ارز دیجیتالبرترین های کسب و کار

بریک اوت | معرفی انواع و آموزش استراتژی بریک اوت در بازارهای مالی

بریک اوت چیست و چه مواقعی دیده می‌شود؟

شکست یا بریک اوت (Breakout) یک اصطلاح پرکاربرد در تحلیل تکنیکال است که کاربردهای بسیار زیادی دارد. این شکست‌ها در واقع حرکت قیمتی را نشان می‌دهند که از یک سطح مقاومت فراتر رفته و تا تشکیل سطح مقاومت بعدی وضعیت را حفظ می‌کنند. جالب است بدانید که شکست‌ها معمولا با افزایش حجم همراه هستند که نشان از بیشتر شدن تقاضا می‌دهند. به همین دلیل با توجه به عرضه فعلی و رخ دادن افزایش تقاضا رشد قیمت‌ها مشاهده خواهد شد. البته که در مورد این تحلیل تکنیکال اطلاعات بیشتری وجود دارد که بهتر است با آن‌ها آشنا شوید.

پیش از خواندن ادامه مقاله ، میتوانید از آموزش نحوه ثبت نام در بروکر آلپاری نیز استفاده کنید. این آموزش توسط وبسایت ایتسکا (مرجع مقایسه و معرفی بهترین بروکر های فارکس ) تهیه شده است.

آموزش | ابزار

معرفی مشخصات بریک اوت در نمودارها

توجه داشته باشید که بیشتر روندهای صعودی پس از یک Breakout زاییده می‌شوند. همچنین باید بدانید که روند صعودی مجموعه‌ای از فراز و فرودها است که توسط تکانه ایجاد شده و پس از بریک اوت ادامه پیدا می‌کند. با پیدایش Breakout در نموداردها، قیمت از سطح مقاومت عبور کرده و معامله‌گران را به خریدهای هیجانی ترغیب می‌کند. به همین دلیل نیز افزایش قیمت با Breakout در بازارهای مالی رخ می‌دهد.

ثبات‌ها در Breakout

نکته اولیه دیگری که باید در مورد بریک اوت بدانید، ثبات شکست‌ها است. به طور کلی ثبات به عنوان یک دوره طولانی پایه یا پایه‌ساز با نام استراحت (Rest) شناخته می‌شود. همچنین این دوره استراحت با توجه به حجم معاملاتی سبک و محدوده قیمتی مشخص خواهد شد.

حالا باید جالب است بدانید که استراحت‌ها نشانگر اصلی ایجاد شکست هستند. توجه داشته باشید که هرچقدر سهام یا دارایی‌های موجود در یک بازار مالی ثابت باقی بمانند، شکست‌ها قوی‌تر می‌شوند. به همین دلیل می‌توان رابطه دوره استراحت را با Breakout مرتبط دانست.

چرا تریدرها باید به Breakout علاقه داشته باشند؟

از آنجایی که درصد زیادی از معامله‌گران اهل عمل هستند، باید به بریک اوت علاقه داشته باشند. بدیهی است که نوسان قیمت، نقدینگی و روند نمودار ویژگی‌هایی محسوب می‌شوند که سرمایه‌گذاران را به یک دارایی علاقه‌مند می‌کنند. بریک اوت‌ها نیز در اغلب اوقات این نوسان و تنش را به دلایلی مانند اخبار، رویدادها یا شایعات ایجاد خواهند کرد. به همین دلیل معامله‌گران باید به بریک اوت‌ها علاقه داشته باشند تا با کمک آن‌ها به سودآوری بیشتری برسند.

برای استفاده از این استراتژی ها از بروکر های فارکس که به ایرانیان سرویس دهی میکنند استفاده کنید :

https://itsca-brokers.com/forex/brokers-for-iranian/

آموزش | ابزار

بریک اوت، راهی برای فرار از سنگر

معامله‌گران حرفه‌ای یا بازار سازها ممکن است که یک سهام را در ناحیه مقاومت کنترل کنند. همچنین ممکن است که این افراد در ناحیه حمایت چنین سهام‌هایی را بخرند. هر چقدر این فرایند زمان بیشتری طول بکشد، شرکت کنندگان یا سایر افراد به آن مشغول خواهند شد. یعنی درصد زیادی از افراد بازار به یک نوع فعالیت مشغول شده و شفافیت به بیشترین حد می‌رسد. البته که با بریک اوت چنین معاملاتی دیگر معنایی نخواهند داشت؛ زیرا با شکست‌ها فرصت‌های جدیدترین برای تجارت به وجود می‌آید.

دوره‌های زمانی Breakout

جالب است بدانید که بریک اوت‌ها با توجه به زمان‌بندی‌های خاص شناسایی و طبقه‌بندی می‌شوند. یعنی با بررسی نمودارها در بازه‌های زمانی گوناگون می‌توان بهتر شکست‌ها را تشخیص داد. به همین دلیل باید قبل استفاده از این تحلیل تکنیکال نمودار را بازه زمانی مناسب تنظیم کرده و سپس به بررسی شکست بپردازید. قطعا با انجام چنین روشی دقت استراتژی بریک اوت مورد نظر شما بالاتر می‌رود.

بریک اوت 52 هفته‌ای بالا

بازه زمانی 52 هفته گسترده‌ترین گروه شکست‌ها را به معامله‌گران نشان می‌دهد. همچنین شکست‌ در این بازه‌های زمانی کاملا پراکنده بوده و برای معامله‌گران فرصت طلب چندان جذاب نیست؛ زیرا چنین شکست‌هایی بارها در کانال‌های اخبار تلویزیون، روزنامه‌ها و دیگر شبکه‌ها ذکر شده‌اند.

وقتی که سهام یا ارزش هر نوع دارایی دیگری به بیشترین حد خود در 52 هفته اخیر می‌رسد، معامله‌گران و حتی فروشندگان کوتاه مدت را به خود جذب می‌کند. همچنین باور روشنی که در این بازه زمانی وجود دارد، این است که به محض قرار گرفتن سهام در لیست بالای 52 هفته، سودآوری به تریدرها نزدیک می‌شود.

بریک اوت‌های شدید در روز

همیشه بریک اوت در بازه زمانی طولانی 52 هفته‌ای رخ نمی‌دهد. بلکه بارها دیده شده که یک دارایی در روز مقاومت را شکسته و سطح قیمتی شگفت انگیزی را ثبت می‌کند. توجه داشته باشید که شکست‌های شدید روزانه از طریق شبکه‌های آنلاین و دیگر خبرگزاری‌های مرتبط سریعا نمایش داده می‌شوند.

آموزش | ابزار

چنین دارایی‌هایی بیشتر مناسب معامله‌گران است و فایده چندان برای سرمایه‌گذاران طولانی مدت ندارند. ناگفته نماند که سهام‌ها با شکست‌های روزانه سنگین دارای سرعت، حجم و نقدینگی بالایی هستند که یک معامله‌گر حرفه‌ای نباید از دستشان بدهد.

انواع Breakout که باید بشناسید

همیشه شکست‌ها خود را به شکل یکسان در نمودارهای قیمتی نشان نمی‌دهند. بلکه انواع بریک اوت وجود دارد که هر کدام به روش خاصی قابل تشخیص هستند. همچنین ابزارهای گوناگونی برای تشخیص صحیح بریک اوت‌ها در نمودارهای قیمتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال در تشخیص برخی شکست‌ها از خطوط روند استفاده می‌شود، اما در مدل‌های دیگر ابزار میانگین متحرک کاری خواهد. به همین دلیل باید انواع شکست‌ها را شناخت تا به نتیجه بهتر رسید.

بریک اوت‌های بازگشتی

استراتژی بریک اوت بازگشتی زمانی قابل استفاده است که کاهش قیمت‌های شدید ناگهان معکوس شوند. همچنین برای نتیجه بخش بودن این استراتژی باید حجم معاملات به طور شگفت انگیزی افزایش پیدا کند. البته Breakout در حالت بازگشتی زمانی رخ می‌دهد که معامله‌گران به خرید سمت خرید دارایی‌های مقرون‌به‌صرفه هجوم می‌آورند. توجه داشته باشید که در میان انواع بریک اوت حالت‌ بازگشتی بسیار شدیدتر نمایش داده می‌شود و به اخبار یا شایعات نیز وابستگی مستقیم دارد.

بریک اوت‌های ثابت شده

بریک اوت‌ها در حالت ثابت شده زمانی نمایانگر می‌شوند که یک دوره طولانی ثبات در بازار وجود داشته باشد. یعنی بازار در آرامش نسبی بوده و تغییر چندانی در آن دیده نمی‌شود. به همین دلیل نیز در معاملات مسطح یا Flat بریک اوت‌های ثابت شده کاربرد بیشتری خواهند داشت. همچنین باید بدانید که بریک اوت ثابت شده باید در حجم معاملات سبک مورد استفاده قرار بگیرد.

در بریک اوت‌های ثابت شده محدوده معاملات دارای یک سطح حمایت و مقاومت مشخص است که می‌تواند با شاخص‌هایی مثل خطوط روند یا میانگین متحرک مورد استفاده قرار بگیرد. ناگفته نماند که بریک اوت‌های ثابت نشان از آرامش قبل طوفانی می‌دهند که توسط فروشندگان یا خریداران بازار ایجاد خواهد شد. بدیهی است که برای جلوگیری از زیان یا به دست آوردن سودهای بزرگ باید به این استراتژی بریک اوت دقت کرد.

بریک اوت‌های مثلثی

بریک اوت‌های مثلثی یا سه گوش زمانی دیده می‌شوند که سطوح مقاومت صاف است، اما سطح حمایت به طور پیوسته بیشتر می‌شود. این نشان می‌دهد که صبر خریداران با انگیزی تمام شده و به آرامی قیمت پیشنهادی را بالاتر می‌برند. همچنین با وجود این شرایط عقب نشینی‌ها در معاملات کمتر خواهند شد.

در نهایت با ازدحام خریداران بی‌صبر که با شکست قیمت‌ها مقاومت ایجاد می‌کنند، دیگر جایی برای عقب نشینی در معاملات نیست. به همین دلیل باید این شکست که نشان دهنده صعود بازار است را زیر نظر گرفت تا به سودهای رضایت‌بخشی رسید.

بررسی ساختار Breakout برای تحلیل تکنیکال موفق

برای اینکه بتوانید مراحل آموزش بریک اوت یا نحوه تشخیص فیک بریک اوت را به خوبی یاد بگیرید، باید به ساختار این استراتژی دقت داشته باشید. همچنین زمانی به موفقیت می‌رسید که دارایی‌ها در بازار بتوانند تکان‌های واقعی یا تقلبی ایجاد کنند. با نوسانات نیز بازار به سمت عقب و سطح حمایت باز می‌گردد که احتمال پرش دوباره دارد. البته که برای درک بهتر این مفهوم باید ساختار Breakout را دانست و ابزارهای بررسی نمودار را به کار گرفت.

برپایی اولیه در نمودار

برای برپایی یک Breakout، باید سطح قیمتی خوبی تعریف شه باشد، در غیر این صورت چیزی برای بریک اوت وجود نخواهد داشت. سهام‌ها یا دارایی‌هایی که سطح مقاومتی ندارند، در این ساختار معمولات حالت صعودی خود را حفظ می‌کنند. به همین دلیل می‌توان از ابزارهایی مانند خط روند یا میانگین متحرک استفاده کرد تا در این مرحله به موفقیت رسید.

شکست یا همان Breakout

شکست واقعی زمانی رخ می‌دهد که قیمت در حجم سنگین (دو برابر یا بیشتر) از سطح مقاومت بیشتر شود. این مورد را می‌توان به راحتی در نمودارهای حجم معاملات دید. همچنین معامله‌گران در این وضعیت باید خطی محرک به نمودار حجم اضافه کنند تا بررسی Breakout ساده‌تر از قبل شود.

تایید شدن عملکرد صحیح نمودار

یکی از مهم‌ترین نکات در نحوه تشخیص فیک بریک اوت این است که باید به حفظ شدن سطح مقاومت جدید دقت کرد. معمولا شکست‌ها برای تایید عملکرد خود سطح مقاومت جدیدی را تعریف می‌کنند. همچنین در صورتی که ثبات در این مرحله دیده شود، می‌توان گفت که تشخیص Breakout صحیح بوده و احتمال صعود بازار وجود خواهد داشت.

فیک بریک اوت‌هایی که نباید فراموش کنید

استفاده از کندل فول بادی بریک اوت یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای بررسی شکست‌ها است. به طور کلی کندل‌های حجیم در نمودارها  با نام فول بادی (Full Body) شناخته می‌شوند. زمانی که چنین کندل‌هایی را می‌بینید، دیگر نباید هیچ سایه‌ای را در نمودار مشاهده کنید. در غیر این صورت با یک شکست تقلبی طرف هستید که نتیجه ایده‌آلی به همراه ندارد.

جمع‌بندی

همیشه کسب اطلاعات در مورد بازارهای مالی و تحلیل‌های مختلف برای معامله‌گران مفید خواهد بود. به همین دلیل با یادگیری استراتژی‌های ارزشمندی مثل بریک اوت می‌توان این اطلاعات را افزایش داد و تجارت کم ریسک‌تری را تجربه کرد.

نمایش بیشتر

سعید محمدی

سعید محمدی یکی از مشاوران مالی و مدیران وبسایت ایتسکا است که همزمان به عوان مشاور با سازمان های غیر انتفاعی نیز فعالیت میکند. در حال حاضر، مدیریت وبسایت ایتسکا، حقیقت سنجی محتوا در وبسایت های مالی و همچنین آموزش های خصوصی در خصوص بازار های مالی، از فعالیت های اصلی سعید است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا