آموزش زبان

چطور سطح خود را در زبان انگلیسی بالا ببر

کارتون ها و انیمیشن‌ انگلیسی و یا فیلم انگلیسی  تاثیر قابل توجهی بر تقویت زبان انگلیسی دارند. انیمیشن‌های انگلیسی زبان حرف خود را به تم و طرحی جهانی می‌زند که هر کسی در جهان می‌تواند آن ها را درک کند و از دیدن آن ها لذت ببرد. و به همین دلیل است که تماشای انیمیشن‌ها روشی جذاب و سرگرم‌کننده برای آموزش زبان انگلیسی است. در این مطلب لیست بهترین کارتون‌ها و انیمیشن‌های انگلیسی برای تقویت زبان انگلیسی، از دید مخاطبان، همراه با لینک دانلود مستقیم را برایتان آورده‌ایم.

چرا انیمیشن انگلیسی برای تقویت زبان مفید است؟

از طریق انیمیشن دیدن، کاربرد کلمات و جملاتی را که به‌صورت تئوری در کلاس‌های زبان و یا در پکیج‌های زبان انگلیسی آموخته‌ایم، این‌بار در قالب گفتگو و محاوره یاد می‌گیریم؛ بدون این‌که نیاز باشد با فردی که زبان مادری‌اش انگلیسی است، ارتباط برقرار کنیم یا این‌که حتما به کشوری انگلیسی زبان سفر کنیم.(همچنین انیمیشن کوتاه برای تقویت زبان انگلیسی بسیار مفید است.)

استفاده از ژانرهای مختلف فیلم می‌تواند در یادگیری زبان شما موثر باشید، مانند فیلم ترسناک انگلیسی، فیلم عاشقانه انگلیسی یا حتی برای زبان‌های دیگر مانند فرانسه، فیلم فرانسوی تماشا کنید که در روند آموزش شما بسیار موثر است.

از دست ندهید: بهترین سریال‌های انگلیسی برای یادگیری زبان

آیا انیمیشن فقط مخصوص کودکان است؟

بسیاری گمان می‌کنند که انیمیشن انگلیسی تنها مخصوص کودکان است و دارای موضوعاتی پیش و پا افتاده است و به همین دلیل از دیدن آن ها سرباز می‌زنند. در حالی که در برخی از انیمیشن‌ها، لغات بسیار پایه‌ای قرار دارد، که در کمتر کتابی قابل پیدا کردن است. علاوه بر این، انیمیشن‌ها دارای موضوعات بسیار گسترده‌ای هستند که می‌تواند در هر دسته‌ای جای گیرند. برخی از آن ها از زبان حیوانات نقل می‌شوند و برخی دیگر از زبان گیاهان، به همین سبب هیچ حد و مرزی برای خیال‌پردازی در مورد آنها وجود ندارد.

همین امر مهم‌ترین عامل جذاب بودن انیمیشن‌ها است. از همین رو بسیاری از افراد، آموزش زبان انگلیسی با انیمیشن را بر روش‌های دیگر ترجیح می‌دهند. علاوه بر موارد ذکر شده، در این فیلم‌های زیبا، معمولا از اصطلاحات و لغات ساده با لهجه‌ای قابل درک و فهم استفاده می‌گردد. سه راهکار پیش رو نیز می‌تواند شما را در نحوه تماشای انیمیشن‌ها راهنمایی کند.

بهترین انیمیشن‌های انگلیسی برای تقویت زبان

شرکت‌های سازنده انیمیشنِ زیادی در سراسر دنیا وجود دارند، ولی به‌عنوان معروف‌ترین و محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان از پیکسار، دیزنی، برادران وارنر و دریم ورک نام برد. هر کدام از این استودیوهای انیمیشن‌سازی سبک و طرفداران خاص و منحصربه‌فرد خود را در تولید انیمیشن دارند. ما در این‌جا فقط چند مورد را معرفی می‌کنیم اما مطمئنا هر یک از شما لیستی بلندبالا از انیمیشن‌های مورد علاقه خود را دارید که تک تک آن‌ها می‌توانند در یادگیری زبان انگلیسی کمک‌تان کنند.

انیمیشن Angri birds

داستان انیمیشن پرندگان خشمگین The Angry Birds Movie در جزیره‌ای جریان دارد که مملو از پرندگان شاد و سرخوش است که با آرامش در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. اما زمانی که خوک‌های سبز مرموز به جزیره می‌آیند، سه پرنده به نام‌های: “قرمز”، “چاک” و “بمب” باید بفهمند خوک‌ها در آن جزیره به دنبال چه چیزی هستند.

بازی پرندگان خشمگین The Angry Birds Movie که از سال 2009 پدید آمده است به محض انتشارش ترکاند و تبدیل به یکی از پرطرفدارترین بازی‌ها شد”فیلم پرندگان خشمگین” شبیه بازی‌اش است ، فیلمسازان تمام سعیشان را برای بهترکردن فیلم انجام داده‌اند، یک پیش زمینه ابتدایی خلق کرده‌اند ، صحنه‌های اکشن و کمی موسیقی به داستان اضافه کرده‌اند و خصوصیات شخصیتی پرندگان را توصیف کرده‌اند، با وجود تمامی این‌ها برای تبدیل شدن به یک فیلمِ حسابی، نقص دارد اما بسیار فیلم زیبا و لذت بخشی است برای یادگیری زبان!

برای دانلود کامل این انیمیشن کلیک کنید.

مشاهده آنلاین:

Cars 1

لایتنینگ مک کوئین ماشین مسابقه تازه‌کاری است که تنها هدفش برنده شدن است به‌طوری‌که برای برنده شدن اخلاق‌های خود را زیر پا می‌گذارد. در یک روز پس از چند برد متمادی رقیبش چیک هیکس از وی می‌برد و این کار باعث عصبانیت مک کوئین می‌شود. مک کوئین تصمیم می‌گیرد تلافی کند اما در یک جابجایی به‌طور غافلگیرکننده‌ای وارد یک شهر قدیمی به نام رادیاتور اسپرینگ می‌شود.

به دلیل سرعت بالا، گروهبان آن منطقه وی را دستگیر می‌کند و رئیس دادگاه دکتر هادسن هورنت برای مجازات مک کوئین به وی دستور می‌دهد جادهٔ اصلی را تعمیر کند مک کوئین سعی می‌کند توضیح بدهد که او اشتباهی به این شهر وارد شده‌است و او باید برای مسابقه آماده شود اما به‌دلیل عدم دسترسی ساکنان به وسایل ارتباطی و سایر مردمان حرف او را باور نمی‌کنند وغیره

برای دانلود کامل این فیلم کلیک کنید.


مطالعه کنید: لغات و اصطلاحات فیلم و سینما در انگلیسی

Ferdinand

فردیناند (به انگلیسی:Ferdinand) یک پویانمایی رایانه‌ای کمدی آمریکایی است. این فیلم بر اساس کتاب داستان فردیناند اثر مونرو لیف ساخته شده‌است. فردیناند نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم پویانمایی در نودمین دوره جوایز اسکار بوده‌است. فردیناند یک گاو نر است که قلب مهربانی دارد و به گل‌ها علاقه‌مند است. او دوستی با انسان‌ها و سایر حیوانات را به مبارزه با آنها ترجیح می‌دهد. یک روز فردیناند با دختری رو به رو می‌شود و غیره

برای دانلود کامل این فیلم کلیک کنید.

Ice Age 4

عصر یخبندان ۴ نام پویانمایی رایانه‌ای از سری پویانمایی‌های عصر یخبندان است که در ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۲ منتشر شد. این فیلم همانند سری‌های قبلی‌اش به صورت سه‌بعدی و رایانه‌ای است. استیو مارتینو و مایک تورمیر کارگردان‌های فیلم و ری رومانو، جان لگویزمائو، دنیس لری، کویین لطیفه، شون ویلیام اسکات، جاش پک و کریس وج بازیگران فیلم هستند.

جنیفر لوپز و شون ویلیام اسکات در این فیلم به ترتیب گویندهم شخصیت‌های کارتونی شیرا و کرش است. داستان فیلم با دویدن اسکرات سنجاب دندان شمشیری به دنبال یک‌دانه بلوط آغاز می‌شود و خرابکاری که این بار به بار می‌آورد جداشدن کره زمین به چند قاره است.

برای دانلود کامل این فیلم کلیک کنید.

Inside Out

انیمیشن “درون و بیرون(Inside Out) هم برای بچه ها و هم بزرگسالان بسیار مفید و آموزنده است. این انیمیشن حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این انیمیشن در مورد اینکه ذهن ما در موقعیت‌های مختلف چطور کار می‌کند و شرایط زندگی چطور شخصیت ما را شکل می‌دهد، صحبت می‌کند.

برای دانلود کامل این انیمیشن کلیک کنید.


مشاهده و مطالعه کنید: بهترین کانال یوتیوب برای یادگیری زبان انگلیسی

Kung Fu Panda

پاندای کونگ‌فوکار فیلم کمدی آمریکایی محصول سال ۲۰۰۸ است که توسط جان استیونسن کارگردانی شده‌است. داستان در چین باستان رخ می‌دهد؛ یک پاندای غریبه به نام پو آرزو دارد که استاد کونگ فو شود. هنگامی که پیش‌بینی می‌شود یک جنگجوی خطرناک (تای‌لانگ) از زندان می‌گریزد؛ جشنی برپا می‌شود تا جنگجوی اژدها در آن برگزیده شود. پس از رخدادهایی پو به عنوان جنگجوی اژدها برگزیده می‌شود.

استاد شیفو ابتدا سعی می‌کند این پاندا را به علت تنبلی از جنگجوی اژدها بودن منصرف کند و در این کار گروه پنج آتشین که شاگردهای او هستند افعی، ببر، میمون، مانتیس و لک لک به استاد کمک می‌کنند اما بعداً منصرف می‌شوند و وی را آموزش می‌دهند طوری که تای‌لانگ را نیز شکست دهد و بعد از چند روز جنگ بالاخره پو تای لانگ را شکست داد.

دانلود کامل این انیمیشن

Monsters University

هیولای جوانی بنام مایکل «مایک» وازوسکی آرزو دارد ترساننده شود (هیولایی که شبانه وارد دنیای انسان‌ها شود و بچه‌ها را بترساند تا با جیغشان انرژی تأمین شود) وقتی او بزرگ می‌شود به دیدن کارخانه هیولاها (پرسودترین و شناخته شده‌ترین کمپانی ترساندن شهر هیولاها) در اردوی مدرسه می‌رود. ۱۱ سال بعد مایک شاگرد اول ترساندن سال اول در دانشگاه هیولاها می‌شود و با هیولایی بزرگ، آبی و پشمالو بنام جیمز پی. «سالی» سالیوان آشنا می‌شود.

مایک به شدت درس می‌خواند در حالیکه «سالی» ممتاز (او از خانواده‌ای بااستعداد در ترساندن آمده) با تنبلی بر تونایی‌های طبیعیش در ترساندن اتکا می‌کند. بعد از گذشت نیم سال، مایک و سالی تصمیم می‌گیرند به انجمن برادری بپیوندند اما فقط سالی موفق می‌شود. و این داستان همچنان ادامه دارد.

دانلود کامل انیمیشن

Penguins Of Madagascar

پنگوئن‌های ماداگاسکار فیلمی در ژانر کمدی به کارگردانی اریک دارنل است. شخصیت‌های اصلی این کارتون پنگوئن‌های کارتون ماداگاسکار هستند که در این انیمیشن فرصتی برای نمایش کارهای شگفت‌انگیز و مأموریت‌هایشان پیدا کردند.اسکیپر: فرمانده و رهبر گروه که تمام دستورها از جانب وی داده می‌شود.

کُواسکی: مغز همیشه متفکر تیم که راه حل‌ها و برنامه را ارائه می‌دهد و تیم را نجات می‌دهد.

پِرایوِت: سرباز جوان و تازه‌وارد تیم با قلبی ساده و پر اشتیاق. بعضی اوقات او اسرار تیم را لو می‌دهد.

ریکو: عضو گنگ تیم که نمی‌تواند حرف بزند. اگر پنگوئن‌ها ماهی دوست دارند او عاشق ماهی است و با زبان گنگش فقط کلمه FISH رو می‌تواند بگوید.

دانلود کامل این انیمیشن

Storks

داستان یک لک لک را روایت می‌کند که برای یک شرکت اینترنتی کار می‌کند و نوزاد جابه جا می کند. اما هنگامی که به طور تصادفی باعث به وجود آمدن مشکلی در کارش می شود ، باید قبل از اینکه کسی پی به ماجرا ببرد مشکل را حل نماید.

دانلود کامل این انیمیشن


کلیک کنید: یادگیری خود آموز زبان انگلیسی

The Boss Baby

بچه رئیس داستان در مورد خانواده‌ای است که با ورود بچه‌ای عجیب و غریب به خانه‌اشان اتفاقات زیادی رخ می‌دهد. در حالی که خانواده انگشت اتهام خود را به سوی پسر بزرگتر نشانه می‌رود و او را حسود می‌خوانند طولی نمی‌کشد که اوضاع عوض می‌شود و این دو برادر چاره‌ای ندارند جز اینکه در مقابل خطری که خانواده را تهدید می‌کنند با هم متحد شوند که فرانسیس می‌خواهد با استفاده از شیری که از بچه رئیس دزدیده است توله سگ ها توله سگ بمانند و عشق بچه هارا کم کند.

دانلود کامل این انیمیشن

WreckIt Ralph

رالف خرابکار داستان حوادثی و اتفاقاتی هست که توی بازی‌های کامپیوتری رخ می‌دهد. رالف خرابکار توسط هم بازی‌های دیگه‌اش توی این گیم تحقیر و تبعید میشه. اون‌ها از اینکه رالف انقدر خوب نقشش رو بازی میکنه و همه چیز رو خراب میکنه حسابی شاکی هستن. از او طرف قهرمان بازی‌شون رو کلی تحویل میگیرن و ستایش میکنن.

دانلود کامل این انیمیشن

Zootopia

ماجرای انیمیشن زوتوپیا از این قرار است که خرگوشی چابک و زرنگی به نام جودی هاپس بالاخره بعد از تلاش‌های فراوان توانست در آزمون ورودی اداره پلیس با نمره‌ای عالی قبول شود. اما به دلیل اینکه جثه کوچکی که در مقایسه با دیگر افسران پلیس دارد برای ماموریت ساده‌ای در شهر فرستاده می‌شود و در این میان به موضوع مشکوکی برمی‌خورد.

دانلود کامل این انیمیشن

انیمیشن Tangled 2010

راهزن گمنامی بنام فلین رایدر بطور اتفاقی از کنار برجی می گذرد که دختر زیبا با موهای بلندی بنام راپونزل در آن زندانی شده. راپونزل شاهزاده جوانی است که از کودکی در این برج زندانی شده. فلین او را عشق گمشده خود می‌داند و سعی در آزادیش دارد اما راپونزل که توسط مادر خود …

برای دانلود کلیک کنید.


کلیک کنید: معرفی بهترین ایالت ها و شهرهای آمریکا

دوره آموزش Animation station (یادگیری زبان انگلیسی با انیمیشن)

خب ما در این مطلب سعی کردیم بهترین انیمیشن‌هایی که برای یادگیری زبان انگلیسی هستند رو بهتون معرفی کنیم.

اما یه نکته مهم: فقط تماشای این انیمیشن‌ها به تنهایی نمی‌تواند زبانتان را تقویت کند و شما باید با یک متد مناسب به همراه آموزش این انیمیشن‌ها را دنبال کنید که پیشنهاد ما دوره ایستگاه انیمیشن (Animation station) است که تیم ما با بروزترین متد این دوره را طراحی کرده است. مدرس شما در این دوره با ارزش استاد محمدحسین کریمی هستند که با متد متفاوت و مخصوص این دوره را همراه با انیمیشن طراحی کردند.

مزایای این دوره گارانتی 3 ماهه و پشتیبانی است که بدون دغدغه می‌توانید این دوره را ثبت نام کنید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان قبل از تهیه‌ی دوره می‌توانید استفاده کنید.

نمونه‌ای از این بسته آموزشی رو می‌توانید در این قسمت مشاهده کنید:

برای ثبت نام پکیج Animation station اینجا کلیک کنید.

قسمتی از دوره آموزشی:


یادگیری یک مهارت است و بنابراین می‌توان آن را بهبود داد. همه می‌توانند حافظه و قدرت یادگیری خود را افزایش بدهند. راهش این است که سبک یادگیری و روش‌هایی که به درد شما می‌خورند را تشخیص دهید. هرچه بیشتر از مغزتان کار بکشید بهتر عمل خواهد کرد.

یادگرفتن چیزهای تازه نیازمند تعهد، انضباط شخصی و همچنین تمرین هوشیاری است. موفقیت شما در گرو تصورتان از یادگیری و انگیزه‌تان برای مطالعه است. باید بخواهید که مسئله را هرچقدر هم که دشوار باشد حل کنید. اگر انگیزه‌ی مطالعه وجود نداشته باشد هیچ یک از روش‌ها یا فنون یادگیری به شما کمک نخواهد کرد. موانع یادگیری معمولا به برخورد و تصور فرد از خود به عنوان یک یادگیرنده و تصور او از یادگیری بستگی دارد. در این مقاله خواهیم آموخت که چطور می‌توانیم مهارت‌های یادگیری خود را افزایش دهیم؟

اگر خواندن این مقاله وقت زیادی از شما می‌گیرد می‌توانید برای آشنایی با خلاصه‌ای از آن، ویدیوی زیر را ببینید.

باید برای خودتان روشن کنید که چرا مطالعه ارزش دارد و هدف شما از آن چیست. یادگیری نتیجه‌ی مستقیم تلاش‌های خودِ شماست.

چیزهایی را که می خواهید یاد بگیرید به آموخته‌های قبلی‌تان ربط بدهید

پردازش اطلاعات و یادگیری دو بال یک کبوترند. اطلاعات جدید در صورتی که به دلیلی برای شما اهمیت داشته باشد در ذهن‌تان خواهد ماند. هرچه بین اطلاعات جدید و بخش بیشتری از دانش قبلی‌تان ارتباط برقرار کنید یادگیری ساده‌تر خواهد شد.

شما می‌توانید مهارت‌های یادگیری خود را از طریق تفکر فعال و انتقادی، سوال پرسیدن درباره‌ی فرضیات و استفاده‌ی عملی از دانش توسعه بدهید. روش سازماندهی اطلاعات جدید در یادگیری اهمیت زیادی دارد.

نکاتی برای یادگیری

۱.یادداشت‌برداری کنید

هدف از یادداشت‌برداری توضیح دادن مطلب‌‌ در حال یادگیری و پشتیبانی از حافظه و فرآیند یادگیری است. یادداشت‌برداری به شما کمک می‌کند که بتوانید مطلب مورد مطالعه‌ را مرور کنید. تهیه‌ی یادداشت‌های مرتبط در کلاس درس یا از روی کتاب، موقع مرور مطلب در زمان امتحان کمک ارزشمندی خواهد بود.

  • از حرف‌های استاد یا سخنران هم یادداشت بردارید و به مطالب روی تخته اکتفا نکنید. فقط چیزهای مهم را بنویسید. برای اینکه نشان بدهید نکته‌ای اهمیت زیادی دارد کنارش یک علامت تعجب (!) و کنار نکته‌ای که متوجه نشده‌اید یک علامت سوال (؟) بگذارید.
  • اگر چیزی را متوجه نشده‌اید از سخنران بپرسید. احتمالا تنها کسی نیستید که به توضیح دوباره‌ی مطلب نیاز دارید.
  • بلافاصله بعد از کلاس اطلاعاتی را که دریافت کرده‌اید سازماندهی کنید. قبل از کنار گذاشتن یادداشت‌ها به مطالبی که از قبل درباره‌ی موضوع مورد بحث می‌دانستید فکر کنید. اگر چیزی را متوجه نشدید در یادداشت‌هایتان تا جایی که می‌توانید عقب بروید تا بالاخره نکته‌ی مورد نظر را بفهمید.
  • از این تکنیک‌ها می‌توانید موقع یادگیری از روی کتاب هم استفاده کنید. روش‌هایی برای یادداشت‌برداری یا پر کردن شکاف موجود بین یادداشت‌ها وجود دارد که عبارتند از:

خلاصه‌سازی

خلاصه‌سازی یا علامت‌گذاری موضوع اصلی به زبان خودتان به شما کمک می‌کند تا اطلاعات را در ذهن‌تان سازماندهی کنید.

  • بدون نگاه کردن به یادداشت‌ها یا کتاب‌تان متنی بنویسید که حتی الامکان کوتاه باشد و تصور کنید که آن را برای کسی می‌نویسید که با موضوع آشنا نیست. استفاده از یک نقشه‌ی مفهومی (concept map) هم می‌تواند مفید واقع بشود.
  • تجربه‌ها و نظریات شخصی خود را درباره موضوع در نظر بگیرید و یادداشت کنید.

نقشه‌ی مفهومی:

  • نقشه‌ی مفهومی با نشان دادن روابط میان چیزها به شما کمک می‌کند که اطلاعات خود را سازماندهی کنید. هدف نقشه‌ی مفهومی این است که همه‌ی آموخته‌هایتان را از طریق منظم کردن ایده‌های اصلی در یک زمینه کنار هم جمع کنید.

۲. همراه با دیگران مطالعه کنید

با بقیه‌ی دانشجویان درباره‌ی موضوع درس صحبت کنید. از دیدگاه یادگیری، مرور سؤالات و ایده‌ها با دیگران هم لذت‌بخش است و هم مفید. مثلا می‌توانید یکی از تمرین‌های زیر را انجام بدهید:

  • درباره‌ی موضوع سؤالاتی تهیه کنید و از بقیه بخواهید به آنها پاسخ بدهند. تک تک افراد گروه می‌توانند سؤال طرح کنند و از بقیه بپرسند.
  • متنی را که به عنوان تکلیف به شما داده شده با همدرس خود مطالعه کنید. بعد از اینکه یک‌بار متن را خواندید کتاب و دفتر را کنار بگذارید و یکی از شما خلاصه‌ای از آنچه را که فهمیده به زبان خودش بگوید و دیگری نکات جا افتاده را گوشزد کند. این کار را تکرار و هر بار جای خلاصه‌کننده و کامل کننده را عوض کنید.
  • چیزی را که خوانده‌اید به کسی که هیچ شناختی از موضوع ندارد آموزش بدهید. یاد دادن به دیگران نه تنها کمک می‌کند متوجه شوید که چقدر یاد گرفته‌اید بلکه محدودیت‌ها و اشکالات‌تان را به هم به شما نشان خواهد داد.

۳.دفترچه یادداشتی برای مطالعات خود داشته باشید

هدف از داشتن دفترچه یادداشتِ مطالعاتی، سازماندهی افکار و مشاهده‌ی پیشرفت خودتان است. این دفترچه فرآیند یادگیری شما را عمق و غنا می‌بخشد و به عنوان ابزاری برای ارزیابی یادگیری شما عمل خواهد کرد.

  • از این دفترچه برای نوشتن دیدگاه‌ها، مشاهدات و سؤالات خود و همچنین چیزهایی که باید بفهمید یا مشکلاتی که باید حل کنید استفاده کنید. به طور منظم در این دفترچه بنویسید. این دفتر به طور خاص در سمینارها و ارائه‌ی پروژه‌هایی کاربرد دارد که لازم است اطلاعاتی را که خودتان جمع‌آوری کرده‌اید سازماندهی کنید.

۴. با کتاب‌ها و سایر منابع مطالعاتی آشنا شوید

به کار بردن روش مطالعه‌ی مختص خودتان می‌تواند به شما کمک کند که از کتاب‌ها یا سایر منابع مطالعاتی بیشترین بهره را ببرید.

  1. متن را مرور کنید: به قسمت مقدمه و فهرست، عناوین و خلاصه‌ی مطالب نگاه کنید. خواندن فهرست مطالب و عنوان ها به شما کمک می‌کند محدوده‌ی مطالبی را که باید بیاموزید درک کنید. قسمت خلاصه‌ی مطالب دیدگاه مختصری درباره‌ی مطالب کتاب به شما می‌دهد.
  2. کتاب یا جزوه را ورق بزنید و سؤالاتی را که ناگهان به ذهن‌تان می‌رسد یادداشت کنید. با این کار خواهید فهمید که درک شما از متن چگونه است.
  3. بعد کتاب را به کندی و کامل بخوانید. نمودارها و شکل‌ها را مطالعه کنید. نکات کلیدی و اصلی را مشخص کنید. اینها به شما کمک خواهند کرد که متن را مرور و خلاصه کنید.
  4. به این فکر کنید که چطور می‌توانید اطلاعاتی را که از کتاب یا جزوه و غیره آموخته‌اید در عمل پیاده کنید.
  5. یادداشت بردارید: آنچه را که خوانده‌اید، مثلا به صورت یک انشا، مرتب کنید یا ایده‌های اصلی را بنویسید یا یک نقشه‌ی مفهومی تهیه کنید که ارتباط میان‌ مفاهیم مختلف آموخته‌هایتان را نشان بدهد.
  6. روی محتوای اصلی متن مجددا تمرکز کنید. بعد از خواندن یک قسمت یا یک فصل، کتاب را ببندید و سعی کنید چیزی را که خوانده‌اید به یاد بیاورید. برای به خاطر آوردن کلمات از سرنام‌ها استفاده کنید. مثلا قنز سانب= قرمز، نارنجي، زرد، سبز، آبي، نيلي و بنفش (رنگهای رنگین‌کمان).
  7. با تکرار قدم قبلی یادداشت‌هایتان را تکمیل کنید.
  8. اگر امکان دارد درباره‌ی موضوع کتاب با شخص دیگری صحبت کنید.

می‌توانید مطالب کتاب یا جزوه را به این ترتیب بیاموزید:

  1. متن کتاب را به پنج قسمت اصلی تقسیم کنید و برای هر قسمت عنوانی بگذارید.
  2. هر قسمت را دوباره به پنج بخش اصلی تقسیم و برای هر کدام یک کلمه‌ی کلیدی انتخاب کنید.
  3. به همین ترتیب هر بخش را به پنج بخش کوچکتر تقسیم کنید. این کار را آنقدر انجام بدهید تا به سطح جزئیات برسید.

۵. با استفاده از تکنیک‌های حافظه، حافظه‌تان را بهبود بدهید

تکنیک‌های حافظه‌ی متنوعی وجود دارند که یادآوری و خواندن را آسان‌تر می‌کنند.

  1. سعی کنید چیزهایی را که باید به یاد بیاورید با چیزهای آشنا مثل ساختمان‌ها یا مسیرهای خاص مرتبط کنید. مثلا، «گلوکز تو قفسه‌ی کتاب‌ها، انسولین لب پنجره، آدرنالین تو کابینت» و الی آخر.
  2. سرنام بسازید و از آنها استفاده کنید. مثلا ساتنا (سامانه تسویه ناخالص آنی)
  3. یادآوری رشته‌ای از اعداد ساده‌تر خواهد شد اگر آن را به چند رشته کوتاه‌تر با معنای خاص تقسیم کنید. مثلا رشته‌ی ۲۳۴۸۵۵۰۷ را در نظر بگیرید: «۲۳شماره‌ی شناسنامه‌ی خودم، ۴۸پلاک خانه، ۵۵ سن پدرم، ۰۷ماه تولد مادرم». ضمنا می‌توانید شماره‌ها را روی آهنگ یک ترانه‌ آشنا بگذارید.
  4. چیزهایی را که باید به یاد بیاورید بلند بلند برای خودتان تکرار کنید. این کار باعث تقویت حافظه‌ی شما خواهد شد.

۶. سبک یادگیری خود را شناسایی کنید

یکی از تجربیات خوب و لذت‌بخش خود را که در آن به خوبی درس پس داده‌اید در نظر بگیرید. ببینید آن زمان چطور کار کرده‌اید. از چه روشی استفاده کرده‌اید که به این نتیجه‌ی موفق دست پیدا کرده‌اید. موارد زیر را هم در نظر بگیرید:

  1. کجا بودید؟ هوا گرم بود یا سرد؟ روشن بود یا تاریک؟ موسیقی گوش می‌دادید؟ چه نوع موسیقی‌ای؟ صداهای دیگری هم در محیط بود؟
  2. چه زمانی از روز مشغول مطالعه بودید؟ صبح؟ بعد از ظهر؟ یا شب؟
  3. موقع مطالعه راه می‌رفتید یا نشسته بودید؟ آیا مشغول خوردن یا آشامیدن بودید؟ اگر بله چه چیزی؟ زنگ تفریح هم داشتید؟ چه مدت یک بار؟ زنگ تفریح‌تان چقدر بود؟ در طول زنگ تفریح چه می‌کردید؟
  4. تنها مطالعه می‌کردید یا همراه فرد یا گروهی دیگر؟ با چه کسی کار می‌کردید؟ آیا کسی به شما مشورت یا راهنمایی داده بود؟ چه نوع مشورت یا توصیه‌ای به شما شد؟ آیا این توصیه‌ به شما کمکی هم کرد؟ چه کمکی؟
  5. ذهن‌تان در چه وضعی بود؟ قبل، بعد و در طول جلسه به چه چیزی فکر می‌کردید؟ هیجان زده بودید؟ چه چیزی باعث انگیزه‌تان بود؟

مراقب مغزتان باشید

  1. به اندازه‌ی کافی بخوابید.

خواب خوب شبانه پشتیبان عملکردهای مغز و حافظه‌ی شماست. چیزهایی که یاد گرفته‌اید بدون خواب کافی در ذهن‌تان نمی‌مانند. خواب ناکافی تمرکز شما را تضعیف می کند و بیقراری‌تان را افزایش می‌دهد.

شب قبل از امتحان به جای مرور نهایی مطالب سعی کنید خواب خوبی داشته باشید. به علاوه، به یادداشته باشید مدت زمانی که مغز شما می‌تواند بدون استراحت درست عمل کند محدود است.

  1. از مغزتان محافظت کنید.

سبک زندگیِ سالم پشتیبان مغز شماست. ضربات فیزیکی به سر، سیگارکشیدن، الکل، مواد مخدر و دارو می‌توانند به مغز آسیب بزنند.

  1. مغزتان را تغذیه کنید.

به قدر کافی بخورید و بیاشامید اما زیاده‌روی نکنید. خوردن چند وعده‌ی غذایی کوچک در طول روز باعث می‌شود سطح قند خون شما یکنواخت باقی بماند که برای درس‌خواندن مفید است.

برای اینکه خوب تمرکز کنید و یاد بگیرید بدن شما باید آب کافی داشته باشد. پس نوشیدن آب را فراموش نکنید.

«چربی‌های خوب» را در رژیم غذایی‌تان لحاظ کنید. این چربی‌ها رگ‌های کوچک مغز را سالم نگه می‌دارند. اسیدهای چرب غیراشباع سالم تمرکز، حافظه و توانایی یادگیری چیزهای جدید را افزایش می‌دهند. این اسیدها غشای مغز را مرطوب نگه می‌دارند و باعث بهینه شدن عملکرد مغز شما می‌شوند. در مقابل، اگر رژیم غذایی به اندازه‌ی کافی چربی نداشته باشد عملکرد مغز ممکن است تضعیف شود. چربی‌هایی که شامل اسیدهای چرب غیراشباع هستند ساختاری نرم یا مایع دارند.

  1. با ورزش از مغزتان حمایت کنید.

ورزش روی یادگیری تأثیر مثبت دارد. ورزش تمرکز را بهبود می‌دهد، تأثیر آرامش‌بخش دارد و استرس را کاهش می‌دهد. بنابراین هر روز کمی ورزش کنید!

از طرف دیگر، جریان خون ضعیف در مغز، حافظه و تمرکز را تضعیف می کند و خستگی را افزایش می‌دهد.

 

برگرفته از: puv.fi

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا