پزشکی

برای درد کتف به چه دکتری مراجعه کنیم

شانه یکی از مهم‌ترین مفاصل بدن است که با دامنه حرکتی بالای خود، انجام بسیاری از کارها را برای ما ممکن می‌کند. مفصل شانه به علت داشتن ساختار پیچیده، تعداد زیاد تاندون‌ها و عضلاتی که در تشکیل آن شرکت دارند، در معرض آسیب و صدمه ناشی از فعالیت‌های ورزشی و آسیب‌های ناشی از حرکات مکرر قرار دارد.

کتف درد یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه به پزشکان ارتوپد است. در بیشتر موارد آسیب به ساختارهای خود مفصل شانه علت ایجاد درد کتف است، اما در مواردی، بیماری‌های ستون فقرات و حتی بیماری‌های کبد، کیسه صفرا و قلب هم می‌توانند عامل کتف درد باشند. به همین دلیل، مراجعه به موقع به پزشک برای تشخیص زودهنگام این دسته از بیماری‌ها، ضرورت دارد.

توجه داشته باشید، در بسیاری از موارد می‌توان با درمان‌های خانگی کتف درد را درمان کرد، اما در برخی موارد، ممکن است نیاز به مصرف دارو، فیزیوتراپی و حتی جراحی وجود داشته باشد. پزشک با توجه به علت کتف درد و شدت آن، بهترین روش درمان را به شما پیشنهاد می‌کند. دلایل زیادی می‌توانند عامل ایجاد کتف درد باشند که در ادامه به برخی از این دلیل، علائم و روش‌های درمان آن‌ها اشاره می‌کنیم. همچنین اگر به دنبال پاسخ سوال قوز کمر یا کیفوز چیست؟  و به دنبال بهترین متخصص دیسک کمر در تهران هستید می توانید ما را در مقالات دیگر سایت دکتر بهامین عطار دنبال کنید.

علت درد شانه چیست؟

عوامل و شرایط متعددی می‌توانند در ایجاد درد شانه و کتف نقش داشته باشند. شایع‌ترین علت کتف درد، تاندونیت روتاتورکاف است. تاندونیت روتاتور کاف، به معنی التهاب در تاندون‌هایی است که وظیفه اتصال عضلات به استخوان‌ها را در مفصل شانه بر عهده دارند. یکی دیگر از علل شایع درد شانه، نشانگان گیرافتادگی شانه (سندروم ایمپینجمنت) است که در آن روتاتور کاف بین آکرومیوم (بخشی از استخوان کتف) و سر بازو گیر می‌کند.

 

گاهی اوقات درد شانه در نتیجه آسیب به محل دیگری در بدن شما، معمولاً گردن یا عضله دوسر ایجاد می‌شود. به این دسته از دردها، دردهای ارجاعی می‌گویند. درد ارجاعی معمولاً با حرکت دادن شانه بدتر نمی‌شود؛ از این نکته می‌توان برای افتراق دردهای ارجاعی با سایر علل کتف درد، کمک گرفت.
از علل دیگری که می‌توانند دلیل کتف درد شما باشند، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • آرتروز
  • پارگی و آسیب به غضروف مفصلی
  • پارگی روتاتورکاف (مجموعه‌ای متشکل از ۴ تاندونی که در تشکیل مفصل شانه نقش دارند)
  • آسیب به بورس مفصلی (بالشتک‌هایی که بین استخوان‌ها و عضلات قرار دارند)
  • التهاب تاندون‌ها
  • خارهای استخوانی (برآمدگی‌های استخوانی که در امتداد لبه‌های استخوان ایجاد می‌شوند)
  • گیر افتادن عصب در گردن یا شانه
  • شکستگی‌های استخوان‌های شانه یا بازو
  • فروزن شولدر یا شانه یخ زده؛ این بیماری بیشتر در مبتلایان به دیابت دیده می‌شود و می‌تواند باعث کتف درد و محدودیت در حرکات مفصل شانه شود.
  • دررفتگی مفصل شانه
  • آسیب ناشی از حرکات مکرر یا استفاده زیاد
  • آسیب نخاعی
  • حمله قلبی

همان‌طور که گفتیم در برخی از موارد، بیماری‌های کبدی و صفراوی هم می‌توانند باعث شانه درد شوند.


جهت دریافت نوبت از بهترین دکتر فوق تخصص زانو، با ما تماس بگیرید.


علائم کتف درد

همان‌طور که گفتیم، علل زیادی می‌توانند عامل کتف درد باشند که هرکدام از آن‌ها، علائم خاص خود را دارند. بر اساس علت درد شانه، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • احساس درد عمقی در مفصل شانه که ممکن است در پشت، جلو یا قسمت‌های فوقانی بازو احساس شود. در بسیاری از موارد، محل و نوع درد، با ساختار ایجادکننده درد مرتبط است.
  • کاهش دامنه حرکتی مفصل شانه و احساس درد در هنگام حرکت دادن دست‌ها و بازوها
  • ضعف مفصل شانه که می‌تواند به شکل دررفتگی مفصلی جزئی یا کامل خود را نشان دهد.
  • احساس گزگز و سوزن‌سوزن شدن؛ این علامت بیشتر با درگیری اعصاب گردنی مرتبط است تا آسیب به ساختارهای مفصل شانه
  • ناتوانی در حرکت دادن شانه که ممکن است در زمینه پارگی روتاتور کاف یا آسیب به اعصاب ایجاد شود.

اگر علائم کتف درد را دارید، باید برای ارزیابی و تشخیص علت ایجاد آن به پزشک ارتوپد مراجعه کنید. درمان و تشخیص زودهنگام می‌تواند از بسیاری از عوارض در آینده جلوگیری کند.

درمان کتف درد چه روش‌هایی دارد؟

درمان کتف درد به علت ایجاد آن و شدت درد بستگی دارد. با اینکه می‌توان در بسیاری از موارد با مراقبت‌های خانگی راهی برای درمان درد شانه پیدا کرد، اما در مواردی نیاز به فیزیوتراپی، کاردرمانی و حتی جراحی وجود دارد که این جراحی ها توسط دکتر جراح ارتوپد انجام می شود.

 

پزشک شما، همچنین ممکن است داروهایی مانند داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs)، یا کورتیکواستروئیدها را تجویز کند. کورتیکواستروئیدها داروهای ضدالتهابی قدرتمندی هستند و می‌توان آن‌ها را به شکل خوراکی مصرف یا به داخل مفصل شانه تزریق کرد.


مطالعه بیشتر: درمان نکروز استخوان ران


برخی از دردهای جزئی شانه را می‌توان در خانه درمان کرد. استفاده از کمپرس یخ به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، سه یا چهار بار در روز، به مدت چند روز، می‌تواند به کاهش درد و التهاب در مفصل شانه کمک کند. توجه کنید، از کیسه یخ استفاده کنید یا یخ را در حوله بپیچید، زیرا قرار دادن مستقیم یخ روی پوست، ممکن است باعث سرمازدگی و آسیب به پوست شود.

استراحت دادن به شانه برای چند روز قبل از بازگشت به فعالیت عادی و اجتناب از هر حرکتی که ممکن است باعث درد شود، می‌تواند مفید باشد. بهتر است برای چند روز از فعالیت‌هایی که باعث تشدید علائم در شما می‌شوند؛ دوری کنید.

سایر درمان‌های خانگی شامل استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی بدون نسخه برای کمک به کاهش درد و التهاب، و فشرده کردن ناحیه با بانداژ الاستیک برای کاهش تورم است.

بیشتر بیماران با این اقدامات بهبود پیدا می‌کنند، اما در مواردی، برای درمان شانه درد انجام عمل جراحی مفصل شانه ضروری است. دررفتگی‌های مکرر، برخی از انواع پارگی‌های روتاتور کاف، جراحی تعویض مفصل شانه و آرتروسکوپی برای ترمیم ساختارهای آسیب‌دیده و برداشتن بافت اسکار، از علل انجام انواع جراحی شانه است.

چه زمانی درد شانه خطرناک است و باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد شانه با مشکل در تنفس یا درد قفسه سینه همراه باشد، می‌تواند نشانه‌ای از حمله قلبی باشد. در صورت وجود این علائم، باید فوراً با اورژانس تماس بگیرید. همچنین در صورتی که دلیل درد شانه ناشی از آسیب و وارد شدن تروما باشد، باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.
از دیگری مواردی، که در صورت وجود آن‌ها، باید فوراً به پزشک مراجعه کرد، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • درد شدید
  • تورم ناگهانی
  • درد و ناتوانی در حرکت دادن مفصل
  • تغییر شکل مفصل شانه

علائم التهاب مانند گرمی، قرمزی و تورم مفصل شانه، از نشانه‌های خطرناک کتف درد هستند که باید به آن‌ها توجه کرد.


بیشتر بخوانید: درمان گودی کمر


پیشگیری از درد کتف

جهت پیشگیری از کتف درد کارهای زیر را انجام دهید:

  • تمرینات ساده شانه می‌تواند به کشش و تقویت عضلات و تاندون‌های روتاتور کاف و پیشگیری از کتف درد کمک کند. یک فیزیوتراپ یا کار درمانگر می‌تواند به شما تمرینات مناسب، و نحوه درست انجام آن‌ها را آموزش دهد.
  • اگر قبلاً مشکلات شانه داشته‌اید، برای جلوگیری از آسیب‌های بعدی، به مدت ۱۵ دقیقه بعد از ورزش کردن، از یخ استفاده کنید.
  • پس از ابتلا به بورسیت یا تاندونیت، انجام برخی تمرینات ساده، می‌تواند در حفظ دامنه حرکتی مفصل شانه و پیشگیری از ابتلا به فروزن شولدر، کمک کننده باشد.

کتف درد عصبی چیست؟

هنگامی که با یک موقعیت استرس‌زا روبه‌رو می‌شوید، در اثر ترشح هورمون‌ها، عضلات نواحی مختلف بدن، منقبض می‌شوند. این اتفاق یک پاسخ طبیعی در نتیجه مواجه شدن با خطر و موقعیت‌های استرس‌زا است. با این حال، مواجه زیاد با این چنین موقعیت‌هایی، می‌تواند باعث درد و اسپاسم در عضلات برخی از قسمت‌های بدن، از جمله گردن و شانه شود. ممکن است در کنار درد شانه، علائمی مانند ضربان قلب بالا را هم تجربه کنید.

جمع‌بندی

مفصل شانه، بسیار پیچیده است و نقش مهمی در فعالیت‌های روزانه ما دارد. به علت استفاده زیاد، این مفصل در معرض آسیب و درگیری در زمینه بیماری‌های مختلف قرار دارد. با اینکه در اغلب موارد علل مکانیکی باعث درد در مفصل شانه می‌شوند و می‌توان با درمان‌های خانگی تا حد زیادی آن‌ها را برطرف کرد، اما همیشه باید برای بررسی علل جدی‌تر و تشخیص به موقع آن‌ها به بهترین جراح شانه در تهران مراجعه کرد.

در برخی موارد مانند درد پس از وارد شدن آسیب به مفصل شانه، یا کتف درد همراه با درد قفسه سینه یا تنگی نفس، مراجعه به اورژانس الزامی است. در کنار علل ساختاری، گاهی درد شانه در نتیجه عصبی بودن و استرس شدید ایجاد می‌شود که به آن کتف درد عصبی می‌گویند. این دسته از کتف دردها اغلب با علائم دیگر استرس مانند ضربان قلب بالا و افزایش تعداد تنفس همراه هستند. علت ایجاد این دسته از کتف دردها، تأثیرات هورمون‌ها در مواجهه با استرس است و هیچ علت ساختاری برای آن‌ها وجود ندارد.






0/5


(0 دیدگاه)

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا