پزشکی

دیسک گردن و درد دست چپ

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:
علائم مشابه کرونا
خون دماغ یا گوش درد
مشکل در بلع
خون در مدفوع
اختلال خواب
درد کمر، پا، دست یا زانو
سردرد
معده درد یا حالت تهوع
زخم مداوم دهانی
سرفۀ مزمن
اضطراب و استرس

هر جایی که هستی، بدون مراجعه به آزمایشگاه، تست کرونا بده!

تست کرونا در محل

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

حلق و دهان، دروازۀ بدن هستن. وجود مشکل در اونها برای بقیۀ اندام‌ها هم مشکل ایجاد می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافتِ مشاوره

علت‌های مشاهدۀ خون در مدفوع می‌تواند هموروئید، بواسیر، کولیت روده و… باشه. برای تشخیص و درمان درست و به موقع، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

اختلال خواب اگه جدی گرفته نشه، سلامت جسم و روان رو درگیر می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص اعصاب و روان بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

دردهای اسکلتی یکی از شایع‌ترین علائم ایرانی‌هاست، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سردرد علت‌های مختلفی داره؛ از اضافه وزن گرفته تا اختلال در هورمون‌ها. برای تشخیص درست علت سردردت تا دیر نشده علائمت رو به متخصص مغز و اعصاب بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سرطان معده سومین سرطان شایع ایران است. همین حالا علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافتِ مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مُشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص ریه بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به کارشناس روانشناس بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

قبل از پرداختن به علت درد بازو، شاید بهتر باشد به این سوال پاسخ دهیم که منظور ما از بازو، کدام بخش از دست می‌باشد؟

بیشتر بخوانید: برای کدام درد به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

بازو به بخشی از اندام فوقانی که میان شانه و آرنج قرار گرفته گفته می شود. استخوان آن هومروس (استخوان بازو) است که به کتف مفصل شده و مفصل شانه را می‌سازد. عضلات مختلفی در ناحیه بازو قرار دارند که امکان حرکات مختلف را به آن می‌دهند. مهمترین این عضلات عضله دوسر بازویی و عضله سه سر بازویی است.

درد بازو می‌تواند از طریق طیف وسیعی از مشکلات اعم از آسیب‌های مفاصل تا فشارهای عصبی ایجاد شود. بسته به علت، درد بازو می‌تواند بطور ناگهانی آغاز شود یا در طول زمان گسترش یابد. در بسیاری از موارد، درد بازو دقیقا از مشکلی در گردن یا قسمت بالایی ستون فقرات نشات می‌گیرد. درد بازو، بخصوص دردی که به بازوی چپ وارد می‌شود، می‌تواند حتی نشانه‌ای از حمله قلبی باشد.

بهتر است بخوانید: لیست علائم و نشانه های کرونا

منظور از حمله قلبی، مرگ یا آسیب دیدگی بخشی از ماهیچه‌ قلب به دلیل کمبود اکسیژن است که درد بازوی چپ می‌تواند یکی از شایع‌ترین علامت آن به حساب آید. این درد ممکن است عجیب به نظر برسد چراکه ماهیچه بازو آسیب ندیده است. در واقع رشته‌های عصبی قلب و بازو سیگنال‌هایی را به سلول‌های یکسانی از مغز می‌فرستند و در نتیجه مغز نسبت به منبع درد سردرگم می‌شود. این پدیده که درد ارجاعی نامیده می‌شود توضیح می‌دهد چرا فردی که دچار حمله قلبی شده بدون داشتن درد در قفسه سینه در قسمت بازوها دچار درد می‌شود.

این درد علاوه بر بازو به ناحیه گردن، قفسه سینه و پشت هم انتشار پیدا می‌کند. اگر درد بازو ناشی از آنژین صدری باشد، نشانه‌های دیگری مانند درد قفسه سینه، حالت تهوع، تعریق سرد، تنگی نفس و سرگیجه هم در فرد دیده می‌شود. درد قلبی ناشی از آنژین صدری یک مورد اورژانسی محسوب می‌شود.

سایر علت های درد بازوی چپ

درد قفسه سینه:

این درد زمانی بوجود می‌آید که قلب به میزان کافی اکسیژن دریافت نکند. این عارضه علاوه بر درد بازو می‌تواند با عوارضی در شانه‌ها، گردن، پشت و فک هم همراه باشد. درد قفسه سینه به سوء هاضمه نیز شبیه است. درد قفسه حمله قلبی نیست بلکه نشانه‌ای از مشکل قلبی است.

آسیب دیدگی عضلانی – اسکلتی:

در صورتیکه درد بازوی چپ با مشخصه‌های زیر همراه باشد به مشکل قلبی ارتباط پیدا نمی‌کند:

  • درد ناگهانی که تنها برای چند ثانیه ادامه داشته باشد
  • دردی که بدون علامت خاصی برای ساعت‌ها یا روزها ادامه پیدا کند
  • احساس دردی که با حرکت یا لمس کردن شروع شود
  • در صورتی که درد فقط در نقطه کوچکی از بازو باشد

این ناراحتی می‌تواند نشانه‌ای از آسیب دیدگی استخوانی یا بافت بازوها، شانه یا آرنج باشد. برخی از شایع‌ترین آسیب دیدگی‌های عضلانی – اسکلتی عبارتند از: آماس کیسه مفصلی، التهاب تاندون، پارگی روتاتور کاف و فتق دیسک.

مشاهده بیشتر : پزشک ارتوپد

علل درد بازو

درد شانه

درد شانه چپ ممکن است بیمار را به بهترین دکتر قلب بکشاند ولی درد شانه ای که همراه با گردن درد می باشد معمولا منشا قلبی ندارد. دردشانه راست هم به اندازه درد شانه چپ مهم می باشد.

معمولا علائم درد شانه همراه با التهاب می باشند و لذا در هنگام استراحت خصوصا در شب و هنگام خواب که بیمار بی حرکت می باشد درد تشدید می شود که درمواردشدید بیمار حتی نمی تواند روی شانه خود بخوابد یا حتی ممکن است از درد  بیدار شود.

از مهم‌ترین علل درد بازو می‌توان به این موارد اشاره کرد:

گرفتگی عصب، کشیدگی‌ها، التهاب تاندون، پارگی عضلات کلاهک چرخاننده، شکستگی‌ها، التهاب روماتیسمی و درد قلبی اشاره کرد.

همچنین بخوانید: بیماری های روماتیسمی

گرفتگی عصب

هنگامی اتفاق می‌افتد که بافت‌های اطراف عصب، آن را تحت فشار قرار بدهند. این بافت‌ها می‌توانند استخوان، عضله، دیسک و مهره گردنی و تاندون عضله باشد. اگر درگیری عصب بازو و دست، درد در این نواحی را ایجاد کرده باشد نشانه‌های دیگری همراه درد بازو هستند که گزگز و مورمور شدن دست و انگشتان، درد تیز و تیرکشنده و ضعف عضلانی از جمله این نشانه‌ها هستند.

کشیدگی تاندون

کشیدگی تاندون یا رباط‌های اطراف مفصل، آسیب بسیار شایعی است که دامنه آن از یک کشیدگی مختصر در خانه تا پارگی تاندون در تصادفات یا زمین خوردن، متغیر است. در صورت کشیدگی نشانه‌هایی مانند التهاب، کبودی، خشکی و محدودیت حرکت مفصل شانه همراه درد بروز پیدا می‌کنند.

پارگی عضلات کلاهک چرخاننده

عضلات کلاهک چرخاننده (روتاتورکاف) چهار عضله هستند که در بالاترین قسمت استخوان بازو دور مفصل شانه، بین استخوان کتف و سر استخوان بازو متصل هستند و نقش آنها تأمین ثبات و یکنواختی حرکت استخوان بازو در داخل حفره مفصلی است. در افرادی که طولانی مدت دست آنها بالای سر فعالیت می‌کنند مانند نقاشان یا والیبالیست‌ها، تاندون این عضلات مستعد التهاب و حتی پارگی است که در این صورت علاوه بر درد در بازو و شانه، حرکت مفصل و به ویژه بالا آوردن دست به مشکل دچار می‌شود.

روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی یک التهاب مزمن در مفصل ایجاد می‌کند. در این عارضه شانه از جمله مفاصلی است که درگیر می‌شود. در التهاب روماتیسمی علاوه بر درد در بازو، حساسیت به لمس، گرمی ناحیه، التهاب، خشکی و خستگی هم در شانه دیده می‌شود.

سایر علل درد بازو به صورت تیتروار عبارتند از

  • شکستگی بازو، مچ یا دست
  • بورسیت
  • سرطان(بدخیم)، اولیه یا متاستاتیک
  • سندروم تونل کارپ
  • دیستونی گردن (تورتیکولیس اسپاسمودیک)
  • تنوسیوویت دکوروین
  • دررفتگی آرنج
  • فیبرومیالژی
  • فتق دیسک کمر
  • آرتریت روماتوئید
  • آسیب روتیتور کاف
  • اختلالات ستون فقرات
  • تاندونیت
  • آرنج تنیس بازان
  • سندروم اوت لت توراسیک
  • بی حسی انگشتان به علت گیر افتادن عصب اولنا

خودمراقبتی و درد بازو

حتی در آسیب های جدی بازو، درمان خانگی از ابتدا می‌تواند موثر واقع شود. اگر تصور می‌کنید بازو یا مچ دچار شکستگی شده، بسته‌های یخ را روی ناحیه آسیب دیده قرار داده و از یک قلاب برای نگه داشتن بازو استفاده کنید تا زمانی که مراقبت‌های پزشکی انجام شود.

اگر فشردگی عصب یا کشیدگی مکرر داشتید، درمان را ادامه دهید، وضعیت خود را به خوبی حفظ کنید و در محل کار و در طی فعالیت‌های مکرر نظیر نواختن ساز یا هر فعالیتی که به دخالت بازو مرتبط می‌شود به خود استراحت دهید. بسیاری از انواع دیگر دردهای بازو به خودی خود بهبود پیدا می کنند خصوصا ،اگر اقداماتR.I.C.E را ظرف 48 ساعت پس از آسیب دیدگی آغاز کنید. این اقدامات عبارتند از

  • Rest: استراحت کنید.
  • Ice: یک بسته یخ یا کیسه‌ای از نخودفرنگی یخ‌زده را روی محل درد به مدت 15 تا 20 دقیقه سه بار در روز قرار دهید.
  • Compression: فشردگی. از بانداژ فشاری برای کاهش تورم استفاده کنید.
  • Elevation: بلندی. در صورت امکان، بازوی خود به منظور کمک به کاهش تورم بالا ببرید.

برای درد بازو باید به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

در صورت وجود موارد زیر، به دنبال درمان اوژانسی باشید:

  • درد کمر،شانه و یا بازو که بطور ناگهانی بوجود می‌آید، بطور غیر معمولی شدید و یا با فشار، پری یا فشردگی در قفسه سینه همراه می‌باشد. ممکن است نشانه ای از حمله قلبی باشد.
  • تغییر شکل آشکار یا بیرون زدگی استخوان در بازو یا مچ دست، خصوصا اگر دچار خونریزی یا دیگر آسیب‌ها هستید.
  • درد و فشار در قفسه سینه که به پشت کتف و گردن هم سرایت کند، سرگیجه و حالت تهوع، عرق سرد و تنگی نفس همراه با درد در بازو و دست
  • درد شدید بازو بر اثر زمین خوردگی یا تصادف، به طوری‌که فرد نتواند کل دست خود را حرکت بدهد.

[sibwp_form id=5]

در غیر این صورت (مشاهده موارد زیر) سریعا به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید:

  • دردکمر،شانه و یا بازو که با هر گونه فعالیتی رخ می دهد و با استراحت بهتر می‌شود احتمالا علامت بیماری قلبی یا ناراحتی در قفسه سینه می‌باشد که با کاهش جریان خون به عضله قلب ایجاد می‌شود (آنژین).
  • آسیب ناگهانی به بازو، خصوصا اگر صدای شکستگی یا ضربه محکم شنیدید.
  • درد و تورم شدید در بازو
  • درد بطور معمول از بازو تا کف و برعکس در حرکت باشد
  • درد بازویی که پس از چندروز درمان خاگی بهبود نیافته
  • افزایش قرمزی، تورم یا درد در ناحیه آسیب دیده

اگر نمی دانید که به کدام پزشک باید مراجعه کنید، راهنمای تخصص های پزشکی به کار شما می آید.

 79,666 بازدید

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 121


  • turned_in سوزش دست ها و نقش نوار عصب و عضله

    سوزش دستها و نقش نوار عصب و عضله

    سوزش ، سوزن سوزن شدن و یا گزگز دستها و اندامهای فوقانی یکی از شکایتهای بسیار شایعی است که باعث مراجعه بیماران به پزشک می شود. همچنین یکی از دلایل بسیار شایعی که  نوار عصب و عضله درخواست می شود ، تعیین علت گزگز وسوزش دستها می باشد. سوزش دستها و اندامهای فوقانی علت متفاوت و متعددی دارد که در ادامه به اختصار به آنها اشاره می شود.

    ۱-سندروم تونل کارپ یا سی تی اس (CTS)

    تحت فشار قرار گرفتن ویا به اصطلاح گیر افتادن عصب مدیان در مچ دست ، شایعترین گیر افتادگی عصب، در کل بدن وبنابراین یکی از علل شایع مراجعه برای تست نوار عصب وعضله می باشد. در تقریبا تمام بیماران عصب در فضای تونل کارپ تحت فشار قرار می گیرد و منجر به مجموعه ای از علائم و نشانه ها می شود که به سندروم تونل کارپ یا سی تی اس شناخته می شود. بیماران معمولا از درد مچ دست و اندام فوقانی همراه با سوزن سوزن شدن انگشتان دست شکایت می کنند.درد می تواند فقط در مچ دست احساس شود یا به ساعد، بازو و ندرتا شانه انتشار یابد . گز گز و سوزش در ابتدا شبانه است و بیمار را از خواب بیدار می کند ولی با پیشرفت مشکل، در طول روز هم اتفاق می افتد.در سندروم تونل کارپ ،گز گز و سوزش ، تنها در دست وانگشتان احساس می شود و نواحی بالاتر را در گیر نمی کند. نوار عصب و عضله در تشخیص و تعیین شدت سندروم تونل کارپ بسیار ارزشمند است.

    ۲-نروپاتی عصب اولنار در
    آرنج

    این مطلب را حتما بخوانید :  داروهای کاهنده اسید معده و کمبود ویتامین ب 12

    تحت فشار قرار گرفتن یا به عبارتی گیر افتادن عصب اولنار در اطراف آرنج ، یکی دیگر از علل شایع گزگز دستها خصوصا دو انگشت آخر می باشد. در نروپاتی عصب اولنار گزگز و سوزش دستها نسبت به سندروم تونل کارپ وضوح کمتری دارد وبه جای آن علائم حرکتی بیشتر نمایان هستند. در صورتی که درد  وجود داشته باشد، معمولا در اطراف آرنج احساس می شود ویا به سمت داخل ساعد و دست انتشار می یابد. در ضایعه عصب اولنار ، گزگز و بی حسی در دست احساس می شود و نواحی بالاتر مصون هستند.نوار عصب وعضله در تشخیص محل ضایعه عصب و شدت و نوع آسیب بکار میرود.

    ۳-رادیکولوپاتی گردنی

    رادیکولوپاتی یا آسیب ریشه های عصبی یکی از شایعترین علل ارجاع بیماران به کلینیکهای نوار عصب و عضله می باشند. به هر علت که ریشه های عصبی در ناحیه گردن دچار آسیب شوند ، درد ، سوزش ،گزگز وبی حسی در دستها و سایر قسمتهای اندام فوقانی رخ می دهد که بعضی مواقع همراه با کاهش قدرت عضلات و ضعف می باشند. محل احساس درد و سوزش بستگی به ریشه عصبی درگیر دارد . به طور مثال در رادیکولوپاتی ریشه عصبی ششم گردن ،گزگز و سوزش وبی حسی در ساعد و انگشت شست ودر رادیکولوپاتی ریشه هفتم ،در انگشت اشاره ومیانی احساس می شوند. رادیکولوپاتی گردنی علل زیادی دارد ولی شایترین علل درگیری ریشه عصبی ، آرتروز (ساییدگی) مهره های گردن و فتق دیسک گردن می باشند. برای بررسی عملکرد ریشه های عصبی گردن و افتراق رادیکولوپاتی از سایر علل سوزش و گزگز دستها ، تست نوار عصب و عضله از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

    ۴-سندروم توراسیک اوت لت (thoracic outlet syndrome)  یا TOS

    این مطلب را حتما بخوانید :  ورزش های مفید برای پیشگیری و درمان گردن درد

    سندروم توراسیک اوت لت یکی از علل ناشایع درد ، خواب رفتگی ، سوزش و ضعف دستها می باشد که در اثر گیر افتادن یا تحت فشار قرار گرفتن قسمت تحتانی شبکه بازویی در قاعده گردن رخ می دهد. شبکه بازویی شبکه پیچیده ای از عصبها یی هستند که از گردن خارج شده به اندامهای فوقانی می روند. گاهی اوقات به علت وجود دنده گردنی و بافت فیبروتیک متصل به آن شبکه بازویی تحت فشار قرار  می گیرد وباعت ایجاد درد ،سوزش و ضعف عضلانی می شود. شبکه بازویی می تواند بین عضلات قاعده گردن هم تحت فشار قرار گیرد که این حالت در افرادی رخ می دهد که از وضعیت مناسب بدنی برخوردار نیستند و سر و گردنشان به سمت جلو متمایل می باشد.تست نوار عصب و عضله شیوه ارزشمندی جهت افتراق سندروم توراسیک اوت لت از سایر علل گزگز و خواب رفتگی دستها خصوصا نروپاتی عصب اولنار و رادیکولوپاتی گردنی می باشد.

    ۵- پلکسوپاتی شبکه بازویی
    (Brachial plexopathy)

    ریشه های عصبی گردن بعد از خروج از بین مهرهای گردن به یکدیگر متصل شده و شبکه پیچیده ای از اعصاب را تشکیل می دهند که به آن شبکه بازویی اطلاق می شود و از این شبکه عصبهای مربوط به اندام فوقانی جدا می شوند. عوامل متعددی از جمله ضربه و تصادف، انواع تومرها ، پرتو درمانی و دیابت می توانند باعث آزردگی شبکه بازویی شده ، درد ، گزگز، خواب رفتگی و ضعف عضلانی در دستها و اندام فوقانی ایجاد کنند .تست نوار عصب و عضله به افتراق آسیب شبکه بازویی از سایر علل درد و سوزش اندام فوقانی کمک قابل توجهی می کند.

    ۶-نوروپاتی محیطی

    این مطلب را حتما بخوانید :  استفاده از وسایل ورزشی موجود در پارکها

    نروپاتی محیطی به معنای آسیب یا اختلال عملکرد تمام یا تعدادی از عصبهای محیطی می باشد . عوامل متعدد و زیادی می توانند باعث نوروپاتی محیطی شوند که از بین انها دیابت ،الکل ، کمبود بعضی از ویتامینها،بعضی از داروها از جمله داروهای شیمی درمانی، مسومیت با مواد شیمایی و فلزات سنگین ، بیماریهای التهابی و خودایمن و انواع ژنتیکی را می توان نام برد. اغلب نوروپاتی ها در شروع پاها و اندامهای تحتانی را درگیر می کنند وبا پیشرفت بیماری دستها درگیر می شوند هرچند موارد خاصی از نوروپاتی ها می توانند با سوزش و گزگز دستها شروع شوند. تست نوار عصب و عضله روش تشخیصی ارزشمند و مهمی در ارزیابی و تشخیص نوروپاتی محیطی می باشد.

    ۷-کمبود ویتامینها

    همانگونه که گفته شد کمبود بعضی از ویتامینها خصوصا ویتامین ب دوازده (B12) می تواند خود را به صورت سوزش و گزگز دستها نشان دهد.

    ۸- بیماریهای دستگاه عصب
    مرکزی (CNS)

    بیماریهای سیستم عصب
    مرکزی یعنی مغز ونخاع  مانند ام اس (MS) می
    توانند باعث گزگز و بی حسی قسمتهای مختلفی از بدن از جمله دستها شوند. در اینگونه
    موارد جهت افتراق علل محیطی از علل مرکزی ، تست نوار عصب و عضله در کنار سایر
    روشهای تشخیصی کاربرد دارد.

    در پایان شایان ذکر است که تنها پزشک معالج شماست که بعد اخذ شرح کامل و معاینه بالینی دقیق ،درصورت نیاز، در راستای تشخیص و ارزیابی گزگز و سوزش دستها و اندام فوقانی شما تصمیم به تجویز تست نوار عصب و عضله می گیرد.


یکی از دلایل شایع درد گردن، شانه و دست، فتق یا بیرون زدگی  دیسک گردن است. علائم ممکن است شامل درد شدید و مبهم در گردن یا بین کتف ها بوده که در دست ها انتشار پیدا کرده و تا کف دست و انگشتان میرسد. در حالت وخیم لازم است از روش های درمان دیسک گردن بدون جراحی استفاده شود.همچنین از دیگر علائم می توان حس کرختی، خارش یا سوزش در شانه و دست ها را نام برد. حرکات و موقعیت های خاصی در گردن می توانند درد را تشدید کنند.

آناتومی


در میان هر دو مهره (استخوان) ستون فقرات یک دیسک بین مهره ای وجود دارد.  صفحه ای متشکل از الیاف که قابلیت ضربه گیری دارد. صفحات انتهایی (endplates) مهره ها را ردیف کرده و به نگه داشتن دیسک ها در محل خود کمک می کنند. هر دیسک یک نوار تایر مانند در روی خود، به نام حلقه ی فیبری دارد که یک ماده ی ژل مانند به نام نوکلئوس پالپوزوس (هسته ی دیسک) را احاطه می کند. رشته های عصبی از طریق مسیر های کوچکی که بین مهره ها و دیسک ها قرار دارد، از کانال نخاعی خارج می شوند. گردن درد و دیگر علائم هنگامی ظاهر می شوند که دیسک بین مهره ای آسیب دیده، به کانال نخاعی یا به ریشه های عصبی فشار وارد کند.

فتق دیسک مهره گردن هنگامی رخ می دهد که حلقه فیبری ترک برداشته یا شکافته شود و بدین صورت به نوکلئوس پالپوزوس (هسته ی دیسک) اجازه ی خروج دهد. این عارضه فتق هسته ی دیسک (HNP) یا فتق دیسک گفته می شود. در این مقاله شما خواهید آموخت که چه عواملی باعث ایجاد فتق مهره های گردن شده و برای تشخیص، مقابله با درد و دیگر علائم چه راهکار هایی وجود دارد.

بیش از 90 درصد بیمارانیکه دچار پارگی دیسک کمر یا گردن شده بودند در مرکز تخصصی پروفسور فروغ با روشهای غیر جراحی در عرض 4 تا 6 هفته  بهبود یافته اند. البته ادعای معجزه نداریم در مواردیکه در معاینه  متخصصین مرکز تشخیص  داده اند که بیمار نیاز به جراحی دارد سریعا به بهترین جراحان معرفی شده اند تا بهترین نتیجه حاصل شود.تلفن رزرو نوبت در کلینیک تخصصی پروفسور فروغ 66572220

علائم و نشانه ها


علائم دیسک گردن معمولا با درد همراه است و باعث اختلالات عصبی به شرح زیر می شود:

   C4-C5 (ریشه ی عصبی C5): می تواند باعث ضعف در عضله ی دلتایی سر شانه شود. معمولا بی حسی یا خارش و سوزش ایجاد نمی کند ولی می تواند باعث درد شانه و گردن درد   شود.

   C5-C6 (ریشه ی عصبی C6): می تواند باعث ضعف ماهیچه های دو سر (عضلات جلویی بازو) و ماهیچه های باز کننده ی مچ شود. بی حسی ، خارش و سوزش همراه با درد ممکن است به سمت انگشت شست دست منتشر شوند. این یکی از شایع ترین مراحل برای وقوع فتق دیسک گردن است.

  C6-C7 (ریشه ی عصبی C7): می تواند باعث ضعف عضلات سه سر بازو (عضلات پشت بازو) و عضلات باز کننده ی انگشتان شود. بی حسی ، خارش و سوزش همراه با درد ممکن است به سمت عضلات سه سر و انگشت میانی منتشر شوند. این مرحله نیز یکی از شایع ترین مراحل برای وقوع بیرون زدگی دیسک گردن می باشد.

C7-T1 (ریشه ی عصبی C8): می تواند باعث ضعف در گرفتن اشیا با دست شود. همچنین بی حسی ، خارش و درد ممکن است از طریق بازو به سمت انگشت کوچک دست منتشر شوند.

لازم است بدانید که علائم بالا معمولا با فتق دیسک گردن همراه هستند ولی ساختار سیستم عصبی افراد متفاوت است بنابراین علائم ایجاد شده در آن ها نیز ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد

علت ها و دلایل


علل زیادی باعث ایجاد فتق دیسک گردن و درد شدید می شوند که عبارتند از:

 فرسایش دیسک های ستون فقرات

درد ناشی از دیسک بیرون زده، معمولا به علت فرسایش ستون فقرات می باشد.

پشت و کمر ما وظیفه ی تحمل و پخش کردن وزن را داشته و دیسک های بین مهره ای، ضربه گیری در اثر حرکت (راه رفتن، چرخیدن و خم شدن) را بر عهده دارد. به دلیل فشار زیادی که به دیسک ها وارد می شود، با گذر زمان به آن ها آسیب وارد می شود و می تواند علت دیسک گردن و کمر باشد
حلقه ی فیبری (قسمت سخت خارجی دیسک) می تواند به تدریج ضعیف شده و به نوکلئوس پالپوزوس (هسته ی ژله مانند دیسک) اجازه ی خروج دهد، به این ترتیب، دیسک بیرون زده و متورم می شود.

 آسیب به ستون فقرات

علت دیسک گردن می تواند در اثر آسیب باشد. تصادف رانندگی می تواند باعث بیرون زدن دیسک شود. برای مثال یک حرکت شدید و ناگهانی  می تواند با وارد کردن فشار زیاد باعث بیرون زدن و پارگی دیسک گردد.

همچنین علائم دیسک گردن می تواند به علت بلند کردن نادرست یک جسم سنگین و یا چرخیدن بیش از اندازه ی بدن به وجود آید.

تاثیر همزمان آسیب ها و فرسایش ستون فقرات

ممکن است دیسک چنان ضعیف شده باشد که اتفاقاتی نه چندان مهم مثلا یک عطسه دچار بیرون زدگی شود عطسه رویداد مهمی که بتواند باعث آسیب شود به حساب نمی آید، ولی اگر فرد دیسک ضعیفی داشته باشد، نیروی حاصل از یک عطسه می تواند باعث فتق آن شود.

مراحل بیرون زدن یک دیسک


مراحل بیرون زدن یک دیسک

فرایند فتق یک دیسک شامل 4 مرحله است به طوری که در زیر  نشان داده شده:

دژنرسانس : در طول مرحله ی اول، نوکلئوس پالپوزوس به دلیل تغییرات شیمیایی مرتبط با سن ضعیف می شود. در این مرحله بیرون زدگی (فتق) به وجود نمی آید و تنها دیسک انعطاف پذیری خود را از دست داده و توانایی ضربه گیری آن کم تر می شود.

برآمدگی دیسک: در طول این مرحله، شکل یا محل دیسک تغییر می کند. همچنین یک برآمدگی کوچک شروع به تشکیل شدن کرده که ممکن است بسته به محل آن، به نخاع یا اعصاب آن فشار وارد کند.

  پارگی دیسک: طی این مرحله هسته ی ژله مانند دیسک دیواره آن را سوراخ می کند ولی همچنان درون دیسک باقی می ماند.

  جدا شدن بخش پاره شده ی دیسک: طی مرحله ی آخر نوکلئوس پالپوزوس (هسته ی دیسک) از دیواره ی دیسک عبور کرده و وارد کانال نخاعی می شود.

راه ها و روش های درمان

 

درمان کنسرواتیو (محافظه کارانه) بدون جراحی اولین قدم برای بهبودی است برای درمان پارگی دیسک گردن است و ممکن است شامل موارد زیر باشد: دارو درمانی، استراحت ، ماساژ ، ورزش درمانی ، تمرینات سر و گردن در خانه ، آب درمانی ، کاریوپراکتیک و مدیریت درد. بیش از 95% افراد مبتلا به درد بازو در اثر بیرون زدگی دیسک گردن ، در عرض 6 هفته بهبودی یافته و به فعالیت های طبیعی باز می گردند. اگر بدن فردی به درمان محافظه کارانه پاسخ نداده یا علائم بد تر شوند، ممکن است جراح ستون فقرات عمل جراحی دیسک گردن را پیشنهاد کند

دارودرمانی :پزشک ممکن است مسکن ، دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) و یا استروئید برای درمان دیسک گردن شما تجویز کند. بعضا شل کننده های عضلانی نیز برای گرفتگی ماهیچه ها تجویز می شوند.

دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مثل آسپرین و ناپروکسین ، نمونه هایی از دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی اند که به منظور کاهش التهاب و درد ناشی از عوارض دیسک گردن به کار می روند.

مسکن هایی مثل استامینوفن جهت کاهش درد به کار رفته ولی اثر ضد التهابی NSAIDs را ندارند.

شل کننده های مثل متاکاربامول (روباکسین) ، کاریسوپرودول (سوما) و سیکلوبنزاپرین (فلکسریل) ممکن است به منظور کنترل اسپاسم (گرفتگی) های عضلانی به کار رود.

استروئید ها ممکن است جهت کاهش التهابات تجویز شده و به صورت خوراکی (متیل پردنیزولون) در یک دوره ی 5 روزه، با کاهش متوالی دوز، مصرف شوند. مزیت این دارو ها در سرعت زیاد رفع درد می باشد. (کم تر از 24 ساعت)

تزریق استروئید در محل بیرون زدگی دیسک ممکن است در موارد درد شدید تجویز شود این روش که به کمک فلوروسکوپی انجام می شود، عبارت است از تزریق استروئید و یک داروی بی حسی به به فضای اپیدورال ستون مهره به منظور کاهش التهاب .

ورزش و فیزیوتراپی: هدف ورزش درمانی، کمک به بیمار برای رسیدن هر چه زود تر به فعالیت و جلوگیری از آسیب مجدد است. فیزیوتراپیست ها می توانند روش های صحیح ایستادن، بلند کردن اجسام و راه رفتن را آموزش داده و با بیمار به منظور کشیدن و قدرتمند کردن عضلات گردن، شانه و بازو همکاری کنند. ورزش گردن و تمرینات تقویتی، عناصر اصلی درمان بوده و باید جزئی از زندگی فرد شوند.

تزریقات اپیدورال یا “بلوک” به هنگام درد شدید بازو توصیه می شوند. در این عمل نوعی کورتیکواستروئید، توسط پزشک آموزش دیده در این زمینه، به درون فضای اپیدورال (فضای اطراف اعصاب نخاعی) تزریق می شود. پس از اولین تزریق ممکن است در روز های بعدی یک یا دو تزریق دیگر نیز نیاز باشد. این تزریق باید جزئی از یک برنامه ی درمان و توان بخشی جامع انجام شود. هدف این تزریق کاهش التهاب اعصاب و درمان دیسک گردن است.

تزریق در نقاط ماشه ای به تزریق مستقیم دارو های بی حسی موضعی (بعضا به همراه کورتیکواستروئید ها)، در بافت های نرم و ماهیچه های دردناک در طول ستون فقرات گفته می شود. این تزریقات معمولا موثر واقع می شوند ولی به درمان بیرون زدگی دیسک گردن کمکی نمی کنند.

درمان دستی (کایروپراکتیک). حرکت دادن آرام می تواند به کاهش اختلال در عملکرد مفاصل، که ممکن است خود دلیلی برای درد باشد، کمک کند. از حرکت دادن به میزان زیاد باید خودداری شود، زیرا می تواند درد یا آسیب های عصبی را افزایش دهد.

در برخی موارد برای درمان دیسک گردن گردنبند طبی یا بریس به منظور کاهش فشار از ستون فقرات گردن، توصیه می شود.

روش‌های دیگر درمان دیسک گردن تحریک الکتریکی عصب، طب سوزنی،آب درمانی و…می‌باشد.

عمل جراحی: برای بیمارانی که درد گردن با درمان های قبلی بهبود نمی یابد، ممکن است جراحی مورد نیاز باشد. هدف از جراحی، برداشتن قسمتی از دیسک است که به عصب فشار وارد می کند. به این عمل دیسکتومی گفته می شود. بسته به محل دیسک بیرون زده، ممکن است پزشک شکافی در جلو یا پشت گردن بیمار ایجاد کند. تصمیم این که شکاف در جلوی گردن (رویکرد قدامی) و یا در پشت گردن (رویکرد خلفی) ایجاد شود بستگی به موارد زیادی از جمله محل دقیق فتق دیسک، تجربه و سلیقه ی جراح دارد. در هر دو روش، مواد دیسک از روی عصب برداشته شده و عمل معمولا موفقیت آمیز است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا