اپلیکیشن و نرم‌افزاربرترین های کسب و کار

نصب نشدن ویندوز روی هارد ssd

علت نصب نشدن ویندوز روی درایو SSD

نصب ویندوز روی SSD را می‌توان بهترین راهکار برای افزایش سرعت سیستم دانست. اما گاهی اوقات نصب نشدن ویندوز روی درایو SSD شما را دچار چالش می‌کند. انواع مختلفی از SSD های عادی ساتا و NVME در بازار وجود دارند و همچنین نسل‌های مختلفی از پردازنده و مادربرد هم عرضه شده‌اند. این تنوع انتخاب در کنار مزایایی که ایجاد کرده است، معایبی هم به همراه داشته است.

به عنوان مثال در برخی موارد، درایورهای لازم در کتابخانه درایورهای ویندوز قرار ندارند و در حین نصب ویندوز خطاهای غیر منتظره‌ای مشاهده می‌شود. در ادامه این مقاله احتمالات مختلف را بررسی می‌کنیم و در انتها به این سوال شما که چگونه فلش را ریکاوری کنیم پاسخ خواهیم داد. تا انتها ما را همراهی کنید.

iOS | آموزش

دلایل نصب نشدن ویندوز روی SSD

از دلایل ساده‌ای که احتمال بروز این مشکل باشند، شروع می‌کنیم:

SSD به درستی نصب نشده است

مثلا در SSD های ساتا احتمال دارد که کابل برق ساتا را فراموش کرده باشید. از اتصال درست درایو SSD اطمینان پیدا کنید. ممکن است که کابل ساتا و یا کانکتورهای ساتا و یا M.2 مادربرد آسیب دیده باشد. SSD را با کابلی متفاوت به کانکتور دیگری متصل کنید.

در برخی از مادربردهای جدید هم باید با توجه به نسل پردازنده، از کانکتور M.2 متناسب با SSD خود استفاده کنید. با مطالعه دفترچه راهنمای مادربرد می‌توانید از این موضوع مطلع شوید.

به عنوان مثال اگر در برخی از مادربردهای نسل ۱۱ اینتل پردازنده نسل ۱۰ نصب کنید، احتمال دارد که مادربرد شما سوییچ خودکار M.2 نداشته باشد و کانکتور M.2 اصلی غیر فعال شده باشد. باز هم در این حالت دفترچه راهنمای مادربرد به شما کمک می‌کند.

سیستم شما خیلی جدید است

در لپ‌تاپ های جدید، مخصوصا لپ‌تاپ‌هایی که از پردازنده نسل ۱۱ اینتل استفاده می‌کنند، ممکن است بدون دانلود درایور مخصوص نتوانید ویندوز را روی SSD های NVME نصب کنید. در این حالت باید به صفحه لپ‌تاپ خود در سایت تولید‌کننده آن مراجعه کنید و درایو IRST را دانلود کنید. سپس در حین نصب ویندوز این درایور را انتخاب کنید تا مشکل حل شود و SSD شناسایی شود. هنگام بازیابی هارد اکسترنال نیز این عدم شناسایی وجود دارد که به روش مشابه رفع می گردد.

غلط بودن تنظیمات بایوس

اگر قبلا تنظیمات بایوس را دستکاری کرده‌اید می‌توانید با ریست کردن بایوس یا عملیات Clear CMOS شانس خود را امتحان کنید.

خراب شدن فایل‌های نصب ویندوز

این احتمال را هم در نظر بگیرید که شاید فایل‌های نصب ویندوز یا حتی خود فلش یا دی‌وی‌دی خراب شده باشد. در این حالت می‌توانید دوباره فایل نصب ویندوز را دانلود کنید یا فلش و دی‌وی‌دی دیگری را امتحان کنید.

GPT یا MBR

این دو، استاندارد هایی برای پارتیشن‌بندی فضای ذخیره‌سازی هستند. در کل GPT استاندارد مدرن‌تر و بهتری است اما گاها در سیستم‌های قدیمی GPT پشتیبانی نمی‌شود. برای نصب ویندوز هم باید به نکاتی در این مورد توجه کنید تا به مشکلی برنخورید.

اگر با Rufus فلش را برای نصب ویندوز قابل بوت کرده باشید و گزینه GPT هم در Rufus فعال کرده باشید، باید سیستم شما هم برای استفاده از سیستم پارتیشن بندی GPT آماده باشد. اما اگر درایو SSD شما دارای پارتیشن‌های MBR باشد، در این شرایط بهتر است که سیستم پارتیشن‌بندی SSD را به GPT تغییر دهید.

تشخیص GPT یا MBR بودن درایوها

برای تشخیص GPT یا MBR بودن Disk Management را باز کنید و در قسمت پایین آن روی هر کدام از Disk ها راست کلیک کنید و Properties را باز کنید. حالا در پنجره باز شده به تب Volumes رفته عبارت روبروی Partition style را بررسی کنید.

تبدیل MBR به GPT

برای تبدیل MBR به GPT یا برعکس می‌توانید از نرم‌افزارهایی مانند AOMEI Partition Assistant استفاده کنید. مزیت این نرم افزارها امکان تبدیل سیستم پارتیشن‌بندی بدون از دست دادن اطلاعات فعلی است. می‌توانید این کار را بدون استفاده از نرم‌افزار جانبی هم انجام دهید، اما توجه داشته باشید در این روش اطلاعات حذف خواهند شد:

  • در بایوس سیستم حالت SATA را به AHCI تغییر دهید.
  • Secure Boot را هم فعال کنید، فعال بودن این گزینه توصیه شده است.
  • اگر SSD شما هنوز هم برای نصب ویندوز مشاهده نمی‌شود باید مراحل بعدی را دنبال کنید.

نکته مهم: قبل از انجام مراحل زیر مطمئن شوید که اطلاعات مهمی در SSD وجود نداشته باشد.

  • سیستم را ریستارت کنید، سپس در ویندوز فعلی منوی استارت را باز کرده و CMD را تایپ و اجرا کنید.
  • بعد از باز شدن CMD، دستور diskpart را تایپ کرده و اینتر را بزنید.

diskpart

  • حالا list disk را تایپ و اجرا کنید.

list disk

  • باید با توجه به سایز SSD شماره دیسک آن را پیدا و پس از آن دستور زیر را اجرا کنید: (برای پیدا کردن شماره دیسک از Disk Management هم می‌توانید کمک بگیرید)

select disk [disk number]

به جای [disk number] شماره دیسک SSD را جایگزین کنید.

 نکته مهم: disk number را حتما به درستی وارد کنید تا احیانا اطلاعات هارد‌دیسک یا SSD دیگری پاک نشود.

  • مطمئن باشید که در SSD اطلاعات مهمی وجود نداشته باشد.
  • دستور clean all را تایپ کنید و اینتر را بزنید.
  • exit را تایپ کنید تا خارج شوید. حالا دوباره مراحل نصب ویندوز را امتحان کنید.

خطای Windows cannot be installed to this disk

اما شرایط دیگری هم ممکن است اتفاق افتاده باشد، شاید حالت SATA در بایوس شما Legacy باشد و فلش یا دی‌وی‌دی قابل بوت شما هم در حالت MBR بوت شده باشد. در این حالت اگر SSD در کامپیوتر دیگری با سیستم GPT پارتیشن‌بندی‌ شده باشد ارور زیر را مشاهده ‌می‌کنید:

Windows cannot be installed to this disk

در این شرایط توصیه می‌شود که به جای تبدیل سیستم پارتیشن‌بندی SSD به MBR، فلش خود را با انتخاب گزینه GPT قابل بوت کنید و تنظیمات SATA بایوس را هم به AHCI تغییر دهید.

نکته: اما در صورتی‌که سیستم شما قدیمی است و یا همچنان خواهان استفاده از سیستم پارتیشن‌بندی GPT نیستید، می‌توانید سیستم پارتیشن‌بندی SSD را به این شکل به MBR تبدیل کنید:

تبدیل سیستم پارتیشن‌بندی SSD به MBR

نکته مهم: قبل از انجام مراحل زیر مطمئن شوید که اطلاعات مهمی در SSD وجود نداشته باشد.

  • در همان زمانی که سیستم از روی فلش یا دی‌وی‌دی بوت شده است و در مرحله انتخاب درایو به مشکل خورده‌اید، دکمه‌ Shift را نگه داشته و F10 را بزنید.
  • در پنجره‌ CMD باز شده Diskpart را تایپ کنید.
  • سپس List disk را تایپ کنید.
  • حالا دستور زیر را وارد کنید:

Select disk [disk number]

به جای [disk number] شماره دیسک SSD را جایگزین کنید.

نکته مهم: disk number را حتما به درستی وارد کنید تا احیانا اطلاعات هارد‌دیسک یا SSD دیگری پاک نشود.

  • دستور Clean را تایپ کرده و اینتر را بزنید تا پارتیشن‌های SSD پاک شوند.

Clean

  • حالا دستور Convert MBR را اجرا کنید تا تبدیل انجام شود.

Convert MBR

  • بعد از اتمام این مراحل می‌توانید ویندوز جدید را روی SSD نصب کنید.

نکته: در کل سیستم پارتیشن‌بندی MBR بسیار قدیمی است و برای استفاده از SSD سیستم پارتیشن‌بندی GPT حتما توصیه می‌شود.

 بایوس مادربرد یا لپ‌تاپ قدیمی است

گاهی اوقات با آپدیت کردن UEFI (تقریبا معادل همان بایوس سیستم‌های قدیمی) مشکل حل می‌شود، البته حتما مطمئن شوید که مشکل نصب نشدن ویندوز به دلیل بروز نبودن بایوس سیستم است.

در غیر این صورت از آپدیت بی‌دلیل بایوس پرهیز کنید. برای آپدیت بایوس سیستم، حتما باید مطمئن باشید که دقیقا بایوس صحیحی را دانلود کرده باشید و در حین آپدیت آن نیز برق سیستم قطع نخواهد شد.

خراب شدن میان افزار UEFI

میان افزار UEFI فریمور سیستم شماست. UEFI جایگزین تقریبا جدیدی برای سیستم قدیمی BIOS‌ است.

ممکن است آی‌سی نگهدارنده آن دچار مشکل الکترونیکی شده باشد، یا مثلا در حین آپدیت فریمور UEFI مشکلی پیش آمده باشد و یا UEFI توسط ویروس‌ها مختل شده باشد. این مشکل به ندرت پیش می‌آید اما در این صورت تعمیر آن کاری تخصصی است.

اما در صورتی که هیچکدام از این روش های بالا به شما کمکی نکرد، به عنوان راهکار آخر می‌توانید روش زیر را هم بررسی کنید:

کلون کردن پارتیشن از روی HDD یا SSD دیگر

  • روی یک هارد دیسک یا SSD دیگری که می‌توانید روی آن ویندوز نصب کنید، یک پارتیشن با اندازه‌ای کوچک‌تر از ظرفیت SSD مورد نظر خود ایجاد کنید.
  • سپس ویندوز را روی آن پارتیشن نصب کنید.
  • در آخر هم آن پارتیشن را با استفاده از نرم افزارهایی مانند AOMEI Partition Assistant روی SSD مورد نظرتان کلون کنید. اما باید تعداد بلاک‌های آزاد قبل از پارتیشن را هم در نظر بگیرید.

نکته: در صورتی که حتی این روش هم کارساز نبود، احتمالا باید ایراد داشتن خود SSD را هم در نظر داشته باشید. می‌توانید خود را بررسی کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید.

iOS | آموزش

آموزش 8 روش حل مشکل نصب ویندوز روی هارد SSD

ممکن است هارد SSD جدیدی خریده باشید و بخواهید آن را عوض کنید. اما زمانی که تعویض را انجام دادید دیگر نمی‌توانید ویندوز را روی آن نصب کنید. این مشکل به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. در این بخش به آموزش ۸ روش حل مشکل نصب ویندوز روی هارد SSD می‌پردازیم.

رفع مشکل نصب نشدن ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ روی هارد SSD

?What to Do If You Can’t Install Windows on SSD

اگر هارد اس اس دی خود را عوض کرده‌اید و در هنگام نصب ویندوز دچار مشکل می‌شوید، با چند روش می‌توانید این مشکل را حل کنید. در این قسمت از مقاله به بررسی روش‌های حل مشکل نصب نشدن ویندوز روی هارد SSD می‌پردازیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید. برنامه‌هایی را که در ادامه معرفی می‌شوند، می‌توانید به صورت کامل از سرویس‌های ایرانی دانلود و نصب کنید.

اصلاحات اولیه برای حل مشکل نصب ویندوز ۱۰ روی هارد SSD

برای حل مشکل نصب ویندوز روی SSD در ابتدا باید یک Clean install از تقسیم‌ بندی‌ها و انتخاب اندازه مناسب روی HHD انجام دهید. سپس آن را در SSD شبیه‌سازی کنید. تنها چیزی که باید بررسی شود تعداد بلوک‌های خالی قبل از پارتیشن‌بندی است.

مطمئن شوید که اس اس دی به درستی سر جایش قرار گرفته باشد. همچنین، را برای لپ تاپ خود دانلود و نصب کنید. فرقی ندارد که اس اس دی در کدام اسلات قرار می‌گیرد اما در صورتی که دستگاه شما محل خاصی را برای آن تعیین می‌کند، SSD را در همان مکان نصب کنید.

عملکرد بهتری دارند. این بخش ممکن است در برخی از دستگاه‌ها خراب شده باشد و نیاز به تعمیر باشد. مطمئن شوید که حالت SATA Operation روی AHCI است.

ویندوز ۱۰ درایور مخصوص SATA controller را ندارد. ابتدا باید درایور مخصوص آن را دانلود کنید. آن را در فلش یا کارت حافظه دیگری از حالت زیپ خارج کنید. سپس زمانی که روی Load Driver کلیک کردید، درایور مناسب را انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید فرق بین UEFI ، Legacy Mode و BIOS را بدانید، مطلب را مطالعه کنید.

حل مشکل نصب نشدن ویندوز روی پارتیشن های GPT و MRB

برای در نصب ویندوز ۱۰ و ۸ و نصب نشدن آن روی اس اس دی، می‌توانید دیسک را به دیسک GPT تبدیل کنید. شیوه دیگر این است که UEFI boot mode را خاموش کنید و Legacy boot mode را فعال کنید. برای این کار . سپس در تب Advance بخش SATA را روی AHCI Mode تنظیم کنید. سپس در صورت وجود گزینه Secure Boot، آن را فعال کنید.

اگر همچنان نمی‌توانید اس اس دی را در Windows Setup مشاهده کنید، CMD را در منوی استارت جستجو کنید و وارد Command Prompt شوید. حال diskpart را تایپ کنید.

سپس list disk را تایپ کنید.

حال select disk را با عدد دیسک وارد کنید.

مطمئن شوید که دیسک انتخابی شما دارای اطلاعات مهمی نباشد در غیر این صورت از آن بکاپ بگیرید، با اینکار تمام اطلاعات شما روی درایو پاک خواهد شد.

حال clean all را وارد کنید و Enter را بزنید.

در نهایت exit را بزنید تا به صفحه Windows Setup برگردید.

برای یادگیری نصب هارد روی کامپیوتر به مطلب مراجعه کنید.

حل مشکل نشناختن هارد SSD با Windows 10 Media creation tool

برای رفع مشکل نصب نشدن ویندوز روی هارد SSD به سایت Microsoft software بروید. سپس Media creation tool را دانلود و اجرا کنید. روی Create installation media for another PC بزنید.

سپس زبان، نوع و نسخه ویندوز را انتخاب کنید. به عنوان مثال ۳۲ بیت یا ۶۴ بیت.

مراحل خواسته شده را بروی و در نهایت روی Finish بزنید. Installation media ایجاد شده را به کامپیوتری که کار نمی‌کند، متصل کنید و آن را روشن کنید. سپس زبان و دیگر موارد را در Set up وارد کنید و روی Next بزنید. اگر Set up را مشاهده نمی‌کنید، به معنای آن است که کامپیوتر شما نمی‌تواند از درایور بوت شود. برای تغییر دستورات بوت باید وارد سایت شرکت دستگاه خود شوید و آن را حل کنید.

Repair your computer را انتخاب کنید. در صفحه Choose an option روی Troubleshoot کلیک کنید. Advanced options را انتخاب کنید. روی System Restore بزنید. حال روی Reset this PC بزنید تا ویندوز ۱۰ دوباره نصب شود.

حل مشکل بوت نشدن هارد SSD با آپدیت کردن BIOS

برای رفع مشکل بوت نشدن هارد SSD باید بایوس دستگاه خود را آپدیت کنید. به سایت دستگاه خود بروید و مدل را وارد کنید تا بتوانید نسخه صحیح بایوس را پیدا کنید. سپس روی Download File بزنید تا فایل دانلود شود. وقتی پنجره File Download نمایان شد، روی SAVE بزنید. حال BIOS update utility را اجرا کنید. سپس به بخشی که فایل را دانلود کرده بودید، بروید و روی فایل جدید خود دوبار کلیک کنید. ویندوز ری استارت خواهد شد و بایوس را به روزرسانی خواهد کرد. وقتی آپدیت انجام شد، دستگاه به صورت خودکار ری استارت می‌شود تا تغییرات اعمال شوند.

در حین انجام این کار به چیزی دست نزنید و سیستم را خاموش نکنید.

اگر اس اس دی شما توسط بایوس شناخته نمی‌شود، کابل اتصال اس اس دی را چک کنید یا کابل SATA را تغییر دهید. همچنین می‌توانید آن را به آداپتور USB خارجی وصل کنید. همچنین ممکن است پورت SATA خاموش باشد. در برخی موارد این پورت در System Setup (BIOS) خاموش است و باید به صورت دستی آن را روشن کنید. نکته دیگر است است که درایور را به دستگاه سالم دیگری وصل کنید تا ببینید که اس اس دی سالم است یا نه.

حل مشکل GPT در نصب ویندوز ۱۰ با تنظیم کردن آن

اگر ویندوز ۱۰ اس اس دی درایو را تشخیص می‌دهد اما شما نمی‌توانید ویندوز ۱۰ را روی آن نصب کنید، ارور Windows cannot be installed to this disk را مشاهده خواهید کرد.

دیسک انتخاب شده بخشی از تقسیم‌بندی GPT است. برای حل مشکل GPT در نصب ویندوز ۱۰ باید تنظیمات BIOS را تغییر دهید یا دیسک را به MBR تغییر دهید. برای این کار به BIOS settings بروید و UEFI mode را فعال کنید. اگر تنها Legacy boot mode را مشاهده می‌توانید بکنید، SSD را به MBR disk تبدیل کنید. Shift+F10 را بگیرید. سپس Diskpart را وارد کنید. سپس List disk را وارد کنید. Select disk را به همراه شماره دیسک وارد کنید. حال روی Clean Convert MBR بزنید. صبر کنید تا فرایند پردازش انجام شود.

در نهایت به صفحه Windows installation برگردید و ویندوز ۱۰ را نصب کنید.

حل مشکل نصب ویندوز روی درایو با AOMEI بدون از دست رفتن اطلاعات

برای حل مشکل نشناختن هارد SSD می‌توانید از برنامه   استفاده کنید. با استفاده از این برنامه دیگر نیازی نیست نگران از دست رفتن اطلاعات خود در حین تبدیل دیسک MBR به GPT و برعکس باشید. شما می‌توانید این برنامه را روی کامپیوتری که سالم است و کار می‌کند اجرا کنید و SSD خود را در حالت نصب ویندوز روی هارد دوم، به آن دستگاه وصل کنید.

برنامه را باز کنید. سپس روی SSD راست کلیک کنید و Convert to GPT یا Convert to MBR را با توجه به اس اس دی خود انتخاب کنید.

سپس آن را تایید کنید و روی Apply بزنید. از این برنامه می‌توانید برای ساخت Bootable media هم استفاده کنید.

گاهی در حین نصب ویندوز نمی‌توان درایوها را مشاهده کرد. برای حل این مشکل مطلب آموزش را مطالعه کنید.

نحوه نصب ویندوز روی SSD جدید با EaseUS Partition Master

برای حل مشکل نصب ویندوز روی هارد SSD می‌توانید از برنامه استفاده کنید. با این برنامه می‌توانید به سادگی ویندوز را روی GPT نصب کنید و مشکل ارور Can’t Install Windows on GPT Disk را حل کنید.

حل مشکل نصب نشدن ویندوز روی هارد SSDبا MiniTool

برای حل مشکل نصب نشدن ویندوز روی هارد می‌توانید از استفاده کنید. با این برنامه به سادگی می‌توانید ویندوز را روی اس اس دی نصب کنید و مشکلات مربوط به آن را برطرف کنید.

اگر در هنگام نصب ویندوز با ارور Just a Moment رو به رو می‌شوید، مطلب بازیابی اطلاعات پاک شده فلش مموری را مطالعه کنید.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا