پزشکی

برای دیسک کمر چی خوبه بخوریم

در صورتی که کمر درد ناشی از التهاب باشد، غذایی که می‌خورید در بهتر یا بدتر کردن شرایط بسیار موثر خواهد بود. ثابت شده است که بسیاری از غذاها باعث کاهش التهاب می‌شوند ، در حالی که برخی دیگر التهاب را افزایش می‌دهند. رژیم‌های غذایی پر قند و حاوی غذاهای چرب نیز خطر چاقی را افزایش می‌دهند که این نیز در ایجاد یا افزایش کمر درد موثر است. عضلات پایین کمر و شکم پایه‌ای برای پشتیبانی ستون فقرات ایجاد کرده و بدن را به صورت قائم نگه می‌دارند. هدف عضلات پایین کمر و شکم این است که با همکاری یکدیگر پشتوانه‌ای برای بالاتنه و تراز قرار گرفتن ستون فقرات باشند. در صورتی که این عضلات مواد مغذی لازم را دریافت نکنند ، ممکن است توانایی ترمیم در ان‌ها ضعیف شده و در عین حال، مدت زمان لازم برای بهبود از جراحات نیز برای این عضلات ممکن است افزایش یابد. برای سالم نگه داشتن کمر و کاهش درد و ناراحتی ، لازم است از رژیم غذایی متعادلی که حاوی مقادیر مناسبی پروتئین ، کربوهیدرات و چربی است پیروی کنید. مصرف آب کافی نیز مهم است. اما فراموش نکنید که رژیم غذایی به تنهایی جوابگوی کمر درد نیست. ورزش ، وضعیت بدنی درست ، موقعیت بدنی خوب در هنگام خواب و در صورت لزوم درمان‌های پزشکی هر یک در این میان به اندازه خود نقش دارند.

راه‌های زیادی برای پیشگیری از بروز کمر درد وجود دارد. اما اگر دچار کمر درد شدید و طولانی مدت شده‌اید می‌توانید با مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی و توانبخشی امید بهترین و جدیدترین درمان‌ها را تحت نظر متخصصین با تجربه دریافت کنید. متخصصین این کلینیک بعد از معاینه دقیق بیمار و انجام عکسبرداری‌های لازم برنامه درمانی با رویکرد پلکانی را تجویز خواهند کرد. درمان از روش‌های ساده مانند استراحت، کمربند طبی و ورزش  آغاز می‌شود. در صورت لزوم درمان‌های پیچیده‌تر مانند لیزرتراپی، شاک‌ویو،اولتراسوند و انواع تزریق از جمله اوزون تراپی تجویز خواهند شد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن‌های02188801800 و 09107803155 تماس حاصل فرمایید.

 

فهرست مطالب

  • 1 تقویت سیستم ایمنی با تغذیه مناسب
  • 2 چه غذاهایی باعث تشدید التهاب و کمر درد می‌شوند؟
  • 3 چه غذاهایی برای کم کردن التهاب منجر به کمر درد مناسب هستند؟
  • 4 استخوان‌های خود را محکم نگه دارید
  • 5 آب 
  • 6 محدود کردن مصرف کافئین
  • 7 اهمیت تنوع غذایی

تقویت سیستم ایمنی با تغذیه مناسب


رژیم غذایی می‌تواند با فعال و غیر فعال کردن سیستم ایمنی بدن در مواقع مناسب به شما کمک کند. با این وجود رژیم غذایی ضعیف می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تغییر داده و باعث شود به طور غیر طبیعی عمل کرده و ممکن است باعث درجات خفیفی از التهاب مداوم شود.

  کفش طبی مناسب کمردرد: راه های انتخاب کفش طبی برای درمان درد کمر

در حقیقت ، برخی مطالعات نشان داده‌اند که سیستم ایمنی بدن به همان شکل که به عفونت باکتریایی پاسخ می‌دهد ، به رژیم غذایی ناسالم نیز واکنش نشان می‌دهد. اینکه چگونه یک رژیم غذایی سالم مستقیما به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند ، کاملاً مشخص نیست. با این حال ، برخی شواهد نشان می‌دهند که کمبود ریز مغذی‌های مختلف – مانند روی ، سلنیوم ، آهن ، اسید فولیک و ویتامین‌های A ، B6 ، C و E – ممکن است عملکرد سیستم ایمنی بدن را تغییر دهد.

بهترین رژیم غذایی برای کمک به سیستم ایمنی بدن و در نتیجه کمک به کاهش التهاب مزمن ، حذف یا کاهش مصرف غذاهایی که موجب التهاب می‌شوند و استفاده بیشتر از غذاهای ضد التهابی است.

چه غذاهایی باعث تشدید التهاب و کمر درد می‌شوند؟


میزان قابل توجهی از کمر درد نتیجه مستقیم التهاب است. دلایل التهاب متفاوت هستند. التهاب غالباً یک واکنش دفاعی بدن در برابر عفونت یا برخی مواد خارجی است. با این حال ، این واکنش دفاعی ممکن است مزمن شده و حتی بدون وجود عفونت یا هر علت فوری دیگری تحریک و برانگیخته شود. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که بعضی از غذاها موجب التهاب می‌شوند. به عنوان مثال ، غذاهایی که پر از چربی‌های ترانس ، چربی‌های اشباع شده ، قند و آرد سفید هستند از طریق یک سری فرآیندهای بیوشیمیایی و هورمونی پیچیده می‌توانند باعث ایجاد التهاب شوند. در نتیجه ، اگر از کمر درد مداوم رنج می برید ، عاقلانه است که مصرف غذاهایی که موجب التهاب می‌شوند را کاهش دهید. غذاهایی که لازم است مصرف آن‌ها را کاهش دهید عبارتند از:

  • گوشت قرمز
  • غذاهای بسیار فرآوری شده و غذاهایی که به آن‌ها قند اضافه شده است
  • نان ، ماکارونی و برنج سفید ( بدون سبوس)
  • لبنیات پر چرب
  • نوشیدنی‌ها و میان وعده‌های شیرین
  • غذاهای سرخ شده

چه غذاهایی برای کم کردن التهاب منجر به کمر درد مناسب هستند؟


هیچ رژیم غذایی به تنهایی پاسخی برای درمان کمر درد مزمن نیست. اما با کاهش مصرف غذاهای التهاب‌آور و خوردن غذاهایی که برای مقابله و حتی کاهش التهاب مفیدند ، مطمئناً به سلامتی بدن و کمر خود کمک خواهید کرد. بهترین غذاها برای مقابله با التهاب ، غذاهایی هستند که حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان ، پروتئین بدون چربی و چربی‌های اشباع نشده هستند. غذاهایی که این خصوصیات را دارند غالباً در رژیم غذایی مدیترانه‌ای یافت می‌شوند  که شامل مقدار زیادی ماهی ، سبزیجات خام ، میوه ، غلات کامل و روغن زیتون است.

  • سعی کنید هر هفته دو یا سه وعده ماهی‌های غنی از امگا 3 بخورید. ماهی تن و ماهی سالمون هر دو منابع خوبی از امگا 3 هستند.
  • لوبیا (به عنوان مثال لوبیا قرمز) ، حبوبات ، غلات ، دانه‌ها و آجیل همه باید بخشی از غذای مصرفی روزانه شما باشند.
  • گوشت سفید ( گوشت مرغ) و تخم مرغ را می‌توان هر روز مصرف کرد. شما می‌توانید مرغ را با پوست بپزید ، اما قبل از خوردن آن را جدا کنید.
  ورزش برای تسکین درد سیاتیک: تمرینات، حرکات اصلاحی و کششی

رژیم‌های غذایی‌ از این دست نه تنها در محدود کردن التهاب موثرند بلکه به کاهش وزن نیز کمک می‌کنند  که این نیز به نوبه خود می‌تواند به کاهش کمر درد کمک کند.

استخوانهای خود را محکم نگه دارید


 پوکی استخوان در واقع ضعیف شدن استخوان‌هاست ، که از اوائل دهه سوم زندگی شروع می‌شود. این وضعیت بر مهره‌های ستون فقرات اثر گذاشته و منجر به مشکلاتی برای کمر می‌شود. در دوران جوانی ، حتما لازم است به اندازه کافی کلسیم در بدن خود ذخیره کنید تا بروز پوکی استخوان را به تأخیر بیاندازید. همچنین با مصرف میزان کافی کلسیم (حتی در دوران میانسالی و سالخوردگی) می‌توانید روند پوکی استخوان را کند نمایید. به خانم‌ها توصیه می‌شود روزانه 1200 تا 1500 میلی گرم کلسیم مصرف کنند. مردان باید 800 تا 1000 میلی گرم کلسیم مصرف کنند. منابع شناخته شده و معروف کلسیم شامل شیر و سایر محصولات لبنی غنی شده با کلسیم، به عنوان مثال ماست، نان سبوس‌دار و شیر سویا هستند. خوشبختانه ، مکمل‌های کلسیم زیادی وجود دارند که با مصرف آن‌ها می‌توانید مطمئن شوید روزانه به اندازه کافی کلسیم دریافت می‌کنید ، اما همیشه بهتر است کلسیم را از غذاهای مناسب و سالم دریافت کنید. همچنین لازم به یادآوری است که بدن هر بار فقط می‌تواند حدود 600 میلی‌گرم کلسیم جذب کند.

آب 


آب رسانی مناسب به بدن همانطور که تقریباً برای هر فرایندی که بدن انجام می‌دهد مهم است برای سلامتی کمر نیز مهم است. بین مهره‌های ستون فقرات بالشتک‌های وجود دارند که به آن‌ها دیسک گفته می‌شود. از جمله مواد تشکیل دهنده این دیسک‌ها ماده ژله مانندی است که 90٪ آن آب است. وجود میزان معینی مایع در بدن ، می‌تواند به عملکرد درست دیسک‌ها و این ژل کمک کند. با این حال ، نوشیدن مقادیر زیاد آب به خودی خود دیسک‌های آسیب دیده را ترمیم نکرده  و برای درمان کمر دردی که احتمال می‌دهید به نحوی با مشکلات دیسک مرتبط است باید به پزشک مراجعه کنید. اگر فکر می‌کنید لازم است رژیم غذایی خود را تغییر دهید ، توصیه می‌کنیم با یک فرد متخصص مانند یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا بهترین راه حل را به شما پیشنهاد کند. تغییرات زیادی می‌توان در سبک زندگی ایجاد کرد که می‌توانند به کاهش کمر درد کمک کنندو با یادگیری آن‌ها ممکن است دیگر با کمر درد از خواب بیدار نشوید.

  اطلاعات و باورهای غلط در مورد گرفتگی رگ سیاتیک

محدود کردن مصرف کافئین


کافئین موجب کم آب شدن بدن می‌شود و ممکن است التهاب را افزایش دهد. سعی کنید روزانه بیش از یک فنجان قهوه مصرف نکنید یا در صورت امکان مصرف قهوه را کاملاً متوقف کنید.

اگرچه خود کافئین باعث کمر درد می‌شود ، اما قطع مصرف کافئین به طور موقت شرایط را حتی بدتر هم می‌کند.

در حالی که قطع کردن مصرف کافئین ممکن است در ابتدا درد را بدتر کند، اما نهایتا وقتی نوشیدن قهوه را متوقف کنید، درد هم برطرف خواهد شد.

بسیاری از افراد از قهوه و کافئین به عنوان راهکاری برای رفع خستگی و ادامه کار خود استفاده می‌کنند ، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‎‌دهند این محرک می‌تواند باعث افزایش سطح استرس و نیز سطح هورمون‌های استرس در بدن شود.

وقتی دچار استرس شوید، بدن هورمونی به نام کورتیزول آزاد می‌کند. اما بدن نمی‌تواند دائما سطح کورتیزول را بالا نگه دارد  و هنگامی که بالاخره سطح کورتیزول پایین بیاید ، مقابله با استرس برای بدن دشوارتر می‌شود.

اهمیت تنوع غذایی


برای استفاده از غذاهای ضد التهابی، نباید فقط چند مورد دلخواه خود را انتخاب کنید، زیرا با این کار ممکن است دریافت برخی مواد مغذی حیاتی که سیستم ایمنی بدن به آن نیاز دارد را از دست بدهید.

درعوض ، سعی کنید از غذاهای ضد التهابی متنوع استفاده کنید. به عنوان مثال ، وعده‌های غذایی معمولی خود را به این شکل تقسیم کنید:

  • نیمی از بشقاب شما باید با غلات سبوس‌دار مانند نان سبوس‌دار ، ماکارونی سبوس‌دار و برنج قهوه‌ای به همراه پروتئین‌های سالمی مانند ماهی ، مرغ ، لوبیا و آجیل پر شود.
  • نیمی دیگر باید بیشتر حاوی سبزیجات و در کنار آن میوه‌ها باشد.
  • همیشه از روغن‌های سالم مانند روغن زیتون و کانولا به جای کره یا سایر طعم دهنده‌ها استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که لازم است رژیم غذایی خود را برای همیشه تغییر دهید تا برایتان موثر باشد.

تاثیر رژیم غذایی مثل یک قرص فوری نیست ، اما پتانسیل بالایی برای کمک به مدیریت و حتی جلوگیری از التهاب دارد که می‌تواند به تسکین دردهای مزمن کمک کند.


 

  این مقاله صرفا جهت اطلاعات شما می‌باشد و درمان قطعی با این روش‌ها ثابت نشده است.

بیرون زدگی دیسک کمر می‌تواند بسیار دردناک باشد و ممکن است به طور قابل توجهی حرکات شما را تحت تاثیر قرار داده و در آن‌ها اختلال ایجاد کند. بیرون زدگی دیسک یک مشکل در پشت بدن است و زمانی رخ می‌دهد که یکی از دیسک‌های اسفنجی که ستون فقرات را حمایت می‌کند، شکسته می‌شود یا دچار بیرون زدگی می‌گردد. این وضعیت همچنین به عنوان فتق یا لغزیدن دیسک نیز شناخته شده است. در حالی که بیرون زدگی دیسک ممکن است در هر بخشی از ستون فقرات مانند گردن اتفاق بیفتد، اما در قسمت پشت بدن بیشتر شایع است.


نقش رژیم غذایی سالم :

شما می‌توانید با پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم عوارض ناشی از بیرون زدگی دیسک را کاهش دهید؛ اگر در رژیم غذایی از غذاهای سالم و مکمل‌هایی که برای بافت‌های بدن مفید هستند، استفاده کنید، این عمل می‌تواند روند بهبودی شما را افزایش دهد و از صدمات بیشتر جلوگیری نماید. 

برای دستیابی به بهترین نتایج، منابع زیر را در برنامه رژیم غذایی فعلی خود قرار دهید:

منیزیم یک ماده معدنی اساسی در ساختار ماتریس استخوان است و همچنین برای بیش از 300 واکنش بیوشیمیایی در بدن مورد نیاز است. در صورت افت سطح منیزیم خون ، منیزیم از استخوان ها خارج می شود. کمبود منیزیم رایج است و مکمل می تواند در حفظ تراکم استخوان و جلوگیری از مشکلات پشتی. این ماده مغذی همچنین به آرامش و انقباض عضلات کمک می کند، و این باعث می شود عضلات تقویت کننده ستون فقرات ضروری باشد. منیزیم در سبزیجات دارای برگ سبز، ماهی، لوبیا، دانه، آجیل، غلات کامل، ماست، آووکادو، موز و شکلات تیره (70٪ کاکائو یا بالاتر) یافت می شود.

ویتامین D3 بدن را در جذب کلسیم ، که برای رشد استخوانهای قوی و سالم بسیار مهم است، کمک می کند. با وجود ویتامین D کافی، استخوان ها می توانند نازک، شکننده یا شکننده شوند. کمبود ویتامین D شایع است. آزمایش خون که توسط متخصص بهداشت و درمان شما قابل سفارش است. ویتامین D به طور طبیعی فقط در چند ماده غذایی از جمله ماهی های چرب (ماهی قزل آلا) ، جگر (یا روغن کبد کبد) و زرده تخم مرغ یافت می شود .در ایالات متحده آمریکا شیر و برخی از غلات، آب میوه و نان با ویتامین D. غنی شده است. از طریق مکمل های غذایی و زمان سپری شده در آفتاب نیز می توان به دست آورد.

مواد غذایی که به روند بهبودی ستون فقرات شما کمک می‌کند


با استفاده از مواد غذایی زیر به روند بهبود ستون فقرات خود در سطح سلولی کمک نمایید:

  • نرم تنان صدف دار: میگو، میگوی بزرگ آب شیرین و صدف
  • سبزیجات سبز تیره رنگ: کلم بروکلی (نوعی کلم)، اسفناج، کولارد (از خانواده‌ی کلم و شبیه کلم بروکلی)، مارچوبه
  • میوه‌ها و سبزیجات قرمز: فلفل قرمز، چغندر، گوجه فرنگی خام یا بخارپز، انواع توت‌های تیره مانند توت سیاه و زغال اخته
  • محصولات خانواده‌ی سویا: شیر سویا، پنیر سویا
  • زیتون سیاه
  • پیاز قرمز و سیب (این دو به طور طبیعی دارای مقادیر بالایی از ماده‌ای به نام کرسیتین هستند که دارای خواص ضد التهابی طبیعی است)
  • دانه‌های کتان، دانه چیا
  • حبوبات: لوبیا، سویا و غیره
  • ماهی‌های چرب آب سرد: آنچوی، شاه ماهی، ساردین، ماهی قزل آلا و ماهی خال مخالی
  • کدو مسمای زمستانی
  • روغن زیتون
  • میوه‌ها، آجیل‌ها مانند بادام، فندق، گردو و دانه کنجد، سبزیجات و غلات

این مواد غذایی فوق العاده که برای بیرون زدگی دیسک بسیار مفید هستند را می‌توان به آسانی از هر فروشگاه مواد غذایی یا میوه و سبزی فروشی تهیه کرد. این مواد غذایی خوشمزه هستند و مواد مغذی با خاصیت شفابخشی را به بدن شما می‌رسانند! 

در هنگام بیرون زدگی دیسک ستون فقرات، یک رژیم غذایی غنی از کلسیم یک رژیم غذایی سالم برای استخوان‌های شما محسوب می‌شود.

استخوان‌های خود را با مواد غذایی مانند موارد زیر تقویت کنید:

  • شیر
  • ماست کم چرب
  • انواع پنیر مانند چدار و پارمسان
  • انجیر و زردآلو
  • سویا، تخم مرغ

اسیدهای چرب امگا 3


اسیدهای چرب امگا 3 دارای خواص کلاژن سازی هستند و توسط بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند تا از ایجاد آسیب به غضروف و دیسک‌ها در اثر التهاب جلوگیری کنند و موجب ترمیم صدمات وارد شده به دیسک شوند.

محصولات حاوی سویا


سویا-

محصولات حاوی سویا دارای مقادیر بالایی از جنیستین هستند. اعتقاد بر این است که جنیستین مسئول تولید کلاژن می‌باشد و همچنین فعالیت هر آنزیم طبیعی که موجب کاهش تولید کلاژن می‌شود را متوقف می‌کند.

فیبر


آنتی اکسیدان_ها و فیبر-

این مواد مغذی را در رژیم غذایی خود قرار دهید زیرا با گنجاندن فیبر در رژیم غذایی روزانه، کمک بزرگی به سیستم گوارش خود کرده‌اید. فیبر، روند گوارش و هضم غذا را متعادل می‌کند و مانع از ایجاد هر گونه فشار ناشی از افزایش حجم معده (شکم) روی دیسک‌ها می‌شود. همچنین مصرف فیبر ستون فقرات را در سطح سلولی بهبود می‌بخشد.

پروتئین‌ها


پروتئین

پروتئین‌هایی که از هیدرولیز شدن کلاژن ژلاتین به دست می‌آیند بسیار مفید هستند، زیرا این پروتئین‌ها می‌توانند دقیقاً آن دسته از اسید آمینه‌های مورد نیاز برای ترمیم ساختار تشکیل دهنده‌ی دیسک را تامین کنند. متأسفانه، بسیاری از افراد دقیقاً بر خلاف آن چه که برایشان مفید است را مصرف می‌کنند. به دلیل رواج پیدا کردن رژیم‌های غذایی “بدون چربی”، بسیاری از افراد از چربی‌ها اجتناب می‌کنند، در حالی که در واقع فقط می‌بایست از چربی‌های ترانس در رژیم غذایی خود استفاده نکنند. چربی‌های اشباع شده و با کیفیت بسیار سالم هستند و موادی ضروری برای سلامتی بدن به شمار می‌آیند. بدتر از همه این که، افرادی که از این نوع رژیم غذایی پیروی می‌کنند اغلب معتقدند که سالم هستند و بنابراین متقاعد کردن آن‌ها بسیار سخت است. همچنین بسیاری از پروتئین‌هایی که اکثر افراد استفاده می‌کنند دارای کیفیت بسیار پایینی هستند و حاوی هورمون‌ها و آنتی بیوتیک‌ها می‌باشند. برای دریافت پروتئین با کیفیت بالا، افراد باید حداقل تئوری مصرف غذای طبیعی و انواع گوشت‌ها را بپذیرند. مواد غذایی که از حیواناتی به دست آمده که در مراتع پرورش یافته‌اند و از علف، مواد ارگانیک و طبیعی استفاده کرده‌اند، همیشه بهترین راه است.

رژیم غذایی آبگوشت استخوان


رساندن مواد مغذی مورد نیاز به بدن، اولین قدم برای ایجاد روند بهبود خود به خود مشکل بیرون زدگی دیسک یا برآمدگی دیسک است. برای انجام این کار، باید یک رژیم غذایی حاوی کلاژن را دنبال کنید که موجب بهبود روند ترمیم دیسک‌ها یا بافت‌های آسیب دیده می‌گردد. کلاژن در پروتئین‌های آبگوشت استخوان یا مایع آن یافت می‌شود.

رژیم غذایی حاوی کلاژن به معنای مصرف منظم آبگوشت استخوان است. آبگوشت استخوان را می‌توانید از فروشگاه‌ها خریداری کنید. مصرف آبگوشت یخ زده بهتر است و به عنوان یک شرط مطلق برای بهبود دیسک، مصرف دو وعده از آبگوشت استخوان در روز ضروری است. به عنوان یکی از درمان‌های خانگی، شما می‌توانید جوجه، هویج، پیاز و سایر مواد را با آبگوشت استخوان ترکیب کنید و این به شما کمک می‌کند بدون هیچ مشکلی کلاژن را مصرف نمایید.

آبگوشت مواد مغذی لازم را برای بدن فراهم می‌کند و به تدریج سبب کاهش و از بین بردن درد در پشت، سفتی گردن و سایر مشکلات ناشی از بیرون زدگی دیسک می‌شود.

روغن ماهی


روغن ماهی

با استفاده از روغن ماهی بدون انجام عمل جراحی می‌توان بیرون زدگی دیسک را درمان کرد. این درمان خانگی بر اساس خواص و قابلیت‌های ضدالتهابی روغن ماهی می‌تواند درمانی موثر باشد. ثابت شده است که روغن ماهی برای کاهش التهاب و درد ناشی از دیسک دژنراتیو بسیار موثر می‌باشد.

آب آشامیدنی سالم


همیشه به میزان کافی آب مصرف کنید. بسیار مهم است که آب مورد نیاز بدن را برای فرآیند هیدراتاسیون در طول دوره‌ی درمان دیسک‌های دژنراتیو تامین کنید. در حالت ایده آل، 8 تا 10 اونس لیوان آب آشامیدنی سالم در روز بنوشید.

ویتامین د


بدن شما به ویتامین د جهت جذب کلسیم نیاز دارد، بنابراین در صورت تایید پزشک، مصرف مقادیری از ویتامین د را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

گلوکوزامین سولفات


این ماده‌ی مغذی به طور طبیعی در بدن یافت می‌شود و برای ترمیم و نگهداری کلاژن که جزء اصلی دیسک‌ها می‌باشد، مهم است. بدن گلوکوزامین سولفات را برای ایجاد مواد شیمیایی که در ترمیم غضروف، رباط‌ها، تاندون‌ها و مایع سینوویال دخیل هستند، احتیاج دارد. مایع سینوویال مفاصل نخاع را دربر گرفته است و به طور طبیعی در بدن ایجاد می‌شود.

رژیم غذایی ضدالتهابی برای بیرون زدگی دیسک


رژیم غذایی ضدالتهابی برای بیرون زدگی دیسک کمک می‌کند تا بدن قوی شود. این رژیم غذایی خطر بیرون زدگی دیسک و همچنین سایر اختلالات ستون فقرات و مفاصل را کاهش می‌دهد. رژیم غذایی ضدالتهابی همچنین می‌تواند وزن شما را مدیریت کند و قادر به کاهش سایش و فرسایش ساختار نخاعی است. غذاهای ایجاد کننده‌ی التهاب که باید از مصرف آن‌ها اجتناب کنید عبارتند از:

  • کلیه فست فود ها و غذاهای سرخ شده
  • سعی کنید تا حد امکان از مصرف گوشت گاو یا گوشت خوک در رژیم غذایی خود بپرهیزید. به جای این نوع گوشت‌ها می‌توانید از مواد غذایی حاوی پروتئین‌های سبک و در عین حال سالم مانند ماهی، بوقلمون یا مرغ بدون پوست، آجیل، حبوبات و لوبیا استفاده نمایید.
  • کلیه میان وعده‌ها و نوشیدنی‌های حاوی شکر
  • کلیه‌ی غذاهای فرآوری شده
  • سعی کنید تقریباً از مصرف هر نوع ماده‌ی غذایی که روی بیرون زدگی دیسک تاثیر منفی دارد اجتناب کنید: آرد سفید، برنج سفید، نان سفید، پاستای سفید و البته شکر سفید.
  • از مصرف محصولات لبنیاتی با درصد چربی بالا در رژیم غذایی اجتناب شود. شیر، ماست و پنیر کم چرب یا بدون چربی جایگزین‌های مناسبی هستند.
  • روغن‌های نسبتاً هیدروژنه
  • هر نوع کافئین

شروع یک رژیم غذایی جدید و سالم می‌تواند چالش برانگیز باشد! با ایجاد تغییرات شدید و ناگهانی در رژیم غذایی، ناامید و خسته خواهید شد. سعی کنید گام‌های کوچک را به آرامی و مرحله به مرحله در جهت بهبود عادات غذایی خود با حذف مصرف مواد غذایی التهابی توصیه شده برای درمان بیرون زدگی دیسک بردارید. این روند ممکن است به افزایش شانس شما برای ایجاد یک رژیم غذایی مخصوص درمان بیرون زدگی دیسک و سلامت ستون فقرات کمک نماید.


دیسک گردن یا کمر، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ستون فقرات به‌حساب می‌آید. این بیماری با دردهایی در ناحیه موردنظر و احساس سوزن سوزن شدن همراه است که این دردها به اندام‌های مرتبط نیز سرایت می‌کند. مثلاً درد در دیسک گردن به دست‌ها و در دیسک کمر به پاها نیز منتقل می‌شود. طبق نظر متخصصان، تغذیه مناسب می‌تواند علائم این بیماری را کمتر کند. در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن بپردازیم؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نقش تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردنمعرفی تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن

همان‌طور که گفتیم انتخاب غذای مناسب می‌تواند نقش مؤثری در بهبود شرایط و دردهای ناحیه کمر و گردن داشته باشد، اما از کجا بدانیم که غذایی که انتخاب می‌کنیم برای کمر مفید است یا خیر؟ باید بدانید برخی از خوراکی‌ها می‌توانند به‌صورت چشمگیری دردها و علائم شما را بیشتر کنند. در ادامه قصد داریم تمامی خوراکی‌های مفید و مضر را توسط جراح مغز و اعصاب پیشنهاد میشود به شما معرفی کنیم که به‌واسطه آن، تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن خود را انتخاب کنید.

پروتئین گیاهی، انتخابی هوشمندانه

بدن می‌تواند متناسب با مصرف مواد گیاهی حاوی پروتئین، مواد موردنیاز خود را از آن دریافت کند. یکی از موادی که نیاز روزانه بدن محسوب می‌شود، پروتئین است. بهتر است برای تأمین پروتئین موردنیاز خود از گیاهان حاوی این ماده استفاده کنید. پروتئین‌های حیوانی می‌توانند ریسک ابتلا به التهاب را در شما افزایش دهند. طبق نظر پزشکان، افزایش التهاب احتمال بیرون‌زدگی دیسک را بیشتر می‌کند. پروتئین‌های گیاهی در موادی مثل دانه چیا، حبوبات و قارچ موجود است. این مواد غذایی علاوه بر تأمین پروتئین موردنیاز شما، مواد مغذی دیگری نیز دارند که به‌واسطه آن، بدن را تقویت می‌کنند. پس اولین انتخاب برای قرار دادن در لیست تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن، پروتئین گیاهی است.

سبزیجات، محافظ قدرتمند بدن

همه ما در همه حال نکاتی از خواص سبزیجات به گوشمان خورده است. سبزیجات برای سالم نگه‌داشتن بدن و درمان اغلب بیماری‌ها می‌توانند به‌عنوان مکمل مورداستفاده قرار گیرند. علاوه بر حفظ سلامت بدن، برخی از سبزی‌ها می‌توانند به‌صورت اختصاصی به درمان دیسک کمر کمک کنند. روش درمان این سبزیجات با کاهش التهاب همراه است. سبزی‌هایی که این خاصیت را دارند در دسته کلم‌ها قرار می‌گیرند که شامل کلم پیچ، گل‌کلم و کلم بروکلی است. علاوه بر این موارد گفته‌شده، اسفناج نیز می‌تواند به کاهش التهاب کمک شایانی نماید. ترکیب این مواد گفته‌شده به همراه پروتئین گیاهی، می‌تواند وعده غذایی کامل به‌حساب آید؛ پس سبزیجات نیز در جدول تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن، جایگاه ویژه‌ای دارند.

غذاهای دریایی

برای داشتن تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن، همیشه باید به ریزمغذی‌های دریافتی از مواد خوراکی توجه کرد. یکی از مواد مغذی موردنیاز برای کمک به بهبود شرایط دیسک کمر و گردن، امگا ۳ است. غذاهای دریایی، منبع غنی از امگا ۳ هستند. ازآنجایی‌که برای کنترل شرایط کمر بهتر است در مصرف غذاهای سرخ‌شده با روغن زیاد دقت بالایی به خرج دهید و کمتر از آن‌ها بخورید، بهتر است در زمان غذاهای دریایی خوراکی را انتخاب کنید که بتوان آن را با روش‌های پخت دیگر مثل کبابی کردن نیز مصرف نمود. یکی از مواد غذایی که می‌توان آن را با روش‌های کبابی کردن یا سرخ کردن در روغن کم نیز به مصرف رساند، ماهی‌ها هستند.

نکته دیگری که در زمان انتخاب ماهی باید به آن توجه کنید، بافت چربی زیر پوست ماهی است. بهتر است از ماهی‌های آزاد یا قزل‌آلا استفاده نمایید که بافت چربی کمتری زیر پوست خود دارند و سرب موجود در پوست آن‌ها نیز کم است. به خاطر داشته باشید که امگا ۳ موجود در غذاهای دریایی می‌تواند به‌سلامت استخوان‌ها و مفاصل کمک شایانی نماید؛ علاوه بر آن از به وجود آمدن التهاب نیز جلوگیری می‌کند.

مصرف لبنیات، شرط داشتن استخوان‌های سالم

اکثر ما زمانی که از لبنیات صحبت می‌شود اولین چیزی که به ذهنمان خطور می‌کند، نقش این مواد خوراکی در حفظ سلامت استخوان‌ها است. کلسیم موجود در لبنیات می‌تواند شرایط را برای بهبود دیسک کمر و گردن فراهم آورد. ساده‌ترین راه برای دریافت کلسیم بدون مصرف مکمل، خوردن لبنیات است. به خاطر داشته باشید در حالت کلی بدن در روز به میزان خاصی کلسیم نیاز دارد، پس به بهانه دریافت کلسیم بیشتر در مصرف هیچ‌کدام از محصولات لبنی زیاده‌روی نکنید؛ چراکه طبع لبنیات سرد است و در صورت مصرف پیش از حد، می‌تواند درد استخوانی را به همراه داشته باشد.

اگر معده شما با لبنیات سازگار نیست و به لاکتوز موجود در آن حساسیت دارید، می‌توانید از لبنیات بدون لاکتوز استفاده کنید. علاوه بر آن برخی از منابع گیاهی نیز مقادیر بالای از کلسیم ‌دارند که می‌توان به نخود، انجیر، بادام، کلم بروکلی، دانه چیا، جو دوسر و انواع لوبیا اشاره کرد. پس داشتن تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن با مصرف کلسیم و لبنیات، امکان‌پذیر است.

 

ادویه‌های مفید برای ستون فقرات

ترکیب ادویه‌جات برای پخت غذاهای متنوع، بخشی از فرهنگ پخت‌وپز ایرانی است. این فرهنگ درصورتی‌که هوشمندانه رعایت شود، می‌تواند نقش مؤثری در کاهش درد و التهاب در دیسک کمر و گردن داشته باشد. برخی از ادویه‌ها می‌توانند نقش ضدالتهابی داشته باشند که قدرتمندترین آن‌ها زردچوبه است؛ زردچوبه حاوی آنتی‌اکسیدان نیز هست. این ماده می‌تواند اثر رادیکال‌های آزاد بر دیسک کمر و گردن را کم کند و التهاب ناشی از این رادیکال‌ها را نیز از بین ببرد.

از دیگر ادویه‌هایی که با التهاب مبارزه می‌کنند، می‌توان به دارچین، رز ماری، ریحان و زنجبیل اشاره کرد. البته به خاطر داشته باشید برای داشتن تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن، باید در مصرف ادویه‌ها اعتدال را رعایت کنید؛ چراکه در صورت بیش‌ازاندازه از این ادویه‌ها، احتمال بدتر شدن شرایط دیسک گردن و کمر، دور از انتظار نیست.

مصرف میوه‌ها، هم به‌قصد درمان و هم پیشگیری

همانند سبزی‌ها میوه‌ها هم می‌توانند شرایط را برای کاهش درد و التهاب در دیسک کمر و گردن فراهم می‌کنند. در زمان انتخاب میوه‌ها بهتر است میوه‌هایی با میزان آنتی‌اکسیدان بالا را انتخاب کنید. همان‌طور که گفته شد آنتی‌اکسیدان‌ها نقش بالایی در کاهش التهاب ستون فقرات ایفا می‌کنند. در بین میوه‌ها، بلوبری بیشترین میزان آنتی‌اکسیدان را دارد؛ بعدازآن می‌توان به توت‌ها، انار، آلوبخارا، کشمش، انگور قرمز و گیلاس اشاره کرد. به خاطر داشته باشید که میوه‌ها سرشار از قند هستند و مصرف بیش‌ازاندازه قند می‌تواند شرایط دیسک گردن و کمر را بدتر کند. پس برای داشتن تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن، میزان موردنیاز بدن برای مصرف میوه‌ها را در نظر بگیرید.

مواد غذایی با فیبر بالا

فیبرها مواد مغذی هستند که در میوه‌ها و سبزی‌ها و اکثر مواد خوراکی طبیعی یافت می‌شوند. مصرف مواد غذایی با فیبر بالا به فرد کمک می‌کند تا غذا مدت‌زمان بیشتری در معده باقی باند و به همین دلیل، مدت‌زمان بیشتری احساس سیری می‌کند. این فیبرها به حرکات دودی روده کمک کرده و درنهایت شرایط را فراهم می‌کنند که فرد، هضم غذای راحت‌تری داشته باشد. یکی از مواردی که می‌تواند منجر به کاهش وزن شود، داشتن دستگاه گوارشی سالم است.

کاهش وزن و داشتن وزن متعادل می‌تواند به کاهش دردهای ناشی از دیسک کمر کمک کند. علاوه بر آن مصرف فیبر در حالت کلی می‌تواند به کاهش التهابات بدن کمک نماید؛ پس مواد حاوی فیبر را در لیست تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن خود قرار دهید.

مواد غذایی مضر برای دیسک گردن و کمر

تا اینجا با لیستی از مواد خوراکی برای تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن آشنا شده‌اید، اما برای داشتن تغذیه مناسب باید بدانید که چه مواد غذایی برای دیسک گردن و کمر مضر است. در ادامه به این غذاهای مضر اشاره‌کرده‌ایم:

  • مواد غذایی فراوری‌شده با تاریخ انقضای بالا
  • فست فودها
  • مواد غذایی سرخ‌شده با روغن هیدروژنه
  • مواد غذایی با چربی اشباع‌شده بالا
  • مصرف مواد غذایی حاوی مقادیر بالایی از غلات سفید مثل نان، ماکارونی و برنج سفید
  • تنقلات و خوراکی‌هایی با قند بالا
  • مواد خوراکی حاوی کافئین بالا
  • الکل
  • سیگار کشیدن
  • نوشیدنی‌هایی حاوی قند بالا مثل نوشابه

ریزمغذی‌های مفید برای ستون فقرات و استخوان‌ها

برای داشتن تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن، همیشه باید به ریزمغذی‌های موجود در مواد خوراکی توجه کنید. در ادامه می‌خواهیم بخشی از مهم‌ترین ریزمغذی‌های موردنیاز برای داشتن ستون فقرات و استخوان‌هایی سالم را به شما معرفی کنیم:

  • کلسیم
  • فسفر
  • منیزیم
  • آهن
  • ویتامین D
  • ویتامین K
  • ویتامین C
  • ویتامین B12
  • گلوکزامین و کندرویتین (این ماده در گروه اسیدآمینه‌های مفید و غضروف ساز قرار دارد که باید به‌صورت مکمل و با تجویز پزشک مصرف شود)

 

جمع‌ بندی و نتیجه گیری

استخوان‌های بدن به‌خصوص ستون فقرات، یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن به‌حساب می‌آیند. متأسفانه به دلایل گوناگونی ممکن است بخشی از ستون فقرات در ناحیه کمر یا گردن دچار بیرون‌زدگی دیسک شود. در مقاله بالا به معرفی بهتری مواد خوراکی برای تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن، اشاره‌کرده‌ایم. درصورتی‌که می‌خواهید به عنوان روش کمکی برای درمان، از این مواد غذایی گفته‌شده استفاده کنید، بهتر است از پزشک معالج خود و پزشک تغذیه، مشورت بگیرید.

مطالب تصادفی

جراحی آنوریسم مغزی
مراقبت های بعد از عمل دیسک کمر
مراقبتهای بعد از جراحی آنوریسم مغزی
بدنسازی بعد از بیرون زدگی دیسک کمر

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا