خانواده

تغییر محل ذخیره در گوشی سامسونگ

این روزها کمتر گوشی با پشتیبانی از کارت حافظه عرضه می‌شود؛ به همین خاطر امکان عوض کردن محل ذخیره پیش فرض موبایل در خیلی از دستگاه‌ها وجود ندارد. اما برخی گوشی‌ها همچنان دارای اسلات کارت حافظه هستند. در صورتی که شما هم دارای کارت حافظه است، در ادامه با آموزش روش تغییر محل ذخیره در گوشی همراه پلازا باشید.

حافظه گوشی دغدغه بسیاری از کاربران است. به‌خصوص حالا که روز به روز به حجم اپلیکیشن‌ها، تصاویر و فایل‌های سیستمی افزوده می‌شود. همانطور که گفتیم، بسیاری از گوشی‌ها، به‌خصوص گوشی‌های گران‌قیمت و رده‌بالا فاقد اسلات کارت حافظه هستند و به همین دلیل مدیریت حافظه در آن‌ها اهمیت زیادی دارد. اما گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی همچنان از کارت حافظه پشتیبانی می‌کنند. در این گوشی‌ها می‌توان با تغییر محل ذخیره پیش فرض گوشی، قدم بزرگی در حفظ فضای داخلی گوشی برداشت.

فهرست مطالب

آموزش تغییر محل ذخیره در گوشی

اولین نکته‌ای که باید در این آموزش تغییر محل ذخیره در گوشی سامسونگ و شیائومی به آن بپردازیم این است که در اندروید یک محل ذخیره واحد وجود ندارد. برنامه‌ها هرکدام می‌توانند فایل‌ها را در محل متفاوتی ذخیره کنند و به همین خاطر اگر شما بخواهید محل ذخیره را برای کل سیستم تغییر دهید باید این کار را به‌صورت جداگانه برای هر برنامه تکرار کنید. البته می‌توانید محل ذخیره اصلی گوشی را به کارت حافظه هم تغییر دهید اما این کار در بسیاری از گوشی‌های جدیدتر و نسخه‌های اخیر اندروید امکان‌پذیر نیست و سرعت گوشی را هم پایین‌تر می‌آورد. در ادامه با پلازا همراه باشید تا به نحوه تغییر محل ذخیره پیش فرض شیائومی و سامسونگ بپردازیم.

1. تغییر محل ذخیره پیش‌فرض برنامه ها

در صورتی که می‌خواهید یک برنامه و داده‌های آن را به کارت حافظه انتقال دهید، اگر برنامه از این قابلیت پشتیبانی کند، می‌توانید این کار را انجام دهید. البته برخی برنامه‌ها اجازه چنین کاری را نمی‌دهند و تنها در حافظه داخلی گوشی ذخیره می‌شوند. اما برخی برنامه‌ها را می‌توان به کارت حافظه انتقال داد. برای انجام این کار باید به تنظیمات گوشی و سپس Apps بروید. روی برنامه مدنظرتان بزنید و بعد Storage را انتخاب کنید.

در صورتی که برنامه قابلیت انتقال به کارت حافظه را داشته باشد، گزینه Change را مشاهده خواهید کرد. روی آن بزنید.

از منو پاپ‌آپ گزینه SD card را انتخاب کنید.

در صفحه بعدی روی Next بزنید تا فرایند انتقال برنامه آغاز شود. اما دوباره چگونه حافظه پیش فرض را روی حافظه داخلی قرار دهیم؟ کافی است همین مسیر را تکرار کرده و در قسمت آخر روی Internal storage بزنید.

2. روش عوض کردن محل ذخیره موبایل در مرورگر

روش بعدی که در این مطلب آموزش تغییر محل ذخیره در گوشی اندرویدی به آن اشاره می‌کنیم، عوض کردن محل ذخیره پیش‌فرض مرورگر موبایل است. مرورگر پیش‌فرض اکثر گوشی‌های اندرویدی کروم است و به همین خاطر ما در این مطلب به این مرورگر خواهیم پرداخت. کروم به‌صورت پیش‌فرض، فایل‌ها و تصاویری که دانلود می‌کنید را در پوشه Downloads و در حافظه اصلی ذخیره می‌کند. اما می‌توانید با تغییر محل ذخیره در گوشی سامسونگ یا شیائومی خود، کاری کنید که دانلودها مستقیما در کارت حافظه ذخیره شوند. برای انجام این کار ابتدا کروم را باز کنید و سپس روی سه‌نقطه در صفحه اول بزنید و Downloads را انتخاب کنید. سپس روی آیکون تنظیمات در بالای صفحه بزنید.

در بالای صفحه و قسمت Download location می‌توانید محل ذخیره پیش‌فرض را مشاهده کنید. روی آن بزنید و کارت حافظه را به‌عنوان محل پیش‌فرض انتخاب کنید.

همچنین اگر گزینه Ask where to save files را فعال کنید، کروم هربار که بخواهید یک فایل جدید دانلود کنید، از شما خواهد پرسید فایل را می‌خواهید در کجا ذخیره کنید.

3. روش عوض کردن محل ذخیره تلگرام در موبایل

روش بعدی که در این آموزش تغییر محل ذخیره برنامه ها در گوشی شیائومی و سامسونگ به آن خواهیم پرداخت، عوض کردن محل ذخیره پیش‌فرض در تلگرام است. تلگرام هم به‌صورت پیش‌فرض تمام فایل‌ها را در حافظه داخلی گوشی ذخیره می‌کند و به همین خاطر پس از مدت کوتاهی ممکن است حافظه داخلی گوشی شما به‌سرعت پر شود. در عوض می‌توانید محل ذخیره را به کارت حافظه نیز تعییر دهید.

برای انجام این کار به تنظیمات تلگرام بروید و روی Data and Storage کلیک کنید. در نهایت گزینه Storage Path را انتخاب و کارت حافظه خودتان را برگزینید.

4. انتقال فایل‌ها از حافظه داخلی به کارت حافظه

با تغییر محل ذخیره در تبلت سامسونگ، می‌توانید محل ذخیره فایل‌های جدید را عوض کنید اما اگر بخواهید فایل‌های قدیمی را به کارت حافظه انتقال دهید، روش‌های بالا سازگار نیستند. اما این کار غیر ممکن نیست. می‌توانید هرنوع فایل از جمله تصویر، ویدیو و غیره را از حافظه داخلی به کارت حافظه منتقل کنید. برای انجام این کار به برنامه مدیریت فایل گوشی خود بروید و Internal Storage را انتخاب کنید.

فایل‌هایی که می‌خواهید انتقال دهید را انتخاب و سپس روی سه‌نقطه بالای سمت راست صفحه زده و Move را انتخاب کنید. از گزینه‌های ظاهر شده SD Card را انتخاب و پس از مشخص کردن پوشه مدنظر در کارت حافظه، روی Done بزنید. البته لازم به ذکر است که این فرایند بسته به گوشی و برنامه مدیریت فایل شما ممکن است کمی متفاوت باشد.

5. تغییر محل ذخیره پیش فرض عکس‌ها و فیلم‌های دوربین گوشی

تصاویر و فیلم‌های گرفته شده با دوربین نیز می‌توانند حجم قابل توجهی از گوشی را اشغال کنند. این موارد هم به‌صورت پیش‌فرض در حافظه داخلی گوشی ذخیره می‌شوند اما اگر گوشی شما کارت حافظه داشته باشد، می‌توانید آن‌ها را در کارت حافظه ذخیره کنید. اما چگونه محل ذخیره گوشی را به کارت حافظه تغییر دهیم؟

در گوشی‌های سامسونگ ابتدا برنامه دوربین را باز و به تنظیمات آن بروید.

در قسمت تنظیمات روی گزینه Storage location بزنید و SD card را انتخاب کنید.

در گوشی‌های شیائومی اما باید به تنظیمات بروید و سپس Apps را انتخاب کنید. در صفحه بعدی گزینه System app settings را انتخاب کنید.

در صفحه بعدی از بین برنامه‌های سیستمی، Camera را انتخاب و روی آن بزنید. به قسمت General Settings برنامه بروید.

در اینجا کافی است برای تغییر محل ذخیره پیش فرض دوربین گوشی، گزینه Save to SD card را فعال کنید.

سخن پایانی

در این آموزش تغییر محل ذخیره در گوشی به چندین روش مختلف برای استفاده از کارت حافظه به‌عنوان حافظه پیش‌فرض اشاره کردیم. در بسیاری از گوشی‌هایی که دارای کارت حافظه هستند، امکان تغییر محل ذخیره برنامه‌های مختلف از داخل تنظیمات آن‌ها وجود دارد. همچنین در نسخه‌های قدیمی اندروید نیز امکان تبدیل کارت حافظه به‌عنوان حافظه پیش‌فرض و اصلی گوشی وجود داشت اما این امکان در نسخه‌های جدید بسیار محدود شده و در اکثر گوشی‌ها قابل استفاده نیست.


تاکنون برای شما پیش آمده در گوشی اندرویدی خود فایلی را دانلود کنید و ندانید که در چه مسیری ذخیره شده است؟ یا اینکه به دنبال یک فایل خاص که قبلا دانلود کردید بگردید؟ و از خود بپرسید پوشه ذخیره دانلود ها در اندروید کجاست؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم فایل ها به صورت پیش فرض پس از دانلود در پوشه ای تحت عنوان download ذخیره می شوند. خب حالا شاید تمایل به تغییر محل ذخیره فایل های دانلود شده در اندروید داشته باشید. در این مقاله از میزبان فا مگ می خواهیم محل دانلود در تلفن همراه اندرویدی و سپس نحوه تغییر پوشه ذخیره سازی فایل های دانلودی را با هم بررسی کنیم. البته دقت داشته باشید برای تغییر محل ذخیره دانلودها دو انتخاب دارید که شامل حافظه داخلی و مموری کارت است.

فایل های دانلودی در اندروید

به صورت پیش فرض در تمامی دستگاه ها پوشه ای تحت عنوان Download وجود دارد و فایل هایی که از طریق مرورگر دانلود می کنید در این پوشه نگهداری می شوند. این پوشه در بخش حافظه داخلی یا internal storage قرار دارد. ممکن است فایلی را قبلا دانلود کرده باشید و بخواهید محل ذخیره فایل دانلودی خود را بیابید. در این راستا می بایست مطابق با راهنمای گام به گام زیر عمل کنید:

  1. برنامه فایل منیجر گوشی خود را باز کنید.
  2. به قسمت حافظه داخلی یا internal storage مراجعه کنید.محل ذخیره فایلهای دانلود شده در اندروید
  3. سپس درپوشه download می توانید فایل هایی که با مرورگر خود دانلود کرده اید را مشاهده کنید.محل ذخیره فایلهای دانلود شده در اندروید

تغییر محل ذخیره دانلودها در اندروید

همان طور که ذکر شد به صورت پیش فرض محل ذخیره فایل های دانلود شده در اندروید پوشه ای تحت عنوان download می باشد. اما می توانید مسیر ذخیره فایل ها را تغییر دهد و تنظیماتی اعمال کنید که روی کارت حافظه ذخیره شوند. بنابر دلایل مختلف می توان در خصوص تغییر محل ذخیره فایل های دانلود شده در اندروید پرداخت. در ادامه به معرفی دو روش کلی خواهیم پرداخت. چندین دلیل جهت  جابجایی و تغییر پوشه ذخیره فایل های دانلودی وجود دارد از جمله:

  • پر شدن حاظه داخلی
  • ذخیره فایل های دانلودی روی کارت حافظه یا مموری کارت
  • مدیریت بهتر فایل های دانلود شده
  • و…

1- تغییر محل ذخیره دانلودها در مرورگر کروم اندروید

تا این قسمت از مقاله با محل ذخیره فایل های دانلود شده در اندروید آشنا شدید و می دانید فایل ها پس از دانلود در کجا ذخیره می شوند.

اما بنابر هر دلیلی ممکن است تمایل داشته باشید محل ذخیره فایل های دانلود شده در اندروید را تغییر دهید. اصلا نگران نباشید با چند کلیک ساده می توانید محل ذخیره دانلودها را تغییر دهید. برای این منظور می بایست مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  1. مرورگر تلفن همراه خود را باز کنید و به قسمت settings یا تنظیمات مراجعه کنید.تغییر محل ذخیره دانلودها در کروم اندروید
  2. کمی پایین تر رفته و گزینه Downloads را لمس کنید.تغییر محل ذخیره دانلودها در کروم اندروید
  3. در صفحه بعدی گزینه ای تحت عنوان Download location را بیابید.
  4. در این قسمت می توانید انتخاب کنید که فایل های دانلود شده روی حافظه داخلی یا کارت حافظه ذخیره شوند.

بدین ترتیب می توانید محل ذخیره فایل های دانلود شده توسط مرورگر کروم گوشی خود را تغییر دهید و فایل ها پس از دانلود در مسیر دلخواه شما ذخیره شوند.

2- تغییر محل ذخیره فایل های دانلود شده از طریق پیامرسان ها

جالب است بدانید شما امکان مدیریت فایل های دانلود شده در پیامرسان های واتساپ و تلگرام و همچنین امکان تغییر محل ذخیره فایل ها را نیز خواهید داشت که در آموزش های بعدی به شرح مفصل آن خواهیم پرداخت. اما در این مقاله به صورت اجمالی به شیوه تغییر محل ذخیره فایل ها در پیامرسان تلگرام و واتساپ اشاره خواهد شد.

تلگرام: جهت تغییر محل ذخیره فایل های دانلود شده از طریق تلگرام می توانید از بخش تنظیمات تلگرام به قسمت Data and Storage مراجعه کنید. سپس از طریق گزینه Storage path  می توانید محل ذخیره سازی فایل های دانلود شده توسط تلگرام را تغییر و مسیر دلخواه خود را انتخاب کنید. بدین ترتیب فایل ها در مسیر دلخواه شما دانلود و ذخیره خواهند شد.

واتساپ: در پیامرسان واتساپ امکان مدیریت فایل های دانلود شده وجود دارد اما تا این لحظه تنظیمات خاصی جهت تغییر محل ذخیره فایل های دانلود شده از طریق واتساپ ارائه نشده است.

شاید برای شما هم پپش آمده باشد که پس دانلود و ذخیره یک فایل ساعت ها به دنبال آن گشته باشید، یا اینکه فایلی را مدت ها قبل دانلود کرده و آن را نمی یابید، در چنین شرایطی به کمک آموزش محل ذخیره فایل های دانلود شده در اندروید به راحتی می توانید فایل های دانلودی خود را مدیریت کنید. در سیستم عامل اندروید فایل ها پس از دانلود به صورت پیش فرض در پوشه ای تحت عنوان download ذخیره می شوند. همچنین این امکان را دارید که به تغییر محل ذخیره فایل های دانلود شده در اندروید بپردازید. این کار برای زمانی مناسب می باشد که گوشی شما پر شده و بخواهید محتوای خود را بر روی حافظه دوم یا مموری کارت ذخیره کنید. امید است این مقاله مفید واقع گردد. در صورت وجود اشکال یا ابهام سوالات خود را از طریق بخش دیدگاه ها مطرح کنید.


تلگرام یکی از برنامه های فعال در حوزه رسانه های اجتماعی است که کاربران زیادی در سرتاسر جهان از آن استفاده می کنند. اما موضوعی که همواره توسط کاربران این برنامه مورد سوال قرار می گیرد این است که فایل های تلگرام کجا ذخیره می شوند؟ اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که به دنبال پیدا کردن محل ذخیره فایل های دانلود شده تلگرام در گوشی های تلفن همراه اندرویدی هستید تا انتهای این مقاله از میزبان فا مگ با ما همراه باشید. چرا که قصد داریم در این مقاله محل ذخیره فایل های دانلود شده تلگرام را معرفی کرده و در نهایت به شما بگوییم که چگونه می توانید در راستای تغییر محل ذخیره فایل های تلگرام به مسیر مورد نظر خود گام بردارید.

پیدا کردن محل ذخیره فایل های تلگرام در اندروید

به طور معمول بعد از نصب هر برنامه جدید روی گوشی تلفن همراه اندروید، پوشه ای به نام آن برنامه روی تلفن همراه ایجاد می شود و شما می توانید فایل های داخل آن را از طریق این پوشه مدیریت نمایید. در برنامه ای مانند تلگرام محتوایی که دانلود می کنید را می توانید در پوشه ای که به نام Telegram ایجاد شده، مشاهده نمایید که در ادامه نحوه دسترسی پیدا کردن به این پوشه را به صورت گام به گام به شما آموزش خواهیم داد. اگر تمایل دارید بدانید تاکنون چه فایل هایی به واسطه تلگرام در تلفن همراه شما ذخیره شده می بایست مسیر زیر را دنبال کنید:

  1. در اولین گام از فرآیند پیدا کردن محل ذخیره فایل های دانلود شده تلگرام در اندروید شما باید به برنامه مدیریت فایل گوشی یا My Files فعال روی گوشی تلفن همراه اندرویدی خود مراجعه کنید.
    محل ذخیره فایلهای دانلود شده در اندروید
  2. سپس بسته به این که تلگرام خود را روی کارت حافظه داخلی نصب کرده اید یا بر روی مموری کارت باید حافظه مورد نظر را انتخاب کنید.محل ذخیره فایل های تلگرام در اندروید
  3. حال در میان پوشه هایی که نمایش داده می شود باید پوشه ای تحت عنوان Telegram را بیابید و آن را باز کنید.
    پیدا کردن محل ذخیره فایل های دانلود شده تلگرام در اندروید
  4. به صورت معمول 4 پوشه درون پوشه تلگرام موجود است که تمامی محتوای دانلود شده در تلگرام شما را در بر می گیرند. این 4 پوشه عبارتند از:
    • Telegram Audio: صداهای ضبط شده و آهنگ ها
    • Telegram Documents: داکیومنت و اسنادی مثل فایل های pdf و…
    • Telegram Video: ویدیوهای تلگرام
    • Telegram Images:تصاویر تلگرام

    پیدا کردن فایل های تلگرام روی گوشی

بدین ترتیب شما به راحتی محل ذخیره فایل های دانلود شده تلگرام را پیدا کرده و می توانید با توجه به نوع فایل مورد نظر به یکی از 4 پوشه که توضیح داده شد، مراجعه نمایید.

ذخیره فایل های تلگرام روی گوشی

برنامه تلگرام قابلیتی ارائه کرده  که به کمک آن کاربران به راحتی می توانند هر یک از فایل های موجود در تلگرام خود را دانلود کرده و آن را در پوشه دانلود شده های گوشی تلفن همراه خود ذخیره کنند. بدین ترتیب نیاز به مراجعه به پوشه Telegram نیست و شما می توانید فایل مورد نظر خود را به سرعت بیابید و هر تغییری که تمایل دارید را در آن ایجاد کنید. به منظور ذخیره فایل های تلگرام در پوشه دانلود شده ها شما باید مسیر زیر را دنبال کنید:

  1. در اولین گام شما باید سه نقطه قرار گرفته روی فایل مورد نظر را خودرا انتخاب کنید.محل ذخیره فایل های تلگرام در اندروید
  2. سپس از میان گزینه هایی که به شما نمایش داده می شود گزینه Save to downloads را لمس نمایید.
  3. بدین ترتیب فایل مورد نظر در پوشه دانلودها ذخیره می شود و شما می توانید آن فایل را از طریق برنامه مدیریت پوشه ها و یا پوشه Downloads موجود در آن مشاهده و دانلود نمایید.

در نتیجه شما می توانید با استفاده از روش های عنوان شده به راحتی محل ذخیره فایل های دانلود شده در اندروید را از سمت برنامه تلگرام بررسی کنید و تغییرات لازم را روی آن ها انجام دهید یا اینکه آنها را در گالری خود ذخیره کرده و از این طریق مدیریت نمایید.

حل مشکل ذخیره نشدن فایل های تلگرام در گالری اندروید

اخیرا گزارشات متعددی مبنی بر ذخیره نشدن فایل های تلگرامی در گالری اندروید مشاهده می شود. در صورتی که شما نیز با این مشکل مواجه شده اید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  1. ابتدا کش برنامه تلگرام را حذف نمایید.
    سپس در تلفن همراه، انگشت خود را برای لحظاتی روی برنامه تلگرام نگه دارید و در کادر باز شده گزینه app info را لمس نمایید.
  2. در صفحه باز شده گزینه permissions را انتخاب کنید.
  3. مجوزهای دسترسی را از این بخش اعطا نمایید. بدین منظور بررسی نمایید گزینه photo و storage حتما در حالت فعال قرار داشته باشد.

تغییر محل ذخیره دانلودها در تلگرام

خوشبختانه تغییر دادن محل دانلود محتوای تلگرام هم به سادگی پیدا کردن محل ذخیره فایل های دانلود شده تلگرام می باشد اما باید در نظر داشته شما برای ذخیره فایل های تلگرامی تنها دو انتخاب دارید در واقع می توانید فایل ها را روی حافظه داخلی تلفن همراه یا کارت حافظه ذخیره کنید. به همین منظور شما باید:

  1. در ابتدا برنامه تلگرام نصب شده روی گوشی تلفن همراه اندروید خود را باز کرده و به قسمت تنظیمات یا Settings بروید.
  2. سپس از منو های مشخص شده، گزینه Data and Storage را انتخاب نمایید.
  3. در گام بعدی باید از میان منوهای موجود،گزینه Storage path را انتخاب نمایید.
  4. با انتخاب Storage Path دو گزینه جدید به شما نمایش داده می شود که با استفاده از آنها می توانید انتخاب کنید فایل های دانلود شده تلگرام روی حافظه داخلی تلفن همراه یا کارت حافظه ذخیره شود. تنها کافی است مسیر مورد نظر را انتخاب کرده و ازت بخش تنطیمات خارج شوید.

در نتیجه به سادگی می توانید در راستای تغییر محل ذخیره دانلودها در تلگرام گام بردارید و تعیین کنید که محتوای دانلود شده در تلگرام در چه بخشی ذخیره شود.

حتما می دانید که محل ذخیره فایل های دانلود شده در برنامه های مختلف قابل تغییر است در همین راستا باید در نظر داشته باشید امکان تغییر محل ذخیره فایل های دانلود شده تلگرام میسر می باشد. در همین راستا تنها کافیست به بخش تنظیمات این پیامرسان مراجعه نموده و پیکربندی دلخواه خود را اعمال کنید. در این مقاله از میزبان فا مگ به چگونگی تغییر محل ذخیره به کارت حافظه و حافظه داخلی تلفن همراه پرداختیم. در صورتی که در خصوص این آموزش ابهام یا مشکلی وجود داشت، سوال خود را از طریق بخش دیدگاه ها مطرح کنید تا در اولین فرصت به آن پاسخ دهیم. 😍

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا