پزشکی

بی حسی پا بعد از عمل دیسک کمر

بسیاری از ما خواب رفتن دست و پا یا بهتر بگوئیم سوزش دست و پا  و یا گزگز دست و پا و یا بی حسی دست و پا را حس کرده ایم. این احساس اغلب ناشی از بودن در یک وضعیت برای مدت طولانی یا خوابیدن به شکلی که خون جریان یافته به ناحیه مورد نظر را کاهش دهد، می باشد که با اصلاح وضعیت پس از چندین دقیقه، فرد بدون وجود آمدن هیچ مشکلی به وضعیت طبیعی برمی گررد. اما اگر احساس سوزش پا، گزگز پا، مور مور شدن دست و پا و ضعف پا می کنید، که از بین نمی رود یا مرتب دچار آن می شوید، زمان آن رسیده است که به پزشک مراجعه کنید. بعضی از بیماری ها باعث گزگز و بی حسی پا و ساق پا می شوند و در حالی که بعضی از آنها چیزی بیشتر از یک مشکل ساده نیستند، موارد دیگر ممکن است علامت بیماری های شدیدتری باشند. در صورتی که گزگز پا و سوزش کف پا درمان نشود،  پا و ساق پای شما در معرض بیماری یا آسیب دیدگی شدیدتری قرار می گیرد. در ادامه به بحث علائم، علت و درمان سوزش کف پا می پردازیم.

کلینیک امید در مواجه با بیماری‌ها، رویکرد پلکانی دارد و استفاده از درمان‌های ساده‌تر را در اولویت خود قرار می‌دهد متخصصین طب فیزیکی این کلینیک ابتدا درمان‌‌های ساده و کم تهاجمی را به بیماران پیشنهاد می‌دهند. در صورتی که بیمار به درمان‌های ساده پاسخ نداد، استفاده از درمان‌های تهاجمی‌تر و پرهزینه‌تر توصیه می‌شود. در نهایت اگر شرایط بیمار به گونه‌ای است که هیچ کدام از این درمان‌ها برای او مفید واقع نشد، متخصص طب فیزیکی بیمار را به جراح متبحر ارجاع می‌دهد. اما بیماران در اکثر موارد با استفاده از خدماتی که در این کلینیک ارائه می‌شود، از درمان‌ جراحی بی‌نیاز می‌شوند. از جمله از جراحی‌های بسته‌ای که در کلینیک امید انجام می‌شود عبارتند از:

  • لیزر نوکلوئوتومی
  • آندوسکوپی به روش هیدروسیژن
  • تزریق های ترنسفورمینال
  • تزریق در فاست
  • رادیوفرکوئنسی

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن‌ 09025804413 تماس حاصل فرمایید.

فهرست مطالب

  • 1 علائم خواب رفتن،گزگز،سوزش و بی حسی پا
  • 2 علت خواب رفتن،گزگز،سوزش و بی حسی پا
  • 3 تشخیص خواب رفتن،گزگز،سوزش و بی حسی پا
  • 4 درمان خواب رفتن،گزگز،سوزش و بی حسی پا
  • 5 پیشگیری از گزگز پا

علائم خواب رفتن،گزگز،سوزش و بی حسی پا


گزگز پا علاوه بر حس سوزن سوزن شدن پا، همراه با علائم دیگری است که بسته به بیماری یا اختلال بوجود آورنده آن فرق می کند. عواملی که مرتبا پا را تحت تاثیر قرار می دهند(مانند سیاتیک) همچنین شامل سیستم های دیگر بدن می شوند. که در زیر به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

  • پا درد
  • خارش
  • کرختی یا بی‌حسی و ضعف رفتن پا
  • گرفتگی عضلانی
  • سرگیجه
  • تغییر دید
  • ضعف پا
  • دشواری در راه رفتن
  • گیجی یا بیهوشی
  • از دست دادن کنترل مثانه یا روده
  • حساسیت پوستی و سوزن سوزن شدن کف پا

اگر در کنار گزگز پا با علائم نامبرده فوق مواجه شدید، با توجه به ریشه داشتن‌ دلیل داغ شدن کف پا در علل گوناگون، باید این علائم را جدی بگیرید و به پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید.

علت خواب رفتن،گزگز،سوزش و بی حسی پا


پا روی پا انداختن هنگام نشستن، نشستن روی پا، سر پا نشستن یا نشستن طولانی مدت یا گذاشتن کیف پول در جیب پشت می‌تواند علت وارد شدن فشار به سرخرگ‌ها یا اعصاب پا باشد ، علت خواب رفتن دست و پا و علت بی حسی پا و منجر به خواب رفتن و گزگز پا شود.

  • گزگز و بی حسی پا یا ناتوانی در حرکت دادن پا و خواب رفتگی دست و پا که پس از چند ثانیه یا چند دقیقه به دنبال برطرف شدن فشار و کشش روی پا از بین می‌رود.
  • پا روی پا انداختن طولانی مدت یا دیگر حرکت‌های وارد کننده فشار در شرایط حاد، آسیب دیرپا یا حتی دائمی عصب پرونئال (عصب قسمت خارجی پا) را به دنبال دارد.

در این حالت علائم خواب رفتن دست و پا و سوزن سوزن پا با برداشتن فشار رفع می شود و نیاز به درمان خاصی ندارد. در ادامه دلایل  جدی بروز این مشکل و ضعف پا را بررسی خواهیم کرد.

سیاتیک: این کلمه نام رایج درد پا و کمر ناشی از اختلال‌های درگیر کننده عصب سیاتیک ست. علائم متداول عبارتند از:

  • درد کمر و یا باسن
  • درد، بی‌حسی یا کرختی، گزگز پا یا ضعف پا معمولاً در یک سمت از یدن.

درد رگ سیاتیک به علل زیر بروز می یابد:

  مزایای بالش طبی برای درد دنبالچه (بالشتک ارتوپدی نشیمنگاه)

فتق دیسک کمر: گاهی فتق دیسک کمر علت خواب رفتن پای چپ و یا راست خواهد بود. پارگی یا بیرون زدگی دیسک مهره‌های کمری، به ویژه بین مهره‌های چهارم و پنجم کمری، یا مهره‌ی پنجم کمری و مهره اول خاجی یا ساکروم (دیسک بین مهره ای S1-L5)، به ریشه‌های عصب سیاتیک فشار می‌آورد. فتق دیسک گاهی به تدریج و گاهی ناگهانی، غالباً پس از بلند کردن جسمی سنگین از روی زمین، بروز می‌یابد. علائم فتق دیسک عبارت‌اند از:

  • درد، گزگز پا یا کرختی کمر، باسن، ران، ساق یا پایین پا معمولاً در یک سمت بدن.
  • سندرم کودا اکوینا (سندرم انتهای نخاع یا سندرم دم اسب) معمولاً از فتق بزرگ دیسک کمری ایجاد می‌شود که روی اعصاب کمر فشار می‌آورد. علائم کمر درد، ضعف عضله‌های دوطرفه پایین تنه، بی‌حسی اطراف مقعد و عضله‌های داخلی ران (بی‌حسی زین اسبی)، بی‌اختیاری روده و مثانه در این حالت غالباً در هر دو سمت بدن بروز می‌یابند و نیاز به عمل جراحی فوری دارند.
  • تشدید علائم گزگز، بی حسی و خواب رفتن پا در طول نشستن، ایستادن، شوزن سوزن شدن پا در خواب و هنگام انجام حرکت‌های مشخص، خم شدن یا بلند کردن اشیاء از روی زمین؛ و تسکین علائم زمان پیاده‌روی یا شنا.

تنگی کانال نخاع کمر: این بیماری گاهی در عوامل ژنتیکی ریشه دارد و مادرزادی و ارثی است، اما معمولاً از رشد بیش از اندازه استخوان مهره (خار یا زائده) در اثر بالا رفتن سن ناشی می‌شود. از جمله علائم این عارضه می توان به خواب رفتن پا، درد پا و مورمور شدن و گزگز پا اشاره کرد.

اسپوندیلولیستزیس یا سرخوردگی مهره: اسپوندیلولیستزیس (سرخوردگی مهره) عارضه‌ای است که در آن، مهره نسبت به مهره دیگر، معمولاً رو به جلو سر می‌خورد. اختلال سرخوردگی مهره یا مادرزادی یا پی‌آمد فرسایش ناشی از بالا رفتن سن، تروما یا ضربه یا صدمه دیدن حین عمل جراحی است. خواب رفتن پا، درد و ضعف پا از جمله علائم این بیماری می باشد. بر انجام ورزش ها و نرمش‌های کششی تأکید می‌شود، در ابتدا نرمش‌های کششی عضله‌های همسترینگ انجام می‌شود و به مرور نرمش‌های پیشرفته‌تر به بیمار آموزش داده می‌شود. به علاوه از بیمار خواسته می‌شود تا نرمش‌های کششی همسترینگ را هر روز دو بار جهت کاهش فشار روی کمر تکرار کند. برنامه ورزشی باید تحت نظارت متخصص تدوین شود و به تدریج و به مرور زمان نرمش‌های پیشرفته‌تر در برنامه درمان سرخوردگی مهره کمر گنجانده شود.

سندرم پیریفورمیس: عضله پیریفورمیس واقع در بخش تحتانی ستون مهره‌ها در صورت گرفتگی و فشار آوردن به عصب سیاتیک منجر به کمر درد می‌شود.

عفونت و تومور ستون فقرات: تومورهای نخاع یا ستون فقرات و التهاب در عفونت‌ها، مانند سل ستون فقرات، به عصب سیاتیک فشار می‌آورد و موجب پا درد، بی حسی و گزگز پا می‌شود.

بارداری: در طول دوران بارداری، به ویژه هنگام دراز کشیدن یا راه رفتن، رحم روی عصب سیاتیک فشار وارد می‌کند و به کمر درد و خواب رفتن پا در یکطرف و یا هر دو طرف بدون دامن می‌زند. فتق یا برجستگی دیسک نیز یکی از دیگر علل متداول است. علائم سیاتیک کمر و علائم خواب رفتن و گزگز پا معمولاً پس از زایمان برطرف می‌شوند.

کرختی یا بی‌حسی پا پس از جراحی:بیمار گاهی اوقات پس از عمل جراحی فیوژن (الحاق یا خشک کردن) مهره‌های کمری با درد و بی‌حسی پا مواجه می‌شود.

سندرم تونل تارسال: تحت فشار قرار گرفتن عصب درشت نی خلفی در محل امتداد آن در مچ داخلی موجب بروز سندرم تونل تارسال می‌شود. راه رفتن طولانی مدت یا به پا داشتن کفش نو، صدمه دیدن، تورم تاندون‌ها در بیماری آرتریت روماتوئید و… از علل بروز این سندرم به شمار می‌روند و علائم آن عبارت‌اند از:

  • کرختی یا بی‌حسی، گزگز و درد کف پا و پا و همچنین سوزش اطراف ناحیه داخلی مچ پا یا کف پا که در نتیجه ایستادن یا راه رفتن، تشدید و در اثر استراحت تاحدی برطرف می‌شود.
  • ضعف رفتن پا و یا سنگین شدن پا

سندرم پای بیقرار(RLS): اختلالی عصب‌شناختی با علتی نامشخص است که در پی ابتلا به آن، بیمار نیازی مبرم به تکان دادن پا حس می‌کند. بعضی از علائم این سندرم عبارت‌اند از:

  • خارش و روی زمین کشیدن پا، احساس سنگین شدن پا یا احساس کشش در پاها که هنگام استراحت کردن و بی‌حرکت بودن تشدید می‌شود اما با تکان دادن پاها کاملاً برطرف می‌گردد.
  • تشدید علائم در بعدازظهر و در شب و مختل ساختن خواب

میلیت عرضی: التهاب سراسر عرض یک بخش از نخاع را میلیت عرضی می‌نامند. علت دقیق این عارضه مشخص نیست و اگرچه تمام گروه‌های سنی حتی کودکان را هدف قرار می‌دهد در بین افراد بیست تا چهل ساله رواج بیشتری دارد و میتواند علت گزگز دست و پا باشد . علائم این بیماری عبارت‌اند از:

  • درد موضعی کمر
  • سوزش، بی‌حسی، گزگز بین انگشتان پا و خواب رفتن پا یا فلج موضعی هر دو پا
  • اختلال عملکرد مثانه و روده
  • سر درد، تب و کاهش اشتها
  • مشکلات تنفسی
  • ضعف بازوها
  بریس بوستون: درمان اسکولیوز(انحنای ستون فقرات) با بوستن بریس

ورم عصب : گاهی گزگز پا ناشی از ورم عصب پا می باشد که دردناک است با این حال اغلب خوش خیم است و در اصل زنانی را تحت تاثیر قرار می دهد که کفش های پاشنه بلند و تنگ می پوشند. ورم عصب شبیه عصب باریکش در پا است، اما در واقع رشد غیرطبیعی بافت دور عصب معمولا بین انگشتان سوم و چهارم پا است. بیماران گزگز دست و پا اغلب احساس خود را شبیه قدم گذاشتن بر روی یک سنگ یا سنگریزه کوچک توصیف می کنند. از اصلی ترین علت سوزش کف پا ورم عصب می باشد که منجر به درد یا بی حسی و مور مور شدن بین انگشتان پا می شود و بیشتر در حین راه رفتن مشخص می شود. درد پا معمولا هنگام نشستن و وقتی دیگر راه نروید، کفش های خود را درآورید و ناحیه مورد نظر را مالش دادید، از بین می رود. درد، مورمور و سوزن سوزن شدن بین انگشتان پا (نوروماي مورتون) یک عارضه دردناک است که پنجه پا، به‌طورمعمول ناحيه بين انگشتان سوم و چهارم را تحت تأثير قرار می‌دهد. احساس نوروماي مورتون چیزی شبیه به وجود شن یا سنگ‌ریزه در کفش و یا تا خوردن جوراب است.

علت ساختار پیچیده مفصل و مشارکت فعال زانو در فعالیت‌های مختلف در طول عمر، نشانه‌ها و علائم سوزش زانو در یک زانو یا در هر دو زانو ممکن است بسیار متفاوت باشد. برای درمان گر گرفتن زانو باید بدانید که ، گرگرفتن زانو از قسمت جلو یا پشت، بروز درد در هنگام زانو زدن، صاف کردن زانو، ایستادن، راه رفتن یکی از شایعترین علائمی است که تقریباً در تمام مشکلاتی که در بالا ذکر شد وجود دارد. تورم و ناراحتی و خشکی و کاهش انعطاف‌پذیری مفصل در برخی موارد مشاهده می‌شود. بعضی از بیماران ممکن است تب خفیفی نیز داشته باشند.

زمان مراجعه به پزشک

به هیچ عنوان نباید گزگز پا را بی‌ اهمیت پنداشت، چون ممکن است نشانه مشکلی جدی‌تر باشد. تشخیص عارضه‌هایی مانند نوروپاتی محیطی و جریان خون نامناسب در مراحل اولیه بیماری سرنوشت‌ساز است و تأخیر در مراجعه به پزشک می‌تواند یک یا در نهایت چند بار رفتن به مطب را به یک برنامه درمان خواب رفتن دست و پا گسترده تبدیل کند. در صورت مواجهه با گیجی، سرگیجه، ضعف رفتن پا یا فلج در کنار خواب رفتن پا بطور مداوم سعی نکنید رانندگی کنید، اگر تنها هستید و نمی‌توانید از کسی بخواهید تا شما را هنگام بروز چنین علائمی به بیمارستان برساند با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

تشخیص خواب رفتن،گزگز،سوزش و بی حسی پا


برای تشخیص علت خواب رفتن پا و گز گز دکتر به بررسی درد می پردازد. درد که در کمر آغاز می شود و تا پا گسترش پیدا می کند اغلب ناشی از فشار بر روی ریشه های عصب سیاتیک است که در اختلالات ستون فقرات بوجود می آید. آزمایشات سرپایی مخصوص از قبیل بررسی حساسیت پا نشان می دهد که کدام عصب ها درگیر هستند. آزمایش ام آر ای از ستون فقرات اغلب اختلالات ستون فقرات را نشان دهند. عکسبرداری با اشعه ایکس شکستگی استخوان در پا را نشان می دهد.

درمان خواب رفتن،گزگز،سوزش و بی حسی پا


درمان گزگز دست و پا و خواب رفتن آن بر علت اصلی و نهفته آن مبتنی است؛ برای مثال در صورت پایین بودن میزان ویتامین‌ها، مکمل ویتامین تجویز خواهد شد یا در صورت نقش داشتن دارویی خاص، مقدار مصرفی دارو یا نوع آن باید تغییر کند. چنانچه علت گزگز پا دیابت باشد، باید میزان قند خون را کنترل کند. اگر بی حسی و سوزن سوزن پا فقط هنگام نشستن در حالتی دلخواه رخ می‌دهد، باید شیوه راحت دیگری را برای نشستن انتخاب کرد. تشخیص صحیح ارتوپد از گزگز کردن مجدد پیشگیری می‌کند.

خواب رفتن دست و پا به دلایل مختلفی رخ می دهد، به منظور تجویز بهترین درمان گزگز پا پزشک باید تشخیص درستی از علت آن داشته باشد. اگر خواب رفتن پا بطور مداوم پیش می آید و با همراه با علائمی چون بی حسی پا، درد و ضعف پا، سنگین شدن پا در شب، در صبح باشد. باید به پزشک مراجعه کنید. گزگز پا در حاملگی بعد از زایمان برطرف می شود.

  کمردرد: علل انواع درد در قسمت های مختلف کمر و درمان های کمر درد

درمان های خانگی

برای درمان بی حسی پا چند روش درمانی خانگی وجود دارد:

  1. کشش و ماساژ:کشش و ماساژ دادن در هنگام خواب رفتن پا به منظور افزایش جریان خون به ناحیه و رفع فشار از عصب در صورت امکان صورت می گیرد.این کار وقتی بیشترین کارایی را دارد که به محض شروع بی حسی و گزگز دست و پا آن را انجام دهید بطور مثال در صورتی که نشسته اید و تایپ می کنید، بلند شوید و قدم بزنید.
  2. کمپرس گرم: کمپرس گرم به افزایش تامین خون در ناحیه بی حس شده کمک می کند. در صورتی که سوزن سوزن شدن پا شدت پیدا کرد، کمپرس گرم را بردارید و برای کاهش التهاب از کمپرس یخ استفاده کنید.
  3. تامین ویتامین های مورد نیاز: ویتامین های B و E قابل حل در آب به جلوگیری از بی حسی پا ناشی از کمبود ویتامین کمک می کنند. اگر دچار خواب رفتن پا یا سوزن سوزن شدن پا می شوید ماهی، سبزیجات سبز برگ دار و آجیل های زیادی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.همچنین می توانید مکمل های ویتامین بازاری را مورد استفاده قرار دهید.

تمرینات ورزشی

کشش کف پا:  روی زمین بنشینید و پای خود را صاف جلوی خود قرار دهید. به سمت جلو خم شوید و انگشتان پای خود را بگیرید و آنها را به سمت بدن خود بکشید. در صورتی که نمی توانید به راحتی به انگشتان پای خود دسترسی داشته باشید، یک حوله تا شده را روی گردی پای خود قرار دارد و هر کدام از لبه های حوله را در حین کشیدن در یک دست قرار دهید. این حرکت به کاهش علائمی نظیر بی حسی پا، خواب رفتن پا و گزگز پا می شود.

کشش انگشت های پا: با نشستن بر روی یک صندلی و قرار دادن یک پا بر روی یک دیگر به صورت زانو ضربدری انگشتان پای خود را بکشید. انگشتان دست خود را از انگشتان پای خود  عبور دهید و به آرامی به بالا و خارج هل دهید و هر انگشت پا را بکشید. سعی کنید بدون استفاده از انگشتان دست انگشتان پای خود را بکشید تا عضلات آنها قوی تر شوند با اینکار به کاهش سوزن سوزن شدن پا کمک می شود.

کشش عصب سیاتیک: در صورتی که گزگز پا، ساق پا یا ران را نیز در بر می گیرد، سعی کنید عضلات گلابی شکل که در کنار عصب سیاتیک قرار دارند، بکشید. به پهلو دراز بکشید و پای پایینی خود را صاف بگیرید. زانوی بالایی خود را  خم کنید و آن را روی زمین در مقابل خود قرار دهید و بوسیله ران خود بکشید. همچنین، می توانید به پشت بخوابدی و هر دو زانوی خود را به سمت سینه خود بکشید. زانوهای خود را ضربدری شکل کنید و سپس زانوی پایینی را به عقب هل دهید تا ران مخالف کشیده شود.

خواب رفتن پا یا همان احساس سوزن سوزن شدن پا معمولا برای تمامی افراد پیش آمده است که با اصلاح وضعیت بهبود می یابد. اما چنان خواب رفتن همراه با علائمی نظیر بی حسی پا، سوزش پا و ضعف رفتن پا باشد که بطور مداوم اتفاق می افتد، باشد باید به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص علت آن بهترین درمان را برایتان تجویز نماید. گاهی این علائم نظیر گزگز پا و ضعف پا ممکن است بطور ناگهانی و یا حتی در صبح نیز بروز کند و یا حتی در خواب دچار این علائم شوید و با درد و احساس سوزش پا و سوزن سوزن شدن پا از خواب بیدار شوید. معمولا علائم با درمات علت بیماری بهبود می یابد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن‌ 09025804413 تماس حاصل فرمایید.

پیشگیری از گزگز پا


شما می‌توانید با ایجاد تغییر در سبک زندگی خود و کاهش فاکتورهای ریسک از ابتلا به سندروم تونل کارپال و گزگز پا پیشگیری نمایید. درمان بیماری‌هایی همچون دیابت، فشار خون بالا، و آرتروز می‌تواند خطر ابتلای شما به سندروم تونل کارپال را کاهش دهد. به فشارهای وارد شده به دست دقت کافی داشته باشید و از فعالیت‌هایی که باعث کشیده شدن بیش از حد مچ دست می‌شود اجتناب کنید. این فعالیت‌ها می‌توانند استراتژی‌های مهم برای کاهش علائم بیماری از جمله بی حسی دست و خواب رفتن دست باشند.

بی حسی، گزگز، سوزش و خواب رفتن پا اگرچه درمان های ساده ای دارد اما نباید کم اهمیت گرفته شود. هر زمان که علائم یاد شده در مقاله را داشتید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت خواب رفتن، ضعف رفتن و گزگز پا را تشخیص داده و بهترین درمان را برایتان تجویز نماید.


جراح ستون فقرات روش جراحی را توصیه نمی‌کند مگر اینکه مزیت قابل توجهی داشته باشد مانند تسکین درد کمر و یا ساق پا (به عنوان مثال دیسککتومی) در بیماران دچار فتق دیسک کمر. در طول بحث در مورد مزایای بالقوه یک روش جراحی، جراح شما در مورد عوارض احتمالی شما مانند آسیب عصبی، سندرم جراحی شکست خورده، جوش نخاعی که به درستی بهبود نمی‌یابد یا مشکل ایمپلنت نخاع را توضیح می‌دهد. بعضی از بیماران یک یا چند بیماری همزمان دارند که ممکن است خطر ابتلا به عارضه را افزایش دهد (به عنوان مثال، مصرف دخانیات، پوکی استخوان). خبر خوب این است که بروز عوارض نسبتاً نادر است.

جراح ستون فقرات شما مزایا و عوارض احتمالی مربوط به سلامت کلی شما و نوع خاصی از جراحی ستون فقرات را تعیین می‌کند. درک مزایا و خطرات می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد مراقبت‌‌های پزشکی خود آگاهانه تصمیم بگیرید.

فهرست مطالب

  • 1 عوارض بعد از عمل جراحی باز دیسک کمر 
  • 2 آیا عمل باز دیسک کمر دردناک است؟
  • 3 چه مدت بعد از عمل باز دیسک کمر درد دارید؟ 
  • 4 چه مدت طول می‌کشد تا فعالیت طبیعی خود را از سر بگیرید؟ 

عوارض بعد از عمل جراحی باز دیسک کمر 

عوارض بعد از عمل جراحی باز دیسک کمر

امروزه عمل باز دیسک کمر به علت عوارضی که در بسیاری از بیماران ایجا می‌کند، خیلی توصیه نمی‌شود مگر اینکه شرایط بیمار خاص و تنها راه درمان جراحی باز باشد. در این قسمت به برخی از عوارض بعد از عمل جراحی باز دیسک کمر اشاره شده است:

عمل ناموفق دیسک کمر (FBSS) 

سندرم جراحی شکست خورده (FBSS) به کمردرد مزمن، همراه یا بدون درد اندام، اشاره دارد که در صورت عدم نتیجه مطلوب در جراحی ستون فقرات، می‌تواند رخ دهد. عوامل موثر در دردی که پس از جراحی ستون فقرات عود می‌کند، شامل فتق دیسک عودکننده، تخریب بیشتر که باعث فشار بر عصب نخاعی می‌شود، تغییر در تحرک مفصل، بافت اسکار در اطراف یا درون اعصاب، تغییر وضعیت عضلات، تحلیل رفتن مفصل فاسیت یا ساکروایلیاک است. علائم متداول مرتبط با سندرم شکست جراحی شامل دردی مرده، کسل کننده و آزاردهنده در کمر و یا پاها است. بیماران همچنین ممکن است از درد تیز، خار مانند، سوزش یا نیشتر زدن در اندام‌‌های انتهایی شکایت داشته باشند.

درمان عمل ناموفق دیسک کمر ممکن است شامل فیزیوتراپی، بلوک‌‌های عصبی، داروها، تزریقات یا یک برنامه مدیریت درد مزمن باشد. اگر درد احتمالاً از ناحیه فاسیت یا مفاصل ساکروایلیاک ایجاد می‌شود، ممکن است مراقبت کایروپراکتیک توصیه شود. مشکلات ساختاری قابل اصلاح قابل تحمل می‌باشد و در صورت شناسایی، ممکن است جراحی اضافی برای رفع این موارد بعد از سندرم شکست جراحی توصیه شود. این جراحی ممکن است شامل ریزوتومی ‌مفصل فاسیت یا مفصل ساکروایلیاک، همجوشی ستون فقرات یا همجوشی مفصل ساکروایلیاک باشد. گاهی هیچ علت قابل اصلاحی برای علائم بیمار مبتلا به سندرم جراحی ناموفق شناسایی نمی‌شود. در این موارد، ممکن است از تحریک نخاع (SCS) یا پمپ‌‌های مسکن برای کنترل درد استفاده شود. در مورد تصمیم گیری در مورد اینکه کدام روش درمانی برای شما بهترین است، مهم است که گزینه‌‌های درمانی را با پزشک خود در میان بگذارید.

  درمان کمر درد های پس از جراحی باز کمر

درد پس از جراحی 

درد پس از جراحی دیسک کمر

درد پس از عمل باز دیسک کمر تا حدی اجتناب ناپذیر است. با این حال، از یک نقطه خاص، درد ناشی از جراحی ممکن است شروع به بازگشت کند در حالی که اثرات جراحی کاهش درد باید ادامه یابد.

اگر علیرغم هفته‌‌ها بهبودی، همچنان به همان سطح درد مبتلا هستید یا حتی با درد بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنید، به احتمال زیاد مشکلی در حین عمل یا بعد از آن اتفاق افتاده است. مهم است که با یک متخصص و پزشک خود در تماس باشید و اگر بعد از جراحی با مقدار قابل توجهی درد مواجه شدید، برنامه معاینه‌‌های منظم از جمله تصویربرداری را ترتیب دهید.

آسیب عصبی 

عمل باز دیسک کمر شامل عملی دقیق در اطراف ساختارهای عصبی شکننده، مانند ریشه‌‌های عصبی و نخاع است. در طی یک روش جراحی ممکن است یک عصب دچار آسیب یا بریده شود، اگرچه از اقدامات محافظتی مدرن برای جلوگیری از این اتفاق استفاده می‌شود.

عصب آسیب دیده ممکن است باعث درد، ضعف و یا بی حسی شود، در حالی که آسیب نخاعی ممکن است باعث فلج شدن شود. آسیب به نخاع بسته به محل کبودی یا آسیب دیدگی باعث فلج شدن در مناطق خاصی از بدن می‌شود.

اختلال عملکرد جنسی 

نخاع و اعصاب نخاعی سیگنال‌‌های عصبی را حمل می‌کنند که بدن شما را قادر به عملکرد و احساس می‌کند. اگر عصبی آسیب دیده باشد که به ناحیه لگن متصل شود، می‌تواند منجر به اختلال عملکرد جنسی شود.

اسپاسم و قفل شدن مفصل 

علامت بد دیگر که منجر به نارسایی یا احتمال بروز مشکل دیگری می‌شود، قفل شدن مفصل و اسپاسم عضلات است. گرفتگی عضلات و اسپاسم عضلات بلافاصله بعد از عمل باز دیسک کمر خیلی غیرمعمول نیستند، اما پس از بهبودی نباید رخ دهند. اگر می‌خواهید پای خود را خم کنید و دچار گرفتگی و اسپاسم ناگهانی شده و مانع از راه رفتن می‌شود، باید فوراً با یک متخصص مشورت کنید.

  بیماری پارکینسون (ارتعاش و لرزش دست و پا در حالت استراحت): درمان

ضعف شدید

اعصاب مسئول ارسال سیگنال از مغز به بدن هستند و فتق دیسک کمر اغلب افراد را دچار بی حسی اندام می‌کند (فلج نسبی یا بی حرکتی اندام‌‌ها). جراحی برای اصلاح فتق دیسک اغلب این بیماران را از این علائم راحت می‌کند و به آنها کنترل بیشتری بر روی اندام‌‌هایشان می‌دهد. در حالی که تضمین نشده است که هر بیمار بهبودی کامل داشته باشد، ضعف عضلانی مداوم یا ضعف عضلانی افزایشی و فلج جزئی ممکن است نشانه ای از سندرم جراحی ناموفق کمر باشد.

آیا عمل باز دیسک کمر دردناک است؟


آیا عمل باز دیسک کمر دردناک است؟

معمولاً احساس درد پس از هر عمل جراحی طبیعی است، بنابراین سعی کنید انتظارات واقعی داشته باشید. یکی از بزرگترین نگرانی‌‌های بیماران نحوه کنار آمدن با درد است. مانند سایر جراحی‌‌ها، عمل باز دیسک کمر جراحی است که نیاز به بستری عمومی ‌در بیمارستان، به طور معمول برای چند روز و یک سری مراقبت‌‌های محافظه کارانه در خانه برای حدود سه ماه دارد. آنچه پس از یک عمل باز دیسک کمر اتفاق می‌افتد برای توان بخشی بیماران مهم است. اطمینان حاصل کنید که جراح ستون فقرات شما یک طرح کنترل درد ارائه کرده و دستورالعمل‌‌های بعد از عمل را به شما ارائه دهد.

برای کنترل روند بازیابی خود، می‌توانید برخی از دستورالعمل‌‌ها زیر را در خانه دنبال کنید:

در اینجا چند نکته موثر در کنترل درد وجود دارد:

  • بسته‌‌های یخ یا گرما را استفاده کنید: عمل باز دیسک کمر ممکن است باعث تورم در اطراف اعصاب و زخم شود. برای کاهش التهاب می‌توانید کیسه‌‌های کمپرس یخ قرار دهید. بسته‌‌های حرارتی برای تسکین اسپاسم عضلات مفید هستند. این دستورالعمل ممکن است برای هر بیمار متفاوت باشد، اما به طور معمول توصیه می‌شود بسته‌‌ها را 4-5 بار در روز استفاده کنید.
  • داروی ضد التهابی و شل کننده عضلات یا داروهای مسکن بدون نسخه را برای تسکین درد خود مصرف کنید.
  • مراقبه ذهن آگاهی را امتحان کنید: ممکن است با کنترل اضطراب بخشی از درد خود را کنترل کنید. برای تسکین درد می‌توانید هر روز این روش کاهش استرس را امتحان کنید.

چه مدت بعد از عمل باز دیسک کمر درد دارید؟ 


این سوال یکی از مهمترین نگرانی‌‌های بیماران تحت عمل باز دیسک کمر است. ممکن است چند هفته طول بکشد تا کمر شما از درد شدید بهبود یابد. به خاطر داشته باشید که مهم است که سطح درد خود را کنترل کنید تا زمینه مفیدی برای معاینات داشته باشید.

  آیا گودی کمر میتواند باعث ایجاد کمردرد شود؟

مشکل دیگر در عمل باز دیسک کمر که بیماران را نگران می‌کند، مدت زمانی است که طول می‌کشد بیماران شروع به راه رفتن کنند. زندگی پس از عمل باز دیسک کمر در یک روند آهسته به حالت عادی برمی‌گردد. حرکت پس از عمل باز دیسک کمر محدود خواهد شد. با این حال، باید ایستادن و راه رفتن را در روزهای اول شروع کنید.

نکات کلی به شرح زیر است:

  • لازم است روزهای اول با عصا یا واکر راه بروید تا به شما کمک کند تا ثبات خود را حفظ کنید.
  • جراح ستون فقرات ممکن است شما را به حرکت دقیق و تمرینات جزئی ترغیب کند. تمرینات ملایم شامل پیچش و کشش ملایم برای کمک به شما در تقویت کمر و غلبه بر مشکلات ناشی از تعویض دیسک مصنوعی کمر است.
  • برای بهبود زخم‌‌ها، تمرینات هوازی ملایم به طور معمول برای تقویت گردش خون و افزایش سطح اکسیژن توصیه می‌شود.
  • ممکن است لازم باشد از ماندن طولانی مدت در یک وضعیت برای کاهش فشار روی ستون فقرات خودداری کنید. در صورت دردناک بودن موقعیت خاص توصیه می‌شود موقعیت‌‌های خود را در فواصل مناسب تغییر دهید.

به یاد داشته باشید که برای به دست آوردن قدرت کامل باید در طول روند بهبودی فعال بمانید اما از انجام فعالیت‌‌های شدید خودداری کنید. از جراح ستون فقرات خود بخواهید تا در مورد نحوه حرکت صحیح پس از تعویض دیسک کمر، به شما آموزش دقیق دهد.

چه مدت طول می‌کشد تا فعالیت طبیعی خود را از سر بگیرید؟ 


روند بهبودی ممکن است بسته به سلامت عمومی‌بیمار برای هر فرد متفاوت باشد. ممکن است یک تا سه ماه طول بکشد تا به بیشتر فعالیت‌‌های عادی خود برگردید. بسته به میزان علائم، فیزیوتراپی نیز ممکن است در چند هفته اول در برخی موارد کمک کند.

اگر می‌خواهید از قبل برنامه ریزی کنید، به یاد داشته باشید که ممکن است در خانه به مواردی مانند کارهای خانه، استحمام و خرید کمک کند.

مراقبت محافظه کارانه دیگری که ممکن است جراح ستون فقرات برای شما تجویز کند استفاده از بریس سبک برای کنترل حرکت است. این درمان برای همه بیمارانی که تحت عمل باز دیسک کمر قرار می‌گیرند تجویز نمی‌شود و به شرایط عمومی ‌بیمار بستگی دارد. بریس کمر به طور معمول برای دو هفته تجویز می‌شود تا از آسیب‌‌های ناشی از حرکات شدید جلوگیری کند. این آسیب ممکن است به دلیل افزایش بیش از حد عضلات محافظ ستون فقرات باشد.


علت خواب رفتن،گزگز،بی حسی و مور مور شدن دست و پا و درمان آن:

گزگز و مورمور دست و پا
گزگز و مورمور دست و پا

گزگز ، خواب رفتن و بی‌حسی دست و پا ، ضعف رفتن ساق پا و  علامتی بسیار رایج و آزار دهنده است که گاهی اوقات بی‌خطر و موقتی است و برای مثال درد مچ دست می‌تواند ناشی از این باشد که هنگام  خواب رفتن دستتان را زیر سرتان گذاشته‌ اید و در نتیجه به عصب‌ های دست فشار وارد شده است یا این که در اثر مدت طولانی پا روی پا انداختن اعصاب پا تحت فشار قرار گرفته‌ اند. یا در مواردی مانند کیست مچ دست به صورت مزمن شاهد علائم ذیل خواهید بود. پارگی دیسک گردن موجب بروز درد در گردن، انتشار درد به بازو، درد شانه، گزگز و بی‌حسی بازو و دست می‌شود.

با این حال گزگز پا و یا دست در بسیاری موارد شدید، دوره‌ای یا مزمن و گاه همراه با علائمی چون درد، خارش، بی‌حسی و تحلیل عضلات است. گزگز و خواب رفتن دست و پا در چنین حالت‌هایی نشانه آسیبی عصبی است که می‌تواند پی‌آمد علل گوناگونی چون ضربه دیدن یا صدمه‌های فشاری مکرر، بیماری‌های سیستمیک مانند دیابت، قرار گرفتن در معرض مواد سمی و عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی باشد.

گزگز ،خواب رفتن و بی حسی دست و پا جزء علائم شایعی است که در مراجعه کنندگان مشاهده می شود . احساس گزگز و بی حسی ممکن است همزمان در دست ها و پاها باشد و یا ممکن است فقط در دست ها یا پاهای شخص حس شود . در هرکدام از این موارد علل ممکن متفاوت هستند.گاهی علت گزگز و خواب رفتگی بخصوص در ناحیه صورت ،بازوو پا ممکن است سکته مغزی باشد که موردی اورژانسی تلقی می شود. در این مقاله به بررسی دلایل بروز هر کدام از این حالت ها پرداخته شده است .لازم است در صورت احساس خواب رفتگی ، گزگز و سوزن شدن دست و یا پا حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا پس از تشخیص دقیق علت بروز این نشانه ها نسبت به درمان به موقع آن اقدام کند

علت ها و دلایل

شایعترین علت گزگز دست و پا علل غیر ارگانیک و بیشتر اضطراب و نگرانی است ولی بایدعلل ارگانیک گزگز دست پا ابتدا بررسی شوند و در صورت نبود شواهد کافی دال بر علل دیگر استرس را بعنوان عامل اصلی در نظر گرفته و درمان کرد.استرس با افزایش ترشح  هورمون نوراپی نفرین باعث ایجاد علایم خواب رفتگی ،گزگز و مورمور می شود.جالب است بدانیم که گزگز ناشی از اضطراب و نگرانی در هر قسمت از بدن مانند صورت ،دست و پا،شکم، پشت و یا کل بدن  ممکن است بروز کند.
علل ارگانیک گزگز و خواب رفتگی دست و پا:

علل تغذیه ای و علل متفرقه :

افزایش چربی و کلسترول

کاهش ویتامین ها مانند ویتامین گروه B و D وE

کاهش الکترولیتها مانند کلسیم ،منیزیوم ،روی

افزایش قند

افزایش اوره و متابولیتها 

مسمومیت با نیکوتین سیگار

ورزش نکردن یا کم خوابی

اختلال هورمونها مانند هورمون تیرویید و انسولین و استروژن

نوروپاتی محیطی:

منظور از نوروپاتی محیطی اختلال‌های تأثیرگذار بر عصب‌های خارج از مغز و نخاع است. آسیب دیدگی فیبرهای حرکتی،  نیز بی‌حسی، گزگز، سوزش، درد یا ضعف دست و پا یا سوزن سوزن شدن زانو را به دنبال خواهد داشت.

شماری از علت‌های نوروپاتی محیطی ، علت خواب رفتن دست و پا  همراه با گزگز یا بی‌حسی دست یا پا عبارتند از:

1.     نوروپاتی محیطی دیابتی (در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 یا 2)

2.     نوروپاتی الکلی: نوشیدن مشروبات الکلی به مقدار زیاد و برای مدت طولانی

3.     روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید): بیماری سیستمیک همراه با تورم و داغ شدن مفاصل دست و یا پا، خشکی و گرفتگی صبحگاهی و بی‌حسی

4.     کمبود ویتامین B12 و اسید فولیک (فولات)

5.     اورمی (پی‌آمد ازکارافتادگی کلیه)

6.     بیماری لیم (نوع منتشر)

7.     هپاتیت C

8.     پلی نوروپاتی دمیلینه کننده التهابی مزمن (CIDP)

9.     آمیلوئیدوز

اختلال‌های نخاع و مغز:

یکی از این اختلال‌ها ام اس یا فلج چندگانه است که باعث بی‌حسی و گزگز دست و پا وقسمت‌های مختلف بدن می‌شود، که البته این علامت به ندرت دارای الگویی متقارن است. اختلال دیگر سکته مغزی است که با بی‌حسی ناگهانی یک سمت بدن، برای مثال دست و پای چپ، همراه است.

اختلال‌های گردش خون:

شماری از علل بروز اختلال‌ در گردش خون که باعث گزگز بین انگشتان پا یا بی‌حسی دست و یا پا می‌شود عبارتند از:

1. بیماری عروقی محیطی: تنگ شدن شریان‌ها به دلیل رسوب کلسیم (تصلب شرایین یا آترواسکلروز) باعث گزگز دست و پا می گردد .

2. بیماری برگر: این بیماری معمولاً در مردان سیگاری 20 تا 40 ساله بروز می‌یابد و موجب درد، بی‌حسی و گزگز شدن دست و پا بیمار و سوزن سوزن شدن پا می‌شود؛ علائم در اثر ورزش و فعالیت آغاز و با استراحت کردن برطرف می‌شود.

3. یخ‌ زدگی و سرمازدگی

4.سکته مغزی

اختلال‌های نخاعی:

اختلال‌های نخاعی یا ستون فقرات (ستون مهره‌ها) که باعث بی‌حسی و گزگز دست و یا پا می‌شود عبارت‌اند از:

1.     صدمه دیدن نخاع

2.     تومور نخاعی

3.     سیرنگومیلی: وجود کیست (سیرینکس) در نخاع

4.     کیست عنکبوتی نخاعی: وجود کیست حاوی مایع مغزی ـ نخاعی اطراف نخاع

مسمومیت: مسومیت‌های زیر باعث گزگز دست و پا می‌شود:

1.     مسمومیت با ماهی یا صدف

2.     مسمومیت با سم آرسنیک

علل بی‌حسی و گزگز انگشتان پا

انداختن پاها روی یکدیگر در زمان نشستن: روی هم انداختن پاها هنگام نشستن، نشستن روی پا، چمباتمه زدن یا نشستن طولانی مدت یا گذاشتن کیف پول در جیب عقب گاهی باعث وارد شدن فشار به شریان‌ها یا عصب‌های پا می‌شود و در نتیجه باعث گزگز و خواب رفتگی و مور مور شدن دست و پا  می شود

فتق دیسک کمر: بیرون‌زدگی یا فتق دیسک مهره‌های کمر، عموماً بین مهره‌های چهارم و پنجم کمر(دیسک بین مهره‌ ای L4–L5)، یا بین مهره پنجم کمر و مهره اول خاجی(دیسک بین مهره ای S1-L5)، به ریشه‌های عصب سیاتیک فشار می‌آورد. بیماری فرسایشی دیسک (DDD) یکی از علل رایج بروز فتق دیسک است. فتق دیسک  کمر می‌تواند تدریجی یا ناگهانی باشد و غالباً پس از بلند کردن جسمی سنگین از روی زمین رخ می‌دهد. علائم فتق دیسک کمری بسته به اینکه فتق دیسک در کجا اتفاق می افتد، متفاوت است. طیف وسیعی از درمان های غیر جراحی وجود دارند که میتوانند در درمان سیاتیک موثر بوده و اکثر انواع فتق دیسک تسکین دهند.

تنگ شدن مجرای نخاعی: این عارضه گاهی ارثی است، اما معمولاً پی‌آمد رشد بیش از اندازه استخوان مهره در اثر افزایش سن است.

سرخوردگی مهره یا اسپوندیلولیستزی: در عارضه سرخوردگی مهره، مهره ستون فقرات به سمتی (معمولاً رو به جلو) می‌لغزد. این اختلال گاهی مادرزادی است و گاهی از تخریب و فرسایش مرتبط با افزایش سن، وارد شدن ضربه یا آسیب پس از عمل جراحی نشأت می‌گیرد. نخست، به منظور کمک به التیام شکستگی، انجام فعالیت‌های ورزشی باید متوقف شوند. اولین درمان سرخوردگی مهره کمر ممکن است شامل دارو، استراحت، ورزش درمانی، انجام تمرینات، آب درمانی، استفاده از کمربند طبی و مدیریت درد باشد.

سندرم پیریفورمیس: گرفتگی و اسپاسم عضله پیریفورمیس، واقع در بخش پایینی ستون فقرات، باعث فشردگی عصب سیاتیک و در نتیجه کمر درد می‌شود.

عفونت و تومور نخاعی: تومورهای موجود در نخاع یا ستون فقرات و التهاب ناشی از عفونت‌هایی مانند سل نخاعی به عصب سیاتیک فشار می‌آورد و موجب بروز عارضه سیاتیک و کمر درد می‌شود.

بارداری: رحم در دوران بارداری، به ویژه در زمان دراز کشیدن یا راه رفتن، گاهی به عصب سیاتیک فشار وارد می‌کند و در نتیجه مادر دچار کمر درد و گزگز یک یا هر دو پا می‌شود. بیرون‌زدگی یا فتق دیسک کمر نیز یکی از علل رایج به شمار می‌رود. در زمان بارداری افراد باید بسیار مراقب سلامت خود باشند تا دچار درد از قبیل: درد سیاتیک، ورم پا در بارداری و موارد دیگر نشوند.

بی‌حسی پا پس از جراحی: بیمار گاهی پس از جراحی فیوژن (الحاق یا خشک کردن) مهره‌های کمر دچار درد و بی‌حسی پا می‌شود.

سندرم تونل تارس: این عارضه از فشردگی عصب درشت نی خلفی قرار گرفته در امتداد داخل مچ ناشی می‌شود. راه رفتن طولانی مدت یا پوشیدن کفش نو، صدمه دیدن، تورم تاندون‌ها در بیماری روماتیسم مفصلی و… از علل بروز این عارضه به شمار می‌رود و علائم آن عبارت است از: پا درد، بی‌حسی، گزگز یا سوزش کف پا یا اطراف مچ که در اثر ایستادن یا راه رفتن تشدید می‌شود و تا حدی در اثر استراحت کردن بهبود می‌یابد.

سندرم پای بی‌قرار (RLS): این سندرم اختلالی عصبی با دلیل نامشخص است که بیمار به موجب آن تمایلی غیرقابل مقاومت به تکان دادن پا حس می‌کند. آهسته حرکت کردن، کشیدن پا، احساس خارش یا کشیدگی در پا از علائم این عارضه هستند که در زمان استراحت کردن تشدید می‌شوند و در نتیجه حرکت دادن پا به طور کامل یا جزیی از بین می‌روند.

علل بی‌حسی و گزگز دست

فشار روی دست: وارد شدن فشار به رگ‌ها یا عصب‌های دست که باعث بی‌حسی، گزگز یا فلج موقت دست می‌شود، می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • قرار دادن دست زیر سر هنگام خوابیدن
  • انداختن دست پشت صندلی هنگام نشستن
  • بستن بند (ساعت، دستبند و…) دور دست یا حمل کیف و کوله پشتی
  • باد کردن مچ دست در زمان اندازه‌گیری فشار خون

بالا بردن دست بالاتر از قلب: نگه داشتن دست(ها) در سطح بالای قلب در زمان کار یا خوابیدن باعث می‌شود تا خون کافی به دست نرسد و با بی‌حسی، گزگز یا فلج موقت دست(ها) به مدت چند دقیقه مواجه شوید.

سندرم دیسک گردن: بیماری دیسک فرسایشی یا صدمه‌هایی مانند کشش بیش از اندازه در اثر بروز سانحه رانندگی (حرکت سریع سر به سمت عقب) بیرون‌زدگی یا فتق دیسک گردن را به دنبال دارد، که به نوبه خود موجب وارد شدن فشار به عصب‌های نخاعی گردن و در نتیجه گزگز دست می‌شود.

اسپوندیلوز گردن: این عارضه بدشکلی مرتبط با سن مهره‌های گردن است. دیسک‌ها یا مهره‌های تغییر شکل داده به نخاع یا ریشه‌های عصبی فشار می‌آورند و به بروز علائم مزمن دامن می‌زنند.

آسیب دیدگی: بسیاری از آسیب دیدگی‌های دست و گردن باعث ضعف عضله، اختلال مفصل و فشردگی عصب‌های بالای بازو یا آرنج یا مچ می‌ود که به نوبه خود به گزگز دست و بازو منجر می‌شود.

سندرم تونل کارپ(CTS) : این سندرم یکی از عارضه‌های دردناک دست، انگشتان و مچ دست است که از استفاده مکرر از مچ دست یا ورم بافت‌های مچ دست ناشی می‌شود و باعث فشردگی عصب میانی می‌شود. سندرم تونل کارپ یکی از مشکلات رایج کارگران خط مونتاژ، کاربران رایانه، موسیقی‌دان‌ها، مکانیک‌ها و تنیس بازان است.

کیست گانگلیون: این کیست برجستگی نرمی است که معمولاً در پشت دست برخی افراد 20 تا 40 ساله ایجاد می‌شود. این کیست کیسه غیرسرطانی پر از مایعی است که به دلیل ناشناخته روی صفحه‌های تاندون یا کپسول مفصل تشکیل می‌شود.

تشخیص

سابقه بی‌حسی دست: آگاهی از دوره زمانی خواب رفتگی دست و پا و گزگز یا بی‌حسی و ضعف احتمالی دست، درگیر بودن سر یا پاها، سابقه آسیب دیدگی گردن یا دست، استفاده مکرر از آرنج یا مچ دست، واکنش به سرما، کم‌کاری غده تیروئید، دیابت و یائسگی می‌تواند در تشخیص علت این عارضه راهگشا باشد.

آزمایش عصب‌شناختی: آزمایش حساسیت بر روی درماتوم مشخص دست، عصب‌های درگیر را تعیین می‌کند.

تصویربرداری: در تصاویر اشعه ایکس (پرتونگاری) آرتریت (التهاب مفصلی) مهره‌های گردن یا شکستگی استخوان مشخص می‌شود. به کمک میلوگرافی نیز فتق دیسک یا تنگی مجرای نخاع تشخیص داده می‌شود و بافت‌های نرمی مانند تومور در ام.آر.آی. و سی.تی. اسکن دیده می‌شود.

الکترومیوگرافی یا عضله‌نگاری برقی (EMG) و بررسی هدایت عصبی:


ماهیت آسیب عصبی به کمک این آزمایش‌ها تعیین می‌شود. بهره‌گیری از این دو روش در کنار تصویربرداری در ارزیابی میزان صدمه وارد شده به شبکه عصبی بازو و دست اهمیت بسیار دارد.‌

آزمایش خون: ابتلا به دیابت، غیرطبیعی بودن میزان سرم قندی (دیابت)، کلسیم، پتاسیم، سدیم، منیزم، ویتامین B6 یا B12، تیروکسین (کم‌کاری تیروئید)، هورمون‌های جنسی (یائسگی) در آزمایش خون مشخص می‌شود.

آزمایش شبیه‌سازی سرما: ابتلا به پدیده یا بیماری رینود با انجام این آزمایش مشخص می‌شود.

راه ها و روش های درمان

پزشکان معمولاً در مواجهه با علائم اشاره شده و درمان گزگز دست و پا مسکن یا داروی ضدالتهاب تجویز می‌کنند. بااین حال ارزیابی دقیقی باید پیش از تجویز دارو جهت بررسی احتمال ابتلا به عارضه‌های جدی انجام شود. تعیین علت دامن زننده به این حس ناخوشایند و معالجه آن بهترین روش درمان سوزن سوزن شدن پا است

  • اصلاح عضله، استخوان یا ستون فقرات
  • بهبود وضعیت تغذیه
  • کنترل بیماری‌های خودایمنی
  • کنترل سوءمصرف الکل

طب فیزیکی و توانبخشی راهبردهای سودمندی را متناسب با شرایط خاص هر بیمار برای درمان خواب رفتن دست و پا ارائه می‌دهد.

تلفن رزرو نوبت 66572220
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا