اپلیکیشن و نرم‌افزار

چرا باید اپلیکیشن‌های چراغ قوه را کنار بگذارید؟

روزی روزگاری اپلیکیشن‌های چراغ قوه بسیار کاربردی بودند. اما آن روزها دیگر سپری شده و به همین خاطر دیگر نباید از چنین اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید. باید خاطرنشان کنیم سال‌ها قبل گوشی‌های هوشمند از فلش دوربین استفاده نمی‌کردند و مثلا اپل از سال 2010 برای آیفون 4 به بهره‌گیری از فلش دوربین روی آورد. حتی بعد از راه‌یابی فلش به ماژول دوربین گوشی‌های مختلف، اندروید و iOS در ابتدا از قابلیت نرم‌افزاری برای فعال‌سازی چراغ‌قوه بهره نمی‌بردند و به همین خاطر اپلیکیشن‌های چراغ قوه وارد عمل شدند.

اپلیکیشن چراغ قوه چیست؟

در این زمینه باید به دو نوع اپلیکیشن چراغ قوه اشاره کنیم. نوع اول قبل از اینکه فلش دوربین استفاده شود وجود داشتند و با استفاده از نمایشگر و نشان دادن رنگ سفید، انجام وظیفه می‌کردند. به لطف همین روش کاربردی و ساده، کاربران در محیط‌های تاریک از اپلیکیشن‌های مدنظر بهره می‌بردند.

نوع دوم این اپلیکیشن‌ها هم از فلش دوربین استفاده می‌کنند. اگرچه این نوع اپلیکیشن‌ها کار اصلی که انتظار می‌رود را به‌خوبی انجام می‌دهند، اما در رابطه با آن‌ها نگرانی‌های مهمی وجود دارد که بسیاری از کاربران از وجودشان خبر ندارند.

مشکل اصلی اپلیکیشن‌های چراغ قوه

اپلیکیشن‌های چراغ قوه

یک اپلیکیشن چراغ قوه فقط برای انجام یک کار طراحی شده است؛ ارائه‌ی نور. برخی از آن‌ها قابلیت‌های بیشتری مانند امکان انتخاب رنگ هم ارائه می‌دهند. اما روی هم رفته اپلیکیشن‌های بسیار ساده‌ای هستند و به همین خاطر کاربران به‌راحتی و بدون هیچگونه نگرانی آن‌ها را نصب می‌کنند. اما واقعیت این است که بسیاری از این اپلیکیشن‌ها از مجوزهای غیرضروری سوءاستفاده می‌کنند. اگرچه این مشکل در اندروید بزرگ‌تر و جدی‌تر است، اما حتی در آیفون هم تعدادی اپلیکیشن چراغ قوه‌ی مخرب دیده شده است.

در سال 2019، شرکت avast حدود هزار اپلیکیشن چراغ قوه‌ی موجود در پلی استور را بررسی کرد که بیش از یک چهارم آن‌ها بین 50 تا 77 مجوز را درخواست می‌کردند. نکته‌ی ترسناک قضیه این است که چندین نمونه از این اپلیکیشن‌ها بیش از 1 میلیون بار دانلود شده بودند. خوشبختانه طی چند سال گذشته هم آیفون و هم اندروید در زمینه‌ی مدیریت مجوزها بسیار بهتر شده است.

در رابطه با مجوزهای سیستم‌عامل‌ها هم باید بگوییم زمانی که می‌خواهید از یک ویژگی خاص اپلیکیشن استفاده کنید که تا حالا استفاده نشده، از شما خواسته می‌شود مجوز خاصی را برای آن اپلیکیشن را تأیید کنید. در این زمینه مجوزهای زیادی تعریف شده که مثلا می‌توانیم به دسترسی به تقویم، دوربین، فهرست مخاطبین، موقعیت مکانی، میکروفون، پیامک و حافظه داخلی اشاره کنیم. اگرچه دیگر مانند گذشته اپلیکیشن‌ها نمی‌توانند به طور گسترده از مجوزها سوءاستفاده کنند، اما همچنان کاربران باید تا حدی مراقب این موضوع باشند.

در عوض از چه چیزی استفاده کنیم؟

اپلیکیشن‌های چراغ قوه

خوشبختانه دیگر هیچ نیازی به استفاده از اپلیکیشن‌های چراغ قوه ندارید زیرا تمام گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌ها از ابزار داخلی برای این کار بهره می‌برند. در آیفون با مراجعه به بخش کنترل سنتر می‌توانید آیکن مربوط به چراغ قوه را مشاهده کنید که حتی قابلیت تنظیم شدت نور هم ارائه می‌دهد. در اندروید هم در قسمت تنظیمات سریع به‌راحتی می‌توانید فلش دوربین را خاموش و روشن کنید.

گوشی‌های هوشمند طی سال‌های گذشته به طور قابل توجهی پیشرفته کرده‌اند. به همین خاطر بسیاری از مشکلات و نیازهایی که از طرف اپلیکیشن‌های ثالث برطرف می‌شدند، دیگر وجود ندارند. اپلیکیشن‌های چراغ قوه یادگاری از دوران گذشته هستند و در کل دیگر هیچ دلیلی برای ادامه‌ی استفاده از آن‌ها وجود ندارد.

منبع: How To Geek

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا