بازرگانیبرترین های کسب و کار

نکات شگفت انگیز در مورد پرمویی زنان و راه های درمان آن

پرمویی زنان یکی از شایع ترین عوارضی است که در زنان رخ می دهد. این موهای زائد می تواند نشان دهنده اختلال در اندام های مختلف بدن باشد. موهای زائد معمولاً به معنای رشد موهای سیاه و ضخیم در مناطقی از بدن است که در حالت عادی نباید رشد کنند. این موهای زائد به دلیل عدم تعادل هورمون های زنانه و افزایش هورمون های مردانه در بدن ایجاد می شوند که در نتیجه شاهد رویش موهای پرپشت و مشکی مانند موهای مردانه در زنان خواهیم بود.

نام علمی این عارضه هیرسوتیسم است که بیشتر در نواحی مانند صورت، سینه و پشت دیده می شود. اگرچه بسیاری از زنان نیز از پاهای مودار رنج می برند. در این مقاله به بررسی علت ریزش موی زنانه و درمان گیاهی آن می پردازیم پس تا انتها با ما همراه باشید. می توانید با بهترین متخصص پوست و مو صحبت کنید.

اصلی | افزایش

به طور کلی میزان موهای بدن انسان را ژنتیک تعیین می کند که دارای طیف وسیعی از رنگ، ضخامت و نوع است. بر اساس ژنتیک مردم آسیا، رنگ موهای مشکی و پرپشت در اکثر نقاط این قاره بسیار رایج است. به همین دلیل ما ایرانی ها اغلب موهای تیره داریم.

اما خانم های پر مو و رویش موهای پرپشت در جاهایی که نباید شاهد رشد آن باشیم، اغلب نشانه عدم تعادل هورمونی و اختلال در سیستم بدن است که باید هر چه سریعتر پیگیری و درمان شود.

شاید شما جز کسانی باشید که برای درمان پرمویی در بدن خود بارها متوسل به انواع دستگاه های لیزر موهای زائد شده اید و شاید نتیجه مطلوبی دریافت نکرده اید در ابتدا به شما پیشنهاد میشود از دستگاه لیزر تیتانیوم شرکت کارمانیا طب استفاده کنید تا جوابدهی مطلوبی داشته باشد و سپس سعی کنید علت پرمویی خود را پیدا کرده و درمان کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا همه چیز را در مورد پرمویی خانم ها شرح دهیم و شما را از شر موهای زیاد خود خلاص کنیم.

علل هیرسوتیسم یا همان پرمویی زنان

هیرسوتیسم یا پرمویی خانم ها علل مختلفی دارد، اما یکی از علل شایع ریزش مو یا هیرسوتیسم، سابقه خانوادگی هیرسوتیسم است که آزاردهنده است اما نشان دهنده اختلال هورمونی نیست.

یکی دیگر از علل هیرسوتیسم افزایش سطح هورمون های مردانه یا آندروژن ها در زنان است که مهم ترین آن تستوسترون است. البته لازم به ذکر است که همه خانم ها سطح تستوسترون و آندروژن را در بدن خود دارند و این سطوح پایین است و اگر از این سطوح بیشتر شود یک سری علائم ایجاد می کند که باعث هیرسوتیسم می شود.

شایع ترین بیماری که باعث افزایش سطح هورمون های مردانه در زنان می شود، سندرم تخمدان پلی کیستیک است. البته این سندرم با علائمی مانند سیکل های قاعدگی نامنظم، افزایش وزن، آکنه و ریزش مو در جلو همراه خواهد بود.

علل دیگری نیز برای افزایش سطح آندروژن وجود دارد، اما بسیار نادر هستند، مانند: تومورهای غدد فوق کلیوی و تخمدان ها که دو منبع اصلی تولید آندروژن در بدن زنان هستند و تومورهای این دو اندام می توانند باعث ظهور ناگهانی آندروژن شوند.

با شروع بلوغ، دستگاه تناسلی زنان تحت تأثیر دستورات مغزی و مناطق فرمان ترشحی شروع به ترشح ترکیبی از هورمون های زنانه و مردانه می کند.

از نشانه های شروع ترشح این هورمون ها می توان به موهای زیر بغل و آلت تناسلی، رشد سینه ها و جاهای دیگر اشاره کرد و همچنین می تواند عامل ایجاد موهای زائد در ناحیه شکم در زنان و علت آن باشد. مو در ناحیه تناسلی زنان

عدم تعادل هورمون های جنسی زنانه و غلبه هورمون های جنسی مردانه بر هورمون های جنسی زنانه باعث هیرسوتیسم می شود.

اصلی | افزایش

دلیل موهای صورت و موهای زیر چانه در زنان

اگر متوجه وجود مو در زیر چانه خود شدید، این کاملا طبیعی است و معمولا جای نگرانی نیست. تغییرات هورمونی، افزایش سن و حتی مشکلات ژنتیکی می تواند علت رشد موهای زیر چانه باشد. اگر این مشکل شما را آزار می دهد چندین روش موثر برای از بین بردن این موها وجود دارد که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

اگر بالغ هستید و موهایتان ضخیم تر از سایرین است یا متوجه افزایش چشمگیر موهای صورت شدید، باید به پزشک مراجعه کنید.

علت موهای صورت ممکن است یک بیماری پزشکی باشد که نیاز به درمان دارد.

اگر در زیر چانه خود موهایی مشاهده میکنید میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. همه ما فولیکول هایی داریم که موهای روشن و بسیار ظریف تولید می کنند. نقش این فولیکول ها کمک به تنظیم دمای بدن است.

در دوران بلوغ، افزایش تولید هورمون آندروژن باعث بزرگ شدن این فولیکول‌ها و تولید موهای انتهایی بزرگ‌تر، ضخیم‌تر و تیره‌تر می‌شود.

بدن هر فردی آندروژن تولید می کند، اما میزان آن در مردان بیشتر است و در نتیجه موهای انتهایی بیشتری نسبت به زنان دارند.

سطح هورمون در بدن شما در طول زندگی به دلیل افزایش سن، افزایش وزن و عوامل دیگر از جمله بارداری و یائسگی تغییر می کند.

حتی افزایش اندک آندروژن ها یا عدم تعادل بین هورمون های جنسی مردانه و زنانه که همه دارند می تواند منجر به رشد شدید مو در جاهایی شود که انتظارش را ندارید، از جمله زیر چانه.

در بسیاری از موارد، افزایش موهای صورت بخشی طبیعی از روند پیری در زنان است. به گفته پزشکان، سطح استروژن در بدن شروع به کاهش می کند که تعادل استروژن و تستوسترون را در بدن مختل می کند.

در نتیجه، میزان تستوسترون در بدن شما ممکن است نسبتاً بالاتر باشد و منجر به افزایش موهای صورت در زنان شود.

در سطور زیر درمان گیاهی صورت پرمو را برای شما توضیح می دهیم. اما اگر موهای صورت شما بسیار پرپشت و تیره است باید مراقب باشید زیرا اگر ریش یا سبیل دارید ممکن است به هیرسوتیسم مبتلا شوید که طبق آمار 5 درصد از زنان در ایالات متحده را درگیر کرده و در بالا توضیح دادیم.

راه های درمان پرمویی زنان یا هیرسوتیسم

درمان بستگی به علل زمینه‌ای و شدت علائم دارد، موارد خفیف نیازی به درمان ندارند و در موارد شدیدتر گزینه‌های درمانی متعددی وجود دارد، در واقع اولین انتخاب درمان هیرسوتیسم داروهای ضد بارداری است که سطح آندروژن را کاهش می‌دهد و در بیماران ، که سیکل نامنظم دارند، سیکل قاعدگی را نیز تنظیم می کنند.

گفته می شود که 60 تا 100 درصد زنان مبتلا به هیرسوتیسم درجاتی از بهبود علائم خود را با استفاده از داروهای ضد بارداری نشان می دهند.

نکته دیگری که در درمان آنتی آندروژن ها وجود دارد این است که این نوع داروها با کاهش سطح آندروژن و مسدود کردن عصب آندروژن در سطح فولیکول های مو به بهبود علائم کمک می کنند، البته در مورد این نوع داروها نکته ای وجود دارد که باید به آن اشاره کرد. آنها می توانند باعث نقص جنین شوند.

بنابراین استفاده از یک روش موثر و ایمن برای جلوگیری از باردار شدن بیمار هنگام استفاده بسیار مهم است و برعکس خانمی که می خواهد باردار شود یا باردار است به هیچ وجه از این نوع داروها استفاده نکند. .

روش سوم درمان، حذف فیزیکی موهای زائد یا تغییر رنگ و سفید شدن آنهاست. تراشیدن مو، مواد شیمیایی مو و کرم هایی که رشد مو را کند می کند، سفید کردن، دکلره، الکترولیز و در نهایت لیزر موهای زائد.

در حال حاضر بسیاری از داروهای شیمیایی از جمله:

  • داروهای ضد بارداری
  • داروی اسپیرینولاکتون
  • فیناستراید
  • داروهایی برای کاهش قند خون
    و موارد مشابهی برای درمان زنان مودار تجویز می شود.

اما باید بدانید که برای درمان این عارضه و متعادل کردن هورمون‌های جنسی، روش‌های طب سنتی و گیاهی و همچنین سبک زندگی سالم، مؤثرترین روش‌ها محسوب می‌شوند.

اگر قصد خلاص شدن از شر موهای بدن خود را دارید حتما بارها فکر لیزر موهای زائد را کرده اید یا حتی ممکن است بارها به مراکز لیزر مختلف مراجعه کرده باشید و جواب مطلوب نگرفته باشید قبل از هر چیزی سعی کنید با پزشک خود مشورت کنید و علت پرمویی خود را جویا شوید که اگر نیاز به مصرف دارو دارید حتما دارو مصرف کنید و سپس سعی کنید که با لیزر موهای زائد از پرمویی خلاص شوید. مشاوران شرکت کارمانیا طب وارد کننده دستگاه های پزشکی و زیبایی میتواند شما را در خصوص اینکه از چه دستگاه لیزری استفاده کنید که جوابدهی مطلوبی داشته باشد راهنمایی کند.

درمان پرمویی خانم ها با روش ها و داروهای گیاهی

در زیر سعی کرده ایم لیستی از راهکارهای درمان پرمویی با داروهای گیاهی و هورمون های متعادل کننده را به شما ارائه دهیم.

  1. چای سبز
    مصرف چای سبز در زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک تأثیر مثبتی بر پرمویی زنان دارد
  2. بادام و گردو
    آجیل حاوی چربی های سالم است که برخی از آنها به کاهش سطح تستوسترون کمک می کنند. بادام و گردو به دلیل وجود یک اسید آمینه خاص، میزان تستوسترون خون را کاهش می دهد.
  3. گیاه پنج انگشت
    گیاه سینکی فویل ترشح هورمون های زنانه را تنظیم و افزایش می دهد و مصرف روزانه 30 میلی گرم آن باعث بهبود هیرسوتیسم میشود.
  4. جوشانده رازیانه
    دمنوش یا جوشانده رازیانه به دلیل داشتن استروژن زیاد باعث افزایش هورمون های زنانه می شود و در کوتاه ترین زمان موهای شما را از بین می برد.
  5. چای نعنا
    مصرف این نوشیدنی برای افراد خاصی مانند افراد باردار ممنوع است، اما زنان سالم می توانند روزانه دو تا سه لیوان از این نوشیدنی را مصرف کنند و تاثیر آن را در کاهش موهای زائد ببینند.
  6. گیاه نخل اره ای
    مصرف منظم و طولانی مدت نخل اره ای تاثیر بسزایی در کاهش موهای زائد دارد. همچنین برای کاهش ریزش مو و بزرگ شدن سینه توصیه می شود.
  7. مخلوطی از شیرین بیان و چای سفید
    ترکیب این دو گیاه با کاهش هورمون های مردانه در زنان پرمو به حل مشکل آنها کمک می کند.
  8. بذر کتان
    دانه کتان همچنین یکی از قوی ترین داروهای گیاهی برای کاهش هورمون های مردانه در زنان است که منبع عالی فیبر، امگا 3 و پروتئین است.
  9. مرزنجوش
    برای درمان گیاهی بدن پرمو می توانید مرزنجوش را مصرف کنید که داروی موثر دیگری برای کاهش هورمون های مردانه و عادی سازی سیکل قاعدگی است. می توانید این گیاه را دو بار در روز به مدت سی روز استفاده کنید.
  10. قارچ ریشی
    قارچ ریشی در اصل یک گیاه و داروی گیاهی ژاپنی برای ریزش موی زنانه است که یک ضد آندروژن بسیار قوی محسوب می شود.
  11. ریشه شیرین بیان
    شیرین بیان به دلیل خاصیت ضد آندروژنی که دارد یک داروی گیاهی برای رشد مو در زنان و برای اصلاح عدم تعادل هورمون های جنسی در زنان است.

اصلی | افزایش

نتیجه گیری و نکات مهم در مورد پرمویی زنان یا هیرسوتیسم

نکته قابل توجه این است که هیچ یک از این درمان ها نمی توانند موهای زائد را به طور کامل از بین ببرند، اما می توانند تا حد زیادی موثر باشند.

در مورد بارداری و پرمویی زنان باید بگوییم که هیرسوتیسم مشکلی برای بارداری فرد ایجاد نمی کند، اما اگر هیرسوتیسم با سندرم تخمدان پلی کیستیک همراه باشد که خود با درجاتی از ناباروری به دلیل تخمک گذاری نامنظم همراه است، اما اگر هیرسوتیسم علامتی نداشته باشد، هیرسوتیسم است. هیرسوتیسم به تنهایی مشکلی برای باردار شدن ایجاد نمی کند.

مورد بعدی این است که اکثر درمان ها باید حداقل شش ماه طول بکشد، در واقع باید بدانید که درمان هیرسوتیسم نیاز به صبر دارد زیرا چرخه رشد فولیکول مو شش ماه طول می کشد و اکثر درمان ها برای اثربخشی به شش ماه زمان نیاز دارند. به عبارت دیگر، اثرات آن شش ماه پس از درمان با دارو قابل مشاهده خواهد بود.

در زنان، سطح آندروژن با افزایش سن کاهش می‌یابد و یک زن در 20 تا 30 سالگی ممکن است برای کنترل هیرسوتیسم نیاز به ادامه درمان برای چندین سال داشته باشد، اما در زنان 30 تا 50 ساله، سطح آندروژن در بدن کاهش می‌یابد. مشخص شده است که در چنین شرایطی حتی نیازی به هورمون درمانی ندارند، اما این از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

 پس در نهایت سعی کنید و این موارد را رعایت کنید:

  • مصرف کافئین و نوشابه های گازدار را کاهش دهید و آن ها را با دمنوش های گیاهی جایگزین کنید.
  • ورزش کنید و بدن خود را فعال کنید. ورزش ترشح بسیاری از هورمون ها را در بدن تنظیم می کند.
  • دو تا سه بار در هفته ماهی بخورید. ماهی به دلیل داشتن امگا 3 و آنتی اکسیدان های فراوان، منبع عالی انرژی است.
  • در برنامه غذایی ما ایرانی ها، برنج و نان حرف اول را می زند، در حالی که زیاده روی در مصرف این غذاها ما را با مشکلات زیادی از جمله عدم تعادل هورمونی مواجه می کند. بنابراین مصرف برنج و نان را کاهش دهید و برنج یا نان را فقط در یک وعده در روز بگنجانید.
  • نشان داده شده است که طب سوزنی در تنظیم هورمون های جنسی و متعادل نگه داشتن سطح هورمون های جنسی بسیار مفید است. بنابراین از این روش برای درمان سیکل قاعدگی نامنظم، ریزش مو و ناباروری استفاده می شود.

در نتیجه هیرسوتیسم یا رشد بیش از حد مو قابل درمان و کنترل است، پس بهتر است اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، سعی کنید به متخصص زنان مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا