پزشکی

دیسک گردن مهره 4 و 5

یکی از دلایل شایع درد گردن، شانه و دست، فتق یا بیرون زدگی  دیسک گردن است. علائم ممکن است شامل درد شدید و مبهم در گردن یا بین کتف ها بوده که در دست ها انتشار پیدا کرده و تا کف دست و انگشتان میرسد. در حالت وخیم لازم است از روش های درمان دیسک گردن بدون جراحی استفاده شود.همچنین از دیگر علائم می توان حس کرختی، خارش یا سوزش در شانه و دست ها را نام برد. حرکات و موقعیت های خاصی در گردن می توانند درد را تشدید کنند.

آناتومی


در میان هر دو مهره (استخوان) ستون فقرات یک دیسک بین مهره ای وجود دارد.  صفحه ای متشکل از الیاف که قابلیت ضربه گیری دارد. صفحات انتهایی (endplates) مهره ها را ردیف کرده و به نگه داشتن دیسک ها در محل خود کمک می کنند. هر دیسک یک نوار تایر مانند در روی خود، به نام حلقه ی فیبری دارد که یک ماده ی ژل مانند به نام نوکلئوس پالپوزوس (هسته ی دیسک) را احاطه می کند. رشته های عصبی از طریق مسیر های کوچکی که بین مهره ها و دیسک ها قرار دارد، از کانال نخاعی خارج می شوند. گردن درد و دیگر علائم هنگامی ظاهر می شوند که دیسک بین مهره ای آسیب دیده، به کانال نخاعی یا به ریشه های عصبی فشار وارد کند.

فتق دیسک مهره گردن هنگامی رخ می دهد که حلقه فیبری ترک برداشته یا شکافته شود و بدین صورت به نوکلئوس پالپوزوس (هسته ی دیسک) اجازه ی خروج دهد. این عارضه فتق هسته ی دیسک (HNP) یا فتق دیسک گفته می شود. در این مقاله شما خواهید آموخت که چه عواملی باعث ایجاد فتق مهره های گردن شده و برای تشخیص، مقابله با درد و دیگر علائم چه راهکار هایی وجود دارد.

بیش از 90 درصد بیمارانیکه دچار پارگی دیسک کمر یا گردن شده بودند در مرکز تخصصی پروفسور فروغ با روشهای غیر جراحی در عرض 4 تا 6 هفته  بهبود یافته اند. البته ادعای معجزه نداریم در مواردیکه در معاینه  متخصصین مرکز تشخیص  داده اند که بیمار نیاز به جراحی دارد سریعا به بهترین جراحان معرفی شده اند تا بهترین نتیجه حاصل شود.تلفن رزرو نوبت در کلینیک تخصصی پروفسور فروغ 66572220

علائم و نشانه ها


علائم دیسک گردن معمولا با درد همراه است و باعث اختلالات عصبی به شرح زیر می شود:

   C4-C5 (ریشه ی عصبی C5): می تواند باعث ضعف در عضله ی دلتایی سر شانه شود. معمولا بی حسی یا خارش و سوزش ایجاد نمی کند ولی می تواند باعث درد شانه و گردن درد   شود.

   C5-C6 (ریشه ی عصبی C6): می تواند باعث ضعف ماهیچه های دو سر (عضلات جلویی بازو) و ماهیچه های باز کننده ی مچ شود. بی حسی ، خارش و سوزش همراه با درد ممکن است به سمت انگشت شست دست منتشر شوند. این یکی از شایع ترین مراحل برای وقوع فتق دیسک گردن است.

  C6-C7 (ریشه ی عصبی C7): می تواند باعث ضعف عضلات سه سر بازو (عضلات پشت بازو) و عضلات باز کننده ی انگشتان شود. بی حسی ، خارش و سوزش همراه با درد ممکن است به سمت عضلات سه سر و انگشت میانی منتشر شوند. این مرحله نیز یکی از شایع ترین مراحل برای وقوع بیرون زدگی دیسک گردن می باشد.

C7-T1 (ریشه ی عصبی C8): می تواند باعث ضعف در گرفتن اشیا با دست شود. همچنین بی حسی ، خارش و درد ممکن است از طریق بازو به سمت انگشت کوچک دست منتشر شوند.

لازم است بدانید که علائم بالا معمولا با فتق دیسک گردن همراه هستند ولی ساختار سیستم عصبی افراد متفاوت است بنابراین علائم ایجاد شده در آن ها نیز ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد

علت ها و دلایل


علل زیادی باعث ایجاد فتق دیسک گردن و درد شدید می شوند که عبارتند از:

 فرسایش دیسک های ستون فقرات

درد ناشی از دیسک بیرون زده، معمولا به علت فرسایش ستون فقرات می باشد.

پشت و کمر ما وظیفه ی تحمل و پخش کردن وزن را داشته و دیسک های بین مهره ای، ضربه گیری در اثر حرکت (راه رفتن، چرخیدن و خم شدن) را بر عهده دارد. به دلیل فشار زیادی که به دیسک ها وارد می شود، با گذر زمان به آن ها آسیب وارد می شود و می تواند علت دیسک گردن و کمر باشد
حلقه ی فیبری (قسمت سخت خارجی دیسک) می تواند به تدریج ضعیف شده و به نوکلئوس پالپوزوس (هسته ی ژله مانند دیسک) اجازه ی خروج دهد، به این ترتیب، دیسک بیرون زده و متورم می شود.

 آسیب به ستون فقرات

علت دیسک گردن می تواند در اثر آسیب باشد. تصادف رانندگی می تواند باعث بیرون زدن دیسک شود. برای مثال یک حرکت شدید و ناگهانی  می تواند با وارد کردن فشار زیاد باعث بیرون زدن و پارگی دیسک گردد.

همچنین علائم دیسک گردن می تواند به علت بلند کردن نادرست یک جسم سنگین و یا چرخیدن بیش از اندازه ی بدن به وجود آید.

تاثیر همزمان آسیب ها و فرسایش ستون فقرات

ممکن است دیسک چنان ضعیف شده باشد که اتفاقاتی نه چندان مهم مثلا یک عطسه دچار بیرون زدگی شود عطسه رویداد مهمی که بتواند باعث آسیب شود به حساب نمی آید، ولی اگر فرد دیسک ضعیفی داشته باشد، نیروی حاصل از یک عطسه می تواند باعث فتق آن شود.

مراحل بیرون زدن یک دیسک


فرایند فتق یک دیسک شامل 4 مرحله است به طوری که در زیر  نشان داده شده:

دژنرسانس : در طول مرحله ی اول، نوکلئوس پالپوزوس به دلیل تغییرات شیمیایی مرتبط با سن ضعیف می شود. در این مرحله بیرون زدگی (فتق) به وجود نمی آید و تنها دیسک انعطاف پذیری خود را از دست داده و توانایی ضربه گیری آن کم تر می شود.

برآمدگی دیسک: در طول این مرحله، شکل یا محل دیسک تغییر می کند. همچنین یک برآمدگی کوچک شروع به تشکیل شدن کرده که ممکن است بسته به محل آن، به نخاع یا اعصاب آن فشار وارد کند.

  پارگی دیسک: طی این مرحله هسته ی ژله مانند دیسک دیواره آن را سوراخ می کند ولی همچنان درون دیسک باقی می ماند.

  جدا شدن بخش پاره شده ی دیسک: طی مرحله ی آخر نوکلئوس پالپوزوس (هسته ی دیسک) از دیواره ی دیسک عبور کرده و وارد کانال نخاعی می شود.

 

درمان کنسرواتیو (محافظه کارانه) بدون جراحی اولین قدم برای بهبودی است برای درمان پارگی دیسک گردن است و ممکن است شامل موارد زیر باشد: دارو درمانی، استراحت ، ماساژ ، ورزش درمانی ، تمرینات سر و گردن در خانه ، آب درمانی ، کاریوپراکتیک و مدیریت درد. بیش از 95% افراد مبتلا به درد بازو در اثر بیرون زدگی دیسک گردن ، در عرض 6 هفته بهبودی یافته و به فعالیت های طبیعی باز می گردند. اگر بدن فردی به درمان محافظه کارانه پاسخ نداده یا علائم بد تر شوند، ممکن است جراح ستون فقرات عمل جراحی دیسک گردن را پیشنهاد کند

دارودرمانی :پزشک ممکن است مسکن ، دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) و یا استروئید برای درمان دیسک گردن شما تجویز کند. بعضا شل کننده های عضلانی نیز برای گرفتگی ماهیچه ها تجویز می شوند.

دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مثل آسپرین و ناپروکسین ، نمونه هایی از دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی اند که به منظور کاهش التهاب و درد ناشی از عوارض دیسک گردن به کار می روند.

مسکن هایی مثل استامینوفن جهت کاهش درد به کار رفته ولی اثر ضد التهابی NSAIDs را ندارند.

شل کننده های مثل متاکاربامول (روباکسین) ، کاریسوپرودول (سوما) و سیکلوبنزاپرین (فلکسریل) ممکن است به منظور کنترل اسپاسم (گرفتگی) های عضلانی به کار رود.

استروئید ها ممکن است جهت کاهش التهابات تجویز شده و به صورت خوراکی (متیل پردنیزولون) در یک دوره ی 5 روزه، با کاهش متوالی دوز، مصرف شوند. مزیت این دارو ها در سرعت زیاد رفع درد می باشد. (کم تر از 24 ساعت)

تزریق استروئید در محل بیرون زدگی دیسک ممکن است در موارد درد شدید تجویز شود این روش که به کمک فلوروسکوپی انجام می شود، عبارت است از تزریق استروئید و یک داروی بی حسی به به فضای اپیدورال ستون مهره به منظور کاهش التهاب .

ورزش و فیزیوتراپی: هدف ورزش درمانی، کمک به بیمار برای رسیدن هر چه زود تر به فعالیت و جلوگیری از آسیب مجدد است. فیزیوتراپیست ها می توانند روش های صحیح ایستادن، بلند کردن اجسام و راه رفتن را آموزش داده و با بیمار به منظور کشیدن و قدرتمند کردن عضلات گردن، شانه و بازو همکاری کنند. ورزش گردن و تمرینات تقویتی، عناصر اصلی درمان بوده و باید جزئی از زندگی فرد شوند.

تزریقات اپیدورال یا “بلوک” به هنگام درد شدید بازو توصیه می شوند. در این عمل نوعی کورتیکواستروئید، توسط پزشک آموزش دیده در این زمینه، به درون فضای اپیدورال (فضای اطراف اعصاب نخاعی) تزریق می شود. پس از اولین تزریق ممکن است در روز های بعدی یک یا دو تزریق دیگر نیز نیاز باشد. این تزریق باید جزئی از یک برنامه ی درمان و توان بخشی جامع انجام شود. هدف این تزریق کاهش التهاب اعصاب و درمان دیسک گردن است.

تزریق در نقاط ماشه ای به تزریق مستقیم دارو های بی حسی موضعی (بعضا به همراه کورتیکواستروئید ها)، در بافت های نرم و ماهیچه های دردناک در طول ستون فقرات گفته می شود. این تزریقات معمولا موثر واقع می شوند ولی به درمان بیرون زدگی دیسک گردن کمکی نمی کنند.

درمان دستی (کایروپراکتیک). حرکت دادن آرام می تواند به کاهش اختلال در عملکرد مفاصل، که ممکن است خود دلیلی برای درد باشد، کمک کند. از حرکت دادن به میزان زیاد باید خودداری شود، زیرا می تواند درد یا آسیب های عصبی را افزایش دهد.

در برخی موارد برای درمان دیسک گردن گردنبند طبی یا بریس به منظور کاهش فشار از ستون فقرات گردن، توصیه می شود.

روش‌های دیگر درمان دیسک گردن تحریک الکتریکی عصب، طب سوزنی،آب درمانی و…می‌باشد.

عمل جراحی: برای بیمارانی که درد گردن با درمان های قبلی بهبود نمی یابد، ممکن است جراحی مورد نیاز باشد. هدف از جراحی، برداشتن قسمتی از دیسک است که به عصب فشار وارد می کند. به این عمل دیسکتومی گفته می شود. بسته به محل دیسک بیرون زده، ممکن است پزشک شکافی در جلو یا پشت گردن بیمار ایجاد کند. تصمیم این که شکاف در جلوی گردن (رویکرد قدامی) و یا در پشت گردن (رویکرد خلفی) ایجاد شود بستگی به موارد زیادی از جمله محل دقیق فتق دیسک، تجربه و سلیقه ی جراح دارد. در هر دو روش، مواد دیسک از روی عصب برداشته شده و عمل معمولا موفقیت آمیز است.


فتق دیسک گردن که معمولا به آن لغزش دیسک گردن هم گفته می شود وضعیتی است که در آن قسمت مرکزی دیسک بین مهره ای وارد نخاع گردنی شده است. این وضعیت معمولا ناشی از پارگی حلقه فیبروس سختی است که یک هسته نرم داخلی را در برگرفته و باعث فتق مواد نرم تر می شود. افزایش سن شایع ترین علت فتق دیسک گردن است اما آسیب هم می تواند باعث فتق دیسک گردن شود. بیشتر اوقات فتق دیسک در مهره های 4 و 5 گردن رخ می دهد. این بیرون زدگی معمولا در یک طرف کانال نخاعی و در نقطه ای که ریشه عصبی از کانال خارج می شود، رخ می دهد. برخورد دیسک به عصب باعث درد، بی حسی و ضعف در بخشی از پوست و عضله ای می شود که به همان ریشه عصبی مربوط می شوند. فتق دیسک گردن در این ناحیه می تواند منجر به اختلالات طولانی مدت شود و ممکن است بر کار و فعالیت های روزانه افراد تاثیر بگذارد. در این مقاله با علائم، دلایل و نحوه درمان فتق دیسک مهره های 4 و 5 گردن آشنا خواهید شد. به این نکته دقت کنید که هر زمان که می خواهید فتق دیسک گردن خود را درمان کنید باید به یک پزشک باتجربه و ماهر که با نحوه درمان و کنترل عوارض آشنا است، مراجعه کنید. این کار خطرات و عوارض جانبی و همچنین زمان بهبودی را کاهش می دهد.

فهرست مطالب

  • 1 دلایل فتق دیسک مهره های 4 و 5 گردن
  • 2 علائم فتق دیسک مهره های 4 و 5 گردن
  • 3 تشخیص فتق دیسک مهره های 4 و 5 گردن
  • 4 درمان فتق دیسک مهره های 4 و 5 گردن
  • 5 سوالات پرتکرار

دلایل فتق دیسک مهره های 4 و 5 گردن


فتق دیسک گردن زمانی اتفاق می افتد که بخشی از مایع داخلی دیسک به بیرون نفوذ می کند. مایع خارج شده از دیسک زمانی که به اعصاب ستون فقرات  گردنی نفوذ می کند به دلیل پروتئین های التهابی موجود در دیسک ممکن است بسیار دردناک باشد. پارگی و سایر آسیب های وارد شده به بافت های بیرونی دیسک ممکن است باعث خروج مواد مرکزی دیسک شود. دلایل شایع فتق دیسک مهرهای 4 و 5  گردن عبارتند از:

  • سقوط
  • تصادفات اتومبیل
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • تصادفات کامیون
  • ساییدگی ناشی از افزایش سن (تخریب دیسک)
  • تصادفات دوچرخه
  • تصادفات عابر پیاده
  • تصادفات موتورسیکلت
  • فعالیت ها تفریحی و ورزش
  • تهاجم و خشونت

هر گونه پیچ خوردگی شدید گردن می تواند به دیسک فشار وارد کند و در نتیجه باعث پارگی و آسیب شود. این وضعیت باعث برآمده شدن دیسک بین مهره ها می شود و مایع داخل دیسک به ستون فقرات نفوذ می کند.

علائم فتق دیسک مهره های 4 و 5 گردن


درد شایع ترین علامت ناشی از فتق دیسک مهره های 4 و 5 گردن است. برخی از افراد ممکن است دردهای شدید یا سوزش مداوم را تجربه کنند. حساسیت در اطراف مهره های 4 و 5 گردن هم یکی دیگر از علائم شایع فتق دیسک گردن است.

در برخی موارد، درد ناشی از فتق مهرهای 4 و 5 گردن می تواند به شانه ها، بازوها و دست ها سرایت کند. گز گز کردن، بی حسی و ضعف  از سایر علائم شایع فتق دیسک گردن است.

علائم فتق دیسک ممکن است با فعالیت ها یا حرکات خاص تشدید شود. به عنوان مثال چرخاندن سر در یک جهت خاص می تواند باعث درد شدید شود. بلند کردن اجسام سنگین هم می تواند درد و علائم فتق دیسک گردن را تشدید کند.

محل فتق دیسک هم علائمی را نشان میدهد که میتواند در تشخیص محل آسیب گردن کمک کند. اگر دیسک مهره های 4 و 5 گردندچار فتق شوند بیمار معمولا ضعف و درد عضلات دلتوئید و سرتاسر شانه را تجربه می کند. در برخی موارد نادر بیماران گزگز و بی حسی ناشی از فتق مهره های 4 و 5 گردن را تجربه می کنند.

تشخیص فتق دیسک مهره های 4 و 5 گردن


تشخیص فتق دیسک مهره های 4 و 5 گردن

تشخیص علت درد گردن با بررسی وضعیت بیمار و معاینه فیزیکی شروع می شود. پس از این مراحل پزشک از علت درد شما آگاه می شود و برای اطمینان از علت دقیق آن ممکن است برای شما آزمایشاتی تجویز کند. این آزمایشات صرفا برای تشخیص علت درد انجام می شوند نه برای بهبود آن. معمولا اولین آزمایش اشعه ایکس است که در مطب پزشک انجام می شود و مشخص می کند که آیا شما به آزمایشات بیشتری نیاز دارید یا خیر.

ارائه اطلاعات لازم به پزشک

شما باید در مطب قبل از دیدن پزشک، فرمی را پر کنید. هنگامی که در حال پر کردن فرم هستید زمانی را به فکر کردن در مورد هر چیزی که که مربوط به درد گردن شما میشود اختصاص دهید. هر چه اطلاعات بیشتری در اختیار پزشک قراردهید او بهتر می تواند علت درد را تشیخص دهد. بعد از پر کردن فرم پزشک از شما میخواهد که زمان شروع درد گردن و نوع درد را توضیح دهید.

مثلا ممکن است پزشک از شما بپرسد:

  • اولین بار چه زمانی درد شروع شد؟
  • آیا میزان فعالیت خود را افزایش داده اید؟
  • آیا گردن شما دچار جراحت یا آسیب شده است؟
  • آیا درد گردن به بازوها یا پاهای شما سرایت میکند؟
  • چه چیزی باعث میشود که گردن شما کم و بیش درد بگیرد؟
  • آیا مشکلی در روده یا مثانه خود داشته اید؟

معاینه فیزیکی

 بعد از اینکه پزشک سوالات لازم را از شما پرسید معاینه فیزیکی را شروع میکند. در طول معاینه پزشک گردن شما را بررسی میکند تا متوجه شود عملکرد گردن چگونه است:

  • چقدر خوب میتوانید گردن خود را خم کنید و سر خود را در همه جهات بچرخانید.
  • چقدر خوب میتوانید گردن خود را بچرخانید.
  • آیا علائمی از حساسیت در اطراف گردن شما وجود دارد.
  • آیا علائمی از اسپاسم عضلانی در اطراف گردن و شانه ها وجود دارد.

پزشک همچنین اعصابی که از ستون فقرات خارج میشوند را بررسی می کند:

  • تست بی حسی در بازو ها و دست ها
  • تست رفلکس ها
  • تست قدرت عضلات بازو ها، دست ها و پاها
  • تست علائم تحریک عصبی

اشعه ایکس

اشعه ایکس استخوان های ستون فقرات گردنی را نشان می دهد. بیشتر ساختارهای بافت نرم ستون فقرات مثل اعصاب، دیسک ها و عضلات در اشعه ایکس نشان داده نمی شوند. اشعه ایکس می تواند مشکلاتی مانند عفونت، شکستی یا تومور استخوان را نشان دهد. اشعه ایکس همچنین ممکن است برای  مشخص شدن میزان فرسایش ستون فقرات هم استفاده شود. اشعه ایکس به تنهایی فتق دیسک را نشان نمی دهد. اشعه ایکس برای نشان دادن میزان فرساش و آرتریت گردن مناسب است. باریک شدن فضای دیسک بین هر مهره و خارهای استخوانی در اشعه ایکس نشان داده می شوند.

تصویر برداری رزونانس مغناطیسی MRI

ام آر آی رایج ترین آزمایش مورد استفاده برای بررسی ستون فقرات است چون می تواند قسمت های غیر طبیعی بافت های نرم اطراف ستون فقرت را نشان دهد. ام آر آی بهتر از اشعه ایکس است چون علاوه بر استخوان ها می تواند تصاویری از اعصاب و دیسک را هم نشان دهد. ام آر آی برای یافتن تومورها، فتق دیسک یا سایر اختلالات بافت نرم انجام می شود. ام آر آی درد ندارد و حدود 90 دقیقه طول می کشد. در طول انجام آزمایش ام آر آی تصاویر کامپیوتری بسیار دقیقی از قسمت های مختلف ستون فقرات گرفته می شود. برخلاف اکثر آزمایش های دیگر که از اشعه ایکس استفاده می کنند ام آر آی از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای دیدن ساختار های گردن استفاده می کند. تصاویر را می توان به صورت مقطعی هم گرفت. ام آر آی به پزشک اجازه میدهد تا بدون استفاده از رنگ یا سوزن خاصی اعصاب و دیسک ها را به وضوح ببیند. در بسیار از موارد برای تشخیص علت درد گردن ام آر آی تنها آزمایشی است که انجام می شود. قبل از ام آر آی از شما خواسته میشود که هر گونه اشیاه فلزی مانند جواهرات را از خودتان جدا کنید. همچنین از شما پرسیده می شود که ایا ایمپلنت های فلزی دارید یا خیر. به دلیل میدان مغناطیسی قوی بیمارانی که ایمپلنت های فلزی دارندن نمیتوانند ام آر آی انجام دهند.

اسکنر ام آر ای یک دستگاه بسیار بزرگ یا قسمتی تونل مانند در مرکز آن است. تختی که شما روی آن دراز می کشید به داخل تونل اسکنر حرکت می کند. هنگامی که در موقعیت مورد نظر قرار گرفتید از شما خواسته می شود که تاپایان آزمایش کاملا بی حرکت بمانید. در طول آزمایش صدای کلیک و ضربه زدن را در حین حرکت اسکنر خواهید شنید. هنگامی که اسکنر در حال عکس گرفتن است تکنسین میتواند همزمان تصاویر را روی مانیتور ببیند و آنها را ضبط کند.

درمان فتق دیسک مهره های 4 و 5 گردن


درمان فتق دیسک مهره های 4 و 5 گردن باید دو هدف اصلی داشته باشد:

  • تسکین درد
  • کاهش خطر آسیب مجدد

درد گردن ممکن است نیاز به درمان نداشته باشد و خود به خود برطرف شود یا حتی در موارد حاد ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. درمان همیشه بر اساس علائم بیماران متفاوت است. به طور کلی درمان گردن درد به دو دسته تقسیم می شود: درمان محافظه کارانه (درمان های غیر جراحی) و جراحی.

دارو

دارو

داروها معمولا برای کنترل درد، التهاب، اسپاسم عضلانی و اختلال خواب استفاده می شوند.

چند نکته کلی در مورد درمان با دارو:

  • دارو باید درست مصرف شود. تمام داروها را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید و در صورت مشاهده عوارض جانبی با پزشک صحبت کنید.
  • هیچ دارویی درد گردن ناشی از دژنراتیو را درمان نمی کند.

اگر داروهای ضد درد خفیف را درست مصرف کنید التهاب و درد شما کاهش می یابد. داروها روند فرسایشی را متوقف نمی کنند اما درد را کاهش می دهند.

گردن بند طبی

گردنبندهای طبی معمولا برای محدود کردن حرکت گردن در دوران نقاهت استفاده می شوند. گردنبندهای طبی انواع نرم (از جنس فوم) یا سخت (از جنس فلز یا پلاستیک) دارند. با توجه به اینکه گردنبند های طبی حرکت گردن را محدود می کنند، ممکن است شما برای غذا خوردن و انجام سایر فعالیت ها به کمک نیاز داشته باشید. پوست زیر گردنبند را باید هر روز بررسی کنید تا دچار تاول یا زخم نشود.

بالش طبی گردن

یک بالش مخصوص می تواند به درد شما کمک کند و خوابیدن را برای شما راحت تر کند. بالش های طبی گردن به گونه ای طراحی شده اند که هنگام خواب میزان انحنای مناسبی را در گردن ایجاد میکنند و میزان تحریک ریشه های عصبی را کاهش می دهند. بالش ها را می توان از داروخانه ها خریداری کرد.

تزریق استروئید اپیدورال (بلوک عصبی)

اگر سایر روش های درمانی درد گردن شما را تسکین ندهند، ممکن است به تزریق استروئید اپیدورال یا بلوک عصبی نیاز داشته باشید. در تزریق استروئید اپیدورال مقدار کمی کورتیزون به کانال استخوانی نخاع وارد می شود. کورتیزون یک داروی ضد التهابی بسیار قوی است که ممکن است التهاب اطراف اعصاب را کنترل کرده و در ناشی از تحریک ریشه های عصبی را کاهش دهد. تزریق استروئید اپیدورال همیشه موفقیت آمیز نیست. این تزریق اغلب زمانی انجام میشود که سایر درمان های محافظه کارانه نتیجه بخش نباشد. این تزریق همچنین میتواند زمان جراحی را به تعویق بیاندازد.

جراحی

در برخی موارد رادیوکلوپاتی گردن با درمان های غیر جراحی بهبودی نمی یابد. در این موارد احتمالا جراحی برای درمان مشکل بیمار پیشنهاد میشود. در صورت بروز علائم زیر ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید:

  • افزایش ضعف
  • افزایش بی حسی
  • تحلیل رفتن عضلات
  • اگر بیماری روی پاها هم تاثیر گذاشته باشد.

یکی از رایج ترین کارهایی که برای درمان رادیوکلوپاتی گردن که ناشی از فشار خارهای استخوانی و فتق دیسک انجام می شود، فیوژن قدامی گردن است. پس از این جراحی احتمالا باید به مدت 6 تا 12 هفته از گردنبند طبی استفاده کنید.

فیزیوتراپی

چه جراحی داشته باشید چه نداشته باشید ممکن است لازم باشد یک دوره فیزیوتراپی را پشت سر بگذارید. فیزیوتراپ روش هایی را به شما آموزش می دهد تا از آسیب بیشتر به گردن خود جلوگیری کنید. بسیاری از مشکلات ستون فقرات گردن را می توان با یک برنامه ورزشی و آموزش خوب تا حد زیادی بهبود بخشید.

اولتراسوند

دستگاه اولتراسوند امواج صوتی با فرکانس بالا تولید می کند که به سمت ناحیه آسیب دیده یعنی گردن هدایت می شود. این امواج با عبور از بافت های بدن مولکول ها را به ارتعاش در می آورند در نتیجه باعث اصطکاک و گرما هنگام عبور صدا از بافت میشود. بقیه صدا در بافت های عمیق تر بدن به گرما تبدیل می شود. این اثر گرمایی به تسکین دردگردن کمک می کند و منبع جدیدی از مواد مغذی و خون سرشار اکسیژن را فراهم می کند. درمان های اولتراسوند راهی برای رسیدن به بافت هایی است که بیشتر از 5 سانتی متر زیر سطح پوست قرار دارند.

فورزیس

پزشک می تواند از دو روش برای انتقال مواد در پوست گردن استفاده کند. فونوفورزیس از امواج صوتی با فرکانس بالای اولتراسوند برای هدایت کردن یک داروی استروئیدی (کورتیزون) از طریق پوست گردن استفاده می کند. یونتوفورزیس با استفاده از یک دستگاه کوچک بار الکتریکی خفیفی تولید می کند که معمولا یک داروی استروئیدی را از طریق پوست گردن منتقل می کند. این داروی استروئیدی یک داروی ضد التهاب بسیار قوی است که در واقع واکنش شیمیایی ناشی از گردن درد را در سلول های بافت آسیب دیده بدن متوقف می کند. هر نوع فورزیس ممکن است به جای تزریق کورتیزون استفاده شود.

تحریک الکتریکی

این روش با ارسال آرام یک جریان الکتریکی از طریق پوست گردن اعصاب را تحریک می کند. برخی بیماران معتقدند که این روش شبیه به ماساژ روی پوست گردنشان است. تحریک الکتریکی می تواند با ارسال تکانه هایی که به جای درد احساس می شوند درد گردن را کاهش دهد. سرعت تکانه های الکتریکی در سراسر پوست گردن و سیستم عصبی مرکزی بسیار بالا تر از درد گردن است. با رسیدن به نقطه مورد نظر انتقال درد به مغز را متوقف می کنند. پس از کاهش درد گردن عضلاتی که در نتیجه اسپاسم شروع به به شل شدن می کنند به شما اجازه می دهند که با درد کمتری حرکت کرده و ورزش کنید. سایر قابلیت های دستگاه می تواند به ترشح اندروفین در بدن کمک کند. اندورفین یک ماده شیمیای طبیعی است که در بدن تشکیل می شود و مانند داروی قوی در کاهش احساس درد هر بار تا هشت ساعت ماندگار است.

ماساژ

فیزیوتراپیست ها انواع مختلف ماساژ را برای درمان آموزش دیده اند. ثابت شده که ماساژ با کمک به شل شدن عضلات باعث خون رسانی و تامین اکسیژن تازه و از بین بردن محرک های شیمیایی ناشی از التهاب، درد و اسپاسم را تکسین می دهند. درمان بافت نرم میتواند به شل شدن عضلات سفت گردن کمک کند و آنها را به حالت طبیعی بازگرداند. این کار به شما کمک می کند تا با درد کمتر و راحت تر شروع به حرکت کنید. فیزیوتراپیست ها روش های خاصی را برای ماساژ درمانی آموزش دیده اند. انواع ماساژ می تواند شامل ضربه های آرام باشد که به آن افلوراژ گفته می شود. تکنیک های رها سازی میوفاشیال لایه های ضخیم فاسیا در زیر پوست گردن و اطراف عضلات را شل کرده و به بازیابی حرکت در این ناحیه کمک می کند. کرنش سنج استرین نوعی درمان است که به ویژه برای مواردی مفید است که نقاط حساس باعث محدود شدن حرکت عضلات می شوند. درمان معمولا به گونه ای انجام می شود که عضله در موقعیت خاصی قرار می گیرد یعنی معمولا در قسمتی که عضله در کوتاه ترین حالت خود قرار دارد. روش دیگر برای کمک به بافت نرم استفاده از تکنیک انرژی عضلانی است. فیزیوتراپیست شما را در موقعیت خاصی قرار می دهد و سپس شما را راهنمایی می کند تا از عضلات خود در برابر نیروی وارد شده استفاده کنید. همانطور که شما آرام میشوید فیزیوتراپ به تدریج به عضلات شما کشش می دهد.

موبیلیزیشن مفصل

این تکنیک شامل فشار ها و حرکات درجه بندی شده ای است که توسط فیزیوتراپیست های ماهر انجام می شود. فشارهای درجه بندی شده ملایم به روان شدن مفاصل کمک میکند، سفتی را کاهش میدهد و به شما کمک می کند با گردن درد کمتری شروع به حرکت کنید. اگر درد گردن کنترل نشود می تواند به سرعت به یک چرخه درد آزاردهنده تبدیل شود. به عبارت دیگر درد گردن میتواند باعث اسپاسم عضلات شود. در این وضعیت عضلات سعی می کنند از مفاصل آسیب دیده محافظت کنند و شما را از حرکت دادن گردن بازدارند. هنگامی که حرکت گردن متوقف میشود مغز شما یک جریان بی وقفه از احساس درد را دریافت می کند. این وضعیت منجر به چرخه ای از اسپاسم عضلانی و درد بیشتر میشود چون ماهیچه های شما سعی می کنند از شما در برابر حرکات دردناک محافظت کنند. فیزیوتراپیست با فشار های ملایم شروع به توقف ارسال سیگنال های درد به مغز میکند در نتیجه عضلات آرام می شوند. با کاهش درد ممکن است فشار های قوی تر برای بازیابی حرکت گردن انجام شود.

کشش

در اکثر موارد کشش می تواند درد مفاصل و عضلات گردن را کاهش دهد. فیزیوتراپیست شما ابتدا تست می کند تا ببیند آیا این نوع درمان برای شما مناسب است یا خیر. کشش را می توان به روش های مختلفی انجام داد. دستگاه های کششی وجود دارند که این امکان را فراهم می کنند تا شما با هالتر یا بالشتک پشت گردن به راحتی استراحت کنید. این دستگاه طوری تنظیم شده است که هالتر یا بالشتکی را برای مدت زمان مشخص با فشار معینی بکشد. کشش دستی روش دیگری است که فیزیوتراپیست می تواند کشش های درجه بندی شده روی گردن شما اعمال کند. همچنین دستگاه های کششی وجود دارد که شما می توانید برای استفاده در منزل تهیه کنید. میزان کشش استفاده شده به وضعیت شما بستگی دارد. در ابتدا فشارهای ملایم برای کمک به کنترل درد گردن ناشی از آرتریت است. اگر مفصل شما درد خفیفی داشته باشد یا سفت شده باشد کشش شدیدتر می تواند به کاهش درد گردن کمک کند.

سوالات پرتکرار


چه اعصابی تحت تاثیر مهره های 4 و 5 گردن قرار دارند؟

مهره های 4 و 5 بر عصب کتف پشتی تاثیر گذارند و  عصب عضلعه لوزی و کتف بالابرند را تامین میکند. همانطور که قبلا اشاره شد مهره 5 به همراه مهره های 3 و 4 به عصب فرنیک کمک میکنند تا عصب دیافراگم را تامین کند.

فتق دیسک مهره های 4 و 5 گردن چقدر خطرناک است؟

فتق دیسک مهره های 4 و 5 گردن میتواند به کانال نخاعی یا تونل عصبی نفوذ کند و با ریشه عصبی خروجی برخورد کند. این وضعیت می تواند باعث رادیکولوپاتی گردن با علائم درد، گزگز، بی حسی یا ضعف شود که ممکن است به شانه، بازو و دست هم سرایت کند.

اگر فتق دیسک مهره های 4 و 5 گردن درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

فشار زیادی که فتق دیسک مهره های 4و 5 گردن بر عصب وارد میکند میتواند با قطع تکانه های عصبی منجر به آسیب قابل توجهی شود. فشرده شدن اعصاب میتواند منجر به عوارض جدی مانند از دست دان حس در اندام تحتانی یا حتی از دست دادن کنترل روده شود.

آیا فتق دیسک مهره های 4 و 5 گردن میتواند بدتر شود؟

در برخی موارد نادر 4 تا 5 علامت و نشانه فتق دیسک گردن ممکن است به تدریج بدتر شوند تا اینکه در نهایت به یک مشکل ثابت تبدیل شود و خود به به خود برطرف شود. اگر ریشه عصب گردنی گیر کرده یا ملتهب شود ممکن است باعث پیشرف احساس گزگز یا ضعف در بازو شود.

آیا فتق دیسک مهره های 4 و 5 گردن میتواند باعث فلج شود؟

در اثر فتق دیسک مهره های 4 4و5 گردن کپسول مفصلی ترک میخورد یا میشکند و هسته به بیرون فشرده میشود. این وضعیت میتواند باعث تحریک نخاع یا اعصاب مجاور شود و در نتیجه منجر به ضعف و بی حسی بازو ها یا پاها شود. بنابراین فتق دیسک میتواند باعث فلج شود.

آیا فتق دیسک مهره های 4 و 5 گردن یک معلولیت است؟

فتق دیسک مهره های 4 و 5 گردن به عنوان یک معلولیت شناخته میشود و در برخی موارد شما میتوانید مزایای از کار افتادگی تامین اجتماعی را دریافت کنید.

آیا کایروپراکتیک میتواند فتق دیسک مهره های 4 و 5 گردن را درمان کند؟

9 نفر از هر 10 نفر مبتلا به فتق دیسک مهره های 4 و 5 گردن با روش های غیرتهاجمی درمان میشوند. اگر میخواهید روش های درمانی محافظه کارانه را برای درمان انتخاب کنید کایروپرکتیک میتواند به طور طبیعی درد شما را تسکین بخشد.

آیا فتق دیسک مهره های 4 و 5 گردن میتواند باعث اختلالات مغزی شود؟

وقتی گردن هم تراز نیست سیستم عصبی شما نمیتواند کار خود را انجام دهد. این وضعیت میتواند منجر به گردش خون ضعیف، سردرد، اختلالات مغزی، خفگی در خواب، مشکل فک و سفتی شانه ها شود.

روند بهبودی فتق دیسک مهره های 4 و 5 گردن چقدر می کشد؟

این مشکل در بیشتر موارد با گذشت زمان و درمان علائم بهبود می یابد و می تواند 6 تا 12 هفته طول بکشد. روند بهبودی معمولا 2 تا 3 هفته و بهبودی کامل 2 تا 3 ماه بعد اتفاق می افتد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا