فناوری اطلاعات

گلکسی A52s در برابر آنر 50؛ نبرد میان‌رده‌های قدرتمند و خوش‌قیمت

در این مطلب قصد داریم به مقایسه‌ی دو گوشی میان‌رده اما بسیار ارزشمند گلکسی A52s و آنر 50 از دو برند محبوب یعنی سامسونگ و آنر بپردازیم تا ببینیم در نهایت کدام یک گزینه‌ی بهتری است.

این روزها بازار گوشی‌های میان‌رده بسیار داغ‌تر از قبل شده است چرا که شرکت‌ها در تلاش هستند قابلیت‌های گوشی‌های پرچم‌دار را اندک اندک به میان‌رده‌ها اضافه کنند تا بدین ترتیب بتوانند بیشتر نظر کاربران را به خود جلب کنند. از آنجایی هم که کاربران بیشتر قدرت خرید گوشی‌های ارزان‌قیمت‌تر را دارند، طبیعی هم بود که بالاخره یک روز میان‌رده‌ها با قابلیت‌های جذابی راهی بازار شوند و حتی از پرچم‌دارها هم گزینه‌ی ارزشمندتری برای خرید به حساب بیایند.

افزایش چشمگیر قدرت پردازنده‌ها، کیفیت دوربین‌ها و نمایشگر، ظرفیت باتری و سرعت شارژر که شش بخش از اصلی‌ترین بخش‌های یک گوشی هوشمند را تشکیل می‌دهند باعث شده شرکت‌ها به‌راحتی بتوانند میان‌رده‌های خود را به قابلیت‌های بسیار خوبی مجهز کنند. برای مثال استاندارد ضد آب IP67 که روزی فقط در پرچم‌دارها شاهد آن بودیم اکنون به لطف حضور استاندارد IP68 در پرچم‌دارها، در برخی از گوشی‌های میان‌رده دیده می‌شود. لرزشگیر اپتیکال که روزی رویای اضافه شدن آن به گوشی‌های اقتصادی‌تر را داشتیم اکنون در بسیاری از میان‌رده‌ها حضور دارد و پرچم‌دارها به نمونه‌های پیشرفته‌تر مجهز شده‌اند. همین بحث را می‌توانیم در رابطه با ظرفیت باتری، سرعت شارژ و… هم داشته باشیم.

بنابراین بازار میان‌رده‌ها اکنون بسیار داغ‌تر از گذشته شده است. نمونه‌های بسیار خوبی هم از سوی شرکت‌های مختلفی نظیر شیائومی، سامسونگ، هواوی، وان‌پلاس، ریلمی، آنر و… در بازار وجود دارند که هر یک از آن‌ها مشخصات فنی و قابلیت‌های خاص خود را دارد. اما آنچه در این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم، مقایسه‌ی دو گوشی گلکسی A52s و آنر 50 است که هر دو واقعا محصولات ارزشمندی به حساب می‌آیند.

آنر که شاید خیلی‌ها هنوز هم آن را از هواوی جدا ندانید، سال گذشته بالاخره به خاطر فشار تحریم‌های آمریکا علیه هواوی که گریبان این شرکت را هم گرفته بود، از هواوی جدا شد و اکنون به صورت مستقل در بازار گوشی‌های هوشمند فعالیت می‌کند تا در نتیجه تحریمی روی آن اعمال نشود. اکنون این شرکت گوشی‌هایش را بدون مشکل با پشتیبانی از سرویس‌ها و خدمات گوگل به فروش می‌رساند و عملکرد موفقی هم دارد.

سامسونگ هم گلکسی A52s را به‌عنوان دنباله‌ای برای گلکسی A52 محبوب راهی بازار کرد که در کمال تعجب محبوبیت آن از مدل قدیمی‌تر بیشتر شد و کاربران بسیار زیادی برای خرید آن تمایل نشان دادند. این گوشی را در واقع می‌توان پلی بین میان‌رده‌ها و پرچم‌دار دانست که تمام قابلیت‌های خوب را در حد و اندازه‌های قابل قبول یا حتی فراتر از آن دارد. بنابراین انتخاب بسیار ارزشمندی هم به حساب می‌آید.

می‌پردازیم به بررسی دقیق هر دو گوشی تا ببینیم در نهایت کدام یک می‌تواند لقب بهترین میان‌رده‌ی بازار را بین آن‌ها، ازآن خود کند.

گلکسی A52s در مقابل آنر 50؛ تفاوت‌ها و شباهت‌ها در یک نگاه

  • هر دو گوشی در سال 2021 معرفی شده‌اند
  • گلکسی A52s پنل پشتی پلاستیکی دارد اما پنل پشتی آنر 50 از جنس شیشه است.
  • نمایشگر هر دو گوشی OLED و 120 هرتزی است
  • سیستم‌عامل پیش‌فرض هر دو گوشی اندروید 11 است.
  • تراشه‌ی به کار رفته در هر دو گوشی اسنپدراگون 778G است.
  • آنر 50 در یک مدل با 12 گیگابایت حافظه‌ی رم در دسترس قرار دارد در حالی که گلکسی A52s در نهایت 8 گیگابایت رم دارد.
  • دوربین گلکسی A52s لرزشگیر اپتیکال دارد.
  • آنر 50 از دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی بهره می‌برد.
  • آنر 50 از یک باتری 4300 میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد و سرعت شارژر آن 66 واتی است ولی ظرفیت باتری گلکسی A52s به 4500 میلی‌آمپر ساعت و سرعت شارژر آن هم به 25 وات می‌رسد.

گلکسی A52s در مقابل آنر 50

جعبه‌گشایی

آنر | اپل

از آنجایی که این دو گوشی میان‌رده هستند، بنابراین انتظار داشتیم درون جعبه‌ی آن‌ها غیر از شارژر هر آنچه باید قرار داشته باشد که خوشبختانه این‌طور هم است. وقتی جعبه‌ی آنر 50 را باز کنید، خود گوشی، شارژر 66 واتی بسیار سریع و یک کابل USB-C به USB-A را مشاهده خواهید کرد. اما آنر پا را فراتر گذشته و درون جعبه علاوه بر موارد یادشده، هم یک قاب شفاف سیلیکونی قرار داده و هم یک هندزفری با رابط USB-C چرا که گوشی از جک 3٫5 میلی‌متری بهره نمی‌برد.

آنر | اپل

در طرف مقابل نماینده‌ی شرکت کره‌ای جعبه‌ای کاملا خلوت را به شما تحویل می‌دهد که درون آن فقط خود گوشی و شارژر سریع 25 واتی آن با یک کابل دو سر USB-C قرار دارند. غیر از این‌ها و البته دفترچه‌های راهنما، هیچ چیز دیگری درون این جعبه وجود ندارد، نه هندزفری، نه تبدیل رابط و نه حتی یک قاب سیلیکونی معمولی.


طراحی و نمایشگر

نام گوشی گلکسی A52s آنر 50
ابعاد و وزن 8٫4 × 75٫1 × 159٫9 میلی‌متر – 189 گرم 7٫8 × 73٫8 × 160 میلی‌متر – 175 گرم
اندازه‌ی نمایشگر 6٫5 اینچ 2400 × 1080 پیکسل 6٫57 اینچ 2340 × 1080 پیکسل
قابلیت‌های نمایشگر پنل تخت Super AMOLED با رفرش‌ریت 120 هرتز – نسبت نمایشگر به بدنه 84٫9٪ – چگالی 405 پیکسل بر هر اینچ پنل منحنی OLED با رفرش‌ریت 120 هرتز – نسبت نمایشگر به بدنه 89٫7٪ – چگالی 392 پیکسل بر هر اینچ
جنس بدنه پنل جلو از جنس شیشه، پشت و فریم از جنس پلاستیک پنل پشت و جلو از جنس شیشه، فریم از جنس پلاستیک
استاندارد مقاومتی IP67 با مقاومت در برابر نفوذ آب در عمق یک متری به مدت 30 دقیقه استانداردی ثبت نشده است

از لحاظ طراحی، هر دو گوشی واقعا در حد و اندازه‌های خود عالی هستند. جز اینکه وقتی آنر 50 را در دست می‌گیرید، حس و حال بهتری دارید چرا که هم سبک‌تر است و هم اینکه پنل پشتی آن از جنس شیشه است. البته کسی نمی‌تواند مدعی شود پنل پشتی که از جنس شیشه باشد لزوما نقطه قوت است چون پلاستیک در بسیاری مواقع در صورت برخورد به زمین آسیب کمتری دیده و باعث نمی‌شود از ظاهر زیبای گوشی کاسته شود اما در طرف مقابل شیشه با یک برخورد به زمین شاید بشکند. هرچند اگر از قاب محافظ استفاده می‌کنید، این‌ها خیلی اهمیتی ندارند.

روی پنل جلوی هر گوشی دوربین سلفی تعبیه شده درون حفره‌ای کوچک را شاهد هستیم که اندازه‌ی آن در گوشی آنر اندکی بزرگ‌تر است. روی پنل پشتی هم ماژول‌های نسبتا بزرگی را شاهد هستیم که البته ماژول آنر 50 بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. این ماژول دایره‌ای شکل میزبان چهار دوربین است که یکی از آن‌ها با سنسور 108 مگاپیکسلی در حلقه‌ی بالایی و سه‌تای دیگر در حلقه‌ی پایینی قرار دارند. گلکسی A52s اما طراحی کاملا شبیه به گلکسی A52 دارد. یعنی یک ماژول مستطیل شکل که سه دوربین زیر هم در یک طرف و یک دوربین و فلش در سمت دیگر در زیر هم، درون آن قرار گرفته‌اند.

از لحاظ رنگ‌بندی، گوشی آنر 50 جذابیت بیشتری دارد. فقط رنگ مشکی این گوشی کاملا ساده است و سایر رنگ‌بندی‌ها یک طرح خاصی هم دارند. اما گلکسی فقط چهار رنگ کاملا ساده و معمولی دارد که آن را بیشتر برای افراد ساده‌پسند، به انتخاب مناسبی تبدیل می‌کند. به صورت کلی رنگ سلیقه‌ای است اما نمی‌توان جذابیت بالاتر این رنگ‌ها را روی پنل شیشه‌ای آنر 50 نادیده گرفت.

یک موضوع دیگر که به جذابیت آنر 50 اضافه می‌کند، نمایشگر خمیده‌ی آن است. این قابلیت غالبا در گوشی‌های پرچم‌دار دیده می‌شود و این روزها حتی سامسونگ در گوشی‌های پرچم‌دار معمولی خود هم از چنین طراحی استفاده نمی‌کند چرا که می‌خواهد این موضوع یک عامل تفاوت از لحاظ زیبایی بین پرچم‌داران مدل استاندارد و پلاس با اولترای آن باشد. بنابراین خوشحالیم که آنر به این موضوع دقت کرد و باعث شد زیبایی گوشی میان‌رده‌اش دوچندان شود.

آنر 50 علاوه بر همه‌ی این‌ها، سبک‌تر، باریک‌تر و کم‌عرض‌تر از گلکسی A52s است اما اندازه‌ی کلی آن فقط 0٫01 میلی‌متر بلندتر از کهکشانی سامسونگ است. این در حالی است که اندازه‌ی نمایشگر آن حدودا 0٫7 اینچ بزرگ‌تر هم هست. این یعنی آنر در کاهش حاشیه‌ی قسمت بالا و پایین نمایشگر عملکرد بسیار بهتری از سامسونگ داشته است و آنر 50 از این حیث هم به رقیب برتری دارد. از لحاظ خوش‌دست بودن اما هر دو گوشی به واسطه‌ی اندازه‌ی تقریبا برابری که دارند مشکلی ایجاد نمی‌کنند. اما نماینده‌ی آنر به طرز محسوسی باریک‌تر است که شاید باعث شود اندکی خوش‌دست‌تر به نظر برسد.

روی فریم دو گوشی هم جز کلید پاور و کلیدهای کنترل‌کننده‌ی صدا چیز دیگری دیده نمی‌شود. البته گلکسی A52s در بخش پایینی خود یک حفره به‌عنوان جک 3٫5 میلی‌متری هم دارد در حالی که آنر 50 از آن بی‌بهره است. شما می‌توانید این دو گوشی را از تمامی زوایا در پایین مشاهده کنید.

در طرف مقابل گلکسی A52s اگرچه بدنه‌ی پلاستیکی دارد اما از استاندارد ضد آب و گرد و غبار IP67 هم بهره می‌برد تا بدین ترتیب به طور کامل در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم باشد. روی پنل جلویی این گوشی از پوشش محافظ گوریلاگلس 5 استفاده شده در حالی که چنین چیزی را در نماینده‌ی شرکت چینی شاهد نیستیم. بنابراین به نظر می‌رسد بحث مقاومت که باشد، کهکشانی سامسونگ دست بالا را دارد.

می‌رسیم به نمایشگر، جایی که امتیازات کاملا پخش می‌شود. اگرچه سامسونگ گوشی خود را به نمایشگری با اندک وضوح بیشتر مجهز کرده که چگالی تصویر هم در آن بالاتر است اما بخش بیشتری از پنل جلوی نمایشگر آنر را نمایشگر باکیفیت آن تشکیل داده است که این می‌تواند امتیاز بزرگ‌تری باشد چرا که کیفیت نمایشگر هر دو اصلا تفاوت خاصی در عمل ندارد. به‌خصوص اینکه پنل هر دو گوشی OLED و رفرش‌ریت آن‌ها هم 120 هرتزی است. بنابراین به نظر می‌رسد در این بخش کاملا کاربر باید تصمیم بگیرد که چه می‌خواهد. نمایشگری با اندک وضوح و چگالی بیشتر یا نمایشگری با نسبت نمایشگر به بدنه‌ی بیشتر، حاشیه‌ی کمتر و البته گوشه‌های منحنی؟

صحبت از رفرش‌ریت 120 هرتز که شد باید این نکته را هم اشاره کنیم که گلکسی A52s دو گزینه‌ی 60 یا 120 هرتز را روبه‌روی شما قرار می‌دهد که با فعال کردن هر کدام از آن‌ها، نمایشگر گوشی شما در تمام حالت‌ها روی آن‌ها ثابت می‌ماند. اما در آنر 50، 60 هرتز که ثابت است اما وقتی رفرش‌ریت روی 120 هرتز قرار می‌گیرد، ثابت نیست و در مواقعی که با نمایشگر تعامل نداشته باشید روی 90 هرتز قرار می‌گیرد. این موضوع باعث می‌شود در مصرف انرژی، نماینده‌ی آنر از لحاظ تئوری عملکرد بهتری داشته باشد. به‌خصوص اینکه در هنگام پخش ویدیو از یوتیوب، نتفلیکس و ویدیوهای گالری، رفرش‌ریت در هر صورت به 60 هرتز کاهش پیدا می‌کند در حالی که در گلکسی A52s همه‌چیز به اجبار روی 120 هرتز قرار می‌گیرد در حالی که اصلا برخی از اپلیکیشن‌ها از چنین رفرش‌ریتی پشتیبانی نمی‌کنند.


طول عمر باتری‌

نام گوشی گلکسی A52s آنر 50
ظرفیت باتری 4500 میلی‌آمپر ساعت 4300 میلی‌آمپر ساعت
شارژر 25 واتی 66 واتی
شارژر درون جعبه دارد دارد
میزان شارژدهی
نام گوشی گلکسی A52s آنر 50
پخش ویدیو 19 ساعت و 29 دقیقه 18 ساعت و 55 دقیقه
وب‌گردی 12 ساعت و 38 دقیقه 15 ساعت و 56 دقیقه
تماس صوتی 35 ساعت و 20 دقیقه 34 ساعت و 23 دقیقه

از لحاظ طول عمر باتری، گلکسی A52s به لطف بهره‌مندی از باتری بزرگ‌تر، روی کاغذ باید عملکرد بهتری داشته باشد. اما با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، متوجه شدیم در عمل هر دو گوشی تقریبا عملکرد یکسانی در انجام کارهای مختلف دارند و اگر در یک بخش، یکی از دیگری بهتر باشد، در بخش دیگر گوشی دیگر بهتر ظاهر می‌شود. به طور کلی عملکرد بهتر گلکسی بیشتر در برقراری تماس و پخش ویدیو دیده می‌شود، در غیر این صورت در پخش ویدیو، نماینده‌ی آنر با اختلاف زیادی عملکرد بهتری دارد. البته باید توجه داشته باشید که در وب‌گردی، آنر 50 با این امتیاز تماما روی رفرش‌ریت 60 هرتز قرار داشت. بنابراین دستیابی به چنین میزان ساعتی برای آن خیلی دور از انتظار نبود. به صورت کلی وب‌سایت GSMArena به گلکسی A52s و آنر 50 از لحاظ طول عمر باتری امتیاز 113 و 100 ساعت را داده است.

آنر | اپل

در زمینه‌ی سرعت شارژ اما ورق به کلی بر می‌گردد. تعجبی ندارد که آنر 50 به لطف بهره‌مندی از شارژر 66 واتی بسیار سریعی که دارد می‌تواند خیلی زودتر از گلکسی A52s شارژ شود اما سرعت شارژر 25 واتی سامسونگ هم اصلا پایین نیست. نباید لزوما به تفاوت فاحش بین دو شارژر به‌عنوان عاملی برای تفاوت چشمگیر سرعت شارژ شدن نگاه کرد اما در این مقایسه، گویا نیم ساعتی تفاوت وجود دارد. به صورت کلی طبق بررسی‌های صورت گرفته، آنر 50 در مدت 30 دقیقه 61٪ و در مدت 54 دقیقه هم به صورت کامل شارژ می‌شود. در صورتی که گلکسی A52s در مدت 30 دقیقه حدود 53٪ و در مدت 1 ساعت و 28 دقیقه به صورت کامل شارژ می‌شود.


بلندگو

این روزها گوشی‌های میان‌رده و یا حتی اقتصادی هم به بلندگوهای استریو مجهز می‌شوند که متأسفانه فقط گوشی گلکسی A52s از این قابلیت جذاب بهره می‌برد. در نتیجه بین کیفیت، شفافیت و بلندی صدای دو گوشی تفاوتی وجود دارد که باعث می‌شود کهکشانی سامسونگ به شکل محسوسی بهتر باشد. طبق بررسی‌های صورت گرفته، گلکسی A52s توانست در مجموع عملکرد بهتری در پخش محتوای صوتی از خود به نمایش بگذارد. از جمله قابلیت‌های این گوشی هم می‌توان به دالبی اتموس، دالبی اتموس برای بازی جهت گرفتن صدای پا، اکولایزر پیشرفته و… اشاره کرد.

شما می‌توانید فایل صوتی مربوط به آنر 50 (اولی) و A52s (دومی) را در زیر پخش کنید تا متوجه‌ی بهتر بودن کیفیت در گوشی سامسونگ شوید. همچنین باید به این موضوع هم اشاره داشته باشیم که وب‌سایت GSMArena به گلکسی A52S در این بخش نمره‌ی خوب و به آنر 50 هم نمره‌ی متوسط داده است.


سیستم‌عامل، رابط کاربری و سخت‌افزار

نام گوشی گلکسی A52s آنر 50
سیستم‌عامل اندروید 11 اندروید 11
رابط کاربری One UI 3.1 Magic UI 4.2
میزان پشتیبانی نرم‌افزاری سه‌سال دو سال
پردازنده اسنپدراگون 778G – با لیتوگرافی 6 نانومتری – چهار هسته از نوع Cortex-A78 با فرکانس 2٫4 گیگاهرتز و چهار هسته از نوع Cortex-A55 با فرکانس 1٫9 گیگاهرتز – گرافیک آدرنو 642L اسنپدراگون 778G – با لیتوگرافی 6 نانومتری – چهار هسته از نوع Cortex-A78 با فرکانس 2٫4 گیگاهرتز و چهار هسته از نوع Cortex-A55 با فرکانس 1٫8 گیگاهرتز – گرافیک آدرنو 642L
حافظه‌ی داخلی / رم 4/128، 6/128، 6/256، 128/8، 8/256 گیگابایت 6/128، 8/128، 8/256، 12/256 گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه‌ی جانبی دارد – مشترک با درگاه سیم‌کارت دوم ندارد

نرم‌افزار

در بخش نرم‌افزار، هر دو گوشی واقعا عالی هستند و تمام نیازهای روزانه‌ی کاربران را برطرف می‌کنند. البته که تفاوت‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود کاربران یکی را بر دیگری ترجیح دهند اما در مجموع باید بگوییم ضعف خاصی در استفاده‌ی روزمره مشاهده نخواهید کرد. اما نگاه کوتاهی خواهیم داشت به تصاویری از محیط نرم‌افزاری و همچنین یک سری از قابلیت‌ها تا ببینیم کدام محصول در نگاه اولیه جالب‌تر به نظر می‌رسد.

با آنر 50 شروع می‌کنیم. محصولی که اگرچه خارج از نظارت هواوی ساخته شده اما رابط کاربری آن کاملا حس و حالی مشابه با EMUI 12 هواوی دارد. البته این شباهت‌ها بیشتر ظاهری هستند، به‌خصوص در طراحی آیکون‌ها، تم، پیش‌فرض‌های نمایشگر همیشه روشن و… که همه‌ی آن‌ها بخشی از ظاهر و جلوه‌های بصری هستند. اما از لحاظ قابلیت‌های کاربردی و جذاب، این رابط واقعا در مقابل EMUI حرفی برای گفتن ندارد.

با این حال آنر تلاش کرد تمام قابلیت‌های اندروید 11 را حداقل در آن قرار دهد که از جمله می‌توان به اجازه‌ی دسترسی یک‌باره، حباب‌های اعلانات، کنترل رسانه در بخش اعلانات و گروه‌بندی مکالمه‌های اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در بخش اعلانات اشاره کرد. جز این‌ها، باید بگوییم تمام قابلیت‌های درون این رابط مشابه اندروید استوک است با این تفاوت که آن جلوه‌ی ساده‌ی اندروید را ندارد و اندکی شخصی‌سازی شده است.

یک سری از اپلیکیشن‌ها هم نظیر گالری، تلفن، آب و هوا، ماشین‌حساب، مدیریت فایل، نوت‌پد و… به صورت پیش‌فرض برای گوگل نیستند اما از تمام اپلیکیشن‌ها و خدمات این شرکت آمریکایی در آنر 50 به صورت کامل پشتیبانی می‌شود و جای نگرانی از این بابت نیست. همچنین یک سری اپلیکیشن از پیش نصب‌شده هم وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را حذف کنید.

برخلاف EMUI 12، این‌بار پنل اعلانات و تنظیمات سریع به دو بخش تقسیم نشده‌اند بلکه در یک منو به صورت عمودی قرار می‌گیرند. یک سری ضعف‌هایی هم در این بخش وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به نبود امکان دسترسی به پنل تنظیمات سریع با سوایپ به پایین از هر بخش نمایشگر و همچنین نبود گزینه‌ی کنترل خودکار روشنایی اشاره کرد. بدین ترتیب کاربر باید حتما وارد تنظیمات کلی دستگاه شود تا بتواند این گزینه را فعال یا غیرفعال کند.

همچنین در منوی اصلی هم وقتی روی هر اپلیکیشن نگه می‌دارید، فقط گزینه‌ی «حذف» (Uninstall) نمایان می‌شود بنابراین برای دسترسی به گزینه‌های بیشتر باید حتما وارد تنظیمات و بخش اپلیکشن‌ها شوید. نکته‌ی مثبت قضیه اما ژست‌های جالبی هستند که در این گوشی وجود دارند نظیر بلند کردن گوشی برای پاسخ به تماس یا برداشتن گوشی برای روشن کردن نمایشگر آن. همچنین به‌ سرعت بسیار بالا و بهینه‌بودن رابط Magic UI هم باید به‌عنوان یک نقطه قوت بزرگ اشاره کنیم. البته در کل به نظر می‌رسد این رابط هنوز کار ناتمام زیادی دارد و آنر باید آن را با قابلیت‌های بیشتر آپدیت کند. در غیر این صورت نمی‌تواند در مقابل بهترین‌های این زمینه که سامسونگ یکی از آن‌هاست دوام چندانی داشته باشد.

در گلکسی A52s به لطف بهره‌مندی از رابط One UI، آن‌قدر ویژگی زیادی وجود دارد که شاید در طول مدت‌ها استفاده از خیلی‌های‌شان حتی یادتان نباشد که استفاده کنید. به طور کلی هر ضعفی که در رابطه با رابط آنر 50 در بالا اشاره کردیم، در One UI نه تنها وجود ندارد بلکه یک قابلیت فوق‌العاده عالی هم برای آن در نظر گرفته شده است. اگرچه رابط سنگین شرکت کره‌ای گهگاهی لگ می‌زند اما این را پای ضعف سخت‌افزاری نگذارید چون کاملا طبیعی است.

در گوشی سامسونگ می‌توانید پنل اعلانات را با سوایپ به پایین از هرجای نمایشگر مشاهده کنید (این گزینه باید در تنظیمات فعال شود)، با نگه داشتن روی آیکون هر اپلیکیشن به قابلیت‌هایی نظیر حذف، اضافه کردن به خانه، انتخاب، اطلاعات آن برنامه در تنظیمات و حتی میان‌برهای آن هم دسترسی داشته باشید که واقعا عالی است. همه‌ی این‌ها در کنار تعهد سه‌ساله‌ی سامسونگ برای پشتیبانی از این گوشی آن هم به صورت نرم‌افزاری باعث شده آنر 50 از لحاظ قابلیت نرم‌افزاری و همچنین پشتیبانی، در مقابل رقیب حرف خاصی برای گفتن نداشته باشد. لازم به ذکر است دقیقا نمی‌دانیم آنر گوشی‌هایش را چه مدت آپدیت می‌کند اما به نظر می‌رسد برای آنر 50 باید آپدیت دوساله‌ی سیستم‌عامل را شاهد باشیم.

سخت‌افزار

در بخش سخت‌افزار، هر دو گوشی از یک پردازنده بهره می‌برند اما هسته‌های کم‌مصرف Cortex-A55 در نماینده‌ی سامسونگ، روی فرکانس 1٫9 گیگاهرتز تنظیم شده‌اند در حالی که این میزان در رقیب به 1٫8 گیگاهرتز می‌رسد که البته در عمل خیلی تفاوت فاحشی را به خاطر این موضوع شاهد نخواهیم بود چرا که نوع به‌کارگیری نرم‌افزار از سخت‌افزار است که اهمیت دارد. برای اطمینان از قدرت سخت‌افزاری این محصولات، می‌توانید تست‌های بنچمارک مربوط به هر دو گوشی را در زیر مشاهده کنید.

گیک‌بنچ (فقط بررسی سرعت پردازنده)
نام گوشی گلکسی A52s آنر 50
تک هسته‌ای 771 787
چند هسته‌ای 2801 2971
AnTuTu (بررسی عملکرد کلی گوشی در زمینه‌های مختلف)
نام گوشی گلکسی A52s آنر 50
امتیاز کلی 506432 470348
GFX Manhattan ES 3.0 (بررسی قدرت گرافیک – offscreen، کیفیت گرافیکی ارائه شده توسط نمایشگر در نظر نیست)
نام گوشی گلکسی A52s آنر 50
امتیاز 56 56
GFX Manhattan ES 3.0 (بررسی قدرت گرافیک – onscreen، کیفیت گرافیکی ارائه شده توسط نمایشگر مد نظر است)
نام گوشی گلکسی A52s آنر 50
امتیاز 49 48

به صورت کلی با در نظر گرفتن نتایج مختلف از تست‌های مختلف، می‌توانیم این اطمینان را به شما بدهیم که هر دو گوشی دقیقا به شکل مشابهی نیاز شما را برطرف خواهند کرد. در واقع هر کاری که آنر 50 بتواند انجام دهد، گلکسی A52s هم قطعا از انجام آن برخواهد آمد. بنابراین تفاوتی بین دو محصول وجود ندارد مگر اینکه دو گوشی را با دو میزان مختلف رم بررسی کنیم.


دوربین

نام گوشی گلکسی A52s آنر 50
دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1٫8 – سنسور 1/1٫7 اینچی و اندازه‌ی پیکسل 0.8 میکرومتر – دارای لرزشگیر اپتیکال – خروجی 16 مگاپیکسلی (ترکیب پیکسلی 4 به 1) 108 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1٫9 – سنسور 1/1٫52 اینچی و اندازه‌ی پیکسل 0.7 میکرومتر – خروجی 12 مگاپیکسلی (ترکیب پیکسلی 9 به یک)
دوربین دوم فوق عریض 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2٫2 و زاویه‌ی دید 123 درجه‌ای، پشتیبانی از حالت شب فوق عریض 8 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2٫2 و زاویه‌ی دید 123 درجه‌ای
دوربین سوم ماکرو 2 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2٫4 ماکرو 2 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2٫4
دوربین چهارم سنجش عمق 2 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2٫4 سنجش عمق 2 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2٫4
کیفیت فیلم‌برداری 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه، 1080P با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه، 1080P با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه
دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2٫2 32 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2٫2
کیفیت فیلم‌برداری 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه، 1080P با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه 1080P با سرعت 30 فریم بر ثانیه

روی کاغذ، جز دوربین اصلی، سایر دوربین‌ها تفاوت فاحشی با یکدیگر ندارند. باز هم می‌گوییم، مگاپیکسل نباید شما را به اشتباه بیاندازد که فکر کنید حتما کیفیت عکاسی یا فیلم‌برداری یک گوشی لزوما به خاطر بهره‌مندی از دوربین با مگاپیکسل بیشتر، بهتر است. اما قطعا یک سری تفاوت‌هایی بین دو گوشی وجود خواهد داشت. در زمینه‌ی عکاسی فوق عریض هم روی کاغذ برتری با نماینده‌ی سامسونگ است. حال باید دید در عمل چه پیش خواهد آمد. سایر دوربین‌ها نظیر سلفی، ماکرو و سنجش عمق کاملا مشخصات برابری دارند با این تفاوت که دوربین سلفی آنر فقط می‌تواند در وضوح FHD و با سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند در حالی که دوربین سلفی به کار رفته در گوشی گلکسی A52s می‌تواند عملکردی مثل دوربین اصلی از خود به نمایش بگذارد.

رابط کاربری دوربین آنر و سامسونگ کاملا ساده است و هیچ پیچیدگی خاصی ندارد. جز اینکه نماینده‌ی کره‌ای‌ها اندکی قابلیت‌های جذاب‌تر نظیر Single Take را هم با خود به همراه دارد. هر دو گوشی هم از حالت شب پشتیبانی می‌کنند تا در محیط‌های کم‌نور به کمک کاربر بیایند. حال تصمیم شماست که با بررسی تصاویر زیر، ببینید کدام محصول انتظارات شما را بهتر برآورده می‌کند.

دوربین اصلی

دوربین فوق عریض

دوربین سلفی

لازم به ذکر است دوربین 108 مگاپیکسلی آنر 50 در حالت پیش‌فرض با ترکیب 9 پیکسل به یک پیکسل، تصاویری با خروجی 12 مگاپیکسل ثبت می‌کند در حالی که نماینده‌ی سامسونگ از ترکیب پیکسلی 4 به 1 استفاده می‌کند و خروجی 16 مگاپیکسلی را ارائه می‌دهد. همچنین دوربین فوق عریض گلکسی A52s هم توانایی ضبط ویدیو با کیفیت 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه را داراست در حالی که نماینده‌ی آنر با دوربین فوق عریض خود فقط می‌تواند با همین سرعت در وضوح 1080P فیلم‌برداری کند که برتری کاملا محسوس نماینده‌ی سامسونگ را نشان می‌دهد.

در فیلم‌برداری هم عملکرد هر دو گوشی واقعا عالی بود. به‌خصوص گلکسی A52s که به لطف بهره‌مندی از لرزشگیر هم در دوربین اصلی و هم در دوربین فوق عریض، نتایج شگفت‌انگیزی را ثبت کرد. عملکرد لرزشگیر الکترونیکی آنر 50 هم بسیار عالی است و می‌تواند تمام لرزش‌های ناشی از راه‌رفتن را هم خنثی کند. ویدیو اول، آنر 50 در وضوح 4K با لرزشگیر الکترونیکی، ویدیو دوم، گلکسی A52s در همین وضوح، ویدیو سوم، گلکسی A52s با دوربین فوق عریض در وضوح 1080P با حالت‌های مختلف لرزشگیر، ویدیوی چهارم، آنر 50 با دوربین فوق عریض در همین وضوح با سرعت 30 فریم بر ثانیه.

نتیجه‌گیری

به صورت کلی هم گلکسی A52s و هم آنر 50 دو مدل از بهترین میان‌رده‌های حال حاضر به حساب می‌آیند که می‌توانید آن‌ها را در بازه‌ی قیمتی 10 تا 12 میلیون تومان خریداری کنید. اما قطعا یک سری تفاوت‌ها بین این دو وجود دارد که شاید باعث شود یکی را بر دیگری ترجیح دهید.

اگر به دنبال محصولی زیبا، خوش‌ساخت و خوش‌دست، قدرتمند، با دوربین اصلی باکیفیت، شارژر بسیار سریع و با نمایشگر منحنی هستید و همچنین می‌خواهید درون جعبه هندزفری و قاب سیلیکونی رایگان دریافت کنید، آنر 50 بهترین گزینه خواهد بود. اما اگر غنی بودن رابط کاربری، طول عمر باتری، مدت زمان پشتیبانی نرم‌افزاری، کیفیت فیلم‌برداری، لرزشگیر اپتیکال، دوربین سلفی بهتر و البته محصولی با بدنه‌ی پلاستیکی مد نظر شماست، گلکسی A52s می‌تواند گزینه‌ی بهتری باشد. به صورت کلی هم می‌توان نقاط ضعف و قدرت هر گوشی را در زیر دسته‌بندی کرد.

نقاط قوت گلکسی A52s

  • رنگ‌بندی متنوع، کیفیت ساخت بالا، استاندارد ضد آب IP67 و پوشش محافظ گوریلاگلس 5
  • نمایشگر AMOLED باکیفیت با رفرش‌ریت 120 هرتز
  • طول عمر مناسب باتری و پشتیبانی از شارژر 25 واتی سریع درون جعبه
  • کیفیت صدای عالی
  • بهره‌مندی از رابطی سریع، بهینه و غنی از قابلیت
  • پشتیبانی نرم‌افزاری سه‌ساله و امنیتی چهارساله
  • تراشه‌ی قدرتمند اسنپدراگون 778G با عملکرد عالی در انجام کارهای مختلف
  • دوربین‌های باکیفیت به‌خصوص دوربین اصلی با پشتیبانی از لرزشگیر اپتیکال
  • پشتیبانی دوربین فوق عریض از حالت شب
  • پشتیبانی از جک 3٫5 میلی‌متری
  • فیلم‌برداری 4K با دو دوربین اصلی و فوق عریض در هر میزان زوم
نقاط ضعف گلکسی A52s

  • قیمت بالا در مقایسه با گزینه‌های دیگر در بازار
  • عملکرد ناپایدار دوربین‌های گوشی در نمایش رنگ‌ها
  • عملکرد ناپایدار دوربین سلفی در شرایط مختلف
نقاط قوت آنر 50

  • رنگ‌بندی متنوع، کیفیت ساخت بالا
  • طراحی خیره‌کننده
  • نمایشگر OLED باکیفیت با رفرش‌ریت 120 هرتز
  • طول عمر مناسب باتری و پشتیبانی از شارژر 66 واتی سریع درون جعبه
  • وجود هندزفری و قاب درون جعبه
  • تراشه‌ی قدرتمند اسنپدراگون 778G با عملکرد عالی در انجام کارهای مختلف
  • دوربین اصلی قدرتمند
  • فیلم‌برداری 4K با دوربین اصلی
نقاط ضعف آنر 50

  • قیمت بالا در مقایسه با رقبای ارزشمندتر
  • بهره‌مند نبودن از بلندگوی استریو
  • پشتیبانی نکردن از جک 3٫5 میلی‌متری
  • برخوردار نبودن از استاندارد ضد آب و گرد و غبار
  • رابط کاربری ضعیف و خالی از قابلیت‌های جذاب و کاربردی
  • عملکرد نه چندان خوب دوربین فوق عریض

خرید گلکسی A52s از دیجی‌کالا
خرید آنر 50 از دیجی‌کالا

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا