برترین های کسب و کارساختمان و مسکن

چه عواملی هزینه ساخت روف گاردن را تعیین می کند؟

هزینه ساخت روف گاردن چقدر است و عوامل تأثیرگذار آن چیست؟

روف گاردن از جمله سازه‌های زیبا و کاربردی محیط‌های شهری است که بیشتر در ساختمان‌های چند طبقه و برج‌ها مورد استفاده دارد. روف گاردن در سازه‌های مسکونی، اداری و تجاری کاربری‌های زیادی دارد. از فضای روف گاردن در سازه‌های مسکونی به منظور استفاده اهالی ساختمان برای تفریح، ایجاد رستوران و کافی شاپ روباز در سازه‌های تجاری و مکانی برای استراحت کارمندان در ساختمان‌های اداری است. در این مقاله در رابطه با هزینه ساخت روف گاردن و عوامل مؤثر بر آن آگاهی‌های در اختیار خوانندگان قرار خواهد گرفت.

چه عواملی روی قیمت روف گاردن تأثیر دارند؟

از آنجایی که سازه‌های بلند در سطح شهرها گسترش پیدا کرده‌اند و زندگی شهرنشینی رو به فزونی است، ساخت روف گاردن نیز به مراتب بیشتر شده است. در این بخش مقاله فاکتورهای تأثیرگذار بر روی هزینه اجرای روف گاردن بررسی می‌شود.

متراژ

طبیعتاً هر چه متراژ سطح بام و فضایی که به ساخت روف گاردن اختصاص پیدا می‌کند، بیشتر باشد؛ هزینه ساخت آن را بالا می‌برد. البته متراژ سطحی از پشت بام که شامل فضای سبز، فضای کفپوش شده و فضاهای مختلف می‌شود نیز در قیمت تأثیر دارد، زیرا هر متراژ از پشت بام که پوشش متفاوتی دارد، تأثیر متفاوتی در قیمت دارد.

متریال مورد استفاده

متریال و موادی که در ساخت روف گاردن مورد استفاده قرار می‌گیرد، متفاوت است و از نظر کیفی درجات مختلفی دارد. به تبع هر چه متریال مورد استفاده در روف گاردن کیفیت بالاتری داشته باشد، قیمت و هزینه ساخت روف گاردن بیشتر خواهد شد. البته در اینجا لازم به یادآوری است که از آنجایی که فضای روف گاردن بدون سقف است و جز قسمت‌های مشاع ساختمان محسوب می‌شود که در معرض تابش نور خورشید، برودت و حرارت هوا و تردد زیاد قرار دارد، استهلاک بیشتری دارد و برای ساخت آن بهتر است از متریال با کیفیت استفاده شود.

زیرسازی

بخش مهمی از ساخت روف گاردن، ساخت زیرسازی آن است. کاشت گیاهان و درختان در این فضا، وجود خاک، مواد عالی، رطوبت همیشگی و تردد بیشتر از سایر مواقع در پشت بامی که تبدیل به روف گاردن شده است، نیاز به ساخت زیرسازی اصولی برای پیشگیری از آسیب جدی به پشت بام و به طور کلی سازه مشاهده می‌شود. استفاده از عایق‌های رطوبتی و ایجاد مقاوم سازی‌های مورد نیاز به منظور افزایش بار ساختمان برای داشتن یک روف گاردن مقاوم و امن ضروری است.

فضای سبز

یکی از بخش‌های پرهزینه روف گاردن فضای سبز است. این فضا می‌تواند شامل چمن کاری بخش‌های مختلف (البته برای روف گاردن سازه‌های بسیار بلند در مناطق خیلی خشک پیشنهاد نمی‌شود)، درختکاری (در گلدان‌های بزرگ)، درختچه و گل‌ها باشد. این بخش از فضای سبز به دلیل کاشت نوع خاصی از درختان که مناسب روف گاردن هستند می‌تواند بیشترین هزینه را بر دوش کارفرما بگذارد، از طرف دیگر نگهداری فضای سبز در ادامه راه استفاده از روف گاردن نیز هزینه‌های زیادی دارد.

نورپردازی

از آنجایی که از روف گاردن در شب‌ها نیز استفاده‌های زیادی می‌شود، نورپردازی آن بخش مهمی از طراحی روف گاردن است و هزینه‌های خاص خود را دارد. نورپردازی نیاز به زیرسازی برای برق رسانی و نصب المان‌های نوری دارد. طراحی نورپردازی و اینکه در چه فضای چه مقدار نور وجود داشته باشد، چه منطقه‌ای نیاز به نور بیشتری دارد (مانند آلاچیق و باربیکیو) و بسیاری از نکات دیگر در این طراحی باید مد نظر قرار بگیرد. البته هزینه بخش نورپردازی روف گاردن بیشتر شامل خرید المان‌های نوری و سیم کشی آن می‌شود.

نوع آبیاری

به طور کلی آبیاری فضای سبز چه در روف گاردن و یا در دیگر فضاها یا به صورت دستی، قطره‌ای و هوشمند اجرا می‌شود. مسلماً آبیاری فضای سبز روف گاردن با استفاده از دست بسیار ارزان‌تر از استفاده از سیستم‌های قطره‌ای و هوشمند است ولی با استفاده از سیستم‌های هوشمند آبیاری نیاز به کنترل و سرکشی را کاهش می‌دهد و در مواقعی مانند زمستان که استفاده از روف گاردن کاهش پیدا می‌کند و نگهداری از روف گاردن کاهش پیدا می‌کند نیز استفاده‌های خوبی دارد.

ساخت آلاچیق

یکی از زیبایی‌های هر روف گاردنی، آلاچیق یا آلاچیق‌هایی است که در آن وجود دارد. هر چه تعداد آلاچیق‌ها بیشتر باشد و امکانات داخلی (دارای حفاظ شیشه‌ای، شومینه، آتشدان و …) آن‌ها نیز بیشتر باشد، هزینه اجرای آن‌ها نیز بالاتر می‌رود. البته متریالی که آلاچیق از آن ساخته می‌شود نیز در قیمت آن تأثیرگذار است، از آنجایی که قیمت آهن بسیار بالاتر از چوب است، آلاچیق‌هایی که با آهن، فولاد، استیل ساخته می‌شوند یا بدنه‌ای فلزی دارند، بسیار هزینه ساخت بالاتری دارند تا آلاچیق‌هایی که با استفاده از چوب یا مصالح بنایی ساخته می‌شوند.

ساخت استخر

برخی از روف گاردن‌ها داری استخر هستند و مصارف شخصی یا تفریحی دارند. البته که ساخت استخر بر روی زمین هزینه زیادی دارد و این هزینه در ارتفاع بسیار بالاتر خواهد رفت. از طرفی نیز ساخت استخر بر روی زمین را می‌توان با استخرهای پیش ساخت اجرا کرد ولی استخری که در روف گاردن ساخته می‌شود نیاز به متریال خاص دارد. به طور کلی یکی از گزینه‌های هزینه‌بر برای ساخت روف گاردن استخر و دیگر المان‌های آبی مانند حوض یا آب‌نما است چون نیاز به زیرسازی و استفاده از متریال خاص دارد و مصرف آب را بالا برده و نگهداری از روف گاردن را نیز سخت می‌کند.

چگونه می‌توان هزینه ساخت روف گاردن را کاهش داد؟

راه‌های زیادی برای کاهش هزینه استخر وجود دارد، یکی از مؤثرترین آن‌ها کاهش فضای سبز روف گاردن است. درست است که فضای سبز در ساخت روف گاردن نقش اساسی دارد ولی با کمرنگ کردن این نقش نیز همچنان روف گاردن باقی خواهد ماند. از طرفی می‌تواند بخش از فضای سبز را به کاشت گیاهان قیمت پایین‌تر و مناسب هوای ارتفاع بالا ارائه داد و یا چمن را که قیمت بالایی دارد و آبیاری زیادی را نیز طلب می‌کند، از فضای سبز روف گاردن حذف کرد.

می‌توان بخشی از روف گاردن را به کاشت گیاهان ثمر ده اختصاص داد تا با فروش ثمر گیاهان و درختان کمی از هزینه‌های ساخت روف گاردن و یا خانواده را کاهش داد. کاشت گیاهان دارویی و صیفی برای روف گاردن‌ها مناسب است. البته برای کاهش مصرف آب می‌توان آن‌ها را در فضای سر بسته گلخانه مانند پرورش داد.

حذف برخی امکانات مانند آتشدان، باربیکیو و … می‌تواند هزینه ساخت روف گاردن را بسیار پایین آورد. استفاده از المان‌های نوری با قیمت پایین‌تر، عدم استفاده از متریال لوکس و پر هزینه هم از دیگر راه‌های کاهش هزینه‌های ساخت روف گاردن است. البته گاهی افراد به دنبال ساخت یک روف گاردن در پشت بام ساختمان چند طبقه هستند که برای کاهش هزینه‌های ساخت می‌توانند خود اقدام به طراحی روف گاردن و ساخت آن بپردازند. برای این منظور نیاز به ایده است که توصیه می‌شود برای دریافت آن به سایت مراجعه کنید.

سخن آخر

در انتها نیز لازم است عرض کنم، بهترین راه برای تخمین هزینه ساخت روف گاردن، انجام متره و برآورد است که به طور معمول پیش از اقدام به ساخت هر سازه‌ای این امر انجام می‌شود. وب سایت متری چند نیز با امکان جدید که در آن ایجاد شده است، توانایی تخمین هزینه ساخت روف گاردن را انجام دهد و نتیجه را به صورت فایل اکسل در اختیار مخاطبان و استفاده کنندگان از نرم افزار قرار دهد.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا