برترین های کسب و کارفناوری اطلاعات

آیا درخت گردو نر و ماده دارد?

گردو از درختان مثمر و از میوه های خشک به شمار می رود که در دسته خانواده خشکبار قرار می گیرد. مغز گردو از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و دارای خاصیت دارویی و درمانی زیادی است. به صورت یک پایه به همراه گلهای نر و ماده رشد می کند. دارای ارقام و واریته های مختلفی است که در بیشتر مناطق رشد می کند.

برای رشد نیاز به هرس در فصل خواب، آبیاری منظم، کود مناسب و نور خورشید دارد که ما در این مقاله بسته به رسالت خود به مراحل مختلف کاشت تا برداشت، انواع واریته ها، آفات و بیماری های به همراه خواص و نحوه برداشت میوه درخت گردو خواهیم پرداخت پس در ادامه مطلب در فروشگاه اینترنتی نهالستان ارغوان، همراه ما باشید.

مشخصات گیاهی کامل درخت گردو:

خرید نهال گردو که از درختان با ارزش به شمار می رود ؛ علاوه بر تولید میوه دلچسب با خواص بی نظیر جنبه زینتی نیز دارد و فضای سبز را پوشش می دهد، دارای ارقام و واریته های مختلفی است. میوه این گیاه ظاهری گرد و تخم مرغی شکل دارد که دارای یک پوسته رویی علفی است که به راحتی و به هنگام رسیدن از میوه گیاه جدا می شود که پس از آن پوسته سفت و سخت چوبی مانندی قرار دارد که این پوسته در برخی واریته ها کاغذی است طوریکه با فشار دست می شکند و در برخی واریته این پوسته کمی سخت است که به هنگام استفاده باید با چکش یا هر وسیله سنگین دیگری این پوسته را بشکنید که مغز گردو در داخل آن قرار دارد.

از گردو استفاده های مختلفی به ویژه برای تازه خوری، آجیل، کیک، شیرینی و … می کنند، جالب است بدانید که از پوسته علفی میوه این گیاه در رنگ آمیزی نیز استفاده می کنند. دارای برگهای بزرگ سبز رنگی است که شیارهای عمیقی نیز دارد، درختی پر شاخه و برگ به شمار می رود که زمان گلدهی آن در فصل بهار است و دارای ارقام زودرس و دیررس است. در بیشتر مناطق رشد و از رشد به نسبت آسانی برخوردار است، باردهی خوبی دارد و از تراز تجاری بالایی برخوردار است. ارتفاع درخت بالغ گردو به 30 متر هم می رسد.

گیاهی یک پایه به شمار می رود که دارای گلهای نر و ماده است که گل های نر آن به صورت آویخته و گل های ماده آن به صورت قائم بر روی شاخه گیاه ظاهر می شوند که گرده افشانی آن توسط باد و حشرات انجام می شود. از رشد آسان و مطلوبی برخوردار است. برای خرید نهال سالم و با اصالت می توانید از طریق سایت نهالستان ارغوان اقدام کنید.

انواع درخت گردو:

درخت گردو دارای ارقام و واریته های مختلفی است که مهمترین آنها عبارت اند از:

گردو چندلر:

گردو چندلر میوه ای گرد و کروی مانند دارد که دارای طعم دلچسبی است و از گرده افشانی خوبی برخوردار است طوریکه آن را یک درخت گرده افشان می نامند که برای تازه خوری و آجیل، تهیه کیک و شیرینی مناسب است و خواص بسیاری دارد. از باردهی بالایی برخوردار است که میوه آن به صورت منفرد و خوشه ای ظاهر می شود.

گردو فرنور:

گردو فرنور در اصل بومی کشور فرانسه است که نسبت به سرما مقاوم است به همین دلیل برای کاشت در مناطق سردسیر مناسب است و از رشد به نسبت آسانی نیز برخوردار است. دارای پوست و هسته مناسبی است. تراز تجاری بالایی دارد، میوه این گیاه ظاهری گرد و تخم مرغی شکل دارد و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است.

گردو خوشه ای:

گردو خوشه ای برای کاشت در مناطق سردسیر مناسب است که زمان برداشت آن در فصل پاییز است. از باردهی خوبی برخوردار است طوریکه میوه این گیاه به صورت خوشه ای ظاهر می شود و از ارزش تجاری بالایی برخوردار است، در بیشتر مناطق رشد می کند. میوه این گیاه ظاهری گرد و کروی مانند دارد که مغز آن طعم دلچسبی دارد که از آن استفاده های مختلفی می کنند.

گردو پیوندی تو سرخ:

گردو پیوندی تو سرخ همانطور که از نامش پیداست دارای مغزی به رنگ سرخ (قرمز روشن) است که طعم دلچسبی دارد و علاوه بر خوراکی بودن جنبه زینتی نیز دارد. در سایز متوسط رشد می کند که تراز تجاری بالایی دارد. دارای پوست کاغذی است. از ارقام دیرگلده به شمار می رود که در مناطق سردسیر رشد بهینه ای دارد.

گردو ژنوتیپ:

گردو ژنوتیپ از ارقام دیرگلده به شمار می رود که ظاهری گرد و کروی با پوست کاغذی دارد و از تراز تجاری بالایی برخوردار است. نسبت به سرما مقاوم است و از گردوهای زودبارور به شمار می رود که از سال اول باردهی خود را شروع می کند. گلدهی این گیاه در فصل بهار است.

شما عزیزان می توانید در کنار گردو از نهال بادام نیز استفاده کنید.

گردو کانادایی:

گردو کانادایی برای کاشت در مناطق سردسیر مناسب است که دارای مغز مرغوب و با کیفیتی است که از سال اول شروع به باردهی می کند. بومی مناطقی از کانادا است و در بیشتر مناطق رشد و از رشد آسانی برخوردار است، خواص بسیاری دارد و از باردهی خوبی برخوردار است.

گردو شیلی:

گردو شیلی از ارقام دیر گل محسوب می شود که مغز با کیفیتی به رنگ کهربایی دارد و دارای پوست نازک و کاغذی است. مغز این نوع گردو ظاهری بیضی مانند دارد. تراز تجاری بالایی دارد.

گردو بیلچک:

گردو بیلچک از ارقام زودبازده و در عین حال دیر گل محسوب می شود. بیش از 60 تا 70 درصد این میوه را مغز تشکیل می دهد که طعم دلچسبی دارد و دارای کاربرد گسترده ای است. تنه نیمه بلند و نیمه گسترده ای دارد.

گردو پاریزین:

گردو پاریزین ظاهری بیضی متمایل به مستطیل دارد، پوست نازک و در عین حال کاغذی دارد که با فشار دست سریع می شکند. رشد به نسبت کندی دارد. باردهی این گیاه از سال سوم شروع می شود. منشأ این گیاه کشور فرانسه است.

گردو پدرو:

گردو پدرو از ارقام پر طرفدار محسوب می شود که بیشترین شباهت را به گردو چندلر دارد که میوه آن کمی زودتر از گردو چندلر می رسد. دارای جثه کوتاهی است که نسبت به سرما مقاوم است و از باردهی خوبی برخوردار است.

گردو پکان:

گرد پکان ظاهر متفاوت و کشیده از سایر گردوها دارد که بومی آمریکا است و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است، مغز این نوع گردو به راحتی از پوسته گیاه جدا می شود، مغز بیشتری نسبت به سایر گردوها دارد و از طعم دلچسبی برخوردار است.

گردو پیوندی فرانکت:

گردو پیوندی فرانکت پوست نازک و با کیفیتی دارد که از باردهی خوبی برخوردار است. مغز سفید رنگی دارد که دارای عملکرد بالایی است و از ارقام منحصر به فرد کالیفرنیا به شمار می رود. ارزش غذایی بالایی دارد و در بیشتر مناطق رشد و نسبت به سرما مقاوم است.

گردو خوشه ای اسرائیلی:

گردو خوشه ای اسرائیلی از ارقام اصلاح شده و پر بازده به شمار می رود که میوه آن در انتهای شاخه به صورت خوشه ای ظاهر می شود که در هر خوشه آن بین 5 تا 25 میوه رشد می کند. در سایز متوسط رشد می شود و از باردهی بالایی برخوردار است که شاخ و برگ گسترده ای دارد. از ارقام زودبازده به شمار می رود.

گردو تویسرکان

گردو تویسرکان تراز تجاری بالایی دارد که تا 30 متر هم رشد می کند. قابلیت رشد در بیشتر مناطق و تپه ها را دارد. در ایران به عنوان بهترین درخت گردو و از ارقام صادراتی به شمار می رود.

گردو پیوندی لارا:

گردو پیوندی لارا از ارقام زود گلده به شمار می رود که در برابر تابستان های گرم مقاوم است و برای کاشت در مناطق سردسیر توصیه نمی شود، منشأ این نوع گردو کشور آمریکا است. باردهی خوبی دارد که نسبت به بیماری باکتریوز حساس است.

گردو دماوند:

گردو دماوند از گردوهای اصلی ایرانی محسوب می شود که همانطور که از نامش پیداست بومی دماوند است که رشد متوسطی دارد و دارای شاخه های باز و متراکمی است.

گردو جمال:

گردو جمال رشد متوسطی دارد که نسبت به سرمای زمستانه مقاومت متوسطی دارد. ظاهری کشیده دارد که مغز آن به رنگ کهربایی سفید است.

گردو سجنو:

گردو سجنو میوه درازی دارد که نسبت به سرما و یخبندان مقاوم است، پوست کاغذی و صافی دارد که دارای میوه خوشمزه ای است. تاجی گسترده و بزرگ دارد. در بیشتر مناطق ایران رشد می کند.

istockphoto.com

پراکنش جغرافیایی

درخت گردو از درختان بسیار با ارزش و از است که در بسیاری از نقاط جهان در از مرکز تا شرق اروپا و و شمال و مرکز ایران تا دامنهای هیمالیا و کشور چین و ژاپن و همچنین گونه‌هایی از آن در آمریکای شمالی و جنو بی به‌طور طبیعی می‌رویند و کاشته می‌شوند. تنها جنگل طبیعی باقی‌مانده از این محصول در دنیا هم‌اکنون در و در شرایط بسیار خوب موجود است.

، و از تولیدکنندگان عمدهٔ گردو هستند. ، و در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

ایران از نظر سطح زیر کشت گردو رتبه دوم جهان را در اختیار داشته اما از نظر میزان تولید گردو در جهان در رتبه سوم قرار دارد. در ایران گردو در بسیاری از شهرها با آب و هوای خنک و کوهستانی باغ‌های گردو وجود دارند. مهمترین استان‌های تولیدکننده گردو در کشور را کرمان، همدان، آذربایجانشرقی، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و کرمانشاه هستند.

گردوهایی که در نقاط گردو خیز ایران کاشته شده‌اند از گونه گردوی معمولی یا Juglans هستند. رقم‌های این گونه از نظر باغبانی هنوز کاملاً مشخص نشده‌اند. این گردوها در نقاط مختلف ایران با نام‌های گوناگون محلی نامیده می‌شوند. با وجود تفاوت‌های ظاهری، ممکن است برخی از انواع، رقم واحدی باشند ولی نام‌های گوناگون داشته باشند.

با این توصیف مهم‌ترین انواع گردو که در ایران کاشته می‌شوند عبارتند از: گردوی کاغذی، گردوی اقلید گردوی سنگی، گردوی اردهای سراب در آذربایجان شرقی، گردوی ماکویی، گردوی سوزنی، گردوی نوک کلاغی، گردوی ضیا آبادی، گردوی خوشه‌ای، سبزوار، گردوی آمیخته خراسان، گردوی بافت کرمان، گردوی مازندران، گردوی روستای داران در آذربایجان شرقی، گردوی شهمیرزاد، گردوی قزوین و طالقان، خوانسار، گردوی تسوج در آذربایجان، گردوی همدان، گردوی بوانات، گردوی وفس، وانشان و تویسرکان و سایر مناطق…

در سال ۲۰۱۹ تولید جهانی گردو برابر ۴٫۴ میلیون تن بوده‌است که ۵۶٪ از این مقدار متعلق به چین است. سایر تولیدکنندگان اصلی شامل آمریکا، ایران و ترکیه می‌باشند.

مقایسه روند تولید گردوی ایران با سایر کشورهای مختلف – این روند نشان می‌دهد از سال ۲۰۰۷ کشور چین با شیبی تند از سایر تولیدکنندگان فاصله گرفته‌است

درخت گردو در طول تابستان و زمستان نسبت به گرما و سرمای بیش از حد حساس است. در طول دوره خواب زمستانه، گردو می‌تواند سرمای ۱۱- درجه سانتی گراد را بدون خسارت جدی تحمل کند ولی پس از شروع رشد، سرمای ۲- تا ۳- درجه سانتی گراد موجب از بین رفتن برگها، شاخه‌ها و گل‌ها شده و در نتیجه محصول کاهش می‌یابد. به علاوه شاخ و برگ درختانی که تا اواخر پاییز به رشد خود ادامه می‌دهند در معرض خسارت سرما قرار می‌گیرد.

مقاومت ارقام مختلف گردو نسبت به سرما متفاوت است. دمای بالاتر از ۳۸ درجه سانتی گراد موجب پوست سبز و چروکیدگی مغز گردو می‌شود و گاهی اوقات نیز میوه‌ها پوک می‌شوند. در رطوبت نسبی کم و دمای بالاتر از ۴۰ درجه سانتی گراد، به گردو خسارت جدی وارد می‌شود. دمای پایین تابستان نیز مناسب نیست زیرا موجب می‌شود میوه‌ها به اندازه کافی پر نشود. هوای خنک در طی فصل رشد، برداشت محصول را به تأخیر انداخته و در نتیجه باغداران متضرر می‌شوند؛ بنابراین هوای خنک و فصل رشد کوتاه از عوامل محدودکننده پرورش گردو هستند.

گردو نیز مانند سایر میوه‌ها مناطق معتدله در زمستان به مقدار سرمای معینی نیاز دارد تا خواب آن برطرف شود که به این ترتیب در بهار رشد رویشی و گلدهی کافی خواهد داشت. در صورت عدم وجود سرمای کافی، بازشدن جوانه‌ها و گلدهی نامنظم شده و به تأخیر می‌افتد و این موجب کاهش محصول و خشک شدن سر شاخه‌ها می‌شود. ارقام مختلف گردو متفاوت است.

ترکیبات شیمیایی

دارای چند ، مقدر کمی ، و ویتامین‌های A ,B ,C ,D ,E می‌باشد. همچنین دارای مقدار کمی است (). برگ درخت گردو دارای ۳ درصد ، ، و اسانسی با بوی مخصوص و مقداری ، ، مواد چرب و مانند ، ، ، و همچنین است. پوسته گوشت دار میوه سبز گردو دارای و اسیدهای آلی مانند ، ، و است. عصاره برگ درخت گردو خاصیت کشی و کشی دارد. در ۱۰۰ گرم مغز گردو خام و خشک مواد زیر موجود است:

یک باغ کوچک گردو در مازندران

درخت این میوه بسیار بلند است و سخت آن از بهترین و معروف‌ترین چوب‌ها است. ارتفاع درخت گردو بین ۱۰ تا ۴۰ متر است. درخت گردو بیشتر به روش (، با T معکوس به دلیل وجود شیرآبه) تکثیر می‌شود. از پیوند زدن می‌توان برای اصلاح نژاد گردو نیز استفاده کرد. به این منظور قلمه ارقامی از گردو را که کیفیت بالاتری داشته یا به آفات مقاوم تر هستند روی پایه نژاد ضعیف تر قرار می‌دهند تا بدون نیاز به کشت درخت جدید، درخت بارور با نژاد مرغوب ایجاد شود.

دوران بلوغ درخت و آمار باردهی آن

دوران بلوغ درخت گردو رابطه مستقیم با نوع، ، آب و هوا و مکان رشد آن دارد. این دوره بین ۳ تا ۲۰ سال به طول می‌انجامد و سپس دوران بار دهی آغاز می‌گردد که در دهه پنجم و ششم عمر درخت به اوج خود می‌رسد. میانگین آماری محصول دهی درخت گردو از این قرار است: ۱۶ تا ۲۵ سالگی، بین ۷ تا ۱۰ کیلوگرم، ۲۶ تا ۳۵ سالگی، بین ۱۵ تا ۲۵ کیلوگرم، ۳۶ تا ۶۰ سالگی، بین ۲۲ تا ۴۵ کیلوگرم، ۶۱ تا ۸۰ سالگی، بین ۱۳ تا ۵۵ کیلوگرم و ۸۱ تا ۱۰۰ سالگی، بین ۱۳ تا ۳۲ کیلوگرم. (توضیح: مقدار کم: زمین نامناسب / مقدار زیاد: زمین حاصلخیز) میانگین سن باردهی درخت گردو در ایران، روی زمین خوب و حاصلخیز بین ۱۰ تا ۱۲ سال است.

درخت گردو در افسانه‌ها و باورهای عامیانه

بررسی برخی باورها نسبت به درختان از جمله درخت گردو بیانگر تلقی شخصیت‌پنداری نسبت به این درخت به ویژه نسبت به نوع کهن‌سال آن است؛ روایت است که در و در در برای کسانی که تازه ازدواج می‌کردند، برگ و شاخه‌های گردو را زیر پایشان می‌انداختند و بر این باور بودند که عروس و داماد از قید جادو و طلسم رها شده و خوشبخت زندگی خواهند کرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا