6 پرو قرار دهیم تا ببینیم چه عملکردی از خود به نمایش می‌گذارد.

طبق گفته‌های اپل، آیفون‌های جدید در نور کم به شکل محسوسی پیشرفت داشته‌اند. البته این موضوع باید اکنون در عمل ثابت شود ولی می‌دانیم باید در مقایسه‌ی پیش رو چه انتظاری از نماینده‌ی آیفون داشته باشیم. البته دو گوشی دیگر یعنی گلکسی S22 اولترا و پیکسل 6 پرو هم یکی از لحاظ عکاسی و فیلم‌برداری گوشی‌های بسیار قدرتمند و باکیفیتی هستند. گلکسی S22 اولترا در زمینه‌ی زوم اپتیکال و پیکسل 6 پرو هم از لحاظ هوش مصنوعی.

قبل از اینکه به مقایسه دوربین آیفون 14 پرو مکس با گلکسی S22 اولترا و پیکسل 6 پرو بپردازیم، نگاهی خواهیم داشت به مشخصات فنی آن‌ها روی کاغذ تا ببینیم باید چه انتظاری از آن‌ها داشته باشیم.

نام گوشی آیفون 14 پرو مکس گلکسی S22 اولترا پیکسل 6 پرو
دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/1.78 و اندازه‌ی 24 میلی‌متر 108 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/1.8 و اندازه‌ی 23 میلی‌متر 50 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/1.9 و اندازه‌ی 25 میلی‌متر
دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/2.2 و اندازه‌ی 13 میلی‌متر 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/2.2 و اندازه‌ی 13 میلی‌متر 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/2.2 و اندازه‌ی 17 میلی‌متر
دوربین تله‌فوتو 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/2.8 و زوم 3 برابری اپتیکال

10 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/2.4 و زوم 3 برابری اپتیکال

10 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/4.9 و زوم 10 برابری اپتیکال

48 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/3.5 و زوم 4 برابری اپتیکال
دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/1.9 40 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/2.2 11 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/2.2

این نخستین بار بعد از سال‌هاست که می‌بینیم اپل به عنوان دوربین اصلی یکی از گوشی‌های خود از سنسوری با رزولیشن بیشتر از 12 مگاپیکسل استفاده کرده است. این دوربین قادر است فرایند ترکیب پیکسلی را با سرعت به مراتب بیشتری در مقایسه با قبل انجام داده و تصاویری را ثبت کند که نویز کمتر و کیفیت بیشتری دارند. همچنین از طریق بخش ProRaw هم می‌شود به تصاویری دسترسی داشت که 48 مگاپیکسلی هستند.

یکی دیگر از قابلیت‌های این دوربین 48 مگاپیکسلی، امکان برش 2 برابری تصاویر و ایجاد حالت پرتره است. البته برای این منظور دوربین تله‌فوتو در دسترس قرار دارد که اگرچه زومی بیشتر از 3 برابر ندارد ولی می‌تواند برای ثبت تصاویر تله‌فوتو مناسب باشد. همچنین میزان زوم دیجیتال این گوشی در حالت عکاسی و فیلم‌برداری هم به ترتیب به 15 و 9 برابر می‌رسد.

اما می‌پردازیم به مقایسه دوربین آیفون 14 پرو مکس با گلکسی S22 اولترا و پیکسل 6 پرو در شرایط مختلف تا ببینیم آیا عملکرد نماینده‌ی جدید اپل به آن اندازه که این شرکت ادعا می‌کند هست یا خیر.


مقایسه دوربین آیفون 14 پرو مکس با گلکسی S22 اولترا و پیکسل 6 پرو


نور روز

در نور روز معمولا تمام پرچم‌دارانی که طی چند سال اخیر راهی بازار شده‌اند عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش می‌گذارند. بیشتر چالش‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که شرایط نوری مساعد نباشد یا عکاسی درون محیط خانه و با نور مصنوعی صورت بگیرد یا زمانی که در پس‌زمینه، آسمان روشن باشد. در غیر این صورت تصاویر معمولا خوب از آب در می‌آیند. چون در این شرایط گوشی با چالش روبرو می‌شود و گاهی اوقات یا خیلی تصاویر را روشن ثبت می‌کند که جزئیات آن از بین می‌رود یا خیلی تیره که در این صورت هم جزئیاتی به ثبت نمی‌رسند.

در تصاویر بالا، می‌بینیم که آیفون 14 پرو مکس همچنان عادت قبلی اپل را حفظ کرده و اندکی در نمایش جزئیات اغراق‌آمیز عمل کرده است. فقط کافی است برگ‌ها و شاخته‌ها را در هر سه گوشی نگاه کنید تا متوجه شوید. حال نکته‌ی جالب اینجاست که تا چند سال پیش این سامسونگ بود که به اغراق‌آمیز عمل کردن متهم می‌شد اما اکنون اپل این کار را انجام می‌دهد.

به گستره‌ی دینامیکی و نوردهی که برسیم، می‌بینیم دوربین آیفون 14 پرو مکس و پیکسل 6 پرو در مقایسه با نماینده‌ی قدرتمند سامسونگ عملکرد بهتری از خود به نمایش گذاشته‌اند. کهکشانی سامسونگ در بسیاری از صحنه‌ها نقاط روشن را بیش از حد به نمایش گذاشته که این باعث می‌شود تصاویر به مراتب روشن‌تر شده و برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های مجازی گزینه‌ی بهتری به حساب بیایند. اما در مقایسه با رقبا، می‌بینیم که خیلی عملکرد آن جالب نیست

کنتراست تصویر در آنچه که پیکسل 6 پرو به ثبت رسانده به بهترین شکل ممکن به نمایش درآمده است. بین نقاط روشن و تیره بهترین تعادل وجود دارد و جزئیات هم در نتیجه‌ی این عملکرد خوب به بهترین شکل ممکن حفظ شده است. آیفون 14 پرو مکس هم در رده‌ی دوم قرار می‌گیرد اما اختلاف آن با نماینده‌ی گوگل خیلی زیاد نیست. این گوشی توانسته با تعادل عالی در کنتراست، جلوه‌ی خاص و جذابی به تمام تصاویر بدهد. گلکسی S22 اولترا هم چون تمایل زیادی به روشن‌تر کردن تصاویر داشته، در رده‌ی آخر قرار می‌گیرد.

در نمایش رنگ‌ها، پیکسل 6 پرو عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود به نمایش گذاشته و توانسته رتبه‌ی نخست را مال خود کند. تقریبا می‌توان گفت تصویری که این گوشی ثبت کرده همان چیزی است که در واقعیت مشاهده می‌شود، هرچند گاهی اوقات هم مقداری جلوه‌ی مصنوعی و اغراق‌شده را هم شاهد هستیم. آیفون 14پرو مکس اندکی به زردی تمایل دارند. البته این گوشی از قابلیت فوتوگرافیک استایل بهره می‌برد که اجازه می‌دهد کیفیت تصاویر را بهبود ببخشید.

گلکسی S22 اولترا باز هم به اغراق رنگ‌ها تمایل نشان داده که باعث شده رنگ سبز تا حد زیادی از حالت عادی خارج شود. به نظر می‌رسد این تبدیل شده به امضای تمام تصاویری که گلکسی S22 اولترا در این شرایط نوری با دوربین اصلی خود ثبت می‌کند. البته نکته‌ی مثبت اینجاست که رنگ پوست در تمام تصاویری که این سه گوشی به ثبت رسانده‌اند واقعی به نظر می‌رسد.

نور کم

همانطور که در بالا هم گفته شده، عکاسی در نور کم یک چالش سنگین برای گوشی‌های هوشمند به وجود می‌آورد چون سنسور این محصولات است که باید کمبود نور را به گونه‌ای جبران کند. طبیعتا نور زیادی نیست که سنسور آن‌ها بتواند جذب کند اما طی چند سال اخیر پیشرفت شرکت‌ها در این زمینه به قدری بوده که حتی گاهی اوقات تصاویر ثبت شده در نور شب هم به گونه‌ای به نمایش گذاشته می‌شود که گویا در روز ثبت شده است.

طی چند سال اخیر حتی حالتی تحت عنوان حالت شب به این گوشی‌ها اضافه شده که با فعال کردن آن، گوشی بعد از فشردن دکمه‌ی شاتر، تا چند ثانیه مشغول جذب نور می‌شود و در نهات تصویری را به نمایش می‌گذارد که با بیشترین نور به ثبت رسیده است. در تصاویر زیر اما تصاویر در حالت عادی به ثبت رسیده‌اند.

در این تصاویر هم کاملا پیداست که آیفون 14 پرو در نمایش یک سری از جزئیات آنقدر اغراق کرده که تا حدودی از بین رفته‌اند. البته رنگ‌ها به شکلی تقریبا طبیعی به نمایش گذاشته شده‌اند. گلکسی S22 اولترا اما تلاش کرده تا اندکی تصاویر را روشن و شفاف به نمایش بگذارد که برای عکاسی در نور شب چنین رویه‌ای کاملا مناسب است اما رنگ پوست را تا حدودی صورتی به نمایش گذاشته تا از این نظر ضعیف‌تر از رقیب آمریکایی خود ظاهر شود.

پیکسل 6 پرو اما توانسته در تمامی تصاویر خوب عمل کند. البته گستره‌ی دینامیکی آنقدر بالاست که گاهی اوقات شاید تصاویر از حالت طبیعی خود خارج شوند. برای مثال در تصویری که رنگ نئون صورتی دیده می‌شود، پیکسل رنگ‌ها را کاملا سرد به نمایش گذاشت در حالی که آیفون 14 هم از لحاظ دقت و هم از لحاظ جزئیات توانست عالی ظاهر شود. هرچند در نهایت این گلکسی S22 اولترا بود که توانست در مجموع (فقط در این صحنه) بهترین عملکرد را داشته باشد.

در تصویر مربوط به ساحل، دوربین 48 مگاپیکسلی آیفون 14 پرو مکس درخشید و در مقایسه با دو رقیب قدرتمند خود بهترین عملکرد را داشته باشد. میزان جزئیات در تصویر ثبت شده توسط این گوشی به اندازه‌ی جزئیاتی است که در تصویر مربوط به پیکسل 6 پرو شاهد هستیم با این تفاوت که نماینده‌ی شرکت آمریکایی تا جایی که امکان داشته از نور شب، رنگ‌های متنوع را بیرون کشیده است. گلکسی S22 اولترا با فاصله‌ی زیادی پشت سر این محصولات قرار ندارد اما در تصویر اخر اندکی جزئیات را از بین برده است.

به صورت کلی اگر بخواهیم در رابطه با عملکرد این سه گوشی در عکاسی با دوربین اصلی در نور شب نظر بدهیم باید بگوییم تمام آن‌ها سعی کرده‌اند تا جایی که امکان دارد شب را به روز تبدیل کنند در حالی که تمام زیبایی عکاسی در نور شب این است که حس و حال همان شب را دریافت کنیم. البته برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی که این روزها به الگویی برای تصمیم‌گیری شرکت‌ها تبدیل شده‌اند، چنین قابلیتی خوب است اما اگر بخواهیم برای داشتن تجربه‌ای شیرین و لذت‌بخش عکاسی کنید، باید حتما میزان نوردهی را به صورت دستی تنظیم کنید چون در حالت عادی تصاویر از حالت طبیعی خود خیلی فاصله می‌گیرند.

دوربین فوق عریض

هر سه گوشی در این مقایسه از دوربین فوق عریض بهره می‌برند. البته همانطور که در جدول مشخصات فنی دیدیم و همچنین با توجه به مقایسه‌هایی که پیش‌تر از دوربین پیکسل 6 پرو صورت گرفته، می‌دانیم این گوشی دوربین خیلی عریضی هم ندارد و فقط چون زاویه‌ی دید آن اندکی از زاویه دید دوربین اصلی گسترده‌تر است، گوگل هم آن را فوق عریض در نظر می‌گیرد. برای مقایسه باید بگوییم این گوشی لنزی 18 میلی‌متری دارد اما لنز بکار رفته در گلکسی S22 اولترا و آیفون 14 پرو مکس، 13 میلی‌متری است و قاعدتا باید تصاویر به مراتب عریض‌تری را به ثبت برساند.

با این حال دوربین فوق عریض باید بتواند علاوه بر ثبت تصاویری با زاویده دید گسترده، در نمایش رنگ‌ها و گستره‌ی دینامیکی هم به خوبی دوربین اصلی عمل کند. اما متأسفانه جزئیات همیشه در دوربین فوق عریض کم هستند. از طرفی دوربین‌های فوق عریض غالبا تصاویر را دچار اعوجاج می‌کنند (انحنا می‌دهند) که این هم چالشی است که گوشی باید آن را بهتر کند. حال نتیجه‌ی نهایی چگونه خواهد بود؟

همانطور که می‌بینید، از لحاظ نوردهی و گستره‌ی دینامیکی، در اینجا یک سری تفاوت با دوربین اصلی دیده می‌شود. آیفون کنتراست بیشتری را در مقایسه با دو گوشی دیگر روی تصاویر اعمال کرده و در نتیجه سایه‌ها را به شکل واقعی به نمایش نگذاشته است. پیکسل 6 پرو هم نتوانسته کنتراست را به خوبی اعمال کند؛ به نظر می‌رسد الگوریتم +HDR این گوشی در این صحنه‌ها هماهنگی خوبی با دوربین فوق عریض ندارد. گلکسی S22 اولترا اما تصاویر را روشن‌تر از آنچه که باید به نمایش گذاشته و در نتیجه در برخی از بخش‌ها نقاط روشن آنقدر شدید هستند که جزئیات درون آن‌ها از بین رفته است.

از لحاظ رنگ‌بندی، دوربین فوق عریض آیفون 14 پرو مکس توانسته در مقایسه با دو رقیب خود طبیعی‌ترین رنگ‌ها را به نمایش بگذارد. پیکسل 6 پرو با فاصله‌ی بسیار کمی پشت سر آن قرار دارد چرا که در برخی از زمینه‌ها رنگ‌ها را با اشباع بیشتری به نمایش گذاشته و گلکسی S22 اولترا هم در رده‌ی آخر قرار می‌گیرد چرا که رنگ‌ها را طبق الگوریتم‌های خود درآورده و کاملا تغییر داده است.

در نور شب، دوربین فوق عریض گلکسی S22 اولترا توانست بهترین تصویر را در مقایسه با دو گوشی دیگر ثبت کند. هم از لحاظ میزان روشنایی و هم از لحاظ میزان جزئیات، آنچه که گلکسی S22 اولترا به نمایش کشیده به مراتب بهتر از عملکرد رقبا است. پیکسل 6 پرو در رتبه‌ی دوم قرار می‌گیرد چرا که یک سری از صحنه‌ها را با نور کمتری به ثبت رسانده است. در نهایت آیفون 14 پرو مکس را داریم که نتوانسته جزئیات را آنطور که باید به نمایش بگذارد و تصاویر ثبت شده توسط آن نویز بسیار بیشتری در مقایسه با رقبا دارد.

دوربین تله‌فوتو

دو سال است که گوشی‌های سامسونگ در زمینه‌ی عکاسی با دوربین تله‌فوتو رقیب ندارند. گلکسی S21 اولترا و S22 اولترا از دو دوربین تله‌فوتو بهره می‌برند که یکی قادر است تا 10 برابر به صورت اپتیکال زوم کند و دیگری هم تا 3 برابر. این در حالی است که گوشی‌های خوب بازار نهایتا تا 5 برابر به صورت اپتیکال زوم می‌کنند تا بدین ترتیب کهکشانی‌های شرکت کره‌ای از این حیث بی‌رقیب باشند.

آیفون 14 پرو مکس هم یک دوربین تله‌فوتو با زوم اپتیکال 3 برابری دارد. البته اپل به لطف دوربین اصلی قدرتمندی که این گوشی دارد توانسته یک قابلیت را به آن اضافه کند که با برش تصویر، به زوم 2 برابری با کیفیت بسیار بالا می‌رسد. البته باید بگوییم این میزان زوم همچنان دیجیتال است ولی اپل مدعی شده کیفیت تصاویر ثبت شده در این حالت به اندازه‌ی تصاویری است که با زوم اپتیکال به ثبت می‌رسند. سامسونگ هم پیش از این از چنین حقه‌ای استفاده می‌کرد اما اپل ترجیح داده در این رابطه بیشتر توضیح دهد.

از لحاظ زوم اپتیکال، گلکسی S22 اولترا با زوم 3 و 10 برابری، پیکسل 6 پرو با زوم 4 برابری و آیفون هم با زوم 3 برابری به ترتیب در رده‌ی نخست تا سوم قرار دارند. حال باید ببینیم در عمل کیفیت آن‌ها چگونه است.

وقتی به زوم 3 برابری می‌رسیم، دوربین به تله‌فوتو سوییچ می‌شود که با این اتفاق اندکی از کیفیت کاسته می‌شود. رنگ‌بندی‌ها اندکی غیرواقعی می‌شوند که این کاملا طبیعی است. گلکسی S22 اولترا هم دقیقا همین وضعیت را دارد اما این گوشی آنقدر در حالت طبیعی تصاویر را اشباع‌شده به ثبت می‌کرد که دوربین تله‌فوتوی آن هم همچنان در نمایش یک سری از رنگ‌ها اغراق‌آمیز عمل می‌کند. در میزان زوم 3 برابری به پیکسل 6 کم‌لطفی می‌شود چرا که آیفون در این میزان از دوربین تخصصی خود استفاده می‌کند، سامسونگ هم همینطور ولی پیکسل چون زوم 4 برابری اپتیکال دارد، در میزان 3 برابری باید به زوم دیجیتال وابسته باشد.

در میزان زوم 10 برابری، گلکسی S22 اولترا چه از لحاظ شارپ بودن تصویر و چه از لحاظ جزئیات، بی‌رقیب است. تعجبی هم ندارد چرا که این گوشی از یک سنسور با این قابلیت بهره می‌برد. پیکسل 6 پرو مطابق آنچه که در مقایسه دوربین آیفون 13 پرو مکس با این گوشی و گلکسی S22 اولترا دیده بودیم، باز هم توانست در این میزان زوم به لطف الگوریتم‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌ای که دارد، عملکرد فوق‌العاده‌ای را از خود به نمایش بگذارد.

میزان جزئیات در تصویر ثبت شده توسط آیفون 14 پرو مکس تا حدودی کم است اما با این حال این گوشی توانسته عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد. به این صورت که حتی می‌توانید برخی از تصاویر را در شبکه‌های مجازی هم با دوستان خود به اشتراک بگذارید بدون اینکه چیز خاصی را از دست بدهید.

حالت پرتره

در حالت پرتره، یک گوشی باید بسیار عملکرد دقیقی داشته باشد چرا که باید دقیقا تشخیص دهد پس‌زمینه کجاست و آن را از سوژه‌ی اصلی سوا کند. معمولا بسیاری از گوشی‌ها در این زمینه خیلی دقیق عمل نمی‌کنند و بخشی از سوژه را هم پس‌زمینه تشخیص می‌دهند. اما یک سری از گوشی‌ها نظیر محصولات اپل، معمولا در این زمینه کم‌نظیر هستند. حال بیایید ببینیم نتیجه چه می‌شود.

با توجه به تصاویر بالا، به‌راحتی می‌شود متوجه شد که پیکسل 6 پرو در رده‌ی آخر قرار می‌گیرد. نخست به این خاطر که از دوربین تله‌فوتوی خود برای ثبت تصاویر پرتره استفاده نمی‌کند و به‌جای آن به سنسور اصلی و زوم دیجیتال متکی است. دوم اینکه این گوشی از گزینه‌ای برای ثبت تصاویر پرتره‌ی عریض بهره نمی‌برد. به صورت کلی در این حالت در پیکسل 6 پرو با دو گزینه مواجه می‌شوید؛ 1 برابر و 2 برابر که اصلا به اندازه‌ی زوم 2 یا 3 برابری نیستند. اینطور که به نظر می‌رسد، گوگل تصمیم گرفته در این سری خیلی روی کیفیت عکاسی در حالت پرتره مانور ندهد. هرچند کنتراست تصاویر و گستره‌ی دینامیکی آن‌ها واقعا عالی است. به صورت کلی هم در این بخش رقابت اصلی بین سامسونگ و اپل است.

نخستین بار اپل بود که در آیفون 7 پلاس امکان عکاسی پرتره را اضافه کرد. اما سامسونگ هم به سرعت به این حرکت رقیب سنتی‌اش پاسخ داد و آنقدر هم خوب ظاهر شد که وقتی دو گوشی از این دو شرکت را با هم مقایسه می‌کردیم، نتایج ثبت شده توسط نماینده‌ی شرکت کره‌ای را بیشتر می‌پسندیدیم. اکنون هم وضعیت همین است. آیفون گاهی اوقات موهای سوژه یا لباس را هم پس‌زمینه تشخیص داده و محو می‌کند، در طرف مقابل گلکسی S22 اولترا در برخی از مواقع نه تنها به درستی قادر به تشخیص پس‌زمینه از تصاویر است بلکه در اضافه کردن جلوه‌ی بوکه به آن هم عملکرد خوبی از خود به نمایش می‌گذارد. آیفون 14 پرو مکس اما با اختلاف ناچیزی در رتبه‌ی نخست قرار می‌گیرد (یا حتی برابر با S22 اولترا) چرا که جلوه‌ی بوکه‌ی آن کمی واقعی‌تر به نظر می‌رسد.

اگر به تصاویری که سوژه به درخت تکیه داده نگاه کنید، می‌بینید که پیکسل 6 پرو و گلکسی S22 اولترا در تشخیص فاصله‌ای که بین دست چپ سوژه با بدنش ایجاد شده ناکام مانده‌اند. دقت کنید می‌بینید که در فاصله‌ی ایجاد شده بین دست و بدن این فرد، چمن کاملا مشخص است. آیفون 14 پرو مکس به شکل خارق‌العاده‌ای توانسته این بخش کوچک را به درستی بخشی از پس‌زمینه تشخیص داده و آن را تار کند در حالی که دو رقیب قدرتمندش در این بخش خیلی خوب ظاهر نشده‌اند.

یکی از سخت‌ترین چالش‌هایی که گوشی‌های هوشمند با آن مواجه هستند، عکاسی در حالت پرتره در شب است. جایی که لنزها در شناسایی پس‌زمینه به دلیل نبود نور کافی با مشکل مواجه می‌شوند. از یک طرف گوشی باید میزان نور دقیق صحنه و نور مورد نیاز را محاسبه کند و از طرفی دیگر باید به درستی سوژه را از پس‌زمینه تشخیص داده و آن را محو کند. پیکسل 6 پرو در این زمینه عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشته اما افسوس که این گوشی نمی‌تواند از دوربین تله‌فوتو در این بخش بهره بگیرد و باید به زوم دیجیتال متوسل باشد. در نتیجه تصاویری که ثبت کرده جلوه‌ی آب‌رنگی به خود گرفته‌اند.

در میزان زوم 3 برابری، آیفون و گلکسی استراتژی‌های کاملا متفاوتی را در پیش گرفته‌اند. دوربین آیفون 14 پرو مکس در مقایسه با S22 اولترا نویز بسیار زیادی را ثبت کرده (لنزهای تله‌فوتو به حاطر گشودگی دیافراگم بسته‌تری که در مقایسه با دوربین اصلی دارند، معمولا در جذب نور ناتوان هستند و در نتیجه نویز زیادی در تصاویر مربوط به آن‌ها مشاهده می‌شود). اما با این حال تصاویر طبیعی ثبت شده‌اند.

گلکسی S22 اولترا از الگوریتم حذف نویز خود آنقدر استفاده کرده که جزئیات تا حد زیادی از بین رفته است. علاوه بر این‌ها، تشخیص گوشه‌های سوژه از پس‌زمینه و حذف آن‌ها هم در آیفون 14 پرو مکس به شکل بهتری صورت گرفته است تا این گوشی در این بخش هم در رتبه‌ی نخست قرار بگیرد.

در میزان زوم 2 برابری، گلکسی S22 اولترا و آیفون 14 پرو مکس تقریبا مشابه هم عمل کردند. اینبار هم نور کافی بود و هم نویز خاصی وجود نداشت. اما اگر به چراغ‌های حبابی کوچکی که در پس‌زمینه روشن هستند نگاه کنید می‌بینید که آیفون به شکل بهتری توانسته نور آن‌ها را کنترل کند تا به سوژه‌ی اصلی و جزئیات روی آن آسیبی در نتیجه‌ی پخش نور وارد نشود.

سلفی

اپل دوربین سلفی آیفون 14 پرو مکس را در مقایسه با قبل اندکی بهبود بخشیده به گونه‌ای که این دوربین اکنون از دیافراگم بازتر F/1.9 بهره می‌برد تا در جذب نور بهتر عمل کند. با این حال اندازه‌ی سنسور همچنان همان 12 مگاپیکسل است. گلکسی S22 اولترا اما سنسوری به بزرگی 40 مگاپیکسل را به عنوان دوربین سلفی در زیر نمایشگر بزرگ خود دارد اما گشودگی دیافرام آن اندکی بسته‌تر است (F/2.2). دوربین سلفی پیکسل 6 پرو هم دقیقا همین میزان گشودگی دیافراگم را دارد با این تفاوت که اندازه‌ی سنسور آن 11٫1 مگاپیکسلی است.

اما با نگاهی به تصاویر ثبت شده می‌بینیم که دوربین سلفی آیفون 14 پرو مکس توانسته در مقایسه با رقبا عملکرد به مراتب بهتری در نمایش جزئیات و رنگ‌ها از خود به نمایش بگذارد. صورت سوژه‌ها نه تنها کاملا قابل مشاهده است بلکه جزئیات آن به شکل خارق‌العاده‌ای حفظ شده‌اند. پیکسل 6 پرو در رده‌ی دوم قرار می‌گیرد چرا که میزان جزئیات در تصاویر ثبت شده توسط این گوشی هم عالی است و روی نقاط روشن هم کنترل بسیار خوبی صورت گرفته است. کنتراست تصاویر هم خوب ارزیابی می‌شود اما گاهی اوقات رنگ‌ها خیلی دقیق به نمایش در نمی‌آمده و در زیرسایه هم رنگ پوست طبیعی نبود. رتبه‌ی آخر می‌رسد به گلکسی S22 اولترا که با دوربین 40 مگاپیکسلی بزرگ خود نتوانست جزئیات خوبی را به ثبت برساند. تصاویر ثبت شده توسط دوربین سلفی این گوشی جزئیات زیادی ندارند و تا حدودی هم پوست سوژه‌ها مایل به زرد است.

در نور شب اما اوضاع کاملا فرق می‌کند. حتی اگر فلش هم خاموش باشد، وقتی آیفون تشخیص دهد نور کافی برای عکاسی وجود ندارد، حالت شب خود را فعال می‌کند. نمایشگر اندکی روشن می‌شود تا نور اضافی به چهره‌ی کاربر بتابد و سلفی با جزئیات بیشتری به ثبت برسد. در نتیجه‌ی همین موضوع، تصاویری که دوربین سلفی آیفون 14 پرو مکس ثبت کرده در مقایسه با دو رقیب دیگرش خیلی واقعی به نظر نمی‌رسند.

البته در تصاویر مربوط به نماینده‌ی اپل جزئیات وجود دارد، رنگ‌ها خوب و سرزنده هستند اما گاهی اوقات باید حس و حال تاریکی به تصویر چیره شود تا شرایط واقعی‌تر به نظر برسد. گلکسی S22 اولترا در این زمینه بهترین عملکرد را داشته (خصوصا در تصویر شماره‌ی 2) به گونه‌ای که احساس می‌شود کاربر در یک فضای تاریک حضور دارد.

پیکسل 6 پرو در تصویر شماره‌ی 1 خیلی عملکرد خوبی نداشته اما در تصویر شماره‌ی 2 تا حدودی بهتر ظاهر شده و توانسته رنگ پوست سوژه را بسیار بهتر و دقیق‌تر از دو رقیبش به نمایش بگذارد. آیفون پوست را خیلی صورتی و گلکسی هم خیلی تیره، بی‌روح و مایل به قهوه‌ای و زرد ثبت کرده است.

مقایسه دوربین آیفون 14 پرو مکس با گلکسی S22 اولترا و پیکسل 6 پرو؛ نتیجه

iPhone 14 Pro Max vs Galaxy S22 Ultra vs Pixel 6 Pro Camera Comparison

به نظر شما کدام یک از گوشی‌ها بهترین عملکرد را در عکاسی در شرایط مختلف داشته‌اند؟ در هر شرایطی دیدیم که این محصولات می‌توانند نیاز ما را به بهترین شکل ممکن برطرف کنند. بخواهیم روراست باشیم باید بگوییم هر گوشی نزدیک به 1000 دلار یا بیشتر در این زمینه عملکرد خوبی دارد. اما در این رقابت کدام یک برنده خواهد بود؟

آیفون 14 پرو مکس

  • دوربین سلفی آیفون 14 پرو مکس عالی است.
  • آیفون 14 پرو مکس سعی می‌کند رنگ‌ها را واقعی‌تر نشان دهد که گاهی اوقات این باعث مردگی رنگ‌ها می‌شود.
  • آیفون 14 پرو مکس در ثبت تصاویر پرتره عملکردی عالی و پایدار دارد.
  • دوربین فوق عریض آیفون 14 اصلا در نور کم عملکرد خوبی ندارد.

گلکسی S22 اولترا

  • گکسی S22 اولترا در نمایش رنگ‌ها و نوردهی عملکرد پایداری دارد اما چون تصاویر را اشباع می‌کند شاید نتایج آن را نپسندید.
  • گلکسی S22 اولترا بهترین دوربین زوم را در اختیار دارد.
  • گلکسی S22 اولترا در نور شب با حالت نایت مود می‌تواند عالی باشد.

پیکسل 6 پرو

  • پیکسل 6 پرو در ثبت تصاویری با گستره‌ی دینامیکی بالا عالی است.
  • پیکسل 6 پرو در ایجاد تعادل بین ثبت تصاویری واقعی و شارپ بی‌نظیر است.
  • پیکسل 6 پرو در حالت پرتره خیلی عملکرد خوبی ندارد.

توجه داشته باشید برای اینکه عملکرد این گوشی‌ها در زمینه‌ی دوربین مشخص شود، نیاز است تا فیلم‌برداری هم با آن‌ها صورت بگیرد. اما در این مقاله هدف فقط مقایسه‌ی دوربین آن‌ها در عکاسی در شرایط مختلف بوده است. با این تفاسیر فکر می‌کنید تا اینجای کار عملکرد کدام گوشی بهتر از دیگری بوده است؟

منبع: PhoneArena

نمایش بیشتر

مشاور سئو و طراحی سایت

سلام امید دندان نما هستم مشاور بازاریابی و متخصص طراحی سایت و سئو که در سال 81 وارد دنیای برنامه نویسی شدم و از سال 1386 وارد دنیای بازاریابی و مدرک لیسانس ارتباطات از روی علاقه رفتم گرفتم

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا