یک دهه سلطنت بر بازار موبایل؛ سامسونگ آبروی اندروید است

شاید بسیاری از مردم سامسونگ را به عنوان یک برند خوب و با کیفیت در زمینه تولید گوشی های هوشمند نپذیرند، اما نمی توان نقش این شرکت را در جایگاهی که اکنون اندروید به آن رسیده است نادیده گرفت.

اندروید 14 سال است که وجود دارد و در این 14 سال بسیاری از برندهای گوشی هوشمند آمده و رفته اند. اما در این بین این شرکتی بود که از همان ابتدا توانسته بود تمام موانعی را که بر سر راهش انداخته بود به بهترین نحو دور بزند. ما در مورد برندی صحبت می کنیم که علیرغم رسیدن به قله های بسیار در این 14 سال و چشیدن طعم گرما و سرمای صنعت پر رقابت گوشی های هوشمند، توانسته به بهترین شکل ممکن بر همه این موانع و مشکلات فائق آید و عنوان بزرگترین سازنده و فروشنده گوشی های هوشمند نام خود را وارد کنید.

ترجیح شخصی در این موضوع جایی ندارد. این واقعیتی است که برای همه کسانی که او را بیش از یک دهه به یاد دارند به وضوح قابل مشاهده است. صرف نظر از اینکه به چه برندی علاقه مندیم، باید بپذیریم که سامسونگ واقعاً شایستگی رسیدن به چنین موقعیتی را داشت زیرا سعی کرد در همه زمینه ها خود را پیشتاز نگه دارد، مطابق میل کاربران خود به جلو حرکت کند و تجارت خود را در یک و گسترش دهد. همان جهت (مانند یادداشت های تلفن و تا شدن) و مهمتر از همه، یادگیری نحوه تحمل بدترین شکست ها اما همچنان روی پای خود بمانید و با قدرت به کار خود ادامه دهید.

البته از ذکر این نکته نیز نباید غافل شد; هواوی برای مدت کوتاهی در سال 2020 موفق شد از نظر فروش گوشی از سامسونگ پیشی بگیرد. اما اندکی پس از آن، دولت ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا، هواوی را یک تهدید امنیت ملی خواند و در نتیجه سازندگان تراشه را از ارسال تراشه به این شرکت منع کرد. این دلیلی است که سامسونگ دوباره در صدر قرار گرفته است. البته سامسونگ در همه زمینه ها بهترین عملکرد را ندارد و این را نمی توان انکار کرد. به عنوان مثال، در بخش گوشی های میان رده، اگر ارزش خرید را در نظر بگیریم، می بینیم که شرکت های چینی ظاهر بهتری دارند، اما کدام شرکت بهترین شرکت اندرویدی محسوب می شود، نامی به جز سامسونگ به ذهنمان نمی رسد. برخی از کاربران آنقدر نام سامسونگ و اندروید را با هم شنیده اند که فکر می کنند گوشی اندرویدی حتما باید برند سامسونگ باشد.

نقص های کمی در تولید گوشی های رده بالا

یک دهه سلطنت بر بازار موبایل؛ سامسونگ آبروی اندروید است

از گلکسی اس 2 تا سری گلکسی اس 22 که جدیدترین پرچمدار این شرکت کره ای محسوب می شود، تنها شرکتی که توانسته از هر نظر با اکوسیستم قدرتمند اپل رقابت کند سامسونگ است. این شرکت کره ای به لطف استفاده از جدیدترین و بهترین فناوری ها در محصولات پیشرفته خود و همچنین رابط کاربری بسیار غنی پر از عملکردهای مختلف، هر ساله در بازار می درخشد. از گوشی های محبوب گلکسی اس 3 و اس 6 اج گرفته تا گوشی های سری نوت با آن قلم یا صفحه نمایش خمیده جذاب و خاص، محصولات موفق و ویژگی های جذابی هستند که هر شرکت اندرویدی نتوانسته است محصولات خود را به آن مجهز کند.

همانطور که گفته شد برندهای دیگر کم و بیش در این زمینه فعالیت می کنند اما این فعالیت ها پایدار و خوب نیستند. وان پلاس با شعار «هرگز سازش نکن» آمد، همچنان به عنوان یک شرکت خوب چینی در بازار فعال است، اما به جایگاه سامسونگ هم نزدیک نیست، گوگل با سری پیکسل آمد و همچنان اصرار به ساخت گوشی های هوشمند دارد، اما هنوز در بسیاری از زمینه ها ضعیف است بله، حتی شیائومی با سیاست قیمت گذاری منحصر به فرد خود، با کمک دو شرکت تابعه یعنی Redmi و Poco، نتوانست سامسونگ را شکست دهد.

با این حال، در دنیای امروز، هیچ کس گوگل یا وان پلاس را با سامسونگ مقایسه نمی کند. اگر نام دو برند دشمن از دهان آدم بیرون بیاید، قطعاً آن دو برند اپل و سامسونگ خواهند بود. هیچ نبرد دیگری اهمیت خاصی ندارد. نبرد اپل و سامسونگ سال هاست که ادامه دارد، اما سامسونگ هرگز جایگاه خود را به این شرکت آمریکایی واگذار نکرده است. پس از بیش از یک دهه تلاش ناموفق، اپل چندین سال است که در جایگاه دوم از نظر فروش گوشی های هوشمند قرار گرفته است. البته سامسونگ در چند سال گذشته نسبت به سال های گذشته عملکرد کلی نسبتا ضعیفی داشت و برخی از این مشکلات به دلیل شرایطی مانند کرونا، جنگ و … بود، اما از نظر فنی همچنان ادامه دارد. شرکتی کره ای که با دستگاه های گلکسی خود می درخشد. این را می توانید به خوبی در پیشرفت های این شرکت در فناوری تاشو مشاهده کنید.

علاوه بر این، سامسونگ تصمیم گرفته است تا گوشی های تاشو را به مجموعه محصولات خود اضافه کند و مسیری را که دنیای گوشی های هوشمند به سمت آن پیش می رود، پیش بینی کرده است. گوشی هایی که توانستند عملکرد خوبی در جلب رضایت مردم از خود نشان دهند در حالی که فناوری تاشو هنوز یک فناوری جدید است. پس از سه سال تلاش و البته شکست در سال اول، سامسونگ توانست به بزرگترین و بهترین سازنده گوشی های تاشو تبدیل شود، اما اپل هنوز هیچ برنامه ای برای ساخت این گوشی ندارد. رقبایی مانند Oppo، Vivo و Xiaomi (و البته هواوی) در دنیای اندروید در این مسیر قدم گذاشته اند، اما رقیب اصلی سامسونگ فعلا سکوت کرده و منتظر است تا این فناوری برای آن سودآور باشد. سامسونگ با یک تصمیم هوشمندانه خود را در فناوری ای که بسیاری آن را آینده می دانند تثبیت کرده است، بنابراین احتمالاً چند سال دیگر در صدر خواهد بود.

سامسونگ بیشتر از گوگل روی اندروید تاثیر گذاشته است

یک دهه سلطنت بر بازار موبایل؛ سامسونگ آبروی اندروید است

ممکن است کاربران کمی در این مورد بحث کنند، اما اگر کمی فکر کنید، خواهید دید که سامسونگ این سیستم عامل را بیشتر از خود گوگل به دنیا معرفی کرد. این مشکل به خصوص در چند سال اخیر احساس شده است، زیرا این شرکت کره ای است که با وجود اینکه کاملاً تحت کنترل گوگل است، توسعه اندروید را رهبری می کند.

گوشی های تاشو و نیاز به طراحی اندروید 12L را می توان بهترین مثال در این زمینه دانست. بهبود تجربه کار با گوشی های تاشو ایده ای بود که سامسونگ و گوگل با هم به آن پی بردند و در نتیجه سیستم عاملی طراحی شد که بسیار خوب کار می کند. البته این همکاری به کندی پیش رفت اما منجر به توسعه اندروید شد.

سامسونگ به تنهایی سطح ساعت‌های هوشمند اندروید را افزایش داده است. Wear OS یک سیستم عامل بسیار مجهز و دارای امکانات فراوان است، اما در چند سال گذشته توجه چندانی به آن نشد تا اینکه سامسونگ تصمیم گرفت استفاده از Tizen را کنار بگذارد و با گوگل همکاری کند تا Wear OS را بهبود بخشد و از آن در ساعت‌های Galaxy Watch استفاده کند. وارد همکاری می شویم نتیجه Wear OS 3.0 بود. ترکیبی از سیستم عامل تایزن و گوگل با ظاهری الهام گرفته از زبان طراحی رابط کاربری One UI که با استقبال خوب کاربران (سری گلکسی واچ 4) مواجه شد. در حال حاضر سری گلکسی 5 از همان نسخه به روز شده همان سیستم عامل استفاده می کند که می توان گفت رقیب سرسختی برای اپل واچ ها است.

سامسونگ را بدون اندروید تصور کنید

اندروید سامسونگ

سامسونگ قدم های مثبت زیادی برای بهبود اندروید برداشته است. اما اگر بخواهیم یک سوال جالب از شما بپرسیم، اگر سامسونگ اندروید و اکوسیستم آن را نداشت چه اتفاقی می افتاد؟ نمی توان انکار کرد که سامسونگ در نرم افزار به همان اندازه که در سخت افزار خوب است. اما پلی استور به عنوان منبعی غنی از اپلیکیشن های جذاب و سرویس های معروف جهانی گوگل، از دلایل اصلی موفقیت سامسونگ هستند. اگرچه رابط کاربری سامسونگ بدون نیاز به اندروید جذاب ترین ویژگی ها را در اختیار کاربران قرار می دهد، اما نمی توان گفت که سامسونگ به تنهایی و بدون کمک اندروید و گوگل می تواند بنیانگذار پادشاهی پایدار در دنیای گوشی های هوشمند باشد.

اما خود سامسونگ نیز از این فرصت استفاده کرد و اکنون به یک شرکت عالی در زمینه نرم افزار تبدیل شده است. کافی است به سیاست به روز رسانی نرم افزاری و امنیتی این شرکت نگاه کنید (چهار سال به روز رسانی نرم افزار حتی برای گوشی های میان رده معمولی مانند A53) و خواهید دید که حتی گوگل نیز به اندازه سامسونگ گوشی های خود را به سیستم عامل های جدید آپدیت نمی کند. این ممکن است عجیب به نظر برسد، اما بیش از هر زمان دیگری نفوذ سامسونگ به قلب اندروید را نشان می دهد. اگر چند سال دیگر سامسونگ کنترل کامل اندروید را در دست بگیرد، اصلا تعجب نخواهیم کرد.

سامسونگ شایسته است که به عنوان نام اندروید شناخته شود

اندروید سامسونگ

با تمام این تفاسیر شاید بگویید سامسونگ در چند سال اخیر نتوانسته آنچنان که باید در دنیای گوشی های هوشمند پر زرق و برق ظاهر شود. ما به شما حق می دهیم. از انفجار گلکسی نوت 7، پردازنده های فوق العاده ضعیف سری اگزینوس و اصرار شرکت برای استفاده از آنها، شکست تاسف بار اولین تلاش برای ساخت گوشی تاشو؛ در آن زمان، این موارد نه تنها کمکی به سامسونگ نکردند، بلکه حتی نام بدی برای اندروید گذاشتند. در همین حال، جا دارد به یک سری از شرکت هایی که به طور خاص به اندروید کمک کرده اند، اشاره کنیم.

  • شیائومی با زیر مجموعه های خود یعنی Redmi و Poco گوشی های میان رده و اقتصادی را با قیمت عالی و قدرت سخت افزاری بهینه در کشورهای شرق آسیا تولید می کند.
  • اوپو و گوشی های رده بالای آن در بازار چین
  • وان پلاس با گوشی های پرچمدار اما ارزان قیمتش
  • و…

این شرکت‌ها با هم توانستند اندروید را به محبوب‌ترین (شاید بهتر بگوییم پرکاربردترین) سیستم عامل در جهان تبدیل کنند، اما وقتی به تصویر بزرگ‌تر نگاه کنید، می‌بینید که نفوذ سامسونگ از همه آنها بیشتر است. در واقع، بیشتر شبیه به این است که سامسونگ از برندهای دیگر خواسته است تا برای حفظ شهرت اندروید بیشتر تلاش کنند و آنها نیز به نوبه خود این کار را کردند.

البته یک نکته دیگر را فراموش کردیم. همه این شرکت ها حتی با کمک سامسونگ 50 درصد به موفقیت اندروید کمک کردند. 50٪ دیگر از شرکتی بود که ایده های خلاقانه کمی به آنها ارائه کرد یا اصلاً ایده های خلاقانه نداشت. ما با سازنده اکوسیستم iOS صحبت می کنیم، یعنی. اپل که تقریباً هم سن و سال اندروید است و در این سال ها توانسته تاثیر زیادی از اندروید داشته باشد و از آن بهره مند شود. دو شرکت کننده که از توانایی ها و خلاقیت تیم طراحی خود تا حد ممکن برای بهبود خود استفاده کردند و حتی در صورت امکان از یکدیگر الگوبرداری کردند تا نظر مثبت مصرف کنندگان را جلب کنند.

مثل همیشه، به عنوان بخش کوچکی از جامعه فناوری بزرگتر، ما مشتاقانه منتظر رقابت زیادی بین شرکت های فعال در این فضا هستیم. زیرا در این صورت پیشرفت چشمگیری حاصل خواهد شد. به خصوص اگر این رقابت بین اپل و سامسونگ برگزار شود، زیرا این دو تقریباً به اوج رسیده اند و بنابراین رقابت آنها می تواند فوق العاده نفس گیر و جذاب و البته پر از اتفاقات خوب برای دنیای اندروید و iOS باشد.

منبع: Android Authority

نمایش بیشتر

مشاور سئو و طراحی سایت

سلام امید دندان نما هستم مشاور بازاریابی و متخصص طراحی سایت و سئو که در سال 81 وارد دنیای برنامه نویسی شدم و از سال 1386 وارد دنیای بازاریابی و مدرک لیسانس ارتباطات از روی علاقه رفتم گرفتم

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا