آموزش زبان

چگونه زبان انگلیسی را بهتر یاد بگیریم

برخلاف انتظار اکثریت جامعه، می توان با یک سری تکنیک های خاص یادگیری زبان انگلیسی را همانند زبان مادری انجام داد. یادگیری زبان انگلیسی مثل زبان مادری ممکن است، اما شما باید مراحل خاصی را طی کنید تا کاملا مسلط بشوید. در این مقاله همراه باشید تا این راهکارها و تکنیک ها را فرا بگیرید.

ذهنیت گرامری!(انگلیسی مثل زبان مادری)

همه می گویند گرامر به درد نمی خورد! اما حقیقت کاملا برعکس این موضع افراد جامعه و حتی برخی مدرسین است! اولین مرحله از مراحل یادگیری زبان انگلیسی است. برای اینکه شما بتوانید مانند زبان مادری خود زبان انگلیسی را یاد بگیرید و استفاده بکنید، باید از گرامر شروع کنید.

لغات، اصطلاحات و باقی دایره لغات!

همزمانی که در حال یادگیری گرامر زبان انگلیسی هستید، باید دایره لغات و اصطلاحات خود را نیز گسترش دهید. یکی از راه های کاربردی برای این امر، تماشا و یادگیری زبان با استفاده از فیلم ها و سریال هاست. سعی کنید که این فیلم ها را با زیرنویس انگلیسی تماشا کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.


پادکست ها در زبان انگلیسی میتواند منبع رشد و بالارفتن سطح زبانی شما شود ، مجموعه آموزش زبان انگلیسی لینگوجو پادکستهای متنوعی را برای شما عزیزان آماده کرده است.


سطحتان بهتر شد؟! رسیده اید به اصل کار!(انگلیسی مثل زبان مادری)

در این قسمت از مقاله، به چندین راهکار اشاره می کنیم که می توانید زبان انگلیسی را به روش زبان مادری یاد بگیرید. بعد از اینکه به یک سطح قابل قبولی در زبان انگلیسی رسیدید (سطح المنتری یا همان مبتدی را گذارنده باشید)، باید سراغ این راهکارها بروید.

برای یادگیری بیشتر و جامع پکیج b1 که در بالا قرار داده شده است که میتوانید آن را دانلود کنید.

آنها نکته ای که باید برای رعایت این راهکارها در نظر داشته باشید که نباید بطور گزینه ای عمل کنید؛ یعنی آن که نباید فقط یکی را انتخاب کنید و به آن عمل بکنید. همه این راهکارها مکمل همدیگر هستند و باید بطور همزمان و دقیق و اصولی آنها را انجام بدهید.

برویم سراغ راهکارها:

فرقی نمی کند چه چیزی یا چه موضوعی، فقط صحبت کنید!

اولین راهکار که برای تقویت اسپیکینگ نیز کاملا ثابت شده و مفید است این است که باید صحبت کنید. حتی اگر کسی را پیدا نکردید که با او صحبت بکنید، صحبت کردن با خودتان را شروع کنید! شاید ممکن است در لحظه اول فکر کنید که نتیجه جالبی از این کار نخواهید گرفت، اما کاملا در اشتباهید!

موضوع یا اینکه در مورد چه چیزی و کجا صحبت بکنید به هیچ وجه مهم نیست. تنها تمرکز شما باید روی استفاده درست و صحیح از گرامر و دایره لغات و چینش صحیح واژگان در جمله باشد. تنها مسئله مهم همین است، و بقیه مسائل در حاشیه قرار دارند.

مطالعه و خواندن هم اضافه کنید!

برای نزدیک شدن به زبان انگلیسی بعنوان یک زبان مادری، بخوانید که مطالعه کردنتان باعث افزایش سطح شما میشود. سعی کنید ابتدا با کتاب های ساده ای مثل “قلعه حیوانات (Animal Farm)” شروع کنید. سپس بروید سراغ سری کتاب های “هری پاتر (Harry Potter Book Series)” و از کتاب شماره یک شروع کنید. به مرور مطالعه خود را افزایش بدهید و به کتاب های سطح بالاتر مثل “A Christmas Carol” مراجعه کنید.

البته دو نکته وجود دارد که باید برای یادگیری زبان انگلیسی از طریق مطالعه و کتاب خواندن رعایت کنید.

اولین نکته، میزان فشردگی مطالعه!(انگلیسی مثل زبان مادری)

فشردگی مطالعه باید به نحوی باشد که نه خسته بشوید، و نه غافل! برای شروع از سه الی چهار روز در هفته شروع کنید و سپس به مرور زمان که سطح تان بالاتر آمد، تعداد روزها را بالا ببرید و به “هر روز” مطالعه کردن برسید.

دومین نکته، مقدار ساعت مطالعه!(انگلیسی مثل زبان مادری)

سعی کنید در هر نوبت، حداقل چهل دقیقه تا یک ساعت مطالعه را داشته باشید. سپس، به موازات بیشتر کردن تعداد روزهای مطالعه، میزان مطالعه خود را نیز بالاتر ببرید. در این صورت است که شما قادر خواهید بود همانند شخصی که انگلیسی را بعنوان زبان مادری یاد گرفته است، بخوانید و بفهمید!

روی مکالمه با دیگران حساب باز کنید!

سعی کنید شخصی را پیدا کنید که هم به لحاظ دانش زبانی، و هم به لحاظ اسپیکینگ زبان انگلیسی ماهر باشد و بتواند حداقل از پس مکالمات روزمره بربیاید. در این صورت، شما یک همراه برای خود پیدا کردید که می توانید در هر زمانی که ممکن باشد مکالمه تمرین کنید و یاد بگیرید.

نکته مهم اینکه مکالمه نباید با صحبت کردن که چند پاراگراف قبل به آن اشاره شد، اشتباه بیافتد. صحبت کردن، هیچ قاعده خاصی ندارد؛ شما تنها با خود صحبت می کنید تا در نتیجه بتوانید جملات مناسب را بسازید و توانایی انتخاب درست کلمات و اصطلاحات را به دست بیاورید. در زمینه مکالمه اما، شما باید طبق یک موضوع و ساختار جملاتی خاصی پیش بروید که قبلا در مرحله صحبت کردن آن را یاد گرفته اید. تنها تفاوت همین است!

نرم افزارهای ارتباطی را فراموش نکنید!

سوشال مدیا یا همان رسانه جمعی همان چیزی است که می تواند یادگیری زبان انگلیسی را همانند زبان مادری برای شما فراهم کند. با افراد خارجی ارتباط بگیرید و سعی کنید حتی به میزان کم هم که شده با آنها مکالمه داشته باشید در این صورت، شما می توانید قدرت مکالمه خود را در حد زبان مادری بالا ببرید.

مکالمه کنید

دقت کنید که بخش مکالمه زبان انگلیسی، مهم ترین و سخت ترین بخش برای یادگیری زبان انگلیسی ست و وقتی آن را یاد بگیرید بخش زیادی از زبان انگلیسی را یاد میگیرید . یادگیری آن ممکن است بین 2 تا 6 ماه زمان ببرد اما مهم تر از آن منابعی هستند که استفاده می کنید.

صفر تا صدش را یک جا یاد بگیر!(انگلیسی مثل زبان مادری)

در سطح بسترهایی نیز فراهم کردیم که می توانند اکثر این راهکارها را به شما آموزش بدهند که یکی از بهترین آنها در حال حاضر، اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی لینگوجو است.

یادگیری زبان انگلیسی همانند زبان مادری یکی از بهترین راه های پیش روی شماست. شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا؟ خب، جواب بسیار ساده است…

با استفاده از اپلیکیشن لینگوجو می توانید بهترین محتوای زبان انگلیسی را از صفر تا صد دنبال کنیدو به مرور همزمان با پیشرفت همه مهارت های اصلی و فرعی خود، زبان انگلیسی را مانند زبان مادری خود یاد بگیرید و استفاده کنید.

شما می توانید همین الان اپلیکیشن آموزش زبان لینگوجو را بصورت کاملا رایگان دریافت کرده و انگلیسی را زبان مادری خود کنید!

آخرین حرف!(انگلیسی مثل زبان مادری)

یادگیری زبان انگلیسی بعنوان یک زبان مادری کاری است دشوار و سخت. مسیر پیش رویتان آسان نخواهد بود، اما با توجه به همه نکاتی که گفتیم و بخصوص با استفاده از اپلیکیشن زبان انگلیسی لینگوجو می توانید در مدت زمان مناسبی زبان انگلیسی را کاملا یاد بگیرید.

برای یادگیری کامل زبان انگلیسی و مثل زبان مادری میتوانید اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی لینگوجو را از سایت،گوگل پلی،سیب اپ و بازار دانلود و نصب کنید.


چگونه آموزش زبان را شروع کنم؟

این بلاگ برای کسانی نوشته شده که میخواهند از صفر یادگیری زبان انگلیسی را شروع کنند. در اینجا به شما نشان میدهیم که چگونه بیشتری بازدهی را در یادگیری زبان انگلیسی داشته باشید شاید دوست داشته باشید که مقاله بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی در منزل را مطالعه کنید!

آموزش زبان را از کجا شروع کنم؟آموزش | آموزش زبان

برای چه میخواهید زبان انگلیسی را یاد بگیرید؟

قبل از اینکه به آموزش زبان مشغول شوید از خودتان یک سوال بپرسید: چرا میخواهم آموزش زبان را شروع کنم؟ دلیل این موضوع میتواند این باشد که شما آیا واقعاً میخواهید یا یک نفر از شما میخواهد که زبان انگلیسی یاد بگیرید؟ مثل هر تصمیمی در زندگی، آموزش زبان باید چیزی باشد که شما میخواهید آن را انجام دهید.

برای آموزش زبان هدفگذاری کنید.آموزش | آموزش زبان

اگر بدانید برای چه میخواهید زبان انگلیسی یاد بگیرید، هدفگذاری بسیار آسان است. به عنوان مثال شاید میخواهید که به یک کشور که به زبان انگلیسی حرف میزنند مهاجرت کنید. عالی است! هدف شما ممکن است آموزش زبان برای برقراری ارتباط باشد. شاید در حال عبارت هایی را در زبان انگلیسی بدانید، ولی میخواهید که توانایی شنیدن و صحبت کردنتان را بهتر کنید. در هر حال هر هدفی برای آموزش زبان دارید آن ها را یادداشت کنید.


برای آموزش زبان برنامه ریزی کنیدآموزش | آموزش زبان

به چه مدت وقت نیاز دارید تا به هدفتان برسید؟ این پاسخ برای هر زبان آموزی متفاوت است. نکته بسیار مهمی وجود دارد که باید واقع گرا باشید. اگر که هفته ای 60 ساعت در شغل خود کار میکنید، برای 40 ساعت باقیمانده برنامه ریزی نکنید که آموزش زبان کار کنید. اول آرام شروع کنید ولی منظم. خودتان را به چالش بکشید ولی نه خیلی دشوار. ببینید چگونه برای شما بهتر کار میکند. بعد از اینکه چند هفته را پشت سر گذاشتید، برنامه تان را مطابق با روحیه و سایر فعالیت هایتان تنظیم کنید. آیا در شب بهتر زبان انگلیسی یاد میگیرید؟ یا در اتوبوسی که به سمت محل کارتان میرود؟ دوست دارید تنها در یک جای ساکت درس بخوانید؟ یا دسته جمعی با دوستانتان؟ یا هنگامی که به یک موسیقی گوش میدهید؟ آموزش زبان در هر شرایطی ممکن است.


برای یادگیری زبان انگلیسی تعهد بدهیدآموزش | آموزش زبان

آموزش زبان نیازمند انگیزه بسیار است. هیچ کسی از شما حمایت نمیکند وقتی که سر کلاس نیستید. اگر که واقعاً اطمینان دارید که میخواهید شروع کنید به خودتان تعهد بدهید. برای دادن تعهد اینجا کلیک کنید.

از آموزش زبان لذت ببریدآموزش | آموزش زبان

کارهایی که بهتر از هر کار دیگری در زندگیمان انجام میدهیم، کارهایی هستند که از انجام دادن آن ها لذت میبریم. اگر که از یادگیری زبان انگلیسی لذت نمیبرید راه اشتباهی را پیش گرفته اید! شما متوانید یک زبان آموز جدی باشید که همزمان از یادگیری زبان انگلیسی لذت میبرد. برای خودتان جایزه های متناسب تعیین کنید تا که با انگیزه در مسیر باقی بمانید.


بین چهار مهارت گوش دادن، حرف زدن، نوشتن و خواندن در آموزش زبان تعادل برقرار کنید

بیشتر زبان آموزان میخواهند که در یادگیری زبان انگلیسی بهتر مشارکت داشته باشند. اگر که این هدف شما هم هست لازم است که بین چهار مهارت تعادل برقرار کنید. لیسنینگ (گوش دادن)، اسپیکینگ (حرف زدن)، رایتینگ (نوشتن) و ریدینگ (خواندن) چهار مهارت اصلی در هر زبان هستند که شما باید در آن ها شرکت کنید. خوب بودن در فقط یکی از این مهارت ها به شما کمکی نمیکند که در آموزش زبان موفق باشید. برای مثال شما نیاز دارید که اول خوب بخوانید که بعد بتوانید خوب بنویسید. همچنین نیاز دارید که اول خوب بشنوید تا بتوانید خوب حرف بزنید. این موضوع به ما کمک میکند که آموزش زبان را به دو قسمت تقسیم کنیم:

ورودی

        گوش دادن با گوش هایتان

        خواندن با چشمانتان

خروجی

        حرف زدن با دهانتان

        نوشتن با دستتان

ساده است. به همین شیوه به آن نگاه کنید. در ابتدا شما ورودی دارید، سپس خروجی. اول به کسی که از شما سؤالی میپرسد گوش میدهید، بعد به او جواب مناسب را میدهید. ابتدا شما متنی را از یک نفر دیگر میخوانید، سپس برای او متنی میفرستید. این مثالی از ارتباط برقرار کردن است.

ورودی و خروجی در آموزش زبان محدود به مرز خاصی نمیشوند. بعضی وقت ها اول حرف میزنید، بعد میشنوید. بعضی وقت ها شما مینویسید، بعد جواب را میگیرید. در طول ارتباط شما دارید با یکی از مهارت های متقابل با طرفتان ارتباط برقرار میکنید. در هر حال دو طرف باید در چهار مهارت توانایی داشته باشند.

بعضی از زبان آموزان میخواهند بدانند که کدام مهارت در آموزش زبان از بقیه مهم تر است. از آنجایی که چهار مهارت همگی به هم وابسته هستند، همگی مهم هستند. ولی برای برقرار ارتباط بعضی ها را بیشتر کار میکنیم. برای مثال حدود 40 درصد از زمان ارتباطمان مان را در حال گوش دادن هستیم. ما تقریباً 35 درصد زمان ارتباط را حرف میزنیم، نزدیک به 16 درصد زمان ارتباط را میخوانیم و نزدیک به 9 درصد زمانمان را مینویسیم. این آمار برای یک کسی که به زبان انگلیسی حرف میزند، به صورت میانگین در نظر گرفته شده. بسته به شغل و موقعیت این درصدها متفاوت هستند.

هرکدام از این چهار مهارت اصلی در آموزش زبان، مهارت های فرعی مخصوص به خود را دارند. برای مثال، تلفظ درست، یک مهارت مهم در صحبت کردن است که باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد تا ارتباط را بهتر کند. املای کلمات برای نوشتن متنی بهتر بسیار مهم است. گرامر و لغات دوتا مهارت فرعی دیگر هستند. فرعی بودن به معنی بی اهمیت بودن آن ها نیست. مهارت های اصلی مثل لیسنینگ بسیار عمومی هستند، در حالی که فرعی ها، اختصاصی تر هستند. برای تقویت گرامر میتوانید کتاب رایگان گرامر زبان انگلیسی برای تنبل ها را از این لینک دانلود کنید.

برای نتایج بهتر، برنامه ای بریزید که هر چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی را ترکیب کند. یکی از چهار مهارت را میتوانید بیشتر کار کنید. مثلاً میتوانید که یک داستان کوتاه بخوانید و سپس درباره آن با یک نفر حرف بزنید. یک فیلم ببینید و سپس درباره آن بنویسید. این دقیقاً همان چیزی است که معلم در کلاس زبان انگلیسی از شما میخواهد تا انجام دهید. درست است؟ وکب استاتر در بخش بلاگ همه این چهار مهارت اصلی و مهارت های فرعی را به خوبی آموزش میدهد. به صورت کاملاً رایگان میتوانید از آموزش های بخش بلاگ استفاده کنید.


1. چگونه در آموزش زبان لیسنینگ را تقویت کنیم؟

به رادیو گوش دهید.

 لازم نیست همیشه قلم در دست باشید. بعضی وقت ها فقط گوش دادن بسیار مؤثر است. در مقاله بهترین راه یادگیری زبان انگلیسی در منزل توضیح داده ام که چگونه به رادیوهای آمریکایی دسترسی پیدا کنیم.

فیلم و سریال آمریکایی ببینید.

سریال ها بسیار مفیدند برای یادگیری زبان انگلیسی. سریالی که بسیار برایتان جذاب و دوست داشتنی است را انتخاب کنید و با زیرنویس انگلیسی تماشا کنید. به خاطر داشته باشید که این سریال ها سرشار از اصطلاحات انگلیسی رایج هستند. در مقاله بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی گفته ام که چگونه باید زیرنویس انگلیسی دانلود کنید.

هر نکته تازه ای که از فیلم یاد میگیرید را بر روی برگه بنویسید.

با اینترنت حرف بزنید.

شاید کمی عجیب باشد ولی از طریق گوشی هوشمندتان و با وصل شدن به اینترنت میتوانید صحبت کنید. گوشی های هوشمند با سیستم عامل اندروید میتوانند با گوگل اسیستنت و گوشی های اپل میتوانند با سیری حرف بزنند. در کمال تعجب هر سؤالی که داشته باشید را پاسخ میدهند.

2. چگونه اسپیکینگ و تلفظمان را بهتر کنیم؟

با خودتان به زبان انگلیسی حرف بزنید.

درباره همه چیز و همه کس حرف بزنید. این کار را در تنهایی خودتان انجام دهید. اگر که نمیتوانید این کار را در ابتدا انجام دهید، از روی متن با صدای بلند بخوانید تا زمانی که به صدای خودتان عادت کنید و اعتماد به نفس لازم را در شنیدن صدای خودتان به زبان انگلیسی به دست بیاورید.

صدای خودتان را به زبان انگلیسی ضبط کنید.

شاید این کار خیلی دشوار و چالش بر انگیز باشد، ولی به شما کمک میکند که اشتباهات زبان انگلیسی خود را به خوبی پیدا کنید. چند روز بعد به صدای خودتان گوش بدهید. کدام یک از کلمات را نتوانستید به خوبی بشنوید؟

به کلاس زبان انگلیسی بروید.

هرچند که هزینه کلاس زبان انگلیسی زیاد است ولی اگر بتوانید، فرصت عالی است که تلفظ و اسپیکینگ خودتان را تقویت کنید.


صداهای زبان انگلیسی با فارسی فرق دارند.

برای مثال ما در زبان انگلیسی v داریم، w هم داریم، ولی در زبان فارسی فقط “و” داریم. بسیار کلماتی هستند که ایرانی ها هنگام تلفظ کردنشان به صورت فارسی تلفظ میکنند؛ به عبارت دیگر زبان انگلیسی را با لهجه فارسی حرف میزنند. در بخشی جدا از بلاگ سایت به موضوعات مهم تلفظ در زبان انگلیسی پرداخته ام. برای رفتن به بخش تلفظ زبان انگلیسی، اینجا کلیک کنید.

تلفظ درست هر کلمه و استرس ها را در زبان انگلیسی یاد بگیرید. بعد از یادگرفتن این نکات میبینید چقدر آموزش زبان برایتان احساس اعتماد به نفس میاورد.


3. چگونه ریدینگ و لغات انگلیسی را یاد بگیریم؟

یک چیز را هرروز به زبان انگلیسی بخوانید

کتاب های زبان انگلیسی کودکان، روزنامه هایی که بر روی موبایل قابل دسترسی هستند، مجله های زبان انگلیسی، سایت های اینترنتی رایگان، به شبکه های خبری که به زبان انگلیسی حرف میزنند گوش دهید و … .

بخوانید چیزی را که دوست دارید.

به یاد داشته باشید، آموزش زبان کارآمدتر است، اگر که همزمان تفریح کنید.

در سطح زبانی متناسب با سطح آموزش زبان خودتان مطالعه کنید.

شما قرار است که لغات زبان انگلیسی تازه را یاد بگیرید، ولی در عین حال میخواهید که متوجه معنی و مفهوم متن شوید. اگر که بخواهید هر لغت را در دیکشنری جست و جو کنید، حس میکنید که از زبان انگلیسی هیچ چیز بلد نیستید و آموزش زبان بسیار عذاب آور خواهد بود. همیشه به خاطر داشته باشید، قرار نیست که ما همه چیز را در زبان انگلیسی بلد باشیم، چرا که در آن صورت دیگر چیزی برای یادگرفتن در زبان انگلیسی نخواهد بود. پس از ندانستن نترسید. از این بترسید که نخواهید چیز تازه ای را در آموزش زبان به کار ببرید.

در هر متنی که میخوانید از who, what, where, when, why استفاده کنید.

شما این کار را تقریباً برای هر نوع متن آموزش زبان که مطالعه میکنید، میتوانید به کار ببرید. درباره چه کسی است؟ چه اتفاقی افتاد؟ چرا اتفاق افتاد؟ کِی اتفاق افتاد؟ کجا اتفاق افتاد؟ این بسیار مفید و نتیجه بخش است که برای هر متنی در زبان انگلیسی از این سؤالات بپرسید، مخصوصاً زمانی که هیچ سوالی برای درک مطلب آموزش زبان ندارید. شما میتوانید پاسخ هایتان را بنویسید و یا بلند بخوانید.


همیشه یک دیکشنری انگلیسی به انگلیسی داشته باشید.

بد نیست که از دیکشنری فارسی به انگلیسی یا انگلیسی به فارسی استفاده کنید، ولی سعی کنید زیاد بر آن ها تکیه نکنید و از دیکشنری های انگلیسی به انگلیسی استفاده کنید. به این دیکشنری انگلیسی به انگلیسی به عنوان دستیار خود در آموزش زبان نگاه کنید.

دیکشنری های زیادی به زبان انگلیسی هستند که میتوانید به آسانی روی موبایلتان نصب کنید، از جمله مهم ترین آن ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

Merriam-Webster

Long-man dictionary


لغات انگلیسی را در دیکشنری شخصی داشته باشید.

یک دفترچه برای خودتان جدای از هر دیکشنری داشته باشید. نیازی به نوشتن بر اساس ترتیب نیست. رو به روی هر عبارت نقش آن را در جمله هم بنویسید، فعل است؟ اسم است؟ قید است؟ صفت است؟ یک جمله ساده و کوتاه به زبان انگلیسی با آن بنویسید و سعی کنید که جملاتتان کپی نباشد و از خلاقیت خودتان استفاده کنید. هر شب قبل از خواب دیکشنری آموزش زبان شخصیتان را مرور کنید.

کتاب رایگان گرامر زبان انگلیسی برای تنبل ها را از این لینک دانلود کنید.

چگونه رایتینگ و املا کلمات را در زبان انگلیسی بهتر کنیم؟

همیشه دفترچه داشته باشید.

همیشه به گرامر توجه نکنید. نوشتن آزاد میتواند بسیار مفید باشد. همچنین این روش میتواند به شما نشان دهد که نوشتن به زبان انگلیسی چقدر سرگرم کننده است. از زبان انگلیسی لذت ببرید.

پیام های خود را به زبان انگلیسی بنویسید.

با معلم ها و دوستانتان به زبان انگلیسی پیام بازی کنید.

کارهای روزانه را به زبان انگلیسی بنویسید.

این یک روش بسیار فوق العاده است که بسیار ساده میتواند انجام بپذیرد. به یاد داشته باشید که فعالیت های روزانه بهترین موارد هستند که آن ها را به زبان انگلیسی بنویسید.

قواعد مهم املا آموزش زبان را رعایت کنید.

به یاد داشته باشید شما ممکن است که همیشه به دیکشنری یا اصلاح کننده املا برای آموزش زبان دسترسی نداشته باشید، مخصوصاً وقتی که در حال نوشتن یک تست هستید. حتی افرادی که به زبان انگلیسی محلی کشورهای انگلیسی زبان حرف میزنند، بسیاری از اوقات نیاز دارند که قواعد املا در آموزش زبان را چندین بار مرور کنند.


شاید دوست داشته باشید مقاله یادگیری زبان انگلیسی با موسیقی های آمریکایی را مطالعه کنید.

دانلود این مقاله

منبع: وکب استارتر

منتظر نظرات ارزشمند شما عزیزان هستیم.


در این سال‌های اخیر که یادگیری زبان انگلیسی به یکی از چالش‌برانگیزترین و ضروری‌ترین نیاز هر انسانی تبدیل‌شده است، روش‌های مختلف یادگیری این زبان که یکی از آن‌ها یادگیری زبان با ضمیر ناخودآگاه است، بسیار قابل توجه زبان‌آموزان و افراد قرار گرفته‌اند.

وقتی زبانشناسان در مورد یادگیری یک زبان دوم با ضمیرناخودآگاه یا به صورت ضمنی و غیرآشکار صحبت می‌کنند، غالبا منظورشان یادگیری در حین خوابیدن نیست؛ بلکه منظورشان جالب‌ترین و جذاب‌ترین توانایی ذهن است.

این توانایی همان یادگیری یا فراگیری قواعد پیچیده و گاها سنگین است که اساس یادگیری یک زبان جدید هستند؛ و نکته اینجاست که این روند کاملا به صورت ناخودآگاه و غیرآشکار صورت می‌گیرد.

در این سری از مقالات سایت آکادمی روان می‌خواهیم چگونگی و چیستی و روش‌های یادگیری زبان انگلیسی به صورت ناخودآگاه را باهم بررسی کنیم؛ پس اگر شما هم مشتاق دانستن این روش آسان و پرکاربرد هستید این مقاله را از دست ندهید.

یادگیری با ضمیر ناخودآگاه چیست؟

ذهن خودآگاه و ناخودآگاه

تا به حال به این موضوع فکرکرده‌اید که بچه ها و کودکان چگونه بدون رفتن به مدرسه یا تحت آموزش قرارگرفتن زبان مادری (Mother tongue) خود را یاد می‌گیرند؟ آیا والدین برای یاد دادن زبان خودشان به فرزندان خود قواعد و کلمات خاصی را به آن‌ها آموزش می‌دهند؟

پاسخ بسیار بدیهی است؛ خیر. کودکان از همان بدو تولد مرتبا با اطلاعات شفاهی و بصری (verbal and visual information) و اجسام و مواد لمس‌کردنی در محیط اطراف خود در ارتباط‌ هستند که باعث می‌شود تا به درک خوبی از جهان اطراف خود رسیده و هم زبان مورد صحبت در آن محیط را یاد بگیرند.

مطلب مفید: بهترین روش “آموزش انگلیسی به کودکان” + دانلود

کودکان و بچه‌ها زبان را به صورت کاملا ناخودآگاه (subconscious) و با قرارگرفتن در محیط زبانی یاد می‌گیرند؛ و همین دلیلی است که برخی از کودکان می‌توانند بیش از یک یا دو زبانی که در محیط اطرافشان صحبت می‌شود را به راحتی و با موفقیت یاد بگیرند و به اصطلاح چندزبانه باشند.

یادگیری به صورت ناخودآگاه (subconscious learning) زمانی اتفاق می‌افتد که ذهنتان می‌تواند اطلاعات جدید را دریافت و اطلاعات قدیمی را جستجو کند و به یاد آورد، حتی در زمانی که شما رسما نمی‌خواهید آن‌ها را یه یاد آوردید یا به ذهن خود بسپارید. نکته اینجاست که این عمل اتوماتیک‌وار و ناآگاهانه اتفاق می‌افتد.

چرا یادگیری زبان با ضمیر ناخودآگاه مهم است؟

درصد زیادی از یادگیری به صورت ناخودآگاه و بدون آن‌که متوجه شوید اتفاق می‌افتد، پس به‌جای زیاد و بیش از حد مطالعه‌کردن، خودتان را در زبان انگلیسی غوطه‌ورکنید!

ضمیرناخودآگاه قسمتی از مغز و ذهن ماست که ما با استفاده از آن می‌توانیم اتوماتیک‌وار و بدون نیاز به فکرکردن در مورد چیزی، آن را تشخیص یا حتی انجام دهیم. همچنین ما با تمرین‌های مناسب برای قوی‌ترکردن ضمیر ناخودآگاه خود می‌توانیم، حافظه و مهارت‌های خود را تقویت کنیم.

مطلب مفید: 10 راه‌کار مفید “تقویت حافظه” برای یادگیری زبان انگلیسی + ویدئو TED TALK

به عنوان مثال پیانیست یا تایپیست‌های ماهر، نیازی به نگاه‌انداختن به کلیدهای پیانو یا کیبورد کامپیوتر و لپ‌تاب خود ندارند، بلکه آن‌ها با تمرین‌ و تکرارکردن بسیار، این مهارت‌ها را به توانایی و مهارت‌های ناخودآگاه خود تبدیل کرده‌اند.

یادگیری زبان نیز از این قاعده مستثنا نیست. اگر الان می‌توانید زبان مادری خود را خیلی روان صحبت کنید، نتیجه‌ی سال‌ها رویارویی شما با آن و تمرین و تکرارکردن بی‌شمار آن است. شما به‌راحتی می‌توانید همین روش را در آموزش زبان انگلیسی نیز به کار گیرید.

5 ترفند طلایی برای یادگیری زبان انگلیسی با ضمیر ناخودآگاه

ترفندهای طلایی برای یادگیری زبان انگلیسی با ضمیر ناخودآگاه

ضمیر ناخودآگاه ما مانند یک ترانزیستور عمل می‌کند. به این صورت که مرتبا، بدون توجه به این‌‌که آن را متوجه می‌شوید یا نه، در حال دریافت اطلاعات ازمحیط بیرون است.

پس به راحتی و با به‌کارگیری حواس پیج‌گانه و احساسات خود می‌توانید ضمیر ناخودآگاه خود را در یادگیری درگیر کنید. با داشتن یک گوش و شنیدن مداوم مکالمه‌های روزانه و زبان انگلیسی، زبان انگلیسی را ناخوداگاه و بدون متوجه‌شدن یاد بگیرید.

1. نوع یادگیری خود را بشناسید.

نوع و روش یادگیری انسان‌ها با یکدیگرمتفاوت است. به طورکلی چهار روش یادگیری برای ما وجود دارد؛ یادگیری دیداری یا بصری (visual learning)، یادگیری شنیداری (auditory learning)، یادگیری جنبشی (kinesthetic learning) و یادگیری لمسی (tactile learning).

      یادگیرنده دیداری یا بصری

اگر شما از نگاه‌کردن به تصاویر و اینفوگرافیک‌ها (تصاویر دارای متن) لذت می‌برید، برای کارهای روزانه یا افکار خود از لیست استفاده می‌کنید و  بیشتر با مشاهده‌کردن اطلاعات را درک می‌کنید، راهکارهای زیر به شما کمک می‌کنند تا زبان انگلیسی را بهتر و با کیفیت‌تر یاد بگیرید.

  • لیستی از کلمات جدید و قواعد گرامری درست کرده و آن را مرتبا جلوی دید خود قرار دهید.
  • برای یادآوری و یادگیری کلمات از فلش‌کارت‌ها استفاده کنید.
  • خودتان را در حین توضیح‌دادن و صحبت‌کردن با استفاده از کلمات و عبارات جدیدی که یادگرفته‌اید، تجسم کنید.
  • زبان گوشی یا وسایل الکترونیکی خود را به زبان انگلیسی تغییر دهید.

مطلب مرتبط: جعبه لایتنر چیست و چگونه می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟

      یادگیرنده شنیداری

اگر از شنیدن کتاب‌های صوتی یا پادکست‌ها لذت می‌برید، صداها و ریتم‌ها در یادآوری کلمات به شما کمک می‌کنند و اگر کسی مطلبی را برایتان توضیح دهد آن مطلب را بهتر می‌فهمید، راهکار‌های پیشنهادی زیر را دنبال کنید.

  • برای حفظ‌کردن لغات و قواعدگرامری از رَپ، ریتم و آهنگ استفاده کنید.
  • تا جایی که ممکن است مطلب و اطلاعات را با صدای بلند بخوانید؛ در این صورت با گوش‌دادن به هرآنچه خودتان می‌گویید بیشتر آن مطلب را یاد می‌گیرید.
  • صدای خود را هنگام صحبت‌کردن به انگلیسی ضبط‌ کرده و مرتبا به آن گوش دهید.

برای راحت‌تر و جذاب‌تر یادگرفتن انگلیسی پکیج موزیکال استوری ما را از دست ندهید.

        یادگیرنده حرکتی

اگر یک‌جا نشستن شما را اذیت می‌کند و فکر می‌کنید با راه‌رفتن یا انجام حرکات مختلف مطلبی را بهتر و بیشتر می‌فهمید و درک می‌کنید، راهکارهای زیر کمک بزرگی برای یادگیری بیشتر شماست.

  • زمان زیادی را صرف نشستن پشت لپ‌تاپ یا کامپیوتر نکنید.
  • وقت‌های استراحت کوتاه و زیادی را برای خود در نظر بگیرید.
  • هنگام ورزش‌کردن مطالب جدید و قواعد را مرور کنید.

از دست ندهید: آموزش گرامر زبان انگلیسی “جامع و رایگان! + ویدیو آموزشی!”

     یادگیرنده لمسی

اگر با نوشتن یا تایپ‌کردن مطلبی آن را بهتر و بیشتر درک می‌کنید، و اگر دوست‌ دارید مرتبا اجسام را لمس یا از دستان خود برای انجام دادن کارها استفاده کنید، راهکارهای زیر را دنبال کنید تا بیشترین یادگیری را داشته باشید.

  • برای حفظ‌کردن لغات و مطالب از رول پِلی (role play) یا فعالیت‌های نمایشی استفاده کنید.
  • از اجسام و وسایل برای یادگیری کلمات و مطالب استفاده کنید.
  • هنگام گوش‌دادن به یک آهنگ سعی کنید متن آن را تا جایی که متوجه می‌شوید روی کاغذ بنویسید.

از دست ندهید: 12 روش “تقویت مهارت رایتینگ” انگلیسی (writing) | معرفی منابع

2. از زبان انگلیسی به طور روزانه استفاده کنید و خودتان را در آن غوطه‌ور کنید!

برای غوطه‌ورشدن در زبان انگلیسی یا یک محیط زبانی نیازی نیست که شهر و کشور خود را ترک حتما به یک کشور انگلیسی‌زبان مهاجرت کنیم؛ بلکه با کارهای ساده و روزانه‌ای می‌توانیم این عمل را در خانه شروع کنیم مانند خواندن یک متن ساده، مشاهده فیلم و سریال یا گوش‌دادن به اخبار و آهنگ‌ها به زبان انگلیسی.

سعی کنید زبان انگلیسی را نیز به اندازه زبان مادری‌تان در طول روز استفاده کنید. می‌توانید در محل کار، خانه‌ یا مدرسه و دانشگاهتان با افراد به انگلیسی صحبت کنید یا روی وسایل خانه یا محل کارتان معنی انگلیسی آن‌ها را بچسبانید تا مرتبا مقابل دیدتان باشند.

هر کاری که فکر می‌کنید می‌تواند زبان انگلیسی را با کارهای روزانه شما همراه کند را، می‌توانید انجام دهید.

از دست ندهید: لیست اسباب و لوازم خانه به انگلیسی + آموزش تصویری + مثال و ویدئو

3. به انگلیسی فکر کنید.

برای تقویت‌کردن ضمیر ناخودآگاه خود برای یادگیری زبان انگلیسی، باید ذهنتان را عادت به فکرکردن به زبان انگلیسی کنید؛ اما چطوری؟ به راهکارهای زیر توجه کنید.

  • به کلمات انگلیسی فکر کنید: سعی کنید مدام اسم اجسام و وسایل موجود در محیط اطراف خود را به انگلیسی بگویید. به تدریج این کار برای شما تبدیل به عادت شده و می‌توانید افعال را به آن‌ها اضافه و جمله کامل بسازید.
  • کلمات دشوار را توضیح دهید: گاهی‌اوقات ممکن است معنای کلمه‌ای به انگلیسی را از یاد ببرید پس سعی کنید در این مواقع با دانش فعلی خودتان آن کلمات را توصیف کنید.
  • برنامه‌های روزانه یا اتفاق‌های افتاده در روز را برای خودتان یا نفر دیگری بازگو کنید: در ابتدا از کلمات و قواعد ساده و آسان استفاده کنید اما به تدریج از کلمات و قواعد سخت‌تر و چالش‌برانگیزتر استفاده کنید تا مهارت اسپیکینگ شما نیز تقویت شود.
  • داستانی را به انگلیسی تعریف کنید: در ابتدا از داستان‌های ساده و روان شروع و به تدریج از داستان‌های دشوارتر استفاده‌ کنید و آن را برای نفر دیگری یا حتی خودتان جلو آینه بازگو (storytelling) کنید.

مطلب مرتبط: چگونه یک خانه را به انگلیسی توصیف کنیم؟ + فیلم آموزشی describing a house

4. مغز خود را آماده یا به اصطلاح گرم کنید!

برای این‌که مغز خود را آماده‌ی یادگیری، آن‌هم به صورت ناخودآگاه و ضمنی، کنید نیاز است تا مدام خودتان را با زبان انگلیسی درگیر و مواجه کنید؛ مانند فیلم‌دیدن یا گوش‌دادن به موسیقی و اخبار به ربان انگلیسی.

از دست ندهید: آموزش “زبان انگلیسی با اخبار” (news) | 10 منبع عالی اخبار انگلیسی

5. مدام تکرار کنید. (repetition)

ضرب‌المثلی در انگلیسی است که می‌گوید “Practice makes perfect” و معادل آن در فارسی همان “کار خوب از پُرکردن است” است. این اصطلاح اشاره به آن دارد که هر کاری را که شما بیشتر انجام دهید و بیشتر تکرار کنید، در آن ماهرتر و بهتر می‌شوید. این موضوع در یادگیری زبان انگلیسی نیز به همین ترتیب است.

هر آنچه بیشتر کلمات انگلیسی را تکرار کنید در موضوعاتی مانند تلفظ (pronunciation)، استرس کلمات (word stress) و قوانین افت و خیز صدا (intonation) در انگلیسی ماهرتر می‌شوید و دیگر نگران بد یا اشتباه تلفظ‌کردن آن کلمات نیستید.

مطالعه بیشتر: قوانین اُفت و خیز صدا در انگلیسی | 7 مورد در انگلیسی که رعایت intonation ضروری است!

با تکرارکردن عبارات و کلمات و یادآوری مواقعی که آن‌ها استفاده می‌شوند، می‌توانید در مواقع نیاز، بدون فکرکردن و درست همانند زبان مادری‌تان از آن‌ها استفاده کنید.

همچنین با تکرارکردن جملات با دستورهای گرامری متفاوت، آن دستورهای به ظاهر سخت به تدریج برایتان به عادت تبدیل شده و دیگر هنگام نوشتن یا صحبت‌کردن نگران درست یا غلط‌بودن آن‌ها نیستید.

 

کلام آخر

رویارویی و قرارگرفتن در یک محیط زبانی، یادگیری زبان انگلیسی را برای شما راحت‌تر و موفقیت‌آمیزتر می‌کند. به یاد داشته باشید که یادگیری زبان انگلیسی مختص به زمان و مکان خاصی نیست و یک فعالیت مادام‌العمری و مستمر است، پس برای کنترل و یادگیری با کیفیت‌تر خود از ضمیر ناخودآگاه استفاده کنید.

امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد. در صورت داشتن هرگونه پیشنهاد یا سوال، آن‌ها را در قالب کامنت با ما در میان بگذاید تا سریعا به آن‌ها پاسخ دهیم.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا