اپلیکیشن و نرم‌افزار

چه آینده‌ای در انتظار تیک‌تاک است؟

Bytedance و Tencent به رشد خود ادامه می دهند، اما چگونه می توانند بر مشکلات ناشی از دولت ترامپ، که TikTok و WeChat را ممنوع می کند، غلبه کنند؟

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، استفاده و انتشار اپلیکیشن های تیک تاک و وی چت را ممنوع کرده است و اکنون صحبت های زیادی درباره آزادی در اینترنت وجود دارد. اما اکنون که ایالات متحده تمایل دارد اقتصادهای فناوری چین را شکست دهد، چه سرنوشتی در انتظار توسعه دهندگان بزرگ اپلیکیشن Tiketak و WeChat است و چینی ها چگونه می توانند در این شرایط مانور دهند؟

در دنیای شرق آسیا، وقتی یک شرکت رشد می کند، تنها یک هدف دارد. رشد انبوه و رقابت در سطح بین المللی. آنها رویه ها و ترفندهای خود را برای این منظور دارند. به طور مشابه، دانستن این روش‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم تحریم‌های ایالات متحده علیه TickTock و WeChat چگونه می‌تواند بر BitDense و Tencent تأثیر بگذارد.

تفاوت غول های فناوری چینی و آمریکایی

تیک تاک

در ایالات متحده، اکثر شرکت های بزرگ فناوری موفق به حذف شرکت های قدیمی در 25 سال گذشته شده اند. همانطور که نتفلیکس جایگزین بلاک باستر شد، آمازون جایگزین مرزها و بارنز جایگزین نوبل شدند. برخی دیگر مانند اپل، گوگل و مایکروسافت با ارائه خدمات یا فناوری های نوآورانه نامی برای خود دست و پا کرده اند.

اما در چین، یک شرکت جایگزین دیگری نمی شود و بزرگترین شرکت ها با هم رشد کرده اند. در سرزمین خورشید، مزایا و خلاقیت هایی که می تواند منجر به درآمدزایی شود بسیار ارزشمند است و غول هایی مانند بایدو، علی بابا و تنسنت را به وجود آورده است. اما در عین حال، شرکت های آمریکایی مانند نتفلیکس، آمازون، گوگل و اپل به دلیل نرم افزارهای کاربرپسند و مهندسی نرم افزار موفق شده اند رقبای خود را در سراسر جهان برون سپاری کنند.

تاریخ تفاوت های دیگری را بین شرکت های چینی و آمریکایی نشان می دهد. اوبر و آمازون از جمله شرکت هایی هستند که به دنبال باز کردن درهای خود به بازار آسیا و راه اندازی مراکز مدیریت و تولید در خارج از ایالات متحده هستند. از سوی دیگر تنسنت و علی بابا با خرید شرکت های دیگر و سرمایه گذاری در کشورهای مجاور تلاش می کنند نقش خود را در آسیا افزایش دهند.

سرویس پرداخت AliPay در اکثر نقاط آسیا فعال است، اگرچه در برخی کشورها مانند فیلیپین به GCash نیز معروف است. Tencent که در سراسر جهان به دلیل خدمات پیام رسانی، بازی های ویدیویی و برنامه های پرداخت آنلاین شناخته شده است، با شرکت هایی مانند SEA Group در جنوب شرقی آسیا و GoJek اندونزی نیز همکاری می کند.

تیک تاک

برخلاف فعالان فناوری آمریکایی، شرکت های بزرگ چینی هرگز سعی نکرده اند محصولات یا برندهای خود را در خارج از کشور قرار دهند و مردم را مجبور به استفاده از آنها کنند. آنها بیشتر از آمریکایی ها با شرکت های فناوری محلی در هر کشور کار می کنند و خدمات خود را به یکدیگر ارائه می دهند. اکنون ده ها نمونه در خارج از چین وجود دارد که مربوط به شرکت های بزرگ چینی مانند تنسنت و علی بابا است.

اما بزرگترین تفاوت بین غول های فناوری آمریکا و چین این است که دولت چین دسترسی به اکثر سرویس های بین المللی محبوب جهان مانند گوگل، فیس بوک، یوتیوب، اینستاگرام و توییتر را ممنوع کرده است. حتی خدمات بانکی ویزا و مسترکارت نیز تا همین اواخر ممنوع بود که منجر به رشد شگفت انگیز خدمات تن پی شد.

شرکت های چینی به لطف حصاری که در سراسر کشور کشیده شده و با توجه به جمعیت میلیارد دلاری خود توانسته اند رشد کنند و اکنون اثری بر بزرگان صنعت جهانی بگذارند و بدین ترتیب اهداف اقتصادی آمریکا را تهدید می کنند.

رویارویی ترامپ با چینی ها و ممنوعیت اپلیکیشن هایی مانند TickTock و WeChat چیز جدیدی نیست، اما این روند بسیار جدی تر و مداوم تر از همیشه شده است و اخیراً جنگی با هواوی رخ داده است. در عین حال ماجراجویی های تجارت، مهاجرت و اشتغال، دردسرهای زیادی را برای چینی ها به وجود آورده است.

تیک تاک

در شرایط فعلی دلیل اصلی درگیر شدن آمریکایی ها در شبکه های چینی، امنیت سایبری و امکان جاسوسی و دسترسی به اطلاعات شخصی است که تنها بخشی از آن به رقابت اقتصادی مربوط می شود.

اگرچه وضعیت اقتصاد جهانی خیلی خوب نیست. در حالی که شرکت‌های آنلاین اغلب در شرایط فعلی با همه‌گیری ویروس کرونا در حال رشد هستند، تنش‌ها و رقابت‌های سیاسی با شرکت‌های چینی در برخی از نقاط جهان رو به افزایش است زیرا هند اخیراً فروش بلیط را ممنوع کرده است. تنش های سیاسی و تجاری بین ایالات متحده و چین رو به وخامت است و به نظر نمی رسد وضعیت در حال حاضر رو به بهبود باشد.

شرکت های بزرگ چینی اگر می خواهند در سطح بین المللی فعالیت کنند، باید برای آینده دشوارتر و مشکلات سیاسی و اقتصادی بیشتری آماده باشند. به طور کلی، Tikotak و WeChat تازه شروع کار هستند. این اولین بار است که محصولات محبوبی مانند TickTock توسط بزرگترین جامعه مصرف کننده جهان، آمریکایی ها، از دسترس خارج می شوند.

چه چیزی در پیش است

تیک تاک

واکنش شرکت ها و هلدینگ های بزرگ چه خواهد بود؟ شاید همانطور که تجربه نشان می دهد چینی ها بتوانند در بازارهای دیگر سرمایه گذاری کنند و با کمک شرکت های دیگر به کار خود ادامه دهند. درست مانند داستان فروش احتمالی TickTock به مایکروسافت. ممکن است ByteDodens آماده واگذاری حق امتیاز به آمریکایی ها باشد، اما این برند همیشه در دست همان شرکت باقی می ماند و سیستم درآمدزایی آن پیگیری می شود. شاید بخشی از سهامش را بفروشد و در آینده دوباره بخرد.

اما حذف یا فروش وی چت احتمالاً برای Tencent بسیار دشوار و غیرممکن خواهد بود زیرا به عنوان بزرگترین و مدرن ترین اپلیکیشن فوق العاده شناخته می شود. اگر WeChat در ایالات متحده ممنوع شود، Tencent ممکن است تصمیم بگیرد با یک شرکت آمریکایی دیگر شریک شود. به عنوان مثال، طبق یک قرارداد، یک کاربر وی چت می تواند پیامی را به کاربر پیام دیگری ارسال کند و بالعکس، مشابه عملکرد و تعاملی که هات میل و جی میل با یکدیگر دارند.

علاوه بر این، راه اندازی یک پیام رسان جدید با مشارکت سهام ایالات متحده (مانند آمازون) برای تنسنت زیاد نیست. در حالی که همه شرکت های بزرگ مانند فیس بوک، گوگل و اپل دارای رسانه های اجتماعی و ابزارهای پیام رسانی هستند، اما آمازون دستش خالی است و البته رقیب مشترکی با Tencent دارد. علی بابا تقریباً همه این جمله معروف را شنیده اند که «دشمن دشمن من دوست من است».

حقیقت این است که راه های زیادی برای فعالیت غول های فناوری چینی در ایالات متحده وجود دارد و همه این موانع موقتی خواهند بود. بسیاری از سازمان‌های جهانی مانند شرکت‌های چینی، از طریق توافق‌های چندجانبه یا فروش بخش کوچکی از سهام خود، بر همه محدودیت‌های جغرافیایی غلبه می‌کنند.

غول های فناوری آمریکایی و چینی در یک چیز مشترک هستند. به هر قیمتی رشد کنید و بر بازار مسلط شوید. آنها فقط برای رسیدن به این هدف فلسفه های مختلفی دارند. با ممنوعیت تیک تاک و وی چت، شاهد تجارت چین خواهیم بود و می توانیم شاهد همکاری بیشتر با آمریکایی ها باشیم. بدون شک هر دو کشور توانایی مقابله با فشارهای کنونی و شرایط بد اقتصاد جهانی را دارند.

منبع: FastCompany

نمایش بیشتر

مشاور سئو و طراحی سایت

سلام امید دندان نما هستم مشاور بازاریابی و متخصص طراحی سایت و سئو که در سال 81 وارد دنیای برنامه نویسی شدم و از سال 1386 وارد دنیای بازاریابی و مدرک لیسانس ارتباطات از روی علاقه رفتم گرفتم
دکمه بازگشت به بالا