فناوری اطلاعات

چرا تمام اپ‌ها باید نسخه‌ی لایت (Lite) داشته باشند؟

تاریخچه ارائه نسخه سبک برای برنامه ها به سال ها قبل برمی گردد. اما پس از عرضه اندروید گو که برای گوشی های ارزان قیمت توسعه یافته بود، شرکت ها توجه بیشتری به این نسخه ها دارند. این نوع برنامه ها به رم کمتر و پردازنده ضعیف تری نیاز دارند، بنابراین می توانند به خوبی روی گوشی های ارزان قیمت اجرا شوند.

اما چرا بسیاری از توسعه دهندگان به نسخه Lite Apps توجه نمی کنند و چرا همه برنامه ها باید چنین نسخه ای را ارائه دهند؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

فشار زیاد روی گوشی

برنامه های سبک وزن

از جمله اپلیکیشن های معروفی که فشار زیادی به گوشی وارد می کنند می توان به فیسبوک، واتس اپ، یوتیوب، اینستاگرام، اسنپ چت اشاره کرد. این اپلیکیشن ها بسیار محبوب هستند و با افزایش قدرت گوشی ها، فشاری که این اپلیکیشن ها به گوشی وارد می کنند نیز افزایش می یابد. از طرفی باید به افزایش مجوزها نیز اشاره کرد که منجر به افزایش داده های جمع آوری شده می شود.

این مشکل برای گوشی های میان رده و گوشی های پرچمدار چندان مهم نیست، اما با وجود اینکه گوشی های پایین رده نسبت به سال های گذشته بسیار قدرتمندتر شده اند، همچنان هنگام اجرای بسیاری از اپلیکیشن ها با مشکل مواجه می شوند.

به عنوان مثال، فیس بوک به طور کامل در پس زمینه گوشی بارگذاری می شود تا در زمان های مختلف با سرعت بالا باز شود. بنابراین، رم و بخش قابل توجهی از CPU را اشغال می کند. اپلیکیشن فیسبوک در ابتدای نصب حدود 150 مگابایت از گوشی را می گیرد که در نهایت به 1 گیگابایت و حتی بیشتر می رسد.

از طرف دیگر، نسخه Lite این برنامه حدود 5 مگابایت فضای گوشی را اشغال می کند و فیدها را از قبل بارگذاری نمی کند. همچنین از 25 درصد کمتر از نسخه معمولی مجوز استفاده می کند. در حالی که این نسخه به طور طبیعی ویژگی های کمتری دارد و کندتر اسکرول می کند، در عوض از داده های کمتری استفاده می کند. این کار فشار کمتری به باتری وارد می کند و در نتیجه همه هدفون ها به جز هدفون های ارزان قیمت باید از این مزایا بهره مند شوند.

اکثر نسخه های برنامه های Lite مانند فیس بوک کار می کنند. از طرفی در مورد این اپلیکیشن باید بگوییم که در نسخه معمولی باید چندین مرحله را طی کنید تا پخش خودکار ویدیوها را غیرفعال کنید. اما در نسخه Lite انجام این کار آسان است. بنابراین در مجموع تفاوت های زیادی بین نسخه Lite و نسخه معمولی وجود دارد، اما واقعیت این است که بسیاری از کاربران به ویژگی های نسخه معمولی نیاز چندانی ندارند.

قانون زاوینسکی

برنامه های سبک وزن

قانون Wirth بیان می کند که قدرت نرم افزار سریعتر از افزایش قدرت سخت افزار افزایش می یابد. اگرچه 30 سال از این قانون می گذرد، اما هنوز تا حد زیادی درست است. از طرفی باید به قانون زاوینسکی اشاره کرد که به طور خلاصه می گوید برنامه هایی که افراد زمان زیادی را صرف آن می کنند برای افزایش قابلیت ها تحت فشار زیادی هستند. در این زمینه، می توانیم دوباره از فیس بوک به عنوان مثال استفاده کنیم. فیس بوک در ابتدا فقط یک شبکه اجتماعی برای به اشتراک گذاری متن، عکس و فیلم بود.

پس از مدتی، این پلتفرم دارای ویژگی هایی مانند ارسال پیام، ارسال ویدیوهای کوتاه، پخش زنده، بازار خرید و فروش و چندین ویژگی کوچک و بزرگ شد. همچنین گوگل کروم نمونه بارز دیگری از این رویکرد است. کروم در ابتدا فقط یک مرورگر بود، اما بعداً به یک پلتفرم برای برنامه های کاربردی وب تبدیل شد. در این مورد می توان به مثال های زیادی اشاره کرد. اما به طور خلاصه، این برنامه ها پس از افزایش محبوبیت، امکانات بسیار بیشتری دریافت می کنند و در نتیجه فشار زیادی به گوشی یا سیستم وارد می شود.

اما نسخه Lite به جای ارائه ویژگی های پر زرق و برق و عمدتاً بی فایده، ویژگی های کلیدی و ضروری را ارائه می دهد. همچنین باید به اپلیکیشن های تحت وب اشاره کنیم که برخی از اپلیکیشن ها از چنین قابلیتی استفاده می کنند. این برنامه ها مبتنی بر مرورگر هستند و در سال های اخیر پیشرفت های زیادی را تجربه کرده اند.

قدرت انتخاب

برنامه های سبک وزن

احتمالا شما هم معتقدید که حق انتخاب یک مزیت است. اگرچه بسیاری از کاربران از امکانات گسترده فیس بوک راضی هستند، اما طبیعتا بد نیست نسخه ای را ارائه دهیم که فقط ویژگی های اولیه را ارائه دهد. اگرچه در این مقاله عمدتاً به عنوان مثال از فیس بوک نام بردیم، اما ارائه نسخه Lite این اپلیکیشن نشان از توجه مدیران این شرکت به این مشکل دارد.

در ضمن باید اشاره کنیم که کاربران از سراسر دنیا به راحتی می توانند نسخه Lite فیسبوک را دانلود و نصب کنند. این در حالی است که برخی از اپلیکیشن هایی که نسخه Lite را ارائه می دهند، این نسخه را فقط برای گوشی های خاص یا برخی مناطق منتشر کرده اند. با توجه به اینکه نسخه های Lite Apps درآمد کمتری را برای شرکت ها به ارمغان می آورد، مدیران معمولا سعی می کنند عملکرد این نسخه ها را محدود کنند.

اما مدیرانی که نگاه کمی بلندمدت دارند معمولا به ارائه گسترده اپلیکیشن های سبک خود اهمیت زیادی می دهند، زیرا به این ترتیب کاربران بیشتری می توانند از خدمات آنها استفاده کنند و در نهایت برخی از این کاربران به مشتریان مهم تبدیل می شوند.

منبع: Android Authority

نمایش بیشتر

مشاور سئو و طراحی سایت

سلام امید دندان نما هستم مشاور بازاریابی و متخصص طراحی سایت و سئو که در سال 81 وارد دنیای برنامه نویسی شدم و از سال 1386 وارد دنیای بازاریابی و مدرک لیسانس ارتباطات از روی علاقه رفتم گرفتم

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا